مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا
مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا
مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا
مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا

مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر

مهرداد میرشاهی
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - 20:00
مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا

کافی است نام هوآوی (Huawei) را در هر کجای جهان بر زبان بیاورید تا شنونده بلافاصله به یاد پیشرفته‌ترین و به‌روزترین محصولات حوزه‌ی ارتباطات و تکنولوژی عرضه شده در بازار بیافتد. اگرچه شرکت هوآوی در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده بود ولی در یک بازه‌ی زمانی کوتاه ۳۰ ساله، این شرکت حالا به یکی از قدرتمندترین و بزرگ‌ترین برندهای تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند و دیگر محصولات مرتبط با حوزه‌ی ارتباطات و فناوری تبدیل شده است و تلاش دارد با غول‌های بزرگ این صنعت همچون اپل و یا سامسونگ رقابت کند.

در حال حاضر، محصولات و تولیدات این شرکت بزرگ چینی به بیش از ۱۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود. علاوه بر این، تحلیلگران بر این باورند که جمعیت مناطق شهری کشور چین تا سال ۲۰۳۰ از مرز یک میلیارد نفر عبور کرده و تعداد شهرهای با جمعیت بالای ۱ میلیون نفر این کشور نیز به ۲۲۱ عدد خواهد رسید. این یعنی میزان نیاز به امکانات در حوزه‌ی ارتباطات و فناوری در کشور چین در آینده‌ی نزدیک به شدت رشد خواهد کرد و این کشور را به یک بازار ایده‌آل برای شرکتی همچون هوآوی تبدیل می‌کند.

اگر بخواهیم صادق باشیم، هیچکس باور نمی‌کرد که شرکتی چینی که تنها چند سال پیش تاسیس شده بود بتواند وارد بازار رقابت در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند شده و در کنار رقبای قدرتمند دیگر به فعالیت خود ادامه داده و حتی در برخی زمینه‌ها از آن‌ها پیشی بگیرد. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از دستاوردها و اقدامات مهم و کلیدی این شرکت در سال‌های اخیر بپردازیم. اگر این شرکت بزرگ چینی شما را نیز کنجکاو و مجذوب خود کرده است، با ما در ادامه همراه باشید.

مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا

گوشی‌های هوشمند

تنها در سال ۲۰۱۹، درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت چینی هوآوی، چیزی حدود ۸۵۰ میلیارد یوآن (تقریبا معادل ۱۲۰ ملیارد دلار) تخمین زده شده است که در مقایسه با سال گذشته، حدود ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در همین سال، این شرکت با رشد ۱۶٫۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۲۴۰ میلیون گوشی هوشمند تولیدی خود را به سراسر جهان عرضه کرده است و این یعنی ۱۷٫۶ درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در اختیار این شرکت قرار دارد. با رسیدن به این آمار فوق‌العاده، شرکت هوآوی حالا پس از شرکت سامسونگ که ۲۱٫۶ درصد از بازار را در اختیار دارد، در جایگاه دوم قرار گرفته است. شرکت اپل با در اختیار داشتن ۱۳٫۹ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در جهان، در جایگاه سوم این لیست قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر آمار گوشی‌های هوشمند تولیدی شرکت هوآوی را بررسی کنیم، خواهیم دید که این شرکت با تولید بیش از ۶٫۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی ۵G، در حال حاضر بیشترین سهم از بازار در این بخش را در اختیار دارد. علاوه بر این، شرکت هوآوی امسال تولید گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار خود یعنی سری‌های P و Mate را نیز به میزان ۵۰ درصد افزایش داده و حدود ۴۴ میلیون دستگاه از گوشی‌های تولید شده از این سری را به بازار ارسال کرده است. براساس آمار منتشر شده، تعداد گوشی‌های سری Nova که در بازار توزیع شده‌اند نیز از مرز ۱۲۵ میلیون دستگاه عبور کرده است.

مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا

محصولات دیگر

تولیدات شرکت هوآوی در حال حاضر به گوشی‌های هوشمند خلاصه نمی‌شود. این شرکت در کنار این وسیله‌ی محبوب و پرفروش، محصولات دیگری همچون ساعت‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و یا وسایل جانبی را نیز تولید می‌کند و به نظر می‌رسد این دسته از محصولات این شرکت نیز هواداران بسیاری در سراسر جهان را مجذوب خود کرده‌اند.

تا اواسط ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی و تنها ۳۰ ماه پس از عرضه‌ی ساعت هوشمند Huawei Watch GT2، آمار فروش این محصول از مرز ۲ میلیون نسخه عبور کرده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد در کنار ساعت‌های هوشمند، محصولات دیگر این شرکت همچون Huawei FreeBuds 3 با فروش یک میلیون نسخه‌ای در عرض تنها یک ماه و عینک‌های واقعیت مجازی (VR Glass) آن‌ها با فروش ۱۰ هزار نسخه‌ای در همان روز نخست عرضه نیز بسیار محبوب و پرطرفدار هستند.

بررسی آمار منتشر شده از سوی شرکت IDC در خصوص تعداد ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند ارسال شده به بازار در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که شرکت هوآوی در جایگاه سوم در بین شرکت‌های تولید کننده‌ی این محصولات قرار می‌گیرد. علاوه بر این، تعداد کاربران ثبت شده‌ی نرم‌افزار Huawei Health نیز از مرز ۱۰۰ میلیون نفر عبور کرده است که موفقیت بزرگ دیگری برای این شرکت چینی به حساب می‌آید.

مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا

در زمینه‌ی تولید و فروش تبلت‌ها نیز شرکت هوآوی از دیگر رقبا عقب نمانده است. این شرکت با ارسال بیش از ۱۴ میلیون تبلت تولید شده‌ی خود به بازار در سال ۲۰۱۹، حدود ۹٫۸ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

اکوسیستم

بخش تجاری شرکت هوآوی اخیرا از برنامه‌ی جدید خود تحت عنوان «۱ + ۸ + N» رونمایی کرد. در این برنامه، عدد ۱ نماینده‌ی گوشی‌های هوشمند این شرکت است که درگاه و رابط اصلی برای استفاده‌ی کاربران از تجربه‌ها و امکانات هوشمند خواهد بود. عدد ۸ به هشت دستگاهی که می‌توانند جایگزین گوشی‌های هوشمند شوند یعنی تبلت‌ها، اسپیکرهای هوشمند، رایانه‌های شخصی، وسایل جانبی پوشیدنی (مانند ساعت و یا مچ‌بندهای هوشمند)، خودروها و وسایل نقلیه‌ی متصل به شبکه، دستگاه‌ها و ابزارهای حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هدفون‌های هوشمند (Smart Earphone) و نمایشگرهای هوشمند اشاره دارد. در نهایت، از حرف N نیز برای اشاره به وسایل روزمره بر پایه‌ی اینترنت اشیاء (IOT) مانند ابزارهای استفاده شده در نورپردازی و یا امکانات مربوط به حوزه‌ی امنیت، استفاده شده است.

در تاریخ ۲۵ دی ماه سال جاری (۱۵ ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی)، شرکت هوآوی رسما بستر HMS Core 4.0 را به صورت جهانی به بازار عرضه کرد که این یک گام بسیار مهم برای این شرکت در جهت پایه‌گذاری یک اکوسیستم جهانی بر مبنای HMS محسوب می‌شود. HMS Core مجموعه‌ای از سرویس‌ها و قابلیت‌های ابری شرکت هوآوی است که به صورت آزاد در اختیار شرکای این شرکت و یا توسعه دهندگان نرم‌افزار قرار گرفته و امکانات وسیعی را برای آن‌ها محیا می‌کند. سرویس‌ها و امکانات حاضر در این مجموعه شامل ساخت و مدیریت حساب‌های هوآوی (Huawei Accounts)، امکانات لازم مربوط به پرداخت‌های دیجیتالی و یا درآمدزایی از طریق خریدهای درون‌برنامه‌ای و امکانات مشابه می‌شود. علاوه بر این، هم‌زمان با عرضه‌ی نسخه‌ی چهارم HMS Core، امکانات بسیار جذابی همچون قابلیت یادگیری ماشین (Machin Learning) و سرویس‌های مبتنی بر محتوا (Context-Aware Services) نیز به این مجموعه اضافه شده‌اند.

به لطف سرویس‌ها و امکانات اضافه شده به این مجموعه، HMS Core این قابلیت را دارد تا امکانات وسیع و متنوعی را در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزار در سراسر جهان قرار دهد. ویژگی‌های این مجموعه مانند امکانات مربوط به امنیت، توزیع جهانی، دسترسی یک‌مرحله‌ای و یا دسترسی آسان و دقیق به کاربران در سراسر جهان، می‌تواند بازه‌ی زمانی و هزینه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزارها را به شدت کاهش دهد. تنها در همین بازه‌ی زمانی کوتاه، HMS Core در حال حاضر بیش از ۱٫۳ میلیون توسعه دهنده‌ی نرم‌افزار را به سمت خود جذب کرده و بیش از ۵۵ هزار نرم‌افزار مختلف با بهره‌گیری از امکانات موجود در این مجموعه توسعه یافته‌اند.

اگر بخواهیم نیم نگاهی به مناطق تحت پوشش سرویس‌های شرکت هوآوی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که این شرکت در حال حاضر سرویس‌های خود را به بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر در ۱۷۰ کشور و منطقه‌ی مختلف ارائه می‌کند. پلتفرم Huawei AppGallery که در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود، حالا ۴۰۰ میلیون کاربر فعال را به سمت خود جذب کرده است.

مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا

به نظر می‌رسد این شرکت چینی تنها به سرمایه‌گذاری در طراحی و ساخت محصولات خود بسنده نکرده است. این شرکت با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در برنامه‌ای تحت عنوان Shining Star، قصد دارد توسعه دهندگان در سراسر جهان را به نوآوری و خلاقیت ترغیب کند. این برنامه در حال حاضر ۱۸ بخش مختلف را شامل می‌شود که از این میان می‌توان به نوآوری در حوزه‌ی سرویس‌های دیجیتالی، دسترسی به قابلیت‌های HMS و توسعه‌ی اکوسیستم این سرویس اشاره کرد. تا به امروز، ۳۰۰ نرم‌افزار مختلف تحت تاثیر نوآوری‌های ایجاد شده به واسطه‌ای این برنامه، توسعه یافته‌اند.

اوایل سال جاری میلادی، شرکت هوآوی اولین گردهمایی خود در شهر لندن برای توسعه دهندگان انگلیسی و ایرلندی را برگزار کرد. در طول این مراسم، این شرکت چینی بیان کرد که قصد دارد با هدف ترغیب توسعه دهندگان به استفاده از HMS، بیش از ۲۰ میلیون پوند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

 آمار منتشر شده تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که با بهره گیری از پلتفرم HiLink، شرکت هوآوی همکاری نزدیکی با ۲۶۰ برند مختلف داشته و بیش از ۵۰ میلیون کاربر و ۱۴۰ میلیون محصول در حوزه‌ی اینترنت اشیاء را به خود وابسته کرده است. این شرکت اخیرا با فروشندگان بزرگ و شناخته شده نیز وارد همکاری شده است تا بتواند پلتفرم جدید خود بر مبنای اینترنت اشیاء یعنی Huawei ZHIXUAN را به بازار معرفی کند. علاوه بر این، شرکت هوآوی با تاسیس Ark Lab تلاش دارد زیرساخت‌های لازم برای نوآوری بیشتر در این پلتفرم را در بین شرکای خود فراهم کند.

برند

در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت انگلیسی Brand Finance جدیدترین فهرست مربوط به باارزش‎‌ترین برندهای موجود در سراسر جهان را منتشر کرد. شرکت هوآوی با صعود ۲ پله‌ای در مقایسه با سال گذشته، جایگاه دهم را کسب کرده و برای اولین بار در جمع ۱۰ برند برتر دنیا قرار گرفت. در سال ۲۰۱۹ نیز شرکت هوآوی به تنها شرکت چینی تبدیل شد که نام آن در گزارش مجله‌ی فوربس در زمینه‌ی برترین برندهای سال قرار گرفته بود.

البته این فقط مجله‌ی فوربس نبود که در سال ۲۰۱۹ از شرکت هوآوی به عنوان تنها شرکت چینی حاضر در فهرست خود نام برده بود. در ماه اکتبر نیز گروه مشاورین Interbrand فهرست برترین برندهای سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که شرکت هوآوی با قرار گرفتن در جایگاه ۷۴ام، تنها شرکت چینی حاضر در این فهرست بود.

این موارد تنها نمونه‌ای از موفقیت‌های شرکت هوآوی در معرفی کردن خود به عنوان یک برند معتبر و ارزشمند بودند. اگر بخواهید دیگر مجله‌ها و مقالات معتبر منتشر شده در سال ۲۰۱۹ مانند Fortune و یا Brandz  را نیز بررسی کنید، باز هم با نام این شرکت بزرگ چینی در جمع برترین‌های سال برخورد خواهید کرد.

تحقیق و توسعه

به نظر می‌رسد موفقیت و پیشرفت این غول بزرگ چینی در ۳۰ سال گذشته بی‌دلیل نبوده است. آمار منتشر شده نشان می‌دهند که شرکت هوآوی در سال‌های اخیر چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد سالانه‌ی خود را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده است. تنها در ۱۰ سال گذشته، این شرکت حدود ۷۳ میلیارد دلار را در این بخش هزینه کرده است. حدودا نیمی از ۱۹۴ هزار کارمند این شرکت (تقریبا ۹۶ هزار نفر) به صورت مستقیم در حوزه‌ی تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند.

علاوه بر این، شرکت هوآوی در طول سال‌های فعالیت خود، ۱۴ مرکز تحقیقاتی و ۳۶ مرکز نوآوری مشترک را در سراسر جهان تاسیس کرده است. تنها در سال ۲۰۱۸، شرکت هوآوی ۵۴۰۵ طرح مختلف را رسما در سازمان جهانی ثبت اختراع به ثبت رساند که این آمار شرکت هوآوی را بالاتر از هر شرکت دیگری در جهان و در جایگاه نخست قرار می‌دهد.

در دو دهه‌ی گذشته، شرکت هوآوی دائما در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ و مالکین اختراعات و طرح‌ها ثبت شده در حوزه‌ی ارتباطات بوده است. در نتیجه‌ی این مذاکرات، شرکت هوآوی توانسته بیش از ۱۰۰ قرارداد همکاری مشترک را با این شرکت‌ها در کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، کره‌ی جنوبی و کشورهای اروپایی به ثبت برساند.

از سال ۲۰۱۵، شرکت هوآوی بیش از ۱٫۴ میلیارد دلار از طرح‌ها و اختراعات خود کسب کرده است. با این حال، این شرکت حدود ۶ ملیارد دلار بابت استفاده از طرح‌ها و اختراعات دیگران پرداخت کرده است که شرکت‌های بزرگ آمریکای ۸۰ درصد از این مبلغ را به خود اختصاص داده‌اند.

هر ساله شرکت هوآوی در کنار ارسال بیش از ۶ هزار نوع کمک مختلف به سازمان استانداردهای جهانی (International Standards Organization)، به صورت فعال و مداوم به گروه‌هایی که از منابع منبع باز (Open Source) استفاده می‌کنند نیز کمک زیادی می‌کند. فعالیت‌ها و اقدامات این شرکت بزرگ چینی بدون شک تاثیر به سزایی در پیشرفت و حرکت رو به جلوی این صنعت داشته است.

نوآوری در زمینه‌ی فناوری ۵G

شرکت هوآوی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، بیش از ۴ میلیارد دلار در بخش تحقیقات ۵G شامل توسعه‌ی چیپست‌ها، مواد مورد نیاز، توسعه‌ی الگوریتم‌ها، ساخت آنتن‌های مناسب، خنک کاری و بسیاری موارد دیگر هزینه کرده است. شرکت هوآوی در حال حاضر با مشارکت داشتن در ثبت بیش از ۲۱ هزار طرح مختلف و همچنین مالکیت بیش از ۲۰ درصد از اختراعات و طرح‌های ثبت شده‌ی کلیدی در حوزه‌ی فناوری ۵G، بالاتر از هر شرکت دیگری در جهان قرار گرفته است. تا پایان ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت هوآوی ۹۱ قرارداد تجاری مختلف در حوزه‌ی فناوری ۵G را با بزرگ‌ترین شرکت‌های ارتباطی جهان به ثبت رسانده است که اروپا با ۴۷ قرارداد در جایگاه نخست بوده و آسیا با ۱۷ قرارداد در جایگاه دوم قرار دارد. در حال حاضر، شرکت هوآوی با هدف گسترش دسترسی کاربران به فناوری ۵G، بیش از ۶۰۰ آنتن Massive MIMO را به سراسر جهان ارسال کرده است.

مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا

اوایل ماه جولای سال ۲۰۱۹ بود که شرکت هوآوی به صورت رسمی از اولین گوشی هوشمند با قابلیت پشتیبانی از هر دو معماری شبکه‌ی ۵G در کشور چین رونمایی کرد. گوشی Huawei Mate 20 X با بهره گرفتن از دو پردازنده‌ی Balong 5000 و Kirin 980 این قابلیت را دارد که از هر دو معماری مستقل (SA) و وابسته‌ی (NSA) اتصال به شبکه‌ی ۵G پشتیبانی کند. این گوشی هوشمند با کسب مجوزهای لازم برای ورود به شبکه‌ی ارتباطات در کشور چین گامی مهم برای رساندن این تکنولوژی به دست مصرف کننده را پشت سر گذاشت.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ شرکت هوآوی در یک مراسم خصوصی از سری هواوی میت ۳۰ رسما رونمایی کرد. به عنوان اولین گوشی تولید شده با نسل دوم تکنولوژی ۵G، این گوشی هوشمند از پیشرفته‌ترین چیپ‌ست طراحی شده توسط شرکت هوآوی یعنی پردازنده‌ی کایرین ۹۹۰ (Huawei Kirin 990) بهره می‌برد. این چیپست پیشرفته که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز و براساس فرآیند  ۷nm+ EUVتولید شده است، قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های ۲G، ۳G، ۴G و ۵G در حالت‌های مستقل (SA) و وابسته (NSA) را دارد.

البته مدتی قبل از معرفی سری گوشی‌های Mate 30، شرکت هوآوی رسما از پردازنده‌های سری کایرین ۹۹۰ با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی ۵G رونمایی کرده بود. این اولین باری بود که یک شرکت موفق به طراحی و ساخت یک پردازنده‌ی یکپارچه با باند فرکانسی کامل و قابلیت پشتیبانی از هر دو معماری مستقل و وابسته‌ی شبکه‌ی ۵G شده بود. این پردازنده‌ی پیشرفته به کاربر تجربه‌ای بسیار بهتر و روان‌تر از آن‌چه که در ابتدای نسل و پس از معرفی تکنولوژی ۵G مشاهده کرده بودیم را ارائه خواهد کرد. این پردازنده سطح عملکرد، مصرف انرژی، محاسبات هوش مصنوعی و کیفیت اتصال به شبکه در گوشی‌های هوشمند را یک پله ارتقا داده و به سطحی جدید رسانده است.

فروشگاه‌ها

بررسی آمارها نشان می‌دهند که تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت هوآوی بیش از ۶۴ هزار فروشگاه را در سراسر جهان تاسیس و ۵۴۰۰ غرفه‌ی مختلف را برای معرفی محصولات خود برپا کرده است. البته به نظر می‌رسد این پایان راه نخواهد بود؛ چرا که این شرکت بزرگ چینی برنامه دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی فروشگاه‌های خود را در تمامی شهرهای بزرگ جهان دایر کند. تا پایان سال جاری میلادی، شهرهای معروفی مانند پاریس و یا بارسلونا نیز میزبان غرفه‌های این شرکت خواهند بود. علاوه بر این، براساس توافق صورت گرفته بین شرکت هوآوی و مسئولین شهر شانگهای، این شرکت در آینده‌ی نزدیک فروشگاهی به مساحت ۵ هزار متر مربع را در منطقه‌ی Nanjing Road افتتاح خواهد کرد.

مواردی که در طول این مقاله به آن اشاره کردیم، تنها گوشه‌ای از مهم‌ترین دست آوردها و اقدامات شرکت بزرگ چینی هوآوی در سال‌های اخیر بود. این شرکت با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری مناسب در بخش تحقیق و توسعه، تنها در عرض یک بازه‌ی زمانی کوتاه ۳۰ ساله به یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شده است. حال با آغاز فصل جدید ارتباطات و فرا رسیدن تکنولوژی ۵G، شاهد تلاش این این شرکت برای معرفی خود به عنوان پرچمدار و پیش‌رو در این زمینه هستیم. حال باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت چینی می‌تواند به روند رو به رشد خود در سال‌های آینده نیز ادامه دهد  یا خیر.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا
مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات شرکت هواوی در سال‌های اخیر - گیمفا