مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا

مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد

آرش بوالحسنی
۰۹:۰۳ ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا

سال‌ها پیش بود که اب سافتور (Ebb Software) از Scorn، بازی ترسناک روان‌شناختی خود، رونمایی کرد. بازی جلوه‌های بصری بسیار جالبی داشت که از کارهای اچ.آر گایگر (H.R Giger) الهام گرفته شده بود. با وجود فراز و نشیب‌های فراوان در روند توسعه‌ی بازی، بازی‌بازان همچنان برای تجربه‌ی این بازی کنجکاو بوده‌اند. به تازگی اب سافتور با انتشار یک تریلر جدید، دوباره این بازی را بر سر زبان‌ها انداخت و حالا مشخص شده است که قرار است شاهد عرضه‌ی آن برروی اکس‌باکس سری اکس هم باشیم. حال لیوبومیر پکلار (Ljubomir Peklar)، کارگردان بازی، مصاحبه‌ای انجام داده است که در آن به روند توسعه‌ی بازی و جوانب مختلف آن پرداخته است. در ادامه می‌توانید این مصاحبه را مطالعه کنید.

چند سالی از معرفی Scorn می‌گذرد و شما در این مدت چندان خبرساز نبودید. اینکه دوباره Scorn را به نمایش بگذارید و چنین واکنش مثبتی را ببینید چه حسی دارد؟

ما خیلی ناگهانی از موقعیت نمایش بازی در Inside Xbox خبردار شدیم، اما فهمیدیم که این موقعیتی است که نباید از دست بدهیم. واکنشی که تریلر دریافت کرد بسیار خوب بود، اما این فقط یک تریلر است. ما دوست داریم که واکنش به بازی نه مثبت، بلکه درگیرکننده باشد.

در این مدت که مشغول توسعه‌ی بازی بوده‌اید، چه مقدار از آن دچار تغییرات شده است؟

ساختار اصلی بازی هنوز همان است. اما اگر بخواهید که بازی کنونی را با چند سال پیش مقایسه کنید، انگار اصلا دو بازی کاملا متفاوت هستند.

آیا در ماه‌های آتی برنامه‌ای برای نمایش گیم‌پلی بازی دارید؟

ما چند گزینه برای نمایش بازی در نظر داریم، اما فعلا نمی‌‌توانم در مورد آن‌ها صحبت کنم.

در مورد روایت مرکزی Scorn چه می‌توانید به ما بگویید؟ چه زمانی بیشتر از دنیا و داستان آن خواهیم دید؟

این شاید جواب عجیبی به نظر برسد، اما چیزی نمی‌توانم بگویم. به نظر ما این روش بهتر است. تا عرضه‌ی بازی نمی‌توانید هیچ چیزی از داستان آن بدانید.

در Scorn شاهد چه نوع داستان‌گویی هستیم؟ با توجه به اتمسفر و حس و حلا گایگری، بازی می‌تواند هم از روایت مستقیم و هم از روایت غیر مستقیم استفاده کند.

روایت بازی آن چنان غیر مستقیم است که اصلا ممکن است زیر شاخه‌ی خاص خود را به وجود آورد.

مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا

واکنشی که تریلر دریافت کرد بسیار خوب بود، اما این فقط یک تریلر است. ما دوست داریم که واکنش به بازی نه مثبت، بلکه درگیرکننده باشد.

آثار اچ.آر گایگر نیازی به معرفی ندارند و جایگاه بسیار ویژه‌ای میان وحشت‌دوستان دارند. شما گفته‌اید که Scorn هم از همین آثار الهام گرفته است. چه مقدار از تجربه‌ی بازی بازتاب‌گر این مهم است؟

تجربه‌ی بازی حول شباهت ما با گایگر در موضوع اصلی است. منظورم موضوعی است که گایگر در آثار خود به آن پرداخت. صرفا جهت شباهت به گایگر این سبک را انتخاب نکرده‌ایم و نه، بازی در مورد بیگانه‌ها نیست.

قطعا این طور به نظر می‌رسد که همه چیز در دنیای Scorn، از دشمنان و سلاح‌ها گرفته تا خود جهان بازی، شباهت زیادی به آثار گایگر دارند. آیا این باعث می‌شود که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده، بتوانید از حداکثر تخیل خود استفاده کنید و آیا شاهد چنین چیزی در زمینه‌ی سلاح‌هایی که بازی‌باز استفاده می‌کند و دشمنان بازی خواهیم بود؟

ببینید مسئله الهام گرفتن از کار گایگر نیست. بلکه باید ایده‌های و مفاهیمی را بررسی کنیم که می‌خواهیم و سپس آن‌ها را در دنیا جا بدهیم. اگر روش دیگری را انتخاب کنید، بازی فقط از لحاظ سطحی عمیق خواهد بود و این خوب نیست.

تجربه‌ی صوتی یکی از مهم‌ترین جوانب هر عنوانی است، اما این مهم بیشتر در مورد بازی‌های ترسناک صدق می‌کند. با توجه به اینکه بازی برروی اکس‌باکس سری اکس عرضه می‌شود، چگونه توانستید از این سخت‌افزار در این زمینه بهره ببرید؟

در آثار ترسناک، تجربه‌ی صوتی نیمی از کل بازی است. فناوری باید در خدمت هنر باشد و نه برعکس. برخی از فناوری‌ها سال‌ها پیش به پتانسیل لازم رسیده‌اند و صوت نیز همین است. پس بیشتر به مهارت توسعه‌دهنده مربوط است تا فناوری جدید. بگذارید این طور بگویم: ترجیح می‌دهد که آثار والتر مارچ (Walter Murch) را برروی یک نوار ضبط شده مخصوص اکس‌باکس اصلی بشنوم تا آثار یک آهنگ‌ساز معمولی برروی فناوری اکس‌باکس سری اکس.

وقتی در مورد آثار ترسناک صحبت می‌کنیم، هر بازی روش خاص خود را برای ترسناندن مخاطب در نظر دارد. برخی بازی‌ها به دنبال ترس‌های کوتاه و ناگهانی هستند و برخی هم اتمسفرسازی و وحشت زیر پوستی را هدف قرار می‌دهند. Scorn در کدام دسته قرار می‌گیرد؟

با اختلاف در گروه دوم.

از نظر ساختار طراحی مراحل چه می‌توانید در مورد Scorn بگویید؟ آیا بازی به صورت خطی طراحی شده است و یا شاهد تجربه‌ی آزادانه‌ای خواهیم بود؟

تجربه‌ی شما آزادانه خواهد بود. بازی خیلی شبیه به عناوین وحشت بقای قدیمی است. یعنی می‌توانید محیط را به صورت آزادانه بگردید، اما طبعا موانعی بر سر راه شما خواهد بود.

چگونه شد که تصمیم گرفتید بازی را تنها برروی یک کنسول عرضه کنید؟ آیا امکان دارد که در آینده شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ باشیم؟

جواب ساده است. ما به دنبال سخت‌افزار خوب هستیم و اکس‌باکس سری اکس آن قدر قوی است که تجربه‌ی بازی نزدیک به نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی شود. در مورد پلی‌استیشن ۵ در حال حاضر نمی‌توانم حرفی بزنم.

مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا

بازی خیلی شبیه به عناوین وحشت بقای قدیمی است. یعنی می‌توانید محیط را به صورت آزادانه بگردید، اما طبعا موانعی بر سر راه شما خواهد بود.

به صورت میانگین به پایان رساندن Scorn چقدر زمان خواهد برد؟

برای یک بازی‌باز معمولی بین ۸ تا ۱۰ ساعت.

چه وضوح تصویر و نرخ فریمی را برای اکس‌باکس سری اکس در نظر گرفته‌اید؟

وضوح تصویر ۴K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه.

از زمانی که پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس معرفی شده‌اند، صحبت زیادی در مورد پردازنده‌ی گرافیکی این دو کنسول بوده است. سرعت پردازنده‌ی پلی‌استیشن ۵ ۱۰٫۲۸ ترافلاپس و اکس‌باکس سری اکس ۱۲ ترافلاپس است. از نظر یک توسعه‌دهنده، این اعداد چقدر با هم تفاوت دارند؟

گرافیک معمولا خیلی خوب متناسب می‌شود. تغییر وجود خواهد داشت اما برای تشخیص آن باید ویدیوهای Digital Foundry را ببینید. اگر برای شما مهم است که سخت‌افزار محبوب‌تان از نظر اعداد برنده باشد، پس تفاوت زیاد است. اما اگر به دنبال تجربه‌ی بازی‌ها هستید، پس شاهد تفاوت نخواهید بود.

پلی‌استیشن ۵ یک SSD فوق سریع با پهنای باند ۵٫۵ گیگابایت بر ثانیه دارد. این سریع‌تر از هر چیز دیگری است. توسعه‌دهندگان چگونه می‌توانند از این ویژگی بهره ببرند و در مقایسه با SSD اکس‌باکس سری اکس، پلی‌استیشن چه مزیتی خواهد داشت؟

برای اینکه یک سیستم بتواند از پردازنده و کارت گرافیک کنسول‌های نسل بعد بهره ببرد، سرعت انتقال داده باید بسیار سریع باشد. برای همین است که هر دو کنسول از SSD استفاده می‌کنند. این قطعه بسیار حیاتی بود. وقتی نسل بعد شروع به بهره‌برداری از این سخت‌افزار کند، شاهد مواردی مانند بازی‌های جهان‌باز با جزئیات بازی‌های خطی خواهیم بود یا مثل دموی آنریل انجین ۵، شاهد بافت‌های بسیار واقعی خواهیم بود.

دو دلیل وجود دارد که چرا چنین چیزی برروی کنسول‌های فعلی ممکن نیست. اول اینکه سخت‌افزار کنونی قادر به چنین چیزی نیست. یعنی هم هارد دیسک‌ها نمی‌توانند با چنین سرعتی داده‌ها را منتقل کنند و هم اینکه پردازنده‌ها و گرافیک‌های کنونی هم چندان توانمند نیستند. دوم اینکه مدت زمانی که برای توسعه‌ی چنین جزئیاتی لازم است، برای یک بازی خطی هم بسیار زیاد است، چه برسد به یک بازی جهان‌باز. فکر کنم که این حتی با وجود کمک آنریل انجین ۵ در بهینه‌سازی، هم چنان یک مشکل باشد. ضمنا اگر توسعه‌دهندگان بخواهند که به صورت احمقانه‌ای به دنبال جهان‌های بزرگ‌تر باشند و فکر کنند که بزرگ‌تر به معنای بهتر است، پس این دنیاها بسیار تکراری به نظر خواهند رسید چرا که شاهد داده‌های کپی خواهیم بود.

مطمئن هستم که در ادامه‌ی مسیر، توسعه‌دهندگان موفق به خلق بازی‌هایی می‌شوند که برروی کنسول‌های کنونی ممکن نیست. اما در ابتدا باید سخت‌افزار را به خوبی بفهمیم تا به صورت طبیعی به پتانسیل‌های آن پی ببریم. در غیر این صورت یک بازی با سطوح درخشان فراوان خواهید داشت که تنها هدف آن، نشان دادن Ray-Tracing است.

در پردازنده‌ی Zen 2 تفاوت‌هایی وجود دارد. پلی‌استیشن ۵ دارای یک پردازنده‌ی Zen 2 با هشت هسته‌ی ۳٫۵ گیگاهرتزی و اکس‌باکس سری اکس دارای یک پردازنده‌ی Zen 2 با هشت هسته‌ی ۳٫۸ گیگاهرتزی است. نظر شما در این باره چیست؟

مهم‌ترین چیز این است که از شر پردازنده‌های Jaguar کنسول‌های کنونی خلاص شده‌ایم.

مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا

ما به دنبال سخت‌افزار خوب هستیم و اکس‌باکس سری اکس آن قدر قوی است که تجربه‌ی بازی نزدیک به نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی شود. در مورد پلی‌استیشن ۵ در حال حاضر نمی‌توانم حرفی بزنم.

نظر شما در مورد معماری Velocity اکس‌باکس سری اکس چیست و چگونه توسعه برای آن راحت‌تر شده است؟ ضمنا شایعاتی وجود دارد که سیستم فشرده‌سازی اکس‌باکس بهتر از Kraken پلی‌استیشن ۵ است. نظر شما در مورد آن چیست؟

مردم اکثرا به اعداد خام SSD نگاه می‌‌کنند، اما این تمام داستان نیست. یعنی اگر یک SSD با سرعت ۲ گیگابایت بر ثانیه داشته باشید، ۱۰ گیگابایت داده در ۵ ثانیه منتقل می‌شود؟ خیر این طور نیست. بارگذاری فایل‌ها از SSD در بازی هم یک جنبه از کار است و پروسه‌های دیگری هم وجود دارند. اینجا است که تکنیک‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف وارد کار می‌شوند. اینکه کدام یک از این فناوری‌ها برتری دارند، در حال حاضر مشخص نیست.

قطعا در قدرت دو کنسول جدید تفاوت وجود دارد. اما آیا فکر می‌کنید که با توجه به سیاست‌های بین نسلی مایکروسافت، قدرت اکس‌باکس سری اکس اهمیتی خواهد داشت؟

اگر توسعه‌دهندگان بخواهند که بازی را تنها برای کنسول جدید بسازند، قطعا مزایای بیشتری وجود خواهد داشت. اما از طرف دیگر، گرافیک زیبای شما احتمالا دوباره به بهای نرخ فریم خواهد بود. اگر بازی‌های بین نسلی برروی کنسول‌های نسل بعدی با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شوند، پس من آن را ترجیح می‌دهم. اما اگر تنها بافت‌های بازی بهتر شوند و نرخ فریم همان ۳۰ فریم بر ثانیه بماند، پس بهتر است که بازی را از همان اول برای کنسول‌های نسل بعد بسازید. در حالت ایده ‌آل باید یک بازی نسل بعدی با نرخ فریم ۶۰ داشته باشیم، اما این بعید به نظر می‌رسد.

آیا اکس‌باکس سری اکس قدرتمندتر از رایانه‌های شخصی در چند سال آتی خواهد بود؟

اگر منظورتان رایانه‌های مخصوص بازی رده بالا است، خیر. اما اگر منظورتان اکثر رایانه‌های بازی است، پس بله.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا
مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    چه جواب های فوق العاده ایی داد از مصاحبه لذت بردم ممنون به خاطر ترجمه :yes: به قول این جدیدیا هایپ شدم برا اثرشون :laugh: وقتی یه آدم کار درست صحبت میکنه میشه راحت فهمید :cowboy:

    • Sephiroth1381 گفت:

      مطمئن هستم که در ادامه‌ی مسیر، توسعه‌دهندگان موفق به خلق بازی‌هایی می‌شوند که برروی کنسول‌های کنونی ممکن نیست. اما در ابتدا باید سخت‌افزار را به خوبی بفهمیم تا به صورت طبیعی به پتانسیل‌های آن پی ببریم. در غیر این صورت یک بازی با سطوح درخشان فراوان خواهید داشت که تنها هدف آن، نشان دادن Ray-Tracing است.
      از این جمله میشه یک نتیجه گیری خیلی مهم کرد
      روزی برای pc هم انحصاری بوجود خواهد اومد

  • بنظرم حداقل تا دوسال نباید سمت نسل نه رفت چون چنتا سازنده که تا الان صحبت کردن خودشونم بلاتکلیفن.من اینطور فهمیدم که اگه بخوان ۶۰ فریم بگیرن دیگه رو گرافیک نمیتونم مانور بدن اگرم گرافیک و ببرن بالا همون ۳۰ فریم

  • JJSTYLE36 گفت:

    به قیافش میخوره بازی کثیفی باشه :rotfl:
    منو یاد دد اسپیس ۱ انداخت :laugh:

  • اقای حلاجیان مصاحبه میکامی با ign ترجمه میشه یا نه؟

  • Arad55 گفت:

    به معنای واقعی کلمه خوشگل جواب داد
    با اینکه داره برای ایکس بازی میزنه اما بازم بی طرف زد
    تو مصاحبه قبلیش گفته بود تریلر اسکورن که سال ۲۰۱۷ پخش شده بود دیگه اون نیست ۸۰ درصد تفاوت داره با اینی که میخوان نشون بدن

  • RickSanchez گفت:

    یک ملت از SSD صحبت کردن تهش معلوم شد این فعلا برای وضعیت کنونی کنسول ها مناسب نیست 😐 و ته تهش برای انحصاریا بتونه کاربرد داشته باشه اونم با هزینه فضایی همه شدن مهندس برای ما

    حرف دوم ملت 😐 ایکس باکس از پی سی قویتره و جوابتون رو اخرین خطش گرفتین جان هرکی دوست دارین خیال نکنین ازینا بیشتر میفهمین دیدین فقط یک سری تبلیغ بود من فکر میکنم نسل بعدم مولتیا رو ۳۰ فریم قفل میشن دوباره جز انحصاریا 😐

    باز بیاین جای قدرت با پی سی اظهار نظر کنین

    • HalfLife گفت:

      متاسفم برات که حتی به مقاله به زبان فارسی هم نمیتونی بخونی برات میزارم هایلات هم میکنم شاید گرفتی.
      آیا اکس‌باکس سری اکس قدرتمندتر از رایانه‌های شخصی در چند سال آتی خواهد بود؟ در چند سال آتی اوکی ؟ حالا جواب ؟ بله از اکثر رایانه های بازی بله حتی در چند سال آتی متوجه شدی یا بیشتر باز کنم؟ :talktothehand: :talktothehand: نظر ایشون این بود
      ممنون بابت ترجمه

      • در این زمینه من توضیحاتی کلی بدم
        کنسول هیچوقت در حد رایانه‌ قدرتمند نخواهد بود، چون نیاز نیست باشه. کلا طرز کارشون متفاوت هست و هر کسی بنا به نیاز و توانش یکی رو انتخاب میکنه
        الان این سری اکس ۱۲ ترافلاپسه که فقط ۲۰۸۰ Ti با ۱۳٫۴ ترافلاپس ازش قوی‌تره، اما الان تو پایان چرخه‌ی رایانه‌ هستیم و به زودی سری ۳۰۰۰ انویدیا معرفی میشن که مطمئنا بالای ۳۰ ترافلاپس قدرت خواهند داشت
        بعد کلا تو کنسول نباید دنبال قدرت صرف بود و همونطور که گفتم اون اکوسیستم متفاوتی داره

      • RickSanchez گفت:

        در چند سال اتی هم گفته اکثر نگفته بالا رده ها مهندس برای خود متاسف باش که همینم نمیفهمی منظور من سیستم بالا ردست جوابتم این آرش جان داد اگر یکذره حالیت بشه از سخت افزار میفهمی که فکر نمیکنم حالیت بشه یک مدرت دیگه رده های ۳۰۸۰ هم میان و درواقع یک میان رده قوی تر از کنسول ایکس باس خواهد بود مهندس جان کاش بفهمی

        • HalfLife گفت:

          این اکثر رایانه های بازی رو توضیح بده کاری به بالا رده ندارم که قیمتش از سر به فلک میکشه پراید رو با هم رده خودش مقایسه میکنن توام با خیال های اند پی سی خوش باش با این وضع دلار یه کارت گرافیک که بخواد در حد سری ایکس باشه پونزده بیست تومنه مهندس سخت افزار دیگه بماند معماری بکار رفته توش و کارای نرم افزاری و سخت افزاری البته شما مهندس سخت افزاری من اطلاعات چندانی ندارم همین ولوسیتی یه مقاله داره برات خوبه بخون شاید درکتو از معماری جدای کنسول و پی سی بالا برد و یا ری تریس سخت افزاری حالا هر چقدرم که شبیه به هم باشن . نمونه بارز قدرت کنسول رو همین الان میتونی تو بازی فورزا هوریزون یا لست ببینی با چه سیستمی میشه بازیشون کرد

          • RickSanchez گفت:

            جز یک مشت حرف بیهوده چیز بدرد بخوری داخل کل کامنت هات دیده نمیشه 😐 ما خیال نمیکنیم با واقعیت جلو میریم همین الانم گرافیک فورزا رو میبینم رو سیستم اصلا میتونی درک کنی گرافیکش روی پی سی به مراتب بیشتره ؟؟؟ حتی سخت افزارم باهم اندازه باشن بازم قدرت کامپیوتر بیشتره عزیز اطلاع نداری ازچیزی نه دروغ بگو نه چیزی رو به کسی نسبت بده خوش باشی

            • HalfLife گفت:

              حتی سخت افزارم باهم اندازه باشن بازم قدرت کامپیوتر بیشتره عزیز اطلاع نداری ازچیزی نه دروغ بگو نه چیزی رو به کسی نسبت بده خوش باشی
              اینو برداشتم بعدا بهت نشون میدم فقط تو اطلاع داری دیگه بحثی باهات ندارم

              arshia.ya.mo
      • mamad1166 گفت:

        اونی که گفته کنسول هر کنسولی از PC قوی تره دانشی در مورد سخت افزار و سرعت پیشرفتش نداره ! اما بهترین جواب رو ایشون داد همیشه کامپیوترهای های اند قوی ترن !!! همین SSD سونی حداکثر دو سال دیگه SSD خیلی سریع تر از سونی میاد ولی با چه قیمتی ؟؟؟؟؟؟؟

  • Mr.tur گفت:

    قول میدم این بازی بسیار ضعیف و بد عمل خواهد کرد مثل بقیه ی انحصاریای ایکس باکس :rotfl: :rotfl:
    یعنی مایکروسافت با این همه استودیو نمی تونه یه انحصاری خوب برای کنسوله ضعیفش بسازه که حتی در حد انچارتد یک پلی سه باشه ؟؟
    قبلا می گفتیم ایکس باکس یه نسل عقبتره ولی الان میشه گفت دونسل عقبتره :rotfl: :rotfl:
    نسل بعدهم که دیگه قابل قیاس نیست باید جمع کنه بره. :rotfl:

    • RickSanchez گفت:

      ازینکه یک کنسول رو خراب میکنی حس لذت بهت دس میده یا خالی میشی ؟

      • Mr.tur گفت:

        من حقیقت رو گفتم. نخواستم ایکس باکس رو تخریب کنم. گیم پلی این بازی توی یوتیوب هست برو ببین خیلی بده و اطمینان داشته باش موفق نمیشه. خب ایا برای شما هم عجیب نیست که استودیو های مایکرو بیشتراز سونی هست ولی بلد نیستن بازی درست کن؟؟؟ هنوزم لست اف اس پلی سه داره میفروشه یا انچارتد کالکشن و هوی رین وبیاند و گاد سه و… که اکثرا برای ده سال پیشه . کدوم بازیه مایکرو ماندگار شده؟؟ یکی پس از دیگری انحصاری مایکرو بی کیفیت و بد از اب دراومدن واسمی ازشون نیست. کلا امریکایی ها از قمپوز در کردن و شلوغ کردن خوششون میاد درحالی که هیچ کاری نمی تونن کنن با این همه استودیو. نسل بعد هم مثل همین نسله و الکی این یارو اسپنسر شلوغش میکنه.چون قراره مثل سه نسل گذشته دوباره ببازه :rotfl:

        • RickSanchez گفت:

          اینجا کسی نیومده بازی رو با بازی مقایسه کنه اولا 😐 واقعیت رو همه میدونن نیاز به تکرارش نیست
          همه میدونن گاد و اینا خوبن ولی اگر یکی بیاد همین بازیای که میگی رو بگه پورت شده رو پی سی و هورایزن و … تو خوشت میاد ناراحت نمیشی ؟ ترول کردن بده همه یک دلیلی برای حرف زدن دارن سیاست مایکروسافت رقابت با سونی نیست اینو خودشون هم اعلام کردن من از مایکروسافت دفاع نمیکنم ازش بد هم نمیگم درست مثل بازی های سونی که دیشب یکیشون رو بازی کردم و لذت بردم یادمون نره راک استار هم یک شرکت امریکایی هستش با اختلاف زیاد یکسره برنده هست به امریکایی -ژاپنی ربطی نداره یک شرکت لهستانی مثل سی دی پراجکت سال ۲۰۱۵ تمام بازی هارو له و لورده کرد به کشور هیچ ربطی نداره حتی بازی شاهکاری مثل بلادبورنم حریفش نشد که ژاپنی بود به گفته ی شما همه چیز به هنر و استعداد انسان ها برمیگرده و همه جای کره ی خاکی هستن چنین انسان هایی

  •  اگر برای شما مهم است که سخت‌افزار محبوب‌تان از نظر اعداد برنده باشد، پس تفاوت زیاد است. اما اگر به دنبال تجربه‌ی بازی‌ها هستید، پس شاهد تفاوت نخواهید بود.
    بفرما من هیچی نمیگم

  • Soroosh0097 گفت:

    معلومه طرف آدم کاربلدیه.دست کم از نحوه حرف زدنش.فقط یه چیزی.بازیش چه سبکیه؟

  • Stalin 657 گفت:

    آیا اکس‌باکس سری اکس قدرتمندتر از رایانه‌های شخصی در چند سال آتی خواهد بود؟

    اگر منظورتان رایانه‌های مخصوص بازی رده بالا است، خیر. اما اگر منظورتان اکثر رایانه‌های بازی است، پس بله
    این حرف کمی سنگینی برروی دوش طرفداران ایکس باکس انداخت

مصاحبه با کارگردان Scorn | صحبت در مورد ساختار بازی، داستان‌گویی و کنسول‌های نسل بعد - گیمفا