قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

با نزدیک شدن به فصل تابستان که همواره برای گیمرها به معنای فصلی برای بی وقفه بازی کردن است، خیلی ها تصمیم می گیرند دستی بر سر و روی سیستم کهنه ی خود بکشند یا یک سیستم درست و حسابی را از صفر برای خود دست و پا کنند. نیازی به گفتن نیست که قیمت بالای دلار باعث شده خیلی از گیمرها نتوانند مانند سابق، با قیمتی مناسب به سیستم مورد علاقه‌شان برسند. در این روزها خریدن یک سیستم خوب که بتواند اکثر بازی های روز را با آخرین کیفیت ممکن اجرا کند، نیازمند یک جیب پر از پول است! اما به هر حال داشتن یک کامپیوتر شخصی، یکی از ضروریات دنیای امروزی به حساب می آید. بنابراین الان همه دنبال محصولی هستند که با کمترین قیمت، بیشترین امکانات را ارائه دهد. به عبارت دیگر، خریدی بهینه که بدون خالی کردن جیب‌تان، این اجازه را به شما بدهد که از امکانات روز استفاده کنید. اگر تا به حال گشتی در دنیای سخت افزار زده باشید، احتمالاً می دانید که شرکت GIGABYTE، همواره جزو شرکت هایی بوده که سعی داشته با قیمت هایی پایین تر از رقبا، بهترین محصول را ارائه دهد. شرکتی که آن‌قدر در این سال های اخیر محصول خوب منتشر کرده است که دیگر همه او را به خوش نامی و کیفیت بالای محصولاتش می شناسند.

قطعه ای که امروز قصد داریم نگاهی کوتاه به آن داشته باشیم، مادربرد Z490 Gaming X است. مادربرد یکی از قطعاتی است که در هنگام خرید، باید به خوبی درباره ی آن تحقیق شود. یک مادربرد مناسب، می تواند تا چندین سال خیال آدم را راحت کند و در انتخاب سایر قطعات مانند کارت گرافیک، رم و Cpu به او آزادی عمل بیشتری دهد. مادربردهای سری گیمینگ گیگابایت علاوه بر این، ظاهری خیره کننده و امکاناتی جالب نیز دارند که می تواند نظر هر گیمری را جلب کند. در ادامه به چند مورد از امکانات و ویژگی های مادربرد Gigabyte Z490 Gaming X نگاهی می اندازیم.

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

قطعه ای که امروز قصد داریم نگاهی کوتاه به آن داشته باشیم، مادربرد Z490 Gaming X است. مادربرد یکی از قطعاتی است که در هنگام خرید، باید به خوبی درباره ی آن تحقیق شود. یک مادربرد مناسب، می تواند تا چندین سال خیال آدم را راحت کند و در انتخاب سایر قطعات مانند کارت گرافیک، رم و Cpu به او آزادی عمل بیشتری دهد.

اولین بیایید نگاهی کلی به قابلیت های لیست شده ی این مادربرد داشته باشیم تا بتوانیم راحت تر آن را بررسی کنیم.

  • Supports 10th Gen Intel® Core™ Series Processors
  • Dual Channel Non-ECC Unbuffered DDR4, 4 DIMMs
  • Intel® Optane™ Memory Ready
  • Direct 11+1 Phases Digital VRM Solution with DrMOS
  • Enlarged VRM Heatsink with 5W/mK Thermal Conductive Pad
  • Intel® GbE LAN with cFosSpeed Internet Accelerator Software
  • Multi-Way Graphics Support with Dual Armor and Ultra Durable™ Design
  • ALC1200 Multi-Channel Audio with High Quality Audio Capacitors and Audio Noise Guard
  • Dual Ultra-Fast M.2 with PCIe Gen3 X4 (1 with Thermal Guard) & SATA Interface
  • Intel® Native USB 3.2 Gen2 Type-A with Speed Up To 10Gbps
  • RGB FUSION 2.0 Support Addressable LED & RGB LED Strips
  • Smart Fan 5 Features Multiple Temperature Sensors , Hybrid Fan Headers with FAN STOP
  • Q-Flash Plus Updates BIOS without Installing the CPU, Memory and Graphics Card
  • CEC 2019 Ready, Save the Power as Easy as One Click
  • Lightning-Fast Intel® Thunderbolt™ ۳ AIC Support
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

ظاهر و باطنی زیبا!

همانطور که می بینید، اولین چیزی که در این لیست به چشم می خورد قابلیت پشتیبانی از نسل دهم پردازنده های Intel است. می دانید که نه تنها برای بازی کردن، بلکه برای انجام کارهای گرافیکی سنگین، داشتن یک Cpu خوب ضروری است. درست است که تا به حال در لیست سیستم پیشنهادی بازی های زیادی Intel Core i9 را در قسمت پردازنده ی مورد نیاز ندیده ایم، اما به زودی و با انتشار کنسول های نسل نهمی سونی و مایکروسافت، دنیای بازی ها شاهد جهشی از نظر کیفیت تصویر و فیزیک خواهد بود. کیفیت بیشتر، نیاز به قدرت سخت افزاری قوی تر دارد و اینجاست که Cpu ای که قدرت پردازش قوی تری داشته باشد، تجربه ی شما را بسیار لذت بخش تر خواهد کرد. با مادربرد Z490 Gaming X، می توانید مطمئن باشید که تا چندین سال می توانید آخرین Cpuهای موجود در بازار را استفاده کنید.

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

در بیشتر بخش های این مادربرد، از شیلدهای کوچک برای محافظت از قطعات استفاده شده است.

یکی از مواردی که گیگابایت در محصولات اخیرش خیلی روی آن تمرکز کرده است، مسئله ی کنترل حرارت است. اگر بررسی سایر محصولات گیگابایت در همین سایت را خوانده باشید، می بینید که بحث حرارت و بهینه سازی انتقال انرژی همواره جزو موارد بحث شده بوده اند. Z490 Gaming X نیز از این قاعده مستثنی نیست. با در نظر گرفتن اینکه قرار گرفتن قطعات مختلف سیستم در کنار یکدیگر، چقدر می تواند حرارت ایجاد کند، مسئله ی کولینگ مادربرد مسئله ی بسیار مهم و حیاتی ای است. دیزاین جدید این قطعه، هم باعث شده انتقال انرژی با پِرتِ کمتری صورت گیرد و هم دمای داخلی آن کنترل شده و باعث آسیب قطعات نشود.

این مادربرد از رم های DDR4 XMP تا فرکانس ۴۶۰۰ مگاهرتز هم پشتیبانی می کند. علاوه بر این، برای این بخش، دیواره های کوچکی طراحی شده تا هم مقاومت آن را بالا ببرد، هم مانع افزایش حرارت و آسیب رسیدن به رم شود که ظاهر زیبایی هم دارد. در کل محصولات گیگابایت به جز کارایی و تکنولوژی بالا، ظاهری خفن و گیمرپسند هم دارند که این قطعات را فارغ از قدرتشان، زیبا نیز نشان می دهند.

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

مپ قطعه.

این مادربرد، قابلیت استفاده ی همزمان دو کارت گرافیک (Two Way Crossfire Multi Graphics) را به شما می دهد. یعنی می توانید قوی ترین کارت گرافیک های AMD را روی مادربرد خود داشته باشید و بدون نگرانی، تنظیمات تقریباً هر بازی ای را روی آخرین حالت ممکن بگذارید و از بازی لذت ببرید. همچنین پهنای باند بالا و پرفورمنس بالای کارت گرافیک، چیزهایی است که هر گیمری به آن ها احتیاج دارد. بنابراین گیگابایت، از طراحی سخت افزاری PCIe.4 استفاده کرده است تا این نیازها را به بهترین شکل ممکن رفع کند.

همچنین Z490 Gaming X از تکنولوژی اسمارت فن ۵ نیز استفاده می کند. هنگام بازی کردن، طبیعی است که قطعات به فشار افتاده و سیستم اصطلاحاً داغ کند. داشتن یک سیستم کولینگ مناسب در داخل مادربرد، احتمال استهلاک قطعات را تا حد زیادی پایین می آورد. برای این مادربرد، از ۵ فن و سیستم خنک کننده ی آبی استفاده شده است. روی مادربرد، ۶ سنسور گرمایی تعبیه شده که با یک رابط کاربری ساده نیز قابل کنترل است. همه ی این سیستم هوشمند، باعث می شود شما بدون نگرانی از داغ کردن سیستم، ساعت ها بتوانید بازی کنید.

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

روی هم رفته، می توان گفت مادربرد گیمینگ Gigabyte Z490 Gaming X، با محدوده ی قیمت ۱۷۵ الی ۲۰۰ دلار، می تواند یکی از اقتصادی ترین و در عین حال مطمئن ترین انتخاب هایی باشد که اکنون PCبازان دارند. مادربردی که با یک قیمت مناسب، تا چندین سال شما را از عوض کردن این قطعه بی نیاز می کند.

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا
قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • F-d گفت:

    تو این اوضاع مملکت همه ترسم اینه خدایی نکرده یه قطعه کیسم از پا در بیاد!!
    عجب داستانی داریم.

    • RickSanchez گفت:

      خسته نباشی مال من که یک اتفاق خیلی بدی افتاد خدا به دور ۲ بار پاورم ترکید ههههه رعد و برق زد ۲ بار برق ساختمون رفت
      هم پاور هم مادربورد سوخت 😐 ۴ تومنی هزینه کردم خیلی مواظب باش که اگر کارت گرافیک بسوزه باید به جمع کنسول داران بپیوندی اگر اونم بتونی بخری یک رفیق داشتم بهش گفتم برو سیستم گیمینگ بگیر عین .. رفته بود مک خریده بود
      چقدرم پولش رو داده بود حالا گیم هارو نمیاره دوباره میخواد کنسول بخره 😐 حرف که گوش نمیدن این بشر

  • یه سوال دوستان به نظرتون اگه بخوام یه سیستم میان رده بگیرم چی پیشنهاد میکنین در حد ۱۷، ۱۸ میلیون؟ اگه شما باشین بین AMD یا Intel کدوم رو انتخاب میکنین؟

    • F-d گفت:

      اگه اطلاعات کافی نداری بنظرم برو ی مقدار وقت بزار و از مدل ها و برند ها اطلاعات کامل بدست بیار و مقایسه هارو هم تو یوتیوب و جاهای دیگه ببین بعدش خودت میتونی بسته ب موجودیت ی سیستم با کیفیت و هماهنگ ببندی.
      با اینکار هم ی چیزی یاد میگیری هم بعد اینکه کیس مد نظرت رو درست بستی هر موقع سروقتشی باهاش عشق میکنی.
      بنظرم اگه بخوای طبق نظر اکثر فروشنده ها کیس ببندی سرت کلاه بزرگی میره.

    • AladarNewe گفت:

      من سیستم دست دوم رو پیشنهاد میکنم.لااقل پردازنده و گرافیک رو دست دوم بگیر میتونی سیستم هیولا ببندی.

    • ali گفت:

      Ryzen 5 3600X ۷,۷۰۰,۰۰۰ (بدون باکس i5-9600K CoffeeLake ۶,۵۰۰,۰۰۰)
      کارت گرافیک ایسوس TUF GTX1660 O6G GAMING
      مادربرد ایسوس مدل PRIME B360M-A ۲,۲۳۰,۰۰۰ برای Intel ( مادربرد ایسوس PRIME B450M-A ۲,۱۰۰,۰۰۰ برای AMD)
      آگهی رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۲۴۰۰ مگاهرتز CL15 کینگستون مدل HyperX Fury ظرفیت ۱۶گیگابایت ۱,۶۸۰,۰۰۰ برای مادربرد Intel ( رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز CL16 گیل مدل Potenza ظرفیت ۱۶ گیگابایت۱,۷۸۰,۰۰۰ برای مادربرد AMD)
      هارد اینترنال وسترن دیجیتال BLUE 1TB
      اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SU750 ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت
      پاور کولرمستر MWE Gold 650 Full Modular
      بهترین سیستمی که میتونی بخری اینه دوست عزیز
      فقط درباره CPU بهت بگم که اگه فقط مطلق برا گیم میخوای برو این CPU اینتل که بهت گفتم رو بگیر اگر هردوتا کار گیمینگ و تدوین و سایر کار های تخصصی که CPU بیشتر با اون در ارتباط هست رو میخوای برو AMD بگیر و برتری Intel تو این رنج CPU نهایت نهایتش ۶fps بود تو گیم (از نتیجه های بنچمارک های یوتیوب دارم این حرف رو میزنم) چون Intel از هسته شماره یک که همیشه برا گیم استفاده میشه و تا الان گیم هارو بر اساس یک هسته میسازند Intel تو این زمینه با اختلاف خیلی کمتر از رقیبش بهتره ولی توی بقیه کارها غیر از گیم خیلی Intel ضعیف تر از AMD هست و بیشتر از AMD هم داغ میکنه که به خاطر معماریه قدیمیش هست.
      اما یک نکته اینجا میمونه که تو ایران AMD از Intel گرونتره ولی تو کل دنیا AMD ارزون تره و فعلا چون مرز ها بسته هست و تحریم هابیشتر شده و موجودیه کالای AMD کمتره گرونتر از رقیب خودش Intel تو ایران شده (با اختلاف قیمت سرسام اور ۱ میلینون تومان که تو کل دنیا AMD تو این رنج از CPU فکر کنم ۲۰ تا ۴۰ دلار ارزون تر از Intel هست)
      به هر حال امیدوارم گیجت نکرده باشم تو خرید و راستی مادربرد های Intel تو این رنج CPU که ساپورت میکنن تا ۲۶۶۶ مگاهرتز رم پشتیبانی میکنند (برا شما ۲۴۰۰ در نظر گرفتم چون ۲۶۶۶ زیاد قیمتی ازشون پیدا نمیشد کرد و معمولا از ۳۲۰۰ مگاهرتز ها گرون تر بودند) ولی مادربرد های AMD بیش از ۳۲۰۰ مگاهرتز (دقیق یادم نمیاد ولی میدونم بیشتر از این هم بوده)
      من خودم اگه سلیقه شخصیه خودم بود AMD میگرفتم ولی برا شما پیشنهاد ها و قیمت هارو با توجه به بودجتون گذاشتم

      • ali گفت:

        Mohammad ali psi
        دلیل این که الان به شما اینتل رو معرفی کردم به خاطر اختلاف قیمت زیادش بود وگرنه اگه هم قیمت یا حتی AMD تا ۵۰۰ تومن گرونتر بود به شما به شما AMD رو پیشنهاد میکردم چون همه انتظاراتی که از یک cpu میان رده به بالا داریم رو حتی بیشتر از اون فراهم میکنه و اگر شما بنچمارک هایی که توش از برنامه های fps سنج استفاده میکنه توی اونا درصدی که میتونیم از کارت گرافیک و درصدی که cpu داره از توانش استفاده میکنیم رو ببینیم و وقتی درصد استفاده قدرت اینتل رو زده بود معمولا به طور میانگین بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بود (این درصد ها هم مثل fps ثانیه به ثانیه و محیط به محیط و بازی مختلف فرق میکنه و اصلا ثابت نیست) وبرای AMD به طور میانگین در نظر بگیریم بین ۲۰ تا ۶۰ درصد بود یعنی اگه AMD بخواد از هسته شماره یک استفاده بیشتری کنه و فرکانس بیشتری بهش اختصاص بده مثل اینتل و همونطور هم بتونه این قدرت فرکانس رو طوری تنظیم کنه که تو کار های دیگه به غیر از گیم این مقدار فرکانس بین هم به طور مساوی تقسیم بشه میتونه تو گیمینگ هم از اینتل خیلی خیلی بهتر بشه همونطور که توی کار های تخصصی غیر از گیم از اینتل به مقدار خیلی قابل توجهی بهتره.

      • PC and PS4 گفت:

        @۴۷

        ددش یه ایدی بده کارت دارم

        بعد با بودجه نهایت ۱۰ تومن چه کیسی میشه بست؟
        واسه یکی میخوام بپرسم

        • ali گفت:

          اول از همه کارت گرافیک  Radeon RX 5700 XT EVOKE OC رو پیشنهاد میکنم چون نسبت به قیمتی که داره مدل خیلی خوبی هستش و فکر کنم قیمتش بین ۸۵۰۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰۰۰ تومن تو لیون کامپیوتر بود (امروز که نگاه کردم موجودی نداشت اما تا دیروز این هول و هوش قیمت داشت) درسته ۲ تا فن داره ولی تو اون قیمت اکثرا rx 5700 و rtx 2060 هستش که ضعیف تر هستند ولی دارای ۳ فن هستند.
          اگه این مدلی که میگم گیرت نیومد و میخواستی زیر ۱۰ میلیون تومن خرج کنی (که واقعا Radeon RX 5700 XT EVOKE OC نسبت به قیمتی که داره ارزش گشتن زیاد رو داره اما گرونتر از ۱۱ میلیون اگه بود نخر) برو سراغ کارت گرافیک ام اس آی Radeon RX 5700 GAMING X با قیمت ۹,۰۰۰,۰۰۰ تومن با ۲ فن اما اگه خواستی فیکس ۱۰ میلیون خرج کنی کارت گرافیک گیگابایت Radeon RX 5700 GAMING OC 8G با قیمت ۱۰,۰۰۰,۰۰۰تومن بهترین انتخابه با ۳ فن ولی اگر بتونی ۱ میلیون تومن دیگه پول بدی که عالی میشه و میتونی کارت گرافیک گیگابایت Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G باقیمت ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ تومن بخری.
          این رو هم بگم که من قیمت هام رو از دیجیکالا و لیون کامپیوتر و سایت ایمالز که یک لیست قیمت از یک کالا از همه سایت های اینترنتی که اون کالا رو دارند و قیمت هاش هم به روز هست در میارم و قیمت مغازه هارو ندارم.
          برای خرید کارت گرافیک هم همیشه از سه برند تایید شده و معتبر gigabyte و Asus و msi خرید کنید و همیشه از اون مدل و رده و تعداد فن و مقدار فرکانس رو باهم مقایسه کنید چون یک مدلی رو ممکنه یکی گرونتر و یکی ارزونتر از بقیه قیمت داشته باشه

        • ali گفت:

          ببخشید من فکر کردم شما میخواید کارت گرافیک با ۱۰ میلیون تومن بخرید
          الان بهتون میگم فقط کمی صبر داشته باشید

        • ali گفت:

          کارت گرافیک ام اس آی مدل RX580 ARMOR 8G OC mk2 قیمت ۴ میلیون (Gigabyte RX580 GAMING-4GD GDDR5 Graphics Card قیمت ۲,۴۵۰,۰۰۰
          (core i5 9400f ۳۳۵۰۰۰۰تومن) ryzen 3500x (ryzen 3300x)
          مادربورد ایسوس PRIME B360M-A ۲٬۲۶۵٬۰۰۰ برای Intel، مادربورد ایسوس PRIME B450M-A ۲,۵۰۰,۰۰۰ برای AMD
          رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۲۴۰۰ مگاهرتز CL16 گیل مدل Evo SPEAR ظرفیت ۱۶ گیگابایت ۱,۸۱۴,۰۰۰ برای مادبرد Intel ، رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز CL16 گیل مدل Potenza ظرفیت ۱۶ گیگابایت برای مادربرد AMD ۱,۸۵۰,۰۰۰
          هارد اینترنال وسترن دیجیتال BLUE 1TB
          حافظه SSD ای دیتا مدل SU800 ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت
          پاور کولرمستر MWE Gold 650 Full Modular
          من قیمتی از ۳۵۰۰ و ۳۵۰۰x و ۳۳۰۰x ندارم و صرفا ۹۴۰۰f رو واس خاطر این که اگه AMD این مدلی پیدا نکردین پیشنهاد کردم و گرنه ۹۴۰۰f در صورت نبود سایر CPU هایی که گفتم فقط انتخاب بشه و برای ۳۳۰۰ و ۳۵۰۰ و ۳۵۰۰x اگر اختلاف قیمتش با ۹۴۰۰f بیش از ۱ میلیون بود نخرید چون نمی صرفه ولی اگه ارزون تر بود یا هم قیمت یا کمتر از ۱ میلیون اختلاف قیمت (منظور زمانی که AMD گرون تر باشه) بخرید (گرچه سلیقه شخصیه خودم حاضر بودم حتی اگه AMD یک میلیونو خورده ای گرونتر بود بخرم)
          کارت گرافیک اولی رو در صورتی انتخاب کنید که تا ۱۱ یا ۱۲ میلیون بتونید خرج کنید وگرنه غیر از اون کارت گرافیک دومی رو مجبورید انتخاب کنید.
          شرمنده که اینقدر دیر جواب دادم و جواب اولی هم از رو اشتباه بود. گوشیم شارژ نداشت مجبور شدم بزنمش شارژ.

          • PC and PS4 گفت:

            ممنونم یه id تلگرام میدادی شاید بعدا کارت داشتم

            سپاس فراوان ددش :yes:
            عالی

            • ali گفت:

              قربونت
              برای ارتباط با من هم توی همین سایت بی زحمت زیر جدید ترین پست ها از اخبار های معروف کامنت بزارید من همیشه چک میکنم اگر نه برید توی قیمت به روز خرید قطعات کامپیوتر یا راهنما خرید کامپیوتر یا راهنما خرید کارت گرافیک که توی سایت سخت افزار هست کامنت بزارید من همیشه اونور رو هم چک میکنم اسمم هم اونور همیشه با نام کاربر مهمان-۱۴۷ یا ۴۷ (یک بار اونو میزارم یک بار اینو فرقی نداره همین دوتا اسمه) جواب میدم

          • PC and PS4 گفت:

            فقط ددش به جای rx 580
            بهتر نیست phonix 1650 s استفاده کرد ؟
            کلا گرافیک های phonix چطورن ؟ .
            هونا که یه فن دارم مال ایسوس

            • ali گفت:

              داداش این بودجه که شما در نظر گرفتید به اندازه ۵۸۰ ۴gig میکشه از برند گیگابایت (تازه اگه شانس بیارید و این قیمت بفروشند بیرون وگرنه باید برید سراغ ۵۷۰ ۴gig یا اگه مدل ۸gig زیاد گرون نبود و گیر اومد باید بخرید که اختلاف قابل توجهی با ۵۸۰ داره که من همیشه از کارت گرافیک ۳ برند msi و Asus و gigabyte رو پیشنهاد میکنم به شرط مقایسه قیمت و اپشن هایی که هرکدوم تو اون قیمت مد نظر شما میدن و غیر از این برند هارو رو کسی زیاد تایید نمیکنه و نمیتونه به مشتری اطمینان بده که در طول کار کرد در بلند مدت مشکلی برای کارت گرافیک پیش نیاد)
              برای جایگزین هم نمیشه ۱۶۵۰ بخرید چون قیمت پایه ترین مدلش الان بالای ۴ میلیون هست و با اون هزینه میشه ۵۸۰ ۸gig خرید که از ۱۶۵۰super هم قوی تر با قیمت پایین تر هست.

              • ali گفت:

                در کل شما میتوند ۴ مدل کارت rx 570 4gig و ۸gig و rx580 4gig و ۸gig بخرید که ۳ مدل اول رو برای سیستم ۱۰ میلیونی بخرید ولی آخری هزینتون میره تو ۱۱ یا ۱۲ میلیون تومن (البته همینطوریش ۱۰ میلیونو خورده ای هست) (برای کارت گرافیک هم معیار قدرت رو نمیشه حافظه ویدیویی گذاشت و فرکانس و رابط حافظه که با بیت نمایش داده میشه رو باید معیار دونست) (د ضمن حواستون باشه ۵۷۰ رو هم قیمت یا با اختلاف قیمت جزئی نسبت به ۵۸۰ بهتون ندن چون این دوتا اختلاف زیادی باهم دارند تو گیم و برای قیمت کردن هر ۴ مدل رو که بهتون گفتم قیمت کنید)

            • ali گفت:

              کارت تک فن زیاد خنک نمیکنه (به نظرم تک فن برای سری gt nvidia تا gtx 1050 2 gig و برای AMD از rx های پایین رده نسل قبلی مثل ۵۵۰ تا ۵۶۰ خوبه و مشکلی نداره ولی برای ۵۷۰ و ۱۰۵۰ti به بالا دو فن بهتره و خیال راحت تری از بابت خنک کردن هست و مسلما به اندازه دوتا فن خنک کنندگی نداره)
              از برند فونیکس هم من نمیتونم به طور قطع بگم که از خریدتون مطمئن هستید و جایی هم ندیدم (چه بازار چه سایت های اینترنتی) خریدشو توصیه کنند.

    • S.A.M.K گفت:

      در جواب ” Mohammad ali psi ” :

      شما فقط می خواید کیس جمع کنید یا سایر اقلام هم مثل مانیتتور موس کیبورد و… رو هم می خواید بخرید؟
      درحد ۱۷ و ۱۸ تومن پردازنده AMD و گرافیک Nvidia بگیرید.
      من خودم با بودجه ی ۱۵ تومن ۸ ماه پیش یه کیس جمع کردم که همه قطعاتش نو بود به جز کارت گرافیک و پاور. مانیتور و سایر اقلام رو داشتم.
      مشخصات سیستم من :
      کارت گرافیک : Zotac 1070 Ti AMP! Extreme
      پردازنده : AMD Ryzen 7 2700X
      مادربرد : Gigabyte X570 Aorus Pro WiFi
      رم : برند تیم گروپ ۱۶ گیگ دو کاناله فرکانس ۳۰۰۰MHz
      پاور : EVGA 850 GQ
      هارد : ۳ ترابایت برند توشیبا سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه
      کیس : گرین پارس اوو
      دی وی دی رایتر ایسوز.
      ۷ عدد فن کیس ۱۲۰ میلی متری.

      من برای این که برام ارزون تر در بیاد قید گارانتی رو زدم و پردازنده و مادربرد رو از واسطه های آمازون خریدم . حدود یک ماه طول کشید تا قطعات به دستم رسید. وهمچنین از درایو SSD هم صرف نظر کردم. همچنین از خنک کننده ی مایع و کلا کولر های قدرتمند صرف نظر کردم و از کولر خود سی پی یو که داخل جعبه سی پی یو هست استفاده می کنم که البته AMD کولر های بسیار خوبی داره بر خلاف اینتل که اصلا کولرهای با کیفیتی ندارند و باید حتما یه پولی هم برای کولر کنار بذارید و جداگانه کولر برای پردازنده های اینتل تهیه کنید.

      البته چون هدف اصلی من گیمینگ نبود و می خواستم قیمت برام کمتر تموم بشه از نسل دوم پردازنده های رایزن استفاده کردم و
      همچنین قید ری تریسینگ رو هم زدم و از گرافیک پرچم دار نسل قبل انویدیا استفاده می کنم.

      اگر شما هدفتون گیمینگ هست توصیه موکد می کنم که حتما از نسل سوم پردازنده های رایزن استفاده کنید. همچنین کارت های گرافیک سری RTX انویدیا بخرید.

      به طور کلی نسل سوم پردازنده های رایرن در بخش گیمینگ و هم در بخش های دیگه بهتر از نسل نهم پردازنده های اینتل هستند.
      پردازنده های اینتل جدیدا بسیار داغ و پر مصرف شدن و از همه مهم تر گرون تر هم هستند و تو ایران به صرفه نیست.

      در کل بستگی به شما داره که با این بودجه چه سیستمی می خواید جمع کنید و چه استفاده ای دارید و حاضرید از چه
      قطعاتی صرف نظر کنید.
      چون با این بودجه مطمئنا نمی تونید یه سیستم با تمام امکانات و بهترین قطعات بخرید.

      امید وارم مفید بوده باشه براتون.

    • notagamer گفت:

      به نظر من بهتره فعلا برای خرید عجله نکنی
      حداقل تا اوضاع اروم بشه و کارت گرافیک جدید معرفی بشه
      در مورد cpu لازم نیست خیلی قوی باشه(حدود ۲ یا ۳ تومن)
      کارت گرافیک هم میتونی ۲۰۷۰ RTX دست دوم بخری که حدود ۱۱ تومن میشه
      بجای cpu قوی تر پیشنهاد میکنم کارت صدا بخری که بار پردازش cpu رو کم میکنه و کیفیت بالاتری هم داره

      • ali گفت:

        اوضاع هیچ وقت آروم نمیشه و هر وقت گفتیم بعدا بدتر شده و گرونتر پس بهتره هرچه سریع تر اقدام به خرید کرد چون الان شرایط خرابی هست و اوضاع هم خراب تر و بازار و قیمت ها هم خراب تر

    • با گشت و گذار توی بازار (قیمت بازار از سایت‌ها کمتره عموماً) می‌تونی با ۱۷-۱۸ تومن (یا حتی کمتر) همچین سیستمی رو ببندی:
      Gaming B450 Motherboard
      AMD Ryzen 5 3600 CPU
      GTX 1660 Super
      RAM 16 GB 3200mhz
      بقیش رو هم می‌تونی خودت انتخاب کنی چی بذاری چون اصل کاری ایناس.
      در مورد CPU هم اینکه هر دو خوبن اما برای میان‌رده، AMD خیلی بهتر از اینتل شده این روزها. ضمناً، AMD توی ایران گارانتی داره ولی اینتل نداره.

      • @Hunter
        @۴۷
        @S.A.M.K
        پارسا اقتصادی@
        @AladarNewe
        ممنون از راهنماییتون. راستش من دوست داشتم AMD بخرم ولی مثل اینکه کمیاب شده گیر نمیاد. خواستم ۹۶۰۰K بگیرم ولی بالای ۶ میلیون شده مجبورم ۹۴۰۰f رو بگیرم. بهترین گزینه برای گرافیک ۱۶۶۰ هست که خودتون پیشنهاد کردید.
        کاشکی اوضاع یکم بهتر بشه بتونم amd بگیرم.

        • ali گفت:

          ببین من از الان بگم بهت که تایید نمی کنم که ۱۶۶۰ با ۹۴۰۰f گلوگاه نمیکنه که به نظرم گلوگاه میکنه و نمیصرفه. آقا من اون قیمت ۹۶۰۰k رو بدون هیچی فقط با cpu خالی (بدون فن و چیز های دیگه گفتم) وگرنه اگه Intel هم بخری همون اندازه AMD ryzen 3600xهزینش در میاد و فن های AMD کیفیت خیلی بهتری دارند و Intel همون فن های قدیمی شو داره هنوز میفروشه که اصلا cpu رو خنک نمیکنه و تو با فن و خمیر و چیز های لازم دیگه حساب کنی بازم میگم وگرنه اگه Intel هم بخری همون اندازه AMD هزینش در میاد و AMD توی جعبه و کامل و آماده با امکانات حساب کردم ولی Intel رو بدون هیچ چیزی و فقط CPU خالی
          امیدوارم سیستم خوبی بتونی جمع و جور کنی ولی به نظرم برا کارتت CPU گلوگاه میکنه و اون پردازنده هایی که بهت پیشنهاد کردم خیالت راحت راحته.
          از ما گفتن بود

          • notagamer گفت:

            نه دوست من در مورد گلوگاه شدن نباید نگران باشید.مخصوصا در مورد کارت های انویدیا

            • ali گفت:

              به نظر من که ریسکه خرید این شکلی و باید حتما قبلش بنچمارک هایی که توی اون درصد استفاده از کارت گرافیک و درصد استفاده از cpu رو نشون میدن ببینه چون مورد بوده پردازنده خیلی بالاتر از کارت گرافیک بوده ولی با این حال یک گلوگاه جزئی هم رخ داده و مثلا در حد این که کارت گرافیک داره از ۹۰ درصد یا ۹۰ خورده ای درصد از قدرتش استفاده میکنه. بعضی بازیا نمیدونم به خاطر بهنه سازیه افتضاحشونه فکر کنم هر کاری کنی بازم یک گلوگاهی رخ میده.
              Mohammad ali psi
              دوست عزیز همیشه اگه cpu رو کمی بالاتر از نیاز کارت گرافیک ببندیم هیچ مشکلی پیش نمیاد و این که کارت گرافیک باعث گلوگاه cpu بشه بهتره (اما نه زیاد که اون موقع هزینه اضافی بیش نیست و برای تدوین اره این کار خوبه چون طرف سرو کارش بیشتر با cpu هست) از اینه که cpu باعث گلوگاه کارت گرافیک بشه.

          • notagamer گفت:

            الان cpu خودم i5-3470 هستش که با این پردازنده تقریبا تمام بازی های روز رو بالای ۶۰ فریم و بدون لگ و اخرین تنظیمات ممکن اجرا می کنم ( در حال حاضر ۳ تا کارت گرافیک دارم که در استفاده روزانه از ضعیفترینشون یعنی rx580 استفاده می کنم)

            گللوگاه هم بیشتر تو بنچمارک ها اتفاق می افته و فقط باعث کاهش عملکرد کارت گرافیک میشه(شاید حدود ۱۰ درصد) و در حالت کلی: cpu ضعیف +گرافیک قوی قوی تر از cpu قوی+گرافیک متوسط هست
            مثلا کارت گرافیک ۲۰۷۰ حدود ۱۰۵ درصد قوی تر از ۱۶۶۰ هست که اگر گلوگاه رو حدود ۱۰ درصد در نظر بگیریم باز هم ۹۰ درصد قوی تر از ۱۶۶۰ (با cpu قوی تر) هستش

            • ali گفت:

              ببخشید در مورد سیستم شما منظورتون اینه که یک مادربرد دارید با ۳ تا کارت گرافیک؟ من اشتباه متوجه شدم یا شما دارید میگید ۳ تا سیستم دارید با ۳ تا پردازنده از یک مدل؟
              اگه مورد اوله که میشه کارت گرافیک ها و منبع تغذیه و علل خصوص مادربردتون رو بهم معرفی کنید؟
              نشنیدم جایی یک کامپیوتر با ۳ تا کارت گرافیک مختلف بدون sli یا nvlink یا crossfire بتونه کار کنه!
              یعنی شما هر سری دارید با توجه به استفادتون سوییچ میکنید روی یک کارت دیگه؟
              بابا خوش به حالت که ضعیف ترین کارتت rx 580 هست.

              • ali گفت:

                در مورد گلگاه فقط تو بنچمارک ها هست که بنچمارک هارو گذاشتن که قطعه رو توی عمل تست کنن یعنی چی که تو بنچمارک ضعیف تره؟
                بعدشم شما ظاهرا یک بازی رو د نظر گرفتید و گرنه این fps و درصد های قابل استفاده ثانیه به ثانیه داره کم و زیاد میشه. از ۱۰ درصد بیشتره ممکنه تو یک گیم این اختلاف (بستگی داره به اسمبلی که کردید) ۵۰ درصد باشه ممکنه تو یک گیم دیگه ۱۰ درصد باشه که ما اومدیم از روی ماکزیموم حساب کردیم و مینیموم و میانگین رو هم تازه حساب نکردیم.

                • notagamer گفت:

                  “در مورد گلگاه فقط تو بنچمارک ها هست که بنچمارک هارو گذاشتن که قطعه رو توی عمل تست کنن یعنی چی که تو بنچمارک ضعیف تره؟”
                  یعنی بنچمارک ها بطور کامل از cpu کار میکشن و تحت فشار میزارن که در عمل تو واقعیت (تو بازی) چنین فشاری به cpu وارد نمیشه چون اکثر بازی های مدرن پردازش هاشون به gpu سپرده شده

                  نظر من کلی بود و اون ۱۰ درصد حالت میانگینه و معمولا بیشتر از ۲۰ درصد نمیشه
                  به طور کلی هم اکثر نرمافزارهای سنگین طراحی و تدوین بجای cpu از gpu استفاده میکنن که بازی ها هم دارن به همین سمت حرکت میکنن(یعنی وابستگی به cpu کمتر و وابستگی به gpu بیشتر)

              • notagamer گفت:

                نه دوست من مادربردم کراسفایر amd ساپورت میکنه فقط دو تا کارت همزمان
                که البته من منظورم اینه که ۳ تا کارت گرافیک دارم که دو تا شو برای روز مبادا کنار گذاشتم! دلیلش هم اینه که وقتی کارتم خراب شد کارم لنگ نمونه
                فقط یک سیستم رو میزی دارم
                به دلایلی کارت گرافیک زیاد می سوزونم که باید بگم حدقل ۵ تا گرافیک متوسط به بالا تو خونه دارم که همشون خرابن!!

  • F-d گفت:

    بنظر دوستان کدام برند پاور بالای ۱۰۰۰ وات کیفیت بهتری داره؟

    • S.A.M.K گفت:

      ایرانی و ارزون بخای گرین خوبه سری OCDG

      برند غیر ایرانی و با کیفیت عالی بخوای EVGA و کولر مستر بهترین هستند. بین EVGA و کولر مستر ، من EVGA رو پیشنهاد می کنم.
      البته شاید EVGA یکم سخت تر از کولر مستر تو بازار پیدا بشه.

    • notagamer گفت:

      تابحال پاور بالای ۱۰۰۰ وات نداشتم ولی ۳ تا پاور دارم که دوتاش گرین و یکیش پرفکت و هرسه تا بالای ۵۰۰ وات هستن
      و دل و روده هرسه تا رو بیرون ریختم و باید بگم قطعاتی که گرین استفاده کرده چندان باکیفیت نبودن
      ولی قطعات پاور پرفکت فوق العاده با کیفیت بودن
      البته نیازی به باز کردن هم نیست و تا حدودی میشه از روی خارن بزرگشون فهمید با کیفیت هستن یا نه(که از زیر فن دیده میشن)
      معمولا خازن های مرغوب سطح بالاشون سیاه رنگه و روشون نوشته ۱۰۵ درجه سانتیگراد

  • F-d گفت:

    پاور فعلی من green gp750b ocpt overclocking evo 80plus platinum اینه و کارت گرافیکم تو فول لود بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ وات مصرف میکنه و ۸۷۰۰k روی فرکانس ۴٫۷ گیگاهرتز-بهمراه ی هارد m2 و ی کولر مایع ۲۴ سانتی-بنظر شما نیازه پاور رو تعویض کنم یا ن؟

    • S.A.M.K گفت:

      پاور شما حدااکثر می تونه ۷۵۰ وات خروجی بده اونم تو مدت کوتاه. در اصل توان واقعی پاور کمی کمتر از مقدار اعلام شده از شرکت سازنده است.
      ولی با این اوصاف بعید بدونم نیاز به تعویض پاور داشته باشید. البته اگر مشخصات دقیق تر می دادید بهتر بود ولی فکر نکنم نیاز به پاور قوی تر داشته باشید. تازه شایدم قدرت این پاور زیاد تر از نیاز شما باشه. بستگی به اجزای دیگه ی سیستم هم داره.

      • notagamer گفت:

        البته بستگی داره به این که روش نوشته باشه یا نه
        اکثرا می نویسن توان واقعی چقدره یا اینکه تو هر شاخه چند امپر جریان میده که با محاسبه میشه توان واقعی رو بدست اورد
        ولی حق با شماست همیشه کمی اغراق تو بیان توان واقعی هم وجود داره

      • F-d گفت:

        لیست قطعاتی ک استفاده میکنم :
        ۸۷۰۰k
        gigabyte 2080 aorus xtreme
        gigabyte z370 hd3
        اینا ۳ قطعه اصلی ک مادربرد رو متوسط گرفتم تا بتونم کارت گرافیک مد نظرم رو بگیرم بعد مادربرد رو جابجا کنم ک خورد ب گرونی(برج ۷ بستم)
        هارد فقط ۱ دونه ۵۰۰gb m2 دارم.
        کولر سی پی یو هم واتر کولینگ ۲۴ سانتی کولر مستر دارم.
        بهمراه موس و کیبرد گیمینگ و رم هم ۱۶x2 فرکانس ۳۶۰۰٫
        دیگه جز اینا چیز دیگه ای ندارم.(ن فن اضافی ن …-درب های کیس و تمام محفظه های کیس بازه و تمام led های قطعات خاموشه ک از ۶ تا فن طبق اصول بسته شده هم کل قطعات کیس رو خنک تر نگه میداره-چندین بار تست کردم)

        کلا ریز امار تک تک قطعات رو دارم همیشه(چ این سیستم و کلا از قدیم)
        مصرف برق کارت گرافیک روی ۱۰۰ درصد ک فرکانس gpu روی ۲۰۱۰ هست بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ وات متغیره-هم روی دور فن ۱۰۰ درصد و هم استاندارد.
        cpu هم روی ۱۰۰ درصد ک تو بنچمارک ها میرم با فرکانس ۴٫۷ الی ۵ تقریبا بین ۹۰ تا ۱۳۰ وات مصرف داره ولی روی حالت استفاده گیمینگ بین ۳۰ تا ۶۰ وات مصرف داره روی این فرکانس ها.
        پاور هم ک بالاتر گفته بودم green gp750b ocpt overclocking evo 80plus platinum اینه

        • F-d گفت:

          پاور اتفاقی اینو گرفتم-یکی از اشناهام بعد چند روز از خرید خواست بفروشه و منم میدونستم تمیزه ازش قیمت کمتر برداشتم تو برج ۵ و قرار نبود ۲۰۸۰ اونم اکستریم بگیرم ک پا داد این کارتو گرفتم و الانم دنبال اینم ببینم این مدل پاور ۷۵۰ جوابگو هست یا نه.
          مد نظر خودم ۸۵۰ و ۱۰۰۰ وات کولر مستر بود ک بسته ب انتخاب کارتم میخواستم بگیرم.
          اگه قیمت ها ایجور نمیشد کلا همین الان ی ۱۰۰۰ وات جایگزین میکردم ولی خب با این قیمت سخت شده.

    • notagamer گفت:

      نه اصلا نیازبه تعویض ندارین و حتی برای کارتهای قوی تر هم کاملا جوابگوعه

  • YOUSEF3000 گفت:

    سلام کارم طراحی با cad وادیت با پریمیر و افتره کدومو پیشنهاد میکنید و پاور چی بگیرم چند وات بگیرم ؟

    ۱ – i5-10600
    z490-p
    ۲x8gb 3000mhz kingmax
    ۱۶۵۰ tuf
    deepcool s40
    s11 pro 512GB

    ۲ – ۳۷۰۰x
    x570-p
    ۲x8GB 3000mhz kingmax
    ۱۶۵۰ tuf
    stock fan
    s11 pro 512GB

قدرتمند و مقرون بصرفه | بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 Gaming X - گیمفا