آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا

آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا

افرادی را می شناسم که اصلا فوتبالی نیستند و علاقه شدیدی به سری بازی های FIFA و PES دارند. افرادی که بازیکنان را نمی شناسند، اسم‌ها را اشتباه تلفظ می کنند، از افتخارات یک تیم فوتبالی خبر ندارند و به ندرت اصلا، پای تلویزیون نشسته و فوتبال را تماشا می کنند. چنین افرادی تیم مورد علاقه خاصی ندارند و عموما، به دنبال بازی کردن با تیم هایی هستند که در بازی، تیم‌های قدرتمندی محسوب می شوند. باشگاه‌هایی نظیر پی اس جی، منچستر سیتی، بایرن مونیخ و رئال مادرید تیم هایی هستند که زیاد توسط علاقه‌مندان به بازی های فوتبالی انتخاب می شوند. معمولا در جمع های دوستانه، این بازی های فوتبالی هستند که از محبوبیت بیشتری برخوردارند. در چنین جمع هایی، افرادی که اصلا اهل بازی های فوتبالی نیستند هم دست به کنترلر شده و حتی گاهی اوقات، نتایجی را کسب می کنند که دور از ذهن است. بازی هایی مثل FIFA 17، FIFA 16 و حتی PES 13 شاید دیگر جایی در کنسول یا PC یک علاقه‌مند به فوتبال نداشته باشند، ولی همچنان برای جمع های دوستانه، مورد استفاده قرار می گیرند. حتی به صورت تکی، هستند افرادی که فوتبال های قدیمی را هر از گاهی جهت تنوع هم که شده، تجربه می کنند. برای آن دسته از افرادی که هیچ مسابقه فوتبالی را از دست نمی دهند و از تک تک اخبار فوتبالی مطلع هستند، احتمالا تجربه بازی‌های قدیمی تر لذت خاصی ندارد. منتهی برای گیمرهای غیرفوتبالی، خب قطعا فوتبال‌های قدیمی هم جذابیت خاص خود را دارند.

اجازه دهید برای این که مفهوم مطلب را بهتر برسانم، دو گروه از افرادی که اهل بازی های فوتبالی هستند را در دو دسته قرار دهیم. دسته اول، آن دسته از افرادی باشند که هم فوتبال را دنبال می کنند، هم واقعا خود را به نوعی، طرفدار FIFA یا PES می دانند. آن دسته از افرادی باشند که روز انتشار این دو بازی، آن ها را تهیه کرده و دست کم تا دو الی سه ماه پیش از انتشار نسخه جدید، آخرین نسخه منتشر شده را با تمامی نقاط ضعف و قوتش تجربه می کنند. دسته دوم هم شامل گروهی از بازی بازان باشد که روی این که کدام نسخه را بازی می کنند، حساسیت خاصی نداشته و چندان هم ذوق و شوقی برای انتشار نسخه جدید ندارند. بحث امروز ما، در مورد PES نیست. امروز صرفا قصد داریم راجع به FIFA بحث کنیم. پس گیمرهایی که جزو طرفداران PES هستند را فعلا در نظر نمی گیریم. آن دسته از افرادی که به نسخه های مختلف سری FIFA به شکل های مختلف انتقاد می کنند، معمولا در دسته اول قرار می گیرند. افراد دسته دوم، غالبا پول خود را پای بازی های دیگری صرف می کنند و اصلا هم برایشان مهم نیست که یک نسخه جدید از FIFA منتشر شده که حداقل، ۶۰ دلار قیمت دارد و نسبت به قبل هم تغییر خاصی نکرده است. افرادی که چنین انتقادهایی به FIFA و الکترونیک آرتس دارند، معمولا افراد دسته اول هستند. اکنون، کسی که این مطلب را برای شما می نویسد، سال‌هاست که حتی نزدیک به سری PES هم نشده و همواره FIFA را با تمامی کم و کاستی‌هایش ترجیح می دهد. منتهی این ” ترجیح دادن ” الزاما به معنای راضی بودن نیست. سری به فیدبک های مردم ایران و جهان بزنید. از ردیت گرفته تا سایت‌های تحلیلی ایرانی و خارجی، فیسبوک، اینستاگرام و حتی توییتر و گاهی اوقات هم حتی تلگرام، بسیاری از افرادی که سال هاست به صورت سالانه نسخه های جدید FIFA را در روز ریلیز بازی خریداری کرده و یا حتی گاها پیش خرید می کنند، از چشمگیر نبودن تغییرات نسخه های مختلف این مجموعه، ناراضی هستند. بسیاری از این افراد، معقتد هستند که اگر همان نسخه قبلی را با کیت‌ها، لیگ‌ها و نقل و انتقالات آپدیت شده تجربه کنند، به مراتب لذت بیشتری از بازی می برند. منتهی خب مشکل این است که انتشار بازی FIFA 21، رسما مرگ FIFA 20 خواهد بود. اگر در جریان اخبار دنیای گیم باشید، این روزها تایید شده که در سال جاری خبری از WWE 2K21 نخواهد بود و دلیلش هم، شکست وحشتناک WWE 2K20 است. به جای ۲K21، امسال یک بازی آرکید و متفاوت تحت عنوان WWE Battleground را خواهیم داشت. البته که حقیقت این است که عملکرد PES و FIFA، هرگز در حدی بد نبوده که ناشر بخواهد تصمیمی مشابه را اتخاذ کند. در واقع حقیقت این است که کیفیت، صرفا بخشی از انتقادات فیفا بازان قدیمی به EA و سیاست هایش است. امروزه شرکت هایی نظیر یوبی سافت و الکترونیک آرتس بیش از بقیه، مورد انتقاد قرار می گیرند. اکتیویژن با انتشار بازی Call of Duty Warzone و پیش از آن هم Call of Duty Black Ops 4 و Call of Duty Modern Warfare، خود را تقریبا به منطقه امن رساند. الکترونیک آرتس و یوبی سافت اما، فعلا در کانون انتقادها در دنیای گیم قرار دارند. یکی به خاطر این که بازی‌هایش را زیادی کش می دهد و دیگری، چون کمتر به افرادی که طرفدار بازی های داستانی هستند اهمیت می دهد. نقطه اشتراک هر دو هم، در این است که دست کم، کاربران می گویند که یوبی سافت و الکترونیک آرتس، بیش از اندازه از پرداخت های درون برنامه ای در بازی های خود استفاده می کنند. خیلی قبل تر، شخصا مقاله ای تحت عنوان آنالیز عملکرد الکترونیک آرتس در نسل هشتم را نوشته و منتشر کردم. چند هفته بعد هم آریا مقدم، دقیقا مطلبی مشابه را اما این بار با محوریت عملکرد یوبی سافت را به رشته تحریر درآورد. این که این دو کمپانی تا چه اندازه قابل دفاع ظاهر شده اند را قبلا گفته ایم. امروز اما، بحث ما این است که آیا انتشار سالانه FIFA توسط الکترونیک آرتس، واقعا به نفع بازی بازان است؟ در سمت مقابل هم، افراد زیادی هستند که هیچ مشکلی با انتشار سالانه این سری بازی نداشته و نه تنها انتقاد نمی کنند، بلکه به تحسین و ستایش سازندگان هم می پردازند. جدای از این که نظرات متفاوت بوده و هم انتقادها و هم حمایت ها در جایگاه خودشان محترم و گاهی اوقات حتی درست هستند، امروز در گیمفا قصد داریم تا نگاهی به این سیاست بیندازیم. در نظر داشته باشید که در این آنالیز، صرفا از نظر شخصی نویسنده استفاده نشده و همان طور که در پایین مطلب خواهید خواند نیز، از نظر برخی دیگر از اعضای تیم گیمفا هم استفاده شده است. مطالبی که مطالعه خواهید کرد، علاوه بر نظرات تعدادی از نیروهای تیم گیمفا که اطلاعات و تسلط کافی بر روی FIFA دارند، سعی کرده ایم تا از فیدبک های کاربران در شبکه های اجتماعی مختلف نیز استفاده کرده و پرتکرارترین‌ها را در این مطلب بگنجانیم و در موردشان بحث کنیم. در پایان نیز از شما عزیزان دعوت می کنیم که نظر خود را در این رابطه با ما و دیگر کاربران گیمفا به اشتراک بگذارید. این شما و این هم ادامه مطلب… بیایید نگاهی بیندازیم به سیاست‌های الکترونیک آرتس در قبال FIFA و تغییراتی که نسخه های این سری بازی نسبت به نسخه های قبل و بعد خود داشته اند. آیا واقعا انتشار سالانه FIFA ضروری است؟ با ما همراه باشید.

آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا

جدای از این که نظرات متفاوت بوده و هم انتقادها و هم حمایت ها در جایگاه خودشان محترم و گاهی اوقات حتی درست هستند، امروز در گیمفا قصد داریم تا نگاهی به این سیاست بیندازیم. در نظر داشته باشید که در این آنالیز، صرفا از نظر شخصی نویسنده استفاده نشده و همان طور که در پایین مطلب خواهید خواند نیز، از نظر برخی دیگر از اعضای تیم گیمفا هم استفاده شده است. مطالبی که مطالعه خواهید کرد، علاوه بر نظرات تعدادی از نیروهای تیم گیمفا که اطلاعات و تسلط کافی بر روی FIFA دارند، سعی کرده ایم تا از فیدبک های کاربران در شبکه های اجتماعی مختلف نیز استفاده کرده و پرتکرارترین‌ها را در این مطلب بگنجانیم و در موردشان بحث کنیم. در پایان نیز از شما عزیزان دعوت می کنیم که نظر خود را در این رابطه با ما و دیگر کاربران گیمفا به اشتراک بگذارید. این شما و این هم ادامه مطلب… بیایید نگاهی بیندازیم به سیاست‌های الکترونیک آرتس در قبال FIFA و تغییراتی که نسخه های این سری بازی نسبت به نسخه های قبل و بعد خود داشته اند.

سری بازی های FIFA هم مثل هر سری بازی دیگری، طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که طرفداران سری Call of Duty، Assassin’s Creed، Battlefield، GTA و God of War بدون توجه به انتقادات و ضعف‌های نسخه های جدید، برای خرید هر نسخه با آغوشی باز مبلغی را می پردازند، طرفداران FIFA هم همین کار را انجام می دهند. کاملا منطقی است که طرفداران FIFA زیر بار افت کیفیت نسخه های مختلف این مجموعه نروند. کاملا منطقی است که تحت هیچ شرایطی، فیفابازها به سراغ PES کونامی نروند. و کاملا منطقی است که یک طرفدار قدیمی FIFA، با روند انتشار سالانه این سری بازی هیچ مشکلی نداشته باشد. زود قضاوت نکنید! کسی که این مطلب را برایتان می نویسد، خود کسی است که نسخه‌های جدید FIFA را پیش خرید می کند! نویسنده این مطلب جزو آن دسته از افرادی است که اگر شده از ماه‌ها قبل پول های خود را برای خرید نسخه جدید سری FIFA کنار می گذارد! حتی زمانی که به آمار و ارقام هم نگاه می کنیم، هم کفه ترازو به سمت مخالف FIFA پایین نمی آید. از انتشار جدیدترین نسخه FIFA تا انتشار نسخه بعدی، همیشه این بازی یکی از پرفروش ترین بازی های هر هفته در بریتانیا محسوب می شود. وقتی که به نظر منتقدین و متای بازی هم نگاه می کنیم، می بینیم که سری FIFA تقریبا عملکرد قابل قبول خود را حفظ کرده است. بنابراین از هر جهت که به قضیه نگاه می کنیم، EA حق دارد که به روند خود ادامه دهد. منتهی، موضوعی که وجود دارد، این است که صرفا بحث سر کیفیت FIFA نیست! همان طور که اشاره کردیم، با باز کردن وبسایت متاکرایتیک و سرچ کردن نام فیفاهای مختلف، می توانید متوجه شوید که از نظر کیفی، این مجموعه خیلی سینوسی نبوده. پس با این وجود، چرا در شبکه‌های اجتماعی، فروم ها و وبسایت های مختلف، انتشار سالانه این سری بازی محبوب، با انتقادات فراوانی همراه است؟

پاسخ این سوال غالبا به این ترتیب مطرح می شود: چون FIFA‌های جدید نسبت به نسخه های قدیمی، تغییرات چشمگیری ندارند! هر چند که بعضی از کاربران موافق انتشار سالانه این مجموعه هستند، ولی در سمت مقابل هم، کم نیستند که انتشار پچ، سیزن پس، دی ال سی، آپدیت و موارد این چنینی را به جای انتشار یک نسخه جدید پیشنهاد می کنند. هر چند که زیاد می بینیم افرادی را که تغییرات نسخه جدید به مذاقشان خوش آمده، ولی در سمت مقابل هم هستند کاربرانی که این تغییرات را چشمگیر نمی دانند و حتی گاها، چندان با این تغییرات ( به بیان خودشان غیر چشمگیر و نا چیز ) موافق نیستند. در واقع به نظر دسته دوم، پرداخت هزینه ۶۰ دلاری به صورت سالانه انصاف نیست. به خصوص این که این تازه ابتدای راه است و شما برای موفقیت در بخش آلتیمیت تیم، مجبور به استفاده از پرداخت های درون برنامه ای هستید. آن دسته از فیفابازانی که در مسابقات شرکت می کنند را کنار بگذارید. عام جامعه، از یک جایی به بعد در بخش FIFA Ultimate کم می آورند. این موضوع به خصوص در بخش Fut Champions خود را بیشتر نشان می دهد. بخشی که به عقیده خیلی از فیفابازان، عملا پی تو وین بوده و همیشه افرادی جلوتر هستند، که پول بیشتری خرج می کنند. استفاده از کارت‌های جدید، مختلف و تقریبا غیرعادی به علاوه پک‌هایی که محدودیت دارند، همه و همه شما را به خرید سکه و FIFA Point ترغیب می کنند. خب اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که علاقه ای به استفاده از پرداخت‌های درون برنامه ای ندارید، احتمالا بازی را باخته اید. اگر هم ترجیح می دهید که تیم خود را به صورت ارگانیک بالا بیاورید، باز هم بازی را باخته اید! به دفعات پیش می آید که در دیویژن‌های بالاتر و یا رنک‌های بالای Fut Champions، به افرادی برخورد کنید که از لحاظ تاکتیکی و مهارتی، چندین لول از شما پایین تر هستند ولی در نهایت بازی را می برند. چرا؟ چون آن‌ها امثال ون در سار را در دروازه داشته و از بازیکنانی نظیر رونالدو اورجینال، لوییز فیگو، مارادونا و پله استفاده می کنند. یک سری آیکان! خبر خوب برای این دسته از افراد هم این است که این ایکان ها با هر بازیکنی لینک می شوند. در بدترین حالت، رنگ این لینک به رنگ نارنجی در می آید و اگر هم کمی باهوش باشید و از بازیکنانی با ملیت های مشابه استفاده کنید، رنگ آیکان به سبز تغییر می کند. یعنی بالاترین حد کمیستری در تیمی که نیم + یک آن‌ها را بازیکنان قدیمی تشکیل می دهند.

آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا

. استفاده از کارت‌های جدید، مختلف و تقریبا غیرعادی به علاوه پک‌هایی که محدودیت دارند، همه و همه شما را به خرید سکه و FIFA Point ترغیب می کنند. خب اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که علاقه ای به استفاده از پرداخت‌های درون برنامه ای ندارید، احتمالا بازی را باخته اید. اگر هم ترجیح می دهید که تیم خود را به صورت ارگانیک بالا بیاورید، باز هم بازی را باخته اید! به دفعات پیش می آید که در دیویژن‌های بالاتر و یا رنک‌های بالای Fut Champions، به افرادی برخورد کنید که از لحاظ تاکتیکی و مهارتی، چندین لول از شما پایین تر هستند ولی در نهایت بازی را می برند. چرا؟ چون آن‌ها امثال ون در سار را در دروازه داشته و از بازیکنانی نظیر رونالدو اورجینال، لوییز فیگو، مارادونا و پله استفاده می کنند.

ولی خب بحث صرفا به بخش آلتیمیت تیم بازی محدود نمی شود. چیزی که گفتیم در آلتیمیت تیم همه نسخه های اخیر FIFA صادق است. منکر تغییراتی که در این بخش اعمال شده نمی شوم، ولی قضیه اهمیت بالای پرداخت های درون برنامه ای در همه فیفاها یکسان بوده است. به عنوان مثال خاطرم است که در همین FIFA 20، از ادن هازارد کارتی منتشر شده بود که دریافت آن از طریق بخش Squad Building، بدون استفاده از پرداخت های درون برنامه ای تقریبا غیر ممکن بود. اگر هم واقعا می توانستید چلنج‌ها را انجام دهید، پول تیمتان به صفر نزدیک می شد. کاملا عیان است که سیاست استفاده از کارت های جدید تنها یک دلیل دارد: تشویق بازیکن به خرید فیفا پوینت. موضوعی که حتی برای خارجی ها هم می تواند آزاردهنده باشد; چه برسد برای یک ایرانی که به ازای هر دلار، باید تقریبا ۱۵ هزار تومن ( گاهی اوقات هم بیشتر ) بپردازد. معمولا هم به همین خاطر است که افرادی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند، علی رغم مهارت پایین تر، تیم های قدرتمندتری را می بندند. آن‌ها راهی را که شما شاید در یک ماه بازی و پیروزی مداوم طی می کنید را می توانند در کمتر از ۵ دقیقه بپیمایند. از بخش آلتیمیت تیم که فاصله می گیریم، می رسیم به بخش هایی از این مجموعه که آفلاین هستند. اضافه شدن بخش‌هایی مانند جورنی و یا تغییرات در بخش کریر، واقعا جذاب هستند و قابل قبول. اما سوال این است که آیا این تغییرات، به تنهایی ارزش ۶۰ دلار را دارند؟

عنوان FIFA 17 اولین نسخه از سری FIFA بود که در توسعه آن، از موتور Frostbite استفاده می شد. پیش از این در ساخت فیفا از Ignite استفاده شده و فراست بایت نیز پیش از این، خود را به اثبات رسانده بود. امروزه EA در بازی های Need for Speed Heat و Star Wars Battlefront II نیز از همین موتور استفاده کرده است. علاوه بر این، از FIFA 17 به بعد، بقیه فیفاها هم با موتور فراست بایت ساخته شدند. پیش از انتشار FIFA 17، استفاده از فراست‌بایت در دنیا مثل یک بمب ترکیده بود. سر و صدای زیادی هم سر همین موضوع به پا شد. در واقع تفاوت بین FIFA 16 و FIFA 17 واقعا تفاوتی غیر قابل انکار بود. منتهی خب در توسعه FIFA 17 و FIFA 18 به نظر می رسید که از یک فرمول استفاده شده است. در FIFA 18 برای اولین بار از بخش جورنی رونمایی شد. بخشی که بدون مشکل نبود، ولی خب نوآوری جالبی به شمار می رود. تا پیش از این، شما نهایتا می توانستید در بخش کریر بازی، یک بازیکن را انتخاب کرده و یا یک بازیکن جدید بسازید و به نوعی، داستان خود را با آن بازیکن تا پایان ادامه دهید. داستانی که طبیعتا فارغ از کات‌سین‌ها، دیالوگ ها و غیره بود. جورنی اما، شما را در نقش الکس هانتر، یک نوجوان با استعداد انگلیسی قرار می داد. جورنی بخشی بود که انتخاب دیالوگ ها در پاسخ به خبرنگاران و یا صحبت با دیگر فوتبالیست های مطرح دنیا، بر روی نگاه رسانه ها بر روی الکس هانتر تاثیر می گذاشت. این بخش در FIFA 19 و FIFA 20 هم حضور داشت اما خبری از یک داستان و بازیکن جدید نبود. شما همان الکس هانتری بودید که اکنون بزرگ تر شده و ماجراهای جدیدی برایش به وجود می آیند. شخصیت ثابت بود و اتفاقات تغییر می کردند. بزرگ‌ترین تفاوت FIFA 18 با FIFA 19 چه بود؟ از نظر من بخش کریر بازی! در این بخش دست بازیکن بازتر شده و می توانست مذاکرات را درست مطابق میل خود پیش ببرد. با بازیکنان صحبت کند، حین نقل و انتقالات با ایجنت‌ها سر میز مذاکره بنشیند و هنگام تمدید قرارداد هم همین سناریو را تکرار کند. بخش Career بازی FIFA 19 یک پیشرفت بزرگ و غیرقابل انکار بود. منتهی همین بخش کریر با وجود ضعف هایی که داشت، در FIFA 20 تقریبا بدون تغییر باقی ماند. موضوعی که اتفاقا کم هم مورد انتقاد قرار نگرفت. اضافه کردن یک سری لایسنس ها به بازی قابل قبول بود، ولی همچنان FIFA 20 به نظر می رسید که نسبت به FIFA 19، آن طور که باید و شاید تغییر نکرده است. بماند که در FIFA 20 مجددا سرعت اهمیت بیش از اندازه ای پیدا کرده بود و شما عملا با مدافعانی نظیر راموس و ون دایک، نمی توانستید به خوبی مدافعانی مثل واران و یا لنگله دفاع کنید. بگذارید این گونه بگویم که زوج راموس و ون دایک در دنیای FIFA 20 به مراتب زوج ضعیف‌تری نسبت به زوج واران و لنگله محسوب می شود. اگر با این موضوع مخالف هستید، توصیه می کنم سری به بخش آلتیمیت بازی بزنید.

آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا

بماند که در FIFA 20 مجددا سرعت اهمیت بیش از اندازه ای پیدا کرده بود و شما عملا با مدافعانی نظیر راموس و ون دایک، نمی توانستید به خوبی مدافعانی مثل واران و یا لنگله دفاع کنید. بگذارید این گونه بگویم که زوج راموس و ون دایک در دنیای FIFA 20 به مراتب زوج ضعیف‌تری نسبت به زوج واران و لنگله محسوب می شود. اگر با این موضوع مخالف هستید، توصیه می کنم سری به بخش آلتیمیت بازی بزنید.

همه این ها به کنار، بحث دیگری که توسط جمع کثیری از بازی بازان مطرح می شود، این است که برخی از نسخه‌های FIFA حتی نسبت به نسخه های قبلی خود افت هم داشته اند. به هیچ وجه کم نیستند افرادی که FIFA 19 را نسبت به FIFA 20 بازی بهتری می دانند. اصلا بحث من این نیست که واقعا کدام نسخه در مجموع بهتر است. منتهی حقیقت غیر قابل کتمان، این است که FIFA 20 در برخی از زمینه ها واقعا پایین تر از حد انتظارات واقع شده است. عموما مشکلات یک FIFA در بخش آفلاین بازی خیلی کم تر دیده می شوند. معمولا ضعف‌های هر نسخه از FIFA، بیشتر توسط افرادی کشف می شوند که اهل بازی آنلاین بوده و به جای هوش مصنوهی ( AI ) با یک رقیب واقعی بازی می کنند. حالا اگر از ضعف‌های هر نسخه نسبت به نسخه‌های قبل هم چشم پوشی کنیم، باز هم این سوال پا بر جا می ماند: آیا این FIFA واقعا تغییراتش نسبت به FIFA قبلی به چشم می آیند؟ البته موضوع دیگری هم که مطرح است، این است که شما غالبا از عنوانی که به صورت سالانه عرضه می شود، انتظار تغییرات بنیادین نسخه به نسخه را نخواهید داشت. EA هر سال نقل و انتقالات را آپدیت می کند، کیت های جدید به بازی اضافه می کند و در صورت امکان، لایسنس های جدیدی را خریداری می کند. این کارها تا زمانی که خارج از مستطیل سبز هستید واقعا به چشم می آیند. منتهی عده زیادی از گیمران معتقدند که این تغییرات نمی توانند اصل بازی را ( که گیم پلی بازی باشد ) تحت شعاع قرار دهند. این جمله را گفتیم که به جمله قبلی برگردیم; شما نمی توانید از سری بازی که به صورت سالانه عرضه می شود، انتظار تغییرات بنیادین را داشته باشید. از طرفی، آمار فروش نشان می دهد که درصد بالایی از گیمرها، با عرضه سالانه FIFA مشکلی ندارند. در این میان البته، هستند طرفدارانی که بازی را می خرند ولی قلبا رضایت کامل را ندارند. این دسته معتقد هستند که اضافه شدن یک سیزن پس به بازی و آپدیت شدن آن، می تواند گزینه بهتری باشد. گزینه ای که البته شاید برای جیب من و شما واقعا گزینه بهتری باشد، ولی اصلا برای یک ناشر قابل قبول نیست. این نکته را نیز فراموش نکنید که FIFA از لحاظ اقتصادی یک بازی بی نظیر برای EA محسوب می شود. پس عرضه نشدن سالانه آن به سود این کمپانی نیست. بماند که اتخاذ چنین تصمیمی از سوی EA، قطعا انتقادات وحشتناکی را برای این شرکت آمریکایی به همراه خواهد داشت. ضمنا FIFA تنها بازی ورزشی نیست که به صورت سالانه به بازار عرضه می شود. سری بازی هایی نظیر Madden NFL، MLB The Show، F1، Pro Evolution Soccer، NBA 2K و حتی WWE 2K ( به استثنای امسال ) هم در آن دسته از بازی‌های ورزشی قرار می گیرند که به صورت سالانه منتشر می شوند. پس اگر معقتد هستید که به جای انتشار سالانه FIFA، الکترونیک ارتس باید تدبیر دیگری بیندیشد، کم و بیش باید به همین موضوع در مورد دیگر سری بازی های نام برده شده نیز اعتقاد داشته باشید. اگر هم معتقد هستید که بعضی از مشکلات و کمبودها سال‌هاست که با FIFA هستند و به صورت حل نشده باقی مانده‌اند، یک حقیقت تلخ وجود دارد; یک شرکت هرگز تمام مشکلات شناسایی شده در عنوانی در مقیاس FIFA را حل نمی کند تا برای نسخه‌های بعدی هم، چیزهای جدیدی را در چنته داشته باشد. و اما کلام آخر، این است که عرضه سالانه FIFA از دید خیلی از کاربران یک نکته منفی است. با این حال، نظر اکثریت این است که هیچ سالی را نباید بدون یک FIFA جدید بگذرانیم. تئوری‌های زیادی هم از دید کاربران مختلف وجود داشته و از طرفی هم، به نظر نمی رسد که یک پس سالانه و یا موارد این چنینی، بتوانند حق مطلب را ادا کنند. عرضه سالانه FIFA همچنان می تواند یک ایده خوب از دید الکترونیک آرتس باشد. منتهی برخی از کاربران معتقد هستند که شاید بتوان در مورد قیمت این بازی کمی تجدید نظر کرد. که خب البته در بازاری که بازی‌های AAA همه ۶۰ دلاری هستند، احتمالا الکترونیک آرتس هم قیمت FIFA را کاهش نخواهد داد. موضوعی که قطعا قابل دفاع خواهد بود.

آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا

در پایان می توانید نظر سعید حلاجیان ( سردبیر بخش خبری گیمفا )، شایان کریم زاده ( خبرنگار )، مهدی رضایی ( عضو تحریریه ) و مصطفی زاهدی ( عضو تحریریه ) را در این رابطه مطالعه کنید. همچنین از شما دعوت می کنیم که تحلیل و دیدگاه شخصی خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

در پایان می توانید نظر سعید حلاجیان ( سردبیر بخش خبری گیمفا )، شایان کریم زاده ( خبرنگار )، مهدی رضایی ( عضو تحریریه ) و مصطفی زاهدی ( عضو تحریریه ) را در این رابطه مطالعه کنید. همچنین از شما دعوت می کنیم که تحلیل و دیدگاه شخصی خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 سعید حلاجیان – سردبیر بخش خبری:

نمی توان از فیفا یا به طور کلی فرنچایزهای ورزشی که سالانه عرضه می شوند درهر نسخه تغییر و تحولات عظیمی را انتظار داشت . به طور مثال در سری فیفا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ تغییرات بسیار خوب و مثبتی رو شاهد بودیم اما مشخصا از نسخه ۲۰۱۸ به بعد الکترونیک آرتس چیز جدیدی برای رو کردن نداشت و تمرکز بیش از اندازه اش روی بخش آلتمیت تیم باعث شد تا خیلی از بخش های قدیمی و پرطرفدار فیفا مثل کریر مود عملا به دست فراموشی سپرده بشه و هر ساله هم شاهد تغییرات اندکی توی این قسمت ها باشیم. بخش هایی مثل بخش داستانی یا فوتبال خیابانی بخش های سرگرم کننده ای بودن اما همان طور که گفتم تمرکز بیش از حدea روی درآمدزایی از طریق بخش Ultimate Team باعث شده تا عملا پتانسیل‌های این بخش ها هم به هدر برود. اگرچه EA سعی کرده تا طی نسخه های اخیر با تغییراتی در گیم پلی بازی را به فوتبال واقعی نزدیک تر کنه اما اصلا تغییرات مثبتی نبود و باعث شده تا خیلی از طرفدارای قدیمی این فرانچایز نا امید شوند؛ یا نسخه های جدید ر و تجربه نکنند و یا سعی کنند زمانی اون رو با قیمت پایین تری خریداری کنند.

شایان کریم زاده – خبرنگار: 

با توجه به اینکه حتی در روزهای افت یک مخاطب قدیمی سری فیفا هستم همیشه جز سری های محبوبم بوده و هست، اما در این چند شماره اخیر اصلا نتونسته در حد یک عنوان شصت دلاری محتوای جدید رو به مخاطب ارائه بده. فیفا ۱۴ نسخه‌های پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان شروع تغییر موتور گرافیکی این سری به Ignite بود(نسخه های رایانه شخصی و کنسول های نسل هفتم هنوز از موتور impact استفاده می کردند) ولی بازی ای که این تغییرات به بار نشست درون فیفا ۱۵ بود که این‌بار نسخه‌ رایانه شخصی هم از این موتور بهره مند بود. تغییر موتور گرافیکیش جدا از اضافه کردن کلی انیمیشن جدید به حرکات بازیکنان، در زمینه بحث فیزیک و فنی جهش بزرگی به‌شمار می‌اومد. اما هنوز گویا با خواسته های اصلی کمپانی فاصله داشت. فیفا ۱۶ هم عملا یک نسخه‌ی آپدیت شده ۱۵ بود و چیز خاصی به سری اضافه نکرد. فیفا ۱۷ با تغییر موتور گرافیکی به Frostbite 3 باز هم تونست یک بازی خیلی خوب رو ارائه بده. همون موقع قبل از انتشار نسخه ۱۷ خیلی ها به این موضوع که آیا فراسبایت ۳ موتور مناسبی برای فیفا به شمار میاد یا نه شک داشتند که بعد از انتشار معلوم شد تصمیم بسیار درستی بوده و بازی ارتقای بسیار خوبی در زمینه گرافیک، انیمیشن ها و طراحی بدن نسبت به شماره‌های قبلی رو تجربه کرد. بازی در بسیاری از مسائل در گیم پلی شاهد تغییرات بود. مثل سیستم های جدید ضربات پنالتی و کرنرها. بخش داستانی جورنی هم در فیفا ۱۷ اضافه شد. در زمینه گیم پلی هم تغییرات خیلی زیادی رو شاهد بودیم که عملا کلی باعث جذابیت این شماره شد و خودم مدت زمان زیادی رو پای این شماره گذروندم و به نظرم بهترین فیفای این نسل فیفا ۱۷ بود. اما شماره های بعدی فیفا بیشتر شبیه یک آپدیت برای فیفا ۱۷ بودند! مثلا در فیفا ۱۸ با یک فیفا ۱۷ آسونتر مواجه بودیم که به مذاق خیلی ها خوش نیومد. فیفا ۱۹ باز هم تونست عملکرد مناسب تری رو داشته باشه ولی مشکلاتی مثل راحت گل زدن روی ضربات سر و کم تاثیر بودن سرعت بازی در کنار نداشتن پیشرفت خاصی در زمینه گیم پلی نسبت به ۱۷ از مشکلات اصلیش بودن. فیفا ۲۰ هم دقییقا اومد بر عکس بیشت عمل کرد و به طور غیر منطقی بازیکنان سریع نقششون خیلی زیادی پر رنگ شد و عملا بازی بیشتر به سمت سرعت رفت و ضربات سر به طرز عجیب و بی منطقی بد زده میشن که گل نمیشه حتی توسط بهترین بازیکنان سر زن دنیا!
به نظر من این چند سال پایانی نسل Ea Sports با سه فیفای آخرش فقط این هدف رو داشت که نسل رو. بگذرونه و برنامه مهمتری برای نسل بعد چیده چون قبلا هم بارها گفته شده بود چندین تیم مختلف بر روی شماره ها از سال ها قبل کار می کنن. به نظرم طراحی گیم پلی و گرافیک جدید برای این سری از سالیان قبل شروع شده و باید منتظر باشیم که توی یک نسخه در نسل آینده که شاید فیفا ۲۱ یا ۲۲ باشه ازش رونمایی کنن. از طرفی بحث قدرت سخت افزاری کنسول ها هم مطرحه که این تغییرات و هزینه ها به نسل بعدی منتقل میشه.حالا باید منتظر موند و دید که برنامه EA برای فیفا و نسل بعد چی میتونه باشه و آیا این چند بازی تکراری قبل برای برنامه بلند مدت نسل آینده بوده یا اینکه به خاطر بی رقیبی شرکت EA دیگه تلاشی برای ارتقا مجموعه اش نمی کنه و همین الان هم فروش مناسبی رو داره.

مهدی رضایی – عضو تحریریه: 

عرضه سالانه فیفا یا هر عنوان ورزشی دیگر، به شرط آنکه با تغییراتی مثبت نسبت به سال قبل همراه باشد قطعا بسیار خوب است. خوشبختانه یا متاسفانه ورزش فوتبال به دلیل تغییرات زیاد بین تیم ها و تغییرات جزیی در قوانین لیگ ها نیاز به عرضه سالانه دارد و اگر از EA توقع داشته باشیم از سود هنگفت سالانه عرضه آن هم صرف نظر کند و تنها به یک اپدیت بسنده کند، بسیار غیر منطقی و غیرواقع بینانه است.
بخش Volta در فیفا ۲۰ یک نمونه تغییرات خوب است و به نوعی FIFA 20 دو بازی در یک عنوان ۶۰ دلاری بود و اگر سالانه با چنین نواوری هایی روبه رو باشیم و مشکلات بخش های مختلف بازی هم سال به سال برطرف شود و موارد جدیدی به Career و چمپیونزلیگ و kick off اضافه شود و شاهد کم رنگ تر شدن Pay to win در اولتبمیت تیم باشیم، عرضه سالانه فیفا منطقی و راضی کننده خواهد بود.

مصطفی زاهدی – عضو تحریریه: 

به عنوان کسی که سالهاست عناوین سالیانه FIFA را بازی می کنم، باید بگم مسأله ی عرضه سالیانه را چندین بار از خود پرسیدم. اصلا فیفا احتیاجی به عرضه سالیانه داره؟ بهتر نبود به جای عرضه سالیانه و پرداخت ۶۰ دلار، بازی با حالت Season pass یا Annual pass اپدیت بشه؟
خب حقیقت اینه که نسخه های مختلف فیفا، آنچنان تفاوتی ندارن. الان سالهاست حتی منو ها و بخش های مختلف بازی از لحاظ ظاهری هم فرقی نکردن( که البته منصفانه نگاه کنیم نیاز خاصی هم به تغییر نداشتن). مسأله اینکه که اضافه شدن قابلیت های جدید تو ضربه آزاد یا یک ویژگی کوچیک توی Team Management به تنهایی ارزش پرداخت شصت دلار رو نداره. البته نسخه FIFA 20 به خاطر وجود Volta بازم جذاب تر و کامل تر بود. ولی خب حقیقت اینه هر سال EA به اضافه کردن یکی دوتا ویژگی کلی بسنده میکنه و با تیزهوشی و عوض کردن قلق و سیستم پردازش هر بازی، دوباره نسخه های جدیدتر رو هم به فروش می رسونه.
به شخصه به EA حق میدم. شاید کار درستی نباشه، ولی تا وقتی که بازار از هر نسخه از فیفا فوق العاده استقبال می کنه و هر سال بیش تر از سال قبل میفروشه و حداقل یک میلیارد دلار فقط فروش نسخه های بازیه، باید اعتراف کنیم هر کدوم از ما هم که امکان تصمیم گیری داشتیم همین کارو میکردیم. تا وقنی تقاضا وجود داره عرضه سالیانه هم انجام میشه. این مختص به EA و FIFA نیست و مثلا NBA 2K که اون فرانچایز هم آنچنان نسخه به نسخه تغییر نمیکنه فروش عالی داره. دقیقا وضعیت مثل فیلم و سینمای ابرقهرمانیه. تا وقتی که مردم میبینن و استقبال می کنن، استودیو ها هم میسازن. هر چند که سطحی و ضعیف باشن(البته فیفا به هیچ وجه ضعیف نیست و این مثال رو کلی زدم)
باید دید این وضع فروش عالی تا کی ادامه پیدا میکنه. صنعت بازی مثل فیلم کلا مخاطب محوره و این خود ما هستیم که تاثیر می‌ذاریم روی فرانچایز های مختلف. پس در کل نظر من اینه بهتر بود که عرضه فیفا هر دو سال یکبار باشه و توی اون سال وسط، EA با انتشار اپدیت و به روز رسانی مداوم، هم Squad فیفا رو اپدیت نگه داره، هم کلا بهش Ultimate رو سر و پا نگه داره. البته قطعا تا سالها این اتفاق نمیفته و هر سال یک فیفا عرضه میشه و میلیون ها نفر هم تجریش می کنن. واقعیت هم اینه با وجود غر زدن و اعتراض کردن، خود ما هم بازی می کنیم و لذت میبریم!!!

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا
آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • roohi.ps5 گفت:

    منکه تا حالا پولی بابت فیفا ندادم!!!
    رو ps1 که کلا winning eleven میزدم!!!
    یادش بخیر چه کیفی هم میداد :inlove:
    از ps2 به بعد هم تا همین امروز فقط و فقط pes :heart:

    • Ķįņosą گفت:

      اشتباه بزرگی کردی حالا سلیقته ولی فیفا ۲۰ خیلی طبیعی‌تر از رقیبش بود در نسخه اخیر

      • HSM گفت:

        از دوستانه فیفا باز خواهش میکنم فیفا رو با پس مقایسه نکنند مشکلاتی فیفا دارن رو با پس جمع نبندین ، پس ی سرگردن که هیچ ی اسمون بهتر از فیفاس ، پس ۱۹ با پس ۲۰ خیلی ازلحاظ گرافیک گیم پلی فرق داره باز پس مشکلاته خودش رو داره ولی به فاجعه فیفا نیس ، تعصب رو بذارید کنار من یادمه فیفا ۱۹ اومده بود با رفیقم بازی کردم دیدم داره مثله سرعته نور بازیکنا میرن گفتم داداش سرعته بازی فک کنم رو +۳ ، رفتیم چک کردیم دیدم صفره ، قدیم ی چیزایی فیفا برتری داشت ولی الان بجز لایسنس تو هیچی برتری نداره

        • Ķįņosą گفت:

          در واقع هم پِس هم‌ فیفا هر دو از حس فوتبال واقعی فاصله دارن سرعت بازیکنا در هردو ایراد داره و بالانس توپ هردو جای خیلی کار داره … ولی با همه اینا من خودم هردورو بازی کردم ولی فیفا۲۰ تونست فعلا منو راضی نگهداره تا ببینیم نسخه‌های بعد کدوم بهترن پِس بعد از سالها فقط نسخه ۱۹ از فیفا بهتر بود ولی دوباره در نسخه۲۰ درجا زد و عقب افتاد . این مشکلی هم که میگی سرعت بازیکنا برای فیفا۲۰ صدق نمیکنه چون سرعت بازیکنا اتفاقا خیلی کند هست و همین بازم صدمه زده به طبیعی بودنش ولی از لحاظ فیزیک و انیمیشنِ بازیکنا و روان بودن خیلی بهتر از پِس هست. بازی فوتبالی واقعی ایشالا نسل ۹‌ میبینیم حتما

  • Sajadieknight گفت:

    فیفا و پیس رو به نظر من باید هر سه سال یه بار نسخه ش و بخریم تا متوجه تغییرات کمی توی بازی بشیم .

    بازی هایی که سالانه منتشر میشن کاملا فهمیده ن که چطور پول در بیارن .
    اگه به ترانسفر بازیکن ها و کیت اهمیت ندید یه نسخه بازی فیفا یا پیس میتونه شما رو حداقل تا ۳ سال ارضا کنه در حالتی که نیاز به خرید نسخه جدید رو نمی بینید . جالب تر اینکه توی ایران بازی فوتبال همیشه جزو گرانترین بازی ها بودن و تا وقتی که نسخه سال بعد نیامده همچنان روی بالاترین قیمت مانور میدن

    • بازی فیفا رو نمیشه مثل بقیه بازی ها نقد و بررسی کرد و تغییراتش رو متوجه شد.
      برای کسانی که قصدشون بازی توی دورهمی خانوادگی با پسر خاله هاست، بله هر سه سال یه بار فیفا گرفتن زیادی هم هست و پول دور ریختنه.
      اما برای فیفابازهای واقعی که تو همین کشور خودمون به مسابقات مشغول هستند تسلط یافتن به هر فیفا حداقل ۵ ماه زمان میبره.
      به راحتی شما میتونید توی این ۵ ماه سطح اولیه بازی یک پلیر خوب رو با خودش مقایسه کنید.
      پس قطعا تغییرات زیادی داره هر فیفا .

  • derki84 گفت:

    حیف پول که داد برای فیفا
    از فیفا ۱۷ به این ور دیگه بازیش نکردم حتی PES رو هم بازی نکردم انچنان ولی PES20 رو امسال بازی میکنم واقعا در زمینه گیم پلی عالی عمل کرده ولی اونم از نبود محتوا و لایسنس ها رنج میبره
    اصلا برای فیفا چیزی به اسم فیزیک تعریف نشده و همینطور پلیر ایدی کلا گیم پلی ش=فوتیال شائولین
    اخه کجای فوتبال واقعی میشه اسکیلهای این چنین تخیلی زد
    این اسکیلها بیشتر به فیفا استریت میخوره
    فقط و فقط داره نون لایسنس هاش رو میخوره و مدهای انلاینش
    ی فوتبال کامل=لایسنس ها و مدهای فیفا و حواشی (گزارشگری,نیمکت پویا,عکس العمل های کنار زمین و …)که عالی عملکرده+گیم پلی PES20(فیزیک بازیکنها و توپ ,پلیر ایدی,انمیشنهای واقع گرایانه تر)

  • F-d گفت:

    تقریبا ۲۲ ساله هر سال کلی از وقتم رو برای فوتبال گذاشتم و تا نیمه این زمان pes میزدم و بعدش تا چند ماه قبل سر وقت فیفا و قسمت التیمت تیمش بودم ک بنظرم متاسفانه نمیشه تقریبا مثل سال های قبل عادلانه تیم بست و بازی کرد و بعد ۶ ماه از شروع فیفا ۲۰ دیگه ناچار شدم بزارم کنار و اگه همین وضع ادامه پیدا کنه ک احتمالا میکنه دیگه سمت فوتبال نرم-اونم بعد اینهمه سال-واقعا سخته.

  • Lord_Sega گفت:

    هردو بازی FIFA و PES واقعا ضعیف هستند و اصلا در حد و اندازه های رشته ی پر طرفداری مانند فوتبال نیستند،هر کدومش هم دارای ضعف های خودش هست و با وجود اینکه سالانه نسخه ی جدید میدن نه تنها ضعف های قلبی رو برطرف نمی کنن بلکه بازی بی کیفیت تری رو هم میدن دست ملت، واقعا به یک شرکت بازی سازی سوم نیاز هست

  • Star1 گفت:

    با نظر مصطفی زاهدی موافقم.
    تا وقتی فیفا چند میلیون نسخه پیش خرید میشه و پس از عرضه هم تا انتشار نسخه بعدی تو لیست پرفروشترین بازی ها هست و تا پایان سال فروشش از ۲۰ میلیون رد میشه نمیشه از ناشر انتظار داشت بیخیال عرضه سالانه بشه.
    من که چند ساله دیگه فیفا آلتیمت بازی نمیکنم چون وقت تلف کردنه، فیفا پوینت هم بخری پولتو دور ریختی.
    خود فیفا ۲۰ هم اولین نسخه ای بود که نخریدم، (هنوز فیفا ۱۹ دارم.)
    کاش یه کمپینی درست میشد برا تحریم بازی های هر ساله و بخش paytowin نشون هم تحریم میشد تا حساب کار دست ناشر بیاد.

  • ghost.007 گفت:

    فیفا واقعا این چندسال از نظر کیفی خیلی افت کرده بنظرم ۱۷ واقعا نسخه خوبی بود ولی ۱۸ و ۱۹ اصلا و ۲۰ که شده بود pes 😐 از بس بازی سریع بود یکم هندی شده بود اصن کیفیت واقع گرایی نداشت. ولی خوب تو این یکی دو نسخه اخیر با اینکه تغییرات زیادی نداشتیم اما یکی دو بخش خوب بهش اضافه شد یکی همین فیفا خیابونی رو اضافه کرد و ucl هم تونست لایسنسشو بگیره اما در کنار این ها گیم پلی و گرافیکش رو بنظرم باید بهتر کنن. یعنی گرافیکش تو این ۲۰ به حدی افتضاح بود ریبری تو توییتر عکس فیفای خودشو گذاشت مونده بود چجوری ea اون صورتو براش طراحی کرده بودن.
    درسته فیفا بخش التیمیتش خیلی براش سود اوری داره و متاسفانه نسخه های اخیر خوب کار نکرده اما بازم فروشش هرسال زیاده و شاید همین روند حالا حالا ها ادامه داشته باشه. اونم دو دلیل داره یکی تفاوت کلی سبک بازی pes با fifaه که اصن کسایی که فیفا و پس بازی میکنن خیلی کم پیش میاد بازیشونو عوض کنن و برن سراغ بازی رقیب و یکی دیگه هم نقل و انتقالاته که هرسال ملت دوست دارن تیماشون اخرین نسخه مجهز باشه و همه بازیکناش رو درست داشته باشه.

  • دوستام PES رو بیشتر میپسندن
    منم کلا از فیفا و PES متنفرم
    کلا برام لذتی نداره

  • زمانی که جام جهانی ۲۰۱۴ شد، از این اسپری‌های فوم داشتن داورا. بعد EA گفت که ما توی فیفا قراره بذاریم اینو ولی فقط توی نسخه‌ی نسل هشت. مثلاً انگار نسل هفت کشش اجرای این ویژگی رو نداشت. خیلی حرص خوردم سر همچین چیزی. بعد حساب کنید که باوجود اینکه نسخه‌ی نسل هفتی که تا ۱۹ عرضه شد، همون ۱۳ یا ۱۴ بود که اسمش و عوض می‌کردن با آهنگاش، هر کدوم هم ۶۰ دلار بوده. حالا ما اینجا رو اکس‌باکس ۳۶۰ کپی می‌زدیم وگرنه بقیه مردم دنیا باید ۶۰ دلار رو می‌دادن اگر نسل هفت بودن هنوز. این سیاست‌های مالی که شرکت‌ها برای عناوین ورزشی دارن (FIFA PES NBA2K و …) کاملاً بر ضد مصرف‌کننده‌س.

  • shayanchayjan گفت:

    فیفا خیلی بد شده هر نسخه یه مشکل داره از همون روش میشه همش گل زد. فیفا ۱۸ کافی بود تیمی که هد زت داشته باشه برداری فقط سانتر کنی. نوزده چند بار بازی کردم اگه مدافع رو خودت حرکت میدادی نمیشد به مهاجم رسید. پس ۲۰ به نظرم بازی خوبیه ولی جا داره رو بعضی چیزا بیشتر کار کنه.مثل دریبل زدن خوشحالی بعد گل و چیزای ریز ولی در کل خوب بود

  • Obsidion گفت:

    چتونه باوا پس گرافیک و فیزیک خیلی طبیعتری داره و فیفا گیمپلی واقعیتر و انیمیشنهای بهتری داره و لذت گل زدن توی فیفا به علت کارهایی که خودت با گیم پد انجام میدی و همونی میشه که خودت میخوای پس تو این زمینه یکم ارفاق میده و یذره از خودش مایع میزاره و همین دلیل میشه که پلیرها راحت تر بازی کنن و آسونتر باشه پس بازا بیشتر حفظی بازی میکنن و رسیدن به گل از همه چی براشون واجبتره ولی فیفا باز بعد مدتی دوست داره کار خوب بکنه و گلهای قشنگ بزنه که همه کارشو با فکر انجام داده منظورم گلهای قیچی برگرد شانسی نیست واقعا میتونم ۲۰ خط دیگه بنویسم البته باید ببینم نظرتون راجب کامنتم چیه تا ادامه بدم لطفا بجای دیسلایک توی کامنت پاسخ بدین :smirk:

  • فیفا ۲۰ نسبت به نسخه قبلی خیلی تغییرات داشته ولی از لحاظ گیمپلی بدترین نسخه ایه که بازی کردم. واقعا نمیشه گیمپلی عالی نسخه ۱۹ با فیفا ۲۰ مقایسه کرد. انیمیشن افتضاح بعد از دریافت توپ، برداشتن تنه برای دفاع وسط ها، کم کردن سرعت بازی نسبت به نسخه ۱۹. تنها نکته مثبت فیفا ۲۰ بخش volta هست که اون هم انچنان حرفه ای کار نشده.

  • adams-khersi گفت:

    فیفا ۱۸ آپدیت جام جهانی آخرین فیفایی بود که بهم حال داد، سرعت بازی ایده آل بود ولی ییهو فیفا ۱۹ سرعت بازی خیلی بالا رفت به هرحال بازیکنا وقتی توپ رو استوپ میکنن یه دیلی طبیعی دارن ولی تو فیفا همه مثل فلش شدن و فقط باید پاس پاس پاس پاس پاس گل!! پس ام چمن اش و گزارشگرش رو مخ عه ولی فیزیک بازیکن عا خیلی طبیعی تره حتی مدل دوویدن بازیکن عا شبیه خودشونه ولی گرافیک فیفا رو نداره، شاید اگه این دوتا بازی توی هم میکس میشدن شاهد یه فوتبال خوب بودیم

  • majidam گفت:

    فیفا ۲۰ واقعا از بازی پیس بهتره اونقدر که اندازه یک زمین و اسمون از بازی pes بهتره دلیلش هم ببینید بازی فیفا همیشه جزو دهتای بازیهای پرفروش دنیا هست هر سال اما pes تو لیست صدتا هم جا نداره

  • SaEiD CeZaR گفت:

    در مورد خود متن هیچ نظری نمیدم ، چون فکر میکنم ما هایی که خیلیامون توان خرید یه بازی ۶۰ دلاریو نداریم زیاد فرق نمیکنه که عرضه بازیش سالانه باشه یا دو سالانه یا چند سالانه
    صحبت اصلی من در مورد نوع نگارش و توضیح نویسنده در مورد بازی فیفا هستش که به قول خودش تفاوت زیادی در گیم پلی ایجاد نمیشه
    به عنوان کسی چند ساله دارم فیفا بازی می کنم باید بگم که این حرف فقط در مورد فیفا ۱۸٫۱۹ درسته
    چون فیفا ۲۰ کلا فرق میکنه و بازی بسیار روان تر اجرا میشه و دریبل زدن بسیار راحت تره
    اما صحبت نویسنده در مورد زوج دفاعی راموس و ون دایک بیشتر شبیه طنز بود تا یه نظر منطقی
    دلیلش هم بنظر من این است که یا ایشون اصلا فیفا بازی نکرده و یااگر بازی کرده از جمله افرادی هستش که از سری pes (با کمال احترم) به فیفا کوچ کرده و تنظیمات دسته روی حالت legacy قرار میده و دکمه ضربدر به عنوان press عمل میکنه
    چون کسی که فیفا رو به صورت حرفه ای بازی میکنه اینو می دونه که ون دایک با شماره ۹۱ تو اخرین اپدیت فقط کافیه که نزدیک مهاجم ها ( حتی قویترینشون) بشه تا تو کسری از ثانیه توپ رو بگیره و اگر دکمه L2 رو هم بگیری (که مطمئن نیستم نویسنده در موردش زیاد بودنه ) دیگه هیشوقت توپ رو پس نمیده.
    من فن فیفا نیستم ولی اینگونه صحبت در مورد هر بازی خوب نیست

آنالیز | عرضه سالانه FIFA به نام گیمر، به کام ناشر؟ - گیمفا