نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM

آریا مقدم
۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

در دنیای بازی ها، برخی از عناوین وجود دارند که نه تنها پای ثابت همه ی لیست های ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … هستند، بلکه دنیای خود آن ها آنقدر خاص و بزرگ است که می توان از دل شان چندین لیست بیرون کشید. یکی از این عناوین، بازی بی نظیر DOOM است که به عنوان یکی از قدیمی ترین بازی های ویدئویی، همواره در دل گیمرها جای خاصی داشته است. DOOM از جمله بازی هایی است که هیچ وقت خیلی از ریشه هایش فاصله نگرفته و فرمول موفق خودش را ادامه داد. جالب اینجاست که حتی بهانه‌گیرترین گیمرها هم به این موضوع اعتراضی ندارند. دلیل آن هم مشخص است؛ فرمولی را که هیچ نقصی ندارد چرا باید عوض کرد؟ تکلیف سری بازی های DOOM مشخص است و سازندگان دقیقاً می دانند که خودشان و جامعه ی گیمر از این بازی چه می خواهند و دقیقاً روی همان تمرکز می کنند. DOOM هیچ وقت تلاش نکرده است که شما را احساساتی کند، هیچ وقت تلاش نکرده داستانی چند لایه و عمیق تعریف کند. حتی کاراکتر اصلی این سری اسم درست و حسابی هم ندارد و همه او را Doom guy یا Doom Slayer صدا می زنند، آن هم کاراکتری که حدود ۲۷ سال است با ماست! DOOM در عین اینکه اتمسفر جدی و حتی گاهی اوقات ترسناکی دارد، هیچ وقت خودش را خیلی جدی نگرفته است. منظورم از این جمله کاملاً مثبت است، چراکه می گویند کاری را که می کنید جدی بگیرید ولی خودتان را نه خیلی! DOOM نمونه ی بارز این موضوع است. از اولین DOOM تا به امروز، این سری عنوانی ضعیف و بد منتشر نکرده و سازندگان آن در هر دوره با نهایت جدیت توانسته اند با کیفیت ترین محصول ممکن را تولید کنند، اما در عین حال هیچ گاه از آنچه که باید باشد هم زیاد فاصله نگرفته و سعی نکرده به هر قیمتی که شده به اصطلاح مدرنیزه و امروزی شود. DOOM Eternal نیز که آخرین نسخه ی این سری تا به امروز به حساب می آید، بار دیگر بر این موضوع صحه گذاشته و با یک شوتر کلاسیک و به اصطلاح Old School، توانست به آنچه که طرفداران از آن انتظار داشتند دست بیابد.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

DOOM از جمله بازی هایی است که هیچ وقت خیلی از ریشه هایش فاصله نگرفته و فرمول موفق خودش را ادامه داد. جالب اینجاست که حتی بهانه‌گیرترین گیمرها هم به این موضوع اعتراضی ندارند. دلیل آن هم مشخص است؛ فرمولی را که هیچ نقصی ندارد چرا باید عوض کرد؟ تکلیف سری بازی های DOOM مشخص است و سازندگان دقیقاً می دانند که خودشان و جامعه ی گیمر از این بازی چه می خواهند و دقیقاً روی همان تمرکز می کنند.

با انتشار DOOM Eternal و بازسازی بسیاری از دشمن های کلاسیک این مجموعه و در کنار آن، اضافه شدن تعدادی اهریمن (Demon) جدید، اکنون این بازی یکی از متنوع ترین کلکسیون دشمن های مختلف را داراست. همه چیزِ DOOM، از اسمش گرفته تا فضاسازی و آهنگ هایش یادآور جهنم است. خب با این اوصاف، چه چیزی بهتر از اهریمن های مختلف که حس بازی را تمام و کمال منتقل کنند؟ اهریمن هایی که گاهی کشتن آن ها نه یک گلوله، نه یک خشاب، بلکه چندین خشاب برایتان آب می خورد. معمولاً کشتن هر یک از این اهریمن ها، به خصوص آن هایی که جان سخت ترند، همیشه مختوم به یک نفس آرام و راحت می شود! در DOOM خیلی کم پیش می آید که سرتان خلوت باشد و انبوهی از دشمنان سرتان نریزند. در واقع هویت DOOM همین اهریمن ها هستند که در هر نسخه سازندگان سعی می کنند آن ها را خفن تر، خطرناک تر و قدرتمندتر درست کنند. اما از طرف دیگر Doomguy هم هر بار قوی تر از سری قبل بر می گردد تا به تنهایی پورتال های جهنم را ببندد و این دشمنان بخت برگشته را به خشن ترین شیوه ی ممکن نابود کند. ما هم تا بازار جدیدترین عنوان این مجموعه، یعنی DOOM Eternal داغ است از فرصت استفاده کرده و به سراغ ۱۳ تا از به‌یادماندنی‌ترین اهریمن های این مجموعه رفته ایم. این لیست شامل دشمن های مختلفی از بازی های مختلف این مجموعه می شود. البته بیشتر لیست را دشمنان کلاسیک DOOM که در بیشتر نسخه های این سری هستند تشکیل می دهند و سعی کرده ایم این لیست، بالانسی باشد بین به یاد ماندنی ترین و سخت جان ترین اهریمن های این مجموعه. البته دروغ نیست اگر بگوییم تک تک دشمنان این سری از نظر طراحی حرف ندارند و می شد همه شان را در این لیست گذاشت، ولی نهایتاً این یک مقاله ی چند برتر است و اگر بیشتر از این بخواهیم بنویسیم مزه ی خودش را از دست می دهد. در برخی از جایگاه ها، اهریمن های مشابه در کنار هم آمده اند تا تعداد بیشتری از این دوستان کریه المنظرمان را بتوانیم در لیست داشته باشیم! پس در ادامه با من، گیمفا و به یاد ماندنی ترین اهریمن های سری DOOM همراه باشید.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

این لیست شامل دشمن های مختلفی از بازی های مختلف این مجموعه می شود. البته بیشتر لیست را دشمنان کلاسیک DOOM که در بیشتر نسخه های این سری هستند تشکیل می دهند و سعی کرده ایم این لیست، بالانسی باشد بین به یاد ماندنی ترین و سخت جان ترین اهریمن های این مجموعه. البته دروغ نیست اگر بگوییم تک تک دشمنان این سری از نظر طراحی حرف ندارند و می شد همه شان را در این لیست گذاشت، ولی نهایتاً این یک مقاله ی چند برتر است و اگر بیشتر از این بخواهیم بنویسیم مزه ی خودش را از دست می دهد.

 

۱۳. Imps

نه تنها در سری DOOM، بلکه در هرجای دیگری که سخن از جهنم و Demon و این سری چیزها باشد، Impها هم به نحوی خودشان را وارد ماجرا می کنند! Impها در واقع اهریمن های ضعیف و بی مقداری هستند که تعدادشان هم همیشه زیاد است و بسیار چابک هستند. در سری DOOM هم این سری از دشمنان شما بیش از اینکه برای شما خطری ایجاد کنند، منبعی هستند برای به دست آوردن گلوله و جان. اره برقی را بردارید و آن ها را در یک چشم به هم زدن نصف کنید. در کل Impها در سری DOOM دشمنان بدبختی هستند و به عنوان پایه ای ترین اهریمن ها سراغ Doom Slayer می روند! مبارزه با Impها زمانی کمی سخت می شود که Buff Totem آن نزدیکی ها باشد. در این حالت سرعت Impها از چیزی که هست هم بیشتر می شود. این دشمنان هم می توانند از دور به شما ضربه بزنند و هم از نزدیک. از دور با گوی های آتشین و از نزدیک با پنجه های خود. Impها را نه به خاطر قدرتمند بودنشان، بلکه بخاطر قدمت شان در جایگاه سیزدهم این لیست گذاشتیم. درست است که کشتن آن ها برای Doom Slayer کار بسیار آسانی است، اما DOOM را نمی توان بدون Impها تصور کرد. اولین حضور Impها در سری DOOM بر می گردد به اولین DOOM که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد. بنابراین به نحوی آن ها ریش سفید جمع به حساب می آیند!

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

Impها را نه به خاطر قدرتمند بودنشان، بلکه بخاطر قدمت شان در جایگاه سیزدهم این لیست گذاشتیم. درست است که کشتن آن ها برای Doom Slayer کار بسیار آسانی است، اما DOOM را نمی توان بدون Impها تصور کرد.

 

۱۲. (Zombie Marines (Soldiers

این سری از دشمنان با چندین نام شناخته می شوند. اگر در اینترنت چرخی بزنید می بینید بعضی ها آن را Soldier صدا می زنند و برخی دیگر Zombie Marines و حتی Former Humans، چون بیش از همه ی دشمنان دیگر در سری DOOM شبیه آدم هستند. در واقع آن ها سربازانی هستند که توسط نیروهای اهریمنی تسخیر شده اند و حالا با اسلحه های انسان ساخته ی خودشان در مقابل شما قرار رفته اند. این دشمن از دومین نسخه ی بازی، یعنی DOOM II تا به امروز پابرجا بوده. البته مدتی بود که سازندگان آن را در مقابل Doomguy قرار نداده بودند ولی با انتشار آخرین نسخه از DOOM، دوباره با این دشمن کلاسیک ملاقات کردیم. در DOOM Eternal نوع دیگری از این دشمن نیز وجود دارد که با یک سپر آبی رنگ به شما حمله می کند. خوشبختانه سپر آن ها با چند شلیک اسلحه ی پلاسمایی داغ شده و منفجر می شود و به دشمنان اطراف نیز صدمه می زند. این سری از دشمنان نیز جزو پایه ای ترین اهریمن های بازی هستند که به راحتی از پا در می آیند. تنها نکته ای که وجود دارد این است که Zombie Marineها از دور هم می توانند پشت سر هم به شما شلیک کنند که این موضوع در نوع خود آزاردهنده است. بنابراین بهتر است جزو اولین دشمنانی باشد که در سیل Demonهایی که سرتان می ریزند آن را بکشید!

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

در DOOM Eternal نوع دیگری از این دشمن نیز وجود دارد که با یک سپر آبی رنگ به شما حمله می کند. خوشبختانه سپر آن ها با چند شلیک اسلحه ی پلاسمایی داغ شده و منفجر می شود و به دشمنان اطراف نیز صدمه می زند. این سری از دشمنان نیز جزو پایه ای ترین اهریمن های بازی هستند که به راحتی از پا در می آیند.

 

Hell Knight/ Dread Knight .11

Hell Knight یکی از دشمنان قدیمی و کلاسیک DOOM به حساب می آید و جزو معروف ترین موجوداتی است که روبروی شما قرار می گیرد. فکر کنم دیگر با اطمینان می توان گفت که از اینجای لیست به بعد، دیگر خبری از دشمنان ضعیف و راحت نیست! Hell Knight یکی از دشمنانی است که رابطه ی آن با گلوله های شما، مانند رابطه ی اسفنج است با آب! هرچقدر که شما به این غول بی شاخ و دم شلیک می کنید، باز هم با سرعت به مسیر خودش ادامه می دهد. ضربات Melee این دشمن بسیار قدرتمند است و چند مشت پشت سر هم کافیست تا مجبور شوید مرحله را از نو شروع کنید. بنابراین گیر افتادن در یک گوشه با این دشمن اصلاً خاطره ی خوشی برایتان باقی نخواهد گذاشت! البته از آنجایی که Doom Slayer در هر بازی رفته رفته قوی تر و قوی تر می شود، از نصف بازی به بعد Hell Knight دیگر کم کم ابهت خود را از دست می دهد و جزو آن دسته دشمنانی می شود که راحت تر از پا در می آیند. در DOOM Eternal، از یک مرحله ای به بعد با دشمنی جدید به نام Dread Knight روبرو می شوید که انگار پسرخاله ی تحصیل کرده ی Hell Knight است! او علاوه بر این که مانند Hell Knight ضربات Melee قدرتمندی دارد، سرعتش هم کمی بیشتر است و هر وقت از هوا به زمین فرود می آید، تا شعاع مشخصی را به آتش می کشد. شاید مبارزه ی رودررو با این دو اهریمن سخت ترین کار نباشد، اما وقتی آن ها همراه با چهارصد نوع دشمن دیگر بر سرتان می ریزند، می توانند در ترکیب با دشمنان دیگر حسابی اذیت تان کنند.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

Hell Knight یکی از دشمنانی است که رابطه ی آن با گلوله های شما، مانند رابطه ی اسفنج است با آب! هرچقدر که شما به این غول بی شاخ و دم شلیک می کنید، باز هم با سرعت به مسیر خودش ادامه می دهد. ضربات Melee این دشمن بسیار قدرتمند است و چند مشت پشت سر هم کافیست تا مجبور شوید مرحله را از نو شروع کنید. بنابراین گیر افتادن در یک گوشه با این دشمن اصلاً خاطره ی خوشی برایتان باقی نخواهد گذاشت!

 

۱۰. (Demon (Pinky

اهریمن های بازی DOOM نه تنها از نظر تاکتیک و قدرت، بلکه از نظر رنگ نیز بسیار متنوع هستند! اهریمن صورتی رنگی که بیشتر از اینکه قیافه ی ترسناکی داشته باشد، بامزه است Demon یا Pinky نام دارد. البته اگر دو سه بار با این دشمن روبرو شوید دیگر کلاً بامزگی چهره اش را فراموش می کنید و با جان و دل تلاش می کنید زودتر او را بکشید. یکی از جان سخت ترین و چالش برانگیزترین اهریمن های سری DOOM همین Pinky است که از اولین بازی های سری تا الان دست از سر Doomguy و ما بر نمی دارد. سختی کار اینجاست که از روبرو نمی توان با این دشمن روبرو شد چون هرچه گلوله به سر و صورت و سینه ی او بزنید بی تاثیر است. اما Pinky یک نقطه ضعف دارد که اگر بتوانید در زمان مناسب از آن استفاده کنید، با یک شلیک سوپر شاتگان از پا در می آید و این نقطه ضعف دم اوست. استراتژی Pinky به این گونه است که مانند گاوی وحشی به سمت شما هجوم می آورد و اگر بتوانید در زمان مناسب جاخالی بدهید و از پشت به او ضربه بزنید کارش تمام است. در DOOM Eternal با اضافه شدن قابلیت Dash، جاخالی دادن هم آسان تر شده و می توانید با ترکیب این تکنیک و یک سلاح قدرتمند، از شر این دشمن نیز به راحتی خلاص شوید. بعضی وقت ها Pinkyها می توانند نامرئی شوند که این کار را برای مبارزه با آن ها، دو برابر سخت می کند.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

یکی از جان سخت ترین و چالش برانگیزترین اهریمن های سری DOOM همین Pinky است که از اولین بازی های سری تا الان دست از سر Doomguy و ما بر نمی دارد. سختی کار اینجاست که از روبرو نمی توان با این دشمن روبرو شد چون هرچه گلوله به سر و صورت و سینه ی او بزنید بی تاثیر است. اما Pinky یک نقطه ضعف دارد که اگر بتوانید در زمان مناسب از آن استفاده کنید، با یک شلیک سوپر شاتگان از پا در می آید و این نقطه ضعف دم اوست.

 

۹. Whiplash

در جدیدترین نسخه ی DOOM، تعدادی دشمن جدید به بازی اضافه شدند که واقعاً طراحی جالبی دارند. در واقع خود DOOM Eternal آن قدر از همه جهت کامل است که می توان چندین لیست درباره ی آن بازی ساخت و اهریمن های به یاد ماندنی این بازی فقط بخشی از طراحی بی نظیر آن هستند. اهریمنی که تقریباً اواسط بازی معرفی می شود Whiplash است که یکی از بهترین طراحی ها را در میان اهریمن های کل سری دارد و احتمالآً از این پس پای ثابت بازی های DOOM باشد. Whiplash شبیه یک مار غول پیکر است که می تواند با سلاحی شبیه شلاق از دور و به شکل زمینی به شما آسیب زیادی وارد کند. شاید Whiplash جزو جان سخت ترین اهریمن های DOOM نباشد، اما به هر حال سهم قابل توجهی از گلوله هایتان را صرف کشتن او خواهید کرد، زیرا به جز مسئله ی جان سخت بودن، نشانه گرفتن او نیز کار ساده ای نیست. Whiplash هم باریک و لاغر است و هم با سرعت حرکت می کند و این موضوع ممکن است باعث شود روبرو شدن با آن بسیار استرس آور باشد.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

Whiplash شبیه یک مار غول پیکر است که می تواند با سلاحی شبیه شلاق از دور و به شکل زمینی به شما آسیب زیادی وارد کند. شاید Whiplash جزو جان سخت ترین اهریمن های DOOM نباشد، اما به هر حال سهم قابل توجهی از گلوله هایتان را صرف کشتن او خواهید کرد، زیرا به جز مسئله ی جان سخت بودن، نشانه گرفتن او نیز کار ساده ای نیست.

 

۸. Marauder

و دوباره دشمنی جدید از بازی DOOM Eternal که در بین طرفداران بازی بسیار سریع به شهرت رسید. Marauder یکی از بهترین دشمن های کل سری است که روبرو شدن با آن واقعاً سخت و استرس آور است. به خصوص اگر در درجه های سختی بالا بازی کنید، اصلاً بعید نیست که چند بار اولی را که با او مواجه می شوید بمیرید. بعضی ها حتی ادعا دارند او اندازه ی خود Doomguy قدرتمند است که البته خیلی هم بی راه نیست، چون یکی دو اشتباه کافی است که او شما را از پا در بیاورد. Marauder مانند سایر اهریمن های سری خیلی ظاهر شیطانی ای ندارد و بیشتر شبیه شوالیه هاست. او هم سوپرشاتگان دارد و هم تبری قرمز رنگ و بزرگ. سرعتش هم بسیار بالاست و هر کجا که باشید پیدایتان می کند. البته معمولاً مبارزات شما با این دشمن به شکل تک به تک است (البته اگر زامبی هایی را که اطراف مپ فقط برای استفاده ی ابزاری وجود دارند نادیده بگیریم!) و خیلی کمتر از سایر دشمنان با او روبرو می شوید، اما در اواخر بازی پیش می آید که او و دشمنان دیگر همگی با هم بر سرتان بریزند که این لحظات، سخت ترین لحظات DOOM Eternal هستند. از راه دور و نزدیک هیچ ضربه ای نمی توانید به او وارد کنید و Marauder فقط یک نقطه ضعف دارد، آن هم این است که می خواهد به سمت شما حمله کند و چشمانش برقی سبزرنگ می دهند، یکی از خفن ترین اسلحه های خود مثل سوپر شاتگان یا راکت لانچر را بردارید و به او شلیک کنید. Marauder نیز با وجود جدید بودنش، به جرئت پتانسیل این را دارد که در بازی های بعدی سری حضور پیدا کند.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

معمولاً مبارزات شما با این دشمن به شکل تک به تک است (البته اگر زامبی هایی را که اطراف مپ فقط برای استفاده ی ابزاری وجود دارند نادیده بگیریم!) و خیلی کمتر از سایر دشمنان با او روبرو می شوید، اما در اواخر بازی پیش می آید که او و دشمنان دیگر همگی با هم بر سرتان بریزند که این لحظات، سخت ترین لحظات DOOM Eternal هستند.

 

۷. Mancubus / Cyber Mancubus

یکی از منفورترین و البته به یادماندنی ترین اهریمن های سری Mancubus است. اهریمنی بسیار چاق، چندش آور و زشت که کشتن آن هم دردسر است. Mancubus در به جای دست، دو تا اسلحه های بزرگ دارد که با آن ها می تواند به شما آسیب زیادی وارد کند. بر خلاف دشمنانی مثل Whiplash یا Imp که بسیار سرعتی و چابک هستند، Mancubus به سختی از جایش تکان می خورد و این شمایید که باید دائم در حال حرکت باشید تا از این هیولای کریه المنظر ضربه نخورید! در DOOM Eternal شما می توانید قبل از اینکه گلوله هایتان را روی این دشمن خالی کنید، هر دو دستش را با یک شلیک اسنایپر رایفل از کار بیندازید تا بخش عظیمی از قدرتش به همراه این دو دست نابود شود. بعد با استرس کمتر می توانید او را مهمان چند شلیک راکت لانچر کنید تا فقط ستون فقرات و بدن متلاشی شده اش به جا بماند. البته وقتی یک عالمه دشمن دیگر نیز از در و دیوار روی سرتان می ریزند، تمرکز کردن روی دست Mancubus کار راحتی نیست و سرانجام مجبور می شوید به شیوه ی سنتی، چند خشاب روی او گلوله خالی کنید تا بمیرد. نوع دیگری از این دشمن نیز وجود دارد که حتی از Mancubus هم سرسخت تر است! Cyber Mancubus همه ی قابلیت های Mancubus را به اضافه ی یک زره آهنی دارد! البته پس از اینکه قابلیت Blood Punch را به دست می آورید، با یک مشت می توانید زره او را نابود کرده و با یک Mancubus عادی طرف شوید. به هر حال کشتن Mancubus کار ساده ای نیست، اما بسیار لذت بخش است.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

در DOOM Eternal شما می توانید قبل از اینکه گلوله هایتان را روی این دشمن خالی کنید، هر دو دستش را با یک شلیک اسنایپر رایفل از کار بیندازید تا بخش عظیمی از قدرتش به همراه این دو دست نابود شود. بعد با استرس کمتر می توانید او را مهمان چند شلیک راکت لانچر کنید تا فقط ستون فقرات و بدن متلاشی شده اش به جا بماند.

 

Cacodemon / Pain Elemental .6

دوباره بر می گردیم به کلاسیک ترین های این مجموعه. Cacodemon از نسخه ی اول DOOM و Pain Elemental از نسخه ی دوم این سری بر ضد Doomguy بوده اند. Cacodemon هیولای قرمز رنگ و دایره ای شکلی اس که پرواز می کند و یک چشم دارد. طراحی این دشمن به قدری خاص و بی نظیر است که بعید است از یاد هیچ کدام از ما طرفداران DOOM برود. این هیولای تک چشم در DOOM Eternal یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن هم دهان گشادش است! هرگاه دهانش را باز کرد بهترین موقعیت است تا یک نارنجک را به سمت دهانش نشانه بروید تا نارنجک را قورت داده و به حالت Stun دربیاید. حالا نوبت شماست تا با فشردن یک دکمه چشمش را دربیاورید! Pain Elemental نیز از نظر ظاهری شباهت زیادی به Cacodemon دارد، با این تفاوت که به مراتب جان سخت تر و خطرناک تر است. این اهریمن که می گویند مانند یک پیرمرد غرغرو طراحی شده، نه تنها خودش از هوا به شما حمله می کند، بلکه دشمنان ضعیف تری به نام Lost Soul نیز احضار می کند تا کار شما از آن چه که بود هم سخت تر شود. Cacodemon و Pain Elemental نیروی هوایی جهنم و دو تا از به یاد ماندنی ترین اهریمن های سری هستند.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

Pain Elemental از نظر ظاهری شباهت زیادی به Cacodemon دارد، با این تفاوت که به مراتب جان سخت تر و خطرناک تر است. این اهریمن که می گویند مانند یک پیرمرد غرغرو طراحی شده، نه تنها خودش از هوا به شما حمله می کند، بلکه دشمنان ضعیف تری به نام Lost Soul نیز احضار می کند تا کار شما از آن چه که بود هم سخت تر شود.

 

۵. Revenant

اگر Revenant را نمی شناسید نمی شود شما را طرفدار واقعی DOOM نامید، چراکه عکس کاور (DOOM (2016 عکس این اهریمن دیلاق بود! اهریمنی که از تکنولوژی هم بی بهره نیست و روی دوشش دو اسلحه ی قوی دارد. علاوه بر آن، Revenant با جت پکی که در اختیار دارد می تواند پرواز کند و از بالا به شما شلیک کند. این اهریمن نیز جزو آن دسته است که سرعت بالایی دارد و به نفع تان است هرچه زودتر او را از پا دربیاورید که دردسرساز نشود. در DOOM Eternal درست مانند Mancubus، می توانید اسلحه های روی شانه ی او را نشانه بگیرید. پس از اینکه اسلحه هایش از کار افتاد، Revenant دشمن قدرتمندی محسوب نمی شود و می توانید او را به راحتی بکشید. همچنین در بازی آخر، در یک مرحله کنترل این Demon کلاسیک را به دست می گیرید و سوپر شاتگان را در اختیار Doom Slayer قرار می دهید. این مرحله نیز جزو مراحل به یاد ماندنی سری DOOM به حساب می آید و منفجر کردن جمجمه ی این دشمن پس از اینکه زانو زده و سوپر شاتگان را دو دستی تقدیم شما می کند، از دل خنک کُن ترین صحنه های کل بازی DOOM Eternal است!

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

در DOOM Eternal درست مانند Mancubus، می توانید اسلحه های روی شانه ی او را نشانه بگیرید. پس از اینکه اسلحه هایش از کار افتاد، Revenant دشمن قدرتمندی محسوب نمی شود و می توانید او را به راحتی بکشید.

 

۴. Arachnotron / Spider Mastermind

این دو دشمن نیز به دلیل شباهت زیادی که با هم دارند با هم در جایگاه چهارم این لیست قرار گرفته اند. پس از اینکه Spider Mastermind در نسخه ی قبلی DOOM دوباره آمد و حسابی بهمان استرس داد، DOOM Eternal هم میزبان Arachnotron بود تا حسابی اذیت مان کند. دیگر همه می دانند این دو دشمن چقدر جان سخت و روی اعضاب هستند و کشتن آن ها کار راحتی نیست. در DOOM Eternal چهره ی Arachnotron کمی عوض شده و یک اسلحه هم روی سرش گذاشته اند تا با دیدنش هم استرس بگیرید! درست است که به تدریج و با پیشروی در بازی کشتن این دشمن برایتان آسان تر می شود، اما هیچ گاه از استرسی که Arachnotorn با ورودش به میدان مبارزه به شما وارد می کند کاسته نمی شود. طراحی این دو اهریمن نیز بسیار خلاقانه و جالب است و کسانی که از عنکبوت می ترسند، پس از دیدن این دو دیگر بهتر است هیچ امیدی به درمان ترس شان نداشته باشند! Arachnotron هم مانند Revenant و Mancubus می تواند با شلیک به اسلحه ی بالای سرش ضعیف تر شود و راحت تر از پا دربیاید.

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

در DOOM Eternal چهره ی Arachnotron کمی عوض شده و یک اسلحه هم روی سرش گذاشته اند تا با دیدنش هم استرس بگیرید! درست است که به تدریج و با پیشروی در بازی کشتن این دشمن برایتان آسان تر می شود، اما هیچ گاه از استرسی که Arachnotorn با ورودش به میدان مبارزه به شما وارد می کند کاسته نمی شود.

 

۳. Baron of Hell

می رسیم به Baron of Hell که یکی از کلاسیک های این مجموعه است. اگر باس های سری را در نظر نگیریم، Baron of Hell احتمالاً بزرگ ترین دشمنی است که با او در طول بازی مواجه خواهید شد. این غول حسابی شاخ و دم دارد و اگر لحظه ای دست از شلیک و حرکت بردارید، دخل شما را آورده است. اگر فکر می کنید Hell Knight تمام گلوله های شما را می بلعد و خشاب های شما را خالی می کند، باید با Baron of Hell روبرو شوید. در DOOMهای قبلی، Baron of Hell بیشتر به عنوان یک مینی باس ظاهر می شد و وقتی او بود، خبری از دشمنان قدرتمند دیگر نبود، اما در DOOM Eternal او نیز با بقیه به جنگ شما می آید و این کار را حسابی برایتان سخت می کند. طراحی این دشمن نیز کاملاً کلاسیک است و شبیه دیوهای داستان های قدیمی است، بنابراین هر کسی که او را دیده باشد، چهره ی او از خاطرش پاک نمی شود. خوب است آدم مثل Baron of Hell تاثیرگذار باشد!

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

اگر باس های سری را در نظر نگیریم، Baron of Hell احتمالاً بزرگ ترین دشمنی است که با او در طول بازی مواجه خواهید شد. این غول حسابی شاخ و دم دارد و اگر لحظه ای دست از شلیک و حرکت بردارید، دخل شما را آورده است!

 

۲. Cyberdemon

Cyberdemon جایگاه دوم لیست را به خودش اختصاص می دهد و دلیل آن هم مشخص است. اگر اندازه ی کافی سر مبارزه با Baron of Hell اذیت شده اید، فکر کنید غولی با همان ابعاد، این بار سلاحی قوی هم داشته باشد! وقتی Cyberdemon در میدان مبارزه قدم می گذارد، معنایش این است که باید هر چه گلوله تا آن نقطه از بازی ذخیره کرده اید به کار بگیرید تا او را از پا در بیاورید. طراحی این اهریمن نیز بسیار شبیه به Baron of Hell است و صورت و شاخ هایی شبیه به بز دارد. نکته ی جالب ماجرا اینجاست که Doomguy آن قدر در هر نسخه قوی و قوی تر می شود، که دشمنی بسیار قدرتمند مانند Cyberdemon که در نسخه های قبلی بازیباز را حسابی مضطرب می کرد، اکنون چندتا چندتا و با Demonهای دیگر به سراغتان می آید! این است قدرت Doomguy!

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

جهنم در یک تصویر!

 

۱. Arch-vile

فکر کنم همه ی ما می توانیم بر سر این موضوع به توافق برسیم که منفورترین و جان سخت ترین اهریمن سری کسی نیست جز Arch-vile لعنتی که به وقتش دمار از روزگار همه مان آورده است! Arch-vile فقط خودش نیست که مشکل دارد، بلکه مشکل اصلی آنجاست که شما از یک طرف اهریمن های دیگر را می کشید، و او از طرف دیگر اهریمن های دیگر و قوی تر احضار می کند. تا وقتی که او را نکشید، مبارزه متوقف نمی شود و باید با سیلی از اهریمن های بزرگ و کوچک، ضعیف و قوی مبارزه کنید. اما وقتی می روید خودش را بکشید، اهریمن هایی که احضار کرده مزاحم شما می شوند. کلاً کشتن او پروسه ای طولانی دارد که آدم را پیر می کند ولی بعد از اینکه او را کشتید، در ریلکس ترین حالت ممکن نفسی عمیق می کشید! با Arch-vile برای اولین بار در DOOM II آشنا شدیم و در DOOM Eternal بار دیگر با این اهریمن که دائماً پشت ستون یا دیواری قایم می شد دیدار کردیم. با اینکه کلی با او خاطره داریم، اما طرفداران DOOM از او متنفرند!

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

Arch-vile فقط خودش نیست که مشکل دارد، بلکه مشکل اصلی آنجاست که شما از یک طرف اهریمن های دیگر را می کشید، و او از طرف دیگر اهریمن های دیگر و قوی تر احضار می کند. تا وقتی که او را نکشید، مبارزه متوقف نمی شود و باید با سیلی از اهریمن های بزرگ و کوچک، ضعیف و قوی مبارزه کنید.

این لیست ما بود از به یادماندنی‌ترین Demon ها یا اهریمن های سری DOOM که امیدوارم از خواندن آن لذت برده باشید. البته در این لیست هیچ کدام از باس های بازی دخالت داده نشده اند و فقط دشمنانی که چندین بار ظاهر می شوند را مد نظر قرار دادi hیم. نظر شما چیست؟ Demon مورد علاقه یا بهتر است بگویم مورد تنفر شما کدام است؟ مانند همیشه منتظر نظرات شما هستیم!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا
نگهبانان جهنم | به‌یادماندنی‌ترین اهریمن‌های سری DOOM - گیمفا