طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا

طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated

حسن اکرامی
۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا

Liberated یک بازی اکشن و ماجراجویی است که داستان تاریک آن در قالب صفحات یک کمیک بوک روایت می‌شود. این بازی از ادغام هنر بی‌نظیر رمان‌نویسی با جلوه‌های گرافیکی و صحنه‌های اکشن خلق شده و یک ترکیب انقلابی از بازی‌های ویدئویی و عناوین کمیک محسوب می‌شود.

اخیرا استودیوی اتمیک ولف (Atomic Wolf) توسعه‌دهنده‌ی عنوان Liberated، تاریخ عرضه‌ی آن را برروی کنسول نینتندو سوییچ مشخص کرد. در آن زمان استودیوی اتمیک ولف اظهار داشت عنوان اکشن Liberated در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ (۲ ژوئن ۲۰۲۰) با قیمت ۱۹٫۹۹ دلار در دسترس دارندگان کنسول نینتندو سوییچ قرار می‌گیرد که امروز شاهد رخ دادن این اتفاق خواهیم بود. چندی پس از این تاریخ نیز نسخه‌ی پلتفرم رایانه‌های شخصی این بازی برروی فروشگاه استیم (Steam) عرضه خواهد شد.

همانطور که اعلام گردید، عنوان Liberated یک بازی ماجراجویی و اکشن است. گیم‌پلی این بازی بر پایه‌ی مبارزه با اسلحه‌های مختلف، حل معماها و پازل‌های گوناگون، سیستم پلتفرمینگ منحصر به فرد و بخش‌هایی برای تجربه‌ی مخفی‌کاری خواهد بود. شما در این اثر هنری بین صفحات یک اثر کمیک جابجا شده و از اکشن ناب بازی لذت خواهید برد.

این عنوان دارای داستانی نمایشی با روایتی خاص خواهد بود که از دیدگاه افراد مختلفی بازگو می‌شود. دنیای این بازی برای بسیاری از ما آشنا خواهد بود. دنیایی مخوف و سرد و بی‌روح که تکنولوژی و فناوری بر مردم چیره شده است. شما در این بازی مشاهده می‌کنید که چگونه در دل دنیایی ماشینی و افسرده دموکراسی و آزادی متولد می‌شود. زنان و مردانی را خواهید دید که بر علیه دنیای نوین قیام می‌کنند. این یک داستان ساده‌ی مبارزه خیر با شر نخواهد بود. شما باید درگیر آن شوید تا طعم تک تک لحظات ناب آن را بچشید. در این بازی شما باید با اخبار دروغ و خاکستری که حکومت‌ها در بین مردم پخش می‌کنند مقابله کنید و به آگاهی و هوشیاری مردمان تحت ظلم و ستم بپردازید.

حال به مناسبت عرضه‌ی بازی Liberated توسط استودیوی اتمیک ولف برروی کنسول نینتندو سوییچ، نقد‌ها و نمرات این عنوان اکشن و داستان‌محور منتشر شده‌اند. با ما همراه باشید تا به مشاهده و بررسی آن‌ها بپردازیم.

Nintendo Enthusiast 9/10

Liberated با وجود برخی از کاهش‌ها و پسرفت‌هایی که در زمینه‌ی گرافیک هنری و کیفیت بصری داشته است، باز هم عنوانی برجسته و با کیفیت برای کنسول نینتندو سوییچ به شمار خواهد آمد. این بازی دارای گیم‌پلی پیچیده و لذت‌بخش به همراه داستانی گیرا و تاثیر گذار است و من کاملا آن را تحسین می‌کنم. استودیوی خلاق و پرتلاش اتمیک ولف برای آوردن داستان‌های کمیک منحصر به فرد به صنعت بازی‌های ویدئویی تلاشی قابل تحسین انجام داده و تا حدودی زیادی در کار خود موفق ظاهر شده است. توسعه‌دهندگان عنوان Liberated پیشرفت و پتانسل قابل توجهی را از خود نشان داده‌اند و من بسیار مشتاقم که بدانم آن‌ها در آینده دست به ساخت چه اثر جدیدی مشابه بازی Liberated خواهند زد تا دوباره ما را به تحسین خود وادار کنند.

GRYOnline.pl 8/10

Liberated یک بازی بلندپروازانه و به شدت جذاب به حسب می‌آید که توسط یک استودیوی مستقل و کوچک ساخته شده است. هر آن‌ چه که در بازی شاهد آن هستید تلفیقی از حس طنز و شوخ طبعی با شیوه‌ی داستان گویی و شخصیت پردازی مدرن خواهد بود. برخی از مکشلات فنی و کمبود‌های بازی ممکن است در بخش سخت افزاری دچار مشکل شوند. با این حال عنوان Liberated یک تجربه‌ی خوشحال کننده برای بازی‌بازان کنسول نینتدو سوییچ خواهد بود.

Nintendo Life 8/10

مهم‌ترین و برجسته‌ترین امتیاز و ویژگی بازی Liberated مربوط به داستان عجیب و غریب آن می‌شود که سبک و سیاق خاصی برای روایت در پیش می‌گیرد. داستان این بازی طبق انتظار بازی‌بازان پیش نمی‌رود و این یک نکته‌ی منفی محسوب نمی‌شود؛ چرا که یکی از هدف‌های توسعه‌دهندگان این بازی همین موارد خاص بوده است. با اینکه شاید داستان بازی Liberated یک کلیشه به حساب آید اما توانسته است به خوبی به نقطه‌ی قوت بازی تبدیل شود و با فضاسازی و روایت عمیق و پیچیده‌ی خود، بازی‌بازان را به ادامه‌ی کار تشویق کند. گیم‌پلی پلتفرمر و مهیج بازی به خوبی توانسته است تا بار تنوع آن را افزایش دهد و مانع از خسته‌کننده بودن و یکنواختی آن شود. به صورت کلی می‌توان عنوان Liberated یک بازی خاص با کنترل منحصر به فرد، محیط‌ها و تصاویری لذت‌بخش، طراحی مراحل فوق‌العاده و چالش برانگیز دانست که اتمسفری جذاب و گیرا برای اکثر بازی‌بازان فراهم خواهد کرد.

Noisy Pixel 8/10

داستان بازی Liberated یک روایت دیستوپیایی کاملا منحصر به فرد است که به سبکی طنزگونه اما کاملاً تاریک و تلخ روایت می‌شود. مکانیسم انتقال از تصاویر هنری کمیک بوکی به صحنه‌های اکشن و نفس‌گیر بازی هرگز خسته‌کننده نخواهد شد و بسیار لذت بخش پیاده‌سازی شده‌اند. متاسفانه بازی از برخی مکشلات پردازشی و گرافیکی به مانند دیر لود شدن برخی موارد و بافت‌ها و بارگذاری‌های اغلب طولانی رنج می‌برد که در کنار زمان نسبتا کوتاه به پایان رساندن بازی، احتمالا بسیاری را ناراضی خواهد کرد. باید توجه داشت که اگر شما از آن دسته از بازی‌بازانی هستید که دنبال تجربه‌ی عناوینی خاص با داستانی پیچیده و روایتی تاریک و آمیخته به طنز هستید، نباید تجربه‌ی Liberated برروی کنسول نینتندو سوییچ خود را از دست بدهید.

CD-Action 8/10

گیم‌پلی بازی Liberated یکی از کم اهمیت‌ترین ویژگی‌های درون بازی به شمار می‌آید. داستان بازی تا حدودی موفق بوده و سعی دارد تا تجربه‌ای منحصر به فرد از دورانی مخوف و غم‌زده تا رسیدن به طلوع آزادی را برای بازی‌بازان به ارمغان آورد. پس از اتمام بازی Liberated احتمالا بعد‌ها به خاطر زنده کردن خاطرات کمیک بوکی خود آن را تحسین خواهید کرد.

God is a Geek 7.5/10

عنوان Liberated دارای سبک متمایز و منحصر به فرد خود است. این بازی ترکیبی موفق از کمیک بوک و بازی‌ ویدئویی به شمار می‌آید و دارای اتمسفر تاریک اما فضای سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است. با وجود این موارد ناامیدکننده است که بازی برروی کنسول نینتندو سوییچ از مشکلات فنی عدیده‌ای رنج می‌برد.

Nintendo Insider 6/10

صرف نظر از نقص‌ها و مشکلات این بازی، عنوان Liberated پتانسیل ترکیب کردن یکی از قدیمی‌ترین روش‌های داستان پردازی با سبک بازی‌سازی مدرن را به خوبی نشان می‌دهد. جریان داشتن بخش‌های مختلف و هیجان‌انگیز از گیم‌پلی اکشن در یک پنل کمیک بوک ایده‌ی بسیار جالبی بوده که استودیوی سازنده به خوبی از آن بهره برده است. داستان این بازی حاصل بازیافت بسیاری از رمان‌ها و روایت‌های تاریک گذشته و تا قدری کلیشه‌ای خواهد بود اما بدون شک مهم‌ترین و درخشان‌ترین بخش آن به شمار خواهد آمد. با وجود تلاش توسعه‌دهندگان باز هم احساس می‌شود که تجربه‌ی داستان Liberated به صورت خواندن از روی یک کمیک بوک به مراتب سرگرم‌کننده‌تر و درگیرکننده‌تر از تجربه‌ی آن به صورت یک بازی ویدئویی بوده است.

Shacknews 6/10

عنوان Liberated دارای ویژگی‌ها و مکانیسم‌های منحصر به فردی است که قطعا در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسند. با این وجود سایر قسمت‌های درخشان نبوده و خیلی زود بازی‌بازان را از ادامه‌ی داستان منصرف خواهد کرد. این بازی در سبک خود دست به کار بی‌نظیری زده اما باید توجه داشت که در ژانر اکشن و داستان‌محور عناوین بسیار موفق‌تر و جذاب‌تری برای بازی کردن برروی کنسول نینتندو سوییچ خود پیدا خواهید کرد. شما اگر از علاقه‌مندان به یک اتمسفر سایبرپانکی تاریک و سرد هستید، احتمالا از تجربه‌ی Liberated پشیمان نخواهید شد.

Screen Rant 5/10

بازی Liberated چیزی فراتر از یک بازی ترکیبی خواهد بود. هردو بخش اصلی بازی یعنی داستان پردازی و گیم‌پلی آن هنوز جای زیادی برای کار شدن دارند تا بتوانند در حد انتظار جذاب به نظر برسند. البته در برخی مواقع به خوبی می‌توانند به هیجانی شدن داستان و ایجاد یک گیم‌پلی ناب کمک کنند اما این دقایق در بازی زیاد نخواهند بود. عنوان Liberated از نظر بصری و گرافیک هنری بسیار دلنشین کار شده است اما برخی از نقص‌های فنی و پردازشی زحمت تیم توسعه‌دهنده‌ را تا حدود زیادی زیر سوال برده است.

Critical Hit 4/10

بازی Liberated در حالی که از نظر بصری و طراحی محیط کاملا جذاب و متمایز توسعه یافته است اما متاسفانه به لطف داستان گنگ و نامفهوم، گیم‌پلی خسته‌کننده و از همه مهم‌تر، فقدان بهینه‌سازی مناسب بازی برروی کنسول نینتندو سوییچ، قادر نخواهد بود به یک بازی محبوب تبدیل شود و تنها مجموعه‌ای از پتانسیل‌ها و ایده‌های عالی اما هدر رفته به شمار خواهد آمد.

GameSpot 4/10

باید در نظر داشت که در واقع ارائه‌ی کمیک بوکی عنوان Liberated باعث می‌شود بخش‌های مختلف گیم‌پلی به مانند یک بازی خشک و بی روح به نظر برسند. وجود مبارزات و گان‌پلی کاملا ضعیف و کار نشده در بین میان‌پرده‌های کمیک بوکی بازی به بدترین شکل ممکن صورت گرفته و بیشتر با هدف خسته نشدن بازی‌بازان از دنبال کردن یک داستان در مورد فتنه‌های سیاسی و مبارزات در جهت آزادی در بازی گنجانده شده‌اند. شاید بتوان بهترین قسمت‌های داستان Liberated حس شوخ‌طبعی تلخ و سیاه بازی به همراه شخصیت پردازی آن دانست. به نظر می‌رسد که مشکلات فنی و طراحی اغلب ناامیدکننده‌ی بازی بیشتر شبیه به قفس برای بازی‌بازان این عنوان به شمار آید.

طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا
طلوع آزادی | نقد‌ها و نمرات بازی Liberated - گیمفا