گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا

گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند

آرش بوالحسنی
۱۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا

پلتفرم استریم بازی استدیا، پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی غول دنیای فناوری یعنی گوگل بود که با شروعی بسیار ضعیف و ناامیدکننده و عدم حمایت مناسب گوگل، تا کنون یک پروژه‌ی شکست خورده بوده است. به نظر می‌رسد گوگل چندان برای تغییر این موضوع تلاش نمی‌کند.

جدا از آماده نبودن عموم مردم برای حرکت به سمت استریم بازی‌ها، استدیا به اندازه‌ی کافی بازی‌های بزرگ ندارد. گوگل قصد داشت تا با این پلتفرم، خود را وارد دنیای بازی هم بکند و در آن زمینه نیز تبدیل به یکی از بزرگان شود، اما تا کنون استدیا به شدت ناموفق بوده است. اخیرا وبسایت Business Insider گزارشی را منتشر کرده است و مدعی شده که گوگل به اندازه‌ی کافی برای آوردن بازی‌ها برروی پلتفرم خود، سرمایه‌گذاری نمی‌کند. این پلتفرم با وجود عرضه در نوامبر ۲۰۱۹، هنوز هم مجموعه‌ی بسیار کوچکی دارد. این در حالی است که پلتفرم GeForce Now، رقیب مستقیم گوگل در استریم بازی‌ها، همین حالا هم بیش از هزار بازی دارد.

Business Insider گفته است که دلیل عدم حضور بازی‌ها برروی این پلتفرم، عدم اعتماد توسعه‌دهندگان به دوام آوردن سرویس استریم بازی‌ها و همچنین عدم وجود سرمایه‌ی کافی است. در حال حاضر ۲۸ بازی برروی پلتفرم استدیا وجود دارند. در میان این ۲۸ عنوان، بزرگانی چون Red Dead Redemption 2 حضور دارند و Cyberpunk 2077 و Baldur’s Gate 3 در آینده برروی این سرویس منتشر خواهند شد. انتظار می‌رود تا ۱۲۰ بازی تا پایان ۲۰۲۰ برروی استدیا منتشر شود، اما مشکل دیگری نیز وجود دارد. در میان ۲۸ بازی حاضر، تنها چهار عنوان مستقل هستند.

وقتی از یک توسعه‌دهنده‌ی مستقل در این مورد سوال شد، او پاسخ داد که انگیزه‌ی توسعه‌ی بازی برای استدیا “تقریبا وجود ندارد”. همچنین یک ناشر نیز گفته است که پیشنهاد مالی استدیا به آن‌ها آن چنان کم است که اصلا حساب نمی‌شود. البته همانطور که اشاره شد مسئله فقط پول نیست. اکثر ناشرها به موفقیت استدیا در طولانی‌مدت باور ندارند. یک مدیر ارشد ناشر بازی‌های ویدئویی که خواسته نامش فاش نشود، در مورد گوگل و استدیا گفته است:

وقتی پای گوگل در میان است، خب می‌تواند گفت که آن‌ها گوگل هستند. آن‌ها به دفعات در پروژه‌های پیشین شکست خورده‌اند و پس از مدتی پشتیبانی از محصول خود را رها کرده‌اند. هیچ انگیزه‌ای وجود ندارد که بخواهیم اولا برای پلتفرم استدیا بازی بسازیم.

اگر انگیزه‌ی توسعه‌ی بازی‌های برای استدیا وجود ندارد و عدم پشتیبانی مالی و اعتماد بین گوگل و توسعه‌دهندگان نیز وجود دارد، پس مشکلات استدیا خیلی اساسی‌تر از قبل است. جذب توسعه‌دهندگان مستقل به یکی از روش‌های اصلی برای موفقیت در دنیای بازی‌های ویدئویی تبدیل شده است. به خصوص وقتی به کنسول بسیار موفق نینتندو سوئیچ و مجموعه‌ی گسترده‌ی بازی‌های مستقل آن‌ها می‌اندازیم.

شاید بخش عمده‌ای از ۱۲۰ عنوانی که برروی استدیا منتشر خواهند شد، بازی‌های مستقل باشند. یکی از نمایندگان گوگل چندی پیش گفت که بسیاری از ناشران، بازی‌های خود برای استدیا را معرفی نکرده‌اند. با این وجود، عدم سرمایه‌گذاری لازم، کمبود اعتماد از سوی توسعه‌دهندگان و موفقیت پلتفرم GeForce Now، ممکن است حکم مرگ استدیا را امضا کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا
گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • نمیدونم…اما اصلا دوست ندارم استریم حداقل تا ۱۰ سال دیگه همه گیر بشه

  • Clara گفت:

    موضوع پیچیده تر از این حرفاس قطعا وضع به همین منوال نمیمونه ؛ سران گوگل که احمق نبودن اصلا چنین چیزی بسازن بعد رهاش کنن ؛ موضوع اینه هنوز جا افتادن استریم تو بین بازی بازا اندازه کنسول های فیزیکی و pc نیست و گوگل هم میدونه الان وقت سرمایه‌گذاری نیس صرفا خواسته از الان اون فندانسیون ش رو بسازه تا بعدا از قافله عقب نمونه.
    هرچند اصلا اینطوری نیس که بگیم هیچ کاری نکنه و چند سال بعد یهو تصمیم بگیره عوض شه قطعا برنامه هایی دارن. ساخت بازی های با کیفیت aaa انحصاری کار یکی دو روز نیس و سال ها زمان میبره تا استودیو یی به توان استدیو های فرست پارتی رقبا بسازه و باید حداقل از الان به فکر آینده باشه چون وقتی کنسول های فیزیکی جمع بشن عملا فقط و فقط انحصاری ها میمونن، دیگه قدرت پردازش همه یکسان نرخ فریم ها برابر و… میشن

  • Star1 گفت:

    گوگل خیلی راحت میتونه با خرید چند استودیو و ناشر نسبتا بزرگ – بازیای زیادی رو به انحصار پلتفرم خودش دربیاره که باعث افزایش کاربراش میشه و باعث میشه بسیاری از ناشرا مستقل هم مجبور بشن بازیاشونو برا استادیا منتشر کنن.
    ولی گوگل حاظر نیست حتی به اندازه Nordic Game تو صنعت بازی سرمایه گذاری کنه.

  • bushwhack گفت:

    آقا من یکی کف پای سخت افزارای سنتی رو لیس میزنم هم PC… هم XBOX… هم PS و NINTENDO.. اصلا بذار کرونا بگیرم به جهنم…خدا اون روزی رو نیاره که دیگه هیچ کنسول سخت افزاری ای تولید نشه… به ولله اون روز خودم رو دار میزنم.
    بهتر که موفق نشن و نابود شن!

  • ALFAR3D گفت:

    خب اگر توسعه دهنده ها اعتماد ندارن به استریم پس چرا برای جی فورس ناو بیشتر از ۱۰۰۰ تا بازیه؟نکنه اون بازیای پیسی رو استریم میکنه؟

    • فرقش در اینجا ست که استدیا یه پلتفرم استریمه اما چیزایی مثل پلی استیشن ناو، اکس کلاود و جی‌فورس ناو سرویس استریم هستند. دلیل اینکه از الان تعداد بازی های این سرویس ها از استدیا بیشتره اینه که سازنده لازم نیست بازی رو برای این سرویس ها از اول بسازه. هر بازی پلی استیشن می‌تونه رو PSNOW اجرا شه. مایکروسافت تبلیغات گسترده کرده حتی میگه هر بازی برای اکس باکس ساخته بشه راحت رو اکس کلاود اجرا میشه اصلا دلیل اینکه اکس کلاود تو نسخه آرلی اکسس خودش تعداد بیشتری بازی نسبت به نسخه اصلی استدیا داره همینه. ۶۰ تا در مقابل ۲۸ تا. در مورد جی فورس ناو هم که بله از یک سخت افزار مشابه پی سی استریم صورت میگیره. اما در مورد استدیا این یک پلتفرم استریمه و سازنده ها مجبورن بازی رو کلا برای استدیا بهینه سازی کنند.

  • اینطور که معلومه وضعیتش از قبل خیلی بدتر به نظر میرسه

گزارش: گوگل برای موفقیت استدیا سرمایه‌گذاری لازم را نمی‌کند - گیمفا