تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا

تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ !

ماني میرجوادی
۱۴:۱۴ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا

در دوقسمت قبل تاریخچه PlayStation،با دو کنسول خانگی قبلی شرکن سونی آشنا شدید و موفقیت های شدید این دو کنسول را مطالعه کردید.سونی تنها شرکت کنسول سازی در طول تاریخ است که در دو نسل پیاپی توانست پیروز میدان جنگ کنسولی باشد.اما در نسل هفتم این غول تکنولوژی و سخت افزاری،با اینکه قدرتمند ترین کنسول تاریخ تا به الان یعنی PlayStation 3 (از نظر سخت افزاری و پردازشگر به عقیده ی کارشناسان امر برترین و قویترین کنسول است) را عرضه کرد،ولی مشکلات عدیده ای باعث شد موققیت های دو نسل قبل تکرار نشود و درسی برای سونی شود که در نسل آینده چطور جلو برود.توجه شما را به ادامه مطلب جلب میکنم.

مارچ ۲۰۰۱: سلول‌های سخت

بیشتر شبیه شروع یک فیلم علمی تخیلی بود. سونی بعد از پشت سر گذاشتن نسل‌های تکنولوژیکی با کنسول‌های PS1 و PS2‌ حالا به فکر PS3‌ افتاده بود. فراتر از تصور خیلی‌ها. در واقع PS3 قرار بود انتهایی ترین مرز مهندسی در مقیاس میکرو باشد.در سیزدهم مارچ ۲۰۰۱، سونی با عقد قراردادی با شرکت‌های IBM‌ و Toshiba، تصمیم گرفت پردازنده‌هایی انقلابی با اسم رمز “سلول” را، راه اندازی کنند. این پردازنده‌‌های پیچیده و نه هسته‌ای که شامل ۲۳۴ میلیون ترانزیستور می‌شدند، قدرت بخش تمام تکنولوژی‌های آینده بودند. از ساعت مچی گرفته تا کنترل‌های تلویزیون.طراحی این پردازنده که هزینه‌های هنگفتی هم داشت، در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید. در همین زمان Jim Kahle، شخصیت معروف IBM درباره‌ی این پردازنده گفته بود: که مهمترین پروژه‌ی شغلی‌اش، طراحی این پردازنده بوده.

در آن زمان، اینطور گزارش می‌شد که سونی سرمایه‌ای حدود ۴۰۰ میلیون دلار به این پردازنده‌ها اختصاص داده است و از شرکت بزرگ ژاپنی با افتخار از آن خبر می‌داد؛ که اولین وسیله‌ی خانگی که دارای “سلول” خواهد بود، PS3 است.یک لحظه‌ی با شکوه در عرصه‌ی مهندسی در مقیاس میکرو بود. همه‌چیز عالی و ایده‌آل بود به طوری که هیچکس نگران نبود، و حتی همه ترجیح می‌دادند از یک اخطار و پیشبینی مهم صرف نظر کنند. آن اخطار هم شاید این بود: استفاده از پردازنده‌ی “سلول” در کنسول‌های خانگی اشتباه بزرگی است!

پردازشگر Cell.هنوز هیچ کس نتوانسته از قدرت نهایی این تراشه استفاده کند.آقای David Cage در اظهار نظری ذکر کرد این پردازشگر به قدری قوی است که تا سال ۲۰۱۷ میتواند جوابگو باشد

می ۲۰۰۵: عدد‌های گم‌شده

وقتی Ken Kutaragi بر روی صحنه‌ی E3 2005‌ حاضر شد، ما را به محیطی تازه و نو راهنمایی می‌کرد، اما نه آنطور که در نظر داشت.رویای او، در واقع دنیایی بود، که در آن پردازنده‌های سلولی در همه جا حاضر باشند. اما در واقعیت اینطور نبود. اتفاقی که افتاده بود، این چنین بود که تعداد کنسول‌ها و تنظیماتی که کاتوراگی بر روی صحنه عرضه می‌کرد، مناسب نبودند و ارزش نداشتند. فارق از آن که تا چه حد عظیم بودند.از دنیای ۸ بیتی تا دنیای N64ها و به بعد، شماره‌ها در گرو توضیحات مختصر درباره‌ی توانایی‌هایشان بود. اما داستان Play Station 3‌ متفاوت بود. همه چیز در ابهام بود. معلوم نبود که قرار است این ماشین پیچیده و خاص چه چیز را عرضه کند و یا کسی متوجه صحبت‌های سازندگانش نمی‌شد.

کنسول Play Station 3 قادر بود که ۱۰۰ میلیون شادر در ثانیه عرضه کند. یا بر صفحه‌هایی با کیفیت ۱۰۸۰p با ۱۲۸ پیکسل نمایش داده شود. اما همه‌ی این توانایی‌ها وقتی که هیچ زبانی قادر به رسیدن به این ((سر حد کمال)) نبود، بی معنی جلوه می‌کرد. یا اگر هم برنامه‌نویسانی قدرت فهم و درک آن را پیدا می‌کردند، فرصت کافی نداشتند تا آن را بر روی بازی‌هایشان پیاده کنند.Play Station 3 قویترین کنسول در جهان شمرده می‌شد اما بازی‌هایی که برای PS3 عرضه می‌شدند ضعیفتر از کنسول Xbox 360 بود. کنسولی که از قطعات قدیمی تر ساخته شده بود. این‌ها همه در زمانی بود که دوره‌ی عرضه‌ی بازی‌های مولتی پلتفرم، تبدیل به یک اجبار تبلیغاتی شده بود. همه‌ی این‌ها به این معنی بودند قدرت یک کنسول فقط یک امر مهم به شمار می‌رود. تعداد برتری‌ها معنی خودشان را از دست داده بودند.

حتی هنوز هم در سال ۲۰۱۳ برنامه نویسان قدرتمند در حال کار بر روی این موضوعات هستند که چگونه می‌توانند به اوج قدرت این دستگاه پیچیده برسند. دو هفته قبل از رونمایی از Play Station 4، رئیس Insomniac یعنی Ted Price‌ گفته بود که Resistance Project وضعیت سختی برای کار کردن بر روی این کنسول دارد. حافظه‌ی جالبی که از هشت سال پیش در ذهنشان باقی مانده بود. حالا باید درک کرد که هشت سال پیش و وقتی که Play Station 3‌ عرضه شد، Ted Price درباره‌ی این کنسول پیچیده چه فکری می‌کرد.

می ۲۰۰۶: جنون جهانی

شاید جدایی Chris Deering، پنج ماه قبل از E3 2006 یک تلنگر بود. اذعاناتی که از سازندگان و سردمداران سونی شنیده می‌شد بی نظم بودند. ادعا‌های ویژه‌ و از طرفی خودستایی سردمداران این شرکت به تمام جهان فهماند که سونی از بی‌نظمی های بزرگی رنج می‌برد.کنفرانس و سخنرانی سونی در E3 که شاید بتوان آن را یک رسوایی نامید و یا حتی عملی برای جلوگیری از فروش بیشتر کنسول‌ها، شاید توسط دانش‌اموز رشته‌ی بازرگانی مورد توجه قرار گرفت. بعد از یازده سال موفقیت‌های بی چون و چرای این شرکت ژاپنی، حالا مشاهده می‌کردیم که فرهنگ عجیب و غریب خودستایی بیش از حد در این شرکت بیداد می‌کند.

همه‌ی تصمیمات مهم این شرکت به بدترین نحو ممکن مدیریت می‌شد. در کنار پیشنهاد خرده فروشی با مبلغ ۵۹۹ دلار آمریکا.

عرضه‌ی PS3‌با قیمت ۶۰۰ دلار نیز نمی‌توانست کمکی کند. هرچند سونی در کنفرانس E3 بدون نقص ظاهر شده بود. شرکت سونی با دو دهه تلاش بی‌وقفه توانست خود را نشان دهد و به همه‌ی موفقیت‌هایش دست پیدا کند اما نزدیک بود در یک چشم به هم زدن و در عرض چند ساعت همه‌ی آنچه کاشته بود را از دست بدهد.یکی از ژورنالیست‌هایی که در کنفرانس E3 حضور داشت درباره‌ی چهره‌ی فیل هاریسون اینطور توضیح می‌داد که چهره‌ی او وقتی که داشت از دالان می‌گذشت، نشان از همه‌ی موفقیت‌های پیشینی که سونی را در راه این موفقیت‌ها پرورش داده بود داشت و البته آماده باشی برای مقابله با سیل عظیمی که قرار بود با آن مواجه شود. و اما آقای هاریسون دیگر، در حال لذت بردن از دورانی بود که خودش آن را بهترین روز‌هایش در نینتندو می‌دانست.جرج هریسون و تیم خود در نینتندو آمریکا، ادعای جدید و تازه‌ای را داشتند و آن هم این بود که قرار است Wii تجربه‌ی متفاوت یک بازی را برای گیمر‌ها به ارمغان بیاورد. این زمان بندی مناسب برای این ادعا دقیقا متقارن با زمان فروپاشی امپراطوری Play Station بود.

قدرت این بار تغییر می‌کرد و از دست پلی استیشن بیرون می‌آمد. جرج هاریسون در این باره می‌گوید:

“اولین کنفرانس E3 که در آن Wii‌ حضور داشت بسیار عالی بود. در آن زمان همه‌ی مردم پشت درهای بسته به صف ایستاده بودند و به محض باز شدن در‌ها این را می‌دیدم که مردم به راحتی از کنار PS3 می‌گذشتند تا تجربه‌ی استفاده از Wii را داشته باشند. ما Sony را در زمان مناسبی غافلگیر کردیم. پس آن‌ها باید هرچه سریعتر اقدام به انجام کاری می‌کردند تا از زیر این فشار خارج شوند. بنابراین رو به ساخت کنترلر‌های Sixaxis آوردند.

صد‌ها نفر صف بسته بودند تا بتوانند Wii‌ را در دستشان بگیرند و از آن استفاده کنند. درست همان زمان بود که ما فهمیدیم به جایی رسیده‌ایم. آن زمان دقیقا هنگام تبلیغات رسانه‌ای هم بود. در کنار ویدئو‌های ساختگی در یوتیوب. هرچیزی باید با گذشت زمان بهتر و بهتر شود و شما نمی‌توانید با تبلیغات این کار را بکنید.”

نوامبر ۲۰۰۶: شروع خش دار

خیلی سخت است که شما وارث کنسول محبوب PS2‌ باشید اما نتوانید فروش خوبی داشته باشید. پشت مغازه‌های فروش PS3‌ در توکیو صد‌ها نفر منتظر بودند اما نه هزاران نفر. این یک ناامیدی در دل سازندگان این کنسول ایجاد می‌کرد.این کنسول در اولین آخر هفته بعد از عرضه‌اش ۸۸ هزار عنوان فروش کرد. پنج ماه پیش از این کوتاراگی باید تنش سرمایه‌گزاران را تا حدی کنترل می‌کرد. بنابراین قول مساعدی داد که تا مارچ ۲۰۰۷ تعداد کنسول‌های عرضه شده را به شش میلیون برساند.اما وقتی مهلت ضرب العجل به پایان رسید، تعداد پلی استیشن‌های فروخته شده تنها ۳٫۵ میلیون نسخه بود. یکی از کارکنان خصوصی شرکت سونی درباره‌ی شکست سونی در فروش نسخه‌های خود در مصاحبه با CVG‌عنوان کرده بود، که همه‌ی تلاش‌های سونی در راه فروش بهتر را، قیمت بالای این کنسول نقش بر آب کرد. بین مارچ و ژوئن سال ۲۰۰۷ این کنسول تنها ۷۰۰ هزار نسخه فروش کرد که از سال ۱۹۹۵ این بدترین فروش پلی استیشن در تاریخ فروشش بود.

شروع عرضه‌ی قوی پلی استیشن در آمریکا تحسین برانگیز بود، اما در همان ماه، پلی استیشن چند گام به عقب برداشت. در یک اقدام قابل پیشبینی که از مشکلات اقتصادی ناشی می‌شد، عرضه‌ی پلی استیشن ۳ در اروپا تا مارچ ۲۰۰۷ به تعویق افتاد.جیمز هانگ در اینباره می‌گوید:

«این سریال بدبیاری‌های مدام برای شنیدن خبر‌های بد بود. مردم آماده بودند تا در ماه کریسمس به مغازه‌ها بروند و این کنسول را خریداری کنند. اما تعویق و از دست دادن ماه کریسکمس یک بدبیاری بزرگ برای این کنسول به شمار می‌رود.»

بین تاریخ عرضه‌ی پلی استیشن ۳ در ژاپن در ماه نوامبر ۲۰۰۶ تا ژانویه‌ی ۲۰۰۷، سونی فقط توانست ۵۳۴،۳۳۶ عنوان کنسول به فروش برساند، در حالی که هدف فروش شرکت سونی چیزی بیش از یک میلیون بود که این شکستی بزرگ محسوب می‌شد. در طرفی دیگر فروش کنسول نینتندو، یعنی Wii که عرضه‌ی آن سه هفته بعد از PS3 شروع شد، در همان برهه‌ِی زمانی به فروش ۱٫۱۴ میلیون عدد رسید.

هیچ چیز آنطور که باید پیش نرفت !

 آپریل ۲۰۰۷: خداحافظ پادشاه

قبل از هرچیز شایعاتی وجود داشت، مبنی بر اینکه کوتاراگی از قسمت‌های مختلف شرکت سونی، به طور مخفیانه پول‌های زیادی را خرج پرورش و بهتر کردن Play Station 3 نمود. از طرفی مخفی نگه داشتن قیمت ساخت این کنسول، بر شایعات دامن می‌زد.از آن به بعد، کوتاراگی دیگر مرز‌های کمپانی را رعایت نمی‌کرد. شاید این احساس که تنش‌های داخلی در شرکت سونی بین کوتاراگی و دیگران وجود داشت، باعث شد پدر پلی استیشن وقتی در انظار عمومی ظاهر می‌شد، علایق کمپانی بزرگ سونی را مد نظر خود قرار ندهد. او اتهاماتی را به کنسول رقیب یعنی Xbox 360 روا می‌داشت و از طرفی این کنسول را Xbox 1.5 خطاب می‌کرد.

کمی بعد یکی از سران شرکت سونی کاتوراگی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «او از دهانش برای بالا رفتن از نردبان استفاده می‌کند!»در ماه مارچ ۲۰۰۷ کوتاراگی به سونی اعلام کرد، که این شرکت در حال از دست دادن دو میلیارد دلار است. (هر دستگاه پلی استیشن ۳ برای ساخت حدود ۷۰۰ دلار خرج داشت و این یعنی سونی در حال متمحل شدن ضرری بزرگ بود.)سپس یک اتفاق غیر منتظره رخ داد. در فرهنگ ژاپنی‌ها و آنطور که تمدنشان پیش می‌رود، احترام به بنیانگذاران یک اثر بسیار مهم است. در فرهنگ ژاپنی‌ها این درست نیست که بنیانگذار بخشی مهم مثل پلی استیشن را از کار برکنار کنند. اما همیشه مرزی هم وجود دارد که کاتوراگی آن مرز را را رد کرد…فشار زیاد بر روی کمپانی سونی و همچنین کاتوراگی باعث شد، پدر پلی استیشن در ۲۶ آپریل ۲۰۰۷ اخراج شود. پدر پلی استیشن، بعد از بیست سال تلاش بی وقفه در راه پیشبرد پلی استیشن، به نظر می‌رسید که همه‌ی راه پیشرفت را می‌خواهد بازگردد و این چیزی نبود که شرکت بزرگ ژاپنی را خشنود سازد.

پدر PlayStation

از می ۲۰۰۶ به بعد: رسوایی در تبلیغات

خیلی ساده است. بنر پلی استیشن را بر دیوار آویزان کنید، قدمی به عقب بردارید، نگاهی به آن بیاندازید. هیچ اثری از شکست در یازده سال از آن نمی‌بینید. پلی استیشن یازده سال بی وقفه در تبلیغات و جذب مشتری عالی و بی نقص عمل کرد.سردمداران سونی کسانی بودند که در موفقیت‌ها خبره بودند، اما راه مدیریت شکست‌ها را نمی‌دانستند. دو سال بعد از E3 2006 مدیران پلی استیشن پاسخ‌های انتقاد‌ات را بسیار گیج کننده و نامفهوم می‌دادند. از طرفی کاتوراگی به به یک روزنامه می‌فهماند که خیلی از مردم شبانه روز کار می‌کنند تا بتوانند یک کنسول پلی استیشن ۳ بخرند. و از طرفی کاز هیرای به روزنامه‌ای دیگر می‌گفت، که نسل بعد کنسول‌ها زمانی شروع می‌شود که ما بخواهیم.

فروش ضعیف PS3 در سال‌های ابتدایی عرضه‌اش به عنوان یک علامت خطر بررسی نشد. وقتی که کاز هیرای دستور کار را اینگونه صادر کرد: «شماره‌ها اهمیتی ندارند. یا اینکه چه کسی صاحب‌ این عدد‌هاست و در هر هفته و هر ماه چه‌قدر فروش دارد. من فقط به این فکر می‌کنم که ما باید همچنان به برتری خود در این صنعت ادامه دهیم.»چند ماه بعد از این دستو کار بود که سونی فهمید نمی‌تواند انتقادات سازندگان بازی برای این دستگاه پیچیده را نادیده بگیرد. سازندگان بازی بر این عقیده بودند که ساخت بازی برای PS3 با پیچیدگی‌های بسیار زیادی روبه‌رو است.

هیرای در جواب سازندگان گفت:

«ما نمی‌توانیم برتری‌ها را از بین ببریم و چیزی بسازیم که همه بتوانند به سادگی به حد کمال آن برسند. اگر قرار باشد در همان نگاه اول تمام پیشرفت‌های یک کنسول را در اختیار بگیرید، آنوقت در نه سال و نیم آینده چه کار می‌کنید؟»

منجی PlayStation آقای Kaz Hirai-وی هم اکنون مدیر کل شرکت سونی است

آپریل ۲۰۱۱: هک شدن و تحقیر

جدایی بحث برانگیز کاتوراگی، هیرای را به عنوان دومین مدیر تاریخ پلی استیشن تنها گذاشت. حالا هیرای می‌توانست مسیر پیش‌روی پلی استیشن را به طور کلی تغییر دهد. اما تغییر دادن راه یک شرکت که میلیارد‌ها دلار ضرر کرده است. هیرای سال‌های بعد اذعان کرد که: «تغییر راه پلی استیشن و مدیریت آن، بزرگترین و سخت ترین چالش زندگی‌ام بود.»

هیرای در این راه تنها و تنها تر می‌شد. در فبریه‌ی ۲۰۰۸، یکی از با استعداد ترین همکارانش یعنی فیل هاریسون هم از سونی جدا شد. فیل هاریسون تا به امروز در هیچ مکان عمومی دلیل جدایی‌اش را متذکر نشده است.هیرای باید رو به جلو حرکت می‌کرد. اولین هدف او این بود که کنسولی طراحی و روانه‌ی بازار کنند که قیمت پایین تری داشته باشد. اجزای ارزانتر، پوشش ارزانتر داشته باشد تا بتوانند پلی استیشن ۳ را از این منجلاب بیرون بکشد. اما با همه‌ی این‌ها وقتی نسخه‌ی ارزانتر PS3‌ در سپتامبر ۲۰۰۹ عرضه شد، تعداد کمی به موفقیت آن امیدوار بودند.سپس در آپریل ۲۰۱۱ ور درست زمانی که شرکت سونی سکان هدایت پلی استیشن را در دست گرفته بود و در راه درستی پیش می‌رفتند، یک گروه هکر، پایگاه سونی را هک و به طور غیر قانونی به اطلاعات ۷۷ میلیون کاربر این شرکت دسترسی پیدا کردند.

به نظر می‌رسد که این بزرگترین هک در جهان مدرن امروز است. شاید بتوان گفت بزرگترین دزدی در فضای اینترنت. توافق جهانی در آن زمان بر سر این موضوع بود که سونی دیگر جایگاه پیشین خود را در بین مردم به دست نخواهد آورد.

پایگاه اینترنتی سونی برای شانزده هفته از کار افتاده بود. هرچند در بعضی از جهات به بازرگانی این شرکت هم کمک کرد. هیرای در پیش حضار و در انظار عمومی از همه‌ی مردم عذرخواهی کرد و تعظیمی نسبتا طولانی را به نشانه‌ی پوزش انجام داد و بالاخره بعد از پنج سال دشوار و سخت، این شرکت بزرگ ژاپنی به شکست‌هایش اعتراف کرد.

sony

تعظیم و معذرت خواهی سران سونی به دلیل هک شدن سیستم امنیتی پلی استیشن بعد از ۵ سال !این نشانه ای از فرهنگ بالای مردمان ژاپن و پذیرفتن اشتباهات است که خود باعث شد وجه ی بهتری نسبت به قبل پیدا کنند.

فبریه‌ی ۲۰۱۳: بزرگ تر از آن که شکست بخورند

دو سال بعد از هک بزرگی که در پایگاه سونی رخ داد، این شرکت ژاپنی بالاخره توانست سرش را بعد از هفت سال بالا بگیرد. این شرکت هنوز به مبارزه‌هایش ادامه می‌داد. شکست‌ها و اشتباهات بزرگی انجام داده بود،‌ اما با تک تک آن‌ها به مبارزه برخواست و توانست سرویس Playstation Plus را راه‌اندازی کند، که تحسین همگان را برانگیخت و بسیاری آن را بهتر از Xbox Live Gold‌ می‌دانند.

PS3 به فروش هفتاد میلیون عنوان رسید که این از نظر سونی یک شکست محسوب می‌شود. پلی استیشن از کنسولی که سلطه‌ی جهانی داشت، تبدیل به کنسولی شد که برای مکان سوم تلاش می‌کرد و این رویایی نبود که کاتوراگی ده سال پیش درباره‌ی کنسول‌های سلولی و سلطه‌ی آن‌ها بر جهان تصور می‌کرد.

بعد از دو سال نا موفق و شکست‌های پی در پی تلاش‌های کاتوراگی زیاد اما ناکافی بود.  حالا پلی استیشن در مسیری کاملا متفاوت حضور دارد. ساخت پلی استیشن ۴!داستان سقوط پلی استیشن در اینجا به پایان رسید. حال اینکه این شرکت درس‌های کافی را از شکست‌های تازه‌ای که داشت یاد گرفت را وقتی متوجه می‌شویم که کنسول نسل بعد این شرکت، یعنی PS4‌ عرضه شود.

خروش سونی : “جوجه رو آخر پاییز میشمرن !”

حال، جدا از شکست‌های PS3 در سال‌های اولیه، باید منصفانه به عملکرد کلی PS3‌ نگاهی انداخت. شاید فروش ۷۰ میلیون دستگاهی با توجه به رویای کاتوراگی عددی ایده‌آل نبود، اما نباید از این واقعیت گذشت که تکرار عدد‌های سرسام آور PS2 برای PS3 آن هم در حضور رقبایی همچون Xbox 360 و Wii کار آسانی نیست و شاید هم دور از دسترس باشد.

چیزی که قابل تقدیر است، عنوان‌هایی است که برای PS3‌ عرضه می‌شوند. عناوینی خاص و منحصر به فرد با حضور افراد خلاقی همچون David Cage. بازی‌های خارق‌العاده‌ای که با سیاست‌های خاص شرکت سونی فقط و فقط برای کنسول ژاپنی عرضه شد تا این کنسول را مطرح کند و تا حد بسیار زیادی هم موفق به انجام این کار شد.

این کنسول بعد از دو سال سخت بالاخره موفق شد در مسیر درستی قرار بگیرد. در مسیری که کم کم به راحتی Wii را فروش بالایی هم داشت از نظر کارایی پشت سر گذاشت و Wii به کنسولی مرده تبدیل شد و تبدیل به رقیبی قدرتمند برای Xbox 360 شد و در اواخر نسل هفتم، یعنی همین روز‌هایی که آن را سپری می‌کنیم نام سونی بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است.جالب است بدانید این کنسول لقب کنسول سال را در سال ۲۰۱۲ دریافت کرد.

این کنسول ژاپنی و دوست داشتنی توانست خودش را از منجلابی که در آن گیر کرده بود بیرون بکشد و باز هم سرافرازانه به مبارزه ادامه بدهد.عرضه ی مدل Slim و Super Slim تاثیرات بسیار مثبتی در فروش کنسول قدرتمند PS3 گذاشت تا جایی که آمارهای هقتگی از اواخر سال ۲۰۱۱ تماما به نفع سونی و بالاتر از رقیب جوانش Xbox360 است.

بازی‌های انحصاری فوق‌العاده‌ای همچون Heavy Rain، Ni No Kuni، Gran Turismo Series، Uncharted Series و بسیاری دیگر همه و همه این کسنول را مطرح تر از گذشته کرد و هنوز که هنوز است و در آخرین روز‌های نفس کشیدن این نسل، باز هم همه منتظر بازی‌های انحصاری بزرگی همچون The Last Of Us‌،Beyond: Two Soul و God Of War هستند.و این یعنی دیروزی سخت و امروزی روشن که فردای آن را هم قرار است سونی با کنسول نسل بعد خود یعنی PS4‌ بسازد.و این‌ها همه و همه پایان موفقیت‌های PS3‌ نبود. Playstation Network که در نوع خود تحسین همگان را برانگیخت و با سرویس‌های رایگانش همه را شیفته‌ی خود کرد.

the last of us

شاهکاری دیگر از استودیو Naughty Dog در راه است

با تمام شکست‌هایی که سونی در زمینه‌ی کنسول Playstation 3 داشت، هنوز که هنوز است  از سونی به عنوان یکی از قویترین کنسول‌های نسل حاضر یاد می‌شود و این اواخر فروشی بهتر از کنسول رقیب خود یعنی Xbox 360  داشته است.آخرین قدرت نمایی سونی هم در ماه فبریه‌ی سال ۲۰۱۳ بود. سالی که قرار است کنسول نسل بعد خود را نمایش دهد.Playstation 4 که کنسولی بسیار قوی و مرموز به نظر می‌رسد، کم کم بر سر زبان‌ها افتاده است. کنترلر و دوربینی با نام Eye که در مراسم ماه فبریه رونمایی شدند، همه و همه تلنگری بودند برای رقبا و منتقدان سونی. کسانی که مدام از شکست‌های سونی یاد می‌کردند و دوران پیشتازی Playstation‌ را در حال غروب می‌دیدند.بسیاری این حرکت غیر منتظره‌ی سونی که خیلی دیرتر از Xbox 720 نامش اعلام شد، اما زودتر از Microsoft به معرض نمایش در‌آمد را، رو دست زدن سونی به Microsoft‌ می‌دانند و بر این عقیده‌اند که سونی از اشتباهات گذشته‌اش درس گرفته و فهمیده است که چگونه می‌تواند دوباره به پیشتازی در صنعت گیم ادامه دهد.

playstation 4 logo

مراسم رونمایی از کنسول نسل بعد سونی یکی از بهترین اجراهای قدرت سونی در طول تاریخ حیات PlayStation بود

شروع نسل هشتم، با رونمایی از کنترلر و جزئیات سخت افزاری PS4 شروعی بسیار خوب خواهد بود و نوید آینده‌ای روشن را می‌دهد. سونی در رونمایی از کنسول نسل بعد به نکته ی جالبی اشاره کرد و آن هم ساخت این کنسول با توجه به نیاز بازیسازان است.چیزی که برای کنسول PS3به آن توجه نکرد و باعث شد بازی سازی برای PS3 سخت ترین کار شود ولی سونی قول آن را داده که با PS4 میتواند به راحتی هرچه تمام تر قویترین بازی ها را پیاده سازی کرد.

قسمت چهارم این مقاله در آینده ی نزدیک به تحلیل و بررسی اولیه کنسول PS4خواهد پرداخت و هر چه بیشتر با این غول نورسیده ی سونی آشنا خواهید شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا
تاریخچه ی PlayStation | قسمت سوم : PlayStation 3 ،جان سخت ۳ ! - گیمفا