واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا

واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵

امیرحسین نصرتی
۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا

شب گذشته مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار ارشد پلی‌استیشن ۵، طی رویدادی آنلاین برروی صحنه رفت و اطلاعات فنی بسیار زیادی از این کنسول منتشر کرد. باوجود این‌که از ابتدا نیز سرنی قرار نبود درباره‌ی مسائل دیگری به جز مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۵ صحبت کند اما هواداران انتظارات دیگری داشتند.

بازی‌بازان ما‌ها انتظار کشیده بودند تا شرکت سونی پس از مدت‌ها سکوت مطبوعاتی و لغو برنامه‌هایش، بالاخره گوشه‌ای از آن‌چه برای نسل بعدی تدارک دیده است را نشان‌شان دهد. اگرچه مارک سرنی نیز شب گذشته چنین کرد اما چیزی که برای بازی‌بازان اهمیت دارد توضیحات بعضاً پیچیده‌ی فنی نیست بلکه آن‌ها به‌دنبال مشاهده‌ی نتیجه و خروجی تلاش‌های سِرّی سونی هستند. در کنار این‌ها، مشخصات فنی ضعیف‌تر پلی‌استیشن ۵ نسب به رقیب خود یعنی اکس‌باکس سری اکس نیز موجب گُر گرفتن آتش نارضایتی‌ها شد.

اما واکنش توسعه‌دهندگان درباره‌ی رویداد شب گذشته چه بود؟ این‌طور که به‌نظر می‌رسد آن‌ها که سال‌ها است برای پلتفرم‌های مختلف بازی می‌سازند و سرد و گرم این حرفه را چشیده‌اند، توجه چندانی به ۲ عدد ترافلاپس بالاتر و یا پائین‌تر نداشته و بابت مشخصات کُلی این کنسول و مخصوصاً حافظه‌ی SSD آن، هیجان‌زده‌اند. در ادامه و همراه با شما مروری خواهیم داشت بر واکنش برخی از این توسعه‌دهندگان:

کرت مارگنائو (Kurt Margenau)، کارگردان The Last of Us Part II از استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog):

هنوز سرم درباره‌ی مشخصات حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵ گیج می‌رود. به‌نظر می‌رسد مردم نمی‌دانند به این‌خاطر ممکن است چه جهش بزرگی از حیث طراحی بازی صورت بگیرد؛ مخصوصاً برای توسعه‌دهنده‌ی فرست پارتی که دیگر مجبور نیست همه‌چیز را تا حد ممکن ریز و ساده پیاده‌سازی کند. این مورد تا این لحظه بزرگ‌ترین جهش دوران کاری من است و نمی‌توانم برایش صبر کنم.

آنتونی نیومن (Anthony Newman)، دیگر کارگردان The Last of Us Part II:

مهم‌ترین بخش سخنرانی سرنی درباره‌ی حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵ (و تمام سخت‌افزارهای مرتبط با ورودی/خروجی) بود که با ازبین بردن محدودیت‌هایی که سر دو نسل قبلی کشیده‌ایم، به‌طور اساسی تمام رویکرد ما برای طراحی بازی‌های ویدئویی را تغییر خواهد داد.

جمیز کوپر (James Copper)، کارمند سابق ناتی داگ:

زمانی که مارک سرنی از تصویر پائین به‌عنوان نمونه‌ای از محدودیت‌های طراحی برای پلی‌استیشن ۴ استفاده کرد، کوپر با انتشار آن، اینچنین واکنش نشان داد:

واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا

با دیدن این تصویر احساس کردم احضارم کرده‌اند. بدون شک ساخت این طرح برعهده‌ی من بود.

کوری بارلوگ (Cory Barlog)، کارگردان God of War 2018 از استودیوی سانتامونیکا (Santa Monica):

هنگامی که مارک سرنی مشغول صحبت درباره‌ی مشکلات مربوط به افزایش دمای کنسول پلی‌استیشن ۴ بود، یکی از کاربران در توییتر تصویری از این کنفرانس مطبوعاتی را توییت کرد و نوشت: “تائید شد که تبرها بیشتر از ماشین‌ها قدرت مصرف می‌کنند.” این توییت با واکنش بارلوگ مواجه شد:

 

واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا

کاملاً همین‌طور است!

اد بون (Ed Boon)، خالق سری Mortal Kombat از استودیوی ندررلم (NetherRealm):

حدس می‌زنم برخی از شما “بچه‌ها” به‌قدر کافی سن ندارید که بدانید مارک سرنی، کسی که سخنرانی مربوط به پلی‌استیشن ۵ را انجام داد، طراح و برنامه‌نویس بازی فوق‌العاده‌ی Marble Madness برروی دستگاه‌های آرکید دهه‌ی هشتاد میلادی بوده است… آن هم در سن ۱۷ سالگی.

رندی پیچفورد (Randy Pitchford)، مدیرعامل استودیوی گیرباکس (Gearbox):

عالی بود. برای بخش مربوط به ورودی/خروجیِ آن بسیار هیجان‌زده هستم.

مت فیلیپس (Matt Phillips)، سازنده‌ی بازی Tanglewood و عضو سابق استودیوی کرایتک (Crytek):

به‌عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال برروی ساخت ۲۴ بازی AAA برای سخت‌افزارهای نینتندو، مایکروسافت و سونی کار کرده‌ام، نه من و نه هیچ‌کس از هم‌کارانم هرگز از عبارت “ترافلاپس” به عنوان معیار سنجش بازی استفاده نکرده‌ایم. فقط این کلمه را کنار بگذارید چون کاملاً بی‌معنی است.

پلی‌استیشن ۵ در تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. در صورت تمایل، مقایسه‌ی اجمالی مشخصات فنی این کنسول با اکس‌باکس سری اکس از طریق این نشانی در دسترس شما است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا
واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Reason گفت:

    نظرات مت فیلیپس و اد بون خیلب جای تفکر داره

    • G0ldberg68 گفت:

      سونی خیلی ضایع رفتار کرد حالا منم درست طرفدار مایکروسافت بودم ولی سونی عجیب و زیاد خرابکار انگار از عمد خودشون میخواند خراب کنند
      خبرش اومد فرکانس cpu gpu سونی متغییره هاردش وقتی دوبرابر سریع تره میخوای ارتقا بدی باید کلی پول بدی براش همه بازی‌ای نسل قبل رو ساپورت نمیکنه ٫ بازی معرفی نمیکنه دو سال هیچ نمایشی نداشته اخه من نمیدونم e3 چرا اونم شروع نسل کنسل کردی ٫ مهم ترین e3 مال اول نسله حالا گفتیم gdc می‌خواد معرفی کنه اونم کنسل کرد

    • ETERNAL_MAN گفت:

      Reason@
      اینطور که به نظر میاد پی اس ۵ به طور کلی راضی نگه داشته توسعه دهندگان رو، حالا دست کم استودیوهای فرست پارتی سونی و سایر استودیوهایی که اسمشون در اینجا ذکر شده – نمیشه منکر یه سری کاستی ها دربارهٔ سخت افزارش شد و انتقاداتی هم ازش شده، اما همونطور که دیروز گفتم به طور کلی اگه حساب کنیم سخت افزارش خیلی خوبه و کارای زیادی میتونن باهاش انجام بدن – متاسفانه مایک سرنی کنفرانس خیلی ضعیفی ارائه داد اما خود کنسول که قانع کننده بود سخت افزارش

      • Reason گفت:

        ببینید کنفرانس مارک سرنی بنظرم برای افراد اهل فن جذابیت زیادی داشت چون توضیخات موشکافانه ی خوبی ارائه شد
        اما برای گیمرها حق با شماست چون نه ظاهر کنسول و بازیها رونمایی شد
        ارزش این سخت افزار رو کاملا قیمتش مشخص میکنه، اگه ۴۵۰ الی ۵۰۰ دلار باشه بسیار خوب و به صرفه هست، اما بالاتر از دیگه نهایت ۵۵۰ خیلی مشکل ساز خواهد بود

      • کنفرانس قرار بوده واسه توسعه دهنده باشه و من یادم نمیاد GDC هیچوقت مثل کنفرانس های دیگه پخش زنده عمومی داشته و اینو خیلیا گفتند که شاید اعلام پخش عمومیش اشتباه بوده نه نحوه کنفرانس.

    • Cell گفت:

      Reason@
      اون کسایی که به حرف های ادبون و من فیلیپس حال کردن تجربه کافی از صنعت گیم روندارن
      چرا
      من به حرف دیجیتال فانتزی پسنده میکنم
      که سرعت بالا SSD رو فقط استودیوهای فرست پارتی میتونن استفاده کنند
      حرف ادبون توهین به سونی فنا هست خود ادبون شیادی بیشتر نیست و به یاد دارم طی تصمیماتی mk x رو برای نسل ۷ کنسل کرده بودن و گفته بودن کنسولهای نسل ۷ توانایی پردازش mk x رو نداره آخه سرعت بالای هارد به چه دردی سری mk میخوره
      مت فلیپس هم یادش رفته که اصلا بهینه کردن بلدن نیستن و زمان کرایسیس چه سخت افزاری میخواست بازی حرفش مثل جک میمونه
      :yes: ما یادمون نرفته بهتره منطقی به موضوع نگاه کنیم نسل ۷ پردازنده PS3 بسیار پیچیده بود و زمان لانچ کنسول بیشتر بازی سازان معروف تعریف و تمجید میکردن عجب چیزی هست ولی به عمل که رسید استودیوهای ما توان برنامه نویسی پیچیده و سخت رو و طولانی مدت رو نداره و پردازنده PS3 برای ما کابوس هست و نتیجه کار رو هم دیدم لیدر نسل ۳۶۰ شد و بازی مولتی روی PS3 قدرتمند کیفیت خوبی نداشت این تعریفا و تمجید ها فقط باید از افراد استودیو های سانتامونیکا یا تاتی داگ قبول نکرد نه یکسری مولتی پلتفرم ساز :rotfl: :yes:

  • سونی دیده خراب کرده چند نفر پول داده بیان از هاردش تعریففف کنننن هاررررررررد درایو هارد درایو خیلی خوبه هارد درایو ما سرعت بالایی داره درسته گرافیک ضعیفه رم ضعیفه سی پی یو ضعیفه در عوضش هارش سرعتش بالاست تازه ظرفیتشم ۸۰۰ گیگه که احتمالن ۵۰۰ گیگش قابل استفادست بای بای بای

  • Soroosh0097 گفت:

    بفرما.حتی عضو سابق کرایتک (که به بازیاش با گرافیک فک انداز معروفه)گفته ترافلاپس معیار قدرت براشون نبوده و نیست.
    کافیه هرکی داشت از سونی نا امید میشد یادش بیفته که gow و uncharted روی ps4 چی بود تا بفهمه ناتی داگ و سانتامونیکا چه خواهند کرد.فقط اون حجم ssd آزار دهنده اس که موردی نیست چون قطعا سونی مثل این نسل کنسول با حجم بیشتر میده تو بازار.

  • Phos گفت:

    با همشون موافقم :yes: :yes: :yes:
    مخصوصا با نظر اد بون که خوب شناختی روی سونی فنها داره :rotfl:
    خب حالا که ترافلاپس xboxx از ps5 بیشتره ترافلاپس شد یه چیز بی معنی خداوکیلی اگه ps5 قوی تر میبود میدیدیم که ۱۸۰ درجه نظراتشون عوض میشد(نظرات سونی فنها).

  • Mohammadreza7 گفت:

    اقای نصرتی بزرگوار میدونم واست خیلی سخت گذشته این ۲۴ ساعت ولی امیدوارم مث اوایل نسل و اون بحثای ۹۰۰ و ۱۰۸۰ که از معروف ترین عناوین تا ناشناخته ترین عناوین خبر میذاشتین و مقایسه میکردین این کارم واسه این نسل انجام بدید و فریم ریت و رزولیشن ها رو روی دو کنسول باهم مقایسه کنید :yes:

  • STARFIELD گفت:

    اینو یقین دارم که سونی هیچ وقت طرفداراشو ناامید نمیکنه :heart:

  • JJSTYLE36 گفت:

    خیلی جالبه یه عده که تا دیروز نظرسنجی ادبون رو سند میاوردن برای دلیل خرید کنسول الان صلاحیتشو رد میکنن…یه دیدگاهی بهمون میده از شخصیت و رینج سنی افراد پشت این نوع کامنت ها

  • Ag2000 گفت:

    جالبه نسل هشت سونی فن ها جر دادن سر قدرت سخت افزاری ولی الان میگن نه مهم نیست.

    مهم نبود چه کاری بود همون ۴ ترافلاپس رو میداد جاش اس اس دی شو سریعتر از این میکرد و حجمش رو میبرد بالا دیگه :rotfl:

  • General گفت:

    آخری رو نگاه :rotfl:خیلی جالبه که تو سال ۲۰۲۰ شاهد چنین بازاریابی های مسخره ای باشیم :-)میگم حالا بد نیست نظر گیمرا که قطعا مهمتره رو هم ببینیم 🙂
    http://s6.picofile.com/file/8391445318/SmartSelect_20200319_172832_Twitter.jpg

  • ایکس باکس فنهای دوس داشتنی چندین سال هست که مورد هجمه بعضی از سونی فنها بودن بابت ۹۰۰ و ۱۰۸۰ که خب باید دید حق با کی بوده الانم هیجان زده هستن از تراف بالاتر و این مسیله به منزله پیروزی بزرگی هست براشون و مانور های عجیبی میدن و خب فایده نداره بیای بگی cus اورکلاکش بالاتره و باعث همسانی دو کنسول میشه یا فایده نداره بگی هردو به ۴k میرسونن پس ۴k با ۴k فرق نداره یا بیای بگی دوست عزیز تو که مانیتورت اصلا ۱۰۸۰ بیشتر بیشتر ساپ نمیکنه پس چی میگی یا بگی فلان و فلان .. چون الان باور دارن قهرمان نسل ۹ هستن
    عیب نداره همونطور که گفتم باید به سلیقه ها احترام گزاشت یکی کاپ هد دوس داره ۱۲و خورده ای ترافلاپ یکی هم گاد دوس داره با ۱۰ترافلاپ

  • Senatorbigy گفت:

    نظرات اد بون و مت فیلیپس واقعا جالب بود :inlove: کروی بارلوگم جوابش باحال بود :laugh:

  • Oracle گفت:

    همین که خودشون میگن ترافلاپس دگ ببینید چ خبره.
    ایکس باکس ناجور قوی تره.

  • Ho3ein1996 گفت:

    هردوکنسول با این سخت افزار به هدف خودشون یعنی رزولوشن۴k و نرخ فریم ثابت یا بالاتر از ۶۰ هستش میرسن قاعدتا هرچقدم اختلاف داشته باشن برای من الان مهم هزینه بازی هاس چون کنسول ۱۰ میلیونم باشه بالاخره میشه خریدش ولی توی ماه های آبان و آذر که بازی های زیادی هرسال میان فقط باید حسرت بخوری که نمیشه اولین روز تهیه کرد

  • The Alpha گفت:

    کسی دیگه به این بزرگان نمیتونه ایراد بگیره
    حرفاشون کاملا درسته…به نظرم خیلیامون زیاده روی کردیم و تا وقتی کنسول ها به بازار نیان و عملکردشون رو نبینیم نمیشه بهشون ایرادی گرفت چه بسا PS5 عملکرد بهتری داشته باشه.
    من مطمئنم سونی هواداراش رو ناامید نمیکنه

  • دمتون گرم سرعت ۹ گیگابایت ‌ssd هزار سال دیگم PC به مگابایتم نمیرسه بعد میگن همین بازیای عادیا چه کنسولی برای PC پورت میکنه

  • mehrdadPS گفت:

    دوستان این صفحه رو ببینید
    https://nordic.ign.com/hardware/34883/feature/ps5-xbox-series-x-teraflops-arent-the-only-measure-of-power

  • farshadx گفت:

    خیلی مسخره است خیلی
    تا چند وقت پیش همه بازی ساز ها میگفتن ssd فقط روی اجرای سریع بازی تاثیر داره
    واقعیت هم همینه
    اما از دیروز تا امروز SSD دار تمام محدودیت های بازی سازی رو از سر راه بر میداره
    فواید کلی SSD
    بوت سریع کنسول و یا دستگاه
    اجرای سریع بازیها و برنامه ها
    سرعت انتقال(کپی و پیست) بالای فایلها
    برای بازی های کوچیک و سبک SSD چیز زیادی نداره واسه بازی های بزرگ و سنگین سرعت بالا اومدن بازی و بارگذاری صفحه میاد بالا یا به کل حذف میشه
    یه مزیت دیگه که داره و شاید کسی ندونه میتونن از قسمتی از SSD به عنوان ram استفاده کنن
    احتمال خیلی زیاد سونی روی این گذینه حساب کرده واسه اینکه سرعت SSD رو برده بالا
    اما جز اینا هیچ مزیت دیگه ای نداره SSD
    قبلآ هم گفتم نه قدرت بیشتر xbox نه سرعت بیشتر ps برتری مهمی نیستن
    برتری مهم تو قیمت اول نسل معلوم میشه
    نظر اخری هم چرند گفته
    ” من و نه هیچ‌کس از هم‌کارانم هرگز از عبارت “ترافلاپس” به عنوان معیار سنجش بازی استفاده نکرده‌ایم”
    ترافلاپس معیار سنجش بازی نیست معیار قدرت gpu هست واسه cpu هم میشه استفاده کرد ولی درست در نمیاد دلیلش هم کار متفاوت cpu هست

    • biosoroushock گفت:

      دوست عزیز ssd مهم ترین بخش کنسول های نسل بعده فقط بحث لودینگ نیست که قراره ده ها برابر بهتر شه بلکه ssd باعث میشه سازنده ها بتونن جزئیات بسیار بیشتری به جهان بازیها اضافه کنن و جهان های بزرگ تری خلق کنن و همچنین هزاران موقعیت جدید در اختیارشون قرار میگیره تا حتی گیمپلی بازی ها رو دگرگون کنن کافیه چند تا ویدیو در این باره ببینی چون هنوز بازی که برای ssd بهینه نشده ندیدیم باعث شده افراد فکر کنن فقط قراره لودینگ بهتر شه اما نه بازی های نسل بعد بسیار بزرگ تر و جاهطلبانه تر از همیشه خواهند شد و حتی ساخت بازی و بهینه سازیش هم سریع. تر و راحت تر میشه به گفته بسیاری از سازنده الان تنها مثالی که هست بازی star citizen هست یه نگاهی بهش بنداز

      • farshadx گفت:

        عجب
        خنده داره
        بازی برای ssd بهینه نشده؟!
        جزئیات بسیار بیشتری ؟!
        بهتون توصیه میکنم در باره سخت افزار تحقیق کنید
        SSD و کلآ هارد چیزی جز حجم واسه ذخیره سازی نداره
        تو هاردهای قدیمی سرعت انتقال داده کم بود باعث میشد مدت زیادی صفحه بارگذاری ببینیم
        تو SSD سرعت بیشتره باعث میشه صفحه بارگذاری کمتر ویا کلآ حذف بشه
        بنده خودم کلی ویدو دیدم کلی هم دنبال خبرهای تکنولوژی هستم و…
        بهتون اطمینان میدم SSD هیچ ربطی به چیزهایی که گفتی نداره
        اینم برای بعضی دوستان میگم که ویدو بیشتر فریم دادن رو SSD میزارن
        تمام ویدو هایی که توش با SSD فریم بیشتر میگیرن فیک هست
        تفاوت فریم بین ۲ نسل cpu شاید به زور ۱۵ فریم باشه
        یا تفاوت ۲ نسل کارت گرافیک بین ۲۰ تا ۶۰ فریم هست https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080-Ti-vs-Nvidia-GTX-1080-Ti/4027vs3918
        اون وقت طرف ویدو گذاشته با SSD داره ۱۵ تا ۳۰ فریم اضافه میگیره واقعآ خنده داره

        • biosoroushock گفت:

          اتفاقا حرف شما برای من عجیبه خود مایکرو سافت اومده گفته مهم ترین بخش کنسولش ssd هستش شما باید یه مطالعه ای بکنی چون نمیدونی bandwidth چند ده برابری ssd چقدر کار سازنده ها رو راحت میکنه برای ساخت مراحل بزرگ تر و جهان های وسیع تر. کسی هم حرف از فریم ریت نزد فکر کردی چرا مایکرو سافت بحث رم مجازی رو وسط کشیده، هر نسل رم کنسول ها شانزده برابر میشد ولی این نسل قراره فقط دوبرابر شه چرا؟چون با وجود ssd فوق پر سرعت نسل بعد کنسول ها، میزان زیادی load رو میشه از روی رم برداشت و دیگه نیازی به رم با حجم بالا نیست در واقع از ssd میشه به عنوان رم استفاده کرد که این یعنی تو میتونی حجم عظیمی از اطلاعات رو در لحظه بارگذاری کنی و بهشون دسترسی بدون وقفه داشته باشی در بازی ها به این معنیه که میشه جهان های بزرگ تر و پر جزئیات تر ساخت و حتی بخاطر سرعت بالا تر استریمینگ که ssd با خودش به همراه میاره حتی محدودیت هایی در گیمپلی بازی ها کم تر میشه که این خودشو توی بازی های شبیه ساز ماشین سواری یا هواپیما و از این دست بیشتر نشون خواهد داد به زبان ساده انگار تو رم خیلی بیشتری داری و له دیتا بیشتری همزمان دسترسی داری همچنین متوجه منظور من نشدی از بهینه سازی یعنی سازنده بدونه که بازی قراره فقط روی ssd اجرا شه و فقط برای اون سرعت و پهنای باند بالا بازیشو بسازه و درواقع دست سازنده ها با وجود ssd در کنسول های نسل بعد خیلی باز تره اینو خود سازنده دارن میگن حرف من نیست البته اگه اخبار رو کامل دنبال کرده باشی ویدیو های دیجیتال فاندری رو ببین همش دارن از ssd و موقعیت های جدیدی که برای بازی ساز ها ایجاد میکنه حرف میزنن بازم لهت میگم تنها بازی در حال حاضر که با هدف اجرا شدن فقط روی ssd ساخته شده star citizen هست که در واقع تجربه ای next generation رو در این نسل تداعی میکنه یه نگاه به عظمت جهانش بنداز از هر بازی دیگه ای بزرگ تره و اینم بگم بازیشو روی هارد عادی نمیشه اجرا کرد مگر اینکه انقدر رم داشته باشی که کل بازی رو بتونی توش بارگذاری کنی که اینک دلیلش اینه که بازی برای اجرا روی ssd بهینه شده

          • farshadx گفت:

            شما یا منظور منو نفهمیدی یا داری خودتو میزنی اون راه
            باشه حرف شما درست پس یه ssd خالی چطوری میخواد پردازش کنه؟!
            ssd توان پردازش داره؟! توان پردازش گرافیکی داره؟!
            هیچ کدوم نداره SSD به cpu و gpu شاید کمک کنه با سرعت بیشتر انتقال داده ها
            ولی خودش به تنهایی هیچ چیزی نداره که بخوان با ssd دنیا های بزرگتر و جزییات بیشتر داشته باشن
            منظورم رسید؟! SSD هیچ گونه توان پردازشی نداره حتی توانایی جمع ۱+۱ نداره عملا هیچ کاره است

            • R34P3R76 گفت:

              دوست عزیز لطفا دو تا تحلیل درست ببین. نه از معماری سخت افزار قطعات اطلاعی داری, نه از بهینه سازی نرم افزاری. منو حداقل زیر سوال نبر خیر سرم جز واحدامه این چیزا. ssd باعث می شه محدودیت هایی که تو لود کردن المان های بازی به دلیل حجم رم هست از بین بره. این یعنی یسری المان های بازی که نیازی به سرعت بالایه انتقال ندارن می تونن با اون لود شن. همچنین جوری که هارد های فعلی کار میکنن خودش باعث ایجاد محدودیت تو کار کردن رم میشه. خواهش می کنم برو از منابع درست مطالعه کن. تحلیل Digital Foundry از PS5 رو نگاه کن و بعد مراسم دوباره ببین. تو هر دوتاشون کامل با دلیل توضیح داده.

            • biosoroushock گفت:

              متوجه شدم مشکل چیه شما اساسا در جریان نیستی و نمیدونی از چی داری حرف میزنی اطلاعاتت کمه و حتی متوجه منظور من نمیشی بعد فکر میکنی من متوجه حرف تو نشدم اصلا تو یه دنیای دیگه ای هستی و متاسفانه بسیار پر ادعا و حرف نشنویی من برات با زبان ساده توضیح دادم ولی با این کامنتی که دادی فهمیدم با دیوار داشتم حرف میزدم حتی یه کلمه از حرفام رو هم نگرفتی .همچنین مشخصه نحوه عملکرد کلی سیستم و نحوه عملکرد انجین گیم ها و دیزاین کلی گیم هم بی خبری واقعا چطوری از حرفای من به این نتیجه رسیدی که ssd قراره پردازش انجام بده فکر کنم حتی کامنتم هم درست نخوندی.کل حرف من اینه که ssd مثل رم بیشتر عمل میکنه همین. واقعا انقدر سخته فهمیدنش؟رم که میدونی چیکار میکنه خدا بخواد؟

              • farshadx گفت:

                واقعآ یه عده هستن ادم از سطح اگاهیشون خنده اش میگیره
                R34P3R76@
                منم چیزی جر این نگفتم ولی ایشون میگه biosoroushock@ با SSD میتونن جزییات بیشتر و دنیایهای وسیعتر درست کنن(با هارد)
                “کل حرف من اینه که ssd مثل رم بیشتر عمل میکنه همین.”
                خیلی خنده داره چون تو کامنت اولم گفتم و اینکه با رم بیشتر هم تفاوت زیادی نیست
                حرف اول واسه جزییات و دنیاهای بزرگتر و گرافیک بیشتر GPU و CPU میزنن
                خیلی جالب کسی که داره میگه با هارد توان پردازشی cpu , GPUبیشتر میشه حالا داره از عملکرد انجین و دیزاین کلی گیم حرف میزنه :rotfl:

                • Unbalance گفت:

                  عزیزم بزار با یه مثال بهت توضیح بدم متوجه شی منظور دوستمون از خلق دنیایی با جزئیات بیشتر چیه :))))

                  شما فکر کن تعمیرکاری مکانیکی چیزی هستی داداش کوچیکتم کنارت وایساده ، اون مکانیکی بلد نیست ولی میتونه آچار و پیچ گوشتیتو دستش نگه داره سریع بهت برسونه هم سرعتت بره بالا هم تمرکزت و هم دیرتر خسته شی

                  ssd همون داداش کوچیکس عزیز دل من :laugh:

                • farshadx گفت:

                  Unbalance@
                  خدا خیرت بده
                  منم همینو میگم کار سریعتر تموم میشه ولی ایا داداش کوچیکه باعث میشه داداش بزرگه که تاحالا پیکان تعمیر میکرده حالا بنز تعمیر کنه؟!
                  کار سریع تموم میشه ولی تو نتیجه کار بدونه داداش کوچیکه فرقی نیست فقط زمان بیشتر میبره

                • biosoroushock گفت:

                  اصلا من کی یه همچنین حرفی زدم که تو اینجوری برداشت کردی بخدا دارم فارسی حرف میزنم نه زبان دیگه ای معلومه که ssd کار پردازشی انجام نمیده معلومه که ssd باعث نمیشه توان خام کارت گرافیک و cpu افزایش پیدا کنه اما باعث میشه محدودیت های فعلی که هارد عادی ایجاد کرده رو برداره بذار مثال بزنم برات چون هر چی توضیح دادم نفهمیدی فرض کن یه بازی نسل فعلی رو که جهان بازه بخاطر سرعت پایین هارد به شکل های مختلف محدوده مثلا توی محیط باز هستی و میری داخل یه قلعه در اون شرایط فقط خود اون خانه و شاید پنج متر اطرافش لود میشه چرا؟تا بتونن اون محیط داخلی رو با بهترین جزئیات به نمایش بزارن اینجا رم هم محدیدیت داره مثلا ps4 عملا شیش گیگ رم برای نگه داشتن اطلاعات بیشتر نداره و هاردش bandwidth حدوده ۴۰m/s هستش پس تو اگه با سرعت خیلی بالا (به وسیله چیت یا ماد یا هر tool دیگه ای از اون ناحیه بری بیرون میبینی چیزی لود نشده اینجا سرعت رم gddr5 محدودمون نکرده حتی حجم رم هنوز محدودمون نکرده بلکه هاردی که ۴۰ مگ بر ثانیه هستش نمیتونه اطلاعات رو با سرعت کافی به رم برسونه که اونم برسوندش به cpu و gpu خوب این یعنی چی؟یعنی حتی محدودیت سرعت باید تعریف شه برای کاراکتر اصلی بازی یعنی یه حد خاصی از اطلاعات رو میشه تو هر ناحیه از گیم قرار داد یعنی مثلا یه لول تا یه حدی میتونه بزرگ باشه یعنی مدل ها و تکسچر ها و بقیه چیز های که پری رندرد و از قبل محاسبه شده کم تری میشه در هر بخش بازی قرار داد متوجه شدی اشکال چیه ببین سونی مایکرو میتونستن به جای ssd صد گیگ رم gddr6 بندازن رو کنسولا ولی اونجوری قیمت کنسول سر به فلک میکشید(در واقع با رم زیاد تو عملا میتونی تمام بازی رو توی رم لود کنی و cpu و gpu دسترسی بسیار سریع و راحت تری به اطلاعات دارن حالا در نسل بعد ssd همین نقشو داره هر چند سرعتش به اندازه رم gddr6 نیست ولی چند برابر سریع تر از هارد کنسول های فعلیه خب با این سرعت بیشتر محدودیت کمتره دسترسی رم به اطلاعات در حافظه بیشتره پس میتونه سریع تر asset ها رو سوایپ کنه پس لول های بزرگ تر با جزئیات بیشتر میشه ساخت این وسط cpu و gpu مثل همیشه دارن وظایف خودشونو انجام میدن و قرار نیست ssd بشینه جای اینها همه کارو بکنه من اصلا منظورم این نبود منتها cpu و gpu یی که همچنان محدودیت های خاص خودشونو دارن در نسل بعد قرار نیست با محدودیت هارد مکانیکی هم سر کله بزنن همونطور هم که گفتم با وجود ssd تو میتونی بخش های بیشتری از بازی رو به صورت پری لود و prerender در بیاری و و توان cpu و gpu اختصاص بدی به چیز های مهم تر و این در گرافیک کلی بازی هام تاثیر مثبت داره دیگه نمیدونم چقدر برات مثال بزنم فکر کنم کافی باشه باید فهمیده باشی منظورم از جهان بزرگ تر چیه سعی کردم با زبان ساده برات بگم که بگیری چی دارم میگم و اینکه در نهایت اون مثالی که دوستمون زد رو جور درست تری برات میگم فرض کن یه مکانیکی که ماشین تعمیر میکنه همزمان فقط به ده تا آچار دسترسی داره و اگه آچار دیگه بخواد باید کارشو متوقف کنه و بره آچار هاشو با یکسری آچار دیگه تعویض کنه حالا اگر این مکانیک همزمان به پنجاه تا آچار دسترسی داشته باشه نمیتونه کارشو سریع تر پیش ببره ؟این میشه همون لودینگ سریع تر اما …اما ایا اون مکانیک نمیتونه در زمان یکسان با حالتی که ده تا آچار همزمان داشت یک ماشین بزرگ تر رو تعمیر کنه ؟میتونه چون دیگه نیاز نیست برگرده چند تا آچار دیگه برداره و دوباره برگرده سر کارش اینجا در این مسئله، دانش و مهارت مکانیک همون gpu و cpu هستش که قرار نیست تغییری کنه و ssd همون پنجاه تا آچار.در واقع ssd قرار نیست توان gpu و cpu رو افزایش بده بلکه محدودیت شون رو در دسترسی به دیتا کم تر میکنه در مقایسه با نسل فعلی کنسول ها و در نتیجه اگه گلوگاهی در کار باشه از طرف هارد نیست و محدودیت بقیه بخش های سخت افزاره

                • ببین دوست عزیز، تا جایی که من متوجه شدم (اگه اشتباه میکنم دوستان بگن) چون سرعت هارد PS5 2.3 برابر Xbox هست، در واقع میتونه ۲٫۳ برابر رم رو سریعتر پر و خالی کنه. یعنی ۲۳۰% سریعتر …
                  از طرفی سی پی یو xbox حدود ۸% و GPU حدود ۱۷% قوی تر از PS5 عه
                  خب این یعنی در یک تصویر ثابت ایکسباکس قدرتش کمی بیشتره
                  اما با توجه به نوع و اندازه محیطی که درش هستیم شرایط ممکنه عوض بشه
                  بذار یه مثال بزنم: (اول مثال ساده تر از یه حالت خاص برای درک بهتر مفهوم میزنم، بعد حالت منطقی ترش رو میگم)
                  فرض کن کاراکتر بازی تو یه محیطیه که در اون محیط باید بتونه بدون لودینگ بچرخه
                  مثلا دو تا اتاق با یه راهرو وسطش که اگه کاراکتر با نهایت سرعت بین دو تا اتاق جابجا بشه مثلا ۴ ثانیه طول میکشه …
                  ایکس باکس باید کل اون محیط رو (با همون ۱۲ ترافلاپس و سی پی یوی ۳٫۸) یکجا پردازش کنه (یعنی هر دو اتاق) چون اگه کاراکتر به اتاق بغلی بره تو ۴ ثانیه که از راهرو عبور میکنیم نمیشه کل رم رو خالی و دوباره با اطلاعات جدید پر کرد … پس سخت افزار نصفش برای پردازش این اتاق و نصفش برای پردازش اتاق بغلی درگیر میشه (مثلا ۶ ترافلاپس و ۱٫۹ سی پی یو برای هر اتاق)
                  اما پلی استیشن میتونه کل ۱۰٫۳ ترافلاپس و ۳٫۵ سی پی یو رو بذاره برای یک اتاق ! و قبل از اینکه کاراکتر به اتاق دوم برسه تو کمتر از ۳ ثانیه کل ۱۶ گیگ رم رو خالی کنه و با داده های جدید برای پردازش جدید پرش کنه و اتاق دوم هم دوباره با کل ۱۰٫۳ ترافلاپس و ۳٫۵ سی پی یو پردازش بشه !

                  مثال بالا البته در عمل به این شکل مطلق اتفاق نمیفته (فقط برای توضیح مفهوم اینو مثال زدم)
                  اما در عمل چی واقعا اتفاق میفته؟
                  خیلی میشه با اندازه محیطی که باید لود بشه و سرعت لود اون محیط بازی کرد !
                  بطور کلی شاید بشه برآورد کرد هرچی سرعت حرکت کاراکتر کمتر باشه دست سازنده روی ایکس باز بازتر از پلی استیشن میشه و هرچی سرعت حرکت کاراکتر بالاتر باشه دست سازنده روی پلی استیشن بازتر از ایکس باکس میشه

    • ALFAR3D گفت:

      تاثیر داره تو یه سری موارد همونجور که کارگردان لست ۲ گفت دیگه لازم نیست چیزا رو کوچیک و ریز طراحی کنن ولی بازم هر چی بزرگتر و سنگینتر طراحی کنن بازم همین سرعت میتونه کم بیاره واسشون پس یه سری محدودیت ها رو از بین میبرن….
      جدا از اینا سرعت زیاد ssd قرار نیست به رم کمک کنه مخصوصا با این مقدار حجمی هم که براش در نظر گرفتن ولی میتونه به عنوان یه کش خوب مثل کاری که es ram ایکس وان انجام میداد رو انجام بده ولی در کل من تجربه خودم رو از ssd های سامسونگ دارم اینه که قابلیتی دارن که از رم برای بالاتر بردن سرعت ssd استفاده میکنه که خب جالبه قسمتی از رم اختصاص میده به حافظه…/
      اون حرف مت فلیپس کلا مخصاطبش برای چنتا بچه هست که نمیدونن ترافلاپس چیه اصلا…/

  • وقتی یکی از اعضایاستودیوی کرایتک (Crytek) میگه ترافلاپس مهم نیست، کافیه!
    انحصاری مهمه و محتوا
    کنسول با قدرت زیاد ولی بدون بازی ب درد جرز لای دیوار هم نمیخوره

  • ammar_iraqi گفت:

    گفتم و بازم میگم هیچوقت sony رو دست کم نگیرید.

  • mahdi.r گفت:

    خیلی ممنون آقای نصرتی
    نسل بعد خیلی قراره جالب باشه سونی میتونست دقیقا همون کاری که مایکرو کردو بکنه یعنی هرچی کنسول های این نسل داشتنو چند برابر کنه و در اون صورت کنسولشم گرون میشد ولی اگر همه کنفرانس سونی رو دیده باشن مارک سرنی(یکی از باهوش ترین آدمای این صنعت) گفت ما میخوایم ps5 هم انقلابی باشه هم یه جهش از نسل قبل خب مایکرو فقط رو قسمت جهش کار کرد و تمام مشخصات xbox1x رو دوبرابر کرد اما سونی دنبال بخش انقلابی رفتو کار اای مختلفی انجام داده از ۳D audio گرفته تا ssd بخش های پیچیده ای که تو کنفرانس گفت و تاکیید داشت برای اولین بار داره اتفاق میوفته
    کسایی که چند نسله گیمرن میدونن اول این نسل و نسل قبل وقتی از سخت افزار نهایی هر دو کمپانی رونمایی شد خیلی از سازنده میومدن و میگفتن که این سخت افزار خیلی حوصله سر بره و فقط قدرت تحلیل داده سخت افزار بالا رفته و ولی هیچ چیز جدیدی در اختیار سازنده ها قرار نداده ولی با این حرفایی که سازنده ها بعد از رونمایی ps5 زدن مخصوصا اولین توییت این پست فکر کنم بالاخره سازنده ها به اون چیزی که میخواستن رسیدن تو مراسم خود مارک سرنی گفت من از سال ۲۰۱۷ به خیلی از جاها سفر کردم (عکسشم نشون دادن از آفریقا تا قطب شمال رفته بود لامصب lol) و با تمام سازنده ها صحبت کردم که بیشتر از همه دوست دارن کنسول های جدید چه چیزی داشته باشن و احتمالا بعد از این همه سفر به این نتیجه رسیده که ssd و ۳D audio مخصوصی که به شدت کاستومایز شده بهترین چیز برای سازنده هاست مثلا یه مقاله تو همین گیمفا اومده بود که بازی god fall به این دلیل انحصاری شده چون فقط ssd سونی از پسش برمیاد و امکان انجام کارهایی خاص رو به سازندش میده یا یه مقاله دیگه که یه سازنده ۶ یا ۷ ماه پیش بود فک کنم که میگفت سخت افزار کنسول جدید مایکرو حوصله سر بره و چیز جدیدی نداره الان خیلیا دارن از سونی بد میگن بخاطر مراسمش و باید بگم حق دارن مراسم دیروز اصن برای فن ها و گیمر ها نبود و بیشتر سازنده هارو هدف قرار داده بود و با بازخوردی که از سازنده امروز شاهد بودیم سونی به هدفش رسیده تنها اشتباه سونی این بود که با چند تا بازی کاری که ssd قراره انجام بدرو نشون نداد که البته منطقی هم هست چون اون همونwow moment هست که سونی میخواد تو مراسمی که از بازی ها و قیمت کنسول رونمایی کنه لازمش داره در کل ممکنه تمام این حرکت های جدید سونی به ضررش تموم شه ولی با مایند شیر ای که سونی تو این نسل پیدا کرد طرفدارای جدیدی که پیدا کرد فکر نکنم سازنده ها بیخیال ps5 و قابلیت های جدیدش بشن

  • Mad19101991 گفت:

    سلام به بچه هاای جدید و قدیمی گیمفا…
    نام کاربری قبلیم luckyluck بود و بعد از مدت ها برگشتم…یه جعلی هم به اسم دالتون دیدم که هر کی هست واسه خودشه… ارتباطی با من نداره! این اکانت جدیدم هم از آخر اسمم mohammad و تاریخ تولد میلادیم برداشتم… میتونین محمد هم صدام کنین…
    خیلی از بچه های قدیمی مثه مهرداد، امیرعلی،sina،سامان،میلاد،PS4،علیرضا، altair و خیلیای دیگه نیستن ولی سل و محمدرضا رو cpt McMillan رو فک کنم دیدم…امیدوارم هرجا هستین خوب باشین…
    پیشاپیش سال نو رو هم تبریک میگم…

  • Alireza_yoo گفت:

    ترافلاپس که واقعا مهم نیست به عنوان مثال vega 64 حدود ۱۲٫۴ ترافلاپس هست و از gtx 1080 هم ضعیفتره یا همین gtx 1080 نه ترافلاپسه و اندازه rtx 2060 با هفت ترافلاپس برابره مهم چطوری طراحی معماری gpu هست من که پولم نمیرسه پی اس فایو بگیرم فعلا با همین پیسی ادامه میدم اگه پول دستم اومد میخرم کاری ب گرافیکش ندارم که کمتر ایکس باکسه الان سه ساله gtx1080 i دارم و اکثر بازیارو روی بالاترین کیفیتم رفتم ولی اصلا فرقی با gtx 1070 که قبلا داشتم نداره بخاطر همون ده بیس درصد قدرت بیشتر کلی پول پیاده شدم و پشیمونم و بنظرم هر کی خواست کنسول بخره سلیقه ای بخره کاری به قدرت نداشته باشه من خودم اگه دیدم انحصاری هایی مثل گاد و بلادبورن برای پیسی اومد سراغ پی اس فایو نمیرم ولی بعیده که بیاد الان من اکثر انحصاری های مایکرو رو کرکی زدم چون راه دیگه ای نداشتم و البته واقعا حال کردم باهاشون مخصوصا فورزا ۴ ولی هیچ کدومش برام اندازه بلادبورن و گاد خاطره نساخت

  • mbox گفت:

    مقل اینکه سرنی بعد کنفرانس شروع کرده به واریز

  • بنظرم باید صبر کرد و دید قیمتها چجوری خواهد بود و همینطور عملکرد بازیها رو کنسول.

  • از نظر سخت افزار و سرویس ها مایکرو برندس ولی مهم ترین بخشش بحث انحصاری هاس که سونی و مایکرو معلومه با توجه به استدیو هایی که خریدن میخوان خشتک همو بدرن!!!

  • Alireza snake گفت:

    به نظر من اینا اصلا مهم نیست واقعا مهم بازیه(خطابم فنای ps هست که عصبی نشن از این موضوع نه اینکه بگم ps از ایکس باکس بهتره و اینا این بحثا دیگه واقعا مسخرس) آقا برین لذت ببرین لذت بازی های جدیدی که قراره بیاد لذت ادامهgow سالنت هیل بازی بعدی ناتی اسپایدر من ۲ و….
    من خودم به شخصه اگه خبر خرید آی پی های کونامی توسط سونی (نه برای اینکه انحصاری دوست دارم بشن بلکه برای اینکه این آیپی ها بی نظیرن و حیفه خاک بخورن) بیاد خیلی بیشتر از یه خبر مسخره ای مثل ۲۰ ترافلاپس و از این چرت و پرتا خوشحال میشم

  • ALFAR3D گفت:

    اد بون که کلا شوخی میکنه ولی وسط شوخی متلکشو میگه و واقعا هم راست میگه خیلیا سر رشته ندارن ولی این به این معنیه که میخواد بگه چون تحمل بحث های تخصصی رو ندارید یعنی نوب هستید که مشکل حرفای تخصصی سرنی نبود مشکل این بود کمتر بودن قدرت پلی ۵ بود که فدای ssd شده…./
    مت فلیپس!؟!؟اینکه میگه عبارت ترافلاپ کاربرد نداره تو بازی راست میگه نداره ولی اشتباه برداشت نکنید خودش گفته برای سنجش بازی از عبارت ترافلاپ استفاده نمیشه چون بی معنیه متا و یوزر اسکور ملاکه./ترافلاپ یه عدده که قدرت گرافیک رو نشون میده و خب باهاش میتونید به صورت ساده متوجه بشید که کدوم قدرتش بیشتر از کدومه…/
    ولی جدا برای توسعه دهنده ها خبر خوبیه که این مقدار سرعت از یه سری محدودیت ها در میان ولی خب اینم بدونید با ssd شدن حافظه کنسولا به معنیه اینه که بازیای مولتی پلتفرم هم ازش استفاده میکنن و دارندگان کامپیوتر هم باید سیستم خودشونو(حداقل برای حافظه) رو ارتقا بدن چون ssd تبدیل به استاندارد شده و ناچارا باید همراه با تکنولوژی حرکت کرد…/و اینکه برای کسایی که نمیدونن اینه که سرعت ssd پلی ۵ بالا نیست چون خود سرنی هم اشاره کرد که چون درگاه pci الان نسل ۴ اومده پس ssd های نسل بعدی که میان از لحاظ سرعت میتونن به ۷ گیگ بر ثانیه برسن که خب اونا یه چیز دیگن…/

  • Rezagamer69 گفت:

    سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه
    فکر نکنم کسی اینجا منو بشناسه چون این اولین کامنتم تو گیمفا هست ولی حدودا ۸ ساله مستمر گیمفا و مقالاتش رو دنبال میکنم و صمیمانه از آقای بابایی و بقیه نویسنده ها تشکر و قدر دانی میکنم بابت تلاش بی وقفشون و حالا نزدیک تحویل سال تصمیم گرفتم که وارد بخش کامنت بشم و لازمه که خودمو معرفی کنم

    بنده حقیر کوچیک شما رضا هستم با ۱۷ سال سابقه گیمری و با آتاری و سگا شروع کردم و باید اعلام کنم فن منطقی و بدون تعصب سونی هستم و خاطرات شیرینی با تمام کنسول های سونی داشتم و از خانواده ایکس باکس فقط کنسول افسانه ای ۳۶۰ رو تجربه کردم که کنسول خارق العاده ای بود

    در کل از همه کاربران گیمفا چه سونی فن چه مایکرو فن و چه پیسی فن تشکر میکنم و کوچیک همشونم که این کامنتمو خوندن و امیدوارم منو در خانواده بزرگ گیمفا شریک بدونین و سال خوبی رو برای همتون آرزومندم

  • ASSADullah گفت:

    مت فیلیپس (Matt Phillips)
    به‌عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال برروی ساخت ۲۴ بازی AAA برای سخت‌افزارهای نینتندو، مایکروسافت و سونی کار کرده‌ام، نه من و نه هیچ‌کس از هم‌کارانم هرگز از عبارت “ترافلاپس” به عنوان معیار سنجش بازی استفاده نکرده‌ایم. فقط این کلمه را کنار بگذارید چون کاملاً بی‌معنی است.

  • javad گفت:

    مهم لذت بردنه حالا هر پلتفرمی میخواد باشه

  • MILAD8TECH گفت:

    کوری بارلوگ: تبرها بیشتر از ماشین‌ها(همون یه دونه بازی انحصاری :rotfl: ) قدرت مصرف می‌کنند. من که پیسی دارم و کسایی که ایکسباکس دارن واقعا خورد شدیم با این حرف :rotfl: واقعا راسته که ترافلاپس بی معنیه

  • mili milad گفت:

    از این به بد دیگه کارت گرافیک یا رم اینا نگیریم بریم هارد بگیریم…

  • KaneLadyBeeg گفت:

    اصلا دوست ندارم بعد از دیدن این همه نظر توسعه دهندگان بزرگ در باره کنفرانسی که مارک سرنی داشت صحبت میکرد ! بیام نظرات کارشناسانه متخصصین گیمفارو بخونم 🙂 واقعا دلم نمیخواد نظرم نسب به این بزرگا عوض شده 🙂

  • Ps4gamer18 گفت:

    دلم به حال گروه سبز میسوزه ۹ سال پیش بخاری دادن الانم یخچال :kissing: :kissing:

  • Ps4gamer18 گفت:

    Ps2 دیگری در حال تکرار است و تحقیر ایکس باکس برای چهارمین نسل را بزودی خواهیم دید
    ختم کلام

واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵ - گیمفا