ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا

ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto

بهزاد شعبانی
۱۱:۲۲ ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا

وقتی که صنعت بازی های ویدئویی اندک اندک استاندارد های آزادی عمل و خشونت را به بازیباز ها تحمیل می کرد، راکستار با ظهور پدیده ای به نام Grand Theft Auto تمامی مرزها و حدهای وقت را، تهی خواند.

میزان پیشرفت علم در دهه ۹۰ تا حدی نبود که در برخی مراحل از بازی ها، شاهد تلفیق سبک ها باشیم. حتی عناوین ریسینگ (مسابقه ای) تنها در چند مسیر مسابقه ای کوتاه بودند و بازی های شوتر، تنها در تیر اندازی خلاصه می شدند. اما از خلاقانه ترین اعمال در دهه ۹۰ در بازه ی صنعت بازی های کامپیوتری، نوآوری های اولین GTA بود که همه را شگفت زده کرد. این بازی ضمن ارائه داستان و مراحل اکشن خود، سعی در به تصویر کشیدن رخداد های جامعه از دید شخصیت هایی به دور از فرهنگ و سطح پایین داشت. همین مسئله این فرانچایز را از نخستین شماره هایش در مقابله با بسیاری از جامعه شناسان قرار داد چرا که رواج خشونت هایی در قبال تفریح را، به گیمرها ارائه می داد.

به هر حال این بازی، طی ۱۴ نسخه عرضه شده اش پیشرفت قابل ذکری در وسعتش داشته و ضمن یک محیط تماما Open world، موفق شد تا اکشن بازی را با این وسعت وقف دهد و ضمیمه ی دزدی هایش، GTA یک بازی سرگرم کننده و شگفت انگیز [برای همه رده های سنی!] شود.

gta

(پیش از تحلیل سیرتکاملی این سری بازی، جا دارد ذکر کنم متاهای یاد شده، بیشترین متای دریافت شده در بین تمامی پلتفرم های مقصد این بازی هاست. همچنین، خالق این IP، استودیو DMA Design می باشد که از سال ۲۰۰۲ تحت عنوان Rockstar North، رسما زیر مجموعه ی راکستار محسوب شد. علاوه بر این، شرکت BMG Interactive در سال ۱۹۹۸ به شرکت Take-Two واگذار شد و با خواست این کمپانی کبیر، شرکت راکستار متولد و فعالیت خود را رسما با نام تجاری Rockstar Game Inc. تجدید بخشید)

GTA

تاریخ انتشار: ۱۹۹۷

گیم رنکینگ: ۷۸ (PC)

سازنده: DMA Design

ناشر: BMG Interactive / ASC Games

پلتفرم: PC / PS / GameBoy Color

اولین gta این شکلی بود

اولین GTA این شکلی بود!

قریب بر ۱۵ سال از یک ظهور می گذرد. ظهوری که در سراسر دنیا، علاقه مندان به بازی های کامپیوتری را در حیرت واگذاشت. هدف سازندگان این عنوان ابتدا بر آن بود که یک بازی ریسینگ را عرضه کنند که ماموریت های اکشن ضمیمه ی آن باشد و وسعت نقشه قابل توجه آن، این بازی را مثال زدنی و سرآمد هم سبک هایش کند. اما به هنگام تکمیل طرح های اولیه این بازی، تمامی نظریه ها از بین رفتند تا از محیطی با چنین وسعتی، استفاده ای بی نظیر برده شود. به همین منظور، سناریو داستان نویسی با محوریت سرقت ها و نبردهای خونین شهر ساختگی و تخیلی Liberty City (که سعی در به تصویر کشیدن شهر نیویورک ایالات متحده دارد) و Vice City و San Andreas  (که شهری مشابه سن فرانسیسکو را به معرض نمایش می گذارد)، نوشته شد. در این بازی شما قادر بودید تا هر خودرویی را که می خواهید بدزدید و با آن به در و دیوار شهر بزنید و مردم بی گناه شهر را پهن بر خیابان ها کنید. اندک مواقعی هم پلیس به دنبالتان می افتاد که دست به سر کردن این پلیس های زحمت کش، چندان کار دشواری نبود. تکراری شدن مراحل بازی از جمله ایردات وارد به این عنوان بود. اکثر مراحل موظف بودید تا یک خودرو بدزدید، در صورت نیاز جهت عدم شناسایی رنگ آن را تغییر دهید و چند گنگستر احمق را بکشید. جالب این بود که علی رغم انجام این جنایات، شخصیت اصلی بازی محبوبیت خاصی در بین بازیبازان داشت و همه استعداد های جنایتکارانه او را، تحسین می کردند!

GTA 2

تاریخ انتشار: ۱۹۹۹

متا: ۷۱ (PC)

سازنده: DMA Design

ناشر: Rocksar

پلتفرم: PC / PS / DreamCast / GameBoy Color

بهبود گرافیک بازی ضمن افکت های جذاب تر کاملا مشهود بود

بهبود گرافیک بازی، ضمن افکت های جذاب تر کاملا مشهود بود

حال وقت آن رسیده بود تا سر و سامانی به حال و اوضاع GTA داده شود. البته سازندگان تظاهر کرده بودند که از ایرادات نسخه اول درس های بسیاری آموخته اند و قصد دارند تا نسخه دوم را به رفع نواقص هرچه زود تر به مرحله عرضه برسانند تا نام این بازی، در ذهن همه ماندگار شود. این بار سازنده سعی بر آن داشت تا به وسعت بازی بیافزاید که البته تا حدودی هم موفق بود. تنوع در اتومبیل ها و تفاوت های فنی میان آن، قابل قبول بود. علاوه بر این افزایش نقاط قفل شده نقشه، انگیزه ی بیشتری را برای انجام ماموریت ها به بازیباز القا می کرد. همچنین می توانستید با سرقت یک تاکسی و یا اتوبوس، مسافرکشی کنید تا تامین مخارجتان میسر شود؛ به راستی که این مهم، انگیزه ی خوبی جهت ناهنجاری های فرهنگی و رواج سرقت، ایجاد می کرد. همچنین خود نیز می توانستید بعنوان مسافر این واسیل نقلیه ایفای نقش کنید. اما بازهم ماموریت های تکراری و نچسب، گیم پلی این بازی را زیر سوال برد. تفاوت های بسیار در سیستم های ارتقا میان پلتفرم های مختلف، از سایر نکات منفی این بازی بود. همچنین سال ۱۹۹۹، سالی بود که صنعت بازی های ویدئویی تا به حدودی به مسئله داستان محوری نزدیک تر شده بود و داستان سرایی نچسب این بازی، از عوامل آن بود تا دومین GTA نیز از حدود واژه ی بی نظیر و شاهکار، دور بماند.

نظر رییس شرکت سونی در مورد دو قسمت نخست این چنین بود:

GTA چیز بدی نیست. یک عنوان خلاقانه است اما هرگز یک شاهکار به نظر نمی رسد!

GTA III

<انقلاب کبیر سری بازی های GTA>

تاریخ انتشار: ۲۰۰۱

متا: ۹۷ (PS2)

سازنده: DMA Designs

ناشر: Rockstar

پلتفرم: PS2 / PC / XBOX

(در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ برای  PS3 / IOS / Android پورت شد)

خودتان با دو تصویر قبلی مقایسه کنید

خودتان با دو تصویر قبلی مقایسه کنید

در سال ۲۰۰۱ انقلابی رخ داد که نه تنها سری بازی های Grand Theft Auto را متحول ساخت، بلکه این صنعت را به لرزه ای عظیم دچار کرد. معنای واقعی واژه ی Open-world در سومین قسمت از سری بازی های GTA تعبیر شد. زاویه دید بازی از حالت دو بعدی به سه بعدی ارتقا یافت. لذت استفاده از اتومبیل های در نتیجه ی این تغییر عظیم که به لطف قدرت PS2 انجامید، افزایش یافت. طراحی و تنوع در خودرو ها به طرز شگفت انگیزی تحسین ها را به سوی خود جلب می کرد. اما آنچه که پیش از گرافیک چشم نواز این بازی، GTA 3 را به واژه ی شاهکار رساند، داستان آن و شیوه روایتش بود که روحی تازه به ماموریت ها و شخصیت پردازی این بازی بخشید. وقایع بازی در شهر Liberty City و سال ۲۰۰۱ اتفاق می افتد. حضور در خیابان ها ضمن آزادی عمل به سبک اجتماعی، آن هم در سال ۲۰۰۱ یعنی همزمان با سال عرضه این عنوان، از مهم ترین عوامل موفقیت این بازی بود. داستان بازی مربوط به این دزدی از یک بانک بود. شخصیت بود یعنی Claude که با یکی از دوستان خود به نام کاتالینا دست به این سرقت زده، با خیانت شریکش مواجه می شود. کلود ۱۰ در زندان حبس می کشد و پس از آزاد شدن، به عضویت یاکوزای شهر Liberty در می آید تا شکست عشقی اش را فراموش و انتقام و حقش را بدست آورد. نویسنده بازی از نویسندگان بزرگ سینما و عرصه بازی های ویدئویی آقای Dan Houser بود. انگیزه و توجیهی که به ماموریت های بازی می بخشید، از والاترین نکات مثبت این بازی بود. اما گیم پلی بازی با ۳D شدن این بازی، حال و هوای تازه ای گرفته بود. مراحل چالش برانگیز و وسیع، از این نظر که تنها در قتل چند نفر خلاصه نمی شد و با چندین محوریت از جمله هوش مصنوعی و رانندگی و تیراندازی تعریف می شد، ضمن یک HUD با ابهت، تمام نشدن بازی را آرزوی هر بازیبازی می کرد. از سایر خلاقیت های به کار رفته در این عنوان، تعبیه رادیو و پخش موزیک ناشی از آن، حین استفاده از اتومبیل ها بود. همچنین این بازی در به تصویر کشیدن صحنه های اجتماعی +۱۸ آن هم به سبک آمریکایی، در این قدم هایی را رو به جلو برداشت و از همین جا بود که مخالفان بسیاری به منظور جلوگیری از ایجاد ناهنجاری در جوامع ناشی از این سکانس ها، به پا خاستن که با عدم استقبال عامه بازیبازها، تنها اندک خبرهایی در این باب منتشر شد.

GTA: Vice City

تاریخ انتشار: ۲۰۰۲

متا: ۹۵ (PS2)

سازنده: Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: PS2 / PC / XBOX

(در سال ۲۰۱۲ برای IOS / Android نیز منتشر شده)

ژانگولر بازی های این مدلی نیز به بازی اضافه شد

ژانگولر بازی های این مدلی نیز به بازی اضافه شد

وقت آن رسیده بود تا با تاکید بر المان های خلاقانه GTA III، چند زیر مجموعه از این قسمت عرضه شود. در همین راستا، تنها یک سال پس از انتشار آخرین نسخه از این IP، عنوان GTA: Vice City وارد گود شد. این بار وقایع بازی در شهر Vice (شباهت این شهر به میامی آمریکا غیرقابل انکار است) رخ داد تا حال و هوای آفتابیو جدیدی به محیط این سری بازی داده شود. داستان بازی راوی زندگی شخصی به نام تامی ورستی ایتالیایی در سال ۱۹۸۶ است که تامی پس از آزاد شدن از زندان، به جرم قتل، تصمیم به همکاری مجدد با یک مافیای مواد مخدر می گیرد. اما بازهم خیانت ها به سراغ شخصیت اصلی بازی می آیند تا چالش ها و گره های داستانی بازی رقم بخورد. راوی بازی مستقیما به سراغ سال ۸۶ می رود و کاملا ناگهانی در وسط داستان قرار می گیرید؛ بی آنکه بدانید تامی برای چه زندان بوده و با دوستان حال حاضرش، چه روابطی در گذشته داشته. گره های داستانی بازی این بار جذاب تر شدند و به وضوح روند رو به رشد سری بازی های GTA در بخش داستانی، واضح بود.

اما گیم پلی بازی کفه ی دنیای آزاد را سنگین تر کرد. وسعت قابل قبول نقشه و جزئیات بالای آن، ضمن افزایش مراکز خرید و خدماتی، باعث شد تا این بازی وسیع ترین عنوان در سال ۲۰۰۲ باشد. از سایر پیشرفت هایی که در وایس سیتی شاهد بودیم، تنوع و طراحی زیبا و کم نظیر تر اتومبیل ها بود. البته مراحل بازی چالش های کمتری را القا می کرد که کمی روند رو به رشد این بازی را در این بخش، کند ساخت. البته افزوده شدن قابلیت کنترل هواپیما و قایق ها و تانک جنگی (!)، توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد.

همچنین ورود بی حد و مرز کدهای تقلب و چیت کد ها برای این عنوان در دو پلتفرم اصلی وقت، روح تازه ای به انجام این بازی برای بسیاری از بازیبازان بخشیده بود که قصد تحلیل آن را نداریم.

لازم بذکر است که این بازی تا مارس ۲۰۰۶، موفق به فروش ۱۷.۵ میلیون نسخه شد. جالب آن است که علیرغم عرضه قسمت بعدی GTA در سال ۲۰۰۴، روند رو به رشد قابل توجه خود را در زمینه فروش، حفظ کرده بود. علاوه بر این، این بازی تا سال ۲۰۰۶، بین صد بازی برتر تاریخ صنعت بازی های ویدئویی، در مجله فامیتسوی ژاپن، حضور داشت.

GTA: San Andreas

<دنیای آزاد یعنی ….>

تاریخ انتشار: ۲۰۰۴

متا: ۹۵

سازنده: Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: PS2 / PC / XBOX

(در سال ۲۰۱۲ در PSN نیز منتشر شد)

شاهکار تمام عیار

شاهکار تمام عیار…..

سال ۲۰۰۴ مفهوم جدیدی از ژانر open world بیان شد. GTA: San Andreas آن قدری وسعت داشت که مبنی بر تعاریف جدیدش از ژانرش، این سبک را به نوعی در انحصار GTA قرار داد. وقایع بازی در منطقه ای به نام San Andreas که شامل ایالات Los Santos و San Fiero و Las Venturas (که با ترتیب سعی در به تصویر کشدن این ایالات آمریکا را داشتند: لس آنجلس / سن فرانسیسکو / لاس وگاس) در سال ۱۹۹۲ رخ می داد. یک بازه زمانی که در آن، آمریکا سعی در ایجاد اصلاحاتی برضد گروه گانگستری داشت. در همین راستا برخی گروه های گانگستری قدرت بیشتری یافتند. این قسمت از GTA ضمن به تصویر کشیدن این موضوع، راوی زندگی یک سیاه جرعه ی رنج دیده است. کارل جانسون ملقب به CJ پس از سال ها زندان بودن به شهر خود یعنی لس آنجلس باز می گردد و متوجه قتل مادرخود توسط گروه گانگستری رقیبش می شود. او با انگیزه ای دوباره گروه خود را در Grove Street تجدید می بخشد. اما خیانت برخی ها تمام زحمات او را به هدر می دهد و وی به نوعی به سن فرانسیسکو تبعید می شود! او در این شهر در زمره ی گنگ های اندونزیایی در می آید و قصد انتقام را پیشه مسیرش می کند. طراحی فضاهای جنایت کارانه ضمن دیالوگ ها و شخصیت پردازی های فوق العاده، بازیباز را تحت تاثیر قرار می دهد. در خیلی از مراحل بازی، نبرد های گانگستری و گروهی را شاهد بودیم که مراحل این بازی را، بیش از پیش جذاب کرده بود. اضافه شدن سیستم کاورگیری ضمن یک فیزیک فوق العاده، اکشن بازی را لذتی افزاینده بخشید. علاوه بر این محوریت دوم گیم پلی بازی، یعنی رانندگی، بسیار وسیع تر شده بود. طراحی خودرو ها و موتورسیکلت ها به واقعیت قربت بیشتری داشتند و تفاوت های فنی آنان مانند قدرت و سرعت، حیرت های بسیاری را برانگیخت. اما آزادی های این بازی، پیش قدم بسیاری از المان ها حتی در بازی های امروزی شد. تنوع لباس، قابلیت اسپرت کردن ماشین ها بصورت قابل توجه، حجم آوردن پیکر کارل ناشی ورزش در باشگاه های ورزشی و گرسنه شدن او و قابلیت های ارتقاییش مانند شنا و رانندگی، از جمله این موارد بود. علیرغم طولانی بودن مراحل بازی، حتی یک ماموریت اصلی مشابه در این بازی وجود نداشت و تنوع و تفاوت های بسیار در این بخش و ماموریت های پر پردازش، خیلی ها را به آن واداشت تا GTA: San Andreas را بهترین قسمت از این سری بازی، در آیتم طراحی مراحل بدانند.

گرافیک بازی نیز بهبود بسیاری یافته بود. در تضاد با اینکه وسعت نقشه ی این بازی، سرآمد خیلی از بازی های تا سال های اخیر بود.

اما این بازی، با به تصویر کشیدن اغراق آمیز مباحث جنسی و خشونتی بیش از اندازه، شخصیت مظلوم و خانواده دوست کارل را زیر سوال برد. حتی بسیاری، جنایت های سال های اخیر، در کنار اینکه ناشی از محوریت های GTA می دانند، مستقیما به این قسمت از بازی اشاره داشته اند.

San Andreas تا سال ۲۰۰۵ در انحصار PS2 بود و این بازی موفق شد تا به تنهایی بر روی این کنسول، ۱۷.۵ میلیون نسخه فروش کند و طبق گزارش سایت Kotaku، تا سال ۲۰۱۱ این بازی ۲۷.۵ میلیون نسخه، در سراسر دنیا فروخته است که رقم شگفت انگیزی در این عرصه محسوب می شود.

GTA: Liberty City Stories

تاریخ انتشار: ۲۰۰۴

متا: ۸۸ (PSP)

سازنده: Rockstar Leeds / Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: PSP / PS2

پس از آن گرافیک چشم نواز san andreas تحمل چنین چیزی در ps2 واقعا دشوار بود

پس از آن گرافیک چشم نواز San Andreas، تحمل چنین چیزی در PS2 واقعا دشوار بود!

سونی بازهم دست به کار شد تا با به انحصار در آوردن عناوین نامدار و شناخته شده، کنسولش را از رقبایش جلو بیاندازد. این اولین GTA که در انحصار PSP قرار گرفته بود منتشر شد. شعبه دیگری از راکستار مشغول کار برروی آن شد اما جهت تسریع در ساخت آن، شعبه شمالی این کمپانی نیز دست به کار شد. محدودیت های سخت افزاری این کنسول دستی عامل آن شد تا وسعت نقشه و کمیت اتومبیل های موجود در آن کاهش یابد. همچنین عجله شرکت سونی و راکستار باعث شد تا داستان بازی درگیر یک روایت ساده شد و محبوبیت خاصی دست نیافت. ماموریت های تکراری نیز این بازی یک قدم دیگر عقب تر از قسمت های پیشینش جای داد. همچنین، داستان بازی تنها راوی نبردهای یک گروه گانگستری بود، باعث این مکررات شده بود؛ همچنین این مسئله باعث شده بود تا تضعیف شخصیت پردازی در این بازی، انگیزه ی خاصی را برای انجام مراحل وجود نیاید.

اما علیرغم همه این ها، به دلیل محدودیت های موجود و انتظاراتی که از قدرت PSP می رفت، این بازی سنت شکنی کرد و از به یاد ماندنی ترین عناوین عرضه شده برروی این پلتفرم شد.

لازم بذکر است که این بازی پس از وقفه ای قریب بر نیم سال، برای PS2 منتشر شد و نمرات ضعیف تری برروی این کنسول کسب کرد.

فروش بازی نیز بنابر گزارش T2، تا سال ۲۰۰۸ قریب بر ۸ میلیون کپی بود که با توجه به نسخ پیشین GTA، چندان رضایت بخش نبود.

GTA: Vice City Stories

تاریخ انتشار: ۲۰۰۶

متا: ۸۶

سازنده: Rockstar Leeds / Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: PSP / PS2

فقط تاکید بر مکررات

فقط تاکید بر مکررات!

این بازی نیز تنها با هدف آن عرضه شد تا باری دیگر، رقبای جدی سونی، که مهم ترین آن ها شرکت نینتندو با دو کنسول Wii و NDS بود، کمی عقب تر بیایند. این بازی نیز با تاخیری نیم ساله برای کنسول خانگی سونی عرضه شد. باری دیگر شهر وایس سیتی شاهد نبردهای گانگستری بود. این بار راکستار تجربه ی بیشتری کسب کرده بود و تنوع در خودرو هارا بیشتر کرد و نقشه و محیط بازی را بهبود بخشید.

دو عنوانStories  Liberty City وStories  Vice City چندان روند رو به رشدی به این IP نبخشید. داستان ها و شخصیت پردازی های ضعیف و مراحل تکراری، از عوامل فروش کم و ایجاد ایرادات در این بازی ها بودند.

لازم بذکر است که فروش GTA: VC Stories تا مارچ ۲۰۰۸، تنها ۴.۵ میلیون نسخه اعلام شد که آوای روند نزولی Grand Theft Auto رو سر می داد.

GTA IV

<انقلاب شماره دو>

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸

متا: ۹۸ (X360 / PS3)

سازنده: Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: X360 / PS3 / PC

شهر liberty در iv همه را مبهوت کرده بود

شهر Liberty در IV، همه را مبهوت کرده بود!

وقت آن شده بود تا کنسول های جدید و نسل هفتمی سونی و مایکروسافت، صاحب یک GTA بشوند. قدرت های سخت افزاری این کنسول ها همگان را در شگفت گذاشته بود و وقت آن بود تا موتور گرافیکی انحصاری راکستار ملقب به RAGE، قدرت واقعی خود را نمایان کند. گرافیک بازی و فیزیک آن بی نظیر بود. یکی از جالب ترین بهانه برای به رخ کشیدن و لذت بردن از آن، زوم کردن برروی بدنه خودرو ها و چراغ های آنها بود (!). شهر Liberty City (نیویورک) که شاهد وقایع این بازی بود، به طرز شگفت انگیزی ضمیمه ی یک وسعت قابل قبول طراحی شده بود؛ جزئیات بالای این محیط، تاکیدی دیگر در به رخ کشیدن گرافیک هنری بی نظیر این بازی داشت.

داستان بازی نیز تفاوتی عظیم با قسمت های پیشین داشت. البته نبرد ها گنگستری بازهم ایفای محوریت وقایع این بازی را برعهده دارند و در اصل، تمام اتفاقات GTA IV سعی تهی نشان دادن مبحث رویای آمریکایی است. شخصیت اصلی بازی، نیکو بلک (Niko Bellic) است. او که اهل یکی از کشور های اروپای شرقی است، با هدف زندگی در آزادی مطلق و رویای آمریکایی، و البته فرار جنگ و فشارهای اقتصادی که کشورش درگیر آن است، به ایالات متحده سفر می کند. او با امید بر پسرعموی خود یعنی Roman، به دنبال کار می رود اما پس اشتغال در بازار کار سیاه، درگیر نبردهای گنگستری می شود و هیچ راه فراری برای او باقی نمی گذارد. نیکو از یک شهروند معمولی که به قصد تجربه آزادی وارد این کشور شده بود، درگیر ناامنی های آمریکا و گنگستر بازی ها و ناهنجاری های اجتماعی این کشور شد ( |: ). شخصیت پردازی این بازی به قدری برای NPC ها قوی بود که باعث شد تا GTA: Episodes From Liberty پدید آید که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. ماموریت های موجه و واقع گرایانه، از نقاط قوت این بازی بود.

ماموریت های این بازی بسیار واقع گرایانه تر و توجیه پذیر تر طراحی شده بودند و با فیزیک و اکشن زیبا و بی نظیر این بازی، ازدیاد این ماموریت ها هیچ خستگی را موجب نمی شد. طراحی خودرو ها نیز بهبود شگفت انگیزی یافته بود و قوت این محوریت در IV، مرزهای جدیدی را پیدا کرد. سیستم دزدیدن خودرو های پارک شده با شکستن شیشه ماشین ها و به طرز لذت انگیزی ممکن می شد. البته این بازی در ادامه واقع گرایانه تر کردن این IP، قابلیت دزدیدن و کنترل هواپیما را از بازی حذف کرد. کدهای تقلب بازی محدودیت جالب توجهی یافتند. ضمن یک گیم پلی مدیریتی، گرافیکی خیره کننده و محیطی تاثیر گذار، داستان سنت شکن این بازی نیز عامل آن شد تا حداقل از نظر نمرات، GTA IV بهترین قسمت از این سری بازی باشد.لازم بذکر است که فروش این عنوان، تا سال گذشته ۲۵ میلیون کپی اعلام شد.

GTA: The Lost and Damned

تاریخ انتشار: ۲۰۰۹

متا: ۹۰ (X360)

سازنده: Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: X360 / PS3 / PC

همیشه جمعشون جمع هست

همیشه جمعشون جمع هست

اولین اکسپنشن پک GTA IV، تحت عنوان The Lost and Damned در سال ۲۰۰۹ و بصورت انحصاری برای کنسول خانگی شرکت مایکروسافت عرضه شد. البته پس از گذشت یک سال چند هفته، این بازی به دو پلتفرم اصلی دیگر نیز، راه یافت اما تحت عنوان یک استاندالن به نام GTA: Episodes from Liberty که در این پک، قسمتی دیگری از GTA با نام The Ballad of G** Tony در آن حضور داشت که از همتای خودش در این پک، ضعیف تر ظاهر شد.

GTA: L & D در فضایی کاملا گنگستری روزگار خود را می گذراند. داستان بازی با محوریت شخصی به نام جانی بود که طی چند ماموریت، با نیکو در یک سو حرکت می کرد و از اهداف عرضه این اکسپنشن پک، باز کردن برخی گره های داستانی ایجاد شده باب گروه های گنگستری GTA IV بود. مراحل گروهی با آن حال و هوای راک و کت های چرم افراد جانی، لذت شگفتی داشت و ارتباط مضاعفی را بین بازیباز و شخصیت ها بازی ایجاد می کرد. برای اتمام این بازی محتاج به ۱۰ ساعت زمان هستید. علیرغم اینکه با بازگشت داستان بازی به فضایی کاملا گنگستری، مراحل بازی چهره قدیمی این IP را تجدید بخشید، اما داستان تک خطی این عنوان از مهم ترین عوامل مورد انتقاد، در عنوان بود. البته هوش مصنوعی افرادتان نیز از چندان تعریف مثبتی برخوردار نبود.

فروش این بازی تا اواسط سال ۲۰۱۰، به ۱ میلیون نسخه رسید.

GTA: ChinaTown Wars

تاریخ انتشار: ۲۰۰۹

متا: ۹۳ (NDS)

سازنده: Rockstar Leeds / Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: NDS / PSP / IOS

با در نظر گرفتن توانایی های nds بایست این بازی را سنجید

با در نظر گرفتن توانایی های NDS بایست این بازی را سنجید

وقت آن رسیده بود تا یک بار دیگر کنسول های دستی میزبان و مقصد یک GTA باشند. دو کنسول دستی شرکت نینتندو و سونی، با ارجعیب نینتندو، صاحب این بازی شدند و با تاخیری یک ساله، سیستم عامل شرکت اپل، صاحب این عنوان شد.

این بازی از گرافیک فنی بالایی برخوردار نبود و با یک گرافیک هنری چشم نواز و فیزیکی روان، یک GTA متفاوت را نتیجه داد. زاویه دید بازی آن سه بعدی که در نظرتان است نبود و با کمی چرخش رو به بالا، در این تفاوت ها تاکید کرد. این بازی همانطور که از نامش مشخص است، درگیری میان گنگ های شرقی ساکن در Liberty City را روایت می کند. داستان بازی تک خطی به نظر می رسد اما با به تصویر کشیدن برخی ناهنجاری ها، تاثیر سادگی اش را به بازیباز القا می کرد. به هرحال، این بازی غرور فزاینده ای به عمر رو به اتمام کنسول های دستی دو شرکت ژاپنی بخشید و فروشی بالغ بر ۲۰۰۰۰۰ کپی را، به تنهایی نصیب Nintendo DS کرد.

GTA V

تاریخ انتشار: ۱۷ / سپتامبر / ۲۰۱۳

سازنده: Rockstar North

ناشر: Rockstar

پلتفرم: X360 / PS3

در انتظار چند جنایت دیگر باشید تا سپتامبر 2013

در انتظار چند جنایت دیگر باشید. تا سپتامبر ۲۰۱۳………..

پنجمین قسمت از سری بازی های gRand theft auto در راه است تا تابستان سال ۱۳۹۲، میهمان کنسول های شما باشد. این بازی با بازگشتن به منطقه ی ساختگی San Andreas (یا همان کالیفرنیا) قصد دارد تا خاطرات یک دهه پیش را، برای خیلی ها، مصور شود. موتور گرافیکی مورد استفاده در این عنوان، همان RAGE است و قرار است، تا پرده ای از قدرت های شگفت این انجین برداشته شود. چرا که سازندگان قول داده اند تا وسعت نقشه از RD: Redemption و GTA: San Andreas نیز بیشتر باشد بعلاوه اینکه، جزئیات نقشه، تفاونی چندانی را نسبت به واقعیت نمایان نسازد. این بار با سه شخصیت اصلی طرف هستیم که هر یک از شخصیتی منحصر به فرد بهره می برند. راکستار تایید کرده که خودرو های موجود در این بازی، بسیار شبیه به آن چیزی است که از آن الگوبرداری شده و ضمن رعایت مبحث عدم لایسنس، مرز های جدیدی برای این بخش طراحی شده. فیزیک بازی و زحمات راکستار تا جایی پیش رفته که قابلیت صخره نوردی نیز در بازی دیده می شود. علاوه بر این، گفته می شود که در حین ماموریت ها شاهد سینماتیک های بیشتری خواهیم بود.

اما برای اولین بار، برای GTA یک رقیب تراشی را صورت داده اند. شرکت UBISOFT با پردازش برروی IP جدید خود به نام  Watch Dogs، مستقیما به این مسئله اشاره کرد که این بازی open world آنها، از GTA V نیز بهتر عمل خواهد کرد و تعاریف جدیدی از آزادی عمل و محیطی وسیع، ارائه خواهد داد. برای اثبات ادعاهای سازندگان Watch Dogs، تنها باید تا پایان سال ۲۰۱۳ صبر کرد و رقابت دو کمپانی بزرگ راکستار و یوبی سافت را ناظر بود.

_____________________________________________________________

همانطور که ملاحظه کردید، GTA: San Andreas با کمیتی قریب بر ۲۸ میلیون، پر فروش قسمت این IP و طی نظر سنجی ها، محبوب ترین نیز می باشد و تا سال ۲۰۱۱، بین TOP 10 سایت گیم اسپات نیز قرار داشت. راکستار قسمت های سوم، San andreas و چهارم را الگو قرار داد و عناوین زیادی را پیرو این ها، در دستور ساخت قرار داد تا نام این IP، هر ساله مورد بحث بازیبازان و منتقدان باشد.

تفاوت چشمگیر این IP با سایر هم سبک هایش، سعی در به تصویر کشیدن ناهنجاری های جامعه غرب است که متاسفانه با اندکی اغراق، شخصیت پردازی در این بازی را زیر سوال برده.

به هر حال، خیلی ها این پیر سر زنده را از بهترین IP های تاریخ بازی های ویدئویی می دانند و پیش از انتشار قسمت پنجم آن، جوایز بسیاری را متعلق به آن می پندارند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا
ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ظهور سرقت های بزرگ | بررسی سیر تکاملی سری بازی های Grand theft auto - گیمفا