انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا

انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است

امیرحسین نصرتی
۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا

بدون شک استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) به‌عنوان یکی از برترین توسعه‌دهندگان صنعت بازی‌ها شناخته می‌شود. این استودیو با انتشار بازی‌های موفقی چون Crash Bandicoot, Jak And Daxter, Uncharted و The Last of Us جای پای خود را به‌عنوان مهم‌ترین توسعه‌دهنده‌ی فرست پارتی شرکت سونی، تثبیت کرده است.

با این وجود برخلاف چیزی که اکثر بازی‌بازان تصور می‌کنند، ناتی داگ به‌دلیل فشار زیاد کاری یکی از بدترین مکان‌ها برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود به‌طوری که خانم امی هنیگ (Amy Hennig)، خالق سری Uncharted، گفته بودند در زمان فعالیت در این استودیو تقریباً هر هفته بیش از ۸۰ ساعت کار می‌کردند.

به‌تازگی و در پِی مقاله‌ی جدید وب‌سایت Kotaku درباره‌ی شرایط کاری به‌شدت طاقت‌فرسای ناتی داگ، جاناتان کوپر (Jonathan Cooper)، طراح ارشد انیمیشن‌های سابق استودیو، طی رشته توییت‌هایی سفره‌ی دل خود را باز کرده و دلیل اصلی موفقیت‌های استودیو را بیش از مهارت‌های کارمندان به اجازه‌ی تاخیر زدن پروژه‌ها از جانب سونی نسبت داده است:

داستان‌های بدتری از ناتی داگ وجود دارد اما مانند سایر فعالیت‌هایم در توییتر، این پست نیز درباره‌ی بخش انیمیشن است. به هواداران The Last of Us Part II باید بگویم که این بازی در بخش انیمیشن، پیشروی صنعت بازی‌ها خواهد بود. من به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم در ناتی داگ کار کند مگر این‌که آن‌ها بالاخره حفظ استعدادها را در اولویت قرار دهند.

‌بازی‌های خطی ناتی داگ فرمولی خاص دارند که تست‌محور بودن آن بسیار طاقت‌فرسا است. باوجود این‌که آن‌ها با استعداد هستند اما موفقیت‌شان را بیشتر مدیون سرمایه‌گذاری‌های فراوان سونی جهت تاخیر زدن پروژه‌ها هستند تا این‌که متکی به مهارت‌شان باشند. اگر اعضای ارشد استودیو باقی مانده‌ بودند و برروی The Last of Us Part II کار می‌کردند، بازی سال گذشته منتشر شده بود.

باوجود تمام این صحبت‌ها، کوپر شخصاً تحت فشار نبوده و استودیو را صرفاً به‌دلیل این‌که دیگر “بهترین” نیست ترک کرده است:

حقیقت این است که من فشار کاری زیادی تحمل نکرده‌ام. همان‌طور که می‌دانیم انیماتورهای داستانی به‌طور میانگین هفته‌ای ۴۵ ساعت کار می‌کنند و زمانی هم که استودیو را ترک کردم هرگز بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار نکردم. بخش داستان‌سرایی ناتی داگ فوق‌العاده مدیریت شده است و ما به هر چالشی که برای‌مان به‌وجود می‌آمد به‌خوبی عکس‌العمل نشان می‌دادیم اما این بدین معنی نیست که دیگران عذاب نمی‌کشیدند.

برای دموی منتشر شده در ماه سپتامبر، انیماتورهای گیم‌پلی بیش از چیزی که تا آن زمان دیده بودم تحت فشار قرار داشتند و پس از اتمام کار نیازمند هفته‌ها استراحت و بازیابی بودند. آن زمان یکی از دوستان خوب من به‌دلیل بیش‌کاری در بیمارستان بستری شد در حالی که بیشتر از نصف سال برای اتمام کارش زمان داشت. افراد دیگری نیز همین شرایط را دارند.

دلیل ترک من این بود که من فقط می‌خواهم با بهترین کار کنم و ناتی داگ دیگر “بهترین” نیست. آوازه‌ی بد آن‌ها به‌خاطر شرایط سخت کاری چنان در لُس آنجلس پیچیده است استخدام انیماتورهای بازی برای اتمام این پروژه تقریباً غیرممکن شده بود؛ تا حدی که مجبور شدیم از انیماتورهای فیلم‌سازی استفاده کنیم.

این‌طور که از صحبت‌های کوپر برمی‌آید، موضوع فقط درباره‌ی  تلاش زیاد برای ساخت عنوانی درجه یک نیست بلکه به مدیریت نادرست ناتی داگ در پیش‌بُرد پروژه‌ها برمی‌گردد. اگر شرایط استودیو تا این حد وخیم باشد، سونی برای حفظ استعدادهای خود ناگزیر است سیاست‌های جدیدی در این‌باره اعمال کند؛ مخصوصاً که این روزها شاهد ترک بسیاری از کارمندان کارکشته‌ی این شرکت و انتقال‌شان به سایر توسعه‌دهندگان هستیم.

لازم به‌ذکر است بازی The Last of Us Part II در روز جمعه ۹ خرداد ماه ۱۳۹۹ (۲۹ می ۲۰۲۰ میلادی) به‌صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم در مشاهده‌ی تحلیل فنی آخرین دموی منتشر شده از این بازی، شنیدن و دریافت آلبوم موسیقی‌های متن آن و نیز مطالعه‌ی اولین نگاه گیمفا به این عنوان، در کنار ما باشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا
انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • M4HD1 گفت:

    راکستار هم دچار همچین مشکلی شد توی ی دوره ای…. بعنوان ی گیمر خوشحالم که بازی های هردو شرکتو انجام میدم…. اما بعنوان ی انسان واقعا ناراحت کنندست….

  • Ozhan گفت:

    بدون شک تاخیر تاثیر زیادی تو ساخت یه بازی داره ولی تو شاهکار شدنش هیچ تاثیری نداره
    اگ تاثیرگذار بود کرک دان(منظور خاصی ندارم) باید شاهکار میشد چون چندین سال تاخیر میخورد همش
    اینکه سونی به استدیوهاش وقت زیادی میده چیزخوبیه ولی این خود اعضای استدیوان که شاهکار میسازن
    ایشدن مثل اینکه دله پر کرده ای داره از ناتی داگ که بهترین توصیفشون نمیکنه
    چقد بچست بخدا یه جایی کار میکردی الان رفتی اینهمه تیکه و توییت احمقانه فقط شخصیتشو نشون میده

  • اینقدر تاخیر میزنن تا گیمراش پیر بشن

  • holiday گفت:

    من فن مایکروسافت هستم ولی این استودیو بعد از راکستار در کنار راک استدی جز بهترین استودیو های بازی سازیه ❤❤

    • Reason گفت:

      بنظرم راک استدی خیلی پایینتر از santa monica و from software قرار داره
      در کیفیت بالای بازیاش شکی نیست ولی حس میکنم یکم از نظر مدیریتی میلنگه

      • holiday گفت:

        من سنجشم واسه انتخاب کردن استودیو بازی های بزرگ نیست که میسازن.چیز هاییی که به صنعت گیم اضافه کردن و باعث پیشرفت بیشتر شدن.من فرام سافتورو بازیاشو بازی نکردم ولی میدونم که سبکای زیادی به گیم اضاف کرده.ولی همه استودیو ها واسم قابل احترامن.همشون حس کندن از این دنیا و فکر نکردن به زندگیو توی من ایجاد کردن.بازی کردن ایده های ادما خیلی جذابه

  • lastofus2 گفت:

    “دلیل ترک من این بود که من فقط می‌خواهم با بهترین کار کنم و ناتی داگ دیگر “بهترین” نیست”
    *****************************************
    عجب ناتی داگی که همه بازی هاش برخلاف بقیه استودیوها متای سبز هستش و بیشترین گوتی اصلی ( بیگ وینر ) در بین بقیه استودیوها و پرافتخار ترین بازی تاریخ در نسل ۷ رو داره بهترین نیست. من این حرف ها رو زدم.آهای استودیو ماکروسافت من رو بپذیر دارم میام.زیراب ناتی داگ رو زدم حالا اون استودیو جدید ماکروسافت من رو راه میدن خدایا شکرت :rotfl:
    ناتی داگ کسی هستش که بازی ای با گرافیکی روی یک کنسول ۳۰۰ دلاری بیرون میده که در اصل برای نسل بعدی هستش و تنها استودیویی که بهش نزدیک هستش راک استار هستش.بعد ایشون اومده میگن به خاطر سرمایه گزاری سونی هستش.بله سرمایه گزاری سونی هست ولی استعداد هم مهمه.اگر به سرمایه باشه که ماکروسافت پولدارتر هستش چرا ما شاهد یک بازی ابرگرافیک نسل بعدی از استودیوهای ماکروسافت نیستیم؟
    نه داداش بگو فهمیدم بیرونم میکنم خودم زودتر زدم بیرون و حالا زیراب سونی رو میزنم که پیش ماکروسافت عزیز شم. همه شاهد باشید چند وقته دیگه خبر میاد ایشون در اون استودیو انیش چی بود اسمش اونجا استخدام شد 😀
    ( الان یکی میاد میگه فورتزا. آخه بازی ریسینگ که همیشه گرافیکش بالاس یک بازی خطی یا جهان باز نام ببرید اگر راست میگید )

    • lastofus2 گفت:

      آقای نصرتی خبر انحصاری بودن سایلنت هیل جدید رو پوشش بدید

    • parvaz1 گفت:

      فورزا؟ چند بار باید دیجیتال فاندری این مقایسه فورزا ۷ و گرن توریسمو اسپورت رو بگذاره تا همه بفهمن فورزا اندازه یک نسل گرافیکی، عقب تر از گرن توریسمو بود؟
      چقدر باید دیجیتال فاندری نقد تکنولوژی گرافیکی بازی GT Sport سال ۲۰۱۷ رو بگذاره تا سایرین بفهمن هنوز با گذشت ۳ سال، هیچچچ عنوان شبیه سازی نتوسنته حتی نزدیک گرافیک GT Sport بشه؟

    • Advent Sorrow گفت:

      گرافیک رو بذار دم کوزه آبش رو بخور. همین شما گرافیک پرستا هستید گند زدین به صنعت گیم، گرافیک دوست داری بیا دو جین انیمیشن معرفی کنم حالشو ببری چیکار صنعت گیم داری. داخل مدیوم گیم اولین و مهم ترین چیز گرافیکه بعدشم داستان بعدش اگر جایی موند و دو مورد قبلی خوب بود گرافیک. اسمشم همراشه گیم + پلی. که متاسفانه اکثر بازی های سینمایی سونی و مایکروسافت حرفی برای گفتن در گیمپلی ندارن(به غیر از bloodborne/ god of war و HALO) بهتره یکم به پایه های صنعت گیم برگردیم خدا رو شکر صنعت گیم هنوز نینتندو رو داره وگرنه رسما تبدیل میشد به فیلم سینمایی صنعت گیم.

      • lastofus2 گفت:

        سلام جعبه فن.اولا همه سایت شاهد هستند من همیشه بازی های پیکسلی رو به گرافیک بالا ترجیح دادم مثل شول نایت استارده ولی و … و همیشه این بازی ها رو در کامنت هام تبلیغ کردم.دوما مهمترین چیز در یک بازی اول گیم پلی + داستان هستش. به اینکه اگر داستان نباشه میشه یک بازی بی هدف مثل فورتنایت و گیمرهای جدید که میپسندنش. سوما اسم سونی رو در کنار ماکروسافتی که همه بازی هاش آنلاین و بی داستان هستش نیار حتی گرافیک هم نداره ( کرک دان و .. )
        سونی تنها ناشری هستش که یک تنه بازی های داستان محور رو زنده نگه داشته در کنارش یک گیم پلی عالی و گرافیک بالا
        چهارما تو همونی هستی که ۲۴ ساعت به خاطر ترافلاپس و … از جعبه ایکس بالا میرفتی حالا رفتی با یک اکانت جدید اومدی فکر میکنی کسی نمیشناستت :rotfl: نینتندو هم بازی هاش داستان محور هستش

        • Advent Sorrow گفت:

          من فقط یه اکانت دارم اگر اتهامی می زنی بهتره پاش وایستی ثابت کنی.
          در ضمن ترافلاپس هم هر کسی گفته درست گفته. تو که اطلاعاتت پایینه درکشو نداری اما باید بدونی که قدرت پردازشی و گرافیکی فقط این نیست که چارتا دونه شن ببینی بلکه روی گیمپلی هم تاثیر داره فریم ریت مناسب بهت میده دنیای بزرگ تر میتونی تجربه کنی بلکه از قدرتش به cpu هم استفاده میشه که در هوش مصنوعی نقش داره. تو کلا نمی دونی ترافلاپس چی هست چرا اظهار نظر می کنی.
          اول گیمپلی مهمه بعد داستان هزار تا بازی با گیمپلی خوب برات مثال بزنم که داستان خوب ندارن اما توجه منتقدین جلب کردن؟
          مایکروسافت برای من کوچک ترین ارزشی نداره مثل سونی فنا. کسی که خودشو محدود کنه داره حماقتشو جار میزنه. فن بازی هم یعنی محدود کردن خودت من طرفدار هر چیزی ام فکر کنم خوبه.

    • Advent Sorrow گفت:

      گرافیک اولی = گیمپلی / ویرایش رو برگردانید.

    • ALFAR3D گفت:

      از دید پلیرا شاید بهترین استدیو باشه ولی از دید یه توسعه دهنده نه اونجا براش جهنمه….
      جدا از اینا طرف داره میگه اونجا دهنمون سرویس شده تازه این خب چیزی نیست خیلی چیزای بدتر هم اتفاق افتاده اونجا شما خبر نداری که فقط یه موردشو بگم اینه که نزدیک بود به خاطر مشکلات ساختمون استدیو اعضا صدمه ببینن…
      اون گرافیک رو یه کنسول ۴۰۰ دلاری اجرا میشه نه ۳۰۰ در واقع رویه یه پی اس پرو نه نسخه معمولی…
      سرمایه گذاری مهم هست ولی توانی که استدیو رویه بازی بزاره هم مهمه…استعداد زیاد معنی نمیده تو ساخت بازی چون چن نفر تصمیم میگیرن چجور بازی ساخته بشه بقیه پیروی میکنن و اینکه اگر میخای یه کاری رو خوب انجام بدی باید سخت کار کنی…خب خیلی از استدیو ها سخت کار نمیکنن بازیشون خروجی مطلوبی نداره ولی یکی مثل ناتی داگ یا راک استار یا خیلیای دیگه سخت کار میکنن تا هفته ای ۱۰۰ ساعت کار میکنن تا بازی مطلوب بشه پس مهم استعداد نیست مهم زمان و توانیه که رو کار میزاری هر چه بیشتر زمان بزاری میتونی بازی رو با جزئیات بیشتر بدی بیرون و بهینه باشه و کم باگ باشه….
      بازی ابر گرافیک میخای تو ماکروسافت دنبال گرز ۵ باش و محض اطلاع بهترین گرافیک تو سال ۲۰۱۹ بود از دید دیجیتال فاندری…

  • ناتی داگ ول کرده رفته ea کار میکنه حالا که فهمیده چه اشتباهی کرده مثه بچه ها هی در مورد ناتی داگ توییت منفی میزنه
    دیروزم که نیل دراکمن با یه توییت شستش :rotfl:

    • M4HD1 گفت:

      عادیه…. هر کسی از استودیو های فرست پارتی سونی جدا شده به غلط کردن افتاده….

    • 2B گفت:

      جریان توئیت دراکمن چیه؟ واضح تر میگی؟

      • postman گفت:

        فردای روزی که جاناتان کوپر رشته توییتش رو منتشر کرد، نیل دراکمن توییت کرد:
        حتی با وجود این که سال‌هاست روی بازی داریم کار میکنیم، هنوز هم شدیدا تحت تاثیر انیمیشن‌های بازی قرار میگیرم. ناتی داگ یکی از بهترین – اگر نه بهترین- تیم‌های انیماتور صنعت بازی رو داره. صبر کردن برای اینکه دست پختشون رو ببینید سخته.

        توییت دراکمن بیشتر از این که جواب حرف جاناتان کوپر درمورد شرایط کاری باشه، در مورد بهترین نبودن ناتی داگه. در مورد شرایط کاری احتمالا بعد از انتشار بازی صحبتایی بکنن.

  • واقعا مسخرس…لعنت به من اگه بخوام از یکی از استدیوهای مورد علاقم کورکورانه حمایت کنم…
    آقای کوپر شما که گفتید همون روز اول قرار داد با ناتی داگ همه شرایط پذیرفتی….خودتم که اذعان کردی از نظر رسیدگی به کارمند…زیر مجموعه‌های سونی سرآمد هستن…از نظر تغذیه..مرخصی و حتی ریلکس کردن در حین کار…
    در ضمن شما کدوم استدیو بزرگی رو میشناسید که برای ی‌ اثر تریپل إی کرانچ نداشته باشه؟
    شما خودت هر جا که بری برای کار…اولین چیزی که از دهنت بیرون میاد سلام کردن نیست….اول میگی رزوممو ببین…توی ناتی چند سال کار کردم…
    از اونور میگی تا حالا کسی منو مجبور به ۷۰-۸۰ ساعت کار نکرده اما میدیدم افراد دیگری که ساعات بیشتر از من مشغول به کار بودن؟!!؟
    خب چه ربطی داره…شاید اونا خودشون خواستن…
    والا منم اضافه کار میمونم واسه ۵۰۰هزارتومن بیشتر…
    شما هنوز داغی…اما خبر نداری که توی دنیا چند نفر( حرفه‌ای تر از شما حاضر جای شما باشه)
    الانم برو بتل رویال بساز…فقط تروخدا تلاش نکن انقدر سطحی اسم به این بزرگیو خدشه دار کنی

    • امید جان شرایط خیلی وخیم تر از این هاست… گزارش کوتاکو به زودی روی سایت قراره می‌گیره و متوجه منظور کوپر میشین.
      کوپر تجربه‌ی کار روی بازی های بزرگی مثل Assassins Creed و Mass Effect رو داره و خیلی راحت میتونه هرجایی خواست استخدام بشه، درواقع نیازی نبود که حتماً توی ناتی داگ کار کنه
      ولی ناتی داگ داره دونه دونه کارمندای ارشد و با تجربشو از دست میده
      به نظرم کوپر شجاعت به خرج داده درباره‌ی شرایط کاری سخت باقی همکارانش صحبت کرده، این صحبتا ممکنه به ضررش تموم بشه ولی اگه بتونه شرایط باقی همکاراشو یکم بهتر کنه، کار درستی کرده
      دقت کنین که وقتی چنین شرایطی حاکمه، در نهایت این ناتی داگ هست که ضرر می‌کنه، و من به عنوان هوادار بازی‌های داستان محور اصلاً دوست ندارم شاهد افتش باشم

      • Arash.last of us گفت:

        آقای نصرتی درسته شرایط کاری سخته قبول…
        ولی به نظرتون اگه ناتی داگ و راک استار به کارمنداشون فشار نیارن بازیاشون با این کیفیت ساخته میشه؟؟؟
        به نظرم ناتی داگ و راک استار بهترین استودیو های دنیا هستن و فشار کارشون طبیعیه :laugh:

      • امیرحسین جان بعضی از شرکتا هستن که انعطاف پذیرن با شرایط پیش اومده…
        بعضی‌ها مثل راکستار که بعد از خروج هاوس هنوز درس پس ندادن( به نظرم روی کیفیت بازیهاشون نمیزارن تاثیر بزاره)
        اما ناتی داگ این شرایطو قبل لست۱ و آنچارتد۴ و حالا لست۲ تجربه کرده و میکنه…امثال امی هنینگ و بروس استرلی و..
        حرفت کاملا درسته از بابت رفتن ارشدای تیم…اما به نظرم درستش زمانی هستش که حرف هر دو طرف موضوع شنیده بشه…
        سونی نشون داده که قدر شناس جواهراش هست…
        اما امیر حسین جان فرار از کرانچ چند ماهه در آثاری مثل لست۲ به نظرم اجتناب‌ناپذیر هستش…قطعا حاصل سختی زیاد موفقیت بزرگ هستش…اونم اثری که به جرئت در کنار سایبر پانک…بیشترین توقع هوادارا از این دو اثر هست…بخاطر پیشینشون..
        در کل امیدوارم هم زحمت بکشی و مقاله کوتاکو رو ترجمه کنی و بازم امیدوارم که ناتی داگ شفاف سازی کنه..

        • Cole Train گفت:

          @Omidsoltani7
          اگه دقت کنی تایم توسعه ی بازی های ناتی داگ دونه به دونه داره بیشتر میشه و همه فک میکنن دلیلش پیچیده تر شدن پروسه ی ساخت عناوین جدیدتره در صورتی که اصلا اینطوری نیست و دلیل اصلیش رفتن بهترین نیروهای استودیو یکی بعد دیگری و همین باعث میشه فشار کاری بیشتر و پروسه ی ساخت بازی طولانی تر بشه.جاناتان کوپر بازیساز بزرگیه و نیازی به رزومه یه استودیو نداره چون روی بازی های بزرگی کار کرده.نکته ی بعدی اینکه شما میگی باید حرفای دوطرف رو شنید زمانی بودار میشه که ناتی داگ تمام بازیسازاشو تهدید میکنه همیشه که اگه از سختی کار جایی حرف بزنین پولتون رو نمیدیم و همین کوپر رو هم تهدید به عدم پرداخت قسط اخر حقوقش کردن که وقتی بهشون از نظر قانونی ثابت کرده نمیتونن چنین کاری کنن الان دراکمن شروع کرده به ماله کشی توی توییتر.اینو در نظر بگیر تایم کرانچ همه جا هست ولی نزدیک به عرضه ی محصول درصورتی که ناتی به شکل دیفالت همش تو کرانچه و از استارت ساخت اینا اصلا خونه نمیزارن برن و بجای اینکار تیم توسعه رو باید گسترش بدن که اینقد فشار روی کارمنداشون نباشه.الان فقط کوپر میست که این صحبتارو کرده ناتی داگ الان توی کالیفرنیا اوازش پیچیده شده و خیلیا بشدت شاکی ان از وضع ناتی داگ که کار کردن توش و جهنم بوده براشون.اگه دقت کنین تمام ادمای گنده ای که ناتی داگ بودن توی این دوسال یکی بعد دیگری ترک کردن استودیو رو.امیدوارم این استودیو به خودش بیاد از مظر میدیریتی و بتونی ادکای کلیدیشو نگه داره و همیشه درخشان باشه

      • فرشاد گفت:

        با آقای نصرتی موافقم در اینکه ناتی داگ تا امروز چیزی به جز اثر هنری و شاهکار تحویل نداده شکی نیست ولی آیا این روند ادامه داره اینکه یه دراکمن بازی ساز ماهر و حرفه ای دلیلی بر اینکه مدیریت خوبی هم داشته باشه نیست و به عنوان یه سونی فن امیدوارم این بحران عدم مدیریت این استدیو حل بشه وگرنه تو نسل بعد به مشکل میخوره این استدیو شاهکار

    • Arash.last of us گفت:

      Omidsoltani7
      واقعا با تک تک جملاتت موافقم :yes: :yes: :yes:

    • Advent Sorrow گفت:

      گیریم این بنده خدا مشکل داشته اون چند ده نفر دیگری که شکایت دارن چی. اونم نه فقط یک گزارش که امسال منتشر شده بلکه پارسال هم دقیقا همین اوضاع گزارش شده بود. کلا اوضاع ناتی داگ خیلی خرابه. راکستار هم همینه ولی راکستار شعبه های مختلفی داره نیرو بیشتر داره برای همین شاید فشار کمتر باشه. اگر یکی دو نفر اعتراض می کردن میگفتیم اشتباه می کنن ولی وقتی تعداد بالا میره دیگه باید قبول کرد یه خبرایی هست.

      • lastofus2 گفت:

        باشه از فردا میگم بازی شبکه پویا مثل ماکروسافت بسازن که دیگه به کارکنانش فشار نیاد.شما وقتی یک جایی میخوای کار کنی شرایطش رو هم باید بپذیری.مثل ایران که نیست کار نباشه.میتونند برن جای دیگه کار کنند

        • Advent Sorrow گفت:

          مثل این که شرایطشو هم حفظی. هر وقت تونستی برگه استخدام ناتی داگ رو پیدا کنی شرایطشو برام بیاری بعدش حرف بزن. دلیل نمیشه فشار بیاره روی کارکنانش. کرانچ کار اشتباهیه دلیل نمیشه بگیم چون کاراش سنگینه کرانچ طوری نیست یکم سرچ کنی میفهمی اوضاعش خرابه. در ضمن اصلا چه ربطی به مایکروسافت داشت بحث؟ سونی فنا عادت دارن هر چی میشه اسم رقیب رو بیارن کم آوردی چرا اسم شرکت دیگه رو میاری مایکروسافت الان اصلا تو رقابت حساب نمیشه و منم مایکرو فن نیستم که بخوای تخریبش کنی مثلا ناراحت بشم من سونی رو با وضعیتی که هست می سنجم. ناتی داگ هم هیچ حقی نداره فشار بیاره روی نیروی کار.

        • Advent Sorrow گفت:

          کار سنگینی که روح و روان شخص رو تحت تاثیر بذاره دیگه نمیشه شرایط. هیچ کاری توی دنیا نباید از نظر روحی انسان رو تضعیف کنه و مطمئنا نمیان روی برگه استخدام بنویسن شما ممکنه تخت فشار روحی باشین. همه افراد هم از شرایط روحی بد گفتن گزارش قبلی از نحوه برخورد مدیران هم انتقاد کرده بودن. شما چون بازیاشو دوست داری دلیل نمیشه بیای الکی از یه استودیو دفاع کنی وقتی سلامت عده ای مطرح هستش. باید خیلی پست باشه انسان که از چنین کاری حمایت کنه.

          • Mikasa گفت:

            “هیچ کاری نباید از نظر روحی انسان رو ضعیف کنه ”
            قشنگ مشخصه ازینایی هستی که کل عمرشون تو خونه یه گوشه افتادن یه لحظه هم به خودت زحمت ندادی ببینی مشاغل مختلف چقدر زجر میکشن 🙂
            فقط کافیه یکم از وضعیت پرستار ها، کارمندهای بانک ، پزشک ها، معدنچیا
            بپرسی ببینم کدومشون آسیب روحی روانی نخوردن
            از نظر علمی “هر” شغلی باعث بیدار موندن بیش از حد بشه کلی از نظر روانی تاثیر منفی داره پس هر شغلی که بیدارباش و کشیک داشته باشه روان طرفو با خاک یکسان میکنه
            خود اون انیمه ای هم که تو پروفایلت گذاشتی در نهایت شرایط کرانچ کاری و داغون کردن انیماتورا و به ازای درامد ناچیز انیماتور ها ساخته شده حتی مانگاکا های ژاپنی در نهایت فشار کاری کمرشکن به کارشون ادامه میدن و در نهایت خیلی هاشون هم مشکل جسمانی پیدا میکنن نمونش مانگامای hunter x hunter( منتهی فرق ژاپنیا با آمریکاییا اینه که غر نمیزنن یه راست خودکشی میکنن یا از شدت کار بستری میشن تو بیمارستان)
            دنیا گل و بلبل نیست که هیچ کاری از نظر روحی انسان رو تضعیف نکنه اتفاقا خیلی از کارها روح و روان آدمو سایش میدن
            حالا که فن نینتندویی “ظاهرا” در مورد تاریخچه ی این شرکت بگم
            هم legend of zelda majora’s mask و هم super smash bros melee در نهایت فشار کاری کمرشکن ساخته شدن و پدر تیم سازنده رسما دراومد
            ( برای ماسک ماجورا کلا یکسال و برای سوپر اسمش میلی کلا ۲ سال وقت ریلیز داشتن)

            • Advent Sorrow گفت:

              هر کاری سختی خودشو داره بیش از حد نرمالش اشتباهه حالا چه انیمه شاهکار باشه چه کار در معدن باشه. کار در معدن یه سختی ای داره بیش از استانداردش اشتباهه. کار داخل استودیو هم همینه. خیلی از استودیو های دیگه هم هستن در آمریکا فعالیت دارن ولی از کرانچ چیزی نگفتن مثل سانتا مونیکا صداشون در نیومده ولی ناتی داگ اونقدر شرایط عجیبه که تا حالا دو بار اونم دو سال پشت سر هم ازش گزارش بیرون اومده. با توجه به استدلال تو باید بذاریم خودکشی کنن یا بستری بشن این راه حله. اصلا هم اینطور نیست این مدیریت ناتی داگه که اشتباهه اگر مدیریت درست باشه همه چیز به خوبی پیش میره. همینطور که می تونی بخونی با اخراج نیروی ارشد کار یک سال تاخیر داشته. این جملات برای هر چیزی صحت داره چه مانگا باشه چه انیمه چه کاکیک چه گیم چه سینما.

            • Advent Sorrow گفت:

              منم فن نینتندو نیستم من فن هر استودیو و هر شرکتی هستم که کارش درست باشه و گیمپلی در صدر باشه براش. همین. و این که منکر این نیستم شاهکار با کار سخت به دست میاد اما باید قبول کرد با مدیریت صحیح میشه خیلی نرمال کارها رو پیش برد مثل خیلی از استودیوهای شاهکار ساز. نه این که کل فشار رو بذاری روی تیم.

          • چقدر شعاری حرف میزنی…عین مسئولین خودمون…اگه محصل نباشی و با کار کردن آشنا باشی…هیچ وقت این حرفو نمیزنی…صحبتی که میکنم ایران آمریکا نداره…
            انگار توی جامعه نیستی…این همه شغل هستن که عذاب‌آورن…
            (کاری نباید باشه که از نظر روحی انسانو ضعیف کنه)
            چشماتو باز کن قشنگ ببین…۱٪ مردم کاریو که تووش فشار نیست و علاقه دارنو دارن انجام میدن…
            هر کاری سختی خودشو داره..چه روحی چه جسمی…توروخدا انقدر جوری صحبت نکن که انگار عینک دودی به چشم زدیو ۱۰ تا میکروفون جلوت هستو..داری در مورد بزرگیه روح انسان صحبت میکنی

            • Advent Sorrow گفت:

              اصلا هم اینطور نیست. فشار روحی و روانی حدی داره. طرف بیمارستانی شده میدونی یعنی چی؟ اونم جایی که میشه با استخدام نیرو اینقد سختی نکشی. چرا ناتی داگ که اینقد ادعا داره و اینقد سود داره نمیاد نیرو بیشتر بگیره تا اینقد سر نیروی بدبختش کار خالی نشه و سختی بکشه چرا مدیریتش اینقد افتضاحه. چرا نزدیک بوده برای مشکلات ساختمانی صدمه ببینن. شما چون علاقه داری به استودیو فقط ازش دفاع می کنی چرا استودیوهای دیگه ای هم هستن حتی ادعا هم ندارن ولی مشکل کرانچ نداشتن تا حالا چون ناتی داگ رو دوست داری الکی دلیل نیار. اتفاقا ۸۵ درصد اون طرف کاری انجام میدن علاقه دارن.
              چشماتو باز کن مگر این که بخوای آمار رو ببری زیر سوال:
              http://s6.picofile.com/file/8390983942/879657457.PNG
              اره یک درصد فقط کاریو علاقه دارن انجام میدن :)))
              کرانچ کار اشتباهیه چرا دلایل غیر منطقی میاری؟ هر جای دنیا بپرسی میگن کرانچ باید حذف شه. چون ناتی داگ رو دوست داری ازش دفاع می کنی چقد ادم باید پایین باشه که بگه طوری نیست شرایط هر چی افتضاح باشه و بیش از حد معمول سختی بکشن طوری نیست من فقط بازی مورد علاقم رو بگیرم از استودیو دفاع می کنم. این شامل حال شماها میشه.

        • fan گفت:

          فعلا که همون بازی های شبکه پویا (ori) رو دست خیلی بازیا زده شما هم مثل اینکه خیلی روت فشار زیاده :rotfl:

  • Clara گفت:

    یه چندتا نکته بگم:
    اولا جالبه این حرفا رو کسی زده که از استدیو جدا شده نمیخوام زود قضاوت کنم ولی احساس میکنم پشیمونه
    ثانیا نه فقط ناتی داگ تمام استدیو های aaa شاهکار ساز کرانچ دارن یه مثال ساده بزنم بین پزشکی دانشگاه تهران با یه رشته ضعیف تو پیام نور فرق هست قطعا اونی که رتبه بهتری آورده تلاش بیشتری کرده
    ثالثا من خودم سازنده نیستم و قضاوت اینکه چه فشاری روشون هست اصلا از جهت من منطقی نیس ولی قطعا راضی نیستم که من یه گوشه بشینم و سازنده عذاب بکشه
    عذاب کشیدن با سختی کشیدن فرق داره فرقش سر مدیریت درسته بازم مثال کنکور رو میزنم خیلی ها زحمت میکشن ولی عذاب میکشن سر خوندن نتیجه ش هم اون چیزی که میخواد نمیشه و دقیقا هستند آدمایی که با برنامه ریزی و مدیریت درست سختی میکشن ولی تک رقمی میشن
    به نظر من مشکلی که سر ناتی داگ بوجود اومده هرچند هنوز قطعی نیس و معلوم نیس چقدر از حرفای دوست عزیزمون درسته سر مدیریت نامناسب ه و سونی هم با آزادی خیلی زیادی که به بهترین استدیو ش میده تا حدی داره اینو جبران میکنه

  • موفقیت اتفاقی نیست بایدم همچین سخت گیری هایی بشه اما بیش از حدش مضره

  • هیچ کس منکر شاهکار بودن بازیهای استودیو ناتی داگ نیست ،ولی خب کیفیت بالا مستلزم تلاش وکار بیشتره وسختگیریه جدیتره،پارسال هم این حرف راجع به راک استار زده شده،اگه دقت کنید این استدیو از لحاظ کمیت گیمایی که میسازن کمه ولی از لحاظ کیفیت فوق العاده بالاس که بخاطر راندمان کاری بالا اعضا استدیو تحت فشارن که این طبیعیه ونیاز به مدیریت قوی داره،سونی شرکت کاربلدیه که بجای این افرادی که جدا میشن می‌تونه نیروهای بهتری بیاره و همچنان گیم با کیفیت بسازه

  • mo1234 گفت:

    تا وقتی نیل دراکمن تو اون استودیو هست نگران و غصه و هیچی رو نخورین ولی وقتی دراکمن رفت آره دیگه ناتی داگ کارش تمومه پس نگران نباشین دراکمن تا اون چیزی که میخاد نشه اجازه ریلیز بازی رو نمیده تمام این کارمندایی هم که غر غر میکنن چون میخان سر هم بندی کار کنن ولی دراکمن نمیزاره زنده باد ناتی داگ زنده باد دراکمن

    • sasuto گفت:

      تا وقتی این روحیه ی سخت کوشی برای ارائه ی بهترین کار ممکن توی ناتی داگ هست هر کسی میخواد میره و میاد ولی استودیو تغییری نمیکنه و توی همین مسیر حرکت میکنه
      این زیاد کاری و سخت کوشی از همون اول توی ناتی داگ بوده و هست و کسی نمیتونه تغییرش بده دیگه توی DNA این استودیو رفته

    • دوست عزیز ….
      این که میگی تا زمانی که نیل دراکمن تو شرکته ، کسی نگران نباشه، مگه فقط نیل دراکمن ناتی داگو کرد ناتی داگ.????…. نه، اعضای استودیو اینقدر توانمندن که میدونن حتی بدون دراکمن بازیشونو شاهکار بدن بیرون …. منکر این نمیشم که دراکمن یکی از بهترین نوسنده ها و کارگردان های هنری بازیهای ویدیوییه ولی نباید هر کاری با اسم یه شخص تموم بشه….. مثلا کوجیما…. خیلیا فک میکنن چون اسم کوجیما میاد تو نویسنده ها، در اصل خودش داستاتو تنهایی نوشته ولی نه…. کوجیما ایده هاشو با چندین نویسنده در میون میذاره و اونا هم مینویسن و در آخر با نام کوجیما تموم میشه…. این چیزایی که میگم از خودم در نیوردم، خودم میخوام وارد بازیسازی بشم و اینقدر زمانام وقف مطالعه بازیسازی، اصولش، انجینا، برنامه نویسی، نحوه روایت داستان و نریتیو، نحوه کارگردانی و…. کردم…..

  • mahdi.r گفت:

    یارورمیگه من فقط با بهترینا کارم میکنم و ناتی داگ دیگه بهترین نیست :rotfl:
    جالبیش اینه الان یارو داره برای EA کار میکنه

  • sasuto گفت:

    یک سری دوستان نظر گذاشتن که اشتباهه و درست نیست به کارکنان سخت گرفته بشه ولی به نظرم دوستان این طوری نیست که برده گرفته باشن به احتمال خیلی زیاد قبل از عقد قرارداد این موارد بهشون گفته شده و کسی مجبورشون نکرده حتما توی این استودیو کار کنن .
    کسانی که به ساخت گیم علاقه دارن و دوست دارن در هر صورتی بهترین کارشون رو نمایش بدن نمیشه بهشون گفت که کار زیاد میکنن و خلاف قوانینه . توی خیلی از صنعت ها هم همین طور هست یعنی شما یک شرکت فیلم سازی رو ببینید که برای ساخت یک فیلم خوب حتی سال های زیادی وقت صرف میکنن و حتی خیلی از صحنه ها که کاملا گرفته شده دوباره حذف و گرفته میشن تا به بهترین حالت دست پیدا کنن یا حتی تیم های فوتبال . شما رونالدو رو ببینید که کلی زمان صرف تمرین و اماده سازی میکنه تا همیشه در بهترین شرایط باشه ولی کسی به رئال یا یوونتوس گیر نمیداد که دارن از رونالدو زیاد کار میکشن و توی تمام بازی ها بازی ش میدن .
    حتی سازنده های فیلم سونیک هم با این که کلی وقت صرف کردن و اضافه کاری کردن تا قیافه ی سونیک رو دوباره درست کنن

  • WITCHER گفت:

    اینا مگه non-compete و NDA امضا نمیکنن؟

  • MS GAMER گفت:

    بنده خدا دلش پر بوده ها 😀 داداش راکستارو نینتندو و خیلی از استدیوهای بازی سازیه بزرگ دیگه هم همین وضع رو دارن

  • Sackboy گفت:

    “من فقط می‌خواهم با بهترین کار کنم و ناتی داگ دیگر “بهترین” نیست. ”
    وی در حالی گفت که در EA کار می‌کرد!!! 😐
    اتفاقاً اگه ناتی داگ با لست ۲ یه واحد رو نشون داده باشه که توش “بهترینه” اون بخش انیمیته که این بابا ازش بیرون اومده!

انیماتور سابق ناتی داگ: موفقیت‌ استودیو بیشتر از مهارت‌های کارمندان، مدیون تاخیرهای سونی است - گیمفا