شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

به مانند بسیاری از آثار هنری، بعضی از بازی‌ها هم آنقدر در بین طرفدران آن صنعت محبوب می‌شوند که تقریبا پذیرش تغییرات در آن‌ها برای اکثریت افراد سخت و شاید غیرممکن خواهد بود. قطعا یکی از مواردی که مانع از ایجاد تغییرات درست در اینگونه بازی‌های پرطرفدار می‌شوند، علایق تعصبی بسیاری از طرفداران است که مانع زنده شدن مجدد آن اثر می‌شوند.  Final Fantasy 7 قطعا یکی از این عناوین بود که با وجود گذشت ۲۳ سال از عرضه نسخه اصلی و شاهکار آن، شاید هیچ‌گونه ریمیکی از آن در نسل هفتم و هشتم نبودیم. شروع یک بازسازی و عرضه آن از این بازی محبوب موضوع جدیدی نبود و از سال ۲۰۰۶ نجواهایی از ساخت یک بازسازی از این عنوان محبوب PS1 بودیم. دلایل محبوبیت این بازی کاملا مشخص است: داستان شاهکار و سینمایی، کاراکترهایی جدید و دلچسب که بسیاری از آن‌ها با وجود آنکه چندان تناسبی با دنیای بازی نداشتند، اما وجودشان بازی و روایت را جذاب و جذاب‌تر می‌کرد. در هر حال تنها بازسازی فاینال‌فانتزی ۷ ساخته و  آپریل ۲۰۲۰ عرضه شد; اما این پایان راه نیست و حرف‌های بسیاری در مورد آن با شما عزیزان گیمفایی داریم. با نقد و بررسی بازی Final Fantasy 7 Remake با ما همراه باشید.

یکی از مواردی که از همان ابتدا طرفداران بازی را خشمگین کرد، اعلام عرضه اپیزودیک بازی بود. حرف بسیاری از آن‌ها این بود اصل این بازی به عنوان یک نسخه تکی کامل بوده و Square Enix تنها به دلیل کسب سود از بازی دست به چنین کاری زده است. تقریبا خوشبین‌ترین افراد هم چنین فکری به ذهنشان می‌رسد، اما این مساله واقعیت دارد؟ خوشبختانه باید بگویم اصلا اینطور نیست. اپیزود اول این بازی که هم‌اکنون بررسی‌اش را می‌خوانید آن‌چنان بازی کاملی است که اگر از ابتدای بازی ندانید یک بازی دیگر وجود دارد که این عنوان تنها یک سوم آن را بازسازی کرده است و بقیه داستان نیمه‌ تمام است، اصلا متوجه این موضوع نمی‌ شوید. چه از لحاط روایت داستان، اضافات داستانی و کاراکترها و در نهایت میزان مدت بازی، FFVII Remake هیج تفاوتی با یک بازی کامل ۶۰ دلاری ندارد و از این لحاظ قیمت‌گذاری آن هم کاملا منطقی است و ارزشش را دارد. اما مساله‌ای که وجود دارد، این بازی با آن نسخه ۲۳ سال پیش تا چه حد تفاوت کرده است؟ در اینجا لازم است یک تئوری را بررسی کنیم.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

کی از مواردی که از همان ابتدا طرفداران بازی را خشمگین کرد، اعلام عرضه اپیزودیک بازی بود. حرف بسیاری از آن‌ها این بود اصل این بازی به عنوان یک نسخه تکی کامل بوده و Square Enix تنها به دلیل کسب سود از بازی دست به چنین کاری زده است. تقریبا خوشبین‌ترین افراد هم چنین فکری به ذهنشان می‌رسد، اما این مساله واقعیت دارد؟ خوشبختانه باید بگویم اصلا اینطور نیست. اپیزود اول این بازی که هم‌اکنون بررسی‌اش را می‌خوانید آن‌چنان بازی کاملی است که اگر از ابتدای بازی ندانید یک بازی دیگر وجود دارد که این عنوان تنها یک سوم آن را بازسازی کرده است و بقیه داستان نیمه‌ تمام است، اصلا متوجه این موضوع نمی‌ شوید

برای بازسازی یک عنوان قدیمی، دو راه وجود دارد: ۱- ساخت بازی و داستان آن به طور کامل از بازی اصلی و دست نزدن به هیچ موردی از آن و عدم ایجاد حذفیات و اضافات، تنها با مدرن‌سازی گرافیک عنوان ۲- ایجاد تغییرات یا اضافات داستانی و گیم‌پلی در عین مدرن‌سازی گرافیک. خوشبختانه برای طرفداران منطقی و متاسفانه برای طرفداران متعصب بازی، این بازسازی در نهایت افتخار در دسته دوم قرار می‌گیرد. اگر توقع یک بازسازی بدون هیچ تغییری به جز گرافیک را دارید، از همین الان بدانید بازی توقعاتتان را برآورده نکرده است. بسیار خوب است که بازی سیستم‌های جدید گیم‌پلی به خود اضافه کرده و حتی موارد جدید و کامل‌کننده داستانی هم در بازی مشاهده می‌شود. این عنوان یک بازی کاملا مدرن بازسازی شده از یک بازی ۲۳ ساله است; هم از لحاظ گیم‌پلی، هم گرافیک و در نهایت موارد جدید و زیبای داستانی.

تا به حال هرچه گفتم از مقایسه داستان و روایت آن با بازی اصلی بود و خوبی‌ها و بدی‌های تغییرات در این موارد. اما طرفداران جدید بازی هم حق دارند داستان بازی را تا حدی از این مطلب متوجه شوند; هرچند یقینا اعتقاد دارم داستان این بازی و به طور کل تمام بازی‌های این سری آنقدر پیچیده و زیباست که حیف است بخواهم آن را در چند خط خلاصه کنم و بگویم این بود داستان بازی و باید خود فرد آن را در قالب شخصیت‌های مختلف این سری آن را بچشد و تجربه کند تا از آن لذت کافی و لازم را ببرد. به طور خلاصه داستان بازی از این قرار است که شما در نقش Cloud Strife یک مزدور قرار می‌گیرد که توسط فعالان اقتصادی (Midgard(Avalanche استخدام می‌شود تا با شرکت تولید انرژی بزرگ Shinra مبارزه کند و آن‌ها را که در حال از بین بردن سرزمین و گوشه‌کنار آن هستند، نابود کنید.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

فریم‌ریت بازی و گرافیک هنری بازی هم کاملا در سطحی عالی قرار دارند. رتگ‌بندی‌های بازی در کنار فریم‌ریت کاملا ثابت و بدون اندکی افت فریم و لگ، قطعا جای تشویق دارد و امیدواریم تمام اپیزودهای بازی به این خوبی ریمیک شوند. در نسخه اصلی شاهد یک پس‌زمینه رندرشده بودیم. اما این بار شاهد صحنه ها و کات سین های سینمایی و Real-Time هستیم که گیمر را بیش از پیش هم درگیر خواهند کرد.

اما مشکل سیاستمداران و افرادی که Cloud را استخدام کرده‌اند با این شرکت بزرگ چیست؟ شینرا در حال استخراج Mako است و آن را از طریق رکتورهایی به صورت انبوه تولید کرده و برای کسب سود آن‌ها را به فروش می‌رساند یا برای مصارفی شخصی تولید میکند. ماکو انرژی است که میدگارد با آن جان می‌گیرد و مانند خونی است که در بدن انسان جاری است و تمام میدگارد بر آن استوار است. به زبان ساده‌تر، شینرا با این کار در حال کشتن کل سرزمین و ساکنینش است و شما باید آن‌ها را متوقف کنید. در ابتدا شما تنها به فکر رسیدن به پولتان در جهت نابودی شینرا هستید، اما به تدریح با دیدن میزان پستی این شرکت و مقدار خونخواری آن‌ها جهت رسیدن به قدرت و سود، خودتان تبدیل به مهم‌ترین دشمن آن‌ها شده و مقاصدی بسیار والاتر از پول خواهید داشت. شما در طول مسیر با افراد زیادی ملاقات می‌کنید و با دو عضو از آوالانچ یعنی تیفا و بارت هم‌مسیر می‌شوید تا این کمپانی پست را نابود کنید. خوشبختانه این دو کاراکتر تقریبا در تمام طول بازی با شما هستند و به باز یتنوع زیبایی می‌بخشند. نه تنها Tifa و Barret، بلکه تمام شخصیت‌های مورد علاقه‌ ما در ۲۰ درصد اولیه بازی اصلی برگشته‌اند و لحظات نوستالژی زیبایی با آن‌ها خواهید ساخت.

بازگشت شخصیت‌های محبوب، تنها شامل یک یا دو سکانس نیست و حتی بسیاری از آن‌ها حالا داستان گسترده‌تری دارند. این موضوع برای جسی، بیگ و وجز که در بازی اصلی تنها به صورت دکوری حضور داشتند و چیز خاصی از آن‌ها نمی‌دانستیم بیشتر صدق می‌کند و حال هر کدام داستان قبلی و انگیزه‌های خاص خودشان را دارند. البته ما عادت داریم که همواره یک کاراکتر با نام وج و بیگز در شماره‌های مختلف این عنوان داشته باشیم; اما این اولین بار است که این چنین به شخصیت آن‌ها پرداخته می‌شود. نکته جالب این است که این موارد تنها چیزهای اضافه شده به داستان نیستند. جزئیات بسیار زیاد و حتی مراحل کاملا جدیدی در بازی وجود دارند که اصلا در بازی اصلی ذکر هم نشده بودند و بسیار در جهت تفهیم داستان و گستردگی آن نقش مهمی دارند و شامل نکات کاملا جدیدد داستانی هستند.. برای این موضع یک مثال میزنم تا کاملا به اضافات داستانی ایمان بیاورید. در بازی اصلی بخش معروفی وجود دارد که طرفدران قدیمی با آن کاملا آشنا هستند. بخش Sector 5 Reactor در بازی اصلی تنها ۳۰ دقیقه و در نهایت ۱ ساعت به طول می‌انجامید. حال این چپتر ۱۲ ساعت از شما وقت خواهد گرفت. الحق که باید برای Square Enix برای این اضافات عالی احسنت گفت.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

بازگشت شخصیت‌های محبوب، تنها شامل یک یا دو سکانس نیست و حتی بسیاری از آن‌ها حالا داستان گسترده‌تری دارند. این موضوع برای جسی، بیگ و وجز که در بازی اصلی تنها به صورت دکوری حضور داشتند و چیز خاصی از آن‌ها نمی‌دانستیم بیشتر صدق می‌کند و حال هر کدام داستان قبلی و انگیزه‌های خاص خودشان را دارند. البته ما عادت داریم که همواره یک کاراکتر با نام وج و بیگز در شماره‌های مختلف این عنوان داشته باشیم; اما این اولین بار است که این چنین به شخصیت آن‌ها پرداخته می‌شود. نکته جالب این است که این موارد تنها چیزهای اضافه شده به داستان نیستند

اگر فکر می‌کنید داستان بازی اضافات زیادی به خود دیده، اگر سیستم مبارزات بازی را ببینید چه میگویید؟ سیستم مبارزات و Combat بازی کاملا از نو تعریف شده و در عین حفظ کردن طعم اصلی بازی سیستم جدیدی را برای خود تعریف کرده است. از نطر بسیای Final Fantasy 7 مبارزاتی داشت که قله سیستم مبارزات در بازی های JRPG را تشکیل می‌داد. این بار، به جای یک مبارزه استراتژی نوبتی با نوارهای خودکار خسته کننده ATB شاهد مبارزاتی اکشن-محور اما وفادار به نسخه ۷ هستیم. این بار به جای انتظار برای پر شدن ATB باید نوار خود را شخصا با حمله کردن توسط هر شخصی از پارتی خود پر کنید. این بار هر شخص ATB خودش را دارد و باید با حملات شخصی خودش آن را پر کند و مبارزات کاملا مهارت-محور شده است. شما می‌توانید هر زمان بین سه شخصیت پارتی سوییچ کنید و برای این کار باید استراتژی داشته باشید، به عنوان مثال دشمنان بال‌دار و شناور بسیاری در بازی وجود دارند که چندان برای کلاد مناسب نیستند. در این زمان به راحتی با D-Pad به Barret سوییچ کنید و با تفنگ خود آن‌ها را از پای در آورید. سوییچ کردن بین شخصیت‌ها هیچ محدودیت مکانی یا زمانی ندارد.

البته موضوع به همین سادگیست تا این که پای موضوعی به نام Status Effect به مبارزات بازی باز شده و سختی آن را چند برابر می‌کنند. این افکت‌ها که توسط دشمنان هم استفاده می‌شوند می‌توانند مانند بسیاری از بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی،تاثیرات مختلفی چون آتش‌گرفتن، یخ زدن، ضعیف شدن و…. شخصیت را در پی داشته باشند. لذا به این دلیل شما باید مداما بین شخصیت‌ها سوویچ کنید تا از مرگ و سخت‌تر شدن کارتان در مبارزات با دشمنان پرتعداد بازی بپرهیزید. بعد از مدتی به این موضوع عادت خواهید کرد و متوجه خواهید شد مبارزات آنقدر که در ابتدا به نظر می‌رسند سخت نیستند و می‌توانید با سرعت و سوییچ زیاد بین کاراکترها و یادگیری مکانیسم و قابلیت‌های هر شخصیت، لذت کافی را از مبارزات عالی بازی ببرید.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

اگر فکر می‌کنید داستان بازی اضافات زیادی به خود دیده، اگر سیستم مبارزات بازی را ببینید چه میگویید؟ سیستم مبارزات و Combat بازی کاملا از نو تعریف شده و در عین حفظ کردن طعم اصلی بازی سیستم جدیدی را برای خود تعریف کرده است. از نطر بسیای Final Fantasy 7 مبارزاتی داشت که قله سیستم مبارزات در بازی های JRPG را تشکیل می‌داد. این بار، به جای یک مبارزه استراتژی نوبتی با نوارهای خودکار خسته کننده ATB شاهد مبارزاتی اکشن-محور اما وفادار به نسخه ۷ هستیم. این بار به جای انتظار برای پر شدن ATB باید نوار خود را شخصا با حمله کردن توسط هر شخصی از پارتی خود پر کنید.

هرچند حرفه‌ای شدن در مبارزات، نیازمند تمرین زیاد و سوییچ کردن زیاد بین شخصیت‌هاست و در ابتدا به دفعات شکست خواهید خورد و حتی هنگام تندشدن دستتان و پیدا کردن مهارت بالا، باز هم کار آسانی ندارید و باید مکانیسم‌هایی مانند تغییر دادن کاراکترها را بارها تکرار کنید، به جرعت می‌گویم مبارزات بازی به هیچ عنوان تکراری نخواهند شد. شما ممکن است به دلیل موقعیت پیش آمده در مبارزه یا مجهز بودن آن کاراکتر به سلاحی بسیار مفید در مبارزه و حتی صرفا پر کردن ATB کاراکترها  برای استفاده از قابلیت ویژه آن‌ها یا بلاک کردن یک Attack قدرتمند به شخصیتی دیگر سوییچ کنید و این اتفاق به دفعات در بازی می‌افتد. خوشبختانه مکانیسم‌های مبارزه آنقدر خوب کار شده‌اند که این موارد باعث تکراری شدن بازی نمی‌شود. تنها مشکل مبارزات بازی دوربین آن است که بعضی اوقات کنترلش سخت می‌شود و روی اعصابتان راه می‌رود.

این که می‌گویم مبارزات بازی سخت است دلیل بر وحشت کردن شما در طول بازی نخواهد بود. هرچه باشد این یک Final Fantasy است نه Dark Souls و در طول تجربه ۴۰ الی ۵۰ ساعته‌تان اگر به طور مداوم خود را با تجهیزاتی مناسب Equip کنید یکبار هم از مبازات ترسی نخواهید داشت; حتی در چپترهای پایانی بازی که مبازات واقعا چالش برانگیز است. هر چه بیشتر مبارزه می‌کنید و شکست می‌خورید سعی خواهید کرد خود را قدرتمندتر کرده و سیستم لذت‌بخش مبارزات را بارها و بارها تجربه کنید. در پایان این بخش لازم است بگویم مبارزات بازی هر چقدر هم اکشن محور باشد باز هم تا نسخه پانزده بازی فاصله دارد و شاهد مبارزات به مراتب شرقی‌تری در بازی هستیم.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

این که می‌گویم مبارزات بازی سخت است دلیل بر وحشت کردن شما در طول بازی نخواهد بود. هرچه باشد این یک Final Fantasy است نه Dark Souls و در طول تجربه ۴۰ الی ۵۰ ساعته‌تان اگر به طور مداوم خود را با تجهیزاتی مناسب Equip کنید یکبار هم از مبازات ترسی نخواهید داشت; حتی در چپترهای پایانی بازی که مبازات واقعا چالش برانگیز است.

FFVII Remake بسیار خوب در جنبه‌های مختلف عمل می‌کند و در عین پیچیدگی و تفاوت‌های بسیار کوچک در گیم‌پلی و دیزاین خود با نسخه اصلی بسیار دلچسب است. در نسخه اصلی افزایش سطح کاراکتر شما توانایی‌های اصلی شخصیت را افزایش می‌داد و بقیه پیشرفت‌ها بستگی به تجهیزات و Materia شما داشت. این بار هم با همان مکانیسم روبه روییم، اما با تفاوت‌هایی کوچک. این بار افزایش سطح عمیق‌تر عمل می‌کند. برای افراد تازه‌کار، متریا توپ‌های رنگی کوچکی هستند که در اسلات‌های سلاح‌های شما قرار گرفته و به شما توانایی، انرژی یا Spell خاصی می‌دهد. حتی بعضی از آن‌ها باعث احضار یک هیولا به صحنه مبارزه می‌شود و به شما کمک می‌کند. پیروزی در هر مبارزه به شما AP می‌دهد که متریای موجود برای تمامی کاراکترهای پارتی را ارتقا می‌دهد. شما می‌توانید هر موقع خواستید، در خارج از مبارزه، متریای هر کاراکتر را تغییر دهید. اما نکته مهم آن است که نباید با یک متریای خاص برای یک شخصیت،اقدام به اتمام بازی کنید. به دلیل دشمنان متنوع و موقعیت‌های متفاوت در مبارزات باید به تعداد زیادی متریا جمع‌آوری کنید و البته در آن هم باید محتاط باشید. Slotهای متریال محدود است.

همچنین شما می‌توانید متریا ها را با استفاده از Skill Pointها هم به سلاح‌هایتان اضافه کنید و SPها را هم هربار بعد از Level Up  یا ماموریت‌های فرعی به دست می‌آورید. مورد بسیار خوب این است که این متریا ها می‌تواند بین تمامی سلاح‌هایتان Share شود و هرگاه خواستید می‌توانید این Pointها را ریست کرده و مجددا اقدام به اضافه کردن متریاهای جدید بین سلاح‌های خود کنید. این ویژگی شما را بسیار بیشتر هم به جست و جو و گشت و گذار در بازی هم تشویق می‌کند و دوست خواهید داشت مدام در محیط بگردید و سعی کنید متریاهای قدرتمندتر و بهتر پیدا کنید. در مجموع بازی طوری طراحی شده که هیچگاه در گیم‌پلی احساس کافی بودن نکنید و مدام بخواهید با ویژگی‌های مختلف گیم‌پلی خود و پارتی‌تان را ارتقا دهید تا بفهمید در نهایت می‌توانید چه میزان قدرتی به دست آورید. قطعا در اولین دور بازی به همه چیز پی نخواهید برد و احتمالا اگر گیمر کنجکاوی باشید تا عرضه اپیزود دوم بازی کاملا سرگرم خواهید بود.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

برای افراد تازه‌کار، متریا توپ‌های رنگی کوچکی هستند که در اسلات‌های سلاح‌های شما قرار گرفته و به شما توانایی، انرژی یا Spell خاصی می‌دهد. حتی بعضی از آن‌ها باعث احضار یک هیولا به صحنه مبارزه می‌شود و به شما کمک می‌کند. پیروزی در هر مبارزه به شما AP می‌دهد که متریای موجود برای تمامی کاراکترهای پارتی را ارتقا می‌دهد. شما می‌توانید هر موقع خواستید، در خارج از مبارزه، متریای هر کاراکتر را تغییر دهید.

چیزی که کاملا واضح است، فاصله زیاد آزادی عمل شما در بازی نسبت به عنوانی مانند Final Fantasy XV است که البته کاملا هم درست است. بازی ۲۰ درصد ابتدایی نسخه اصلی را بازسازی کرده و در نسخه اصلی هم این بخش‌ها ساختار بسیار خطی دارند; اما این به این معنی نیست که محتوای اضافه‌تری در گیم‌پلی برای تجربه وجود ندارد. سه بازه زمانی در بازی وجود دارند که شما منتظرید در داستان اتفاق مهمی بیافتد و ماموریت‌های فرعی انجام خواهید داد یا به انجمن‌های مختلف بازی کمک خواهید کرد. در این زمان‌ها بسیار در بازی خواهید گشت و اضافات زیادی را خارج از داستان اصلی تجربه می‌کنید. این ماموریت‌های فرعی هرچند بعد از مدتی تکراری می‌شوند و واقعا هم چالش برانگیز نیستند، اما شما را به کاراکترها نزدیک‌تر می‌کنند و دلچسب خواهند بود.

همچنین این یک Final Fantasy است و قطعا بدون باس‌های اختیاری تقریبا غیر قابل شکست و هیولاهای غول‌پیکر از ریشه‌اش دور خواهد بود. خوشبختانه در این ریمیک هم این مورد وجود دارد. این بار در گوشه کنار جهان بازی شاهد این هیولاها نخواهید بود اما در قالب مراحلی اختیاری تخت عنوان VR Mission در بازی وجود دارند و می‌توانید شانس کم خود را در بربابر آن‌ها امتحان کنید. همچنین می‌توانید بعد از اتمام بازی هم با آن‌ها مبارزه کنید. بعد از دور اول بخش Chapters باز می‌شود و در صورت انتخاب هر مرحله تمام Ability و Loadoutهایتان هم با شماست و این گزینه به نوعی New Game+ قاینال فانتزی ۷ ریمیک است. وقتی بازی را به اتمام می‌رسانید صفحه‌ای تحت عنوان Statsهم برای شما باز می‌شود و می‌توانید ببینید که چه موارد زیادی را در بازی جا انداخته‌اید و مطمئن باشید برای اتمام کامل بازی مجددا به سراغشان می‌روید و برایتان هم مهم نخواهد بود چند ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

گرافیک بازی به راحتی می‌تواند خود را در ۳ گرافیک برتر نسل هشتم قرار دهد. کیفیت فک‌انداز تکسچرهای بازی و نورپردازی شاهکار بازی کاملا متناسب یک عنوان آخرنسلی است. طراحی چهره‌های بازی عالی کار شده و جزئیات صورت شخصیت‌ها به وضوح در فواصل نزدیک مشخص و تحسین برانگیز است. سایه‌پردازی ‌ها در روز و متحرک بودن آن‌ها بسیار طبیعی است. موردی که در مورد گرافیک بازی بسیار مرا شگفت‌زده کرد، انیمیشن‌های طراحی شده برای NPCها بود. از انیمیشن‌های کاملا باورپذیر و طبیعی کاراکترهای اصلی و فرعی که بگذریم، حتی NPCها هم در این مورد بی‌نصیب نمانده اند. حرکات آن‌ها در خیابان‌ها و مکان‌های مختلف بازی بسیار شبیه دنیای واقعی است و باور اینکه آن‌ها صرفا NPCهایی بی‌اهمیت هستند بسیار سخت است.

گرافیک بازی به راحتی می‌تواند خود را در ۳ گرافیک برتر نسل هشتم قرار دهد. کیفیت فک‌انداز تکسچرهای بازی و نورپردازی شاهکار بازی کاملا متناسب یک عنوان آخرنسلی است. طراحی چهره‌های بازی عالی کار شده و جزئیات صورت شخصیت‌ها به وضوح در فواصل نزدیک مشخص و تحسین برانگیز است. سایه‌پردازی ‌ها در روز و متحرک بودن آن‌ها بسیار طبیعی است. موردی که در مورد گرافیک بازی بسیار مرا شگفت‌زده کرد، انیمیشن‌های طراحی شده برای NPCها بود. از انیمیشن‌های کاملا باورپذیر و طبیعی کاراکترهای اصلی و فرعی که بگذریم، حتی NPCها هم در این مورد بی‌نصیب نمانده اند. حرکات آن‌ها در خیابان‌ها و مکان‌های مختلف بازی بسیار شبیه دنیای واقعی است و باور اینکه آن‌ها صرفا NPCهایی بی‌اهمیت هستند بسیار سخت است. شاید باورپذیری NPCهای بازی را بتوانیم با شاهکار نسل هشتم، Red Dead Redemption 2 مقایسه کنیم. به جز انیمیشن‌های باورپذیر و متنوع، چهره‌های آن‌ها هم بسیار خوب کار شده و با وجود عجیب و غریب بودن بعضی از آن‌ها، متناسب جهان بازی هستند و جهره‌های متنوعی دارند.

فریم‌ریت بازی و گرافیک هنری بازی هم کاملا در سطحی عالی قرار دارند. رتگ‌بندی‌های بازی در کنار فریم‌ریت کاملا ثابت و بدون اندکی افت فریم و لگ، قطعا جای تشویق دارد و امیدواریم تمام اپیزودهای بازی به این خوبی ریمیک شوند. در نسخه اصلی شاهد یک پس‌زمینه رندرشده بودیم. اما این بار شاهد صحنات و کات‌سن‌های سینمایی و Real-Time هستیم که گیمر را بیش از پیش هم درگیر خواهند کرد. بازی یک ریمیک واقعی است و از کوچکترین تکسچرها تا باس‌فایت‌های غول‌پیکر و جزئیات شاید کم‌اهمیت و بی‌اهمیت مجددا طراحی شده‌اند و شاهد گرافیکی فوق‌العاده هستیم. دیر لود شدن برخی تکسچرها، به خصوصو تکسچرهای روی دیوار می‌تواند به عنوان تنها مشکل گرافیکی بازی قلمداد شود که به دلیل در چشم‌بودن آن نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

هرچند حرفه‌ای شدن در مبارزات، نیازمند تمرین زیاد و سوییچ کردن زیاد بین شخصیت‌هاست و در ابتدا به دفعات شکست خواهید خورد و حتی هنگام تندشدن دستتان و پیدا کردن مهارت بالا، باز هم کار آسانی ندارید و باید مکانیسم‌هایی مانند تغییر دادن کاراکترها را بارها تکرار کنید، به جرعت می‌گویم مبارزات بازی به هیچ عنوان تکراری نخواهند شد. شما ممکن است به دلیل موقعیت پیش آمده در مبارزه یا مجهز بودن آن کاراکتر به سلاحی بسیار مفید در مبارزه و حتی صرفا پر کردن ATB کاراکترها  برای استفاده از قابلیت ویژه آن‌ها یا بلاک کردن یک Attack قدرتمند به شخصیتی دیگر سوییچ کنید و این اتفاق به دفعات در بازی می‌افتد.

موسیقی بازی، باز هم یک شاهکار دیگر از Square Enix است. قطعات موسیقی اصلی بازی در کنار چند قطعه عالی اضافه شده کاملا حسی نوستالژیک به شما خواهند داد و شما را با داستان هم‌مسیر خواهد کرد. ریبتم موسیقی بازی به خوبی در لحظات مختلف تغییر کرده و گوش‌نواز هستند. در لحظاتی که در جهان زیبای بازی قدم می‌زنید و مناظر آرام بازی را مشاهده می‌کنید تا درگیری‌های بسیار شلوغ بازی، هر کدام به طور مناسبی قطعات خود را دارند و آرامش و ادرنالین را به خوبی به شما تزریق می‌کنند. در مورد صداگذاری هم باید بگویم انتظار شاهکار نداشته باشید اماصداگذاران شخصیت‌های اصلی و فرعی در حد انتظار عمل کرده‌اند و سطح خوبی دارند; به خصوص Cloud و Tifa که سطح بسیار خوبی دارند.

در نهایت باید بگویم Square Enix با معرفی رسمی Final Fantasy VII Remake ریسک بزرگی کرد و می‌توانست به شکست بدی منجر شود. انتطارات از این بازی بسیار بالا بود و این استودیو تصمیم هوشمندانه‌ای مبنی بر عرضه اپیزودیک بازی و در عوض پرداخت بیشتر به جای جای بازی گرفت. داستان بازی اضافات فوق‌العاده‌ای داشته و بخش‌هایی را که در بازی اصلی صرفا تمرین هم بودند، جنبه داستانی داده است; شخصیت‎ها پر و بال گرفته‌اند و افراد جدیدی هم به داستان اضافه شده‌اند. اما نکته مهم‌تر این است که این بازی صرفا بازسازی یکی از عاوین خاطره‌انگیز و عالی قدیمی نیست، این بازی آنقدر خوب است که می‌تواند به عنوان بهترین فاینال فانتزی تاریخ بعد از نسخه ۱۰ هم یاد شود. سیستم مبارزات بازی کاملا از نو پایه‌گذاری شده و گرافیک بازی هم یک شاهکار تمام‌عیار است.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

Final Fantasy Remake Episode 1 جدای وابستگی‌اش به بازی اصلی، یک بازی عالی است و می‌تواند مسیر جدیدی برای این سری تعیین کند.

این بازی آنقدر خوب است که باید زین‌پس فاینال‌فانتزی‌های مدرن بر پایه این بازی ساخته شوند و شک ندارم این عنوان تا مدت‌های طولانی بر روی هارد کنسول‌هایمان نصب خواهد بود. حال تنها کار باقی‌مانده انتظار برای اپیزود دوم است. تا آن موقع توصیه می‌کنم بارها و بارها این بازی را انجام دهید و از این بازسازی فوق‌العاده نهایت لذت را ببرید. Final Fantasy Remake Episode 1 جدای وابستگی‌اش به بازی اصلی، یک بازی عالی است و می‌تواند مسیر جدیدی برای این سری تعیین کند.

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

Joel Morganمُسکن آنفولانزای نیویورکی!mrmilad sa

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا
شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ۲۳ سال انتظار…
    واقعا ارزشش رو داشت
    بعد از دیدن فیلم نجات کودکان فکر کنم همه دهه شصتی ها آرزوی ساخت دوباره این بازی رو داشتن
    فاینال فانتزی ۷ ریمیک تبدیل شدن رویا به واقعیت بود
    بهترین خبر گیمینگ امسالم تا به الان همین بود…

  • خیلی ممنون اقای رضایی عزیز نقد عالی بود
    از قبل هم معلوم بود یه بازیه شاهکار میشه

  • The Alpha گفت:

    این بازی به معنای واقعی شاهکاره، از گیم پلی و دیزاین کاراکترا تا محیط و فضای واقعا عالیش، اسکوئر انیکس واقعا عالی کار کرد سر این ریمیک، فریم ریت بازی عالیه و تکسچرها و گرافیکش معرکه هستن، داستان بازی به خوبی به روز رسانی شده و واقعا تغییراتش عالی بود. سیستم مبارزات هم که دیگه حرفی برای گفتن نذاشت. این بازی در اوج مدرن بودن حس و حال بازی اصلی رو شدیدا حفظ کرده .واقعا ممنونم آقای رضایی بابت این نقد کامل

  • hamed 66 گفت:

    سری ff. برای من که از نسخه دومش بازی کردم ی بازی رویایی هست هر نسخه اش ی شاهکاره اینم که ابرشاهکار امیدوارم نسخه ششم رو ی طوری ریمیک‌ کنن داستانش و گیم پلی فوق العاده ای داشت

  • بسیار عالی ظاهرا یه ریمیک شاهکاریه نمره و تیتر خبر رو دیدم خیالم راحت شد :yes: الانم وقت کردم برمیگردم نقدو ادامش رو میخونم :inlove: :inlove: یه سوال این بازی جهان باز هست یا نه؟؟؟

  • بازم میگم لعنت به اوت سایتی که بهش ۶ داد

  • Big Boss11 گفت:

    دوستان کسی که تا به حال هیچ یک از نسخه های این سری بازی نکرده میتونه با گیم پلی و داستان ارتباط برقرار کنه؟

  • Kvzruiddnoih گفت:

    نگیرد جای حس نوستالژی را چیز دیگری

  • Alireza snake گفت:

    خیلی ممنون بابت نقد فقط توی نقد نوشتین ماموریت فرعی تکراری میخواستم بدونم ماموریت فرعی برای لول آپ حتما لازمه یا میشه با استوری اصلی به لول آپ خوبی رسید؟
    چون xv متاسفانه اینجوری بود و خیلی رو مخ بود

  • Ahmad_bk گفت:

    برای چی باید این عنوان به یک انحصاری تبدیل می‌شد…
    درسته ps ندارم ولی یه قلب که دارم…
    حتی تپنده تر از فنای سونی…
    مرسی به خاطر مقاله نوش جونت به جای ما هم بازی رو بزن بر بدن رگات حال بیاد

  • نسخه رایانه شخصی این بازی معلوم نیستش که کی میاد؟

  • Milidante گفت:

    این بهترین فاینالى بود که تو زندگیم تجربه کرده بودم. گیم پلى بازى واقعا نیاز به تغییر به حالت real time داشت چون سیستم نوبتى واقعا دیگه خسته کننده بود! تنها مشکل بازى اینه که نمى دونم چطورى مى تونم تا اپیزود بعدى صبر کنم!!

  • ممنون آقای رضایی بابت این نقد عالی عاشق سری فاینال فانتزی ام و داستانهای این سریو از هر بازی دیگه ای بیشتر دوست دارم

  • mm_44 گفت:

    ممنون از نقد و برسی میخواستم بپرسم باتوجه به اینکه بازی اپیزودیک شده اگه نسخه ی دومش اومد به نسخه ی اول احتیاجی هست یا نه ؟؟ مثلا اگه سیوهامون رو از نسخه ی اول پاک کنیم دیگه نمیتونیم نسخه ی دوم رو بازی کنیم ؟

  • G.LN گفت:

    بله واقعا حق با شماست ولی میخوام یه چیزی بگم دوستان در خرید این بازی هیچ شکی نکنید و حتی به خاطر سبک جدید مبارزات مخصوصا از همون اول بازی که شروع میکنید به مبارزه و با اون عنکبوته مواجه میشی(توی نسخه دمو هم بود) ناامید بشید و زیاد براتون لذت بخش نباشه اما بهتون قول میدم بعد اپیزود سه انقدر وابسته ش بشید که حتی همون ماموریتها تکراری را بازی کنید. در ضمن بعضی از متریاها تو جاهایی هستش که یه کم بایستی تلاش کنید تا بدستش بیارید ولی ارزشش رو داره.اینکه میگن مشکل بازی بعضی ازین ماموریتهای تکراریه بهتون قول میدم مثل بازیهای دیگه نیست و حتی عاشق همین ماموریتهای تکراری بشید.

  • farshadx گفت:

    خدارو شکر بلخره بازی منتشر شدش
    حالا من نمیدونم فامیتسو بدون این بازی میخواد چه لیستی بده :rotfl: :rotfl:
    ولی خدایشش فامیتسو هر ماه نمیدونم یا هر هفته لیست مورد انتظارهاشو میداد
    چرا گیم فا اینجوری نیست؟!
    اقای رضایی شما خودت پیش دستی کن یا مورد انتظارهای خودتون تو مقاله بیار
    یا یه نظر سنجی مورد انتظار ترین بازی از نظر کاربرا بزارید
    ولی خدایشش مثل فامیتسو نشه مثلا اسمی از GOW و last و cyberpunk و Sekiro: Shadows Die Twice و خلاصه بازیهای بزرگ و لایق تو لیستش نبودن
    نظر سنجی ۲ مرحله ای کنید مرحله اول تعداد بازیها بیشتر باشه هر نفر هم بتونه ۳ ۴ رای بده
    مرحله دوم ۵ تا از بازیهای مرحله اول که بیشترین رای اوردن بزارید اینجوری خیلی عالی میشه

  • Lor'themar گفت:

    اضافات داستانی عالی 😐
    من سعی میکنم خوشبینانه ترین حالت باشم ولی هر چقدر تلاش کنم ته دلم به شدت نگران ادامه داستانه،اینجور که بوش میاد قراره شاهد تایم لاین های مختلف و مولتی ورس باشیم که خیلی منو ناراحت میکنه اصلا نمیتونم تغییر در داستان اصلی رو تحمل کنم

  • دوستان امکانش هست بعد اینکه همه اپیزدا اومدن نسخه کاملش با همه اپیزد ها رو بدن

  • AkashiSeijuro گفت:

    کلمه شاهکار رو واقعا له کردین. به بازی شاهکار ۹ میدن؟ سه تا مورد منفی هم داره. حالا بازی یا شاهکاره ۱۰/۱۰ یا عالی ۹/۱۰٫ هر چیز از راه رسید شاهکار میذارین تنگش. من بازی نکردم نمی دونم بازی چطوره ولی تناقض دارین.

    • شما احتمالا فرق بین شاهکار و بازی انقلابی رو نمیدونین. عنوانی مثل ویچر ۳ و لست اف اس عناوین انقلابی هستن و لایق نمره ۱۰٫نمره های ۹ و ۹٫۵ به عناوین شاهکاری مثل همین بازی تعلق میگیره. موفق باشید

      • AkashiSeijuro گفت:

        اولا جفت بازی های ویچر ۳ و لست اف اس. انقلابی نیستند. شما اول باید درک درستی از انقلابی پیدا کنید. half life – دارک سولز – ماریو. الدر اسکرالز – لجند اف زلدا – دوم انقلابی هستند داخل هیچ لیست موجهی نام ویچر ۳ رو جزو بازی های انقلابی پیدا نمی کنید. دوما شاهکار از اسمش معلومه یعنی بازی بی نقصه نه این که سه تا نقص داشته باشه و بیای اسمشو بذاری شاهکار نقدی که نوشتین بیش از حد متناقض هستش با بخش نتیجه گیری که به شدت غیر حرفه ای هستش. اگر واقعا به فکر پیشرفت بودین انتقادات رو جواب میدادین نه این که کامنت پاک کنین و یوزر رو بن کنید. من یه بار انتقاد کردم و چنین برخوردی کردین اگر واقعا منی که به نقد شما نقد دارم اشتباه می کنم جواب بدین ببینیم اشتباهمون کجاس. شاهکار یعنی بی نقص یعنی masterpiece. هر سیستم ریتینگی در هر وبسایتی برید نمره ۱۰/۱۰ یعنی شاهکار یا همون masterpiece. مثل IGN.
        چطور روی بازی ای اسم MASTERPIECE یا شاهکار میذارین بعد بهش ۹/۱۰ میدین + سه تا نقطه منفی اونم نقاط منفی ای که واقعا تخریب کننده یک بازی هستن نه هر نقطه منفی ای.
        دو مثال برات میزنم
        http://uupload.ir/files/exem_87967868.png
        http://uupload.ir/files/6m74_89707896789.png

        در ضمن بازی نباید انقلابی باشه تا ۱۰/۱۰ بگیره. شما بله همین خود گیمفا به بازی هایی مثل Shadow of The Colossus Remake یا iNJUSTICE 2 یا Forza 7 یا … نمره کامل داده، این اثار مطمئنن انقلابی نیستن. شاید در یک دهه کلا بازی انقلابی ای وجود نداشته باشه ولی دلیل نمیشه مستحق نمره ۱۰/۱۰ نباشن بازی ها. این بیانیه شما واقعا بچگانه اس که حتما باید بازی انقلابی باشه تا نمره کامل بگیره. به غیر از گیمفا همین گیم اسپات و منتتقد های بزرگ بازی های خوب نمره کامل دادن نمونش disco که انقلابی نبود وئلی نمره کامل گرفت واقعا تعجب میکنم از صحبت شما. wow. امیدوارم پذیرای انتقاد باشین و حداقل جوابی برای بیانیه خودتون داشته باشین وگرنه ناامید کنندس.

        • Lor'themar گفت:

          چه آتبشی هستی داداش آروم تر 😐 من خودم میخاستم به بازی نمره کم تری بدم بخاطر مسخره بازی با تایم لاین و همون کاری که با Kingdom hearts کرد میخاد با فاینال انجام بده ولی خب دلم نیومد وقتی بازی رو میبینم قند تو دلم آب میشه ولی تنها مشکلش همون دست کاری تو دهستان اصلیه که واقعا دل سردم میکنه به نظرم نمره ۹٫۵/۱۰ نمره خوبی باشه(خوش بینانه نمره دادم) الان فقط منتظرم ببینم توی پارت دوم داستان رو چجوری پیش میبرن و دعا میکنم که خرابش نکن و تغییرش ندن که حسابی عصبانی میشم(و البته من تنها نیستم که عصبانی میشم،یه لشگر فن قدیمی فاینال هم همین نظرو دارن) امیدوارم خود خواه نباشن و به نظر فن های واقعی احترام بزارن و هر کاری که دلشون خاست با بازی نکنن

          • AkashiSeijuro گفت:

            ff 7 re رو نه بازی کردم و نه قراره بازی کنم. من نقد / تیتر و تعریفات به شدت اشتباه منتقد رو زیر سوال بردم.

            • abdollah_a2 گفت:

              akashiseijuro
              داداش حرفات کاملا درسته ولی انتظاری نداشته باش که تغییری ایجاد بشه
              و مطمینا هم انتظار نداشته باش که بیان توضیح بدن چرا به ویچر میگن انقلابی! میپرسی چیه بازی انقلابی بود میگن پر افتخار ترین بازی شده پس انقلابیه… وگرنه ویچر چه المانی رو اضافه کرده به صنعت گیم که قبلا نبوده؟

              • AkashiSeijuro گفت:

                من جواب ایشون رو دادم کامنت بنده رو پاک کردن و دیگه نقدی هم نمی کنم از گیمفا چون انتقاد پذیر نیستند.

                • انتقاد درست و عقلانی قطعا پذیرفته میشه

                • AkashiSeijuro گفت:

                  نقد من خیلی هم درست و عقلانی بود. شما کامنت هایی تایید می کنید در این سایت که اصلا رعایت ادب رو هم حتی نکردن می تونم براتون مثال بیارم ولی کامنت من که بدون هیچ بی احترامی بود رو پاک کردین. اگر می خواین دم به دقیقه تعریف کنیم از کاراتون اعلام کنید.

              • شما یک بازی نام ببرید که به کاملی ویچر ۳ و شبیه به اون باشه. و البته کافیه توی اینترنت یه سرچ کوچیک کنید تا متوجه شید چرا وبچر ۳ روند نقش آفرینی های غربی رو برای همیشه تغییر داد. یا به طور ذقیق تر عبارت why witcher 3 changed gaming forever
                موفق باشید

                • AkashiSeijuro گفت:

                  کامل بودن یک بازی چه ربطی به انقلابی بودنش داره متوجه نمیشم. چه بسا بازی ای بی نقص نباشه اما المانی تازه به صنعت گیمینگ اضافه کرده باشه. نمونش سری سولز. اما هیچوقت شنیدین بگن فلان بازی در ژانر ویچر قرار داره؟ یا از بازی ویچر الهام گرفته؟
                  از اونجایی که مقاله رسمی ای ندیدم که از انقلابی بودن بازی بگه. اگر هست لینک بذارین. به نظرات و فروم ارجاع میدم شما رو.
                  https://www.reddit.com/r/Gamingcirclejerk/comments/4lvckw/uj_is_the_witcher_3_actually_revolutionary/
                  https://gamefaqs.gamespot.com/boards/702760-the-witcher-3-wild-hunt/75723455?page=0
                  و … هر فرومی برین از کامل بودن بازی میگن اما هیچ تغییر و انقلابی در صنعت گیم به وجود نیاورده. با این که مخالفم اما حتی tlou می تونیم بگیم از نظر داستانی و سینمایی انقلابی تره از ویچر ۳ چون باعث خلق ریبوت god of war شد حداقل اما ویچر۳؟ واقعا چه المانی رو به صنعت گیم اضافه کرده فقط این رو بگین، کار بزرگی که ویچر انجام داده ترکیب بی نظیر همه موارد با یکدیگر هستش و از کلی بازی دیگه الهام گرفته.
                  Dark Souls 1 هیچ جایزه بزرگی نگرفت و حتی فروش زیادی هم نداره. اما دیگه همه از تاثیر سری سولز بر گیم با خبر هستند. کامل بودن یک بازی نشان بر انقلابی بودنش نیست بلکه طراحی های تازه هست که بازی رو انقلابی می کنه. می تونم بالای ۳۰ تا پروژه نام ببرم از سری سولز الهام گرفتن که آخریش همین godfall هستش. ولی شما یک پروژه هم نمی تونی نام ببری از ویچر ۳ الهام گرفته باشه.

                • Red dead redemption 2
                  Monster hunter
                  Horizon zero dawn
                  Divinity original sin
                  تمام این عناوین به وضوح الهاماتی از ویچر داشتن. موفق باشید

                • AkashiSeijuro گفت:

                  کجای این بازی ها از ویچر الهام گرفته؟ خود ویچر تک تک المان هاش الهام گرفته از سایر بازی ها هستش dragon age / dark souls / و … اگر واقعا به این گفته باور داری بهتره توضیح بدی وگرنه صرفا یه بیانیه بی اساس هستش. مثلا توضیح بدی چه چیزی در ویچر تازه و انقلابی هستش و اون در چه بازی ای استفاده شده. شما فقط صرفا یک بیانیه بی اساس منتشر کردی نه توضیحی نه چیزی. هیچکس ویچر رو منبع الهام این بازی ها نمی دونه.
                  هیچکس نمی تونه منطقی فکر کنه و بگه ویچر انقلابیه لینکایی دادم مشاهده کنی یک نفرم پیدا نمیشه بگه بازی ویچر انقلابیه. نه مقاله ای در مورد انقلابی بودنش وجود داره نه چیزی. اگر لینک بدی خوشحال میشم.

                • شما یک سرچ ساده در اینترنت کنی متوجه میشی نه یک نفر که صدها نفر معتقدن ویچر الهام بخش خیلی از بازی ها من جمله عناوین نام برده شده بوده. چیزی که اظهر من الشمس هس نیازی به این همه بحث نداره و ادامه دادنش هم بیهوده هست. موفق و پیروز باشید

            • Lor'themar گفت:

              خب بگو مشکل شخصی دارم چرا الکی از بازی مایه میزاری 😐 :no:

        • دیدگاهتون محترم و در عین حال غیرحرفه‌ای هس. هیچ جایی ثبت نشده هر بازی شاهکاری لایق نمره کامل هست و اصلا هیچ بایدی در سیستم امتیازدهی و نقد وجود نداره و هر نقدی کاملا مختص نویسنده اونه. سایت گیمفا مثل تمام سایت‌های حرفه‌ای گیم چندین و چند نویسنده داره که هر کدوم عقیده خودشون رو برای دنیای بازی ها و نقد دارن و دلیل نمیشه اگر یک نویسنده به یک بازی ۹ یا ۱۰ داد اون نظر کل نویسنده ها باشه. شما یکبار تعریف بازی‌های انقلابی رو مطالعه بفرمایید و واقعا اگه بازم میگید ویچر ۳ انقلابی نیست صحبتنی نمیمونه. ویچر ۳ پرافتخارترین بازی ادوار صنعت گیم هست و انقلابی نیست؟؟ جالبه. بن کردن یوزر هم به من مربوط نمیشه دوست عزیز. سایت گیم‌اسپات هم سیستم نمره‌دهیش به ما هیچ ربطی نداره و اون‌هام دیدگاه خودشون رو دارن. همین سایتی که نام بردید به GTA V نمره کامل نداد اما در متن نقد اون رو شاهکار خظاب کرد.
          موفق باشید

  • ممنون بابت نقد کامل بازی :yes:
    واقعا حس میکنم الآن نیاز داشتم به همچین عنوانی. یه نقش آفرینی ژاپنی با کیفیت و بروز.

  • Call Me Snake گفت:

    درود و سپاس فراوان بر شما آقای رضایی :rose:
    من خودم شخصا ریمیک رو تجربه نکردم و فکر نکنم به این زودی ها هم تجربه کنم،از این رو نمیدونم چه بخش هایی از داستان رو تغییر دادن…
    ولی خب،با وجود اینکه هوادارای دو آتیشه این بازی دوست داشتند داستان کاملا مثل نسخه اصلی باشه،و واقعا هم میشه بهشون حق داد..
    ولی من شخصا فکر میکنم اگه این تغییر داستان باعث افزایش عمق داستان و دوری از کلیشه ها و شخصیت پردازی های بهتر و عمیق‌تر بشه،خیلی هم به جا و درسته..
    ولی اگه اینطور نشه ،ترجیح میدم همون مثل قبل بمونه..
    که ظاهراً این بازی از دسته اوله و امیدوارم همینطور به موفقیت خودش ادامه بده و بتونن داستان و سایر المان ها هم تو ایپزود های بعدی به خوبی این ایپزود در بیارن..‌
    باز هم سپاس از شما :rose:

    • Lor'themar گفت:

      مشکل اینجاست وقتی یکی از بهترین داستان های تاریخ رو داری(بهترینه تاریخ،نظر شخصی)چه نیازی به سیخ زدن بهش و تغییر دادنشه اخه واقعا اعصابم خورد میشه اینا همش بخاطر خودخواهی کارگردان بازیه از این کارا سر kingdom hearts در آورد و خیلی هارو عصبانی کرد امیدوارم پارت دوم زیاد داستان رو خراب نکنه و به نظر فن ها احترام بزاره

    • G.LN گفت:

      سلام داستان تغییری داده نشده بلکه اتفاقا برخلاف تصور بعضی دیگه بهتر روایت شده چونکه اگه شما نسخه اصلی رو بازی کرده باشید یه سری روایت مبهم از داستان رو که نمیدونستید چی به چیه داشتید(اصطلاحا نقاط کور)، ولی اینجا تو این نسخه علاوه بر داستان اصلی این روایت مبهم رو هم بهش پرداخته واسه همین بهتون قول میدم اگه بخریدش هیچ وقت هیچ وقت پشیمون نمیشید،به جرات میگم هیچ ریمیکی مثل این بازی تا حالا ساخته نشده.

      • Lor'themar گفت:

        بالاتر گفتم که تغییرات اصلی تازه از چپتر بعدی شروع میشه و من نگران اون موقعم

        • G.LN گفت:

          اولا خود این پارت چند تا چپتره، دوما شما از کدوم منبعی دارید میگید از پارتهای بعدی تغییرات هست. اینکه سازندگان گفتن یه سری تغییرات دادن منظورشون تو داستان اصلی نبوده که منظورشون اشاره به بسط داستانهای سایر شخصیتهایی بوده که کاملا معرفی نشده بودن تو نسخه اصلی. در ضمن شما که بازی نکردید چرا انقدر اصرار دارید که راجب بازی توضیح بدید. مشکل اینه اکثرا اصلا بازی نمیکنن اما راجبش نظر میدن و اینکه تصور میکنن دیدن گیم پلیها و پلتها تو یوتیوب کفایت میکنه، البته منظورم شما نیستید اما احتمالا کسانی به شما نظر اشتباهی گفتن یا شما بد متوجه شده باشید اما بازی رو انجام بدید و بعدش متوجه میشید که تو داستان اصلی تغییری نیست و بعضا ریزترین جزئیات نسخه اصلی رو جا نذاشتن.

          • Lor'themar گفت:

            واقعا نمیفهمم این همه تاکسیک بودن برای چیه،خود باری داره مستقیم میگه ویسپر ها برای این تو ریمیک بودن که مطمئن بشن تاریخ دوباره تکرار میشه،وقتی اونارو شکست میدیم این یعنی خود سرنوشت رو شکست دادیم،این بحث همه جا هتس که نسخه ریمیک داستانی متفاوت با نسخه اصلی خواهد داشت بعد شما میگی داستان تغییر نکرده؟من فکر میکنن شما اصلا متوجه نشدی چی بوده داستان که بخای تغییرش رو متوجه بشی(اگه همه قراره تاکسیک باشن منم تاکسیک میشم،هر کسی میتونه trash-talk بکنه)

            • G.LN گفت:

              نه عزیزم شما اصلا متوجه نشدید داستان بازی رو و تصورتون از تغییرات اشتباهه. بیخیال بزرگوار حتی معنی درست trash talk هم بهتون بد القا کردن چونکه حرفام اصلا ربطی به اون نداشت. من نمیتونم شما رو قانع کنم چونکه فکر میکنید داستان رو بهتر از من که فن این سری هستم متوجه شدید، درحالیکه اصلا اینطور نیست. باز میگم شما بازی کنید بعد راجبش بحث کنید نه صرفا چند تا حرف رو از چند تا سایت به من که هم هر دو نسخه رو بازی کردم و هم مطمئن باشید بهتر از شما متوجه شدم داستانو متوجه شدم بزنید. لطفا بچه بازی را تمام کنید و اول بازی کنید بعد نظرات سایتها رو بخونید و با تجربه بازی خودتون مقایسه کنید.امیدوارم منظورمو متوجه بشید

              • G.LN گفت:

                متاسفانه ما که هر کلمه ای که تازه یاد گرفتیم دوست داریم به سمع دیگران برسونیم بدون اینکه حتی از معنی درست اون درکی داشته باشیم البته ایراد به شخص خاصی نیست بلکه یاد گرفتیم با مغلطه گویی، کمبودها رو جبران کنیم

  • navid313714 گفت:

    ” مبارزات بازی هر چقدر هم اکشن محور باشد باز هم تا نسخه پانزده بازی فاصله دارد و شاهد مبارزات به مراتب شرقی‌تری در بازی هستیم.”
    واقعا روحم شاد شد وقتی این قسمت رو خوندم چی بود اون ۱۵ :sick:

  • DefAlt28 گفت:

    امیدوارم تو داستانش تغییراتی رخ بده چون بازی که از قبل میدونی تهش چی به چیه خیلی هیجان انگیز نیست، و شاهد مرگ شخصیتای دوست داشتنی بازی نباشیم❤️

شاهکاری دوباره | نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake - گیمفا