شکستی تلخ یا موفقیتی بزرگ؟ | انتظاراتی که از Marvel’s Avengers داریم
اقتباس های گیمینگ از کامیک ها و ابرقهرمانان، غالبا با خروجی کیفی متغیری همراه بوده. برخی از این عناوین مانند Batman:Arkham City در زمره برترین بازی های نسل خود به شمار آمدند و از سمت دیگر شاهد عناوین شکست خورده مختلفی با محوریت شخصیت هایی چون اسپایدرمن_هالک و غیره بودیم. با توجه به محبوبیت فوق العاده این دسته فیلم های ابرقهرمانی، خصوصا در چهار-پنج سال اخیر، و به ویژه به لطف فیلم های انتقام جویان یا همان Avengers, ساخت بازی ویدئویی با محوریت این قهرمانان تا حدی اجتناب ناپذیر به شمار می رفت. و در نهایت شاهد این امر نیز بودیم و سال گذشته بود که به طور رسمی شاهد معرفی Marvel’s Avengers بودیم. عنوانی پرهزینه، بزرگ و با نیروی انسانی قابل توجه که بنابر گفته سازندگانش، قصد دارد تجربه ای عمیق را بر اساس شخصیت های ابرقهرمانی انتقام جویان در دنیای مارول ارایه دهد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به انتظاراتی که از این عنوان داریم. با من و گیمفا همراه شوید…
۱-داستانی جذاب، با بهره برداری حداکثری از شخصیت های ابرقهرمانی متفاوت
یکی از مهم ترین نقاط ضعف آثار هنری مربوط به دنیای ابرقهرمان ها، مربوط به بخش داستانی و روایت آنها می شود. از آنجایی که آثار ابرقهرمانی تا حد زیادی از حیث روایت و اتفاقات کلیشه ای هستند و از قوانین مشخصی پیروی می کنند، خلق داستانی جذاب، با قابلیت جذب مخاطب برای ساعت های طولانی امری سخت به شمار می آید. از طرف دیگر شاهد عناوین موفق سری Batman و Marvel’s Spider-Man در سال گذشنه بودیم که به لطف شخصیت پردازی قابل قبول و ساختار داستاتی مناسب، در حیطه داستانی بسیار قابل قبول ظاهر شدند. از طرف دیگر نباید بزرگی این پروژه را فراموش کرد. آخرین فیلم از سری Avengers تبدیل به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما شد و از طرف مخاطبان با اقبال گسترده نیز مواجه گشت. همین مسأله را کار را برای سازندگان به مراتب سخت تر می سازد چرا که از جوانب مختلف، مخاطب جذابیت داستان و پرداخت شخصیت ها را ناخودآگاه با فیلم های انتقام جویان مقایسه می کند. در نتیجه انتظاری که وجود دارد این است که شاهد داستانی منسجم، جذاب و همچنین با ساختار قوی و منطقی باشیم که در عین منسجم بودن، از حداکثر ابرقهرمانان و شرور های مارول به بهترین نحو استفاده کند و تا جایی که ممکن است، از پتانسیل بالقوه این شخصیت ها بهره جوید.
۲-فریم ریت ثابت, در کنار حداقل بودن مشکلات گرافیکی
با وجود وعده و وعید های مختلف، کنسول های نسل هشتم در موارد مختلفی از اجرای درست و قابل قبول برخی عناوین سنگین با فریم ریت مناسب ناتوانند. بازیهای بزرگی مانند Borderlands 3 و یا Metro Exodus قربانی مشکلات متعدد افت فریم شدند تا به حدی که بعضا تجربه بازی را تلخ و عذاب آور می ساختند. به شخصه باید بگویم مهم ترین انتظاری که از یک عنوان بزرگ در اواخر نسل هشتم دارم این است که دچار مشکلات مربوط به افت فریم در حداقل حالت ممکن باشد. متغیر بودن فریم ریت و مشکلات گرافیکی دیگر باعث می شود هر چقدر هم عنوانی بزرگ و جذاب باشد، مخاطب نتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرد.
در کنار این موضوع، از آنجایی که پای شخصیت های متفاوت مانند Iron Man و Thor در میان است، گیم پلی بازی به استناد به تریلر های منتشر شده و صحبت های سازندگان, بسیار پر زرق و برق و پر از جزییات خواهد بود. از نبرد های شلوغ گرفته تا تخریب پذیری قابل توجه محیط های بازی. به همان اندازه که این مسأله امیدوارکننده است و می تواند گیم پلی بازی را لذت بخش تر سازد، به همان اندازه ممکن است شاهد مشکلات گرافیکی مختلف و نقص های فنی در این زمینه باشیم.با توجه به تأخیر بازی و وعده های متعدد سازندگان، باید دید آیا نتیجه خروجی عنوانی با حداقل مشکلات خواهد بود یا خیر…
۳-محتوای قابل قبول
یکی از مشکلاتی که برخی عناوین بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کنند، کمبود محتوا و یا محتوای به شدت تکراری و یکسان است که هم موجب نارضایتی مخاطب می گردد، و هم کیفیت کلی اثر را کاهش می دهد. از همان اولین روزهای معرفی، Square Enix قول محتوای فراوان و گسترده این عنوان را داد و اعلام کرد شمار قابل توجهی فعالیت های جانبی و مراحل فرعی نیز برای انجام دادن وجود خواهد داشت. از طرف دیگر با درنظر داشتن این نکته که شخصیت های متعددی برای بازی وجود دارند، انتظاری که می رود این است که شاهد مراحل یکسان با Objective های به شدت تکراری نباشیم و هر شخصیت مراحل جذاب خود را دارا باشد که از لحاظ طراحی مراحل، جنبه داستانی و دشمنان با ویژگی های شخصیتی هر ابرقهرمان سازگار باشند.
۴-گیم پلی عمیق و مبارزات چندلایه
یکی از نگرانی های که ممکن است در مورد Marvel’s Avengers وجود داشته باشد این است که آیا این عنوان از بعد گیم پلی، می تواند تجربه ای رضایت بخش را ارائه دهد و گیم پلی با سیستم مبارزاتی عمیق و چندلایه و در عین حال چالش برانگیز را در اختیار بازیبازان قرار دهد؟ با توجه به حضور ابرقهرمان های مختلف که هر کدام شیوه مبارزه کاملا منحصربفرد خود را دارا هستند، کار سازندگان در متعادل ساختن مبارزات بازی کمی سخت خواهد بود. از یک سو مبارزات بازی باید از حداکثر پتانسیل شخصیت های ابرقهرمانی بهره جوید و از طرف دیگر حالت مبارزات نباید شکلی تکراری و یا کم چالش و آسان به خود بگیرد. برای قضاوت در مورد این مبحث بسیار زود است و هر گونه صحبت و قضاوت زودهنگام پیش از عرضه بازی قطعا نمی تواند دقیق و درست باشد.
جمع بندی:
انتظارات مختلفی از عنوان Marvel’s Avengers وجود دارد که اگر می خواستم به تک تک آنها با جزئیات بپردازم به یک مقاله طولانی احتیاج بود. اما در این نقاله به مهم ترین انتظارات از این پروژه بزرگ اشاره کردم. نظرات ضد و نقیضی در مورد این بازی وجود دارد و مخاطبان خسی متفاوت و متغیر در مورد این اثر در خود حس می کنند. نظر شما در این رابطه ویست؟ آیا Marvel’s Avengers به عنوانی موفق تبدیل خواهد شد یا خیر؟
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
:yes:
بهش خوشبینم و خوشم اومده از گیم پلیش و بازی کلا…امیدوارم نظر طرفدارا و منتقدا هم نسبت به بازی مثبت باشه و هم متا عالی و هم فروش عالی داشته باشه
من به شخصه احساس دو گانگی دارم به این اثر….
اولش بگم که اگه کریستال داینامیکس ۵ تا بازی ساخته باشه من یکیشو دوست داشتم…
دوم اینه که این بازی رو نمیشه با بازی راکستدی مقایسه کرد…چه از فضا و اتمسفر و سنگینیه بازی چه از نظر کاراکترا…اما با اسپایدرمن پیاس۴ میشه…چرا….چون توی یه دنیا هستن..رنگبندیا شادن…فضاش مفرحتر هستش و…با عرضهی این بازی تازه عیار اسپایدی مشخص میشه
سوما اینکه من دلیل نبود اسپایدرمنو میدونم…(امتیاز دست سونیه) اما خب خیلیا قبول دارن که برعکس فیلمای مارول و گروه اونجرز که شخصیت اصلی حول ایرونمن و کاپیتان امریکا میچرخه…توی کامیک و جامعه….اسپایدرمن نقش بتمن توی دیسی داره…حالا این شخصیت نیست….به جاش یه دختر خمیری جاشو گرفته که اصلا نمیتونم حضمش کنم…
اما در کل امیدوارم بترکونه…
احساس دوگانگی در این اثر کاملا حس میشه ولی با توجه به تاخیر در تاریخ انتشارش میشه امیدوارم بود.
با قسمت اتمسفر و فضای گیم که راجبش صحبت کردید موافقم اما درباره ی بخش سوم صحبتتون لازمه یه سری اطلاعات رو به دوستان بدم :
توی دنیای کامیک گروه انتقام جویان توسط مردمورچه ای،واسپ،هالک،مردآهنی و تور به وجود اومد ولی با توجه به فیلم های سینمایی مارول و الهاماتی که تیم سازنده گرفته فعلا این کاراکتر هایی که روی کاور بازی میبینیم رو معرفی کرده.شاید بقیه در آینده معرفی بشن و با توجه به همین مقاله که توسط آقای مصطفی زاهدی نوشته شده این بازی باید بهترین بهره برداری از شخصیت های ابرقهرمانی متفاوت رو داشته باشه و انتقام جویان تا به حال پر از شخضیت های متعدد بوده.
اسپایدرمن هم هیچ وقت عضو ثابت انتقام جویان نبوده بر عکس بتمن داخل جاستیس لیگ و اسپایدرمن فقط بعضی اوقات عضو این تیم شده و سریع مجبور شده ترکش کنه.
این دختر هم که خیلیا باهاش آشنایی ندارن اسمش کامالا خان هست که از نظر خیلی ها بهترین ابرقهرمان مونث تاریخه که در دنیای کامیک لقب ms.marvel داره و که محبوبیتش به این دلیله که مجبوره تکالیف و وظایف خودش رو با مسئولیت های ابرقهرمانیش وفق بده و باید با والدینش که اعتقاد های خود رو دارن در جامعه ی مدرن کنار بیاد.
اگر توضیحی هم بخوام راجبش بدم باید بگم که این کاراکتر اولین زن مسلمان ابرقهرمان در مارول است و اصلیتش به نژاد نا انسان ها برمیگرده و در دنیای کامیک به همراه مایلز مورالز یا همون مردعنکبوتی نهایی جدید عضو گروه new avengers شده.
انتظار خاصی ندارم ?:-)
من که تنها انتظاری که از بازی دارم یک داستان قابل قبول کنار یک گیمپلی قوی برای هر کرکتر هست
واقعا این بازی ریسک بزرگی برای سازنده هست
ما برای مثال تو marvel’s spider man کنترل اسپایدرمن رو داشتیم که گیمپلی پیچیده ولی در عین حال ساده کنار کلی گجت و لباس و skill های مختلف داشت
ولی ما تو marvel avengers کنترل ۶ نوع شخصیت کاملا متفاوت از همدیگه رو داریم و البته این انتظار رو هم داریم که هر کدوم از شخصیت ها به همون اندازه ای اسپایدرمن به تنهایی تو marvel’s spider man گیمپلی داشت، اون ها هم گیمپلی مخصوص خودشون رو داشته باشن
من کلا وقتی میبینم توی این سبک یه بیشتر از ۳ تا شخصیت هست و حداقل دوتاشون رو هوش مصنوعی کنترل میکنه بنا به تجربیات fuse(اگ درست یادم باشه اسمش)، دیگر بازی های اقتباسی از روی فیلم و سریال و… ناخودآگاه یکم بدبین میشم ولی خیلی دوست دارم بازی موفقی بشه…اگه بشه با حضور بتمن و اسپایدرمن و اونجرز قدم بزرگی برای محکم کردن جاپای آثار اقتباسی برداشته میشه(میخواستم استاروارز هم بگم ولی استاروارز هم فن بیس خیلی قوی تری تو صنعت گیم داره هم بازی های خوب زیادی داره)
به نظر من که بازی به موفقیت میرسه ولی موفقیت بزرگ نمیتونم بگم (منظورم از بزرگ رو خودتون دیگه باید بهتر بدونید) ولی در کل پتانسیل بسیار بسیار زیادی داره و امیدواریم به بهترین شکل ممکن ازش استفاده کنن
به شخصه برام بازیه بسیار جذابی میاد ولی مشکلاتی باهاش دارم مثلا شخصیت اول بازی که اون دختره کامالا هستش یا مثلا چهره شخصیت ها (که البته نباید مشکل حسابش کرد چون هممون با چهره بازیگران فیلم هاش اشنایی داریم برامون سخته شخصیت بازی هاش)
ولی چیزی که خیلی چشمو گرفته مبارزات شخصیت های بازی هستش خیلی جذاب و هیجان انگیز هستشن
نمیدونم چرا ولی بهش امیدوارم و میدونم لحظات خوشی رو پای این بازی سپری میکنم
حتما خوب میفروشه
اما امیدوارم با کله بخوره زمین
تا مارول و شل بازی ها و ساده انگاری هاش بلایی رو که سر سینما آورده رو نیاره به گیمینگ
رقیب جدی بی عدالتی دی سی از نظر محبوبیت نه از نظر ژانر