در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا

در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue

حسن اکرامی
۰۰:۱۵ ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا

Beyond Blue یک بازی ماجراجویی و اکتشافی تک‌نفره به شمار می‌آید که استودیوی ای‌-لاین مدیا (E-Line Media) توسعه و انتشار آن را بر عهده دارد. در این بازی شما به عمق اقیانوس سفر خواهید داشت تا از زیبایی‌های اعماق آن لذت برده و به کشف حقایق و راز‌های آن بپردازید.

استودیوی ای-لاین مدیا سازنده‌ی عنوان تحسین برانگیز Never Alone هستند. این بازی موفق شد تا جایزه‌ی BAFTA را کسب کند و افتخاری جدید را در کارنامه‌ی این تیم توسعه‌دهنده ثبت سازد. حال طی اخباری رسمی این استودیو اعلام کرد که عنوان اکتشافی جدید آن‌ها با که با تاخیری جزئی روبرو شده بود، امروز برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های اکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ منتشر می‌شود. پیش از این قرار بود عنوان Beyond Blue سه روز زودتر و در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ (۸ ژوئن ۲۰۲۰) در دسترس بازی‌بازان قرار گیرد.

توسعه‌دهندگان و طراحان بازی Beyond Blue، محیط و دنیای این بازی را با الهام از سری Blue Planet II ساخته‌اند تا بیش از پیش تجربه‌ای واقعی، شگفت‌انگیز و لذت‌بخش از کاوش در اعماق اقیانوس را برای بازی‌بازان به ارمغان آورند. در واقع استودیوی ای-لاین مدیا با الهام از Blue Planet II بخشی را تحت عنوان Ocean Insights در بازی قرار داده است که بازی‌بازان در جریان روند بازی قادر خواهند بود این بخش را باز کنند و از گیم‌پلی ۱۶ دقیقه‌ای آن لذت ببرند.

این عنوان جدید و منحصر به فرد به طرفداران بازی‌های اکتشافی و دنیای زیر آب اجازه خواهد داد تا با دقت و ظرافت هرچه تمام‌تر به تماشای زیبایی‌ها و اسرار اعماق اقیانوس بپردازند و با اکوسیستم‌ها و محیط آن تعامل زیادی داشته باشند. در واقع بخش Ocean Insights از همکاری برخی محققان و دانشمندان زیردریایی با توسعه‌دهندگان استودیوی ای-لاین مدیا ساخته شده است و جنبه‌های علمی بسیاری را در بر خواهد گرفت.

بازی Beyond Blue بیشتر برروی یک گردهمایی بزرگ از جانوران زیر آب و سایر موجودات در بخشی از اقیانوس آرام غربی تمرکز دارد. بازی‌بازان در نقش یک محقق به نام Mirai به اکتشاف و جست و جو در اعماق آب‌های این قسمت خواهند پرداخت و از انواع و اقسام فناوری‌ها و تکنولوژی‌های لازم برای درک بهتر تهدید‌ها و فرصت‌های پیش‌رویشان استفاده خواهند کرد.

همزمان با توسعه‌ی عنوان اکتشافی Beyond Blue توسط استودیوی ای-لاین مدیا، استودیوی BBC نیز حق پخش برخی از بخش‌های مستند Blue Planet II را در اختیار این استودیو قرار داده است تا برای اولین بار در گیم‌پلی و روایت بازی شاهد بخش‌ها و تاثیرات زیاد این فیلم مستند برروی بازی‌های اکتشافی باشیم. همچنین بخش‌هایی از این فیلم مستند بر اساس داستان بازی گسترش یافته و ادامه خواهند داشت. بیشتر بخش‌های آن نیز در مورد حیات اجتماعی نهنگ‌ها و آموزش‌هایی در مورد رفتار و شیوه‌ی زندگی آن‌ها در آب‌های اقیانوس خواهد بود.

عنوان اکتشافی Beyond Blue دیروز برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های اکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ در دسترس قرار گرفته است. حال به تازگی نقد‌ها و نمرات این عنوان منحصر به فررد منتشر شده‌اند. با ما همراه باشید تا به بررسی این نقد‌ها و نمرات بپردازیم.

GameSpew 8/10

من بسیار از تجربه و گذراندن وقت خود در عنوان Beyond Blue راضی هستم و خیلی به آن علاقه دارم. شما در یک بازی آرامش‌بخش و منحصر به فرد قادر به شنا کردن در اعماق اقیانوس زیبا و چشم‌نواز هستید و از دیدن حیات زیر آب و اکوسیستم‌های طبیعی بسیار لذت خواهید برد. شما در بازی Beyond Blue به مناطقی سفر کرده و چیزهایی را کشف خواهید کرد که پیش از این آن‌ها را ندیده‌اید و از وجودشان اطلاعی نداشته‌اید. داستان بازی بسیار جالب و دوست‌داشتنی روایت می‌شود و موسیقی متن بازی آرامش و لذت آن را دو چندان خواهد کرد. استودیوی سازنده‌ی عنوان Beyond Blue با گنجاندن موارد آموزشی و علمی دست به کار بزرگ و منحصر به فردی زده است و طیف بسیاری از بازی‌بازان را از خود راضی و خشنود خواهد ساخت. با اینکه بخش‌های از گیم‌پلی و کنترل این بازی دارای مشکلاتی هستند، اما جادوی بی‌نظیر و آرامش‌بخش آن را در هیچ عنوان دیگری پیدا نخواهید کرد و بازی Beyond Blue از این نظر بسیار درخشان و به یاد ماندنی عمل خواهد کرد.

TheXboxHub 7/10

هر بازی‌بازی که به تجربه‌ی عنوان اکتشافی و علمی Beyond Blue می‌پردازد، نباید داستان و هدف منحصر به فرد آن را با تیغ تند نقد و انتظارات بیجا مخدوش نماید؛ چرا که هدف سازندگان این بازی نشان دادن جادوی اعماق اقیانوس به مخاطبان و گشت و گذاری آرامش‌بخش و علمی در میان انبوه اکوسیستم‌های زیر آب بوده است که در رسیدن به این هدف کاملا موفق به شمار می‌آیند و عملکرد خیره‌کننده‌ای را از خود بر جای گذاشته‌اند. در اصل بازی Beyond Blue قصد دارد تا تجربه‌ای ناب و منحصر به فرد از تجربیات علمی و اکتشافی زیر آب برای بازی‌بازان خود به ارمغان آورد. اگر بخواهیم از دیدگاه یک بازی کامل به عنوان Beyond Blue بنگریم، قطعا با کاستی‌ها و مشکلاتی مواجه خواهیم شد اما اگر به هدف آن که ارائه‌ی یک تجربه‌ی علمی و آرام‌بخش به همراه موسیقی دل‌انگیز و اتمسفری فوق‌العاده است توجه کنیم، در می‌یابیم که این بازی به خوبی از پس وظیفه‌ی خود بر می‌آید.

DarkStation 7/10

متاسفانه این تجربه‌ی شگفت‌انگیز خیلی کوتاه است. در واقع فقط ۸ مرحله برای اجرا وجود دارد که هرکدام زمانی در حدود نیم ساعت یا کمی بیشتر طول خواهند کشید. شما می‌توانید علاوه بر انجام دادن ماموریت‌های اصلی هرزگاهی به کاوش و جست و جو به صورت آزادانه در دنیای زیبا و بی‌نظیر بازی بپردازید. متاسفانه زمان بازی Beyond Blue آن قدر کم است که شما می‌توانید تمام آن را تنها در یک روز به اتمام رسانید و اگر در اولین تجربه‌ی خود به خوبی در محیط گشته باشید و ماموریت‌های جانبی بازی را هم تمام کرده باشید، متاسفانه دیگر دلیلی برای شروع مجدد آن وجود نخواهد داشت و بازی محتویات جدید و امیدوارکننده‌ای برای شما در نظر ندارد. البته باید بازی Beyond Blue را یک تجربه‌ی تک‌نفره‌ی لذت‌بخش به شمار آورد که البته با این وجود هم داستان آن بسیار کوتاه و کم محتوا خواهد بود و این مشکل همواره پیش چشمانتان رژه می‌رود. من بسیار علاقه‌مند بودم که مدت زمان تجربه‌ی چنین بازی آرام‌بخش و زیبایی دو برابر بیشتر طول بکشد تا بتوانم خیلی بیشتر با اکوسیستم اقیانوس و موارد علمی و آموزنده‌ی آن ارتباط برقرار کنم و از آن‌ها لذت ببرم. با این حساب تجربه‌ی عنوان Beyond Blue را به آن دسته از افرادی که به زندگی احترام می‌گذارند و به دنبال تجربه‌ای آموزنده و آرام‌بخش در میان بازی‌های ویدئویی هستند، پیشنهاد می‌کنم. با این حال پس از تجربه‌ی بازی با من هم عقیده خواهید بود که توسعه‌دهندگان این بازی در استودیوی ای‌لاین مدیا نتوانسته‌اند به خوبی از تمام پتانسیل‌ها و زمینه‌های ایجاد شده توسط این بازی استفاده نمایند.

Xbox Tavern 6.8/10

بازی Beyond Blue یک عنوان شبیه‌سازی و علمی تمام عیار است و هسته‌ی داستان و گیم‌پلی آن بر اساس اکتشاف در اقیانوس بنا شده است. با اینکه احتمالا ماموریت‌ها و داستان بازی خسته‌کننده و تکراری به نظر برسند اما با این حال بازی اطلاعات بسیار خوب و کاملی در زمینه‌ی شناخت اکوسیستم‌های آبی و زندگی جانوران زیر آب در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، هر مرحله از بازی Beyond Blue را می‌توان یک ماجراجویی ساده در قالب قسمتی از یک مستند علمی دانست که باعث برقراری تعامل بسیار جالبی بین بازی‌بازان با زندگی و موجودات زیر آب شده است. به صورت کلی عنوان Beyond Blue مناسب هر فردی نخواهد بود؛ تنها افرادی که علاقه دارند خود یا اطرافیانشان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی اقیانوس‌ها و اهمیت آن‌ها بپردازند می‌توانند این بازی را تهیه نموده و از تجربه‌ی آن لذت ببرند.

در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا
در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در ژرفای اقیانوس‌ها | نقد‌ها و نمرات بازی Beyond Blue - گیمفا