قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا

قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا

شرکت گیگابایت از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های سخت افزاری است و همان طور که می‌دانید، مادربردهای متنوعی برای پردازنده‌های هر دو شرکت Intel و AMD و با قابلیت‌های متنوع و گوناگون برای تمامی بازه‌های قیمتی و مشتریان مختلف از کاربر معمولی تا حرفه‌ای‌ها تولید می‌کند. در ادامه این مطلب قصد بررسی یکی از مادربوردهای این شرکت یعنی GIGABYTE TRX40 AORUS PRO را داریم.

تا به حال در چندین مقاله مادربردهای گیگابایت را بررسی کرده‌ایم و در مورد سیستم نام‌گذاری این شرکت توضیح داده‌ایم. با این وجود برای افرادی که با نحوه نام‌گذاری مادربردهای این شرکت آشنایی ندارند، در این جا نیز دوباره به طور مختصر توضیحاتی را بر اساس مقالات قبلی که در مورد سیستم نام‌گذاری مادربوردهای گیگابایت نوشته‌ایم، ذکر می‌کنیم:

در سیستمی که این شرکت برای نام‌گذاری مادربردهای خود استفاده می‌کند، چهار دسته اصلی از مادربردها وجود دارد: Ultra Durable، Gigabyte Gaming، AORUS Gaming و Enthusiast. دسته اول یعنی Ultra Durable بیش‌تر متعلق به مادربردهایی با کاربری اداری است. البته شاخه Designare از این دسته، برای افرادی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند، ساخته شده و نسبت به سری معمولی سطح بالاتری دارند. دسته Gigabyte Gaming، مادربردهای نسبتاً رده بالایی هستند که برای استفاده به همراه قطعات مخصوص بازی باکیفیت بالا بهینه شده‌اند و برای عموم گیمرها، انتخاب بسیار خوبی به شمار می‌روند. سری Aorus Gaming نیز همانند دسته قبلی برای بازی طراحی شده است اما علاوه بر این یکسری امکانات اضافه‌تر هم داشته و از لحاظ کیفیت برای انجام بازی نیز گیمرهای حرفه‌ای‌تر که بودجه بالاتری دارند را هدف قرار داده‌اند؛ پسوند مادربوردهای این دسته معمولاً Ultra، Pro و Elite است. دسته آخر یعنی Aorus Enthusiast، بالاترین دسته محصولات گیگابایت است که علاوه بر کارهایی نظیر تولید محتوا، بازی و…، در اصل برای عاشقان دنیای سخت افزار طراحی شده‌اند و قابلیت‌های بسیار ویژه‌ای برای دوستداران دنیای سخت افزار و اورکلاکرهای حرفه‌ای و سایر کاربران حرفه‌ای کامپیوتر قرار می‌دهند؛ پسوند مادربردهای این دسته، Xtreme و Master است. مادربردی که امروز قصد بررسی آن را داریم، از نظر این دسته بندی در بخش AORUS Gaming قرار می‌گیرد. البته این مادربرد تفاوت‌هایی با مادربردهایی که پیش‌تر بررسی کرده‌ایم داشته و آن هم پشتیبانی از پردازنده‌های Threadripper است که از تعداد هسته‌های بالا بهره برده و از این رو علاوه بر بازی، برای کارهایی نظیر رندرهای سنگین فیلم و انیمیشن، پردازش‌های جلوه‌های ویژه و… هم کاربرد داشته و حتی استریم بازی با فریم ریت‌های بالا را به شکل راحت‌تری امکان پذیر می‌کند.

قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا

AORUS

حال به سراغ بررسی خود مادربرد TRX40 AORUS PRO می‌رویم. در این مادربرد از چیپست TRX40 به همراه سوکت AMD sTRX4 استفاده شده است. این سوکت امکان استفاده از CPU های نسل سوم Threadripper شرکت AMD را برای کاربران مهیا می‌کند. پردازنده‌های سری Threadripper از جمله قوی‌ترین و البته گران‌ترین پردازنده‌های شرکت AMD هستند که برای کاربران خیلی حرفه‌ای طراحی شده و تعداد هسته‌های پردازشی بالایی دارند. قوی‌ترین نوع این پردازنده‌ها، ۶۴ هسته پردازشی فیزیکی و ۱۲۸ ترد (Thread) داشته و با در اختیار داشتن سرعت کلاک بین ۲٫۹ تا ۴٫۳ گیگاهرتز، یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های دسکتاپ در کل جهان است. طبیعتاً کاربردهای چنین پردازنده‌های قدرتمندی به بازی محدود نمی‌شود و برای کارهای خیلی سنگین نظیر رندرهای سنگین فیلم، انیمیشن و جلوه‌های ویژه بصری فیلم‌ها از این پردازنده‌ها استفاده می‌شود. بدیهی است که مادربرد مخصوص این پردازنده‌ها نیز باید مادربردی حرفه‌ای و باکیفیت بسیار بالا باشد. مادربرد TRX40 AORUS PRO هم دقیقاً چنین مادربردی است که بتوانید قطعه بسیار قدرتمندی نظیر پردازنده‌های نسل سوم Threadripper را به خوبی در کنار آن استفاده کنید.

در مورد پشتیبانی از حافظه RAM، این مادربرد از هشت اسلات DDR4 برای RAM استفاده می‌کند که در هر اسلات می‌توان حافظه RAM با حداکثر ظرفیت ۳۲ گیگابایت قرار دارد و بدین ترتیب، حداکثر می‌توان مموری کامپیوتری که از این مادربرد استفاده می‌کند را تا ۲۵۶ گیگابایت ارتقا داد. معماری مورد استفاده برای مدیریت حافظه رم هم در این مادربرد به صورت چهار کاناله است. فرکانس RAM پشتیبانی شده توسط این مادربرد، به طور پایه تا حداکثر ۳۲۰۰ مگاهرتز است که با اورکلاک، قابلیت پشتیبانی از رم با فرکانس ۴۴۰۰ مگاهرتز نیز امکان پذیر خواهد بود. البته توجه کنید که این نوع اورکلاک برای استفاده از فرکانس بالاتر رم نیاز به اطلاعات خیلی پیشرفته سخت افزاری ندارد و طریق فعال کردن حالت Extreme Memory Profile (XMP) در تنظیمات مادربرد به راحتی امکان استفاده از رم‌های سریع‌تر را خواهید داشت.

gigabyte trx40 aorus pro

GIGABYTE TRX40 AORUS PRO

موضوع دیگر مربوط به سیستم صوتی مورد استفاده در این مادربرد است. در این جا شاهد استفاده از کدک سخت افزاری قدرتمند Realtek alc1220-vb به همراه کدک Realtek alc4050-h هستیم. بدین ترتیب و با در اختیار داشتن دو کدک سخت افزاری قدرتمند، می‌توان گفت که هیچ نوع کمبودی در زمینه سیستم صوتی در آن دیده نشده و از قطعات فوق‌العاده باکیفیتی برای این سیستم استفاده شده است. تنها مادربوردهای سری XTREME گیگابایت هستند که از نظر صوتی در سطح بالاتری قرار می‌گیرند و در آن‌ها علاوه بر این قطعات، یک مبدل دیجیتال به آنالوگ ESS SABRE9218 هم قرار دارد که تنها برای استفاده‌های خیلی حرفه‌ای تأثیر خود را نشان می‌دهند. آمپلی‌فایر هوشمند مخصوص هدفونی که در این مادربرد قرار گرفته نیز در صورت متصل شدن هدفون، به صورت خودکار امپدانس هدفون را تشخصی داده و صدا را متناسب با آن تنظیم می‌کنند و برای هدفون ارسال می‌نماید تا کیفیت صدا متناسب با مشخصات هدفون به بهترین شکل ممکن باشد. در کنار این موارد، این مادربرد از خازن‌های بسیار باکیفیت و سطح بالای آلمانی WIMA FKP2 برای سیستم صوتی خود استفاده می‌کنند که خازن‌هایی بسیار سطح بالا هستند که در سیستم‌های صوتی بسیار باکیفیت و High-End مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کنار همه این‌ها باید توجه کنید که این مادربرد از سیستم صدای سه بعدی DTS:X Ultra هم بهره می‌برد. این تکنولوژی پیشرفته برای پخش صدای سه بعدی باکیفیت در بازی‌ها کاربرد دارد. توجه کنید که برای استفاده از این قابلیت باید حتماً از ویندوز ۱۰ نسخه ۱۸۸۹۸ یا نسخه‌های جدیدتر استفاده کنید.

برای تکنولوژی ارتباطی شبکه، در این مادربرد از چیپست باکیفیت Intel GbE LAN chip (10/100/1000 Mbit) استفاده شده است که کیفیت خوب انتقال اطلاعات از طریق شبکه محلی با استفاده از کابل Ethernet را تضمین می‌کند. در مورد تکنولوژی Wi-Fi این مادربرد ماژول Intel Wi-Fi 6 AX200 استفاده کرده است که از تکنولوژی Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac/ax و در دو باند فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این به عنوان سایر امکانات ارتباطی، امکان اتصال وسایل با استفاده از تکنولوژی Bluetooth 5.0 به این مادربرد وجود دارد.

gigabyte trx40 aorus pro

در این مادربرد از خازن‌های باکیفیت آلمانی WIMA استفاده شده است.

بخش مهم دیگری که در مورد مادربردها مورد بررسی قرار می‌گیرد، اسلات های توسعه (Expansion Slot) است. همان طور که احتمالاً می‌دانید نسل چهارم تکنولوژی ارتباطی PCI Express در سال ۲۰۱۷ به طور رسمی معرفی شد و از آن سال به بعد کم‌کم استفاده از این نسل در مادربردها رایج شد و اکنون به یک استاندارد برای مادربردهای جدید تبدیل شده است و طبیعتاً در این مادربرد نیز شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم. این مادربرد در کل ۵ اسلات PCI Express دارد که همه آن‌ها از تکنولوژی PCI Express 4.0 استفاده می‌کنند. اسلات های این مادربرد شامل دو پورت ۱۶ تایی که به همین صورت کار می‌کنند، دو پورت ۱۶ تایی که به صورت x8 کار می‌کنند و یک عدد پورت x1 می‌شود. توجه کنید که روی بعضی از این PCI Express ها لایه‌های محافظی قرار دارد. این لایه‌های محافظ باعث می‌شوند تا در صورت وارد شدن فشار و نیروی ناگهانی به مادربرد، امکان آسیب دیدن این اتصالات بسیار پایین‌تر بیاید. اگر در مورد سخت افزار اطلاعات خیلی زیادی ندارید، باید به این نکته توجه کنید که ارتباط کارت‌های گرافیک که رکن اصلی بازی هستند و خیلی از قطعات اضافی دیگر نظیر کارت صدا که برای افراد حرفه‌ای مورد استفاده است با مادربرد از طریق اتصالات PCI Express  امکان پذیر می‌شود. در مورد این مادربرد، معمولاً کارت گرافیک روی همان اسلات های دارای محافظ نصب می‌شود زیرا کارت‌های گرافیک امروزی عموماً ابعاد فیزیک بزرگی داشته و از نظر وزنی نیز نسبتاً سنگین هستند و این لایه‌های محافظ به خوبی جلوی آسیب دیدن اتصالات زیر بار وزن کارت گرافیک را می‌گیرد. علاوه بر PCI-E، مانند سایر مادربردهای حرفه‌ای این مادربرد از اتصالات SATA M.2 نیز بهره مند است. این اتصالات برای استفاده از SSD های سریع‌تر که از تکنولوژی NVMe M.2 استفاده می‌کنند، کاربرد دارند و این مادربرد سه عدد از این نوع پورت‌های SATA دارد که دو تا از آن‌ها به CPU متصل بوده و یکی از آن‌ها هم متصل به چیپست مادربرد است. علاوه بر این، TRX40 AORUS PRO از ۸ عدد SATA 6.0 Gb/s هم بهره می‌برد که امکان اتصال قطعاتی نظیر هارددیسک را برای شما مهیا می‌کنند. علاوه بر این، در مورد سطوح استفاده از تکنولوژی RAID، این مادربرد از سه سطح RAID 0، RAID 1 و RAID 10 پشتیبانی می‌کند.

gigabyte trx40 aorus pro

وضعیت قرارگیری اتصالات PCI Express و M.2 روی مادربرد

در بند قبلی صحبت از کارت گرافیک شد. باید به این نکته اشاره کرد که این مادربرد همانند اکثر مادربردهای از تکنولوژی‌های Quad-GPU SLI و همچنین ۴-Way/3-Way/2-Way SLI شرکت NVIDIA و همین طور Quad-GPU Crossfire و ۴-Way/3-Way/2-Way Crossfire شرکت AMD پشتیبانی می‌کند. توجه کنید که فرق Quad-GPU و ۴-Way در این است که در حالت ۴-Way امکان نصب ۴ کارت گرافیک مجزا وجود دارد اما در روش Quad-GPU دو کارت گرافیک خاص که دو GPU دارند نظیر GTX TITAN Z و… روی آن مهیا است. این مادربرد از هر دو شیوه به طور کامل پشتیبانی می‌کند.

در مورد سیستم انتقال توان نیز این مادربرد کم و کاستی ندارد. در TRX40 AORUS PROاز سیستم انتقال توان ۱۲+۲ فاز در کنار قطعه Infineon TDA21472 Power Stage استفاده شده است که می‌تواند به خوبی توان و جریان الکتریکی لازم به قطعات مختلف را تقسیم کرده و امکان ارائه حداقل ۷۰ آمپر جریان از هر فاز را داشته که در مجموع امکان فراهم کردن ۹۸۰ آمپر جریان توسط این قطعه مهیا می‌شود. از آن جایی که پردازنده‌های قدرتمندی نظیر Threadripper نیاز به توان مصرفی بالاتری نسبت به سایر پردازنده‌ها دارند، وجود سیستم انتقال توان مطمئن در مادربرد اهمیت بالایی دارد که خوشبختانه این موارد در این مادربرد شرکت گیگابایت کاملاً رعایت شده است. در طراحی خود مدارهای چاپی روی مادربرد (PCB) نیز از ۲ برابر مس بیش‌تر نسبت به طراحی‌های معمول استفاده شده است که در نتیجه، آن امکان انتقال توان بیش‌تر و تولید حرارت کمتر مهیا شده و امپدانس (مقاومت ظاهری) مدار در مقابل جریان الکتریکی نیز کاهش می‌یابد.

gigabyte trx40 aorus pro

محل قرارگیری سنسورهای دمایی داخلی با رنگ قرمز، اتصالاتی که از طریق آن‌ها امکان اتصال دماسنج خارجی وجود دارد با رنگ سبز و هدرهای اتصال فن‌های اضافی با رنگ آبی مشخص شده‌اند.

نکته مورد اهمیت دیگر در طراحی مادربردها، سیستم‌های هیت سینک و انتقال حرارت طراحی شده روی آن‌هاست. شرکت گیگابایت همواره برای این هزینه اهمیت بالایی قائل بوده است و در این مادربرد نیز شاهد سیستم خوب انتقال حرارت هستیم. استفاده از هیت سینک مبتنی بر آرایه باله‌ای (Fins-Array) منجر به افزایش ۳۰۰ درصدی سطح مقطع اتلاف گرما می‌شود و از این رو شاهد ۳۰ درصد کاهش دمای بیش‌تر در این مادربرد نسبت به سیستم‌هایی که از این نوع هیت سینک استفاده نمی‌کنند هستیم. شرکت گیگابایت در این مادربرد از پدهای انتقال حرارت ۱٫۵ میلی‌متری ساخته شرکت LAIRD استفاده می‌کند که ضریب K (مقیاسی برای بررسی میزان انتقال حرارت در آن‌ها) ۵ W/m.K (وات بر متر کلوین) است و به این ترتیب امکان انتقال ۲٫۷ برابر حرارت بیش‌تر در مدت زمان مشخص نسبت به پدهای معمولی فراهم می‌شود. همچنین یک فن نیز بر روی مادربرد قرار دارد که با استفاده از چیپست قرار داده شده روی مادربرد، متناسب با دمای دستگاه بین سه حالت مختلف فعالیت می‌کند تا در زمان‌هایی که فشار روی سیستم کم است، سر و صدایی تولید نکند و در زمانی که قطعات تحت فشار بالا هستند، با فعالیت بیش‌تر به انتقال مناسب حرارت کمک کند. ضمن این که طول عمر این فن بسیار بالا است و طبق تست‌های انجام شده، این فن توانایی کار کرد بدون نقص حدوداً ۵۰ هزار ساعت را دارد که به بیان دیگر برابر بیش از ۵٫۵ سال کار مداوم می‌شود که طبیعتاً در استفاده واقعی، از آن جایی که سیستم همواره روشن نیست، مدت زمانی که می‌توان از مادربرد استفاده کرد، بسیار بیش‌تر خواهد بود. شاید برای شما سؤال باشد که چگونه وقتی مادربرد تازه تولید شده است، طول عمر فن آن بیش از ۵٫۵ سال برآورد شده است. در مورد این موضوع باید توجه کنید که برای آزمایش طول عمر، فن را در شرایط بار کاری سنگین و مشخصی قرار می‌دهند و بر اساس تست‌های آماری با سطح اطمینان ۹۰ درصد، این عدد تعیین شده است. این عدد در اصل بیانگر معیاری به نام MTBF یا میانگین زمان بین خرابی (Mean Time Between Failures) است.

در صورتی که بخواهید بایوس سیستم را هم در صورت نیاز در آینده آپدیت کنید، این کار به راحتی با سیستم Q-Flash پیاده سازی شده برای این مادربرد، بدون وصل کردن سی پی یو و رم و هیچ گونه قطعه اضافی روی سیستم امکان پذیر خواهد بود. برای این کار صرفاً باید برق مادربرد متصل بوده و فایل‌های آپدیت بایوس را با دستگاه دیگری دانلود کرده و بر اساس دستورالعمل گفته شده در سایت گیگابایت، آن را به یک حافظه فلش منتقل کنید و سپس از طریق پورت USB مخصوص آپدیت بایوس که در کنار سایر پورت‌های USB قرار دارد، فلش را به مادربرد متصل کرده و دکمه Q-Flash را روی مادربرد فشار دهید. بدین ترتیب، بدون نیاز به کارهای فنی پیچیده و تنظیمات مختلف، قادر به آپدیت بایوس سیستم خواهید بود.

gigabyte trx40 aorus pro

پورت‌هایی که در پشت مادربرد قرار گرفته‌اند

حال که صحبت از بایوس شد، باید به تغییراتی که در یکی دو سال اخیر، شرکت گیگابایت در رابط کاربری UEFI BIOS سیستم داده است نیز اشاره کنیم. در مادربردهای جدید گیگابایت، رابط گرافیکی بایوس بسیار کاربر پسندتر شده است و امکان دسترسی به اطلاعات مختلف آن به راحتی امکان پذیر شده و با تغییراتی که در منوها انجام شده، برای انجام کارهای مختلف نیاز نیست مدام منوهای مختلف را بررسی کنید و می‌توانید به راحتی بخش مربوط به کاری که می‌خواهید انجام شود را پیدا کنید.

بعد از موارد تخصصی زیر باید در مورد امکانات عمومی‌تر مادربرد هم توضیح دهیم. این مادربرد، ۷ سنسور دمای داخلی داشته که دمای قسمت‌های مختلف آن را مشخص می‌کنند و دو کانکتور برای سنسور دمای خارجی نیز روی آن قرار داده شده است که با وصل کردن قطعات مخصوص، می‌توانید دمای نقاط مد نظر خود را به دست آورید. ۸ کانکتور برای کنترل فن یا پمپ خنک کننده مایع نیز روی آن قرار دارد و با اتصال فن‌های سیستم خود به آن، می‌توانید با استفاده از نرم افزار Smart Fan 5، به جزئیات مختلف فن‌های مختلف سیستم دسترسی داشته و سرعت آن‌ها را کنترل کنید.

gigabyte trx40 aorus pro

ابزارهای نرم افزاری متنوعی برای مدیریت قابلیت‌های مختلف مادربرد توسط گیگابایت ارائه می‌شود.

بعد از این موضوعات باید به LED های روی مادربرد اشاره کنیم. همان طور که همه دوستداران سخت افزار می‌دانند، طراحی قطعات مادربرد به همراه LED های RGB که تمامی رنگ‌ها را پوشش دهند، چندین سال است که به امری نرمال و طبیعی در زمینه طراحی مادربرد تبدیل شده است و طبیعی است که این مادربرد نیز از این قابلیت‌ها استفاده کند. وجه تمایز گیگابایت، استفاده از نرم افزار بسیار خوب RGB Fusion 2.0 است که به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی نحوه تغییر رنگ مادربرد را مطابق نظر خود تغییر بدهند. در این نرم افزار حالت‌های مختلف نظیر Flash، Static، Game، Music، Pulse و… برای نحوه تغییر رنگ LED های روی مادربرد قرار گرفته‌اند که هر کدام با الگوی مشخصی رنگ‌ها را تغییر خواهند داد. ضمن این که این مادربرد از نوارهای LED جداگانه نیز پشتیبانی می‌کند و Pin های مشخصی روی آن قرار گرفته است که می‌توانید LED های نواری جداگانه مخصوصی که برای مادربرد طراحی می‌شوند را به آن متصل کرده و نور آن‌ها را هم با نرم افزار RGB Fusion 2.0 تغییر بدهید.

gigabyte trx40 aorus pro

امکان اتصال قطعه TPM نیز که یک قفل سخت‌افزاری است، برای این مادربرد در نظر گرفته شده.

نکته مهم دیگر اتصالات و پورت‌هایی هستند که مادربرد به طور پیش‌فرض در اختیار کاربران می‌گذارد. این مادربرد ۴ پورت USB 2.0، ۵ پورت USB 3.2 Gen 2 Type A و همچنین ۱ پورت USB Type-C با امکان اتصال USB 3.2 روی این مادربرد وجود دارد. همچنین امکان اتصال دو پورت USB 2.0، ۲ پورت USB 3.2 و ۱ پورت USB Type-C از طریق هدرهای درونی مادربرد که به اتصالات روی کیس و قطعات جانبی متصل می‌شوند نیز وجود دارد. این مادربرد روی خود از پورت HDMI بهره نمی‌برد چون پردازنده‌های Threadripper فاقد کارت گرافیک درونی هستند و از این رو برای گرفتن خروجی تصویری، نیازمند استفاده از کارت گرافیک مجزا هستید. ۵ جک مخصوص اتصالات صوتی به همراه پورت اپتیکال S/PDIF قرار داده شده است. در کنار همه این موارد، بدیهی است که همانند تمامی مادربردها، یک پورت RJ-45 (پورت LAN برای اتصال به مودم و موارد این چنینی) نیز برای این مادربرد در نظر گرفته شده است. از آن جایی که این مادربرد از تکنولوژی Wi-Fi هم پشتیبانی می‌کند، اتصالی نیز برای متصل کردن آنتن Wi-Fi نیز در کنار همه این موارد جای گرفته است که برای افزایش برد محدوده شناسایی سیگنال‌های Wi-Fi می‌توان از این قطعه استفاده کرد. در داخل مادربرد، پورتی برای متصل کردن قطعات موسوم به TPM یا Trusted Platform Module نیز وجود دارد. این قطعات در اصل قفل‌های سخت افزاری هستند که برای مواردی با سطح حساسیت بالا استفاده می‌شوند. با استفاده از این قطعات می‌توان اطلاعات را رمزگذاری کرد و اگر این قطعه به صورت فیزیکی در اختیار فرد نفوذ کننده نباشد، تقریباً راهی برای دسترسی به اطلاعات وجود نخواهد داشت. چنین موضوعی در بسیاری از مادربردها وجود ندارد و صرفاً در مادربوردهای سطح بالا شاهد چنین امکاناتی هستیم. البته شرکت گیگابایت مادربوردهای سطح بالاتری نظیر سری EXTREME هم دارد اما به طور کلی مجموعه مادربردهای TRX40 همگی مادربوردهای سطح بالا و بسیار قدرتمندی محسوب می‌شوند.

gigabyte x570 aours pro

نتیجه‌گیری نهایی:

مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO یک مادربرد بسیار باکیفیت برای افراد حرفه‌ای است که قصد تهیه پردازنده‌های رده بالای نسل سوم Threadripper شرکت AMD را دارند. علاوه بر کارهایی نظیر بازی، از این پردازنده‌ها به دلیل تعداد هسته‌های پردازشی بالا، برای پردازش‌های خیلی سنگین‌تر نظیر ویرایش و رندر فیلم و انیمیشن و همچنین جلوه‌های ویژه بصری هم استفاده می‌شود؛ از این رو برای استفاده از آن‌ها بهتر است مادربرد قدرتمندی نظیر TRX40 AORUS PRO شرکت گیگابایت را انتخاب کنید. این مادربرد از قابلیت‌هایی نظیر اتصال ۴ کارت گرافیک جداگانه به طور همزمان (۴-Way SLI \ 4-Way Crossfire) هم پشتیبانی کرده و از این رو برای کارهایی که نیاز به تعداد کارت گرافیک بالا دارند نیز بسیار مناسب است. سایر امکانات این مادربرد نظیر سیستم صوتی، اسلات های PCI Express، پشتیبانی از RAM های DDR4 تا حجم ۲۵۶ گیگابایت و فرکانس ۴۴۰۰ مگاهرتز و تکنولوژی‌های ارتباطی باکیفیت، در کنار فراهم کردن پورت‌های مختلف و همچنین در اختیار داشتن موارد خاصی نظیر پورت TPM، همگی از مواردی هستند که باعث می‌شوند، GIGABYTE TRX40 AORUS PRO گزینه‌ای بسیار خوب برای افرادی باشد که قصد تهیه پردازنده‌های نسل سوم Threadripper را دارند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا
قوی و باشکوه | بررسی مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS PRO - گیمفا