باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم

سعید آقابابایی
۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

دنیای جذاب و رنگارنگ بازی ها در طول سالها پر شده است از فرنچایزها و بازی های فوق العاده عالی و باکیفیت که هر کدام برای خود طرفدارانی پیدا کرده اند که بنا به سلیقه شان این بازی ها را تحسین می کنند. خلق یک بازی بی نظیر و معرکه قطعا آسان تر است از خلق یک ۳ گانه پشت سر هم و بی نظیر که سازندگانش توانسته باشند در هر ۳ نسخه کیفیت را حفظ کنند و از یک حد استاندارد پایین تر نروند. در بین صدها و شاید هزاران فرنچایزی که امروز در دنیای بازی ها می بینیم، برخی ۳ گانه های به یاد ماندنی و جاودانه وجود دارند که همیشه در قلب بازیبازان باقی می مانند و در دفتر تاریخ به عنوان یکی از ۳ گانه ها یا همان تریلوژی های برتر نامشان ثبت می شود. ۳ گانه هایی که سازندگانشان بعد از ساخت یک نسخه فوق العاده، کار را رها نکرده اند و مسیر سری را به خوبی ادامه داده اند تا به جای یک بازی بی نظیر، یک ۳ گانه بی نظیر خلق کنند که کار خیلی دشوارتری هم هست و بالطبع ارزشش هم بیشتر است. در این مطلب دقیق با همین برترین ها کار داریم! در واقع در این مقاله ۳ قسمتی که کلا با عدد ۳ سر و کار دارد به بررسی ۳۷ سه گانه برتر در تاریخ بازی ها از دید نویسنده می پردازیم و آن ها را برای شما عزیزان معرفی می کنیم. مانند همیشه قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. دقت داشته باشید که  قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیاد دیگری ۳گانه ها زیبا و قدرتمند وجود دارند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، عناوینی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌” از نظر بنده است. زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و  سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. ۳ گانه ای که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن ۳ گانه حتما ششمین تریلوژی برتر تاریخ است بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد. قطعا وقتی شما فلان بازی یا ۳ گانه از لیست من را بازی نکرده اید آن را در لیست خود نخواهید آورد و البته برعکس این مورد نیز صادق است. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن با برخی ۳ گانه های جذاب و قدرتمند  تاریخ نیز آشنا می شوید، یا برخی از بهترین خاطرات خود را مرور می کنید، نگاه کنید. از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب بخش پایانی “سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌” که به بررسی رتبه های ۱۳ تا ۱ لیست می پردازد، با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۳ – Diablo

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده: Blizzard Entertainment

ناشر: Blizzard Entertainment

ژانر: Action role-playing game, Hack and slash

محتوا: Diablo 2 ،Diablo و Diablo 3

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows, Mac OS, Mac OS X, PlayStation, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

سال انتشار:  ۱۹۹۶   

امتیاز متا: Diablo : 94/100 – بازی Diablo 2: 88/100  – بازی Diablo 3 : 90/100

نمی شود که بین برترین ها نامی از دیابلو نباشد. بالاخره این سری حق آب و گل دارد! ۳ گانه‌ی سری Diablo  شامل عناوین Diablo 2 ،Diablo و Diablo 3  هستند که توسط کمپانی بلیزارد به ترتیب در سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را خود بلیزارد بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری Diablo در طول سالها برای پلتفرم های Microsoft Windows, Mac OS, Mac OS X, PlayStation, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 و Xbox One منتشر شده است. البته تمام نسخه های کنسولی که می بینید فقط بازی سوم هستن و دو عنوان نخست انحصاری پی سی هستند.  اتفاقا نسخه سوم بازی موفقیت عظیمی را نیز بر روی کنسول ها کسب کرد و بسیاری از افراد مانند خود بنده را شدیدا به خود وابسته کرد و شاید باید بگویم چیزی در حدود ۷ بار کل عنوان دیابلو ۳ را با دوستان و به تنهایی تجربه کردم  و این بازی هم مانند عناوین سولز زمان ندارند و مدام به آن ها باز خواهم گشت.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

طراحی های این سری واقعا معرکه اس

عناوین فرعی و الحاقی این سری شامل Diablo: Hellfire که بازی اول را ادامه می داد، Lord of Destruction که بعد از بازی دوم عرضه گردید و Reaper of Souls که نسخه سوم را ادامه می دهد، هستند. هر ۳ بازی Diablo 2 ،Diablo و Diablo 3  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۴ و ۸۸ و ۹۰ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. دیابلو به حدی عظیم و محبوبست که فروش بی نظیری در دنیا داشته و جالب است بدانید قبل از عرضه نسخه سوم بی نظیر این بازی و در سال ۲۰۱۲ دو نسخه اول این فرنچایز چیزی حدود ۲۵ میلیون نسخه در دنیا فروش داشتند! واقعا این بلیزارد کمپانی است که با چند عدد بازی محدود از سال ها قبل بیشترین کاربران را دارد و عناوین ۱۰ سال قبل این شرکت هنوز هم از بسیاری عناوین جدید و روز دنیا کاربران بیشتری دارند.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

Immortal

عناوین بلیزارد می توانند کاری کنند تا شما مدت ها و مدت ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان پای آن ها بنشینید و مدام بازی کنید و قید خیلی کارهای خود را بدون حتی لحظه ای خستگی بزنید و مثلا در دنیای بی نهابت زیبا و جذاب دیابلو به دنبال شکار شیاطین اعظم و در راس آن ها دیابلو باشید. دلیل اصلی این موفقیت قطعا در ابتدا گیم پلی است، اما اصلا داستان را نیز در عناوین شرکت نباید دست کم گرفت، مخصوصا با ویدئوهایی که به عنوان کات سین هایی بی نظیر برای روایت داستان عناوین این شرکت مانند دیابلو پخش می شوند و هوش از سر بازیباز می ربایند.  این سری در دنیای Sanctuary اتفاق می افتد و هر ۳ بازی این سری نیز از لحاظ جغرافیایی در یک محدوده واقع می شوند. این سری داستان مبارزه انسان های ساکن Sanctuary و شیاطین اعظم که توسط دیابلو که آنتاگونیست اصلی بازی است، رهبری می شوند را دنبال می کند. انسان ها معمولا در این سری توسط فرشتگانی مانند archangel of justice با نام Tyrael یاری می شوند. در دنیای Sanctuary شاهد حضور انسان ها، فرشتگان و انواع و اقسام کلاس های شیاطین و هیولاها هستیم. از این فرنچایز کتاب های بسیاری نیز منتشر شده است که بسیار موفق عمل کرده اند و همین طور کمیک بوکی نیز از این سری منتشر شده است که وقایع مختلف این دنیا را دنبال می کند. هیچ شکی نیست که ۳ گانه Diablo جزو برترین Trilogy ها در دنیای بازی است و  نام این سری تا همیشه در قلب و ذهن ما بازیبازها حک شده است. ۳ گانه‌ی Diablo در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه سیزدهم گردیده است.

۱۲ – Dragon Age

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده: BioWare

ناشر: Electronic Arts

ژانر: RPG, Action RPG

محتوا: Dragon Age: Origins و Dragon Age 2 و Dragon Age: Inquisition

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3،  PC, Xbox 360 ,PlayStation 4, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۰۹   

امتیاز متا: Dragon Age: Origins : 91/100 – بازی Dragon Age 2: 82/100  – بازی Dragon Age: Inquisition : 89/100

 Dragon Age یک فرنچایز نقش آفرینی بی نظیر است با پیشینه ای قدرتمند و سازندگانی که متخصص ساخت RPG هستند. هر چقدر که از زیبایی و جذابیت این سری بگوییم باز هم کم است و تا وقتی آن را تجربه نکرده باشد نمی توانید حرف بنده را درک کنید و با تجربه آن، خود خواهید فهمید که نقاط ضعف کوچک عناوین این سری اصلا برای شما مهم نیستند و در برابر عظمت و زیبایی این دنیای پهناور حتی به حساب نیز نمی آیند. Bioware با خلق Dragon Age نشان داد که استاد ساخت نقش آفرینی است و خوب می داند که چه طور عنوانی بسازد که با بیش از ۱۰۰ ساعت گیم پلی هرگز از آن خسته نشده و حتی گذر زمان را نیز احساس نکنید. ۳ گانه‌ی سری Dragon Age  شامل عناوین Dragon Age: Origins و Dragon Age 2 و Dragon Age: Inquisition  هستند که توسط کمپانی Electronic Arts به ترتیب در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را BioWare بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری Dragon Age در طول سالها برای پلتفرم های زیادی در دو نسل مختلف از جمله  PlayStation 3،  PC, Xbox 360 ,PlayStation 4 و Xbox One منتشر شده است.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

این بازی نه تنها توانست خاطره نه چندان خوب نسخه دوم را پاک کند بلکه ما را به یاد نسخه اول قدرتمند این سری نیز می انداخت

نسخه اول Dragon Age یک عنوان فوق العاده بود که نام این سری را به عنوان یکی از قدرتمندترین فرنچایزهای این ژانر مطرح کرد و در ادامه با انتشار بسته های الحاقی عالی برای آن، موفق شد تا بیشتر از قبل نیز بین بازیبازان محبوب گردد. به همین دلایل بود که انتظارات از نسخه دوم این سری بسیار بالا رفت و همه انتظار یک عنوان بی نقص را داشتند اما در کمال ناباوری به جای آن یک بازی ناقص که از هر لحاظ ضعیف تر از بازی اول بود را تحویل گرفتند که بسیار ناامید کننده بود آن هم از سوی یک نقش آفرینی ساز کاربلد. زمانی که صحبت از انتشار نسخه جدیدی از این فرنچایز مطرح گردید، نگرانی ها و دغدغه های زیادی بین بازیبازان به وجود آمد و با توجه به خاطره بدی که از نسخه دوم داشتند از این می ترسیدند که مبادا باز هم یک عنوان بی کیفیت را شاهد باشند. اما از طرفی دیگر نیز این امید وجود داشت که با توجه به کاربلد بودن سازندگان بازی (که تعداد عناوین فوق العاده آن ها خیلی بیشتر از بازی های ضعیف ساخته شده توسط آنهاست) آن ها موفق شوند تا جانی دوباره در کالبد این سری نیمه جان بدمند و بار دیگر آن را مانند دیگر فرنچایز شاهکار خود یعنی Mass Effect بالا بکشند. خوشبختانه Dragon Age: Inquisition تمامی افراد دست اندر کار صنعت گیم و بازیبازان و منتقدان را با انتشارش شگفت زده کرد و حتی بازی از چیزی که برخی از آن ها فکر می کردند نیز بهتر و جذاب تر از کار در آمده بود.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

نسخه اول Dragon Age یک عنوان فوق العاده بود که نام این سری را به عنوان یکی از قدرتمندترین فرنچایزهای این ژانر مطرح کرد

این بازی نه تنها توانست خاطره نه چندان خوب نسخه دوم را پاک کند بلکه ما را به یاد نسخه اول قدرتمند این سری نیز می انداخت و توانست تا در سال ۲۰۱۴ جایزه برترین بازی آن سال را کسب کند که واقعا نیز به حق بود. آزادی عمل فوق العاده، تصمیمات مهم و حیاتی، مبارزات جذاب و تاکتیکی، شخصی سازی تا ریزترین جزییات حتی برای تمام شخصیت های همراه شخصیت اصلی، دنیای بزرگ و زیبا با تنوع محیطی عالی، مبارزه با اژدهاهای عظیم و پر ابهت، انواع و اقسام دشمنان مختلف و…. همه و همه از نکاتی هستند که در سری Dragon Age وجود دارند و آن را تبدیل به یکی از به یادماندنی ترین ۳ گانه های تاریخ بازی های رایانه ای کرده اند. هر ۳ بازی Dragon Age: Origins و Dragon Age 2 و Dragon Age: Inquisition (به ویژه عناوین اول و سوم) موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۲ و ۸۲ و ۸۹ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. واقعا در دوره زمانه عناوین ۵ ساعته و نخ نما، بازی هایی مانند Dragon Age به مثابه الماسی گرانقدر هستند و برای پولی که خریداران هزینه می کنند ارزش قائل شده و به آن ها تجربه ای کامل از یک بازی را ارائه می دهند. هیچ شکی نیست که ۳ گانه Dragon Age جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و بسیاری از ما خاطرات بسیار خوبی با تک تک این عناوین داریم. ۳ گانه‌ی Dragon Age در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه دوازدهم گردیده است.

۱۱ – The Witcher

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده: CD Projekt RED

ناشر: CD Projekt

ژانر: Action RPG, Hack and Slash

محتوا: The Witcher 2 Assassin’s of Kings ,The Witcher و The Witcher 3: Wild Hunt

پلتفرم مقصد:  PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 4

سال انتشار:  ۲۰۰۷   

امتیاز متا: The Witcher : 86/100 – بازی The Witcher 2 Assassin’s of Kings: 88/100  – بازی The Witcher 3: Wild Hunt : 93/100

بدون هیچ شک و شبهه ‎ای فرنچایز شاهکار استودیو لهستانی CD Projekt RED یعنی The Witcher  یکی از برترین فرنچایزهای نقش‎ آفرینی است که تاریخ بازی ها  تاکنون به خود دیده است.  فرنچایزی که حتی یک بسته الحاقی از آن، یک سال بعد از انتشار خود بازی، در حضور غول هایی مانند دارک سولز ۳ برترین بازی نقش آفرینی سال می شود و این خودش گویای همه چیز است.در  صنعت بازی ها نیز نوابغ وجود دارند و اگر بخواهیم آن‎ها را نام ببریم بدون شک نام اعضای خبره‎ استودیو Cd Project Red، جزو صدرنشینان و نام هایی هستند که با خلق شاهکار عجین شده اند و البته هر گاه که بخواهیم از مشتری مدارترین بازیسازان نیز نام ببریم نام این استودیو در همان اوایل لیست به چشم خواهد خورد. ۳ گانه‌ی سری The Witcher  شامل عناوین The Witcher 2 Assassin’s of Kings ,The Witcher و The Witcher 3: Wild Hunt  هستند که توسط کمپانی CD Projekt  به ترتیب در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را CD Projekt RED بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری The Witcher در طول دو نسل برای پلتفرم های PC, Xbox 360, Xbox One و PlayStation 4 منتشر شده است. همواره و در هر  نسخه اصلی این سری محبوب شاهد نقاط قوت بسیار زیادی بوده ایم که باعث شده اند هر شماره این بازی تبدیل به یکی از بهترین نقش آفرینی های زمان خود شوند (اگر نگوییم بهترین) که البته در مورد نسخه سوم بحث فرق دارد و نه تنها بهترین نقش آفرینی زمان خود بود بلکه به عقیده بنده بهترین نقش آفرینی بود که تاریخ به خود دیده است و برای بنده برترین بازی تمام دوران گیمر بودن.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

به امید دیدار دوباره با گرالت

بدون شک از لحاظ گیم پلی نیز کامل ترین و بالغ ترین نسخه این سری بازی سوم است. The Witcher 3 Wild Hunt پر از سیستم‎ های مختلف و متنوع مبارزه و … است و در عین سادگی و در دسترس بودن، پیچیدگی‎ های بسیاری نیز دارد که بسیاری از آن‎ها را خود بازی به شما آموزش می دهد ولی یادگیری بسیاری را نیز به عهده خود شما می گذارد تا با آزمون و خطا آن‌ها را فراگیرید. استفاده از سیستم ‎ها و تاکتیک‎ های مختلف مبارزات و … به خصوص در درجات بالای سختی بازی بسیار حیاتی هستند و در واقع برای آگاهی هر چه بیشتر از زحمتی که سازندگان برای سیستم مبارزات این بازی کشیده اند باید بازی را با درجات سختی بالاتر از Normal انجام دهید تا طعم واقعی مبارزه با تاکتیک و استراتژی ‎های مختلف را بچشید و دریابید که مبارزات در این عنوان بسیار فراتر از یک بازی Hack and Slash ساده هستند. در کنار گیم پلی بی نظیر یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت عناوین این سری همواره نقش مهم تصمیمات بازیباز در طول بازی و به چالش کشیدن وی برای گرفتن تصمیماتی سخت و دشوار بوده است. سری Witcher  همواره پر بوده است از تصمیمات تاثیرگذار  و خاکستری که شما را به فکر کردن مجبور می ‎کنند و معمولا منجر به شکل گیری چند پایان مختلف در بازی خواهند شد و باید با نتیجه تصمیماتی که در جای ‎جای بازی گرفته اید روبرو شوید. تصور کنید که یک بازی رایانه ای بتواند همان استرسی را که شاید در برخی تصمیم ‎گیری ‎های خود در زندگی واقعی داریم به ما منتقل کند. قطعا کار بسیار سختی است و بسیار بسیار کم ‎تعداد هستند عناوینی که بتوانند این حس را به ما منتقل کنند و یاعث شوند کنترلر را زمین بگذاریم و مدتی طولانی به یک تصمیم که می خواهیم بگیریم فکر کنیم (البته اگر زمان محدود نداشته باشد!). عناوینی که بتوانند چنین حسی در ما ایجاد کنند قطعا شاهکار هستند و البته معمولا شاهکاری از سبک نقش آفرینی. چون انتخاب و رویارویی با عواقب آن یکی از خاصیت‎ های بازی‎ های سبک نقش ‎‎آفرینی هستند و یکی از عوامل اصلی که بسیاری از گیمرها این سبک را با هیچ سبک دیگری قابل مقایسه نمی دانند. چون حس زندگی در این سبک جریان دارد و باید پای لرز خربزه ای که خورده ‎ایم بنشینیم.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

عجب ویچر خوبی در اومد از این! برعکس ینفر و تریس که اصلا در حد ظاهر بازیشون نیستن ولی گرالت دقیقا به جذابیت گرالت در اومد. خیلی هم باحال مثل گرالت حرف میزنه!

هر ۳ بازیThe Witcher 2 Assassin’s of Kings ,The Witcher و The Witcher 3: Wild Hunt موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۸۶ و ۸۸ و ۹۳ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. نسخه های اول و دوم این سری نیز در زمان خود چیزی فراتر از فوق العاده بودند و هر کدام در دوره خود تاریخ سازی کرده اند اما به واقع گل سرسبد این فرنچایز قدرتمند نسخه سوم آن است که برترین و با کیفیت ترین حسن ختامی است که می توان برای پایان دادن به یک ۳ گانه تصور کرد و به عنوان بازی سال ۲۰۱۵ نیز انتخاب شد آن هم با شایستگی هر چه تمام تر و در کنار غول هایی مثل فال آوت ۴ و بلادبورن. در واقع همراه شدن با گرالت در آخرین نسخه از ۳ گانه‌ Witcher به قدری جذاب و دلچسب بود که قطعا تا مدت‎ ها در یاد و خاطره‎ ما باقی خواهد ماند و از آن به عنوان تجربه ‎ای بسیار شیرین و البته گاهی با حسرت یاد خواهیم کرد زیرا در آن شاهد پایان ماجراهای گرالت افسانه ‎ای ملقب به گرگ سفید هستیم و بعد از ۳ گانه‎ ای بی ‎نظیر باید با او و داستان‎ های جذابش خداحافظی کنیم. سری عناوین ویچر به حماسی ترین شکل ممکن ۳ گانه خود را به پایان رساند و همان قدر که ما را با کیفیت بی نظیر نسخه نهایی خود به عنوان برترین نقش آفرینی تاریخ (از دیدگاه بنده) خوشحال کرد، به همان اندازه نیز غمگین هستیم از این که دیگر شاید هیچ گاه شاهد ماجراهای گرگ سفید دوست داشتنی مان نباشیم. در مورد فرنچایزهایی مثل ویچر نباید از این نکته هم بگذریم که  از لحاظ میزان محتوا نیز سری عناوینی مانند Witcher به معنای واقعی کلمه در بر دارنده مفهوم احترام به مصرف کننده هستند و گیمر از ذره‎ ذره پولی که برای خرید آن خرج کرده است با تمام وجود راضی و خشنود است. در نهایت باید گفت هیچ شکی نیست که ۳ گانه The Witcher جزو برترین ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و بسیاری از ما را ساعت ها و روزها و حتی ماه ها ما جذب خود کرده اند. ۳ گانه‌ی The Witcher در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه یازدهم گردیده است.

۱۰ – Assassin’s Creed Ezio Trilogy

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

 

سازنده:  Ubisoft

ناشر:  Ubisoft

ژانر:  Action-Adventure و Open World

محتوا:   Assassin’s Creed: Brotherhood ,Assassin’s Creed II و Assassin’s Creed: Revelations

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3،  PC, Xbox 360 ,PlayStation 4, Xbox One

سال انتشار: ۲۰۰۹

امتیاز متا: Assassin’s Creed II: 91/100 – بازی Assassin’s Creed: Brotherhood: 90/100  – بازی Assassin’s Creed: Revelations: 80/100

سطح استاندارد سری عناوین Assassin’s Creed به حدی بالاست که جالب است نسخه‌ هایی که ما از آن‌ ها به عنوان ضعیف یاد می‌ کنیم تنها در برابر عناوین قدرتمند خود این سری ضعیف‌ تر هستند و در مقایسه با سایر عناوین هم‌ سبک شاید از بسیاری از آن‌ ها برتر و زیباتر باشند.  بسیاری از شیرین‌ ترین و به یاد ماندنی‌ ترین لحظات و خاطرات بازی ما با نسخه‌ های گوناگون این سری رقم خورده است و حتی زمانی که سالی یک نسخه از آن منتشر می شد هم ته دلمان از بازی کردن آن ها خوشحال بودیم. فرنچایز Assassin’s Creed دارای پتانسیلی بی‌نهایت بالا برای خلق عناوینی زیبا و بی‌نظیر است و در نسخه‌هایی که سازندگان از این پتانسیل استفاده کرده‌اند شاهد خلق یک Masterpiece یا به قول خودمان شاهکار بوده‌ایم ولی در بعضی نسخه ها نیز یوبیسافت از این پتانسیل بهره خوبی نبرده است. این سری عناوین محبوب و پر‌ طرفدار یکی از برترین فرنچایزهای دو نسل اخیر بازی‌ های رایانه‌ ای محسوب می‌ شود و با وجود فراز و نشیب‌ های زیادی که در مسیر خود از آغاز تاکنون داشته است باز هم توانسته تا محبوبیت خود را بین بازیبازان حفظ کرده و آن‌ ها را مجاب به انجام تک‌ تک نسخه‌ های این سری کند. البته گاها نیز در برخی نسخه‌ های جدیدتر این سری شاهد مشکلاتی بوده‌ ایم و برخی نسخه‌ ها زیاد در حد و اندازه‌ های بازی های شاهکار این سری ظاهر نشده‌ اند و فقط عناوینی خیلی خوب بوده اند. بین تمام عناوین این سری و شخصیت های مختلف آن، هرگاه و هر بار که صحبت از برترین ها مطرح شده و می شود، همگی یکصدا از ۳ گانه اتزیو نام می بریم که واقعا نیز همین طور است و این شخصیت و ۳ گانه ای که او در آن ایفای نقش کرده است، در ویترین فرنچایز Assassin’s Creed قرار دارند و اتزیو آن قدر جذابیت دارد که ۳ عنوانی را که در نسل هفتم وی در آن ها به عنوان پروتاگونیست حاضر بوده است به صورت یک کالکشن ریمستر شده در نسل هشتم هم ببینیم. ۳ گانه‌ی اتزیو در سری Assassin’s Creed شامل عناوین Assassin’s Creed: Brotherhood ,Assassin’s Creed II و Assassin’s Creed: Revelations  هستند که توسط کمپانی Ubisoft به ترتیب در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را خود Ubisoft بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی اتزیو در سری Assassin’s Creed در طول سالها برای پلتفرم های زیادی در دو نسل مختلف از جمله  PlayStation 3،  PC, Xbox 360 ,PlayStation 4 و Xbox One منتشر شده است. هر ۳ بازی Assassin’s Creed: Brotherhood ,Assassin’s Creed II و Assassin’s Creed: Revelations  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۱ و ۹۰ و ۸۰ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. بد نیست کمی در مورد این ۳ بازی صحبت کنیم.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

Masterpiece…

Assassin’s Creed II درخششی یکپارچه و دائمی در این فرنچایز است، عنوانی که هنوز هم پس از چندین سال و انتشار بیش از ۱۰ نسخه دیگر از این سری، ارزش بارها و بارها تکرار را دارد و فرمول موفق آن قابل استفاده است. می‌دانید به چه دلیل؟ زیرا که Assassin’s Creed II یک شاهکار است. عنوانی مثل Assassin’s Creed II یک مثال و الگوی بارز برای چگونه ساخته شدن یک دنباله است. این بازی نه تنها بهترین عنوان سری Assassin’s Creed  تا کنون می‌باشد بلکه یکی از برترین عناوین جهان آزاد ساخته شده در تاریخ بازی‌ های رایانه‌ ای نیز هست. این عنوان به راحتی یکی از برترین بازی‌های جهان آزاد است که تاکنون ساخته شده است و به جای یک نقشه، ۳ نقشه به ما برای بازی کردن می‌دهد که فضا و حال و هوای عصر رنسانس در ایتالیا کاملا در آن‌ها مشهود است. دنبال کردن ماجراهای اتزیو از بدو تولد تا پایان سفرش برای انتقام، به بهترین و درگیر‌کننده ترین شکل ممکن نوشته شده است. موسیقی بازی بی‌نظیر است و بازی بی‌ نهایت زیبا. حرکت کردن و راه رفتن و دویدن و بالا رفتن از ساختمان‌ ها فوق‌العاده عالی و در دسترس طراحی شده بود، مبارزات بازی بسیار جذاب بود، تکرار بسیار زیاد در نسخه اول بازی توسط طراحی بسیار متنوع ماموریت‌ ها در این نسخه رفع شده بود، بهترین شکل و روند قتل (Assassination) در کل این سری را در این نسخه شاهد بودیم و همچنین تعداد بسیار زیادی ماموریت جانبی که در بدنه بازی حل شده بودند و انجام دادنشان بسیار جذاب و سرگرم کننده بود، باعث شده اند تا یک شاهکار شکل بگیرد که از هیچ نظر ایراد خاص و عمده‌ای بر آن وارد نیست. Assassin’s Creed II به واقع یک تجربه جادوییست و طوری بازیباز را در اتمسفر و فضای خود قرار می‌دهد که تنها تعداد کمی از عناوین قادر به انجام این کار هستند. Assassin’s Creed: Brotherhood نیز بدون شک یکی از برترین بازی‌های جهان آزاد تاریخ است. این بازی که یک سال پس از شاهکاری به نام Assassin’s Creed II منتشر شد تقریبا در همه زمینه ها جد خود را گسترش داده بود و این کار را به شیوه‌ ای معقول نیز انجام داده بود، یعنی بهبود هایی که در این نسخه اعمال شده بودند به هیچ وجه بیهوده نبودند و اتفاقا همگی مهم و معنی‌ دار و لازم بودند و باعث شدند تجربه این بازی بسیار جذاب گردد. تم داستانی جذاب و پر کشش در شهر رم، مکانیک جذاب انجمن برادری، ادامه دادن داستان جذاب شخصیت محبوب Ezio، دشمنان و شخصیت منفی‌ هایی عالی در قالب خانواده Borgia، برخی طراحی ماموریت‌های بی‌نظیر در این فرنچایز، موسیقی باورنکردنی و بالانس فوق العاده فعالیت‌های جانبی بازی که اصلا جنبه اجبار نداشتند و گویا همگی به داستان اصلی بازی متصل بودند و باعث می‌شدند تا کوچک‌ ترین نقاط و گوشه کنار نقشه را با شوق و شوق و ذوق جستجو و اکتشاف کنیم، همه و همه باعث شدند تا یک عنوان بی‌ نقص خلق گردد.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

عشق…

هیچ یک از المان‌های این بازی نقصی نداشته و حتی بخش چند‌ نفره نیز واقعا عالی و بی‌ نظیر است.عنوان Assassin’s Creed: Revelations واقعا بازی لذت‌ بخشی است و حتی در زمان انتشار خود نیز بر خلاف چندین نسخه از عناوین جدید‌ تر سری، اصلا دارای باگ و مشکلات دردسر‌ساز و مکانیک‌های تاریخ گذشته نبود و از طراحی مراحل کهنه و قدیمی شده رنج نمی‌برد، اما موضوع این جاست که Assassin’s Creed: Revelations هیچ کاری را آن‌ قدر خوب و کامل انجام نمی‌داد که تبدیل به یک ستون محکم در بازی شود. بازی دارای هدف و زمینه کاملا مشخصی نبود و همچنین انجام یک سری کارهای مبهم و تکرار شونده نیز باعث شده بود تا روند پیشروی در بازی شدیدا به وقفه بیافتد و حتی به قتل برسد! (ساختن بمب و دفاع از قلعه). از لحاظ داستان‌ سرایی و روایت قصه، این بازی معنای واقعی پر کردن داستان و کش‌ دادن آن است و تا حد امکان، حرکت از نقطه پایانی شاهکاری به نام Assassin’s Creed II را به تاخیر می‌انداخت. Assassin’s Creed: Revelations یکپارچه‌سازی داستان Ezio و Altair را بسیار خوب انجام داده است و بی‌نهایت عالی، آن‌ها را در جهت نتیجه‌ گیری و به سرانجام رساندن خوشایند داستان Ezio و شروع زمینه‌ سازی برای نسخه سوم بازی، در هم تنیده است. Revelations عنوانی است که اگر تنها و تنها مقداری بیشتر در زمینه‌ های مختلف گیم‌ پلی بهتر عمل می‌کرد تبدیل به یکی از شاهکارهای سری هم می شد. در نهایت باید گفت هیچ شکی نیست که ۳ گانه‌ی اتزیو در سری Assassin’s Creed جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و بسیاری از ما خاطرات بسیار خوبی با تک تک این عناوین داریم و به شخصه همین یکی دو ماه پیش هر ۳ بازی این۳گانه را به لطف نسخه کالکشن نسل هشتمی تجربه کردم و واقعا هنوز هم بهتر از خیلی عناوین جدید هستند.  برای کسانی هم که تجربه این ۳ بازی فوق العاده را در نسل هفتم نداشته و با شخصیت خوش تیپ و دوست داشتنی اتزیو نیز آشنایی نداشته اند.  Assassin’s Creed: Ezio Collection یکی از با ارزش ترین کالکشن ها است. ۳ گانه‌ی اتزیو در سری Assassin’s Creed در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه دهم گردیده است.

۹ – Devil May Cry

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده:  Capcom

ناشر: Capcom

ژانر: Action Adventure, Hack ‘n Slash 

محتوا: Devil May Cry 2 ،Devil May Cry و Devil May Cry 3

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3،  PC, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۰۱   

امتیاز متا: Devil May Cry : 94/100 – بازی Devil May Cry 2: 68/100  – بازی Devil May Cry 3 : 87/100

 می رسیم به یکی از ۳گانه های های عصر طلایی کپکام و یکی از ۲-۳ فرنچایز برتر هک اند اسلش تاریخ که هیدکی کامیای بزرگ آن را خلق کرد و نامش را گذاشت “شیطان هم شاید بگرید” یا همان “Devil May Cry” عزیز و دوست داشتنی خودمان. در همین ابتدا باید خدمت شما عرض کنم که می بینید اگر نام سه گانه ی Devil May Cry در لیست ما قرار گرفته است به خاطر این است که بازی اول و سوم بار نسخه دوم را به دوش می کشند. به هر حال از اسم Devil May Cry که نمی شود گذشت و هر چقدر هم بازی دوم ضعیف بود، ۳ گانه Devil May Cry یکی از بهترین ها در تاریخ بازی هاست و عناوین اول و سوم آن به اندازه کافی تر از کافی معرکه بودند. ۳ گانه‌ی سری Devil May Cry  شامل عناوین Devil May Cry 2 ،Devil May Cry و Devil May Cry 3  هستند که توسط کمپانی Capcom به ترتیب در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را خود Capcom بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین کمپانی وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی Devil May Cry در ابتدا و در زمان انتشار در نسل ششم، تنها برای کنسول افسانه ای پلی استیشن ۲ منتشر شد ولی در سال ها و نسل های بعد به لطف نسخه کالکشن HD این سری، برای تقریبا تمامی کنسول های نسل هفت و هشت و رایانه های شخصی هم عرضه گردید. وقتی برای نخستین بار بازی اول Devil May Cry منتشر گردید تمام صنعت بازی و منتقدان و بازیبازان را شگفت زده کرد و تا آن زمان بازی هک اند اسلشی مثل این شاهکار وجود نداشت. بازی پر بود از نکات مثبت و خالی بود از ضعف های بزرگی که بتوانند لطمه ای به تجربه ناب بازیبازان وارد کنند.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

انتهای جذابیت که بری میبینی دانته اونجا نشسته!

همه چیز در عنوان نخست سری در نقطه اوج کیفیت قرار داشتند و به این ترتیب فرنچایز بی نظیر Devil May Cry به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شد. پس از شکست نسخه دوم این فرنچایز، سال ۲۰۰۵ و در نسل ششم بود که عنوان Devil May Cry 3: Dante’s Awakening  ابتدا برای پلتفرم پلی استیشن ۲ و یک سال بعد با نسخه  Devil May Cry 3: Dante’s Awakening, Special Edition که در آن درجه سختی مقداری تغییر کرده و اصلاح شده بود و همچنین ورجیل به عنوان یک شخصیت قابل بازی در آن قرار داشت، مجددا برای پلی استیشن ۲ و همچنین این بار برای رایانه های شخصی نیز منتشر گردید. مجموع فروش نسخه اصلی و مخصوص بازی بیشتر از ۴ میلیون نسخه بود و همچنین در سال ۲۰۰۵ مانگایی که یک Prequel بر بازی بود نیز منتشر شد.   با وجود برخی صحبت ها و بحث ها که در مورد درجه سختی بسیار بالای بازی در نسخه اصلی مطرح شد و برخی از آن گلایه داشتند اما باز هم نظر اکثر منتقدان این بود که بازی به دلیل این که مجددا به گیم پلی چالش برانگیز بازی اول بازگشته است (بعد از نسخه نا موفق دوم) بسیار قابل تحسین است و بازی مورد ستایش تمامی صنعت گیم قرار گرفت. جالب است بدانید این نسخه یک پیش زمینه یا Prequel بر بازی اصلی و شماره نخست Devil May Cry محسوب می شود که در آن شاهد جوان ترین و کله شق ترین دانته هستیم. بازی سال ها قبل از وقایع بازی اول و در یک برج جادویی به نام Temen-ni-gru اتفاق می افتاد و روایتگر رابطه ویران شده بین دو برادر یعنی دانته و ورجیل بود که ورجیل به عنوان آنتاگونیست اصلی بازی درخششی کمتر از دانته در آن نداشت. بازی المان های دو نسخه قبلی را در خود حفظ کرده و سیستم مبارزات بازی را با افزودن چندین استایل مبارزه گسترش داده بود.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

بزن اصلا منو نصف کن!

دو بازی  Devil May Cry و Devil May Cry 3  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۲ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۴ و ۸۷ را کسب کردند. اما قضیه نسخه دوم این سری جداست و این بازی یک عنوان بسیار ضعیف بود که در حد نام بزرگ این سری نبود و متای عجیب ۶۸ را هم کسب کرد. گیم پلی در این سری همیشه فوق العاده است و پر از کمبو و فنون و مبارزات فوق سریع و مرگبار. به سنت تقریبا همیشگی سری، شما بعد از شکست هر باس در بازی، سلاح جدیدی را به دست می آورید که باعث می شوند تعداد بسیار زیادی سلاح های متنوع در اختیار داشته باشید که هر کدام کاملا متفاوت از دیگری بوده و در واقع با پیشرفت در بازی هرگز احساس خستگی و تکراری شدن به شما دست نمی دهد زیرا مدام سلاح هایی جدید با کارایی و قابلیت های جدید در بازی در اختیار شما قرار می گیرد تا انواع و اقسام کمبو های قدرتمند را با آنها خلق نمایید. جدا از گیم پلی، همیشه پیشینه داستانی بسیار قوی و کاملی نیز برای عناوین این سری در نظر گرفته شده و تمام نسخه های این ۳ گانه داستان بسیار زیبایی را روایت می کنند با شخصیت های عالی. شخصیت اصلی آن دانته هم که اصلا دیگر حرف ندارد و از همان بازی اول کاملا مشخص بود که توانایی تبدیل به یکی از برترین و محبوب ترین و خوش تیپ ترین شخصیت های تاریخ را داراست که همین طور هم شد. در نهایت باید گفت هیچ شکی نیست که ۳ گانه ی سری عناوین Devil May Cry جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و بسیاری از ما خاطرات بسیار خوبی با تک تک این عناوین داریم و ساعت ها و روزها و حتی ماه ها ما را جذب خود کرده اند و هنوز که هنوز است کاملا آنها را به خاطر داریم و نامشان در قلب و ذهن ما بازیبازها حک شده است. ۳ گانه‌ی Devil May Cry در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه نهم گردیده است.

۸ – Dark Souls

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده: FromSoftware

ناشر:   Bandai Namco Entertainment

ژانر:  Action RPG

محتوا: Dark Souls 2 ،Dark Souls و Dark Souls 3

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3, PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 4 و Switch

سال انتشار: ۲۰۱۱

امتیاز متا: Dark Souls : 89/100 – بازی Dark Souls II: 91/100  – بازی Dark Souls 3 : 89/100

امروز که به زمان انتشار نخستین بازی سری سولز فکر می کنیم و خودمان را جای میازاکی می گذاریم، می بینیم که چقدر دلهره داشته است و چه کار سخت و شجاعانه ای را با ناشر بزرگی مثل سونی انجام داده است. در واقع شاید خود وی نیز باور نداشت که عناوینش تا این حد محبوب شوند و کلا باعث خلق یک زیرشاخه جدید نقش آفرینی شود، ولی اینطور شد و اعتماد سونی به میازاکی جواب داد تا این گونه آغاز سری سولز رقم بخورد. در واقع  سری عناوین Souls با Miyazaki از همان ابتدا و از زمانی که بازی Demon’s Souls ساخته شد پای در مسیر افسانه شدن نهاد، در مسیر جاودانه شدن.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

نمیدونم چه حس وابستگی عجیبی به آرتوریاس دارم

با هر نسخه که از این عناوین منتشر شد شاهد پیشرفت بودیم و آرام آرام این سری تبدیل به یکی از تاثیرگذار‌ترین، پرطرفدارترین و جذاب‌ترین فرنچایز‌های سبک اکشن نقش‌آفرینی شد و امضای خاص خود را بر این صنعت بر جای گذاشت. سری Souls در واقع پرچم دار عناوین هاردکور در نسل‌های جدید بازی های ویدئویی است. Miyazaki خیلی ناگهانی و در حالی که کسی انتظار نداشت با سری Souls آمد و گفت “این بازی من است. بسیار سخت است. صدها بار خواهید مرد. همه چیز را با مردن از دست خواهید داد مگر دوباره به آن برسید. ذخیره‌های پشت سر هم وجود ندارد. خط سلامتی پر شونده نداریم، درجه سختی مختلف نداریم و تنها یک درجه سختی داریم و آن هم هاردکور است و اجباری. حالا می‌خواهید بخواهید و نمی‌خواهید به سراغ بازی های خودتان بروید.”

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

طراحی هایی ۳درجه بالاتر از اکثر بازی ها

در این مطلب تمرکز ما در مورد ۳ گانه Dark souls است که بعد از جواب دادن فرمول دیمونز سولز خلق شدند. ۳ گانه‌ی سری  Dark souls  شامل عناوین Dark Souls 2 ،Dark Souls و Dark Souls 3  هستند که توسط کمپانی Bandai Namco Entertainment به ترتیب در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را FromSoftware بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری  Dark souls در طول سالها برای پلتفرم های زیادی در دو نسل مختلف از جمله PlayStation 3, PC, Xbox 360, Xbox One و PlayStation 4 و Switch منتشر شده است. عناوین این سری در تمام زمینه‌ها، چه از نظر دنیای بازی، دشمنان و باس‌ها، طراحی منحصر به فرد و یونیکی دارند که تبدیل به برند خاص Dark Souls شده‌اند و به مانند یک کلاس آموزشی برای  طراحان و سازندگانی که می‌خواهند عناوینی در این سبک و قالب بسازند عمل کرده و منبع الهامی بسیار با کیفیت محسوب می‌شود.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

فداکاری برای سرزمین و غرق شدن در Abyss

هر ۳ بازی Dark Souls 2 ،Dark Souls و Dark Souls 3  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۸۹ و ۹۱ و ۸۹ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. می شود گفت پیام اصلی فرنچایز Dark souls درس گرفتن از شکست است، درس مقاومت در برابر سختی و دشواری، درس استقامت و صبر. Miyazaki با این عنوان نشان داد “می‌توان” و “باید” گاهی خلاف جهت آب شنا کرد تا تاریخ‌ساز شد. Dark souls نشان داد که یک بازی می‌تواند به قدری شاهکار باشد که حتی اگر بارها و بارها و بارها کشته شوید و با یک باس شاید ۵۰ بار مبارزه کنید، باز هم چنان عاشق آن شوید که ۱۰ بار آن را به پایان برسانید. Dark souls مفهوم “مرگ” در یک بازی ویدئویی را تغییر داد و آن را به مفهومی حتی شیرین که باید از آن هر بار درس گرفت تبدیل کرد. Dark souls سختی و چالش را در بازی‌های رایانه ای تبدیل به یک “ارزش” کرد که نه تنها عاملی بازدارنده برای بازیباز نیست بلکه کاملا نقشی تشویق کننده و پیش برنده را برای وی بازی می کند. هیچ شکی نیست که ۳ گانه سری عناوین Dark souls جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و بسیاری از ما خاطرات بسیار خوبی با تک تک این عناوین داریم و برخی از ما حتی با این سری به معنای واقعی زندگی کرده ایم. ۳ گانه‌ی  Dark souls در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه هشتم گردیده است.

۷ – Metal Gear Solid

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده:  Kojima Productions

ناشر:  Konami

ژانر:  Action-Adventure و Stealth

محتوا: Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ، Metal Gear Solid و Metal Gear Solid 3: Snake Eate

پلتفرم مقصد:  PlayStation, Microsoft Windows ,PlayStation 2 ,PlayStation 3, 3DS, Xbox 360 ,Vita ,Nvidia Shield و Xbox

سال انتشار:   ۱۹۹۸

امتیاز متا:  Metal Gear Solid: ۹۴/۱۰۰- بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty: 96/100 – بازیMetal Gear Solid 3: Snake Eater: 91/100

خودمانیم! ۳ گانه ای با امتیازات متای ۹۴ و ۹۶ و ۹۱ واقعا ترسناک است ها! یعنی باید خیلی غول باشد. همینطور هم هست دیگر. کدام ۳ گانه ای شایسته تر از Metal Gear Solid برای داشتن این امتیازات؟ یک ۳ گانه از عناوینی که یکی از دیگری شگفت انگیزتر و فوق العاده تر بوده و انگار گلچینی از شاهکارهای دنیای بازی هستند. فرنچایزی که از زمان انتشار اولین نسخه‎ آن همگان فهمیدند عنوانی متولد شده است که با تمام بازی ‎های دیگر فرق دارد و نابغه ‎ای به نام Hideo Kojima وارد این صنعت شده است. نابغه ‎ای که فرنچایزی را خلق کرده است که با دیگر شاهکارهای این صنعت فرق دارد. کم پیدا می ‎شود کسی که داستانی مانند داستان سریMetal Gear را بنویسد و مراحلی مانند مراحل این عناوین را خلق کند یا شخصیت ‎هایی با عمق و عظمت شخصیت ‎های این سری پدید آورد. برویم سراغ معرفی این ۳ گانه بی نظیر. ۳ گانه‌ی مخفی کاری و اکشن ماجرایی سری Metal Gear Solid  شامل عناوین Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ، Metal Gear Solid و Metal Gear Solid 3: Snake Eate هستند که توسط کمپانی Konami به ترتیب در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را Kojima Productions بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این ۳ گانه را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی Metal Gear Solid در طول سالها برای لیست بلند بالایی از انواع و اقسام پلتفرم ها از نسل پنجم تا امروز شامل PlayStation, Microsoft Windows ,PlayStation 2 ,PlayStation 3, 3DS, Xbox 360 ,Vita ,Nvidia Shield و Xbox منتشر شده اند، ولی پلتفرم های اصلی زمان انتشار آنها شامل پلی استیشن برای نسخه اول و پلی استیشن ۲ برای عناوین دوم و سوم بود که در نسل های بعد به۸ صورت کالکشن های مختلف و نسخه های اچ دی و… در اختیار دارندگان دیگر پلتفرم ها هم قرار گرفتند تا همه از این ۳ گانه بی نظیر لذت ببرند.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

مار خور…

بد نیست کمی در مورد این ۳ بازی شاهکار صحبت کنیم. Metal Gear Solid  با انتشارش صنعت بازی را برای همیشه تغییر داد و به بازیبازان لذتی وصف نشدنی را به همراه تجربه نخستین سینماتیک واقعی آن ها هدیه داد. درست است که عناوینی مثل فاینال فانتزی ۷ کات سینهای بسیار زیبا و داستان های فوق العاده ای هم داشتند ولی داستانی که پشت متال گیر سالید وجود داشت تجربه حس یک فیلم واقعی در قالب بازی را به بازیباز می داد که چنین چیزی را هیچ گاه در عنوانی ندیده بودیم. مبارزه با باس ها بسیار خلاقانه و نو آورانه بود مثل مبارزه با Psycho Mantis دیوانه که بسیار به یاد ماندنی است. مکانیک های مخفی کاری به خوبی و به درستی عمل می کردند. المان های گرافیک و گیم پلی بسیار بسیار زیبا و جذاب کار شده بودند و ایرادی به آنها وارد نبود. هر چند در نسخه های بعدی همگی گرافیک و گیم پلی بهبود یافته تر شده بودند ولی یک جادویی در عنوان Metal Gear Solid وجود داشت که هنوز هم که هنوز است هیچ چیزی از ارزش تجربه آن کم نشده است. حالا دیگر همه منتظر نسخه دوم سری بودند. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty شاید یکی از بحث‌ برانگیز ترین عناوین در تاریخ بازی‌هاست. اتفاقات و پیچ و تاب های اوایل بازی که به جایگزین شدن اسنیک با Raiden می انجامد واقعا حرکت شجاعانه‌ ای بود و کوجیما دل و جرات زیادی داشت که این ریسک را کرد و البته باید اذعان داشت که پاسخ و بازخوردهای سخاوتمندانه ای هم دریافت کرد. شاید در ابتدای بازی شخصیت Raiden با کمی مقاومت از سوی طرفداران روبرو شد ولی وقتی کمی از بازی می گذشت و آرام آرام از رازهای گذشته آشفته و ناآرام وی آگاه می شدیم حس بهتری به وی پیدا می کردیم و وقتی این موضوع با داستان توطئه بلند مدتی که با آن روبرو بودیم ترکیب می شد باعث ایجاد لحظاتی در بازی می شد که از خودمان سوال می کردیم آیا این ها واقعی است یا خیر. جهش در گرافیک و گیم پلی بازی نسبت به نسخه اول بازی بسیار عظیم بود و حتی در زمان حال نیز تجربه این بازی هنوز جذاب و زیباست. سپس نوبت به نسخه سوم رسید.  کوجیما در Metal Gear Solid 3: Snake Eater به سراغ دنبال کردن داستان بیگ‌ باس رفت و ما را با Snake Eater به سفری عمیق در گذشته برد که گویی حال و هوای یک فیلم سینمایی جیمز باند را داشت که با یکی از برترین تم‌ها و زمینه‌ های تاریخ بازی‌ های ویدئویی تکمیل شده بود. باس‌ فایت‌ ها در این نسخه جزو به یادماندنی‌ ترین، تاریخی‌ ترین و حماسی‌ترین مبارزات تاریخ می‌باشند. فقط کافیست مبارزه با The End را به خاطر بیاورید، یا مبارزه بسیار متفاوت با Sorrow را یاد کنید. در مورد باس‌فایت نهایی بازی با The Boss هم که دیگر حرفی باقی نمی‌ماند که گفته نشده باشد. در این نسخه تعدادی المان‌های جدید و مکانیک‌های مختلف اضافه شده بود که به بهترین شکل در بازی جا افتاده بودند. همچنین در درجات سختی بالا پیشروی در این عنوان بسیار سخت و نفس‌گیر بود و لذت دیگری داشت. Metal Gear Solid 3: Snake Eater تنها یک بازی شاهکار و عالی نیست. این بازی از آن دست عناوینی است که در طول یک یا حتی دو نسل از بازی های رایانه ای تنها چند عدد انگشت شمار شبیه آن منتشر می‌شوند.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

چه سرنوشتی در انتظار این سریه؟

هر ۳ بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty ، Metal Gear Solid و Metal Gear Solid 3: Snake Eate  موفق شدند تا شدیدا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۴ و ۹۶ و ۹۱ را در اختیار دارند که نشان می دهند که اگر کلا هیچ حرفی هم در مورد این ۳ گانه نزنیم همه چیز مشخص است و این امتیازات خودشان با صدای بلند حرف می زنند!  قطعا یکی از مهمترین مواردی که در ۳ گانه Metal Gear Solid توانسته است در بالاترین سطح ظاهر شود و نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی این سری بر عهده داشته است شخصیت پردازی فوق ‎العاده قوی آن بوده است. شخصیت هایی که هر یک پیشینه ‎ای را به ما ارائه می‎ دهند که گویا در دنیای واقعی سال ‎ها زندگی کرده ‎اند و ما را با تک ‎تک علایق و احساسات و اتفاقاتی که در زندگی آن ‎ها رخ داده است آشنا می ‎کنند. شخصیت هایی که به قدری عمیق و پیچیده کار شده اند که ما را به یاد پیچیدگی و عمق شخصیت ‎های واقعی می ‎اندازد. در نهایت باید گفت هیچ شکی نیست که ۳ گانه Metal Gear Solid جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و  هنوز که هنوز است کاملا این ۳ گانه را به خاطر داریم و نام تک تک این عناوین در قلب و ذهن ما بازیبازها حک شده است. ۳ گانه‌ی Metal Gear Solid در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه هفتم گردیده است.

۶ –  Halo Trilogy

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده:  Bungie

ناشر:  Microsoft Studios

ژانر: First-person shooter 

محتوا: Halo 2، Halo: Combat Evolved و Halo 3

پلتفرم مقصد:  Xbox One،  PC, Xbox 360 و Xbox

سال انتشار: ۲۰۰۱

امتیاز متا: Halo: Combat Evolved: 97/100 – بازی Halo 2: 95/100  – بازی Halo 3 : 94/100

 می توان با قطعیت گفت Halo پرافتخار ترین و محبوب ترین سری مایکروسافت به حساب می آید و به نوعی اصلا تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست که کسی دارای کنسول ایکس باکس باشد و Halo را تجربه نکرده باشد. ۳ گانه‌ی سری Halo  شامل عناوین Halo 2، Halo: Combat Evolved و Halo 3  هستند که توسط کمپانی مایکروسافت به ترتیب در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را Bungie بر عهده داشت و در نسخه های دوم و سوم نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. دقیقا هم همین ۳ گانه که بانجی ساخته است هنوز بهترین بازی های تاریخ این سری محسوب می شوند. ۳ گانه‌ی سری Halo در طول ۳ نسل برای پلتفرم های ایکس باکس، ایکس باکس وان، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی منتشر شده است. در همین ۳ گانه بود که برای اولین بارها با Master Chief آشنا شدیم و او خیلی زود پتانسیل بالای خود برای تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین شخصیت ها در تاریخ بازی های رایانه ای را نشان داد و نامش در قلب طرفداران ثبت شد.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

یکی از تاریخ سازهای دنیای بازی

Master Chief که پروتاگونیست اصلی این سری است، یک ابر سرباز فوق العاده قدرتمند است که هم از لحاظ بیوشیمیایی و هم سایبرنتیکی تقویت شده و بسیار دوست داشتنی و قدرتمند است و خاطرات خیلی شیرینی را برای ما در یکی از برترین فرنچایزهای شوتر اول شخص تاریخ، رقم زده است و بی شک در قلب تک تک بازیبازانی که عناوین Halo را تجربه کرده اند جای گرفته است. Master Chief در بین اسپارتان ها که همگی جزو برترین و قدرتمندترین مبارزان هستند، یک رهبر و یک الگو به شمار می رود و ابهت خاصی بین اسپارتان ها دارد. این شخصیت بزرگ و قدرتمند تا به امروز در بازی های Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3, Halo 4 و Halo 5: Guardians به عنوان شخصیت قابل بازی حضور داشته است. هر ۳ بازی Halo 2، Halo: Combat Evolved و Halo 3 موفق شدند تا به طور بسیار شدیدی مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای بی نهایت مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۷ و ۹۵ و ۹۴ را در اختیار دارند  که انصافا اصلا آدم رویش نمی شود در موردشان حرف بزند از بس این امتیازات بالاست!

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

Master

در مورد این سری لازم به ذکر است که نسخه های ایکس باکس وان در قالب مجموعه ارزشمند Halo: The Master Chief Collection عرضه شدند که شامل عناوین Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo 2: Anniversary, Halo 3, Halo 3: ODST, Halo: Reach و Halo 4 است. نام Master Chief آن قدر بزرگی و ابهت دارد که وقتی قرار باشد یک کالکشن یا مجموعه از برترین و بزرگترین سری انحصاری مایکروسافت یعنی Halo ساخته و منتشر شود، نام آن مجموعه را با استفاده از نام این اسپارتان محبوب و به افتخار او که یکی از نمادها و اسطوره های صنعت گیم است، Halo: The Master Chief Collection قرار دهند. البته حتما می دانید که مجموعه Halo: The Master Chief Collection از نظر فنی و بهینه سازی دارای مشکلاتی بود که همین مشکلات مقداری باعث نارضایتی هواداران شدند و انتظارشان از مجموعه ای که برخی از برترین شاهکارهای تاریخ را در خود دارد مقداری از نظر فنی بیشتر بود و در واقع جا برای بهینه سازی بهتری داشت اما هرگز و هرگز نمی توان از این گذشت که این کالکشن یکی از بهترین، زیباترین، پرمحتوا ترین و البته ارزشمندترین ها در تاریخ بازی هاست. هیچ شکی نیست که ۳ گانه نخست سری عناوین Halo جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و همچنین یکی از بهترین فرنچایزهای موجود در کل تاریخ بازی هاست که گل سرسبد آن هم، ۳ بازی نخست هستند. ۳ گانه‌ی Halo در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه ششم گردیده است.

۵ – Uncharted

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده:  Naughty Dog, Bluepoint Games

ناشر: Sony Interactive Entertainment

ژانر: Action Adventure, Third Person Shooter 

محتوا:  UNCHARTED 2: Among Thieves ,UNCHARTED: Drake’s Fortune و UNCHARTED 3: Drake’s Deception

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3، PlayStation 4

سال انتشار:   ۲۰۰۷   

امتیاز متا: UNCHARTED: Drake’s Fortune: 88/100 – بازی UNCHARTED 2: Among Thieves: 96/100  – بازی UNCHARTED 3: Drake’s Deception : 92/100

ناتی‌ داگ کلا می ترکاند! در واقع اصلا کار این سازنده ترکاندن است! سونی باید خیلی خوشحال باشد که یکی از بهترین‌ استودیوهای ترکاننده یا همان بترکان را داراست (چی گفتم اصلا!). این سگ شیطان در نسل هفتم و با سری Uncharted فرنچایزی را خلق کرد که قدرت و شکوه یک نسل را برای سونی و پلی استیشن ۳ به همراه داشت. کمتر استودیویی می‌تواند عنوانی و فرنچایزی را خلق کند که یک‌ تنه فروش یک کنسول را کلی بالاتر ببرد. ۳ گانه‌ی سری Uncharted  شامل عناوین UNCHARTED 2: Among Thieves ,UNCHARTED: Drake’s Fortune و UNCHARTED 3: Drake’s Deception  هستند که توسط کمپانی سونی به ترتیب در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

ناتی‌ داگ کلا می ترکاند! در واقع اصلا کار این سازنده ترکاندن است!

خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را ناتی داگ بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری Uncharted در طول  دو نسل برای پلتفرم های  پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ منتشر شده است. هر ۳ بازی UNCHARTED 2: Among Thieves ,UNCHARTED: Drake’s Fortune و UNCHARTED 3: Drake’s Deception موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۸۸ و ۹۶ و ۹۲ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت رویایی این ۳ گانه است. لازم به ذکر است که نسخه های پلی استیشن ۴ این سری در قالب مجموعه ارزشمند Uncharted: Nathan Drake Collection عرضه شدند که شامل ۳ گانه نسل هفتمی این فرنچایز است و یکی از ارزشمندترین کالکشن ها محسوب می شود.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

به امید نسخه جدید…

در واقع بعد از ۳ گانه شاهکار نسل هفتم و ورود به نسل هشتم بازی ها، کاملا منطقی به نظر می رسید که سونی و ناتی داگ بخواهند کالکشن ۳ گانه ریمستر شده آنچارتد را برای نسل هشتم و کنسول پلی استیشن ۴ نیز عرضه نمایند و همین کار را نیز انجام دادند. هر سه نسخه‎ بازی در مجموعه ی Uncharted: The Nathan Drake Collection از وضوح تصویر full 1080p بهره ‎مند گشته‎ و همچنین تغییرات قابل ملاحظه ‎ای در نورپردازی صحنه ها در نسخه های نسل هشتمی به چشم می ‎خورد. همچنین در نسخه های نسل هشتمی بهبود چشمگیری را در مدل ‎سازی‎ های شخصیت Nathan Drake در هر سه بازی شاهد هستیم و علاوه بر بهبود در مدل‎ های شخصیت اصلی بازی، دیگر جزئیات گرافیکی نیز کاملا بهینه شده‎ اند. تعداد چشمگیری از تکسچرهای با‎کیفیت ‎تر‎، جایگزین تکسچرهای قبلی در بازی شدند. همچنین جلوه‎ های ویژه‎ ی گرافیکی مثل انفجارها و آتش نیز بهبود قابل ملاحظه ‎ای داشتند. جزئیات بسیار زیادی چه در مدل ‎های گرافیکی مختلف بازی و چه در پس زمینه‎ های بازی افزوده شده‎ اند.   در نهایت باید گفت هیچ شکی نیست که ۳ گانه Uncharted جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و  نامش تا همیشه در قلب و ذهن ما بازیبازها حک شده است. ۳ گانه‌ی Uncharted در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه پنجم گردیده است.

۴ – Mass Effect

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده: BioWare

ناشر: Electronic Arts

ژانر: Action RPG, Third Person Shooter 

محتوا: Mass Effect 2 ،Mass Effect و Mass Effect 3

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3،  PC, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۰۷   

امتیاز متا: Mass Effect : 91/100 – بازی Mass Effect 2: 96/100  – بازی Mass Effect 3 : 93/100

همه می دانستیم که بالاخره کار به اینجا می رسد! به سه گانه افسانه ای Mass Effect. بالاخره نمی شود که صحبت از برترین ۳ گانه باشد و ۳ گانه ای که در آن ۳ تا از بهترین نقش آفرینی های تاریخ قرار دارند در آن مطلب در بالاترین جایگاه ها حضور نداشته باشد؟  ۳ گانه‌ی سری Mass Effect  شامل عناوین Mass Effect 2 ،Mass Effect و Mass Effect 3  هستند که توسط کمپانی Electronic Arts به ترتیب در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را BioWare بر عهده داشت و در دو نسخه ی بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری Mass Effect در نسل هفتم برای پلتفرم های پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی منتشر شده است. خیلی خیلی هم عجیب است که چطور در نسل هشتم که نسل ریمستر و کالکشن بود، ۳ گانه Mass Effect به نسل هشت نیامد؟ چرا که اگر این اتفاق می افتاد EA سود هنگفتی به جیب می زد، چون خیلی ها در دنیا در تب و تاب تجربه دوباره ی شاهکارهای این سری هستند. سری مس افکت از آن دست عناوینی است که تجربه آن و در واقع تجربه هر ۳ نسخه آن برای علاقمندان سبک نقش آفرینی از واجب نیز واجب تر است و قطعا تبدیل به یکی از برترین تجربه های هر شخصی که آن ها را بازی کرده خواهند شد. کالکشن ارزشمند این ۳گانه که امیدواریم در نسل هشتم یا شاید نسل بعدی هم روزی شاهد آن باشیم، در نسل هفتم عرضه شد و یکی از با ارزش ترین مجموعه های ممکن در تاریخ را پدید آورد.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

چند سال خاطره…

هر ۳ بازی Mass Effect 2 ،Mass Effect و Mass Effect 3  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۱ و ۹۶ و ۹۳ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. نکته بسیار مهم در مورد این فرنچایز آن است که با انتشار نسخه های جدید هرگز کیفیتش پایین نیامد و ۳ بازی و ۳ شاهکار را در این ۳ گانه شاهد هستیم. ۳گانه ای که هر ۳ بازی آن یک شاهکار بی نظیر بوده اند و به حدی زیبا و بی نقص هستند که هنوز هم که هنوز است تجربه هر یک از آن ها از برترین بازی های این نسل نیز لذت بخش تر است. نقطه اوج این ۳ گانه بی نظیر بازی دوم آن محسوب می شود که موفق گردید خود را به عنوان یکی از چند بازی برتر در تاریخ بازی های رایانه ای و نه فقط در سبک نقش آفرینی، مطرح نماید و امتیاز متای بی نظیر ۹۶ را کسب کند که امتیازی در حد بازی های بی تکرار تاریخ مثل بایوشاک است و الحق که نسخه دوم این سری شایسته این امتیاز است. البته گمان نکنید که دو بازی دیگر این سری نیز دست کمی از بازی دوم دارند.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

Take Back The Earth

همواره وقتی که صحبت از این سری می شود بدون شک اولین کلمه ای که به ذهن هر طرفدار و بازیبازی می رسد “فرمانده شپرد” است و بس. در بازی های نقش آفرینی همیشه شخصیت های محبوب زیادی را سراغ داریم که بدون هیچ شکی فرمانده شپرد یکی از برترین، قدرتمندترین و محبوب ترین آن هاست. شخصیتی که در یک ۳ گانه عظیم و جذاب با او در سراسر کهکشان سفر کرده ایم، مبارزه کرده ایم، متحد جمع کرده ایم، زمین را نجات داده ایم، عاشق شده ایم و البته گاهی دوستانمان را از دست داده ایم.  داستان فوق العاده و چند لایه، روایت عالی، شخصیت های دوست داشتنی، شخصیت پردازی های بی نظیر، نقش بسیار بسیار واضح تصمیمات شما در رقم خوردن وقایع بازی و قرار دادن بازیباز در لحظاتی مرگبار برای گرفتن تصمیماتی کاملا خاکستری، گرافیک و جلوه های بصری فنی و هنری عالی، گیم پلی فوق العاده متنوع و اعتیادآور با مبارزاتی بسیار عمیق و جذاب و هیجان انگیز، لذت ناب گشت و گذار و اکتشاف در کهکشان، شخصی سازی های فوق العاده عالی، صداگذاری و موسیقی های شاهکار و بی نظیر، همه و همه در کنار هم وجود دارند و سبب شده اند تا یک ۳ گانه تقریبا بدون نقص به معنای واقعی را پدید آورند. هیچ شکی نیست که ۳ گانه Mass Effect جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و بسیاری از ما خاطرات بسیار شیرینی با تک تک این عناوین داریم و آرزو داریم بتوانیم باز هم آنها را تجربه کنیم. ۳ گانه‌ی Mass Effect در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه چهارم گردیده است.

۳ – Resident Evil

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

ژانر: Survival Horror

محتوا: Resident Evil 2 ،Resident Evil و Resident Evil 3 Nemesis

پلتفرم مقصد:  PlayStation, Windows, Sega Saturn, Nintendo DS ,Nintendo 64, Dreamcast, GameCube, Game.com

سال انتشار:  ۱۹۹۶  

امتیاز متا: Resident Evil : 91/100 – بازی Resident Evil 2: 89/100  – نسخه اصلی Resident Evil 3 Nemesis در سال ۱۹۹۹ متا ندارد (گیم رنکینگز ۸۸)

شاید خیلی ها ارزش واقعی سری Resident Evil را به طور کامل ندانند و فکر کنند که خب این سری فقط یکی از برترین فرنچایزها و یا شاید برترین فرنچایز در تاریخ سبک وحشت بقاست. اما دوستان اصلا اینطور نیست. Resident Evil یکی از تاثیرگذارترین سری عناوین در کل تاریخ بازی ها و در تمام سبک هاست. این سری با انتشارش استانداردهای ساخت عناوین AAA را بالاتر برد و به سازندگان نشان داد که می توانند بازی های AAA خیلی خیلی بزرگ با داستان و طراحی مراحل و شخصیت پردازی و گرافیک بی نظیر بسازند و در واقع عنوانی را خلق کنند که در همه ی زمینه ها یک شاهکار باشد. Resident Evil به نوعی مثل یکی از پایه ها برای خلق عناوین AAA غول پیکر این روزها عمل کرد و باعث شد تا شرکت های بزرگ به سراغ عناوین خیلی بزرگ بروند و کیفیت را بالاتر ببرند. به همین دلیل هم هست که ارزش این سری خیلی بیشتر از سبک وحشت بقا و این حرف هاست. بدون شک ۳ گانه آغازین این سری یک مسیر روشن را در راستای خلق عناوینی بزرگ و باکیفیت به دنیای بازی نشان داد و یکی از برترین ۳ گانه های تاریخ محسوب می شود که امروز در موردش صحبت می کنیم.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

Resident Evil یکی از تاثیرگذارترین سری عناوین در کل تاریخ بازی ها و در تمام سبک هاست. این سری با انتشارش استانداردهای ساخت عناوین AAA را بالاتر برد

۳ گانه‌ی سری Resident Evil  شامل عناوین Resident Evil 2 ،Resident Evil و Resident Evil 3 Nemesis  هستند که توسط کمپانی کپکام به ترتیب در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را خود کپکام بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی Resident Evil در طول سالها برای پلتفرم های PlayStation, Windows, Sega Saturn, Nintendo DS ,Nintendo 64, Dreamcast, GameCube و Game.com شده است البته بدون در نظر گرفتن نسخه های ریمیک و ریمستر. لازم به ذکر است که پلتفرم اصلی هر ۳ نسخه بازی در زمان انتشار کنسول پلی استیشن بوده است و معمولا بقیه نسخه ها یکی دو سال بعد از آن منتشر شده اند. ۳ گانه ی Resident Evil شروع کننده یک مسیر و پایه گذار سبک وحشت-بقا بود و اگر امروز عناوین وحشت بقای بسیار باکیفیت و جذابی عرضه می شوند، به نوعی این را مدیون هنر و نبوغ استاد شینجی میکامی و خلق فرنچایز شاهکار Resident Evil هستیم که باعث شد اکنون  بازی های زیادی با الهام گرفتن از آن عرضه شوند و هنوز هم که هنوز است حتی بازسازی های این عناوین بیش از دو دهه قبل، کاندید بازی سال می شوند.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

Resident Evil به نوعی مثل یکی از پایه ها برای خلق عناوین AAA غول پیکر این روزها عمل کرد و باعث شد تا شرکت های بزرگ به سراغ عناوین خیلی بزرگ بروند و کیفیت را بالاتر ببرند.

هر ۳ بازی Resident Evil 2 ،Resident Evil و Resident Evil 3 Nemesis  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۱ و ۸۹ و گیم رنکینگز ۸۸ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است.  موفقیت و محبوبیت بسیار بالای سری عناوین جاودانه ی Resident Evil علاوه بر گیم پلی و گرافیک عالی و کات سین های بی نظیر، در اصل در گروی شخصیت های قدرتمند و جذابی است که این سری از همان ابتدا و از اولین نسخه با ربکا چمبرز و جیل ولنتاین و لیان تا به امروز با خانواده مجنون بیکرها داشته است. البته این سری با داشتن شخصیت های مثبت بی نظیری مثل کریس، لئون، کلیر، جیل و … نیاز به یک آنتاگونیست قدرتمند که در سطح این پروتاگونیست ها باشد نیز داشت که خوشبختانه آقای شنجی میکامی و همکارانش Albert Wesker را خلق کردند که یک تنه برای تمامی پروتاگونیست های بازی کفایت می کند و از تمامی آن ها هم محبوب تر است و تازه یکی از محبوب ترین شخصیت های کل تاریخ بازی ها نیز هست! این است هنر شخصیت پردازی استاد میکامی. هیچ شکی نیست که ۳ گانه نخست سری عناوین Resident Evil جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و همینطور یکی از تاثیرگذار ترین سری بازی ها نه فقط در سبک وحشت بقا، بلکه در تمامی سبک ها، زیرا باعث شد که سطح کیفی بازی ها چند پله بالاتر برود و سازندگان عناوین خیلی باکیفیت تری در آینده بسازند. ۳ گانه‌ی Resident Evil در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” موفق به کسب جایگاه سوم گردیده است.

۲ – God of War  

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده: SCE Santa Monica

ناشر: Sony Computer Entertainment

ژانر:  Hack and Slash

محتوا:   God of War II ,God of War و God of War III

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3، PlayStation Vita ,PlayStation 2 و PlayStation ۴

سال انتشار:   ۲۰۰۵ 

امتیاز متا: God of War: 94/100 – بازی God of War II: 93/100  – بازی God of War III: 92/100

God of War اکنون دیگر یک برند است که برای خودش قدرت و ابهت خاصی در دنیای سرگرمی دارد و نام آن یعنی قدرت و عظمت.  دو بازی نخست سری خدای جنگ در نسل ششم و بعد از آنها بازی سوم در نسل هفتم، هر کدام یک انقلاب در سبک هک اند اسلش ایجاد کردند و توانستند تا ۳ گانه ای را خلق کنند که در طول سال ها از زمان اولین نسخه خود تاکنون همواره به عنوان برترین فرنچایز هک اند اسلش تاریخ شناخته شود. سری بازی که نه نظیر دارد و نه رقیب و نه مشابه. کلماتی مثل شاهکار برای نشان دادن واقعیت این سری، خیلی کوچک هستند و این نام فراتر از این کلمات است و یک نام جاودان در دنیای گیم و در قلب بازیبازان محسوب می شود. در واقع باید گفت امروزه دیگر یکی از معانی و تعاریف اصلی پلی استیشن God of War است و نام آن در کنار پلی استیشن با هم می آید. ۳ گانه‌ی سری God of War شامل عناوین God of War II ,God of War و God of War III  هستند که توسط کمپانی سونی به ترتیب در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را SCE Santa Monica بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری God of War تا کنون برای پلتفرم های PlayStation 3، PlayStation Vita ,PlayStation 2 و PlayStation ۴ منتشر شده است.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

خدای خشم.. خدای جنگ… خدای بازی

مبارزات در این ۳ گانه (که در هر نسخه هم شاهد پیشرفت آنها بودیم)  به قدری حماسی و شگفت انگیز و شاهکار بودند که کلمات از گفتن آن قاصرند و فقط باید آن ها تجربه می کردید تا این ۳ گانه و قدرت واقعی آن را لمس کنید.  هر چقدر که فکر می کنید گیم پلی و مبارزات در ۳ گانه God of War جذاب است را چندین برابر کنید تا عظمت و کیفیت این عنوان را در یابید. Kratos نماد قدرت و خشم و مرگ در بازی های رایانه ای است و این را در طول ۳ گانه افسانه ای God of War به خوبی به ما ثابت کرد. مردی که از یک موجود فانی تبدیل به یک خدا شد و تک تک خدایان و حتی تایتان های عظیم الجثه و افسانه ای را سلاخی کرد. مردی که کمتر کسی است که وی را دیده و زنده مانده باشد. مردی که تا ابد کابوس کشتن زن و فرزند خودش را با خود حمل می کند. مردی که برادر خود هرکول افسانه ای و مادر خود را می کشد. پدر خود یعنی خدای خدایان زئوس را سلاخی می کند، خدای جنگ را جنگاوری می آموزد، چشمهای پوسایدون را با انگشت کور می کند و سر هلیوس را با دست از جا می کند. مردی که کرونوس غول پیکر و عظیم را به زانو در می آورد و وی را نابود می کند. مردی که خیانت مادر زمین یعنی گایا را نیز تاب نمی آورد و دست او را قطع می کند و وی را از بلندای کوه های المپ به سقوط نابودی روانه می کند. مردی که به دل جهنم می رود و دنیای زیر زمین و جهنم را  برای صاحب آن یعنی هیدیس که خودش خدای جهنم و دنیای زیرزمینی است و روح های مردگان را می گیرد، تبدیل به جهنم می کند و خدای مرگ را به کام مرگ می فرستد… بله این Kratos است. هیج انسان و خدا و قهرمان و ضد قهرمان و تایتان و … را یارای مقاومت در برابر او نیست و هر کس با وی تیغ به تیغ شده است، در انتها تیغه مرگ را بوسه زده و به خاک افتاده است.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

خدابیامرز هرکول!

هر ۳ بازی God of War II ,God of War و God of War III  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۴ و ۹۳ و ۹۲ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. کمتر ۳ گانه ای می تواند در برابر قدرت God of War قد علم کند، همان طور که هیچ کسی نمی تواند در برابر Kratos افسانه ای قد علم کند، می خواهد خدای جنگ باشد یا خدای خورشید یا خدای خدایان. می خواهد مادر زمین باشد یا تایتانی عظیم تر به نام کرونوس. وی خدای خدایان را نیز سلاخی می کند، پس دیگر بقیه شخصیت های قدرتمند و ابرقهرمانان و .. که چیزی برای او نیستند و حتی فکر نمی کنم Kratos وقتش را برای مبارزه با آن ها بگذارد. هیچ وقت و هیچ گاه در هیچ بازی ، شخصیتی قدرتمندتر، با ابهت تر، خشمگین تر و البته مرگبار تر از Kratos ندیده ایم و بی شک وی کابوسی برای هر شخصیت دیگری در دنیاست. در نهایت باید گفت هیچ شکی نیست که ۳ گانه God of War جزو برترین Trilogy ها یا ۳ گانه های خلق شده در دنیای بازی است و حتی کاملا این شایستگی را دارد که در جایگاه نخست قرار بگیرد این. ۳ گانه‌ی افسانه ای در مطلب امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” در جایگاه دوم قرار گرفته است.

۱ – Bioshock

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

سازنده:  Irrational Games ,2K Australia ,2K Marin

ناشر: ۲K Games

ژانر:  Action Adventure – First Person Shooter

محتوا: Bioshock و Bioshock 2 و BioShock Infinite

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3،  PC, Xbox 360 ,PlayStation 4, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۰۷  

امتیاز متا:  Bioshock : 96/100  –  بازی Bioshock 2 : 88/100  – بازی BioShock Infinite : 94/100

همه ی شماره ها را از ۳ قسمت قبل آمدیم و آمدیم و آمدیم تا به اینجا برسیم! در ابتدای این بخش باید بگویم بسیار خوشحالم که خیلی از کسانی که به خاطر اعتماد به حرف بنده به سراغ تجربه کالکشن BioShock رفتند، طوری شیفته و عاشق این سری شدند که واقعا از شوقشان من نیز به وجد آمده بودم و افتخار می کنم که باعث شدم گیمرهای کشورم با عنوانی آشنا شوند که در کل زندگی و دید آن ها به دنیا تاثیر می گذارد و فکرشان را باز تر می کند. ۳ گانه ی بایوشاک در دنیای بازی ها مانند یک نعمت است که تنها و تنها کسانی که آن را تجربه کرده اند می دانند وقتی می گویم نعمت، یعنی واقعا و دقیقا همین کلمه. مثل همیشه برویم سراغ معرفی کلی سری. ۳ گانه‌ی سری Bioshock  شامل عناوین Bioshock و Bioshock 2 و BioShock Infinite  هستند که توسط کمپانی ۲K Games به ترتیب در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. ساخت این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را تا امروز استودیوهای Irrational Games ,2K Australia و ۲K Marin بر عهده داشته اند. ۳ گانه‌ی سری Bioshock در طول دو نسل برای پلتفرم های زیادی مثل  PlayStation 3،  PC, Xbox 360 ,PlayStation 4 و Xbox One منتشر شده است.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

تجربه نکنید باختید… از ما گفتن بود

البته حتما می دانید که این سری تماما در نسل هفتم عرضه شده است و نسخه های نسل هشتمی آن در قالب کالکشن ریمستر شده ی Bioshock: The Collection در سال ۲۰۱۶ منتشر شدند. هر ۳ بازی Bioshock و Bioshock 2 و BioShock Infinite  موفق شدند تا بسیار مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۹۶ و ۸۸ و ۹۴ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. وقتی عناوین BioShock را تمام می کنید و بر می خیزید، دقیقا یک حس افتخار کردن به خود را دارید و کسانی که این سری را تجربه کرده اند خوب می دانند که کلمه به کلمه این حرف هایی که می زنم را واقعا حس خواهید کرد یا حس کرده اید و می دانید عینا همینطور است.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

وقتی از پای بازی کردن BioShock بلند می شوید و آن را به اتمام می رسانید گیمر دیگری هستید و سطح استانداردهایتان بالا می رود و اگر بلافاصله یک شوتر نظامی بکش بکش و بیهوده را بازی کنید حس می کنید که دارند به شما فحش می دهند، زیرا سطحتان و سطح سلیقه تان بالاتر رفته و سختگیرتر شده اید. دیگر کمتر پیش می آید بعد از BioShock به داستانی بگویید شاهکار. دیگر به هر شهری نمی گویید طراحی هنری بی نظیر دارد، به هر انتخابی نمی گویید انتخاب سخت، به هر شوتر و اکشن اول شخصی نمی گویید جذاب و متنوع و خلاصه این که تعریف شاهکار در ذهنتان یک سطح بالاتر می رود. بعد از تجربه BioShock شاید خیلی ها را در بازیسازی استاد بدانید و واقعا هم استاد هستند، ولی کن لوین را جور دیگری خواهید دید و نبوغ او را طور دیگری می بینید. نابغه ای که بر سر ساخت این فرنچایز زندگی و عمرش را گذاشت و زود پیر شد زیرا از شیره وجودش در این بازی استفاده کرد و دردهایش را در بازی خرج کرد. بارها گفته ام و دوباره هم می گویم. دوستان عزیز دارک سولز بازی نکنید، بلادبورن بازی نکنید، آنچارتد و لست او اس و اسکایریم و ویچر بازی نکنید، اصلا مهم نیست… اما هرگز و هرگز از “BioShock” نگذرید.

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

به امید نسخه جدید با کن لوین

اگر می خواهید در کنار یک گیم پلی بی نظیر، چیزی به اندوخته های ذهنی و داشته های فکریتان اضافه شود، اگر می خواهید جهان بینی و نوع نگرش و دامنه دیدتان به دنیا دستخوش تغییر شده و و ارتقا یابد، تحت هیچ شرایطی از “BioShock” عبور نکنید و حتی از یک نوشته و فایل صوتی در بازی نیز نگذرید. سپس زمانی که بازی را به پایان می رسانید می گویید عجب اشتباهی کرده بودم اگر این بازی را تجربه نمی کردم. به کسانی هم که آن را بازی نکرده اند و راحت از کنار این مجموعه می گذرند باید بگویم که خودتان نمی خواهید دیدتان به دنیای بازی ها بازتر شود. هیچ شکی نیست که ۳ گانه Bioshock شایسته این است که در رتبه نخست برترین Trilogy های تاریخ بازی ها قرار بگیرد زیرا این فرنچایز معنای یک سری کامل و تقریبا بدون نقص است. ۳ گانه‌ی Bioshock در لیست امروز ما از “برترین ۳ گانه های دنیای بازی” رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و همراه کن لوین افسانه ای به تخت پادشاهی تکیه زده است.

واقعا وقتی که لیست ۳ گانه های عالی دنیای بازی ها را چک کنید سرتان سوت می کشد که چقدر زیاد هستند. این مقاله اول فقط یک قسمت بود و قرار بود ۱۰ تا ۳ گانه باشد. بعد کلی اسم یادم آمد که نمی شد از آنها گذشت و مقاله تبدیل شد به ۲۰ بازی. سپس باز هم کلی اسم یادم آمد و لیست تبدیل شد به ۳۰ و سپس ۳۳. تازه باز هم در نظرات شما برخی سری ها را یادم انداختید و مجبور شدم شماره بندی های مقاله را عوض کنم و به ۳۷ برسانم! حالا با تمام اینها جالب است که باز هم ۳ گانه هایی می بینم و یادم می آید که کاملا شایسته حضور در لیست بودند و گویا تمامی ندارند. اگر می بینید که مثلا ۳ گانه وارکرفت و گرن توریسمو و فورزا هورایزن و فارکرای و … در لیست نیستند دلیل بر شایسته نبودنشان نیست. بلکه دلیلش این است که دیگر واقعا نمی شد لیست را بکنیم ۵۰ تا و ۴ قسمت. چون دیگر واقعا مقاله بیش از حد طولانی می شد و جذابیتش را از دست می داد. 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا
باشگاه ۳‌تایی‌ها! | سه‌گانه‌‌های برتر دنیای بازی‌ – بخش سوم - گیمفا