جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex

آریا مقدم
۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

ایده ی ساختن بازی از روی فیلم و بالعکس ایده ی جدیدی نیست و از روزهای ابتدایی بازی سازی تا به امروز وجود داشته است. نکته ی مشترکی که بین اکثر بازی های اقتباسی از روی فیلم ها دیده می شود، این است که به ندرت می توانند فراتر از یک محصول متوسط ظاهر شوند و حس موجود در فیلم را به خوبی به بازیباز انتقال دهند. مخصوصاً وقتی این اقتباس مستقیم است، اوضاع بدتر هم می شود. برای مثال کاملاً مشخص بود بازی ای مانند مافیا، با الهام گرفتن از فیلم پدرخوانده ساخته شده، اما محصول نهایی تبدیل شد به یکی از به یاد ماندنی ترین بازی های تاریخ. متاسفانه بسیاری از سازندگان دیگر، در تبدیل یک ایده به یک بازی خوب و جذاب زیاد موفق عمل نکرده اند و این موضوع در مورد بازی John Wick Hex نیز اتفاق افتاده است. John Wick بدون شک یکی از بهترین فیلم های اکشن دنیاست که هر آن چیزی را که باید داشته باشد دارد؛ از کیانو ریوز به عنوان نقش اول داستان گرفته تا محیط های خیره کننده و شخصیت هایی جذاب. جان ویک از آن دسته فیلم هاست که کلاً به خاطر شخصیت اصلی و صحنه های خفن اکشن اش معروف شده و این ها دقیقاً همان چیزهایی هستند که شما برای ساخت یک بازی اکشن موفق هم لازم دارید: یک شخصیت خفن و کاربلد و صحنه های اکشن هیجان انگیز که شما را به وجد بیاورند.

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

John Wick بدون شک یکی از بهترین فیلم های اکشن دنیاست که هر آن چیزی را که باید داشته باشد دارد؛ از کیانو ریوز به عنوان نقش اول داستان گرفته تا محیط های خیره کننده و شخصیت هایی جذاب. جان ویک از آن دسته فیلم هاست که کلاً به خاطر شخصیت اصلی و صحنه های خفن اکشن اش معروف شده و این ها دقیقاً همان چیزهایی هستند که شما برای ساخت یک بازی اکشن موفق هم لازم دارید: یک شخصیت خفن و کاربلد و صحنه های اکشن هیجان انگیز که شما را به وجد بیاورند.

بنابراین روی کاغذ، ساختن یک بازی از روی فیلم جان ویک خیلی سخت به نظر نمی رسد، زیرا خود فیلم همه ی چیزهایی را که می خواهید در اختیار شما قرار می دهد و تنها کاری که شما باید انجام دهید، تبدیل این ها به یک بازی خوب و جذاب است، کاری که به نظر می رسد سازندگان بازی به خوبی از پس آن برنیامده اند. البته روی هم رفته، John Wick Hex عنوانی نیست که مشکل فنی خاصی داشته باشد یا آن قدر ضعیف باشد که توصیه کنم حتی طرفش هم نروید. برعکس، این عنوان یک استراتژی نوبتی خوش ساخت و خوب است و برای افرادی که از این سبک لذت می برند، مکانیزم های جالب و تازه ای در نظر گرفته است. اما به هیچ عنوان چیزی نیست که مخاطب از یک محصول با نام John Wick انتظار دارد. اگر از طرفداران پر و پا قرص این مجموعه هستید، احتمال زیادی وجود دارد که این بازی حسابی ناامیدتان کند. این گونه بگویم که اگر نام John Wick بر روی این بازی نبود، احتمالاً تعداد نظرات مثبت نسبت به بازی هم بیشتر می بود، اما در این حد هم معروف نمی شد. به هر حال، این چیزی است که الان در اختیار داریم و روی هم رفته نمی توان به آن به چشم یک بازی اقتباسی خوب نگاه کرد. نسخه ی PC بازی، سال گذشته و در ماه اکتبر منتشر شد، و حالا نسخه ی دیگر آن، در اختیار کاربران PS4 قرار گرفته است. چیزی که در ادامه می بینید، نقد کوتاهی بر بازی John Wick Hex است. با من و گیمفا همراه باشید.

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

روی هم رفته، John Wick Hex عنوانی نیست که مشکل فنی خاصی داشته باشد یا آن قدر ضعیف باشد که توصیه کنم حتی طرفش هم نروید. برعکس، این عنوان یک استراتژی نوبتی خوش ساخت و خوب است و برای افرادی که از این سبک لذت می برند، مکانیزم های جالب و تازه ای در نظر گرفته است. اما به هیچ عنوان چیزی نیست که مخاطب از یک محصول با نام John Wick انتظار دارد. اگر از طرفداران پر و پا قرص این مجموعه هستید، احتمال زیادی وجود دارد که این بازی حسابی ناامیدتان کند.

داستان بازی مانند فیلم های جان ویک، داستانی نه چندان قوی ولی جذاب است. ممکن است کلمه ی Hex که به آخر نام بازی چسبیده توجه شما را هم جلب کرده باشد که این موضوع دقیقاً به داستان بازی و آدم بده ی آن، که نامش Hex است بر می گردد. دوباره صحبت از قراردادی است که جان ویک در آن نقش دارد و عده ای به دنبال کشتن او هستند و عده ای دیگر که تعدادشان کمتر است، به او کمک می کنند. خود داستان بازی خیلی خاص و به یاد ماندنی نیست، اما کات سین هایی که در سبک کامیک استریپ برای روایت آن ساخته شده اند، بسیار زیبا و چشم نواز هستند. وقتی کات سین ها به نمایش در می آیند، انگار واقعاً در حال دیدن یک کامیک بوک هستید. شخصیت های مشترک بازی و فیلم توسط بازیگران اصلی فیلم صداگذاری شده اند که این موضوع باعث می شود کات سین ها مانند صحنه هایی از خود فیلم جذاب باشند. البته خود جان ویک توسط کیانو ریوز صداگذاری نشده که گویا شدیداً مشغول پروژه های دیگرش، از جمله فیلم جدید ماتریکس، جان ویک ۴ و البته Cyberpunk 2077 است. البته نمی توان از این موضوع خیلی ناراحت بود، چون جایگزین او برای صداپیشگی، تروی بیکر بوده است و مانند همیشه کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام داده است. روی هم رفته، داستان بازی، کات سین ها، صداگذاری کاراکترها و محیط هایی که بازی در آن جریان دارد خوب هستند و شما را کاملاً در جو یک فیلم جان ویک فرو می برند. مشکل اصلی جایی است که گیم پلی بازی شروع می شود!

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

کات سین هایی که در سبک کامیک استریپ برای روایت آن ساخته شده اند، بسیار زیبا و چشم نواز هستند. وقتی کات سین ها به نمایش در می آیند، انگار واقعاً در حال دیدن یک کامیک بوک هستید.

گیم پلی بازی به شکل مستقل خوب و سرگرم کننده است. مشکل فنی بزرگی در مبارزات و سایر بخش های گیم پلی دیده نمی شود، اما شاید بدترین انتخابی که سازندگان داشته اند، انتخاب سبک استراتژی نوبتی برای این بازی بوده است. چگونه می تواند فیلمی که سراسر اکشن است و در آن میلیون ها گلوله شلیک می شود را به یک بازی فکری و حتی خسته کننده تبدیل کرد؟ سازندگان John Wick Hex موفق شده اند دقیقاً همین کار را انجام دهند! اگر فیلم های جان ویک را دیده باشید، می دانید فیلم های این مجموعه بخاطر صحنه های اکشن بی نظیر آن معروف شده اند. در هر لحظه، جان ویک یا دارد شلیک می کند، یا با چند نفر به شکل همزمان مشغول مبارزه ی تن به تن است، یا از روی موانع می پرد و سنگر می گیرد و خلاصه هر چیز اکشن دیگری که فکرش را بکنید. این فرمول می توانست برای یک بازی اکشن سوم شخص عالی باشد و به یک اکشن نفس گیر تبدیل شود. در عوض در این بازی باید دائماً محاسبه کنید که چقدر طول می کشد جان تفنگش را در بیاورد، آن را نشانه بگیرد، شلیک کند، دوباره آن را پر کند و چیزهایی از این قبیل که واقعاً دل هر طرفداری را به درد می آورد!

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

گیم پلی بازی به شکل مستقل خوب و سرگرم کننده است. مشکل فنی بزرگی در مبارزات و سایر بخش های گیم پلی دیده نمی شود، اما شاید بدترین انتخابی که سازندگان داشته اند، انتخاب سبک استراتژی نوبتی برای این بازی بوده است. چگونه می تواند فیلمی که سراسر اکشن است و در آن میلیون ها گلوله شلیک می شود را به یک بازی فکری و حتی خسته کننده تبدیل کرد؟ سازندگان John Wick Hex موفق شده اند دقیقاً همین کار را انجام دهند!

البته باز هم می گویم، این مکانیزم ها شاید به خودی خود ایرادی نداشته باشند، اما در ترکیب با نام جان ویک، واقعاً مخاطب را دلسرد می کنند. یکی از مکانیزم هایی که در بازی معرفی می شود، همین مکانیزم تایم لاین است که در بالای تصویر به نمایش در می آید و همیشه باید حواستان به آن باشد. اینکه برای مثال حرکت از یک سنگر به سنگر مجاور ۰٫۴ ثانیه طول می کشد، نشستن روی زمین ۰٫۵ ثانیه زمان می برد، ایستادن مجدداً ۰٫۵ ثانیه طول می کشد و آماده کردن اسلحه برای شلیک ۰٫۹ ثانیه زمان می برد و … . بنابراین نمی توانید بدون حساب و کتاب به دل دشمن بزنید و آن ها را گلوله باران کنید. همیشه باید با حساب و کتاب از پشت سنگر خارج شوید و سراغ طعمه ی بعدی خود بروید. زمان زیادی از بازی را با زاویه ی دید ایزومتریک دنبال خواهید کرد، اما زمان هایی هم هست که دوربین به جان ویک نزدیک تر می شود و مانند یک اکشن سوم شخص بازی را دنبال می کنید. ممکن است چندین دشمن یک جا روی سرتان بریزند که باز هم باید با استراتژی مناسب برخی از آن ها را به حالت Stun در بیاورید و برخی دیگر را درجا بکشید. داخل پرانتز این را هم بگویم که افکت های صوتی مبارزات، جزو مسخره ترین افکت هایی هستند که می توانید در بازی ها بشنوید و تنوع کمی هم دارند.

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

یکی از مکانیزم هایی که در بازی معرفی می شود، همین مکانیزم تایم لاین است که در بالای تصویر به نمایش در می آید و همیشه باید حواستان به آن باشد. اینکه برای مثال حرکت از یک سنگر به سنگر مجاور ۰٫۴ ثانیه طول می کشد، نشستن روی زمین ۰٫۵ ثانیه زمان می برد، ایستادن مجدداً ۰٫۵ ثانیه طول می کشد و آماده کردن اسلحه برای شلیک ۰٫۹ ثانیه زمان می برد و … . بنابراین نمی توانید بدون حساب و کتاب به دل دشمن بزنید و آن ها را گلوله باران کنید.

مکانیزم دیگری به نام Focus نیز در بازی وجود دارد که در شرایط مختلف به کمک جان می آیند. وقتی این حالت را به کار می گیرید، می توانید دشمنان را به عقب هل دهید، یا آن ها را به زمین کوبیده و سپس کارشان را تمام کنید. البته این مکانیزم برای چیزهای دیگری از جمله جاخالی دادن، غلت زدن یا سر خوردن بین دو سنگر نیز استفاده شوند. ممکن است فکر کنید این دو مکانیزم بازی را خیلی پیچیده می کنند، اما پس از گذراندن مدت کمی در بازی، محاسبه ی همه ی این کارها برایتان طبیعی می شود.

بازی بالای ۴۰ مرحله ی کوتاه دارد و چیزی حدود ۵ الی ۶ ساعت به طول می انجامد. در این مدت به محیط های جذابی می روید که بسیاری از آن ها مستقیماً از روی فیلم برداشته شده اند و بقیه به نحوی به داستان خود بازی ارتباط پیدا می کنند. مراحل آخر بازی سخت می شود و مهمات کم می آورید. مهمات کم آوردن هم از چیزهایی است که اصلاً با نام John Wick همخوانی ندارد. نزدیک به اواخر بازی، بعضی مراحل را با جان و مهمات بسیار کم شروع می کنید و عده ی زیادی دشمن روی سرتان می ریزد که نه لذت بخش است و نه جالب.

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

مکانیزم دیگری به نام Focus نیز در بازی وجود دارد که در شرایط مختلف به کمک جان می آیند. وقتی این حالت را به کار می گیرید، می توانید دشمنان را به عقب هل دهید، یا آن ها را به زمین کوبیده و سپس کارشان را تمام کنید. البته این مکانیزم برای چیزهای دیگری از جمله جاخالی دادن، غلت زدن یا سر خوردن بین دو سنگر نیز استفاده شوند.

روی هم رفته، اگر بازی هایی در سبک استراتژی نوبتی را دوست دارد و می خواهید یک بازی زیبا و هنری را تجربه کنید، John Wick Hex می تواند شما را برای مدتی سرگرم نگه دارد و با طراحی هنری بی نظیرش جذبتان کند. اما اگر John Wick می خواهید، اینجا دنبالش نگردید.

 

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

only play station

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا
جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • farshadx گفت:

    جان ویک و کیانو ریوز لایق بازیهای بهتر از این هستن

  • جناب آریا مقدم…
    اشتباه بزرگی که کردید این بود که سلیقه شخصی خودتون رو به شدت دخالت دادید
    از ب بسم الله تا آخر گیمپلی بازی رو کوبیدید…
    به نظر من تیم سازنده ریسک بزرگی کرد و جواب داد
    اگه این بازی شوتر سوم شخص می شد…ممکن بود از پس طراحی گان پلی و یه محیط تخریب پذیر خوب در نیاد و این بازی بشه یکی مثل هزاران بازی ناموفق دیگه که اقتباس سینمایی هستن….

  • این بازی در شأن عنوانی به بزرگی جان ویک اصلا نیست،بنظرم بهترین اقتباس بازی از یک مووی کینگ کنگ بود

  • خیلی ممنون بابت نقد
    چندین بار گفتم بازم میگم حق سری جان ویک اصلا همچین بازی ای نیست

  • خیلی ممنون بابت نقد
    چندین بار گفتم بازم میگم حق سری جان ویک اصلا همچین بازی ای نیست
    امیدوارم یه بازیه عالی ازش بدن بیرون

  • با سلام از اعضای گیمفا و تمام دست اندرکاران و خسته نباشید به همگی. اول از همه باید بگم که نقد به شدت ضعیف و تهاجمی بود . دوما جناب آریا مقدم کاملا مشخصه که شما اصلا علاقه ی به سبک استراتژی نوبتی ندارید و. سوما این نقد باید توسط کسی انجام می شد که به این سبک از بازی ها علاقه داشته باشه و مهم تر از همه نقد باید فارغ از مقایسه با فیلم انجام بشه همین طور که کاربر بالایی MmSd فرمودند بازی رو از اول تا آخر کوبیدید اگر شرکت سازنده میخواستند که بازی رو دقیقا شبیه فیلم بسازند به مشکل اساسی بر میخوردند همین طور که میدونید فیلم جان ویک فیلم پر خرج که شامل نبرد های زیاد صحنه های انفجار با لیستی از بازیگران معروف هست به خاطر همین ساخت همچین بازی با کیفیت شبیه به فیلم واضح که هزینه هنگفتی بر دست تیم ناشر و سازنده میزاره تازه شاید تبدیل به بازی خوبی هم نمیشد به خاطر همین تا حدودی برای اولین بار ما اینجا شاهد یک جور سنت شکنی هستیم درسته که بازی جان ویک هکس شباهتی به فیلمش نداره اما این اصلا به این معنی نیست که با بازی ضعیفی طرف باشیم کاملا برعکس در واقع این بازی نکات مثبت زیادی داره که حتی نسخه بعدی فیلم جان ویک میتونه ازش الهام بگیره. حقیقتش خود من هم زمانی که بازی معرفی شد از سبکش خوشم نیومد بیشتر انتظار یک بازی شوتر سوم شخص با دوربین پشت شونه رو داشتم اما خوب بعد از. دیدن نمرات بازی هم روی PC و هم روی PS4 به خودم گفتم بزار بیشتر با بازی آشنا بشم آخه نمراتی که بازی کسب کرده واقعا نمرات خیلی خوبی هستند. فقط بزارید خیلی راحت بهتون بگم واقعیتش من هیچوقت طرفدار قدیمی این سبک از بازی ها استراتژی نوبتی نبودم الان یه مدتی که خیلی جذب این سبک شدم من کلا هر بازی که ساخته بشه سعی میکنم بازی کنم حالا فارغ از سبک اون بازی این بازی هم چنان منو جذب کرد که منی که تا حالا بازی های این سبک رو بازی نکردم جذب خودش کرد اینم بهتون بگم که بازی هیچ مشکلی نداره چه نسخه PC چه نسخه PS4 بازی کاملا تمیز بسیار بیهنه و کاملا با ثبات اجرا می شه صدا گذاری بازی مخصوصا خود جان ویک با حضور تروی بیکر بسیار خوب کار شده یکی از نکات خیلی خوب بازی که جناب آریا مقدم هیچ اشاره ای به اون نکرد موسیقی یا همون soundtrack بازی که بسیار زیبا و قشنگ کار شده که ترکیبی از موسیقی فیلم و ترک های مخصوص خود بازی در کل دوستان من قصد من از نوشتن این دیدگاه اینه که بازی رو با فیلمش مقایسه نکنید این یک بازی خوش ساخت و به شدت سرگرم کننده است و به هیچ وجه سعی کنید که خودتون از بازی کردن یک بازی خوب دریغ نکنید حالا هر بازی از هر سازنده ای یا شرکتی که میخواد باشه و یه چیز مهم تر اینه که با ذهن باز سراغ این بازی برید یعنی موقعی که دارید این بازی رو بازی می کنید فیلم جان ویک فراموش کنید و تمام تمرکز خودتون بر روی بازی قرار بدید بزارید بازی داستان خودشه تعریف کنید و سعی کنید اونو به فیلم ربط ندید این جوری بازی خیلی لذت بخش تر میشه به خاطر این که برای من اینجوری بود مطمئنأ شما هم اگر بازی کنید به باور من می رسید. :yes:

جان ویک کم‌رمق | نقد و بررسی بازی John Wick Hex - گیمفا