نیول: بازیهای تکنفره بهلطف پیشرفتهای هوش مصنوعی بر عناوین چندنفره پیروز خواهند شد
هفتهی گذشته بود که شرکت ولو (Valve) پس از سالها عرضهی بازیهای چندنفرهی آنلاین مانند Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2 و Artifact با انتشار عنوان Half-Life: Alyx دوباره به دنیای بازیهای داستان محور بازگشت. اما آیا این جرقهای برای انفجاری عظیم است؟
بهتازگی آقای گیب نیول (Gabe Newell)، موسس ولو، در مصاحبهای با مجلهی EDGE شرکت کرده و از آیندهی عناوین داستان محور سخن بهمیان آورده است. او که بهشدت نسبت به چشمانداز چند سال پیشِروی این بازیها ابراز هیجان میکند، پیشرفت هوش مصنوعی آنها را دلیل اصلی بازگشت پیروزمندانهی بازیهای داستان محور در برابر عناوین چندنفره میداند:
اگر به افراد بسیار زیادی که در اینترنت فعالیت میکنند بهعنوان راهی برای تولید محتوای سرگرمی فکر کنید، آن وقت متوجه میشوید که اتصال انسانها به یکدیگر آسانتر از متصل کردن هوشهای مصنوعی است.
تاثیرات هوش مصنوعی ما را در مسیر رسیدن به دورهای قرار داده است که ورق دوباره برخواهد گشت. درحال حاضر باتهای OpenAI از بیش از ۹۹ درصد بازیبازان Dota در سراسر جهان بهتر هستند. این چالشی تنگاتنگ برای هوش مصنوعی محسوب میشود. شکست دادن انسانها از سرگرم کردنشان آسانتر است اما در چند سال آینده – و اگر نظر من را بخواهید، روی برگهی کوچک محاسبات من حدوداً ۹ سال برآورد شده است – ما هوش مصنوعیهایی خواهیم داشت که قار هستند هرکاری که یک انسان باهوش میتواند بکند را انجام دهند. ساختن یکی از این انسانهای سیلیکونی در ابتدا ممکن است یک میلیارد دلار خرج بردارد اما آنها بهمرور زمان و بهسرعت ارزان و ارزانتر میشوند تا جایی که ده یا صد تا از آنها درون رایانهی شما زندگی خواهند کرد. بهرهبرداری از آنها موجب سرگرمکنندهتر شدن بسیار بیشتر بازیهای ویدئویی تکنفره میشود.
اگر بتوانید عنوانی تکنفره طراحی کنید که هیچوقت تمام نشود؛ یعنی بهعنوان مثال من بتوانم ۲۰ ساعت در هفته آن را بازی کنم و این عنوان دائم رشد کند و غنیتر بشود و طوری باشد که من ۴۰۰ ساعت پای آن بنشینم و طی تمام مدت بهاندازهی همان ۲۰ ساعت اولیه لذت ببرم… فکر میکنم بیشتر شبیه این است که شما امروز طرح چیزی را بچینید و آن را برای پنج سال بعدی برنامهریزی کنید و آن چیز به مرور زمان در پنج سال آینده عملی شود. این یک تکان بزرگ در صنعت بازیها است. هوش مصنوعی در مسیر مفیدتری مورد استفاده قرار میگیرد و نقطهی عطفی برای ایجاد تعادل میان ارزشهای بازیهای چندنفره و تکنفره میشود.
جالب است بدانید نیوئل تنها فردی نیست که از اهمیت فوقالعاده اساسی هوش مصنوعی در چند سال آینده آگاه است چراکه سونی و مایکروسافت از مدتها قبل سرمایهگذاریهای بسیار بزرگی در این زمینه انجام دادهاند که در چند سال آینده و احتمالاً اواسط نسل نهم، تاثیر آنها بر بازیهای ویدئویی را بهصورت قابل لمستری احساس خواهیم کرد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
بازی های تک نفره از همه لحاظ بر چندنفره ها برتری دارند
شاید فقط هوش مصنوعی از طریق Cloud Computing بتونه به هوش انسانی نزدیک بشه مگر نه با این پردازنده عادی به جایی نمیرسن و هیچ برتری ندارن.
البته نبرد با هوش مصنوعی محبوبیت چندانی هم نداره، کافیه یه سر به توییچ بزنید و تعداد استریمر های بازیای چند نفره رو با تک نفره مقایسه کنید تا به حرف من برسید.
من شمارو نمیدونم ،ولی من به شخصه نبرد با باس فایت های گاد آف وار و بازی های میازاکی رو خیلی بیشتر ترجیح میدم تا اینکه همیشه با یه تفنگ با بازیبازای دیگه بجنگم
شما کلا حرفی نمیزنی که در خلاف مسیر شرکت ماکروسافت باشه بنابر این برای تو فعلا اینطوری باد میوزه که نبرد با هوش مصنوعی محبوبیت چندانی نداره
Star1یعنی ملاک ۴تا استریمر هستن نه آقاجون اشتباه میزنی هدف از ساخت بازی های آنلاین درواقع ساخت بازی های بی محتوایی مثل فورت شت – پابجی یا همین کال آف دیوتی وارزون نیست البته پابجی و وارزون یکم جذابیت دارن و تشنه های شوتر رو سیراب میکنن ولی هدف از ساخت بازی های آنلاین این نبود درواقع در سال های اخیر برای کسب درآمد بیشتر بتل رویال معرفی شد و اکثر شرکت ها به جای ساخت بازی های با کیفیت رو آوردن به این سبک به جهت پول اما اصل بازی های آنلاین و مولتی رو الان ۳ شرکت دارن میچرخونن اولیش بیلیزارد کبیر هستش با ورلد آف وارکرفت که دنیاش اینقدر محتوا داشت و داره و اینقدر غنی و بزرگ بود که خیلی ها به خاطرش از زندگیشون افتادن و حتی بعضی ها مردن ( بیشتر چینی دیوونه بودن) خود من یه ترم مشروط شدم در زمان دانشگاه بعد از اون در سال ۲۰۱۳ راکستار ورود کرد به این عرصه با بازی پرطرفدار جی تی ای وی که اصن اینقدر محتوا داشت هنوز که هنوز بعد ۷ سال جز ۱۰ بازی پر فروش دنیاست تو تمام لیست ها بعد از اونم میرسیم به استیم که اول پی سی گیمینگ رو احیا کرد و دوم با بازی دوتا ۲ که همون مپ دوتا وارکرفت بود بزرگترین بازی آنلاین خودش رو راه انداخت که میبینم الان جایزه های ۱۷ میلیون دلاری در نظر میگیرن برای جام هاشون استیم هم تنها بازی پر محتواش دوتا ۲ باقی بازی ها نه با اینکه خودم تیم فورترس ۲ و کلی بازی دیگه بازی میکنم ولی دقت کن فقط همین ۳ تا بازی در واقع پایبند بودن و هستند به اون هدف اصلی ساخت بازی های آنلاین بقیه هیچ چیز جدیدی برای عرضه ندارن فقط تکرار وتکرار همین اما میرسیم به بازی های آفلاین و داستانی عناوینی که تاریخ ساز میشن و خیلی هاشون تنها یه بازی نیستن بلکه بهشون باید گفت اثر هنری مثل یه نقاشی میمونن مثل سری گاد آف وار – سری آنچارتد – سری هیلو – سه گانه گیرز در نسل هفتم این جدیدا که هیچی نداشتن – ۳ گانه جدید تامب رایدر – شدو آف کلوسوس – ایکو – لست گاردین – سری اینفیموس – سه گانه اول کیلزون – حتا سه گانه لیتل بیگ پلنت هم جزو این لیست – یا ریمیک های جدید سری کرش بندیکوت – اسپایدرمن ۲۰۱۸ – اویل ۲ ریمیک و کلی بازی دیگه اینا همشون خطی بودن ولی تاریخ ساز شدن اما عناوین آنلاین و مولتی جدید فقط یه دوره ای تو بورس هستن بعدش افت میکنن مثل همین فورت شت که الان در حد بوقم نیست با اومدن وارزون و اپکس و بعد از چند سال از چرخه این صنعت حذف میشن اما بازی های آفلاین و داستانی که الان بهت گفتم خیلی هاشون ماله ۲۰ پیش بودن اما دوباره ریمیک شدن چون در یاد و خاطره اولد پلیر هایی مثل ما حک شدن خاطره ساز بودن برامون حتا سعید آقابابایی عزیز هم همین چند روز پیش یه مقاله در مورد بازی هایی که دوست داریم دوباره ریمیک بشن نوشته اون مقاله رو بخون تا دقیقا بفهمی منظورم چیه خیلی ها وقتی شماره ۱۱ اون مقاله رو دیدن قشنگ رفتن ۲۰ سال پیش مثل خود من با یه سیستم پنتیوم فور و اون عناوینی که چقدر کیف میکردیم متا پتایی هم نبود فقط لذت بازی بود
ممنون از جوابت.
ولی منظور من بحث قدیمی مقایسه بازی های تک نفره و چند نفره نبود بلکه مقایسه چالش هایی بود که هوش مصنوعی میتونه برا گیمرا اینجا در مقایسه با هوش انسانی.
خیلی از این بازیای که مثال زدی گیمرا رو بخاطر داستان سرایی فوقالعاده یا گیمپلی سرگرم کننده یا حتی صحنه های سینماتیک و اکشن و ترسناک سمت خودش میکشه نه هوش مصنوعی آنچنانی و چالش برانگیز.
خودم امسال بازیای Farcry New Down و Shadow of the tomb raider رو تجربه کردم و بسیار لذت بردم ولی حقیقتشون این بود که بازی هنوز از نظر هوش مصنوعی خیلی جای کار دارن و به سطح مطلوبی نرسیدن.
پیرمرد دوست داشتنی پر حاشیه!
نکنه نسخه سوم هف لایفو نمی دی تا هوش مصنوعی به این لول برسه ؟ (شوخی) :rotfl: :rotfl: :rotfl:
فقط تا ۵۸ روز دیگه معلوم میشه نیازی به ۹ سال نیست آقای گیب نیویل ( نوویل خونده میشه)
۵۸ روز دیگه چه خبره؟
فکر کنم منظورش لست۲هست که هوش مصنوعی بالایی داره البته هوش مصنوعی اون با صحبت های گیب نیول متفاوته
:yes:
منظورش اینه ما تا ۹ سال دیگه براتون بازی نمیسازیم
به امید حق
نسل ۸ صنعت گیم چندسال بخاطر این بازی های تمام انلاین و بتل رویال عقب افتاد
اثراتش هنوز مونده و متاسفانه حالا حالا ها هم میمونه و به طرز عجیبی خیلی از شرکت هایی که میپرستیدیمشون اینطوری شدن از یوبی سافت و اکتیویژن گرفته تا EA و اپیک گیمز و….
گیم یعنی بازی تک نفره و داستانی.نه بازیای چندنفره که آخرش به هیچی ختمنمیشه.
داداش ته بازی های تک نفره چیه؟؟؟؟
برای چیزی جز سرگرمی بازی میکنیم؟؟؟؟؟
بازی های چند نفره هم اگه با دوستان بازی کنی بی نهایت سرگرم کنندست
مشکلت با بازی چند نفره چیه؟
مشکلش این هستش که بازی های تکراری چند نفره و سودشون باعث میشن بازی های شاهکار داستانی ساخته نشن.همین نسل اگر شرکتی به اسم سونی و موفقیت هاش نبود همه سمت همون آنلاین میرفتن.همین ماکروسافت رو ببین بیشتر تمرکزش روی آنلاین هستش اگر سونی نبود کلا داستانی رو میبوسید میزاشت کنار
باز باید همیشه یه درگیری بندازی وسط مایکی و سونی؟فقط سونی بازی تک نفره میسازه بقیه کلا نقش هویج دارن؟فقط سونی تو ساخت بازی تک نفره موفقه بقیه کلا بدرد نخورن؟این نسل مایکی کوانتوم بریک نساخت؟سانست نساخت؟ریکور نداد؟بعدم تمرکزش انلاین باشه یا نباشه مهم اینه ملت خوششون میاد وگرنه نمیساختن مهم نیاز بازاره ملت تو ایران دسترسی به یه نت درست ندارن از بازی انلاین مینالن وگرنه بازی تک نفره رو چن ساعت میشی پاش تموم میکنی بو بعدش چی؟
پرچمدار بازی های تک نفره حداقل توی این نسل کیه؟؟
کوانتوم بریک؟ شوخی میکنی؟ سانست؟؟ همچنان شوخی میکنی؟ ریکور؟؟؟؟؟ واقعا؟؟؟؟؟
تو فقط ساختن رو در نظر میگیری یا اینکه چیزه خوب ساختن هم واست مهمه؟ چون با توجه به چیزایی که تو نام بردی یعنی هرررر بازی ای که لیبل تک نفره روش باشه واست یه بازیه تک نفره حساب میشه!!! اگه اینطوره که نک هم باید جزو بازی های تک نفره حساب کنیم!!
ملت از هر چز خوبی خوششون میاد..همونطور که رینبو سیکس بسیار فروش میکنه اسپایدرمن هم بسیار فروش میکنه چون دوتاش خوبه
نیاز بازار رو شرکتا میسازن پسره خوب چون اونا دنبال پول و سرمایه ان
تو از تمام سیاره زمین فقط ملت ایران رو در نظر میگیری؟
بازی چند نفره هم چند ساعت میشینی پاش بعدش چی؟ حداقل تو تک نفره یه داستان و موسیقی و چهارتا دیالوگ و یه گرافیک نصیبت میشه
خب بزار واضهتر بگم….ویچر ۳ چی؟دایینگ لایت چی؟همین هالف لایف الکس چی؟مولتی پلتفرم تر از اینا دیگه بگم؟و اره من ساختن رو در نظر گرفتم…کوانتوم بازی بدی نبود و همچنین سانست حداقل سرگرم کننده بود…نیاز بازار رو شرکتا میسازن درسته و پلیرا هم میخرن وقتی میبینی پابجی و فورتنایت انقدر پرطرفدارن چرا بقیه نسازن؟خیلیا دوست داشتن بتل رویال بتلفیلد و کود ساخته بشه که شد…
تو تمام سیاره خب منم کل سیاره رو در نظر گرفتم تو ایران که طرف نت درستی نداره میگه فقط بازی تک نفره از انلاین خوشش نمیاد…اصلا محک نمیزنه ببینه چیه…
بازی تک نفره هر چقدر بشینی بازم کمه…هستن کسایی که دوتا ۲ رو بالای ۸۰۰۰ ساعت بازی کردن….مگه چی داره دوتا ۲؟یه مپه با ۱۰۰ تا کارکتر؟رینبو رو بالای ۲۰۰۰ ساعت بازی کردن…مگه داستان داره؟فقط مولتیه؟تو میتونی بشینی لست یا چمیدونم سانست و کوانتوم رو بالای ۲۰۰ ساعت بازی کنی؟فوق بازی تک نفره ای که بتونی اینقدر بازی کنی سری سولزبورن و ویچر و ایناست که همونم دیگه زده میشی ازش…
موسیقی و دیالوگ و گرافیک فقط تو بازی تک نفره هست؟تو انلاین نیست؟یعنی یه بازی مثل کانتر یا رینبو یا کیلینگ فلور ۲ اینا موسیقی نداره؟گرافیک چی؟داستان میخوای؟اورواچ دو…ولی اینجور نیست که برات روایت کنه باید بری بخونی روایتشو….برای رینبو هم همینه…یه بازی مولتیه ولی هر اپراتور شخصیت پردازی عمیقی داره….والا اگر شماها نزدیک بازی انلاین رفته باشید بدونید چجوریه… و حداقل هم تک نفره بازی کنید هم مولتی که خوب و بدشونو با هم داشته باشید….
قابل توجهت باشه داداش،من بازی های نسل ۵و ۶ رو،اونایی که خیلی باهاشون حال کردم رو هر کدوم بالای ۱۰۰۰ ساعت بازیش کردم(اون موقع بچه بودم وقت میشد)
Metal gear solid 1،۳
God of war 1،۲
Castlevania symphony of the night
resident evil 4
star wars knights of the old republic
…..
پس میشه،اگه عاشق یه بازی باشی میشه
از این نسلم من گاد آف وار رو ۵۰ بار زدم تو یه سال، که حدودا ۲۰۰۰ ساعتی میشه
بعدشم،بازی هایی مثل متال گیر و بایوشاک،به خاطر داستان پیچیده و مفهومیشون هر بار که بازی میکنی،یه نکته و حقیقت جدیدی رو میفهمی از این لحاظ من بازم به نظرم ۱۰۰۰ ساعت تجربه یه شاهکار آفلاین می ارزه به تجربه ۱۰۰۰ ساعته یه بازی بتل رویال
بله بله درسته…ولی خب من خودم و میدونم خیلی های دیگه کشش نداره بخواییم یه بازی رو چن صد بار بریم عموم افراد حوصلشون نمیشه که یه بازی رو بالای چن بار بازی کنن چون شما و یه عده بازی میکنی دلیل بر این نیست….من دوستانم تو استیم رو دارم که هر کدوم بالای ۱۰۰ تا بازی تو استیم دارن…هم افلاین هم انلاین ولی عکس میگیرم واست نشونت میدم چقدر وقت صرف انلاین کردن چقدر رو افلاین تا متوجه بشی….
ربطی به بال رویال یا بازیای چند نفره نداره شرکت ها پول پرستن به جای اینکه بازی کامل عرضه کنن میرن سمت بال رویال
ته بازی های چند نفره چیه؟
دنبال تهشی؟
تهش آلبوم های موسیقی شاهکار و عالیه
تهش داستان های شاهکاریه که به ما و خیلیا فداکاری و عشق و تلاش و رسیدن به هدف رو یاد میده
تهش گرافیک هاییه که باعث میشه قرنیه چشممون خستگی در بره موقع دیدنش
تهش پیشرفت تکنولوژی سیستم های کامپیوتری و نرم افزاریه
تهش خاطره و حس خوبیه که دیدنشون به دست میاد
اینا ته بازی های تک نفرست
(دوست عزیز این نظر شما هست و محترمه
ولی من اصلا باهاش موافق نیستم
وقتی یه بازی داستانی رو انجام میدی،علاوه بر گیمپلی و موسیقی دلپذیر،درگیر داستان جذابی میشی که دوست داری ادامش بدی و غرق در دنیای زیباش بشی
با شخصیت هاش ارتباط برقرار کنی
حتی بعضی از بازی ها هم علاوه بر این ها،درس زندگی هم به آدم میدن،عناوینی مثل سری متال گیر و بایوشاک ،که درسی به آدم از فلسفه و جهانبینی به آدم میدن که حتی صد ها کتاب هم نمیتونن به اون زیبایی اون رو به آدم یاد بدم
بعد از تجربه این ها،نوع بینشت به طور کلی عوض میشه و نسبت به خیلی از مسائل آگاه تر میشی
الان کدوم یک از این چیز هایی که گفتم رو میشه تو یک بازی بتل رویال پیدا کرد
بله فرمایش شما درست،باید تعدادی از این عناوین برای سرگرمی باشه ولی نه اونقدر که الان دارن حتی از عناوین آفلاین هم بیشتر میشن)
داداش من اینو قبلاً به شما تو پست نمرات bleeding edge گفتم
بازی های داستانی میتونن رو آدم اثر بزارن و درسی از جهانبینی و فلسفه بدن که شاید تو کتاب ها هم هیچ وقت یاد نمیگرفت
بله اقا متین حرف شما تقریبا درسته،ولی انصافا بعضی بازیا هستن که میشه باهاشون زندگی کرد،مثل red dead2 که من یکی انصافا باهاش حال کردم و حرف های زیادی واسه گفتن داشت و میشه از بعضی جاهاش درس گرفت.حالا تو بازی های چند نفره همچین چیزایی هست؟البته من تا حالا انلاین بازی نکردم
من نگفتم بازی تک نفره نیاز نیست اتفاقا خیلی هم نیاره دقیقا مثل رددد ۲ ولی برای سرگرمی بازی های چندنفره هم نیازن
:yes:
ای کاش هف لایف۳ رو بسازه.چه شود.
هالف لایف ۳ نمیسازن هالف لایف ۱+۲ میسازن
دیگه گیب عزیز حرفی بزنه که نمیتونیم نه بیاریم
امیدواریم همینطور بشه
تا حدودی موافقم
ولی باید اینو بدونید که هوش مصنوعی قاتل فضای ذخیره سازیه! فقط قابلیت تشخیص گفتار بصورت افلاین حداقل ۵۰ گیگابایت فضا لازم داره!
نکته جالب هوش مصنوعی اینه که کافیه اموزشش بدی ، مثل یه انسان واقعی هرچی بیشتر اموزش ببینه باهوش تر میشه
به یاری خدا 😀
امیدوارم همین اتفاق بیوفته :yes:
Zamooneh avaz shode.Hame chi mitune khoob bashe be shatre inke annesh ro dar nayaran
اینو کسی میگه که بازیای اخیرش غیر از هالف لایف همه انلاینه….البته این حرفش جای خود ولی بازی چن نفره هنوزم محبوبه…./
دقیقا چیزی که من قبلا گفتم که دنیایی بازی افلاین و داستانی ارزش بیشتری به انلاین اونم سبک بتل رویال داره و بازهم تولید کنندگان به اصالت خود یعنی داستان محور بر میگردن،ایدهایی که پیشنهاد دارم برای بازیهای که چند کاراکتر میشه انتخاب کرد و هر کاراکتر داستان و محیط و گیم پلی مخصوص به خود رو داشته باشن که دوباره بشه بازی کرد و تکراری نباشه رو گسترش بدن که فعلا هیچ بازی ندیدم که بخوای دوباره با کاراکتر دیگه بازی کنی محیط و گیم پلی فرق داشته باشه ندیدم. البته خوندم در رزیدنت ریمستر۳ این کارو کردن ولی دقیقا نمیدونم برای دوباره بازی کردن ایا با کاراکتر و محیطی جدید روبرو میشیم یا بصورت مختصر انجام شده.ایده بعدی برای بازیها شوتر نظامی که از چندین یگان نظامی مثل نیروی هوایی،دریایی،زمینی که درداخل خود چندین واحد تشکیل شده و از کشورهایی مختلف بشه کاراکتر بدست گرفت اضافه کنند.البته این ایده بصورت مختصر در کلاف مدرن وارفایر،بتل فیلد،مدال اف هنورکه در نقش نیروی پیاده دریایی یا زمینی امریکا و نیروی پیاده هوابرد انگلیس و در جاهایی نقش نیروی هوایی امریکا برای پوشش هوایی قرار گرفتیم.اگراین رو گسترش بدن که در نقش نیروی کشورهای مختلف و یگانها دریایی زمینی هوایی بیشتر قرار بیگیریم. مثلا در مرحله ای نقش خلبان جنگنده،بمب افکن،هلیکوپتر، بدون سرنشین و در مراحله ای نقش سرباز نیروی دریایی، نیروی زمینی نیروی زرهی و هدایت ناو جنگی برای پوشش توپ خانه ای و موشکی درون بازی ایجاد کنند که به ساعتها گیم پلی اضافه بشه و این ایده بزرگ رو در اینده شاهد باشیم میشه گفت بازی بزرگ با ساعتها گیم پلی که فعلا این ایدهارو بصورت کلی در هیچ بازی ندیدم
البته فضای ذخیره بیشتری میبره و هزینه دستگاها برای داشتن هاردهای با حجم بالا رو گرونتر
این حرفاش رو تقریبا به صورت ابتدایی میشه داخل rdr2 مشاهده کرد مثل ساخته شدن ساختمونا و اینکه هر npc به زندگی خودش میرسه
نیازی نداره همین حالاشم برتره
paragraph dovvoom e sohbataye Gabe Newell baraye man, bar aks neveshte shode, chand bare dige ham injoori jomalat bar aks neveshte shodan, aya faghat bara man injoori hast ? moshkel az tarafe mane ?