بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

چرا کشیش شدم؟ هر چیز بدی که تجربه می‌کنی، هر ضربه‌ای که می‌خوری، اون‌ها… اون‌ها هیچ‌وقت ترکت نمی‌کنن. شاید بتونی برای مدتی اون‌ها رو فراموش کنی ولی وقتی ضربه بعدی رو می‌خوری، مهم نیست چقدر آروم، همه‌چیز رو برمی‌گردونه. وزن سنگینی که روی دوشت هست رو بهت یاد آوری می‌کنه. و من می‌دونستم که به تنهایی نمی‌تونم این‌همه بار سنگین رو با خودم حمل کنم – پدر جیمز

عنوان Mafia III Definitive Edition با تمامی کم و کاستی‌ها، ضعف‌ها و کمبودهایش در داستان خود مفاهیمی را گنجانده که دست‌کم ارزش یک‌بار مرور را دارند. شاید بازی نتواند آن‌طور که انتظار می‌رود کاربر را سرگرم کند ولی داستان بازی، بهانه خوبی برای به پایان رساندن آن است. در ادامه مطلب در گیمفا، با نقد و بررسی بازی Mafia III Definitve Edition در خدمت شما هستیم.

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

سربازی که از جنگ برگشته هنوز در آرامش نیست. جنگی دیگر در راه است و این‌بار، میدان جنگ آمریکا و دشمنان، اعضای گروه مافیای ایتالیایی هستند… با نقد و بررسی بازی Mafia III Definitive Edition همراه ما باشید

رویایی که چاقو خورد…

داستان بازی که بدون شک، قوی‌ترین و بی‌عیب‌ترین بخش بازی محسوب می‌شود حول یک سیاه‌پوست به تازگی از جنگ ویتنام برگشته به نام ” لینکلن کلی ” ( Lincoln Clay ) می‌چرخد. دوران خوش کهنه‌سرباز پر افتخار جنگ ویتنام در شهر ” نیوبوردو ” اما چندان طولانی نیست. کمی بعد از بازگشت از جنگ، وی متوجه می‌شود که ” Sammy Robinson ” ( مردی که لینکلن را بزرگ کرده ) در پرداخت بدهی به مافیای ایتالیایی به مشکل خورده و لینکلن هم بهترین کسی است که می‌تواند این مشکل را حل کند. پس از پرداخت بدهی اما، ” سل مارکانو ” ( Sal Marcano ) رئیس مافیای ایتالیایی، به گروه سیاه‌پوست‌ها خیانت کرده و سمی و فرزندش ” الیس ” را به قتل می‌رساند. لینکلن توسط پدر جیمز نجات پیدا کرده و پس از خروج از حالت کما، تنها یک هدف را در مقابل خود می‌بیند; ابتدا گرفتن همه‌چیز از سل مارکانو و در نهایت هم کشتن وی. در این مسیر، وی از کمک افرادی چون کاساندرا، ویتو اسکالتا، توماس برک و از همه مهم‌تر، جان داناوان ( یکی از عوامل مهم CIA ) استفاده می‌کند.

با توجه به عقبه سری Mafia، داستان بازی Mafia III احتمالا تنها بخشی از این بازی باشد که می‌تواند در خور نام این سری ظاهر شود. Hanger 13 سعی کرده روایت داستان بازی در موازات با تکمیل شخصیت‌پردازی و عمق گرفتن کاراکترهای بازی پیش برود. تنها چند ساعت تجربه بازی Mafia III به شما ثابت می‌کند که در این امر، Hanger 13 بهترین عملکرد ممکن را داشته است. عملکرد لینکلن کلی در ارتش، افتخارات وی، هوش بالا و استعداد مثال‌زدنی‌اش، دوران کودکی و نحوه بزرگ شدنش و حتی توانایی‌ها و مهارت‌هایش و همچنین دیگر جزئیات شخصیتش، از همان ابتدای بازی و در یکی دو کات‌سین برای بازیکن بازگو نمی‌شوند. اتفاقاتی که در قالب لینکلن کلی برای بازیکن رخ می‌دهند، در واقع مستندی از صحبت‌های جان داناوان، پدر جیمز و تا حدی جاناتان مک‌گوایر ( معاون مدیر کل بخش جنایی FBI تا سال ۱۹۹۹ ) هستند. هر کات‌سین را می‌توان به یک تکه پازل تشبیه کرد. تکه‌های پازلی که به مرور به روند تکامل کاراکترهای اصلی بازی کمک می‌کنند. ایده Hanger 13 در روایت داستان، مثال‌زدنی است و پیاده‌سازی این ایده هم هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد. به میانه‌های بازی که می‌رسید، احتمالا داستان بازی بهترین بهانه بازیکن برای به پایان رساندن Mafia III خواهد بود. مفاهیمی چون عشق، خانواده، مذهب، جنگ، قانون و از همه مهم‌تر نژادپرستی، به بهترین شکل ممکن در داستان Mafia III خود را نشان می‌دهند. در مورد تک تک این مفاهیم می‌توان ساعت‌ها به بحث، بررسی و تحلیل پرداخت. دیالوگ‌های بازی و به‌خصوص دیالوگ‌های مربوط به شخصیت پدر جیمز، به تنهایی می‌توانند حکم یک کلاس درس را داشته باشند. می‌توانید در عمق این دیالوگ‌ها غرق شوید و تعابیر مختلف آن‌ها را سبک سنگین کنید. داشتن یک خودکار و یک دفترچه یادداشت در هنگام تجربه Mafia III خالی از لطف نیست. قطعا دیالوگ‌های زیادی را خواهید شنید که ارزش یادداشت کردن را دارند.

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

داستان بازی که بدون شک، قوی‌ترین و بی‌عیب‌ترین بخش بازی محسوب می‌شود حول یک سیاه‌پوست به تازگی از جنگ ویتنام برگشته به نام ” لینکلن کلی ” ( Lincoln Clay ) می‌چرخد. دوران خوش کهنه‌سرباز پر افتخار جنگ ویتنام در شهر ” نیوبوردو ” اما چندان طولانی نیست. کمی بعد از بازگشت از جنگ، وی متوجه می‌شود که ” Sammy Robinson ” ( مردی که لینکلن را بزرگ کرده ) در پرداخت بدهی به مافیای ایتالیایی به مشکل خورده و لینکلن هم بهترین کسی است که می‌تواند این مشکل را حل کند.

زندگی سیاه‌پوستی که یک سفیدپوست را بکشد، سیاه می‌شود

نسخه Definitive Edition بازی تا حد زیادی، مشکلات گرافیکی و فنی نسخه اصلی بازی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود را پوشش داده است. بنابراین وقتی داریم در رابطه با Mafia III Definitive Edition صحبت می‌کنیم، مشکل اصلی بازی دیگر گرافیک و بحث فنی بازی نیست. ناامیدکننده‌ترین بخش Mafia III: Definitive Edition، گیم‌پلی آن است. ضعف‌ها و کمبودهای این بخش برای هر گیمری ملموس خواهند بود. با این وجود، اگر دست‌کم یکی از دو نسخه قبلی این مجموعه را بازی کرده باشید، Mafia III Definitive Edition به مراتب آزاردهنده‌تر خواهد بود. در وهله اول، شما خیلی از آزادی‌هایی که در جهان‌باز‌های دیگر می‌بینید را در Mafia III تجربه نخواهید کرد. مواردی نظیر دزدی کردن از فروشگاه‌ها و یا بنزین زدن، چیزهایی بودند که در Mafia II مشاهده می‌شدند. مواردی که در همه جهان‌باز‌ها نمی‌بینید و Mafia III نیز فاقد آن‌هاست. مشکل بزرگ Mafia III فقدان چنین مواردی نیست، بلکه یکی از عمده ضعف‌های بازی، این است که شما در قالب یک بازی جهان‌باز، بیش از اندازه محدودیت دارید. به غیر از گاراژهایی که در آن‌ها می‌توانید ماشین خود را شخصی‌سازی کنید، قطعات الکتریکی که در نقاط مختلف دنیای بازی پیدا می‌کنید، مجلاتی که جمع‌آوری می‌کنید به علاوه پوسترهایی که از روی دیوارهای شهر برمی‌دارید، بازی هیچ آفر دیگری را بر روی میز شما قرار نمی‌دهد. حتی غذا خوردن و لباس خریدن هم در Mafia III ممکن نیستند. در واقع این موارد، اصولی‌ترین سیستم‌هایی هستند که در بازی‌های جهان‌باز مشاهده می‌کنیم. لینکلن در کمد لباس‌های خود، صرفا چند مدل لباس خاص دارد که چندان هم جذاب و متنوع نیستند. با توجه به این‌که Mafia III Definitive Edition پکیجی کامل از نسخه اصلی + بسته‌های الحاقی منتشر شده برای بازی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد، طبیعتا شما در بحث انتخاب لباس، گزینه‌های بیشتری نسبت به نسخه اصلی بازی دارید. با این‌حال این گزینه‌ها هم آن‌قدر متنوع نیستند که بتوانند نظر بازیکن را به خود جلب کنند. سلامتی بازیکن نیز با بسته‌های سلامتی که در بخش‌های مختلف نقشه بازی پخش شده‌اند، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین خبری از خوردن هرگونه خوراکی و یا نوشیدنی نیست. حتی در Mafia III خبری از اسلحه‌فروشی هم نخواهد بود! خرید اسلحه در Mafia III به این ترتیب است که شما باید با رابط کاساندرا یک تماس تلفنی برقرار کنید و چند ثانیه بعد، رابط خود را به شما می‌رساند. در واقع بازی Mafia III تنها یک اسلحه‌فروشی دارد که آن هم سیار است.

یکی از جذابیت‌های گیم‌پلی بازی، سیستم Driving بازی است. ماشین‌های بازی از چند کلاس مختلف تشکیل شده‌اند و ماشین‌های مربوط به هر کلاس، یک‌سری ویژگی منحصر به فرد دارند. رانندگی در Mafia III حالت آرکید دارد; بدین ترتیب می‌توانید با هر ماشینی که دوست دارید سرعت بروید، دریفت کنید و یا کارهای نمایشی انجام دهید. البته بدیهی است که ماشین‌های Sport برای خوش‌گذرانی، ماشین‌های بهتری محسوب می‌شوند. از طریق یک‌سری گاراژ هم می‌توانید ماشین‌های خود را شخص‌سازی کنید. خوشبختانه سیستم Customization ماشین‌های بازی، یک سیستم کامل و تقریبا بدون نقص است. شما قادر هستید از رنگ ماشین تا حتی پلاک ماشین خود را عوض کنید. در Mafia II پلاک ماشین شما می‌توانست توسط پلیس تحت تعقیب قرار بگیرد. بنابراین گاهی اوقات مجبور به تعویض پلاک بودید. در Mafia III تعویض پلاک صرفا حالت فان داشته و کاربرد خاصی ندارد. خودِ ماشین‌های بازی هم به اندازه کافی متنوع هستند. برای این‌که همیشه یک وسیله نقلیه زیر پای شما باشید، می‌توانید با رابط توماس برک تماس بگیرید و از لیست ماشین‌های موجود و آنلاک شده، یکی را انتخاب کنید تا در کمتر از پنج ثانیه، ماشین مورد نظر شما درست در مقابلتان باشد. البته این سیستم بدون ایراد هم نیست. طبیعتا در خیابان‌های شهر، شما خیلی راحت می‌توانید یک ماشین را دزدیده و از آن استفاده کنید. معمولا چنین آپشن‌هایی باید برای مناطقی مورد استفاده قرار بگیرند که حالت حومه‌ای داشته و خلوت هستند. جالب این‌جاست که دقیقا در چنین مناطقی، رابط توماس برک نمی‌تواند ماشین را به شما برساند! مورد دیگری که گاهی اوقات می‌تواند برایتان آزاردهنده باشد، این است که لینکلن خیلی راحت ماشین‌های خود را از دست می‌دهد. فرض کنید که مقداری از وقت و هزینه خود را صرف شخصی‌سازی ماشین خود کرده‌اید و درست در ماموریت بعدی، باید با یک ماشین دیگر خود را از نقطه A به نقطه B برسانید. از آن‌جایی که شما نمی‌توانید ماشین‌های خود را در گاراژ یا پارکینگ سیو کنید، خیلی راحت ماشینی که برایش زحمت کشیده‌اید را از دست خواهید داد.

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

یکی از جذابیت‌های گیم‌پلی بازی، سیستم Driving بازی است. ماشین‌های بازی از چند کلاس مختلف تشکیل شده‌اند و ماشین‌های مربوط به هر کلاس، یک‌سری ویژگی منحصر به فرد دارند. رانندگی در Mafia III حالت آرکید دارد; بدین ترتیب می‌توانید با هر ماشینی که دوست دارید سرعت بروید، دریفت کنید و یا کارهای نمایشی انجام دهید. البته بدیهی است که ماشین‌های Sport برای خوش‌گذرانی، ماشین‌های بهتری محسوب می‌شوند.

استودیو Hanger 13 در گنجاندن سلاح‌ در بازی Mafia III Definitive Edition بد کار نکرده است. از این حیث هم البته، Mafia III عالی نیست ولی در حد قابل قبول ظاهر شده است. شما همواره قادر به حمل دو سلاح هستید; یک سلاح کوچک و یک سلاح بزرگ. معمولا لینکلن در طول ماموریت‌های خود، با افرادی دست و پنجه نرم می‌کند که سلاح‌های مختلفی دارند. به همین جهت به ندرت به مشکل کمبود مهمات برخورد خواهید کرد. صرف نظر از سلاح‌های بازی، کلا سیستم مبارزات Mafia III را می‌توان از نقاط قوت این بازی دانست. به مانند دو نسخه قبلی، در این نسخه هم شلیک کردن به دشمنان با هر سلاحی، لذت‌بخش خواهد بود. سیستم کاورگیری به شما این اجازه را می‌‍دهد که موقعیت‌های خود را بسته به موقعیت دشمنانی که معمولا هم در حال تغییر سنگر هستند، تغییر دهید. ضمنا انتخاب سنگر درست معمولا کلید پیروزی شماست. به طور کلی طراحی بازی Mafia III به این ترتیب است که به غیر از تقابل‌هایتان با پلیس، معمولا می‌توانید به هدف خود را با حداقل تیر شلیک شده به سمت دشمنان برسید. ساختار مراحل بازی به این ترتیب است که لینکلن، همواره می‌تواند بدون دیده شدن و در حالت Stealth ( مخفی‌کارانه ) خود را به هدف مورد نظر برساند. برای خلاصی از شر دشمن خود هم می‌توانید وی را کشته و یا صرفا بیهوش کنید. سیستم مخفی‌کاری در بازی Mafia III می‌تواند جذابیت‌های زیادی را برای مخاطب به همراه داشته باشد. خبر بد اما این است که این جذابیت، چندان پایدار نیست. به طور کلی ساختار مراحل بازی Mafia III به غیر از چند استثنا، از صفر تا صد بازی کاملا مشابه هستند. با پیشروی در داستان، به آنتاگونیست‌های بیشتری برخورد خواهید کرد و هدف لینکلن هم کاملا واضح است; کشتن همه کسانی که برای مارکانو کار می‌کنند. همه کسانی که برای مارکانو کار می‌کنند هم در مخفی‌گاه‌های خاص خود هستند. برای این‌که این افراد را از مخفی‌گاه‌هایشان بیرون بکشید، باید مقداری خسارت ( Damage ) به آن‌ها وارد کنید. کشتن و یا استخدام افراد مهم، دزدیدن پول از مکان‌های خاص و یا گرفتن اعتراف از یک‌سری از نیروهای مشخص شده، راه‌های وارد کردن خسارت به طرف مقابل هستند. تقریبا شما در تمام طول بازی در حال تکرار همین کارها هستید. عنوان Mafia III Definitive Edition در ابتدای کار می‌تواند شما را به خود جذب کند ولی در نگه داشتن کاربر در دنیای بازی، شکست می‌خورد.

از بزرگ‌ترین مشکلات بازی Mafia III، هوش مصنوعی فاجعه NPC‌هاست. قضیه پایین بودن هوش مصنوعی NPC‌ها، طبیعتا به شما کمک می‌کند تا در انجام مراحل کار ساده‌تری داشته باشید. خیلی راحت‌تر به صورت مخفیانه به مناطق دشمن نفوذ کنید و خیلی راحت‌تر، خود را به هدف اصلی برسانید. اتفاقا به همین خاطر است که بازی Mafia III را می‌توانید با سبک Stealth خیلی راحت پیش ببرید. در عین حال، به همین دلیل است که هیچ چالشی را در مقابل خود نخواهید دید. به طور کلی بر روی بالاترین درجه سختی بازی، به ندرت کارتان گره می‌خورد. عموما با تکیه بر همین پایین بودن هوش مصنوعی NPC‌ها می‌توانید مراحل بازی را پیش ببرید. این ضعف، صرفا به دشمنان شما محدود نمی‌شود. شهروندان بازی هم غالبا، کوچک‌ترین واکنشی به کارهای شما نشان نمی‌دهند. مردم شهر نیوبوردو بیش از این‌که حکم یک‌سری آدم را داشته باشند، کانسپت هستند. افرادی که نهایتا شاهد یک جرم سنگین از شما باشند و بخواهند به پلیس خبر بدهند.

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

از ابتدا تا انتهای بازی، یک ساختار برای به پایان رساندن ماموریت‌ها تکرار می‌شود. به همین دلیل خیلی زودتر از این‌که به اندینگ داستان بازی برسید، از Mafia III Definitive Edition خسته خواهید شد.

شهر سفیدها یا سیاه‌ها؟ 

نسخه اصلی بازی Mafia III که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد از لحاظ فنی و گرافیکی یک افتضاح تمام‌عیار بود. خوشبختانه در Mafia III Definitive Edition بسیاری از مشکلات نسخه اصلی برطرف شده‌اند. بازی هنوز هم باگ دارد ولی آن‌قدری که برای بازیکن آزاردهنده باشد. در واقع Mafia III Definitive Edition بیشتر نسخه‌ای محسوب می‌شود که به قصد حل مشکلات نسخه اصلی به بازار عرضه شده، نه پیشرفت گرافیکی و جلوه‌های بصری! به غیر از موارد فنی، در بقیه مسائل گرافیکی بازی Mafia III Definitive Edition همان نقاط قوتی را دارد که نسخه اصلی داشته و از همان نقاط ضعف نسخه اصلی بازی هم رنج می‌برد. مواردی نظیر کیفیت بافت‌ها و تکسچرها همچنان جزو نقاط ضعف بازی به شمار می‌روند. از لحاظ نورپردازی و سایه‌اندازی هم Mafia III Definitive Edition نسبت به نسخه اصلی پیشرفت داشته ولی همچنان خود را به حداقل سطح انتظارات نرسانده است. در بحث تخریب‌پذیری، ابدا Mafia III Definitive Edition حرفی برای گفتن ندارد. اگر از خراب شدن کاورهای چوبی با استفاده از گلوله‌های تفنگ فاکتور بگیریم، تخریب‌پذیری در هیچ‌کجای بازی قابل قبول نیست. اما لیوانِ بخش گرافیکی بازی Mafia III Definitive Edition نیمه پر هم دارد. انیمیشن‌های بازی فوق‌العاده ظاهر شده‌اند. در هنگام دویدن، صحبت کردن، کات‌سین‌ها، مبارزه، رانندگی و خلاصه در هر حالتی، انیمیشن‌های بازی ریلستیک و نزدیک به واقعیت کار شده‌اند. موضوعی که از نقاط قوت بازی تلقی می‌شود. همچنین موضوع دیگری که می‌توان بدان پرداخت، طراحی قابل قبول چهره شخصیت‌های مهم بازی است. کلا کاراکترهایی که جزو کاراکترهای اصلی بازی محسوب می‌شوند، طراحی چهره خیلی خوبی دارند. Hanger 13 در به تصویر کشیدن جزئیات صورت کاراکترها موفق ظاهر شده است.

طعم موسیقی‌های قدیمی…

یکی دیگر از مشکلات بازی Mafia III، پویا نبودن دنیای بازی است. موضوعی که وقتی با خسته‌کننده شدن مراحل بازی ترکیب می‌شود، عملا می‌تواند شما را از بازی دور کنید. مسافت‌هایی که باید طی کنید خیلی اوقات طولانی هستند و خبری هم از فست تراول نیست. این‌جاست که موسیقی‌های بازی خود را نشان می‌دهند. Hanger 13 در استفاده از موزیک‌های شنیدنی دهه ۶۰ موفق بوده. ساندترک‌های بازی شامل موسیقی‌هایی از گروه‌هایی مثل The Rolling Stones و Creedence Clearwater Revival می‌شوند. این دو گروه جزو گروه‌های راک معروف و پرطرفدار آن دوران به شمار می‌روند. اتفاقات بازی در سال ۱۹۶۸ رخ می‌دهند و Hanger 13 هم در استفاده از موسیقی‌های پرطرفدار این برهه زمانی، ما را ناامید نکرده است. همچنین پس از اتفاقات مهمی که در دنیای بازی رخ می‌دهند، رادیوی ماشین در بخش اخبار، خبر مربوطه را با جزئیات کامل بازگو می‌کند. موضوعی که مجددا، باعث می‌شود تا بازیکن با بازی ارتباط بیشتری برقرار کند. تنها موسیقی‌های بازی نیست; کلا در بحث صداگذاری و موسیقی عملکرد Hanger 13 قابل دفاع است. روی صدای موتور ماشین‌ها، آیتم‌های انفجاری، شکستن شیشه‌ها و صدای شخصیت‌ها به بهترین شکل ممکن کار شده است.

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

گاهی اوقات… زندگی کردن می‌تونه بدتر از مرگ باشه…

سیاه‌ها می‌میرند، سفیدها حکومت می‌کنند

جمله ” خانواده افرادی نیستند که با آن‌ها متولد شده‌ای، افرادی هستند که به خاطرشان جان می‌دهی ” اساس و بنیان داستان بازی Mafia III است. اگرچه مشکلات بازی در بخش گیم‌پلی غیرقابل چشم‌پوشی هستند و عملا، بخش گیم‌پلی بازی قدرت نگه داشتن بازیکن در دنیای خود را ندارد، ولی خب همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، داستان بازی بهانه خوبی برای به پایان رساندن Mafia III محسوب می‌شود. در بقیه بخش‌ها، Mafia III Definitive Edition چند  سر و گردن پایین‌تر از نسخه‌های قبلی بوده و در بهترین حالت، می‌تواند به عنوان یک بازی متوسط معرفی شود. عنوانی که هرگز نمی‌تواند از اسم و رسم سری Mafia دفاع کند.

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

هادی صفائی…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈متین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • دوستان وقتتون بخیر امیدوارم حالتون خوب بشه
    نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition تقدیم به شما :rose:
    موردی که هست، اگر دقت کنید سبک نگارش این مطلب متفاوت با بقیه مطالب بنده توی گیمفا هست. کدوم سبک رو می‌پسندید؟ این مدلی یا همون سبک قبلی؟
    نظرتون برام مهمه :heart:

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      اقا ما کلا می پسندیم شما رو :laugh: با آرزوی موفقیت و ممنون برا این نقد و نقد های قبلیتون

    • reza_tport گفت:

      والا من قبلی ها رو زیاد یادم نیست ولی نوع نگارش زیبا بود نه زیاد خشک نه زیاد سبک دوس داشتم
      فقط یه مقدار انتقاد ها رو بیشتر کنین چون کسی که نقد رو میخونه دنبال نواقص هستش و هرچی موشکافانه تر نقد بشه ارزش نقد بیشنر میشه
      مثلا داستان این بازی یکی از بررگترین نواقص بازی هستش چون بازی مافیا هستش و تا اسم مافیا میاد یاد یه شخصیت سفید پوست ایتالیایی میوفتیم که یه سری خلاف و کار های غیر قانونی سازمان یافته رو انجام میده که معمولا گروه هستن یا از قبل داخل گروه بودی یا میخوای وارد گروه بشی
      یا قسمت جنگ رفتنش یه کپی از مافیا ۲ و پدر خوانده ۱ بود که هر کدوم دلیل درستی برای جنگ رفتن داشتن
      یا تو مافیا ادم دو روزه قدرتمند نمیشه بری سه تا ادمو بیاری برای مدیریت که دوتاشون کلا روانی بودن
      کل بار مثبت داستان فقط ویتو بود !
      داستان متوسط بود ولی برای مافیا ساخته نشده بود

      • حداقل نصف نقد در مورد ایرادهای بازی بود. مشکلات بازی گفته شد کامل. نکات مثبت بازی هم همین‌طور
        در مورد داستان بازی انشالله مفصل‌تر صحبت می‌شه. ازونجایی که نقدی که توی سایت هست باید تمام ابعاد بازی رو در بر بگیره، نمی‌تونیم بشینیم تک تک کاراکترها رو تحلیل کنیم یا راجب تمام رفتارهای بازی صحبت کنیم. صرفا می‌تونیم یه دید کلی به بازیکن بدیم.
        انشالله همین پنج‌شنبه در مورد داستان این سری صحبت می‌کنیم. اطلاع‌رسانی هم می‌شه از طریق صفحه اصلی سایت

    • Arash.S1229 گفت:

      محمد جان شما هرجور باشه نقدتون ما لذت میبریم کلا :inlove: به نظر من این سبک جدیدی که به کار بردین هم مثل کارهای دیگه شما عالی و بی نقص هست :yes: :heart:
      ممنون از تمامی زحماتی که برای سایت میکشید ، نقد بسیار منصفانه ای بود مانند نقد های قبلیتون دمت خیلی خیلی گرمه 😀 :rose:

    • GrandWarden گفت:

      بنده از هر دو نوع لذت بردم….خسته نباشید. نقد بسیار عالی کار شده.

    • kingp گفت:

      سلام نقدتون عالی بود. ولی این بازی ارزش این بازخورد نداشت .
      این ارتباط با دنیای بازی نشان دهنده عمیق نگاه کردن به روح بازی است که در خور عناوینی مثل Red dead Readmption میباشد
      //امیدوارم نظرم برای شما مفید باشد.//

  • GrandWarden گفت:

    سلام و درود خدمت شما.ممنون از نقد زیباتون.
    این فرنچایز برای من بشدت ارزشمنده و واقعا جزو بهترین‌ تجربیات زندگیم هست.ای کاش در نسخه سوم یک مقدار بیشتر روی بازی کار میکردن چون عجله و شتاب زدگی بشدت در نتیجه‌ کار مشهود بود.در بحث گیم پلی و طراحی مراحل هم‌ ای کاش تمامی مراحل مثل مراحل قبل از روشن شدن هدف داستان و چند مرحله آخر بود.مراحل ابتدایی و آخرین بازی بشدت با دیگر مراحل متفاوت بودند و اگر بقیه مراحل هم مثل اونا روشون کار شده بود قطعا این بازی نمرات بالاتری میگرفت و عیب و نقص های کمتری داشت.از لحاظ گان‌ پلی و شخصیت پردازی و داستان بازی خیلی خوب عمل کرده.صدا گذاری شخصیت ها هم خیلی به قیافشون میخوره.به امید معرفی هر چه زودتر و موفقیت نسخه چهارم.

  • Mafia2-farhad گفت:

    چندتا ویژگی گیم پلی بودن که با dlc ها اضافه شدن، و متأسفانه در تجربه ی اول بازی اصلی موجود نبودن : اسلوموشن در رانندگی و تیراندازی، پرتاب مواد منفجره از ماشین، فلیپ ماشین،حمل جنازه و قرار دادن در صندوق عقب و یکی دوتا مورد دیگه، قطعن این نسخه ارزش یکبار بازی کردن رو داره، تجربه ی بازی اصلی با تمام ویژگی های گیم پلی، اونایی هم که dlc ها رو بازی نکردن فرصت خوبیه برای تجربه ی داستان

  • Mafia2-farhad گفت:

    البته پول در آپگریدهای کاراکتر و سلاح ها و ماشین مهمه
    ولی وقتی اونا تموم میشن درسته دیگه پول کاربرد خاصی نداره جز خرید مهمات

  • RickSanchez گفت:

    ممنونم از وقتی که گذاشتین جناب مقدم و این نقد رو برای مخاطبین گیمفا اماده کردین آرزوی موفقیت دارم براتون :rose:

    در نهایت باید بگم بله باهاتون کاملا موافقم این بازی واقعا خراب کرد اصلا توقع همچین چیزی رو نداشتم بعد مافیا ۲ که یکی از بهترین گیم هایی بود که پلی داده بودم چقدر منتظر این نسخه اخرشم هیچ …. فکر میکنم این Hanger13 بهتره مافیا نسازه واقعا کارشو بلد نیست
    مافیا ۲ و ۱ خوب بودن بعدش ریمستر کردن که اونم فرق نکرد چیز خاصی اضافه نشد کیفیت بافت ها تفاوت چندانی نداشت نمیدونم ریمیک ۱ قراره چی در بیاد ولی شخصا چون بازیش نکردم امیدوارم این یکی رو خوب در بیارن تا تجربش کنم

    • خواهش می‌کنم. باعث افتخاره که برای شما عزیزان می‌نویسم
      موافقم. متاسفانه Mafia III نتونست به هیچ‌وجه انتظارات رو برآورده کنه. متاسفانه هنوز فرصت تجربه مافیا ۲ ریمستر رو پیدا نکردم. ولی از افراد زیادی شنیدم که این نسخه، پیشرفت خاصی نداشته.
      امیدوارم که ریمیک نسخه اول باعث خراب شدن خاطراتمون نشه…
      مرسی بابت نظرتون

  • جا داره ی خسته نباشید ویژه ب آقای محمد آریا مقدم بگم ک با قلم جادوییش گیمر ها رو مبهوت می‌کنه ⁦♥️⁩ :دی
    واقعا مقاله خوبی هستش و از خوندنش لذت بردم و اینکه میخواستم بگم این سبک نقد رو بیشتر میپسندم

  • سلام خدمت همه سوال داشتم و مربوط به این پست نیست
    دوستان من مکس پین ۳ نصب کردم رو ویندوز ۱۰ موقع اجرا ارور stop working میده یکی گفت باید اپدیت بریزی اپدیت هم گرفتم باز که میکنم ارور tying to run max payne 3 installer میده خلاصه چه حرکتی بزنیم سرش که اجرا بشه؟
    اگر میتانین کمک کنین تشکر

  • بررسی اولیه بازی باید منطقی ، کارشناسانه و بر اساس جزییات المانهای ” نقد بازی” صورت گیرد.
    در ادامه این سبک را خیلی دوست دارم.
    من این مدل نقد صریح ، خودمونی و روایت گونه را خیلی می پسندم. حوصله بر نیست و جریان نقد را از ابتدا تا انتها پی گیری می کنیم.
    مرسی…..

  • خیلی ممنون بابت نقد اقای مقدم عزیز

  • Farshidmc گفت:

    واقعا روایت داستان و خود داستان انقدر خوب بود که تکراری بودنش برام زیاد مهم نبود
    خیلی داستانش خوب بود
    و من اپدیت کردم که لباس های خوبی میداد
    در کل نمره ۷ واقعا خوبه

  • majidam گفت:

    کاملا نقد منصفانه و به جایی هست

  • ERFAN103079 گفت:

    آقای مقدم شاید اشتباه کنم ولی بررسیتون یکم زیادی اسپویل داشت الان پایان دوتا از dlc های بازی رو لو دادین

بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا
بخت سیاه، اشک سیاه، انتقام سیاه | نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition - گیمفا