دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا

دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟

مهرداد کرمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا

شرکت نینتندو امسال قصد ندارد تا سخت‌افزار جدیدی را معرفی کند. این پیامی است که رئیس شرکت نینتندو یعنی شونتارو فوروکاوا (Shuntaro Furukawa) در آخرین نشست مالی این شرکت به صورت واضح و روشن اعلام کرده و این بدون شک خبر بسیار ناراحت‌کننده‌ای برای تمام کسانی است که امسال منتظر عرضه‌ی کنسول نینتندو سوییچ پرو و یا نوع دیگری از این کنسول بودند. در سال ۲۰۲۰ خبری از عرضه‌ی کنسول جدیدی از شرکت نینتندو نخواهد بود و ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا شرکت نینتندو تصمیم درستی گرفته یا مرتکب اشتباه بزرگی شده است؟

البته بگذارید قبل از این‌که ادامه دهیم به این موضوع اشاره کنم که امکان تغییر کردن نظر نینتندو و فوروکاوا وجود دارد و نمی‌توان به طور قطع گفت که امسال هیچ کنسول جدیدی از این شرکت منتشر نخواهد شد. همچنین لزومی ندارد که این شرکت نوع جدید کنسول نینتندو سوییچ و یا نسل جدید کنسول‌های خود را در این برهه‌ی زمانی اعلام کند؛‌ زیرا با این‌کار تنها به فروش خود ضربه خواهد زد. اما به هر حال ما در نظر می‌گیریم که امسال خبری از کنسول جدید این شرکت نخواهد بود. در این صورت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

از دیدگاه نینتندو،‌ این مساله یک تصمیم بسیار سخت است. از یک طرف، کنسول فعلی نینتندو در حال بازار فعلی بسیار محبوب و موفق است. این کنسول موفق شده است تا در کمتر از سه سال،‌ رکورد فروش کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یعنی اکس‌باکس وان را شکسته و توانسته است تا میزبان تعداد زیادی از بهترین‌ بازی‌های نسل باشد. البته سخت افزار این کنسول در مقایسه با پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان بسیار ضعیف‌تر است، اما این مساله نتوانسته تا جلوی منتشر شدن بازی‌های جدید را بر‌روی این کنسول بگیرد.

اما مشکل این است که دو شرکت سونی و مایکروسافت در انتهای سال ۲۰۲۰ کنسول‌های نسل نهمی خود یعنی پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس را منتشر خواهند کرد و شاید این دلیل محکمی باشد که شرکت نینتندو باید در سیاست‌های خود تغییر اساسی ایجاد کند.

دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، زودتر‌ عرضه شدن کنسول‌های مایکروسافت و سونی، مشکل بسیار بزرگی را برای شرکت نینتندو بوجود نخواهد آورد. زیرا هر دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس در زمان عرضه دارای قیمت‌های بالایی خواهند بود و همچنین بازی‌های زیادی در دسترس دارندگان این دو کنسول قرار نخواهد گرفت. پس کنسول نینتندو سوییچ حتی با وجود دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس نیز می‌تواند پر‌فروش‌ترین کنسول سال شود.

البته مساله‌ای وجود دارد که می‌تواند معمای تصمیم نینتندو را حل کند: نینتندو سوییچ، کنسولی است که اکوسیستم کنسول‌های پلی‌استیشن و اکس‌باکس را کامل می‌کند و جزو مهمی از این اکوسیستم است. بنابراین به‌صورت نا‌خودآگاه بر‌روی فروش کنسول‌های دیگر تاثیر خواهد گذاشت و از آن‌ها نیز تاثیر خواهد گرفت. اما این تاثیر به‌صورت فوری نخواهد بود. به عنوان مثال، عرضه شدن کنسول نینتندو سوییچ در سال ۲۰۱۷، تاثیر بدی بر‌روی فروش کنسول پلی‌استیشن ۴ نگذاشت و حتی این کنسول در بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توانست رکورد جدیدی را در زمینه‌ی فروش از خود به‌جای بگذارد. پس نتیجه‌ می‌گیریم که هر کنسول در زمینه‌ی خودش می‌تواند بسیار موفق باشد و همان‌قدر که کنسول سوییچ از پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان تاثیر منفی نگرفت، در مورد پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس نیز به همان صورت خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که شرکت نینتندو با وارد شدن به چهارمین سال عرضه‌ی کنسول سوییچ، قیمت این کنسول را تا حد زیادی پایین بیاورد و هین مساله نیز می‌تواند تاثیر مثبتی را بر‌روی فروش این کنسول داشته باشد.

اما در هر صورت، نینتندو باید هوشیار باشد و بداند که یا امسال و یا سال دیگر، این کنسول تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این تاثیر می‌تواند از طرف کنسول جدید این کنسول یعنی سوییچ پرو (Switch Pro) باشد. عرضه شدن یک نسخه‌ی قدرتمند‌تر از کنسول سوییچ می‌تواند تعداد بیشتری از بازی‌هایی که انحصاری نیستند را به سمت این کنسول بکشاند و همچنین شرکت نینتندو می‌تواند تغییرات ظاهری زیادی را همانند کنسول‌های اکس‌باکس وان اکس و پلی‌استیشن پرو بر‌روی این کنسول پیاده‌سازی نماید. البته نینتندو با این جریان غریبه نیست و در گذشته ظاهر کنسول‌های Gameboy Color, Nintendo DSi, و New Nintendo 3DS را دست‌خوش تغییرات زیادی کرده است.

دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا

پس با توجه به این موضوعات، نینتندو تصمیم درستی را برای عرضه نکردن مدل جدید کنسول سوییچ در سال جاری، اتخاذ کرده است. سوییچ در حال حاضر فروش بسیار خوبی دارد و به‌نظر می‌رسد که عرضه شدن کنسول‌های جدید دو شرکت سونی و مایکروسافت نیز تاثیر بسیار دیر‌تری خواهند داشت. پس چرا باید به این زودی شرکت نینتندو تصمیم به عرضه‌ی یک کنسول جدید بگیرد؟

شاید ساده‌ترین جواب این سوال این باشد که با عرضه شدن نوع قدرتمند‌تر این کنسول، نینتندو به زنده ماندن کنسول سوییچ در زمان عرضه‌ی دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس کمک کرده است. البته راه دیگری نیز وجود دارد که نینتندو سوییچ در این رقابت دوام بیاورد و آن چیزی نیست جز عرضه کردن عناوین با کیفیت و با ارزش؛ زیرا همانطور که در قبل نیز ذکر کردیم، کنسول پلی‌استیشن ۴ در سال ۲۰۱۷ تحت تاثیر عرضه‌ی کنسول نینتندو سوییچ قرار نگرفت و این بدلیل عرضه‌ی بازی‌های با کیفیتی نظیر Horizon: Zero Dawn و Persona 5 بود.

حدس ما این است که به احتمال خیلی زیاد، نینتندو نیز به جای عرضه‌ی سخت‌افزار جدید یا نینتندو پرو، تمرکز خود را بر‌روی عرضه‌ی عناوین با کیفیتی نظیر Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, یا Super Smash Bros. Ultimate بگذارد و عناوینی را عرضه‌‌ کند که بتوانند از نظر فروش با این بازی‌ها رقابت داشته باشند. البته در حال حاضر نمی‌توانیم حدس بزنیم که این شرکت چه بازی‌هایی را توسعه خواهد داد. اما در نهایت باید بگویم که این شرکت برای ماندن در رقابت نیاز به عرضه‌ی سخت‌افزار جدیدی ندارد و این را از زبان کسی می‌شنوید که صبرش برای عرضه‌ی کنسول نینتندو سوییچ پرو لبریز شده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • امیدوارم هکر های عزیز یه زحمتی بکشن این کنسول رو کرک کنن. از قیمت خودش بگذریم قیمت بازی هاش کمر میشکنه

  • معرفی کنسول جدید نینتندو بنظرم برمیگرده به اینکه آیا فروش مولتی پلتفرم ها به نینتندو چسبیده یا نه. نینتندو سوویچ قطعا این قدرت رو داره که انحصاری های نینتندو رو تا یک نسل دیگه اجرا بکنه ولی من توانی درش نمیبینم که بتونه بازی های ترد پارتی رو اجرا کنه از اینجا به بعد.
    ناگفته نماند همین الان هم اجرای هر مولتی پلتفرمی بجز فورتنایت روی نینتندو عذابه تا اونجا که من تست کردم.
    God bless epic games

  • اگر معرفی نکنه عملا هیچ بازی مولتی پلتفرم نسل نهم برای این کنسول عرضه نمیشود.
    و تنها نکته مثبتش همان بازی های انحصاری سوییچ است.
    و اگر تا اواسط این نسل با همین فرمول پیش بره شکست میخوره.

    • mrfake گفت:

      فعلا که با قدرت پایین سخت افزارش و بازی های کارتونیش قوی ترین کنسول تاریخ رو شکست داره هیچ از فروش کلی باکس هم زده بالاتر و دوم شده اون هم در کمتر از ۳ سال
      نسل بعد هم همین فرمون رو میاد جلو ولی اگر فروشش پایین اومد احتمالا در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ یک کنسول جدید بیرون میده اینجوری این کنسولش هم ۵ سالی در بازار بوده و بازی های انحصاریش هم برای سوئیچ میاد و هم کنسول نسل ۹ . ولی مشکل اینجاس که اگر سوئیچ بخواد یک کنسول دستی بده که بخواد بازی های نسل بعد رو اجرا کنه حداقل به ۷ ۸ ترافلاپس قدرت نیاز داره که آیا این قدرت در یک کنسول دستی کوچیک جا میشه یا نه؟ شاید با پیشرفت تکنولوژی و کم شدن هزینه ها شدنی بشه و اگر اینجوری بشه نسل ۹ یک کنسول بیرون میده و بعضی بازی های مولتی فقط روی همین کنسول اجرا میشن.البته کسی که سوئیچ میخره دنبال مولتی نیست دنبال قدرت هم نیست دنبال ترافلاپس هم نیست دنبال انحصاری هایی مثل ماریو و زلدا هستش. همونطوری که کنسول سونی رو برای همین میخرن 😎

    • فرشاد گفت:

      گل من سوئیچ حتا با اینکه ۳ سال امده آمار فروشش بیشتر از مایکروسافته شما فکر شرکت خودت باش نینتندو تنها شرکت قدیمی که تونسته از نسل پنجم با ورود طوفانی سونی و کنسول بی نظیر پلی استیشن جون سالم بدر ببره همچنان در ساخت کنسول باقی بمونه و در طی این سالها و این ۳ نسل بعدش بهم ثابت کرده اصن تو دنیای کنسول با هیچ شرکتی رقابت نمیکنه و روند کاری خودش رو داره و بازی های خاصی هم داره که تو این سالها همه گیر تر شدن و طرفدارشون بیشتر شده مثلا من خودم تا قبل از سوئیچ اصن با زلدا حال نمیکردم ولی الان این نسخه آخری خیلی خفن بود یا مثلا بازی ماریو کارت رسما رقیب کراش بندیکوت بود و هزاران بازی دیگه

  • با تشکر بابت مقاله ای که تهیه کردید
    اما بنظرم این که nintendo switch pro میتونه بازی های مولتی پلتفرم بیشتری رو بیاره،حرف اشتباهی هست
    برای مثال ما ps4 و ps4 pro رو داشتیم که عرضه بازی ها برای جفتشون یکسان بود و ما تنها تفاوتی که میدیدم کیفیت اجرا بازی ها بودش
    اما اگر قرار باشه nintendo switch pro با هدف عرضه بازی های مولتی پلتفرم بیشتر باشه به این معنیه که بازی هایی عرضه میشن که فقط میتونن روی سوئیچ پرو اجرا بشن و روی سوئیچ عادی غیر قابل بازی هستن و این به معنی یک کنسول جدیده و نه به معنی یک کنسول ارتقا یافته یا همون PRO.
    اما اگر واقعا قرار باشه با همچین هدفی بیاد،بنظرم زوده با توجه به اینکه سوئیچ تازه ۳ ساله که اومده و همین چند وقت پیش نسخه lite اون عرضه شد،باعث میشه که صدای خیلی از طرفدار ها در بیاد

  • به نظر من که اینطور نیست و اگه بخواد بازی های نسل بعدی روی نینتندو پورت بشن احتمال زیاد نیاز به به یه نینتندو قویتر داره

  • گفت:

    کنسولی که بازی هایی مثل زلدا داره به این سادگی ها شکست نمیخوره

  • فرشاد گفت:

    با تشکر از آقای کرمی بابت این مقاله البته همونطور که خودتون هم میدونید کلا رویه کاری نینتندو با باقی شرکت های سونی و مایکرو متفاوته مخصوصا سال های قبل و نسل هفتم که کنسول وی و دی اس بودن اما با همه این موارد نینتندو کلا وسطای هر نسل یه کنسول جدید معرفی میکنه و فکر هم نمیکنم تا سال ۲۰۲۲ کنسول جدیدی معرفی کنه چون استقبال از سوئیچ بی نظیر بوده و خودم اگه بتونم دوست دارم یه نینتندو سوئیچ لایت بگیرم لامصب دوران طلایی پی اس پی رو برام تداعی میکنه حیف دو صد حیف که بعد پی اس ویتا دیگه سونی سراغ کنسول دستی نمیره

  • amin74 گفت:

    آقا یک سوال فنی دارم جواب بدین لطفا .دوستان شما اکانت هاتون رو از کدام سایت تهیه میکنید که اطمینان دارید بهش میخوام اکانت بگیرم لطفا تایید بشه

    • فرشاد گفت:

      اگر تبلیغ حساب نمیکنن من از سایت های گیم سنتر و گیم شیرینگ میگیرم البته گیم سنتر یجورایی باید حواست باشه رو هوا میزنن اکانت هارو فقط یادت باشه اکانت ظرفیتی شاید یه بازی بیشتر بهت نده ولی اطمینانش بیشتر از هکی هستش که تو مثلا ۴ تا بازی وجود داره و در ضمن اینم اضافه کنم ظرفیتی مثل هکی دزدی به حساب نمیاد خیالت هم راحت تره و یه موضوع دیگه اینکه اگه مثل من خیلی آنلاین بازی نمیکنی با کنسول ظرفیت ۱ بخر چندتا بازی تا چند وقت راحتی

دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا
دوراهی نینتندو | آیا معرفی نکردن نینتندو سوییچ جدید اشتباه است؟ - گیمفا