یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

تا چه حد به بازی‌های شبیه‌ساز مزرعه‌سازی و نقش‌آفرینی علاقه دارید؟ دوست دارید در عین دیدن و بازی‌ کردن یک روایت زیبا، یک مزرعه یا منطقه را هم بسازید و مدیریت کنید و محافظ آن باشید؟ به آن اعتیاد هم پیدا می‌کنید؟ اگر پاسخ شما به همه این سوالات مثبت است پس بلاشک Harvest Moon را بازی کرده‌اید؟ اگر کمی بیشتر هم این سبک را دتبال کنید قطعا Stardew Valley هم بازی کرده‌اید. حال می‌خواهم عنوان سومی را به شما معرفی کنم که اگر طرفدار این سبک باشید جزء Must Play تان خواهد بود و از دست‌دادنش یعنی یک حسرت بزرگ در سال‌های بعد. دوستان مزرعه دوست من، این شما و این هم الماسی درخشنده در سبک Bulding Life Simulator یعنی My Time At Portia.

My Time At Portia ساخته Team 17 است و نشر آن بر عهده Pathea بوده است. ناشری که شاید برای تیم ماهر Team 17 ضعیف به نطر بیاید اما خوشبختانه این ناشر کارش را بسیار عالی برای شناساندن بازی انجام داد و بازی هم نمرات بسیار خوبی را از سایت‌های معتبر گرفت. اما این بازی چرا اینقدر موفق بود و در فروش و نمرات رتبه عالی کسب کرد؟ دلیلش را در طول نقد خواهید فهمید. به شخصه فکر نمی‌کردم عنوانی بتواند در این نسل جای Harvest Moon یا Stardew Valley را بگیرد اما این عنوان کاملا ورق را برگرداند. با نقد و بررسی My Time At Portia با گیمفا همراه باشید.

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

تا چه حد به بازی‌های شبیه‌ساز مزرعه‌سازی و نقش‌آفرینی علاقه دارید؟ دوست دارید در عین دیدن و بازی‌ کردن یک روایت زیبا، یک مزرعه یا منطقه را هم بسازید و مدیریت کنید و محافظ آن باشید؟ به آن اعتیاد هم پیدا می‌کنید؟ اگر پاسخ شما به همه این سوالات مثبت است پس بلاشک Harvest Moon را بازی کرده‌اید؟ اگر کمی بیشتر هم این سبک را دبال کنید قطعا Stardew Valley هم بازی کرده‌اید. حال می‌خواهم عنوان سومی را به شما معرفی کنم که اگر طرفدار این سبک باشید جزء Must Playتان خواهد بود و از دست‌دانش یعنی یک حسرت بزرگ در سال‌های بعد. دوستان مزرعه دوست من، این شما و این هم الماسی درخشنده در سبک Bulding Life Simulator یعنی My Time At Portia.

داستان بازی بسیار ساده و در عین حال دلچسب است. ماجرا از این قرار است که شما در نقش پسر یا دختری که خود آن را طراحی می‌کنید به Portia سفر می‌کنید. در این منطقه مزرعه پدری‌تان به شما رسیده که متاسفانه دیگر درصدی هم از شکوه سابق خود را ندارد و تبدیل به یک زمین ساده و بی‌رونق شده است. در Portia علاوه بر شما چندین زمین‌دار دیگر هم هستند که مدام در حال پیشرفت مزرعه‌شان هستند و معروف شدن در بین این رقیبان زیاد آسان نیست و به بهترین تبدیل شدن حتی سخت‌تر هم خواهد بود. داستان این بازی شباهت‌هایی در حوضه رقبا به Stardew Valley دارد اما اگر بخواهیم کمی ریزتر به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم تقریبا همه داستان‌ها در این سبک چنین حالتی دارند و مهم‌ترین جزء بازی‌های این سبک و سیاق، گیم‌پلی است.

صادقانه واقعا نمی‌دانم برای توضیح گیم‌پلی از کجا شروع کنم. شما صدها و شاید هزارها کار برای انجام در بازی پیش رو دارید که آنقدر زیاد هستند که احتمالا در یک دوره صد ساعته به بسیاری از آن‌ها توجهی نخواهید کرد! شما در بازی برای رسیدن به هدفتان که بهترین شدن در بین مزرعه داران است به یک سری ابزار آلات برای ساختن آیتم‌ها نیاز دارید. این ابزار آلات خود نیازمند منابع هستند و منابع هم نیازمند پول! در واقع پول و منبع دو جزء حیاتی بازی هستند. برای بدست اوردن پول بهترین و ساده‌ترین راه انجام Questهای فرعی مردم و NPCهاست. این ماموریت‌ها بیشتر به پیدا کردن یک سری منابع در در دسترس ختم می‌شوند که در عین سادگی لذت زیادی هم خواهند داشت. به دو دلیل: اول دست به جیب بودن NPCها و افزایش پول شما که در نهایت باعث شهرت شما می‌شوند و مغازه‌داران برای فروختن منابع کم‌یاب‌تر به شما تخفیف خواهند داد; و دوم پیدا کردن منابعی دیگر در کنار منابع مورد نیاز فرد ماموریت‌دهنده و راحت‌تر شدن کار شما در ادامه بازی برای ساخت آیتم‌های مهم.

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

صادقانه واقعا نمی‌دانم برای توضیح گیم‌پلی از کجا شروع کنم. شما صدها و شاید هزارها کار برای انجام در بازی پیش رو دارید که آنقدر زیاد هستند که احتمالا در یک دوره صد ساعته به بسیاری از آن‌ها توجهی نخواهید کرد! شما در بازی برای رسیدن به هدفتان که بهترین شدن در بین مزرعه داران است به یک سری ابزار آلات برای ساختن آیتم‌ها نیاز دارید. این ابزار آلات خود نیازمند منابع هستند و منابع هم نیازمند پول! در واقع پول و منبع دو جزء حیاتی بازی هستند. برای بدست آوردن پول بهترین و ساده‌ترین راه انجام Questهای فرعی مردم و NPCهاست. این ماموریت‌ها بیشتر به پیدا کردن یک سری منابع در در دسترس ختم می‌شوند که در عین سادگی لذت زیادی هم خواهند داشت

یک سری منابع مانند سنگ و چوب از بریدن درختان یا شکستن تکه سنگ‌های بسیار بزرگ به دست می‌آیند و ساده هستند. اما منابع دیگری مانند پشم،شیشه، ورق آهن، پارچه، برنز و…. باید توسط ابزار مزرعه‌تان Craft شوند و دشواری بازی هم همینجاست. ساخت این ابزار دشواری‌های خاص خودش و منابع زیادی را طلب می‌کند و حال که آن‌ها را ساخته‌اید هم باید برای درست شدن منابع توسط آن‌ها،صبر زیادی داشته باشید. البته این یک ایراد نیست و این جزیی از اصول این سبک است و مناسب افراد کم‌ حوصله نیست; اما این را از من داشته باشید، وقتی صبرتان جواب دهد و یک تکه زمین کوچک را به بهترین و پیشرفته‌ترین مزرعه بازی تبدیل کنید، لذتی بس وصف ناشدنی خواهد داشت. در اینجا لازم به ذکر است برای صرف وقت کمتر از درخت آپگرید بازی استفاده کنید و پیشرفت‌هایی که مربوط به ساخت سریع‌تر می‌شوند را حتما فعال کنید.

واقعا لیست کارهای قابل انجام در بازی روانی‌ کننده است. شما می‌توانید هر چقدر می‌خواهید و پول‌ش را دارید ابزار و ماشین برای ساخت با کیفیت‌تر آیتم‌ها برای مزرعه‌تان بخرید; می‌توانید همین ماشین‌هایی که دارید را ارتقا دهید و در هزینه صرفه جویی کنید. می‌توانید ظاهر ماشین آلات را تعیین کنید، می‌توانید در صورت عدم حوصله برای ساخت و ساز یک آیتم آنقدر بگردید تا آن را با قیمتی گزاف از یک مغازه پیدا کنید. هیچ‌کدام را دوست ندارید؟ برای مزرعه‌تان یک مرغدانی یا مکانی برای پرورش حیوانات اهلی بسازید و در آن یک کارگر هم بگذارید که در خانه و مزرعه‌تان صبح تا شب تنها نباشید و از حیواناتتان هم درآمدزایی کنید. به جز این‌ها می‌توانید مکان هر چیز جدیدی را در بازی می‌آورید تعیین کنید و این باعث می‌شود مزرعه هر بازیکنی یک حالت یونیک و خاص و شخصی داشته باشد.

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

واقعا لیست کارهای قابل انجام در بازی روانی‌کننده است. شما می‌توانید هر چقدر می‌خواهید و پول‌ش را دارید ابزار و ماشین برای ساخت با کیفیت‌تر آیتم‌ها برای مزرعه‌تان بخرید; می‌توانید همین ماشین‌هایی که دارید را ارتقا دهید و در هزینه صرفه جویی کنید. می‌توانید ظاهر ماشین آلات را تعیین کنید، می‌توانید در صورت عدم حوصله برای ساخت و ساز یک آیتم آنقدر بگردید تا آن را با قیمتی گزاف از یک مغازه پیدا کنید. هیچ‌کدام را دوست ندارید؟ برای مزرعه‌تان یک مرغدانی یا مکانی برای پرورش حیوانات اهلی بسازید و در آن یک کارگر هم بگذارید که در خانه و مزرعه‌تان صبح تا شب تنها نباشید و از حیواناتتان هم درآمدزایی کنید

به تدریج باید مهارت مزرعه‌سازی‌تان زیاد شود. در هر فصل به دلیل محدود بودن بودجه‌تان باید انتخاب کنید چه ابرازی بیشتر به کارتان می‌اید تا بخرید یا بسازید. کدام محصول در این فصل سوددهی بیشتری دارد؟ کدام حیوان خریدش به صرفه است و پولتان را بسیار زیاد خواهد کرد؟ کشاورزی بیشتر در این موقع سودده است یا پرورش حیوان؟ چگونه ساعات بازی را بین این دو تقسیم کنید؟ و ده‌ها تصمیم مهم دیگر که سازنده مزرعه و بازی شما هستند. اما یک نکته مهم; در ابتدای نقد گفتم این یکی از بهترین شبیه‌سازهای ساخت و ساز و زندگی است. خب ساخت و سازش قبول، زندگی‌اش چه می‌شود؟ زندگی که همه‌اش کار نیست. سوالتان بسیار به جاست و باید بگویم معجزه Team 17  کم‌کم در ادامه نقد چشمک می‌زند.

شما در بازی مجبور به کار کردن هستید; اما کار کردن تنها جزء بازی نیست. همانطور که افراد مختلف در زندگی خود به نسبتی غیر مساوی تفریح دارند و سرکار نمی‌روند، در بازی هم همین گونه هست و شما ممکن است به نسبتی کم کار کنید و زیاد تفریح کنید یا بالعکس و این‌ها را همه خودتان تعیین می‌کنید. می‌توانید یک مزرعه‌دار معمولی خوش‌گذران هم باشید و کسی به شما ایرادی نمی‌گیرد; اما قطعا پول کمتر و لذت کمتری خواهید داشت! تفریحات بازی زیاد است و تعدادی از آن‌ها ماهی‌گیری، غذا پختن و آشپزی، اسب‌سواری، خرید و چیدن دکور جدید برای فضای داخلی خانه و… است. حتی می‌توانید در بازی ازدواج کنید و بچه‌دار شوید. بازی به همینجا ختم نشده و مکان‌های بسیاری هم برای گشت و گذار دارد.

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

شما در بازی مجبور به کار کردن هستید; اما کار کردن تنها جزء بازی نیست. همانطور که افراد مختلف در زندگی خود به نسبتی غیرمساوی تفریح دارند و سرکار نمی‌روند، در بازی هم همین گونه هست و شما ممکن است به نسبتی کم کار کنید و زیاد تفریح کنید یا بالعکس و این‌ها را همه خودتان تعیین می‌کنید. می‌توانید یک مزرعه‌دار معمولی خوش‌گذران هم باشید و کسی به شما ایرادی نمی‌گیرد; اما قطعا پول کمتر و لذت کمتری خواهید داشت! تفریحات بازی زیاد است و تعدادی از آن‌ها ماهی‌گیری، غذا پختن و آشپزی، اسب‌سواری، خرید و چیدن دکور جدید برای فضای داخلی خانه و… است. حتی می‌توانید در بازی ازدواج کنید و بچه‌دار شوید. بازی به همینجا ختم نشده و مکان‌های بسیاری هم برای گشت و گذار دارد.

می‌توانید به مکان‌های مختلف بروید و داخل غارها و جاهای دیگر با دشمنان مبارزه کنید و رازهای منطقه را کشف کنید( البته سیستم مبارزات بازی تعریفی ندارد) و قسمت‌هایی از داستان سرزمین Portia و اتفاقاتش را بفهمید و XP هم بگیرید. این‌هایی که گفتم نیمی از کارهای قابل انجام بازی هم نیست و بقیه را تا به حال کشف نکرده‌ام! یکی از مشکلات مهم  گیم‌پلی بازی لودینگ‌های طولانی است و امیدواریم هرچه زودتر برطرف شود.

گرافیک و موسیقی بازی بسیار خوب کار شده و در این قسمت هیچ کمبودی حس نکردم. کیفیت خوب تکسچرها در کنار رنگ‌بندی عالی که یک گرافیک هنری عالی را تشکیل می‌دهند باعث شده یک کیفیت بصری بسیار خوب را در بازی ببینیم. شخصیت‌ها هرکدام کیفیت بسیار خوب و بانمکی دارند و تم شادی را به بازی بخشیده‌اند. موسیقی‌ها هم شنیدنی هستند و آرامش خاصی را به شما القا می‌کنند. تنها مشکلی که در این قسمت هست عدم صداگذاری دیالوگ‌هاست و تمام داستان بازی در قالب کات‌سین‌هایی بی‌صدا روایت می‌شود که کمی عجیب است.

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

گرافیک و موسیقی بازی بسیار خوب کار شده و در این قسمت هیچ کمبودی حس نکردم. کیفیت خوب تکسچرها در کنار رنگ‌بندی عالی که یک گرافیک هنری عالی را تشکیل می‌دهند باعث شده یک کیفیت بصری بسیار خوب را در بازی ببینیم. شخصیت‌ها هرکدام کیفیت بسیار خوب و بانمکی دارند و تم شادی را به بازی بخشیده‌اند. موسیقی‌ها هم شنیدنی هستند و آرامش خاصی را به شما القا می‌کنند. تنها مشکلی که در این قسمت هست عدم صداگذاری دیالوگ‌هاست و تمام داستان بازی در قالب کات‌سین‌هایی بی‌صدا روایت می‌شود که کمی عجیب است.

My Time At Portia یک شبیه‌ساز مزرعه‌داری-زندگی عالیست. قطعا بازی نقص‌هایی دارد اما به هیچ وجه در حد منصرف کردن شما از خرید بازی نیستند. اگر علاقه به سبک RPG یا شبیه‌سازهای زندگی دارید و دلتان برای Harvest Moon تنگ شده است، این عنوان فوق‌العاده را از دست ندهید.

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا
یک شبیه ساز عالی ساخت و ساز | نقد و بررسی بازی My Time at Portia - گیمفا