قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا

قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها

مصطفی زاهدی
۱۰:۱۵ ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا

زمان به سرعت می گذرد…نسل هشتم سال آخر خود را سپری کرده و نفس های آن به شماره افتاده است. انگار همین دیروز بود که منتظر عرضه کنسول های نسل هشتم بودیم و برای تجربه عناوینی مانند Killzone:Shadowfall و یا Halo: Guardian روزشماری می کردیم…از آن روزها سالها می گذرد و نسل هشتم، پس از فراز و نشیب های مختلف و پستی بلندی های متعدد، به پایان راه خود نزدیک می شود. وقت آن است که دو کنسول PS4 و Xbox one، کنترلر خود را بیاویزند و جای خود را به جوان تر ها بدهند!
نسل هشتم اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی به همراه داشت. هر چند در کل اتفاقات خوش آیند و مطلوب آن بسیار بیش تر از اتفاقات ناامیدکننده گاه و بیگاه بود. تولد عناوین ارزشمندی مانند Bloodborne, Horizon: Zero Dawn, Nioh, Hellblade, Dying light, Titanfall و عناوین بزرگ دیگر در طی عمر نزدیک به شش سال نسل هشتم رقم خورد. بازیبازان پرشماری در نسل هشتم به طور رسمی به جمع گیمرهای حرفه ای پیوستند و از لحظات بازی خود لذت بردند.
در کنار تمامی اتفاقات شیرین و مثبت اما، شاهد برخی اتفاقات بعضا ناامید کننده نیز بودیم. از عملی نشدن وعده اجرای بازیها بر روی فریم ثابت شصت گرفته، تا مشکلات متعدد و جان فرسای عناوین منتشره در دو سال آخر نسل هشتم از لحاظ گرافیکی. بسیاری از لذت بخش ترین و سرگرم کننده ترین عناوین دوسال اخیر، مانند Metro Exodus, Borderlands 3 و Days Gone تا حد زیادی قربانی مشکلات گرافیکی و افت فریم ها وحشتناک شدند. چه بسا برخی بازیها در اجرای رولن بر روی سی فریم نیز ناتوان بودند. چه بسا اگر این مشکلات و اتفاقات ناامیدکننده وجود نداشت، این دوسال آخر نسل هشتم به مراتب به یاد ماندنی تر میشد…
صحبت در مورد نسل هشتم بس است. چه شما یکی از کنسول های PS4, Xbox one و حتی Nintendo switch را در نسل جاری در اختیار داشتید، چه پلتفرم اصلی شما PC بود، قطعا به طور کامل تلخ و شیرین شش سال اخیر را چشیده اید. پس اجازه دهید برویم سراغ نسل نهم. نسلی که انتظار یک جهش بزرگ از لحاظ فنی و سرگرمی از آن انتظار می رود…

در مقاله پیش رو، سعی بر آن بوده است که نگاهی کلی اما دقیق، به کنسول های نسل نهم، عناوین انحصاری احتمالی و موارد مشابه انجام شود.

قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا

PS5 (عکس صرفا جنبه تزئینی دارد)

  • نگاهی به کنسول PlayStation 5:

مشخصات رسمی و تایید شده
CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)

GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency) Custom RDNA 2

Memory/Interface: 16GB GDDR۶/۲۵۶-bit

Memory: Bandwidth 448GB/s

Internal Storage: Custom 825GB SSD

IO Throughput: 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)

Expandable: Storage NVMe SSD Slot

External Storage: USB HDD Support

Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

در مورد مشخصات فنی کنسول PS5, چند مسأله بیشتر از نکات دیگر قابل توجه است. اول از همه، قدرت ۱۰٫۲۸ ترافلاپس GPU کنسول، بدان معنی است که بر روی کاغذ، GPU کنسول نسل نهمی سونی از رقیب دیرینه خود نزدیک به پانزده تا بیست درصد ضعیف تر است. چرا که Xbox Series X قدرتی بالغ بر ۱۲ ترافلاپس به مخاطبان عرضه می دهد. البته بدیهی است که صرف بالاتر بودن ترافلاپس، نمی تواند به معنای ضعف کلی PlayStation 5 در مقابل Xbox Series X باشد. نکاتی مانند موتور گرافیکی مورد استفاده برای توسعه بازی، میزان Optimze بودن Engine و در کل سرعت پردازش کلی دو کنسول نیز بسیار حائز اهمیت است. اما با توجه به اطلاعاتی که فعلا در اختیار داریم، و از آنجایی که هیچ گونه تست، آزمایش عملی و مقایسه ای وجود ندارد، باید گفت Xbox Series X از لحاظ پردازش گرافیکی قدرتمند تر است. نکته دیگر در مورد سخت افزار PlayStation 5, که با بازخورد های طنز کاربران در توییتر، ردیت و سایر شبکه های مجازی نیز مواجه شد، حافظه عجیب و غیر مرسوم ۸۲۵ گیگابایتی داخل دستگاه بود. منطقی ترین و عقلانی ترین توجیه برای انتخاب این مقدار حافظه، به جای حافظه ای رایج تر مانند ۱ ترابایت، احتمالا ارزان تر شدن قیمت نهایی، و همچنین سرعت بیشتر هارد SSD مذکور است. هارد SSD ای که به نظر می رسد یکی از نقاط قوت PlayStation 5 به شمار می آید و برخی تحلیلگران حوزه سخت افزار، و همچنین برخی سازندگان استودیو های داخلی سونی، به تمجید از هارد پر سرعت SSD این کنسول پرداخته اند. گمانه زنی ها حاکی از آن است که با توجه به سرعت فوق العاده بالای دو هارد SSD کنسول های PlayStation 5 و‌Xbox Series X, مفهومی به نام “صفحه لودینگ” تا حد قابل توجهی در نسل نهم غریبه خواهد بود. چرا که به نظر می رسد بارگذاری عناوین با حجم و پردازش کم آن قدر سریع است که دیگر مجالی برای ارائه توضیحات کمکی و‌ Tips ها مختلف در صفحات لودینگ برخی بازی ها نخواهد بود. البته بدیهی است که عناوین سنگین تر و احتمالا جهان آزاد بسیار بزرگ، همچنان رقیبی قدر برای هارد های SSD به شمار می آیند. در کنار نکات بالا، از آنجایی که اطلاعات رسمی و تایید شده ای در مورد سیستم خنک کننده، ابعاد دستگاه و شکل ظاهری PlayStation 5 در دسترس نیست، امکان صحبت در مورد آن ها وجود ندارد.

  • عناوین احتمالی لانچ PlayStation 5:

همانطور که احتمالا می دانید، عرضه دو عنوان Ghost of Tsushima و The Last of Us part Two برای کنسول PlayStation 5 در زمان عرضه تایید شده است. پس باید گفت تا همین جا شاهد یک لانچ نسبتا قدرتمند برای کنسول نسل نهمی سونی هستیم. از طرف دیگر، احتمالا یک یا دو عنوان معرفی نشده دیگر، که ساخت استودیو های داخلی سونی هستند برای لانچ PlayStation 5 برنامه ریزی شده باشند. با توجه به درگیری و مشغله اکثر استودیو های بزرگ سونی، مانند ناتی داگ، سانتا مونیکا، ساکر پانچ و مدیا مولکول، حدس و گمانه زنی در مورد این عناوین احتمالی بسیار سخت و دور از ذهن خواهد بود. از طرف دیگر، بسته به زمان انتشار PlayStation 5, می توان با اطمینان از عرضه عناوین ورزشی سالانه مانند Madden NFL, FIFA, NBA 2k  و همچنین نسخه بعدی Call of Duty برای PlayStation 5 تا حد زیادی اطمینان داشت. از طرف دیگر احتمال عرضه عناوین انحصاری کوچک تر و خانوادگی مانند Knack یا عناوین مشابه نیز وجود دارد هر چند که همه این صحبت ها در حد شایعه و گمانه زنی است.

  • نگاهی به Backward Compatibility:

متاسفانه توضیحات مارک سرنی، معمار ارشد PlayStation 5 تا حد قابل توجهی در مورد این قابلیت گنگ و کلی بود. اول از آنکه هنوز مشخص نیست آیا این قابلیت فقط نسل قبل را در بر میگیرد یا شامل عناوین کنسول PlayStation 3 نیز می شود. از طرف دیگر در ابتدا اشاره شد حدود صد عنوان شاخص و مطرح PlayStation 4 از همان ابتدا بر روی کنسول نسل نهم سونی قابل اجرا هستند اما بعد تر اشاره شد احتمالا این رقم بالغ بر هزار عنوان می شود. از طرف دیگر مشخص نیست Backward Compatibility شامل ساپورت فیزیکی عناوین PlayStation 4 می شود، یا دیجیتالی یا هر دو. در کل در مورد این قابلیت مورد انتظار و مهم، باید منتظر انتشار اخبار بیشتر و دقیق تر ماند.

  • نگاهی به عناوین انحصاری سال های ابتدایی PlayStation 5:

سیاست سونی در قبال نسل نهم، کنسول PlayStation 5 و موارد دیگر، بسیار محافظه کارانه بوده است و به نظر می‌رود شاهد ادامه همین روند در یکی دو سال پس از عرضه کنسول نیز باشیم. هم اکنون ساخت و توسعه برخی عناوین انحصاری مطرح کاملا برای PlayStation 5 تایید شده است. اول از همه ساخت ادامه فرانچایز متحول شده God of War, و دیگری نسخه جدید مجموعه Marvel’s Spider-Man. البته در اینجا اشاره به این نکته نیز ضروری است که بابد به پروسه ساخت این عناوین دقت کرد. بازی تحسین شدهGod of War پنج سال در دست ساخت بوده و نهایتا در اواخر نسل هشتم عرضه گردید. با توجه به این نکته، و در نظر گرفتن مدت زمان حداقل پنج ساله توسعه نسخه جدید سری، امکان عرضه نسخه جدید God of War در زمانی زودتر از  ۲۰۲۲-۲۰۲۳ کاملا غیر ممکن است. همچنین بدیهی است که ترجیح سونی و سانتا مونیکا این باشد که هنگام عرضه نسخه بعد، تعداد دستگاه های فروخته شده PS5 به حدی رسیده باشد که فروش مناسب بازی را تضمین سازد.
در مورد Marvel’s Spider-Man البته شرایط متفاوت است و بنابر گمانه زنی های مختلف، عرضه بازی در بازه زمانی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کاملا محتمل است. اگر این اتفاق رخ دهد عرضه نسخه جدید عنوان به شدت موفق Marvel’s Spider-Man, می تواند به فروش بیشتر PlayStation 5 در آن سال تا حد زیادی کنک کند، چرا که Marvel’s Spider-Man تبدیل به پرفروش ترین عموان انحصاری PlayStation 4 در نسل هشتم شد.
در کنار توضیحات بالا، باید اشاره کرد تا سال ۲۰۲۲, احتمال عرضه عنوانی دیگر از سوی Naughty Dog وجود دارد. چرا که با وجود صرف نیروی انسانی و مالی حداکثری جهت توسعه The Last of Us part Two, تیم کوچکی از سازندگان این استودیو بر روی عنوان معرفی نشده ای کار می کنند و احتمالا پس از عرضه The Last of Us part Two, اگر برنامه احتمالی جهت عرضه بسته الحاقی وجود نداشته باشد، تیم اصلی به آن تیم کوچک ملحق می گردند و کار توسعه آن عنوان معرفی نشده را ادامه می دهند. آن عنوان دوم یا نسخه جدید Uncharted است، یا یک IP کاملا جدید با فضایی متفاوت. تقویم عرضه عناوین ناتی داگ در نسل هفتم و هشتم البته نوید یک عنوان دیگر تا قبل از ۲۰۲۲ را می دهد.
عناوین انحصاری دیگر استودیو های سونی، مانند ساکر پانچ، مدیا مولکول، و دیگر استودیو های کوچک و بزرگ، تا حد زیادی وابسته به توسعه عناوین فعلی آنهاست و طبیعی است هر گونه اظهار نظر و گمانه زنی در این مورد کاملا غیر منطقی است.

قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا

سیاست سونی در قبال نسل نهم، کنسول PlayStation 5 و موارد دیگر، بسیار محافظه کارانه بوده است و به نظر می‌رود شاهد ادامه همین روند در یکی دو سال پس از عرضه کنسول نیز باشیم

  • انتظاراتی که از کنسول PlayStation 5 داریم:

اول از همه، باید بگویم مطالبی که به عنوان انتظارات میخوانید، نظرات شخصی من است و بدیهی است که نظر هر کس بر اساس صلاحدید شخصی خود  فرد است.
صادقانه بگویم، فارغ از مطالبی مانند شکل ظاهری کنسول، کم صدا بودن آن و یا موضوعاتی مانند رزولوشن ۴K, مهم ترین انتظاری که به شخصه از PlayStation 5 دارم، اجرای روان و ثابت تمامی بازی های، بر روی شصت فریم ثابت است. انتظاری که دور از ذهن به نظر نمی رسد چرا که از لحاظ قدرت، PlayStation 5 چیزی بین شش تا هشت برابر از کنسول پیشین خود قدرتمند است و بدیهی است انتظار فریم ریت ثابت شصت، به هیچ‌ وجه انتظاری غیر منطقی و دو‌ر از انصاف به شمار نمی آید. انتظار دیگر من، این است که سونی تا حد ممکن از عرضه کنسول های میان نسلی خودداری کند و تمام تمرکز استودیو های فرست پارتی خود را بر روی بهینه سازی عناوین برای PlayStation 5 قرار دهد. متاسفانه برخی عناوین عرضه شده انحصاری و غیرانحصاری یکی دو سال اخیر، بر روی PS4 معمولی کیفیت راضی کننده ای نداشتند و بخشی از جواب مسأله، در این نکته نهفته است که سازندگان عناوین مذکور، PlayStation 4 Pro. را به عنوان پلتفرم مبدأ در نظر می گرفتند چرا که قدرت ببشتری نسبت به کنسول پایه دارا بود. به همین دلیل و جهت تکرار نشدن اتفاقات مشابه، امیدوارم شاهد کنسول میان نسلی نباشیم و خود PlayStation 5 بتواند حداقل شش سال عناوین روز را به خوبی اجرا کند و تجربه ای فوق العاده برای مخاطبان به همراه داشته باشد. و به عنوان نکته آخر، امیدوارم شاهد برخی نقص ها و مشکلات فیزیکی و نرم افزاری در سال های ابتدایی عرضه کنسول PlayStation 5 نباشیم. نمی دانم آیا به خاطر می آورید یا نه اما در نسل هفتم، برخی از کنسول های ابتدایی PlayStation 3 با مشکل سه چراغه شدن مواجه می شدن که آن مسأله مساوی بود با از رده خارج شدن کنسول. البته بدیهی است که سونی قطعا اقدامات لازم را می اندیشد اما با توجه به قیمت سرسام آور احتمالی کنسول نسل نهم سونی در ایران، مشکل و خرابی دستگاه می تواند ضربه ای مهلک بر خریدار وارد سازد.

قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا

Xbox Series X…

  • نگاهی به کنسول Xbox Series X:

پردازنده‌ی گرافیکی: پردازنده‌ی گرافیکی شخصی‌سازی‌ شده‌ی RDNA 2، با قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی و با فرکانس ۱٫۸۲۵ گیگاهرتز

پردازنده‌ی مرکزی: پردازنده‌ی مرکزی شخصی‌سازی شده Zen 2 با ۸ هسته و فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز

اندازه‌ی تراشه:  ۳۶۰٫۴۵ میلی‌متر مربع

حافظه: ۱۶ گیگابایت با باس ۳۲۰mb

پروسه‌ی ساخت: ۷ نانومتری بهبود‌یافته

پهنای حافظه: ۱۰ گیگابایت با پهنای ۵۶۰ GB/s و ۱۰ گیگابایت با پهنای ۳۳۶ GB/s

فضای ذخیره‌ی داخلی: ۱ ترایابت SSD NVME

توان عملیاتی ورودی/خروجی: ۲٫۴ GB/s و ۴٫۸ GB/s (با بلوک سخت‌افزاری سفارشی، فشرده شده است)

فضای ذخیره‌‌ی خارجی قابل ارتقا: کارت گسترش‌دهنده‌ی ۱ ترابایتی

پشتیبانی از هارد اکسترنال USB 3.2

درایو نوری: درایور Bluray با کیفیت ۴K UHD

هدف عملکرد: اجرا در رزولوشن ۴K، با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و قابل ارتقا تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه

قابل توجه ترین نکته در مورد مشخصات کنسول Xbox Series X, ترافلاپس بسیار قابل توجه GPU کنسول است که نه تنها از رقیب دیرینه خود حدود پانزده درصد قوی تر است، بلکه نسبت به کنسول نسل قبل ایکس باکس چیزی نزدیک به هشت برابر قوی تر است که همین مسأله جهشی بسیار فوق العاده را از حیث سخت افزار و پردازش نشان می دهد. در واقع همانند Xbox One X, مایکروسافت بار دیگر تمامی تلاش خود را در جهت ساخت کنسولی فوق العاده قدرتمند به کار گرفته است. قدرت بسیار قابل توجه Xbox Series X)حداقل روی کاغذ و با توجه به مشخصات)، خبری بسیار فوق العاده برای سازندگان و توسعه دهندگان بزرگ به شمار می آید چرا که هر چه بازیسازان با سیستم های قدرتمند تری مواجه باشند، دست آنها برای به اوج رساندن بازی هایشان بسیار بیش تر باز است. البته در این جا بد نیست که به این نکته نیز اشاره کنم که نگرانی نیز در مورد قیمت نهایی Xbox Series X وجود دارد که به نظر میرسد با قیمتی قابل توجه و نسبتا گران مواجه باشیم. شاید بتوان گفت تصمیم سونی در استفاده از سخت افزار متعادل تر، رسیدن به قیمت نهایی کم تر برای مخاطبان بوده است. چرا که از گذشته، قیمت معقول کنسول ها یکی از مهم ترین فاکتور های جذب بازیبازان و ترغیب آنها به خرید کنسول بوده است. چرا که بدیهی است نهایت کیفیت و قدرت خروجی، چه از لحاظ پردازش، رزولوشن خروجی و فریم ریت، و چه از لحاظ قابلیت های گرافیکی تنها از طریق PC های High End ممکن است و کنسول های بازی حرفی در این زمینه برای گفتن نخواهند داشت. به همین دلیل قیمت تمام شده Xbox Series X را باید اکنون مهم ترین دغدغه برای طرفداران برند ایکس باکس در نظر گرفت. چرا که می توان گفت از لحاظ قدرت سخت افزاری و نرم افزاری، خیال آن ها راحت است.

  • عناوین احتمالی لانچ Xbox Series X:

عرضه عنوان به شدت مورد انتظار Halo: Infinite, برای کنسول نسل نهمی مایکروسافت قطعی است. سازندگان نیز وعده کیفیت خروجی فوق العاده ای را بر روی Xbox Series X داده اند. از طرف دیگر نسخه ارتقاء یافته Gears 5 نیز از همان ابتدا و به عنوان بازی لانچ قابل تهیه خواهد بود. و البته یکی دیگر از عناوین لانچ این کنسول، دنباله عنوان تحسین شده Hellblade خواهد بود که معرفی آن توجهات بسیاری را به سمت کنسول Xbox Series X معطوف داشت و مایکروسافت نیز حساب ویژه ای بر روی این عنوان انحصاری باز کرده است. احتمال آنکه مایکروسافت و استودیو های داخلی آن یکی دو سوپرایز را در آستین داشته باشند نیز وجود دارد و ممکن است شاهد IP جدید در زمان لانچ Xbox Series X باشیم هر چند با توجه به سیاست های مایکروسافت در زمینه بازاریابی و تبلیغات، کمی این مسأله بعید به نظر می رسد. همچنین به نظر می رسد قابلیت Backward Compatibility این کنسول، فچغق العاده کامل و گسترده است و تمامی عناوین نسل های گذشته ایکس باکس را فرا می گیرد. در کل با توجه به سخت افزار قدرتمند این کنسول، و همچنین خریداری برخی استودیو های نسبتا مطرح در یکی دو سال اخیر توسط مایکروسافت، به نظر می رسد این کمپانی بزرگ قصد دارد ناکامی خود در نسل هشتم را در رقابت با رقیب دیرینه خود جبران کند و به روزهای طلایی نسل هفتم بازگردد. هر چند که باید اذعان کرد عرضه انحصاری های AAA می تواند پر رنگ ترین نقش را در این زمینه ایفا سازد و ورق را به سود Xbox Series X برگرداند. همچنین بدیهی است همانند صحبتی که در مورد PlayStation 5 کردم، عرصه عناوین ورزشی سال آینده مانند FIF, NbA 2K و PES در کنار نسخه جدید Call of Duty تقریبا قطعی به شمار می آید. البته به نظر می رسد گستردگی Backward Compatibility این کنسول، دست مخاطبان را برای انتخاب بازی مورد علاقه بسیار باز خواهد گذاشت.

  • نگاهی به عناوین انحصاری سال های اولیه Xbox Series X:

با توجه به عرضه Halo Infinite به عنوان یکی از بازیهای زمان عرضه کنسول، دنباله تقریباً حتمی سری هیلو زودتر از چهار-پنج سال دیگر، آن هم در خوش بینانه ترین حالت ممکن اتفاق نخواهد افتاد. اما باید گفت عرضه Gears 6, می تواند در بازه احتمالی اواخر ۲۰۲۱ تا تعطیلات ۲۰۲۲ امکان پذیر باشد چرا که سازندگان در طول این باز می توانند نسخه جدیدی سری را توسعه دهند و بعید به نظر می رسد مایکروسافت  مدت زمانی بیش از دو و نیم سال از عمر کنسول جدید خود را بدون نسخه جدید Gears بگذراند. در کنار عناوین بالا، فرانچایز Forza Horizon که با اختلاف زیاد برترین عنوان سبک ریسینگ به شمار می آید نیز قطعا از جمله مهم ترین برگ های برنده مایکروسافت در دو سال اول عرضه کنسول به شمار می آید و عرضه حداقل یک عنوان جدید از سری Motorsport یا Horizon, می تواند در جذب مخاطب برای کنسول نسل نهمی مایکروسافت بسیار تاثیر گذار باشد. در کنار این فرانچایز های نام آشنا، عرضه IP های جدید نیز کاملا منطقی به نظر می رسد خصوصا با توجه به این نکته که مایکروسافت سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه در چند وقت اخیر انجام داده است.

قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا

عرضه عنوان به شدت مورد انتظار Halo: Infinite, برای کنسول نسل نهمی مایکروسافت قطعی است. سازندگان نیز وعده کیفیت خروجی فوق العاده ای را بر روی Xbox Series X داده اند

  • انتطاراتی که از Xbox Series X داریم:

در زمینه انتظارات، همانند نکاتی که در مورد PlayStation 5 مطرح کردم، اول از همه فکر می کنم مهم ترین موضوع رسیدن به فریم ریت حداقل شصت، آن هم به صورت کامل ثابت است. هر چند صحبت هایی مبنی بر هدف قرار دادن ۱۲۰ فریم نیز به گوش می رسد اما منطقی است که انتظارات را در حد معقول نگه داریم و انتظار معجزه از یک کنسول ۵۰۰-۶۰۰ دلاری نداشته باشیم. در کنار این مسأله، فکر می کنم بزرگ ترین نقص و کمبود بزند ایکس باکس، مربوط به کمبود عناوین انحصاری بزرگ و AAA است. بخشی که رقیب مایکروسافت یعنی سونی در آن فوق العاده عالی عمل کرده است و نه تنها به طور موفق نسخه های جدید فرانچایز های پرچم دار خود مانند Uncharted و God of War را عرضه می کند، بلکه به طور مداوم به خلق IP های فوق العاده مانند Bloodborne و Horizon Zero Dawn نیز می پردازد. در واقع به نوعی می توان گفت در کنار قیمت تمام شده، خدمات جانبی و تبلیغات کلی، این عناوین انحصاری هستند که می توانند بر فروش کنسول های نسل نهم بیش از پیش تاثیر مستقیم و گسترده بگذارند…

سخن پایانی:

هنوز اطلاعات و نکات بسیاری در مورد کنسول های نسل نهم و بازیای مربوط آنها می بایست منتشر گردد تا آشنایی بیشتری پر این زمینه ایجاد گردد. اما با این وجود، اطلاعات و شایعات فعلی، نوید یک نبرد بسیار جذاب را بین دو برند بزرگ دنیای کنسول ها می دهند. البته باید دید شرکت بزرگ نینتندو چه حرکتی در نسل نهم انجام می دهد. هر چند به طور کلی، بازار عناوین نینتندو کاملا خاص و متفاوت است از بازار مخاطبان PlayStation 5 و‌Xbox Series X… در پایان نظر شما گیمفایی های عزیز در این رابطه چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا
قدم به قدم تا ایستگاه نهم صنعت بازی | نگاهی جامع به نسل نهم کنسول ها - گیمفا