بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل - گیمفا
بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل - گیمفا
بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل - گیمفا
بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل - گیمفا

بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل

مهرداد میرشاهی
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - 11:59
بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل - گیمفا

هواوی شرکتی‌ست که توانسته جایگاه سامسونگ را در بازار تصاحب کند و سال گذشته موفق به فروش بیشترین تلفن همراه در سراسر جهان شد؛ اما ممنوعیت اخیر بخش نرم‌افزاری این شرکت چینی، آن را دچار بحران تازه‌ای کرده است. آسیب و ضرر و زیان هواوی از این تصمیم، واقعاً موضوع ناامیدکننده‌ای محسوب می‌شود. اما زمان باعث التیام زخم‌ها شد و سرانجام ممنوعیتِ موقت هواوی (Huawei) نیز برداشته شد. از این رو، هواوی با ایده جدیدی پا به میادین گذاشت: معرفی گوشی جدیدی با مشخصات سخت‌افزاری بالا با کمترین قیمت ممکن که یک خریدار باید آن را هزینه کند. هواوی نوا ۵T (Nova 5T) همان تلفنی‌ست که از آن صحبت می‌کنیم.

گوشی هوشمند ۶٫۲۶ اینچی نوا ۵T به تراشه قدرتمند کایرین ۹۸۰ مجهز است و از حافظه رم ۶ گیگابایتی با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند. پردازنده مرکزی این گوشی به صورت ۸ هسته‌ای (دو هسته‌ ۲٫۶ گیگاهرتز Cortex-A76 و دو هسته‌ ۱٫۹۲ گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته‌ ۱٫۸ گیگاهرتز Cortex-A55) است. Mali-G76 MP10 نیز پردازنده گرافیکی این دستگاه را تشکیل می‌دهد. نوا ۵T روی سیستم عامل اندروید ۹٫۰ (پای) و بر پایه رابط کاربری EMUI 9.1 اجرا می‌شود. این مشخصات و نتیجه نهایی عملکرد دستگاه، نوا ۵T را از یک گوشی میان‌رده به دستگاهی تبدیل کرده که توانایی رقابت با پرچمدارهای بازار را دارد.

گیمینگ روی این تلفن همراه چگونه است؟

این گوشی هوشمند از فناوری شارژ سریع ۲۲٫۵W هواوی تحت عنوان HUAWEI SuperCharge بهره می‌برد که شاهد شارژ سریع باتری آن هستیم. این گوشی از فناوری GPU Turbo 3.0 – یک تکنولوژی تسریع پردازش گرافیکی یکپارچه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری – پشتیبانی می‌کند که باعث تجربه گیمینگ با فریم کامل و کاهش تاخیر در گیم‌پلی بازی‌ها می‌شود.

در ادامه قصد داریم به بررسی گوشی هواوی نوا ۵T از نظر گیمینگ بپردازیم و ببینیم آیا این تلفن همراه می‌تواند دستگاه خوبی برای علاقه‌مندان به تجربه بازی‌های موبایل باشد یا خیر.

نرخ‌ فریم و گیم‌پلی

تقریباً همه دوست دارند وقتی در حال تجربه بازی‌های اکشن و مهیج هستند، از نرخ فریم بالایی برخوردار باشند. چیپست کایرین ۹۸۰ (Kirin 980)، قدرتمندترین پردازنده حال حاضر هواوی شناخته می‌شود که پیش از این در سری تلفن‌های پرچمدار P30 و P30 پرو شاهد استفاده از آن بوده‌ایم. هواوی قدرت میان‌رده جدید خود، یعنی نوا ۵T را نیز توسط همین پردازنده تامین کرده است. کایرین ۹۸۰ بر پایه فناوری ۷ نانومتری ساخته شده و از یک واحد دوگانه پردازش عصبی (NPU) برای انجام کارهای مرتبط با هوش مصنوعی برخوردار است و قادر است تا مزایای قابل توجهِ مرتبط با هوش مصنوعی یا AI برای طولانی‌تر کردن عمر باتری گوشی ارائه دهد که این مهم از طریق بهینه‌سازی استفاده از اپلیکیشن و مصرف باتری و همچنین انتخاب هوشمندانه بهترین تنظیمات متناسب با هدفی که دارید، صورت می‌پذیرد.

این امر باعث می‌شود تا شاهد بالاترین نرخ فریم باشیم و بازی‌ها بدون تاخیر اجرا گردند. ما بازی‌های متعددی را روی این گوشی با بالاترین تنظیمات ممکن آزمایش کرده‌ایم که نتایج آن را در ادامه بازگو خواهیم کرد.

بازی‌ها

تنظیمات

نرخ فریم

Asphalt 9HIGH۳۰ فریم بر ثانیه
NBA 2K19ULTRA HIGH۶۰ فریم بر ثانیه
VAIN GLORY 5v5HIGH۶۰ فریم بر ثانیه
Mobile LegndsHIGH۶۰ فریم بر ثانیه
PUBG MobileHDR ULTRA۴۰ فریم بر ثانیه

حافظه رم ۸ گیگابایتی هواوی نوا ۵T در هنگام انجام چندین کار یا به اصطلاح مولتی‌تسکینگ (Multitasking) واقعاً کارآمد است (زیرا ممکن است در حال تجربه بازی، کار دیگری برای شما پیش بیاید و چندین برنامه دیگر را در کنار بازی مدنظر خود بازکنید) و مطمئن باشید زمانی که در حال تجربه یک بازی موبایل روی دستگاه خود هستید، اگر لازم به باز کردن برنامه دیگری نظیر فیسبوک باشد، عملکرد آن اصلاً با مشکل مواجه نخواهد شد.

بنچ‌مارک‌ها

از نظر معیارها یا بنچ‌مارک‌های ترکیبی، نوا ۵T از پردازنده قدرتمند کایرین ۹۸۰ خود به میزان قابل توجهی بهره می‌برد و در این بازه قیمتی، بهترین عملکرد را خواهد داشت. در تست Sling Shot Extreme OpenGL ES 3.1 بخش ۳DMark، امتیاز ۲,۵۱۰ و در حالت Sling Shot Extreme Vulkan نیز امتیاز ۲٫۲۳۵ برای این گوشی کسب شده است. در Antutu 3D، امتیاز قابل احترام ۲۰۶,۱۶۳ و در نتایج GeekBench 4.4.2 نیز امتیاز ۳,۳۰۱ برای تک هسته و ۹,۷۶۰ برای چند هسته ثبت شده است. در PCMark، که نشان‌دهنده قابلیت‌های آن در زمینه کنترل وظایف مرتبط با بهره‌وری است، امتیاز ۷,۸۷۷ برای عملکرد Work 2.0 نوا ۵T ثبت شده است. این امتیازات برای یک گوشی میان‌رده واقعاً عالی‌ست و تقریباً با امتیازها و بنچ‌مارک‌های گوشی پرچمدار P30 برابر است.

ما می‌دانیم که بنچ‌مارک، تعیین‌کننده نهایی برای انتخاب این گوشی نیست. اما زمانی که از آن استفاده کنید، قطعاً عاشق آن خواهید شد.

یک تجربه گیمینگ خوب به معنی نرخ فریم صاف، عدم تاخیر یا لَگ و بهترین کیفیت صداست. با افکت‌های صدای همه‌جانبه برای گیمینگ – که صدای مجازی ۹٫۱ احاطه‌شده است – شما حتی صدای گام‌های کاراکتر یک بازی را هم به صورت واضح می‌شنوید. صدای مجازی ۹٫۱ احاطه‌شده، یکی از جدیدترین فناوری‌هایی است که باعث افزایش کیفیت صدا در یک تلفن همراه می‌شود.

عمکلرد عالی با حداقل مصرف انرژی

عملکرد عالی معمولاً مصرف انرژی بیشتری را به دنبال دارد اما در این گوشی، با نتیجه کاملاً متفاوتی روبرو هستیم. با استراتژی هواوی مبنی بر پشتیبانی از SoC (سیستم روی چیپ) مصرف انرژی تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که تراشه یا پردازنده، بالاترین عملکرد را با کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی ارائه می‌دهد.

بازی کردن برای برنده شدن: GPU Turbo

مطابق با گفته‌های هواوی، فناوری GPU Turbo 3.0 میزان مصرف انرژی SoC را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد و «عملکرد اساسی سیستم را برای ارائه تجربه بازی مداوم» بهینه می‌کند. علاوه بر پاسخ لمس سریع‌تر و مصرف انرژی کمتر، GPU Turbo همچنین افت فریم را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا نرخ فریم متوسط بالاتر از زمانی باشد که این ویژگی غیرفعال است.

gpu turbo 30

تعداد بازی‌های اندرویدی که از فناوری GPU Turbo 3.0 پشتیبانی می‌کنند تا این لحظه به ۳۰ عدد رسیده است. برخی از بازی‌های برتر این زمینه، به این شرح هستند:

  • Fortnite
  • Knives Out
  • Battle Bay
  • Crazy Taxi
  • Real Racing 3
  • Into the Dead 2
  • NBA 2K19
  • Dragon Nest M
  • Duel Links
  • PES2019
  • DRAGON BALL LEGENDS
  • FIFA Mobile
  • Free Fire
  • Minecraft
  • Helix
  • Plants vs. Zombie Heroes
  • Subway Surfers
  • Brawl Stars
  • Speed Drifters

بلوتوث پیشرفته با ثبات بهبودیافته

هواوی نوا ۵T با بلوتوث ۵٫۰ ارائه شده است. دامنه پوشش بلوتوث ۵٫۰ نسبت به نسخه قبلی بیش‌تر و طبق گفته‌ها تا ۳۳ فوت را پوشش می‌دهد. دامنه نسخه جدید این فناوری نسبت به نسخه قبلی آن، چهار برابر بیشتر است. استریم دوگانه نیز امکان‌پذیر است که طبق آن می‌توانید از گوش دادن به دو منبع صدای مختلف از دو دستگاه متفاوت در یک زمان، لذت ببرید. سرعت انتقال داده بلوتوث ۵٫۰ نسبت به نسخه قبل آن، دو برابر افزایش یافته است. میزان اطلاعات حمل‌شده در این نسخه نیز نسبت به نسل قبل، ۸ برابر بیشتر خواهد بود.

از این رو، این موارد کوچک باعث تغییرات بزرگی در عملکرد گیمینگ برروی گوشی نوا ۵T شده است. پشتیبانی از استریم دوگانه به استریمرهای گیمینگ و همچنین بازی‌بازان معمولی کمک شایانی می‌کند.

توانایی ضد مداخله یا Anti-Interference

همه عاشق تجربه بازی روی گوشی همراه بدون هیچگپونه مزاحمتی هستند. بنابراین، هواوی با توانایی ضد مداخله یا Anti-Interference، آرزوی شما را تحقق بخشیده است. از این رو، می‌توانید با خیال راحت و بدون دغدغه نسبت به تماس‌ها و پیام‌های غیرمنتظره و پاپ آپ‌های تصادفی، بازی مدنظر خود را تجربه کنید. هواوی نوا ۵T مطمئن خواهد شد تا تجربه گیمینگ شما ارزش گرفتن وقتتان را داشته باشد.

عمر باتری بی‌پایان با شارژ سریع

با باتری قدرتمند ۳۷۵۰ میلی‌آمپر ساعتی، می‌توانید مطمئن باشید که تجربه گیمینگ شما هیچگاه به پایان نخواهد رسید. در استفاده روزانه از نوا ۵T، واقعاً تحت تاثیر عمر باتری این گوشی قرار گرفته‌ایم. در سفر چهارروزه خود و استفاده مداوم از دوربین گوشی، تماس و انجام بازی، حدود ۲۰ درصد از شارژ باتری نوا ۵T ما همچنان باقی مانده بود. بنابراین، اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها نیز می‌تواند پس از گذشت یک روز، شارژ باتری نوا ۵T را به پایان برساند.

بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل - گیمفا

تخلیه باتری در بازی کردن PUBG در ۳۰ دقیقه

با فعال بودن حالت عملکرد، با تجربه ۳۲ دقیقه‌ای بازی PUBG روی گوشی هواوی نوا ۵T، تنها ۳ درصد از شارژ باتری این گوشی کم می‌شود. این نرخ‌ها، به نوعی بهترین نمونه مدیریت مصرف باتری برای یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود که نسبت به برخی پرچمدارها، عملکردی به مراتب بهتر نیز دارد.

بررسی عملکرد نوا ۵T در اجرای چند بازی موبایل

PUBG

بازی PUBG یکی از محبوبترین بازی‌های موبایل این روزها شناخته می‌شود و طبیعی‌ست که به عملکرد فنی گوشی‌ها در اجرای آن، معیار مناسبی برای انتخاب و خرید یک تلفن همراه خواهد بود. نخست باید اشاره کنیم که تنظیمات گرافیکی الترا هنوز برای این بازی در دسترس قرار نگرفته است، بنابراین تفاوت گرافیکی در بالاترین کیفیت نسبت به باقی تنظیمات گرافیکی، هنوز مشخص نیست. لازم به ذکر است که گوشی نوا ۵T از فناوری HDR پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین این مورد را می‌توان به عنوان یک فقدان برای این گوشی به شمار آورد.

با فعال کردن تنظیمات HD در این بازی در گوشی نوا ۵T، شاهد بالاترین کیفیت ممکن برای پوشش‌های گیاهی حاضر در محیط بازی و بافت‌های مروبط به درختان و محیط هستیم و نرخ فریم نیز در بالاترین میزان خود قرار دارد.

Call of Duty Mobile

عنوان Call of Duty Mobile، یکی از بهترین بازی‌های موبایلی از نظر گرافیکی و حتی گیم‌پلی است که تفاوت بازی‌های اکشن اول شخص موبایل با عناوین کنسولی را کاهش داد. بازی Call of Duty Mobile از نظر تنظیمات گرافیکی چهار سطح Low، Normal، High و Very High را ارائه می‌دهد که به صورت خودکار بر اساس میزان قدرت گوشی، فعال می‌شوند. در گوشی نوا ۵T، بازی Call of Duty Mobile با تنظیمات Very High اجرا می‌شد و پوشش‌های گیاهی و بافت‌های موجود کیفیت مناسبی داشتند و نرخ فریم نیز افت خاصی نداشت. البته با توجه به گرافیک بالای این بازی، با اجرای طولانی‌مدت شاهد گرم‌شدن گوشی بودیم که می‌توان این امر را طبیعی خواند.

Fortnite

بازی Fortnite، ساخته شرکت اپیک گیمز (Epic Games)، یکی از پیشگامان بازی‌های موبایلی شناخته می‌شود که تاثیر زیادی روی بازی‌های موبایل گذاشت و شاهد به راه انداختن موج جدیدی از سوی آن بودیم. این بازی در ۵ حالت گرافیکی در دسترس قرار دارد و خوشبختانه گوشی نوا ۵T به لطف سخت‌افزار قدرتمند و چیپست پرچمدارش، Fortnite را در بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا می‌کند و عملکرد کاملاً مطلوبی دارد.

مشخصات کلیدی هواوی نوا ۵T

در لیست زیر، مهم‌ترین مشخصات کلیدی گوشی هوشمند هواوی نوا ۵T را شاهد هستید:

  • صفحه نمایش: صفحه نمایش لمسی خازنی IPS LCD، با ۱۶ میلیون رنگ
  • پلتفرم: اندروید ۹٫۰ (پای)، EMUI 1
  • تراشه: HiSilicon کایرین ۹۸۰ (۷ نانومتری)
  • پردازنده مرکزی: ۸ هسته‌ای (دو هسته‌ ۲٫۶ گیگاهرتز Cortex-A76، دو هسته‌ ۱٫۹۲ گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته‌ ۱٫۸ گیگاهرتز Cortex-A55)
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G76 MP10
  • حافظه: ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی با ۸ گیگابایت حافظه رم
  • دوربین اصلی: ۴۸ مگاپیکسل + ۱۶ مگاپیکسل + ۲ مگاپیکسل + ۲ مگاپیکسل
  • دوربین جلو: ۳۲ مگاپیکسل
  • باتری: غیرقابل تعویض، باتری Li-Po 3750 میلی آمپر بر ساعت
  • شارژ: شارژ سریع باتری ۳۰W
  • نوع USB: شارژ سریع باتری ۲۲٫۵W (50 درصد در ۲۴ دقیقه)
  • جک هدفون: ندارد
  • سنسورها: حسگر اثر انگشت (در کنار)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نما
  • ویژگی‌های شاخص: شارژ سریع، عملکرد خوب در اجرای بازی‌های موبایل و دوربین عالی

نتیجه‌گیری

اگر یگ گیمر حرفه‌ای روی پلتفرم‌های موبایل هستید اما با پرداخت هزینه گزاف برای گوشی‌های پرچمدار مشکل دارید، بهتر است سراغ گوشی هواوی نوا ۵T بروید که واقعاً رقیب شایسته‌ای برای گوشی‌های پرچمدار و مطرح بازار است و به مراتب، هزینه کمتری برای آن پرداخت می‌کنید. با نرخ فریم بالا، بلوتوث تقویت‌یافته با ثبات بهبودیافته، فناوری GPU Turbo، عمر باتری طولانی و شارژ سریع، هواوی نوا ۵T واقعاً یکی از بهترین گزینه‌هایی‌ست که می‌توانید برای تجربه بازی‌های موبایل، نسبت به تهیه آن اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص باقی ویژگی‌ها و مشخصات این گوشی هوشمند، پیشنهاد می‌کنیم نقدوبررسی منتشر شده از آن را از این نشانی مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی عملکرد گوشی هواوی نوا ۵T در بازی‌های موبایل - گیمفا