ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا

ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی

هادی جوربنیان
۱۲:۲۱ ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا

هر مخلوقی نشانی از خداست و هیچ مخلوقی او را هویدا نمی سازد . همان دم که مخلوقی نظر ما را به خویشتن منحصر کند ما را از خدا برمی گرداند .در نظر شما ممکن است ارتباط جمله قبل با تیتر ، در حد ارتباط فندق با موز باشد و مطمئنا هم درست فکر کردید . این جمله را گفتم تا که فقط بدانید زندگی خود را منحصر به مخلوقات و غیر مخلوقات نکنید و بدانید که عظمت در نگاه شماست نه آنچه بدان می نگرید .

دنیای ما گیمر ها تشکیل شده از قهرمانان و ضد قهرمانانی همچون ” جیسون و واس ، میسن و منندز ، بتمن و جوکر ” و زوج هایی دیگر که هر کدام از آن ها جذابیت های خاص خود را دارند . گروهی مثله بنده بازی ها را به لطف ضد قهرمان ها دوست دارند و گروه دیگر بازی ها را با قهرمانانش ترجیه می دهند . در این مقاله سعی شده در مورد ضد قهرمان و گاهی اندکی قهرمان به اسم ارک صحبت شود .

ضد قهرمانی به اسم ارک

ارک ، Orc و یا Ork کلمه ای است که برای بار اول در سال ۱۶۵۶ در لغت نامه انگلیسی و به معنای غول قرار گرفت . این کلمه به همان دو صورت گفته شده نوشته می شود و بعد ها در داستان های اساطیری به کار برده شد . کلمات انگلیسی ارک در بیشتر منابع و داستان ها به جز دو معنی الهه دریا و نمادی برای شور و هیجان ، بیشتر از معانی منفی گرا و تضاد با زیبایی ها و خوبی ها تشکیل شده است . از جمله این معانی می توان به غول ، هیولا ، آدم خوار ، و حتی دیو اشاره کرد که در داستان های زیادی به کار برده شده است .

در این مقاله از ارک به همان غول و باقی اسم های منفی گفته شده یاد می شود و منظورمان همان شخصیت اکثرا سبز رنگ و قوی هیکل است که شما می شناسید .

سخن تازه از این موجودات افسانه گفنت به دلیل اشنایی قبلی شما با آن کمی سخت است . ولی در این مقاله سعی می کنم که شما را بیشتر با این موجود آشنا کنم . ارک همان موجوداتی هستند که در دنیای ارباب حلقه ، بر ضد یاران حلقه و در دنیای وارکرافت بر ضد ، ضدقهرمان های موجود در عصر خودشان به پا برخواستند و با آن ها نبارزه کردند . ارک ها در هر سرزمین و دنیایی چه خوب و چه بد باشند ویژگی کلی خودشان را از دست نداده و گاها بدان می نازند . این ویژگی ها زیاد ولی ساده هستند و در ادامه آن ها را در قالب یک داستان از زبان یک ارک می شنویم :

من یک ارک هستم . موجودی که از پشت شبیه انسان است ولی از روبه رو ترس را به یاد انسان می اندازد . از پشت دو پا ، دو دست ، و یک سر دارم ، ولی از روبه رو ، نه ضعف ، نه خستگی ، نه ترس دارم و از انسان ها قوی تر و چابک تر و حتی زشت تر هستم . وجود داشتن من خود داستانی دراز دارد و فقط همین را بدانید که من خود نخواستم که باشم ، بلکه مرا آوردند .

من با دوستانی زندگی میکنم که ممکن است هر لحظه همشان را بکشم یا آن ها مرا بکشند . به همین دلیل ، زود تر از موعد بزرگ شدم و کودکی یا نوجوانی خاصی نداشتم ، مادر و پدری دستانم را نگرفتند تا بزرگ شوم بلکه خودم بودم که برای حفظ خودم تلاش کردم . تلاش کردم ، و امروز بزرگترین ارک ها شده ام . در اویل زندگی برای بازی کردن انسان ها و کتوله هار می کشتیم ، کم کم با سپاهیان بزرگ در گیر شدیم و همه را نابود کردیم .

حال نام من و دوستانم بر هر زبانی که بیاید در پی آن ترس و نابودی خواهد بود . چون ما ارک هایی هستیم که گله ای حمله می کنیم ، آتش میزنیم ، میکشیم ، جشن می گیریم و پای کوبی می کنیم . ما ارک هایی هستیم که غذایمان گوشت انسان است ، پس ترس هم غذای شکارمان است .

امروز روز جنگ است . جنگی با یک دهکده صد نفری . تمام ارک ها در حال آماده کردن خود هستند و منتظر فرمان من . زره کم می پوشیم تا جا و توان برا گرفت غنیمت های بسیار جنگ داشته باشیم . همه به پشت دهکده رفتیم ، صدها ارک در مقابل ده ها آدم ، منظره جالبی بود . با نعره من جنگ شروع شد ، جنگی که از ابتدا پیروز آن مشخص بود .

جنگ را پیروز شدیم ، ولی پیروزی تلخ . تمام افرادم کشته شدند و من هم زخمی شدم . دهکده الان از آن من یک نفر بود . منی که تا فردا هم زنده نخواهم ماند . ما ارک هایی خشن و زشت و بی رحم هستیم که حمله می کنیم ، آتش میزنیم ، می کشیم ، پای کوبی میکنیم ، ولی روزی با نهایت درد و رنج میمیریم و …

mutant ork

ارک ، دیداری از جنس ترس

داستان فوق از زبان یک ارک بود ، و به ویژگی های زیادی از این موجودات اشاره کرد . ویژگی های ظاهری و باطنی که از بی رحمی شروع شده و به بی رحمی ختم می شود .

کمی به عقب تر بر می گردیم ، زمانی که ارکی وجود نداشت . اصلا ارک ها چگونه به وجود آمدند ؟ آیا همانند باقی نژاد ها از ابتدا به زندگی در سرزمین خود مشغول بودند ؟

چگونگی به وجود آمدن ارک ها مربوط به یک زمان و یک کتاب و یا افسانه خاصی نیست . این موجودات افسانه در داستان ها متفاوت برای خود نقطه ی شروع متفاوتی را به وجود آورده اند . در گوشه ای از دنیا این ارک ها مانند باقی نژاد ها یعنی ، دورف ها ، الف ها و انسان ها از ابتدا وجود داشته ولی با طینت و ذاتی خراب . در کناره ای دیگر از اتاق اسطوره ها ارک ها را جادوگران سیاه و یا موجوداتی اهریمنی برای کشتار گونه های ضعیف تر به وجود آوردند که شیوه های متفاوتی در آنجام آن انتخاب شده است .

همانطور که گفته شد ، ارک ها و داستانشان ، غذا ، ظاهر ، و … متعلق به یک اثر نیست ، و به مکان و زمان خاصی هم مرتبط نمی باشد . این ها شاید سال های زیادی را در خاموشی و سال هایی را هم بر سر زبان ها باشند . در ادامه مقاله به آثاری می پردازیم که ارک ها در آن به عنوان یک نژاد خطرناک و یا عادی ، زندگی می کردند . این آثار از نوشته های نویسنده معروف تاکلین شروع شده و به بازی هایی همچون warhammer می رسد که روزگاری خود را با آن ها سرگرم کردیم .

نوشته ای از تاکلین :

تاکلین را کم و بیش می شناسید . نویسنده ی داستان ارباب حلقه ها و هابیت که به تازگی به پرده ی نقره ای ره یافته بود . حتی اگر تاکلین را هم نشناسید ، سه گانه ی ارباب حلقه را به یاد دارید ، سه گانه ای که بارها از شبکه های داخلی پخش شد . و اگر باز هم این فیلم را ندیده باشید ، سه گانه ی هابیت که قسمت اول ان پخش شد ، آنقدر سر و صدا به پا کرد که مطمئنا چیزهایی در موردش شنیدید . بگذریم از این حرف ها ، چه دیده باشید چه نه ، تاکلین در داستان های خود یکی از بهترین نمونه های ارک را خلق کرد که همانند یاران حلقه ، فرودو ، سم و … در ذهن ما نقش بسته اند .

تاکلین در نوشته های خود از کلمه ی Orc به معنی غولی انسان نما استفاده می کرد که در سرزمین میانی زندگی می کردند . ارک های تاکلین به دوگونه تقسیم می شدند ، که گونه ی اول بزرگ تر بود . از قدرت و سرعت بیشتری بهره مند بود . این دسته از ارک ها دارای ظاهری خشن و بی رحم بودند و رنگ بدنشان بسیار تیره بود . نام این دسته از ارک ها Uruk hai بود . اما دسته دوم ، که بسیار کوچک تر بودند و به همان نسبت ضعیف تر هم بودند . این دسته ضعیف به ارک های Snaga شهرت داشتند و درعین ضعیف بودنشان زیرک و شر هم بودند . درفیلم ارباب حلقه سایرون بیشتر به پرورش دسته اول از ارک ها می پرداخت و دلیل آن هم قدرت و سرعت بالای آن ها بود .

Ugluk_3

Snaga ، …

uruk-hai-1

uruk hai ، خطرناک ترین گونه در مقابل یاران حلقه

اما به طور کلی  ارک هایی که تاکلین خلق کرد ، بسیار زشت و بد ترکیب بودند . آنها از گوشت تغذیه می کردند و بیشتر گوشت هابیت ها ، انسان ها ، الف ها و باقی نژاد ها را ترجیح می دادند . در زمان گرسنگی این موجودات کریه به خودشان هم رحم نمی کنند و به تیکه پاره کردن خود هم روی می آورند . همچنین ارک ها در خوردن گوشت افراط دارند و تا هر زمانی که بتوانند تغذیه می کنند .

این ارک ها نیاز به یک رهبر و پیشرو دارند ، تا به آنها نظم و ترتیب داده ، و کارهای لازم را بهشان گوشزد کند . در فیلم ارباب حلقه رهبری این نژاد به دست سایرون انجام می شد .

چگونگی به وجود آمدن ارک ها در داستان های تاکلین در قسمت دوم فیلم ارباب حلقه ها توسط گاندولف روایت می شود که در ادامه مشاهده می کنید .

سال ها پیش ارباب تاریکی ( مورگوت ، Morgoth ) در جنگ علیه الف ها گروهی از آنان را دستگیر و شکنجه کرد . این ارک زیر شکنجه های تاریکی دوام نیاورده و کم کم رام شده و به تاریکی پیوستند . بعد از شکنجه های بسیار تاریکی ، این گروه از الف ها تبدیل به نژادی جدید شدند ، نژادی به اسم ارک .

morgoth s

morgoth به همراه بنده اش … آیا می دانید کیست ؟

ارک ها به جز نوشته های اساطیری و فیلم های هالیوودی ، در بازی هایی هم حضور پررنگی داشتند که در ادامه به آن ها می پردازیم .

(Dungeon & Dragons (D&D :

بازی D&D یکی از بازی های مشهور در سبک RolePlaying است و با نژاد های مختلف و داستان هایی زیبا شما را به دنیای خود می کشاند . ارک ها یکی از نژاد های قدیمی در سری بازی های D&D بودند و هستند . در نسخه های ابتدایی این بازی ارک ها زیرمجموعه ای از نژاد goblinoid بودند ، اما در نسخه های جدیدتر نژادی جدا برای آن ها در نظر گرفته شد .

اما ویژگی های این ارک ها ، این موجودات در بازی D&D تقریبا شبیه ارک های تاکلین می باشند . آن ها موجوداتی گوشتخوار هستند و مهم نیست که گوشت از چه حیوان یا نژادی باشد . رنگ این ارک ها سبز مایل به خاکستری و مشکی است و از پوزه ای شبیه خوک ها بهره می برند .

از لحاظ باطنی فرق چندانی بین این موجودات با ارک های تاکلین وجود ندارد ، همچنان گروهی وحشی ، بی رحم و کریه هستند که به صورت گله ای به سرزمین ها و دهکده های انسان ها ، الف ها و دورف ها حمله می برند .

ارک های D&D از بین خود رهبری مقتدر را انتخاب می کنند . این موجودات در جامعه ای مرد سالار زندگی می کنند ، یعنی قدرت بازوان خود را ملاک برتری بر نژادهای دیگر و همچنین میان خود میدانند . و هر فردی که در تعداد جنگ ها بلاتری حضور داشته باشد و بدنش از زخم ها زیادی تشکیل شده باشد از رتبه ی بالاتری برخوردار است .

2460352586 7bd5e8815c o

ارک ، قوی و سریع

در مورد همین موضوع یکی از رهبران ارک ها گفته است که :

ما ارک ها در بالای زنجیره ی غذایی قرار داریم و تمام ثروت دنیا از آن ماست که توسط دیگر نژاد ها به تاراج رفته است و ما تا پای جان برای بازپس گیری آن می جنگیم !

Warhammer 40K :

در سال ۲۰۰۱ بود که شرکت خرد شده ی  THQ حق امتیاز دنیای Warhammer 40K را خرید و بعد از مدتی آن را به استودیوی Relic  ، یکی از بهترین استودیو های خود تحویل داد . در دنیای Warhammer 40K ، اغلب بازی هایی با سبک های استراتژی جریان داشت تا اینکه در آخرین نسخه عرضه شده از آن یک بازی سوم شخص هم پای خود را به این دنیا گذاشت . در این بازی نژاد های گوناگونی وجود دارند که در حال مبارزه با یکدیگرند . یکی از این نژاد های قدرتمند این بازی و تقریبا نژاد منفی اصلی بازی ، گروه ارک ها هستند .

گروه ارک ها در کنار گروه Space Marines یکی از بنیادی ترین گروه های این بازی هستند و جزء دشمنان اصلی هم به شمار می آیند . طراحی نژاد ارک ها در این بازی بسیار عضلانی و طنز می باشد . رنگ این موجودات سبز کامل است و طالب خشونت بسیاری هستند . این موجودات به دلیل میل به خشونت بالا حتی به خودشان هم رحم نمی کنند و با هم نژادی های خود هم در جنگ هستند .

این موجودات به طور ژنتیکی برای جنگ آفریده شده اند و به همین دلیل بسیار قوی و انعطاف پذیر هستند . این موجودات برای هماهنگی نیاز به یک رهبر دارند و رهبر آن ها اغلب بزرگترین ارک ، قوی ترین و خشن ترین آن هاست . رنگ رهبر گروه با باقی ارک ها متفاوت است و اکثرا به رنگ سبز تیره هستند .

یکی از برگ های برنده این موجودات در جنگ ها تعداد بسیار بالای آن هاست . آن ها گله ای حمله می کنند و اگر تعدادشان کم باشد ، عمرشان هم کم است و در غیر اینصورت از سنی به نسبت بالا بهره می برند . این موجودات از استراتژی خاصی در حملات استفاده نمی کنند ، و حرکت رو به جلو با فریاد های بلندشان مهم ترین و بهترین عمل و فکرشان است . علاوه بر تعداد این ارک ها ، آن ها از ماشین آلات ساده ولی خطرناکی هم استفاده می کنند باعث بروز مشکلاتی برای دشمنانشان می شود .

هدف ارک ها در این بازی نابودی کل نژاد های دیگر است و هر چیزی سر راهشان باشد نابود می کنند . همانطور که گفته شد این موجودات از اسلحه ها و ماشین آلاتی ساده در عین حال خطرناک استفاده می کنند که در ادامه لیستی از آن ها را با هم مشاهده می کنیم .

warhammer 40k custom ork by soulbrother73

با مزه ترین ارک های روی زمین !

Slugga : تپانچه

Shoota : مسلسل

Big Shoota  : مسلسل سنگین

Burna : شعله افکن

Skarcha : شعله افکن سنگین که اغلب روی وسایل نقلیه متصل می شود

Zzap Gun : تانکی مخصوص ارک ها

Labba : خمپاره مخصوص موجودات سبز رنگ

و….

Warcraft :

بازی وارکرافت نه نیاز به توضیح دارد ، نه تمجید . این بازی یکی از مشهور ترین و پرطرفدارترین بازی های PC می باشد . در سری بازی های وارکرافت ، ارک ها از جایگاه خاصی برخوردار بودند . همچنان این ارک ها موجوداتی وحشی و خطرناک هستند ، ولی یک تفاوت با دیگر ارک ها دارند و آن اصیل بودن آن هاست .

این موجودات در دنیایی به صورت و با صورت هایی دیگر زندگی می کردند و یکی از بزرگترین ارتش های دنیا را برای جنگ با دنیای Draenor  آماده می کردند که ناگهان توسط سپاه لژیون Burning مورد ضربت قرار گرفتند و تحت طلسم و جادوی آن به دنیای اصلی وارکرافت یعنی آزراث راه پیدا کردند البته با صورت های جدید.

این موجودات وحشی شباهت های اندکی با انسان دارند . بینی این موجودات پهن و دندان هایشان دراز و تیز است و هیکلی درشت و عضلانی دارند . این موجودات در رنگ های مختلفی در بازی وجود دارند و دلیل اصلی آن هم وجود قبیله های مختلفی از ارک است . بعضی از آن ها به رنگ سبز هستند و باقی آن ها به رنگ قهوه ای و قرمز هستند . علاوه بر وجود گونه های مختلف ارک ، در بازی وارکرافت دیو هایی هم وجود دارند که جزء نژاد ارک ها قرار می گیرند و شباهت های زیادی هم با این موجودات دارند .

ارک های مرد قدی حدود ۲ متر دارند و از انسان بزرگترند و ارک های زن که برای اولین بار در این بازی و وارکرافت ۳ معرفی شدند کمی بزرگتر از زن های انسان هستند ولی نسبت به مردان گونه خود باریک تر هستند . پوشش ارک ها در دنیای آزراث بسیار ساده است و اغلب لباس های ساده به جای زره های سنگین به تن می کنند . اما به جای لباس جنگی اغلب کلاه شاخ دار به سر دارند .

warcraft orc

ارک های وارکرافت ، خوب یا بد مسئله این است !

دشمن اصلی ارک ها در این سری ، گونه ی انسان ها هستند ولی در قسمتی از کتیبه های بازی گفته شده است که ارک ها در ابتدا در خواست صلح بین دو گونه را داشتند ولی انسان ها که از روی کینه نپزیرفتند باعث جنگ میان خود و ارک ها شدند و ارک ها هم با بدترین روش جواب آنها را دادند .

Might And Magic :

همانند دیگر بازی های نام برده شده ، این بازی هم در سبک استراتژی می باشد و توسط Black Hole Entertainment ساخته می شود . ارک های این بازی تقریبا با باقی بازی ها متفاوت است . رنگ آنها نارنجی و قهوه ای می باشد و گاهی اوقات هم رنگ سبز بین آن ها دیده می شود .

707792 dmorc

نمونه ای متفاوت از ارک

روش به وجود آمدن این ارک ها تقریبا شبیه کتاب ارباب حلقه می باشد ولی با کمی تفاوت . این موجودات توسط جادوگران ایجاد شدند و کار متفاوتی را نسبت باقی ارک های نامبرده شده انجام میدهند . جادوگران برای محافظت از سرزمین خود این موجودات را با ترکیب کمی سحرو جادو با گوشت انسان و خون شیاطین به وجود آوردند .

وظیفه ی این دسته از ارک ها ایستادگی در مقابل تهاجم شیاطین و باقی بیگانگان به شهر می باشد . کنترل کننده این ارک ها یک شمن ( Shaman : کشیش یا کاهن و یا جادوگری که در منطقه شمال آسیا و اروپای قدیم زندگی می کرد . ) می باشد .

علاوه بر این کشیش این ارک ها گهگاهی هم به پرستش خدایی می پردازند که اسم آن مشخص نیست و فقط به الهه آتش معروف است .

 Elder Scrolls :

سری بازی های Elder Scrolls به همراه گیم پلی نسبتا خوب ، دنیایی باز و ۱۰۰ها زمان برای کند و کاو در محیط ، یکی از پرطرفدارن ترین بازی ها در سبک RPG است . و شاید بتوان گفت خیلی از بازیبازان وقت خود را حتی چند ماه و سال بعد از انتشار بازی ، به این بازی اختصاص می دهند . این بازی تشکیل شده از نژاد ها و سرزمین های بزرگ که اتفاقا ارک ها یکی از این نژاد ها هستند . این ارک ها در منطقه ی Tamrial زندگی می کنند . در تاریخچه ی این موجودات فقط از وحشی گری هایشان و جنگ ها یشان نوشته شده است .

ظاهر این ارک ها همانند باقی عمو زاده ها از سرزمین های دیگر است و تنها تفاوت آن ها پوست تیره و دندان هایی است که از دهانشان به بیرون زده ، می باشد .

در منطقه ی Tamrial بعد از گذشت سال ها فرمانروایی انسان ها برقرار شد ، با وجود وحشی بودن ارک ها ، این موجودات خود را با شرایط جدید وقف داده ، و در فکر روابط خوب میان خود و انسان ها هستند . اما بر خلاف ارک ها مردم ساکن این شهر هیچ تمایلی با همنشینی با موجوداتی وحشی را ندارند و گهگاهی روابط بینشان شکرآب می شود .اطلاعات بیشتری از این گروه از ارک ها موجود نمی باشد و احتمالا موجودیتشان به سال ها پیش و همزمان با باقی نژاد ها باز می گردد .

new skyrim screenshots orc

خشن …

تمامی بازی های گفته شده ، یکی از موجودات افسانه ای و اسطوره ای را در خود جای داده اند . موجودی خشن ولی گاهی اوقات  با مزه . علاوه بر این آثار ، بازی های دیگری هم وجود دارند که پزیرای ارک ها هستند و آن ها را به گونه های متفاوتی نشان می دهند . این بازی ها عبارتند از : Earth Down And Shadowrun , Magic : The Gathering , Heroscape , Fate , Disc World , Orc Must Die , Of Orcs And Men  و …

علاوه بر بازی های نام برده شده چند فیلم و انیمیشن درجه سه ( به غیر از ارباب حلقه ها ) وجود دارند که تفسیری متفاوت از ارک ها دارند . تفسیری که بهتر بود ساخته نمی شد .

دیو ، شاید نوعی ارک 

دیو یکی از واژه های کهن و قدمت آن به دوران آریاییان می‌رسد . دیوان گروهی از پروردگاران آریائی بوده‌اند . پس از جدائی ایرانیان از هندوان و ظهور زرتشت پروردگاران مشترک قدیم یعنی دیوها که مورد پرستش هندوان بودند ، نزد ایرانیان گمراه‌کنندگان و شیاطین خوانده شدند .

demon1

آیا می توان این دو موجود افسانه ای را یکی دانست ؟؟ من هم نمیدانم …

شیوه ی به وجود آمدن دیو ها در فرهنگ مزدیسنا اینطور ذکر شده است که :

در اسطورهٔ آفرینش آمده است که پس از آنکه اهورامزدا دست به آفرینش جهان مینوی و مادی زد و امشاسپندان و ایزدان و فروهرها پدید آمدند، اهریمن هم بیکار ننشست و دست به آفرینش جهان بدی زد و در برابر امشاسپندان، کماریکان و در برابر ایزدان، دیوان را پدید آورد. به این ترتیب در برابر هر ایزدی دیوی به کار گمارده شد. تعداد و شمار دیوان را مانند ایزدان بسیار می‌نویسند. آنچه از نوشته‌های اوستائی و پهلوی بر می‌آید تعدادی از آنان معروف و وظیفهٔ آنان نیز معلوم است و برخی از آنان مانند ایزدان گمنام هستند .

دیو ها اکثرا وظیفه رواج کارهای زشت و بد را داشتند ، و از جمله این کار ها می توان به ، بدمنشی و تکبر ، تنبلی ، غرور، بدخواهی ، سخن‌چینی و … اشاره کرد . با این وجود که در فرهنگ لغت انگلیسی کله دیو بیشتر به معنی شیطان به کاربرده می شود و گاهی هم از لفظ اجنه برای آن استفاده می شود ، ولی در بعضی از منابع ارک ها را به دیو نسبت زده اند .

سخن پایانی 

در آخر امیدوارم با یکی از دشمنان همیشگی خود در بسیاری از بازی ها آشنا شده باشید و باز هم جمله ابتدایی را تکرار می کنم که :

هر مخلوقی نشانی از خداست و هیچ مخلوقی او را هویدا نمی سازد . همان دم که مخلوقی نظر ما را به خویشتن منحصر کند ما را از خدا برمی گرداند .

 


MR147

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا
ضد قهرمانی به اسم ارک | بیوگرافی نژاد Orc در دنیای بازی - گیمفا