ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا

ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد

حسن اکرامی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا

سری بازی‌های محبوب Fallout از زمان اولین نسخه‌ی منتشر شده تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است که علت‌های زیادی را می‌توان برای آن برشمرد. یکی از عمده‌ترین آن‌ها را می‌توان تمایل شرکت بتسدا (Bethesda) برای آزمایش انواع مکانیک‌ها و ژانرهای مختلف در این سری دانست. البته تمام این تست‌ها به شکلی که شرکت بتسدا از پیاده‌سازی آن‌ها در نسخه‌های مختلف سری انتظار داشت، موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. یکی از نمونه‌های بارز این شکست‌ها عنوان چند‌نفره‌ی تمام آنلاین Fallout 76 محسوب می‌شود.

اگرچه تاکنون این تغییر ژانر‌ها و مکانیک‌های بازی اکثرا نتیجه‌ی چندان خوبی در بر نداشته است اما نشان می‌دهد که شرکت بتسدا تمایلاتی به تغییر ژانر سری Fallout دارد. به همین دلیل فکر کردن به مسیر‌هایی که این سری می‌تواند در پیش بگیرد بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. با توجه به محیط‌های متروک و ویران و دشمنان ترسناک این سری، بسیاری معتقد هستند که شاید ژانر وحشت بقا یکی از مواردی باشد که Fallout می‌تواند آن را امتحان کند. اما آیا این تغییر نتایج مثبتی در برخواهد داشت؟

با اینکه ساخت یک بازی در ژانر وحشت بقا برای سری Fallout کمی دور از ذهن خواهد بود اما بسیاری از عناصر بقا را در سری Fallout می‌توان پیدا کرد؛ مانند مدیریت منابع محدودی که در اختیار خواهید داشت. همچنین در این سری بازی اتفاقات و لحظاتی رخ می‌دهند که احساسی به مانند تنش ایجاد شده در بازی‌های ترسناک به بازی‌باز منتقل می‌شود، اما با این حال نمی‌توان گفت این بازی از عناصر ژانر وحشت بقا به صورت کامل بهره برده است. به همین علت اگر خوش‌بینانه به این موضوع بنگریم، دیدن یک بازی Fallout که در سبکی ترسناک روایت می‌شود آنچنان عجیب نخواهد بود که در ابتدا ممکن است به نظر برسد.

ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا

با کمی تفکر می‌توان به این نتیجه رسید که جنگیدن به تنهایی و بدون همراه در بازی ایده‌ی خوبی برای سبک وحشت بقا محسوب می‌شود. سبک مبارزات اول شخص دو نسخه‌ی New Vegas و Fallout 4 می‌تواند به خوبی حس و حال ترس را به ارمغان آورد. در این عناوین شما به طرز خیلی خشن و بی پروایی در یک دنیای ویران شده و خالی از زندگی به مبارزه با دشمنان و هیولاهای بازی می‌پردازید و با اسلحه‌های خود به آنان ضربات مهلک وارد می‌کنید و این همان چیزی است که در اکثر بازی‌های ژانر وحشت آن را مشاهده کرده‌ایم. تنها موردی که در مورد سیستم مبارزات Fallout نیاز به تغییر خواهد داشت ریتم مبارزات و فلسفه‌ی قواعد آن‌ها است. اگرچه زخمی کردن و ضربه زدن به دشمنان مختلف در بازی Fallout 4 بسیار سرگرم‌کننده و گاهی اوقات پرتنش بود، اما جز لحظاتی محدود حس ترسی را منتقل نمی‌کرد.

در حالی که بسیاری از طرفداران این سری مبارزات را یکی از نقاط قوت آن می‌دانند اما این مبارزات برای القای حس وحشت نیاز به تغییراتی دارند. ایجاد حس اضطراب و چاره‌اندیشی بیشتری از آنچه که در حال حاضر در مبارزات Fallout مشاهده می‌کنیم نیاز است. ایستادن در مقابل دشمن و وارد کردن ضربات متوالی تا زمانی که یکی از دو طرف کشته شود به هیچ وجه ترسناک نخواهد بود. شاید این سیستم مبارزاتی در یک بازی اکشن بقا با توجه به هرج و مرج موجود در جهان آزادش موثر واقع شود اما برای یک عنوان وحشت بقا جالب نخواهد بود؛ زیرا این امر حس اضطرابی که برای بالا نگه داشتن تنش در بازی و ایجاد وحشت برای بازی‌بازان لازم است را مهیا نمی‌کند. همچنین بسیاری از سلاح‌های گرم Fallout باید به کلی کنار گذاشته شده یا استفاده از آن‌ها بسیار محدود باشد. بسیاری از اسلحه‌های موجود در این سری به مانند تیربارها، مینی‌گان‌ها، RPG و مواردی از این دست احتمالاً در از بین بردن حس ترس و ناتوانی در برابر خطرها موثر خواهند بود.

در حالی که امکان دارد در بسیاری از بازی‌های وحشت بقا اسلحه‌هایی پرکاربرد و کشنده را نیز مشاهده کنید اما این تجهیزات معمولا فقط از طریق طی کردن مراحل بسیار پیچیده یا مخفی، در انتهای بازی هنگامی که با باس نهایی بازی مواجه شده‌اید یا در برخی مراحل که خیالی یا نوعی دنباله‌ی رویایی محسوب می‌شوند به دست می‌آیند. بازی‌هایی که ترسناک هستند اما به بازی‌بازان اجازه می‌دهند تمام دشمنان و هیولاهای بازی را با انواع سلاح‌های سنگین مانند موشک یا مسلسل سلاخی کنند در واقع حس غلبه بر محیط و خطرات آن را به بازی‌باز منتقل می‌کنند و از این طریق حس وحشت و اضطراب را در بازی از بین می‌برند. این موضوع تقریباً باعث می‌شود که در نگاه اول بازی Fallout به یک بازی ترسناک تبدیل نشود. بنابراین در حالی که بسیاری از طرفداران قدیمی سری Fallout احتمالاً از فقدان و یا کاهش بسیاری از این سلاح‌ها ابراز تاسف می‌کنند اما برای تجربه‌ی یک عنوان وحشت بقای باکیفیت مجبورند این موضوع را بپذیرند.

ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا

دشمنان این سری برای ایجاد حس ترس و وحشت کاملا مناسب هستند و نیازی به تغییر زیادی در این زمینه نخواهد بود. انفجار هسته‌ای باعث جهش‌های مختلف و وحشتناکی برروی محیط و موجودات جهان Fallout شده است که طراحی و ماهیت آن‌ها را بسیار به یک عنوان ترسناک نزدیک می‌کند؛ بنابراین سبک طراحی محیط و دشمنان بازی نیاز به تغییر زیادی نخواهند داشت. البته توانایی ساخت و بازسازی ساختمان‌ها و شهرک‌ها نیز می‌تواند برای بازی Fallout با مضمون وحشت بقا بسیار مفید باشد. اضطراب و تنشی که برای محافظت و ارتقای پایگاه‌های خود تجربه خواهید کرد می‌تواند با مبارزات و رویارویی با موجودات ترسناک و شرایط خفقان‌آور ترکیب شود. حتی می‌توان از این قابلیت‌ها استفاده کرد و یک تهدید و اضطراب دائمی و ثابت در بازی را برای بازی‌بازان رقم زد.

برای تجربه‌ی یک بازی Fallout در ژانر جدید به یک محیط تازه نیاز است تا مبارزات و ضد و خورد‌ها کاهش یابند. بنابراین محیط‌هایی که در عناوین Fallout 3 ،Fallout 4 ،New Vegas و Fallout 76 مشاهده کرده‌ایم را باید کنار گذاشت. شاید یک محیط جدید در منطقه‌ای کاملاً دورافتاده و ویران شده بهترین گزینه‌ی ممکن باشد؛ زیرا از این طریق نه تنها از تداخل با سایر داستان‌های این سری جلوگیری می‌شود بلکه منجر به رقم خوردن تجربه‌ای جدید برای بازی‌بازان سری Fallout خواهد شد. مهمتر از این موارد، امکان روایت داستان در یک بازه‌ی زمانی متفاوت خواهد بود. به طور مثال داستان جدید مدت‌ها بعد از اتفاقات سال ۲۰۷۷ جریان داشته باشد تا بتواند هم تجر‌به‌ی جدید و منحصر به فردی را برای بازی‌بازان به ارمغان آورد و هم مقدار کمتری از منابع تولیدی، مهمات، پول و سایر منابع موجود را فراهم کند تا مدیریت منابع شدیدتر و پرفشارتری را شاهد باشیم. شرکت‌ بازی‌سازی بتسدا با توجه به این موارد می‌تواند فضایی برای خلق محیط‌ها و شخصیت‌های جدید، سبکی متفاوت برای سری Fallout و روایت داستانی منحصر به فرد را میسر سازد.

ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا

علاوه بر تغییراتی که باید در این سری اعمال شود، به نظر می‌رسد که تقاضا برای سبک وحشت بقا در بین طرفداران Fallout وجود دارد. با توجه به استقبال بازی‌بازان از مادهای منتشر شده برای عناوین Fallout 4 و Fallout 76 که مه غلیظ و شبح‌های سری Silent Hill، آسمان تاریک‌تر و تغییر بافت دشمنان که منجر به ترسناک‌تر شدنشان می‌شود، مشخص است که ساخت یک عنوان وحشت بقا از سری Fallout بسیاری از طرفداران را راضی خواهد کرد و زمزمه‌های زیادی را در میان آن‌ها به راه خواهد انداخت. شاید اگر شرکت بتسدا بتواند برخی از این ایده‌ها را در فلسفه‌ی طراحی بازی پیاده‌سازی کند یا در Tango Gameworks با بازی‌بازان و افرادی مشورت کند که توانسته‌اند به خوبی تجربیاتی در مورد سبک وحشت بقا در بازی‌هایی به مانند سری The Evil Within کسب کنند، احتمالا توسعه‌ی یک بازی در سبک وحشت بقا را شروع خواهد کرد.

اینکه ساخت یک بازی ترسناک در جهان Fallout فروش خوبی خواهد داشت بحث دیگری است. همه‌ی ما می‌دانیم که بیشتر طرفداران به شرکت بتسدا برای تحقق وعده‌هایش اعتماد دارند اما نمی‌توان تنها به این مورد اکتفا کرد. این امر تا حد زیادی به بازاریابی بتسدا بستگی خواهد داشت و البته اینکه آن‌ها پس از عرضه‌ی بازی Fallout 76 باعث ناراضایتی‌های زیادی در میان طرفداران و بازی‌بازان شدند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که جبران این نارضایتی‌ها کار بسیار دشواری باشد اما یک تغییر بزرگ و موفقیت‌آمیز در سری Fallout به سمت ژانر وحشت بقا می‌تواند بسیار به آن‌ها کمک کند.

ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا

در حالی که سری Resident Evil بعد از انتشار نسخه‌ی ششم سیر نزولی به خود گرفت اما شرکت کپکام (Capcom) با یک تجدید‌نظر گسترده توانست این سری محبوب را با انتشار Resident Evil 7 به ریشه‌های خود برگرداند که موفقیت بسیار بزرگی بود. البته باید در نظر داشت که سری Resident Evil از همان ابتدا در ژانر وحشت شناخته می‌شد و کار سختی برای بازنگری در مورد نسخه‌ی هفتم این سری نداشت اما برای بتسدا مشکل خواهد بود که سری Fallout را در سبک وحشت توسعه دهد. باید در نظر داشت اگرچه یک بازی Fallout ترسناک ممکن است منجر به نارضایتی برخی طرفداران قدیمی شود اما در مقابل مخاطبان جدیدی به دست خواهد آورد که می‌توانند به جبران این موضوع بپردازند. البته در کنار این اقدامات لازم است که مجددا رضایت طرفدارانی که از اشتباهات قبلی این شرکت ناراضی هستند کسب شود. این اقدام می‌تواند یک کار بزرگ باشد اما با توجه به تمام عناصری که به نظر می‌رسد به نفع بتسدا پیش روند، تغییر سبک و سیاق همیشگی سری بازی‌های Fallout به بینش و درک آن‌ها بستگی خواهد داشت تا این کار را امتحان کنند.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا
ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بعضی بازی ها بهتره که ان شون در نیاد .
    مدت ها هست به فکر عمیقی فرو رفتم . احساس کردم هنر داره جاش رو با بازار و صنعت عوض میکنه .
    وقتی سینما وصل میشه به بازی و کنسرت وصت میشه به بازی ، دیگه انتظار هنر خالصرو تمیشه از بازی ها داشت . سایلنت هیل ۱و۲ ، کراش های قدیمی ، بلک ، فیتال فریم ۲ ، التینیت مرتال کمبت ، اقا اصلا
    اصلا وقتی کیانو ریوز پاش به فرتنایت و سایبر ، اون یارو واکینگ دد پاشبه بازی کوجیما و کنسرت و معرفی بازی جدید پاش به فورتنایت و جوکر و ترمیناتور پاشون به مورتال کمبت باز بشه ، و gta انلاین باعث بشه که یک نسل کامل GTA ساخته نشه … اقا اصلا ولش کن . بهترین ایده ها رو ساختین و ما بهزمانش لذتشرو بردیک
    دیگه تکرار مکررات واسه چیه ؟ جاست کاز ۳٫۴ ساختین به خوبیه قبل نشد . gta 5 والا به خوبیه قدیم مخصوصا ۴ و اندریاس و وایس سیتی نشد . کالاف که دیگه خودش رو خفه کرد . اون از مس افکت . میرورز اج ۲ که اونجور .
    اقا نکنبن . بازی ها رو اپن وورد و بتل رویال و انلاین . MMO نکنین . اهنگسازی و موسیقی ایرانی رو به کل بندری نکنین . اصلا هیچ کار نکنین . به جاش در زمینه ی تکنولوژی و صنعت فعالیت کنین . والا به خدا .
    قرص های من دیر شد . چند روزی هم هست شکار نکردم گرسنمه . با اجازه ازخدمتتون مرخص میشم

    • 11saeed گفت:

      علت تمام اتفاقا : پول و ریسک (البته فک کنم)
      تا وقتی ریسک نکنن برا ایده های نو و بیشتر به فکر پول باشند اوضاع همینه (اکتی و رفقاش )
      (چرا شما مثل ما متمدن نمیشی گوشت بخر بزار فریزر ساعت تنظیم کن که قرص ها یادت نره بعدم برو سرکار (البته اگه کاری باشه) زندگیت زیر و رو میشه اصلا 😀 )

    • Cheguevaraa گفت:

      Soosmar
      درسته!

      سینما که خیلی وقته با مزخرفات dc و marvel جاشو از هنر به انیمیشن داده و فاتحش خونده شده!
      فیلمها امروزه فقط به هدف اینکه مخاطب رو سرگرم کنن و ادرنالین ترشح کنن ساخته میشن اما قبلا اینطور نبود چیزهای قشنگی میدیدیم که الان خالی از ایده و تکراری شدن :no:
      سینما یعنی هنر فیلمبرداری نه همش جلوه های ویژه
      ژانرهای سینما هم بی محتوا شدن فیلم های ترسناک به شدت افتضاح شدن :no:
      هر روز هم یه سیاه پوست رو میارن و دم و یه جفت شاخ بهش اضافه میکنن و یه شخصیت جدید با چندتا نقش مثبت و یه نقش منفی و جلوه های ویژه رو سر هم میکنن اخرش هم میگن فیلم :no: :rotfl:
      (دختر خفاش و نمیدونم ببر کاکا سیاه و فانوس سبز :rotfl: :no: )
      پس اون بتمن چرا اون وقار همیشگی رو نداره؟
      کجاست اون ولورین خشن ؟؟

      • نظر شما محترم و صحیح
        البته شما به یه موضوعی توجه نکردی
        و اون هم اینه که فیلم های کمیک بوکی و سینما کلا دو تا لیگ متفاوت هستن…کلا در تناقض هستن
        مثلا بتمنی که کریستوفر نولان ساخته شاهکاری هست که تکرار نخواهد شد…. ولی طرفداران کمیک بوک های بتمن تحویلش نمی گیرن
        یا به عنوان مثال جوکر فیلمی هست که نامزد یازده تا اسکار بود برای خودش……
        یا فیلم های مارول… که طرفداران کمیک بوک خیلی اونا رو تحویل می گیرن ولی به عنوان یه فیلم جایزه بگیر شناخته نمی شن…..
        کلا دنیای هنر دنیای عجیبیه….

    • Cheguevaraa گفت:

      فرانچایز fallout که از بزرگترین الگوها برای بازی های rpg و open world بوده :yes:
      اتمسفر ترس خاصی هم داره که جای پرداخت داره

    • Ozhan گفت:

      دوست عزیز
      صنعت گیم به تنهایی هنر نیست
      همونطور که سینما به تنهایی هنر نیست
      اینا میکس هنر های مختلفن
      موسیقی خودش به تنهایی هنر حساب میشه ولی ویدئو گیم نه
      میخواین بهتون کتاب معرفی میکنم در مورد این موضوع
      بعدشم چه عیب داره مثلا کیانو ریوز بیاد تو صنعت گیم؟
      چه عیبی داره تو فورتنایت کنسرت بذارن؟
      میدونی همین کارا چقد باعث میشه مردم به ویدئوگیم رو بیارن؟چقد با این صنعت اشنا بشن؟همین کنسرت اخریه فورتنایت باعث شده طرفداران اون خواننده بیان و تو فورتنایت و ۱۲ ملیون پلیر اضافه بشه به این گیم
      همه چی بد نیست فقط مورد استفادشون مهمه…
      یکی مث یوبی سافت فقط با یه بازیگر به عنوان ویلن تو گوست ریکون قصد سواستفاده داره
      یکی هم مث سی دی پروجکت قصد محبوبیت بیشتر رو داره

  • 11saeed گفت:

    خسته نباشید اقای اکرامی (عکس های خوبی انتخاب کردید کاملا با مطلب جوره :yes: )
    دنیای فال اوت پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی ترسناک رو دارد ولی خود سری رو نباید دست بزنه و یک زیر مجموعه یا اسپین اف از ان استفاده کنه تا نه به سری لطمه بزنه هم ازادی عمل بیشتری برا ساختش داشته باشند (البته بازی کمی شکل خطی میگیرد ولی ریسکش ارزشش رو دارد 🙂 )

  • اصلا وحشت بقا بهش نمیخوره
    جزو نمادای نقش افرینیه

  • AmirtheGRB گفت:

    یا ابوالفضل با سابقه ای که تاد هاوارد تو زمینه ماجراجویی داره بهتره این مقاله به گوشش نخوره مگرنه خوشش میاد این فرنچایز هم نابود میشه. پیشنهاد میدم هرچه زودتر این مقاله از سایت برداشته شه 😀

  • yousofkh گفت:

    دنیای فال اوت خیلی وسیعه و اینکه یه اسپین اف دیگه هم تو سبک ترس و وحشت بسازن بد نیست ولی به هیچ وجه به عنوان نسخه اصلی نه. فال اوت یکی از شاهکارا و پرچمدارای اکشن ار پی جی و جهان باز هست و چرا فرمولشو تغییر بده وقتی به خوبی دنیای بزرگشو تعریف میکنه. نسخه بعد فال اوت همینکه برگرده به دوران اوجش قبل فال اوت ۷۶ خوبه و راهشو ادامه بده با همون تم دارک و اتمسفر سنگین و دنیای وسیع و پرجزئیات و نمادگرایی و داستان حماسی و عالی.

  • خیلی ممنون بابت مقاله بسیار خوبتون
    واقعا حرف های کاملا درستی زدید

  • کاش راهنمای قدم به قدم فالوت ۴ را می گذاشتید.
    سری فالوت شاهکاره .

  • michaelbn گفت:

    با کمال احترام، اما حدس میزنم اکثر کاربرا و حتی خود نویسنده این مطلب DLC معرکه Dead Money برای New Vegas رو بازی نکرده باشن. خود بازی به اندازه کافی وحشت آفرین و چالش برانگیز هست، با دو سه تا مود برای ارتقا گیم پلی و گرافیک و مود موسیقی Red Dead Redemption Undead Nightmare بازی به معنای واقعی یک وحشت بقای درجه یک و عالی میشه. مشکل اینه که هسته و تم فال آوت به وحشت بقا نمیخوره مگه اینکه بعنوان یک DLC و با سازنده های کاربلد مثل Obsidian یکی بسازن.

  • Gitgud گفت:

    سلام . دوستان من بازی فالوت ۷۶ و دارم رو ps4 و مرتب کرش میخوره برام اصلا نمیتونم وارد بازی شم کسی راه حل داره ؟ لطفا کمکم کنید

  • Death Angel گفت:

    من fallout 4 خواستم بازی کنم اما بنظرم محیط یه مقدار خالی بود نمیدونم شاید من زیاد جلو نرفتم مثلا همینطوری باید یه مسافت طولانی رو با پای پیاده جابه جا میشدی تو حین طی کردن مسیر هم چیز خاصی وجود نداشت که باهاش سرگرم بشی (البته میشه از فست تراول استفاده کرد که من خوشم نمیاد) نمیدونم اما بنظر من استفاده از یه محیط پسا آخرالزمانی برای rpg زیاد جالب نیست (نظر شخصی) چون خیلی کم با آدمای دیگه روبرو میشی و فقط یه محیط وسیع که پرش حشره غول آسا و موجودات عجیب هست میبینی البته این تجربه من طی ۸ تا ۱۰ ساعت بود شاید اگه بیشتر وقت میزاشتم نظرم کاملا متفاوت میبود

ترس با طعم آخرالزمان | چرا سری Fallout می‌تواند در سبک وحشت بقا هم موفق باشد - گیمفا