شیطان یا فرشته؟ مسئله اینست! | نقد و بررسی بسته الحاقی Devil May Cry: Vergil’s downfall

۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۶

 بازی Devil May cry در ماه پیش برای PC ، Xbox 360 و PS3 منتشر شد. بازی به طور کامل Reboot شده بود و به عنوان یک بازی جدید بی نهایت دلچسب بود. نقد بازی اصلی به قلم آقای جیریایی نوشته شده است ولی در این نقد قرارست که اولین بسته الحاقی داستانی بازی DMC را مرور کنیم و به جواب این سوال برسیم که آیا Vergil’s Downfall ارزش بازی کردن را دارد یا خیر!

(خطر اسپویل داستان DMC)

نام بازی : DmC: Devil May Cry

سازنده : Ninja Theory

ناشر : Capcom

پلتفرم ها :pc . PlayStation 3 . Xbox 360

سبک : Hack and slash

درجه سنی : M

باکس آرت بازی :

سقوط یک شیطان:

داستان بازی دقیقا پس از بازی اصلی روایت می شود. شما کنترل برادر دانته ، ویرژیل را بر عهده می گیرید. برادری که به علت طمع قدرت از دنیای معمولی رانده می شود. احساس ضعف در نیمه اول بازی در کاراکتر ویرژیل به شدت احساس می شود. ویرژیل در دنیای Limbo اسیر شده است و هدف اصلی این بسته الحاقی در رهایی از برزخ تعریف شده است. ویرژیل  پس از مبارزه با دانته ، قدرت های خود را از دست داده و در طول پیشروی در بازی ، توانایی های خود را باری دیگر کسب می کند. برخلاف دانته که فردی ولگرد و خیابانی معرفی شده ، ویرژیل هنوز ابهت خود را حفظ کرده و همانند تریلوژی DMC، تمام رفتار و منش وی شبیه سازی شده است و می توان گفت کاراکتر ویرژیل در این Reboot هنوز به مدل اولیه خود وفادار است.

و اما نکته بحث برانگیز این بسته الحاقی در قدرت های ویرژیل است. در اینکه ویرژیل انسانیت خود را فراموش کرده هیچ شکی نیست و همین مسئله باعث می شود که بازیباز در طول بازی با ویرژیل از خود سوال کند که چرا باید فرزند ناخلف اسپاردا دوباره قدرت های فرشتگان را به دست آورد؟! مگر اصالت و انسانیت خود را با اراده خود فراموش نکرده است؟ هنوز جوابی برای این سوال وجود ندارد. در نسخه های اولیه بازی شاهد بودیم که ویرژیل از قدرت شیطانی خود همیشه راضی بوده و هیچ تلاشی برای افشای هویت انسانی خود نکرده است.

کنترل ویرژیل واقعا لذت بخش است!

چهره گریان شیطان:

تغییرات گرافیکی خاصی با اعمال بسته الحاقی مشاهده نشد ولی انیمشین های جدیدی برای دشمنان بازی درنظر گرفته شده است که می تواند بازیبازها را به چالش بکشد. سکانس های سینمایی بازی جای خود را به صحنه های سینمایی کمیک بخشیدند و حوادث میان بازی توسط کمیک روایت می شود که در نوع خود با توجه به حجم 4 گیگابایتی DLC جای گریه دارد! باگ های اندکی در این DLC وجود دارد که بسیار عذاب آور است! به عنوان مثال گاهی اتفاق میفتند که یک جادوگر با سپر خود نامرئی می شود و شما هر چه تلاش کنید نمی توانید وی را نابود سازید و باید منتظر باشید که توسط جادوگر صدمه بخورید تا باگ برطرف شود. یا به عنوان مثال انیمیشن های شیرجه ویرژیل در نزدیکی به پرتگاه کاملا کنترل دوربین را از دست بازیباز خارج می سازد و احتمال سقوط ویرژیل بسیار وجود دارد!

یکی از دشمنان بی خاصیت جدیدی که اضافه شده است!

نعره شیطان:

به تعداد انگشتان یک دست ، ساندتراک جدید به بازی اضافه شده است که چنگی به دل نمی زند. افکت های صوتی نیز برای یک دنباله بازی در سبک H&S می توانست افزایش یابد ولی گویا سازندگان تمرکز خود را فقط و فقط بر روی گیم پلی بازی متمرکز کرده اند که واقعا جای تاسف دارد.

قیافه ویرژیل در ابتدای بازی

قیافه ویرژیل در انتهای بازی!

ویرژیل بر می خیزد:

همانگونه که ذکر شد تمرکز اصلی سازندگان در خلق یک تجربه ناب توسط کنترل ویرژیل بوده است. باید اقرار کرد که کنترل ویرژیل واقعا لذت بخش است. ویرژیل همانند گذشته چابک و بسیار سریع است. شاید ضربات قدرتمند دانته را نداشته باشد ولی از وی سریع تر است و اگر تا به حال با ویرژیل بازی نکرده باشید(در نسخه DMC: Dante Awakening می توانستید ویرژیل را کنترل کنید) پیشروی در بازی بسیار طاقت فرسا قلمداد می شود چون تکنیک های مبارزه ویرژیل کاملا با دانته متفاوت است و باید تمرکز حواس برای مدیریت مبارزات داشته باشید وگرنه ویرژیل در میان سیل عظیمی از دشمنان در صفحه نمایش گم می شود و در کسری از ثانیه صدمات بسیار زیادی را متحمل می شود و می میرد!

ویرژیل همانند دانته توانایی کنترل قدرت شیطانی و فرشتگان را داراست. تجربه قدرت شیطانی برای ویرژیل کاری نا به خردانه است چون ویرژیل اصولا حملات و تکنیک هایی دارد که به سرعت عمل بسیار وابسته است و استفاده از قدرت شیطانی فقط و فقط گیم پلی را کند می سازد. همین امر سبب می شود که هیجان مضاعفی که با انجام بازی توسط دانته تجربه کردید ، در بازی با ویرژیل احساس نخواهید کرد. ویرژیل همانند دانته می تواند از قدرت های ویژه خود استفاده کند. قدرت های ویژه ویرژیل عبارتند از: doppelganger و Summoned Swords

Doppelganger: برای مبارزه با دشمنان غول پیکر و قوی از این توانایی استفاده می شود. ویرژیل با همزاد خود وارد مبارزه می شود. به عبارت دیگر ، 1 نسخه کپی برابر اصل از ویرژیل برای مدتی در صحنه مبارزات وجود دارد و با اتمام انرژی ویرژیل ناپدید می شود.

Summoned Swords: برای مبارزه در میان خیل عظیمی از دشمنان ریز و درشت از این توانایی استفاده می شود. شمشیرهایی مجازی ویرژیل را احاطه می کند و به دشمنان نزدیک وی، صدمه وارد می سازد. این توانایی محدود به زمان نیست و با ارائه صدمه مقرر شده با دشمنان ناپدید می شود.

Doppelganger ، مدل بسیار پرابهت ویرژیل!

چندین نوع دشمن جدید نیز به بازی اضافه شده است که از پا در آوردن آنها بسیار آسان است! عدم وجود غول آخرهای کافی و چالش برانگیز به پیکره گیم پلی بازی Devil May Cry لطمه اساسی وارد ساخته است که اصلا قابل قبول نیست.

با پایان بندی و روند داستان ویرژیل به نظر نمی رسد این فرانچایز ادامه ایی داشته باشد و داستان این Reboot نیز به احتمال قوی توسط  بسته های الحاقی دیگر کاملا روایت می شود و سرنوشت این 2 برادر اسپاردا در این احیای بازی مشخص می شود.

 فرانچایز DMC نفس های آخر خود را می کشد و دیری نخواهد پایید که برای همیشه از یاد خواهد رفت و هواداران Devil May Cry چیزی نمی توانند بگویند به جز افســـــــــوس…..

هر موقع که اراده کنی می توانی به آسانی وارد جهنم شوی….دروازه های مرگ به گرمی برایت باز خواهند شد ولی اگر بخواهی دوباره برگردی….راهی که آمدی را برگردی، بسیار سخت و طاقت فرساست……

ویرژیل، فرزند اسپاردا

بسته الحاقی Vergil’s Downfall را می توانید برای PC به صورت رایگان و کرک شده، در شبکه Xbl با صرف 720 پوینت مایکروسافت و در شبکه PSN و استیم می با $8.99 تهیه کنید.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید