نویسندهی Mass Effect از دلایل ترک بایوور میگوید
درو کارپایشاین (Drew Karpyshyn)، یکی از نویسندگان کارکشتهی بایوور (Bioware)، پس از ۲۲ سال کار این استودیو را ترک کرد. او حالا صحبتهایی در مورد ترک بایوور انجام داده است و ظاهرا از وضعیت کنونی این استودیو راضی نیست.
بایوور فاصلهی زیادی با اوج خود دارد. استودیویی که مسئول توسعهی برخی از بهترین بازیهای تاریخ یعنی Star Wars: Knights of the Old Republic و سهگانهی Mass Effect است، در نسل هشتم با عرضهی Mass Effect: Andromeda و Anthem، حسابی از چشم هواداران افتاده است. کار برای Anthem آن قدر بد بوده است که چندی پیش، این استودیو پروژهی طراحی مجدد کامل آن را کلید زد. Mass Effect: Andromeda هم آن قدر به هنگام عرضه مشکل داشت که نتوان نجاتش داد. بسیاری معتقدند این افت بایوور تقصیر الکترونیک آرتس (Electronic Arts) است که با فشار خود بایوور را به یک شرکت تجاری تبدیل کرده است.
جیمز اهلن، یکی دیگر از طراحان و نویسندگانی که ۲۲ سال در بایوور کار کرده است و جز دست اندرکاران بازیهایی مانند Mass Effect، Baldur’s Gate و حتی Anthem است، نیز به نظر از وضعیت بایوور به شدت ناراضی است. او این استودیو را پس از درو کارپایشاین ترک کرد و آن دو با همکاری یکدیگر، استودیو آرکیتایک اینترتینمنت (Archetype Entertainment) را تاسیس کردند. به همین سبب کارپایشاین در بلاگ خود صحبتهایی در مورد آرکیتایپ و وضعیت کنونی انجام داده است:
به اینکه نویسندهی ارشد آرکیتایپ هستم، بسیار افتخار میکنم. این استودیو که توسط جیمز اهلن، یکی از نوابغ پشت بهترین بازیهای بایوور، تاسیس شده است یک استودیوی بازیسازی تحت نظر Wizards of the Coast است. مدت زیادی است که برای کار برروی یک پروژهی جدید انقدر هیجانزده نبودهام.
او در ادامه از بایوور میگوید. کارپایشاین معتقد است که کار برروی بازیهای افسانهای مانند Mass Effect و Dragon Age یک رویا بوده است که به حقیقت تبدیل شده، اما وضعیت اخیر استودیو او را مجبور به ترک آن کرده است:
ما در سالهای اخیر بیشتر به یک شرکت تبدیل شدیم تا یک استودیوی بازیسازی. خیلی کمتر به ما فرصت ساخت چیزی که دوست داشتیم داده شد. به تیم ما فشار وارد میشد تا براساس ترندهای بازار بازی بسازیم. شغل رویایی من به یک شغل عادی تبدیل شده بود و بسیاری از علاقه و اشتیاقم را از دست داده بودم. میدانم که بار سنگینی روی دوش ما است. من بخشی از بایوور و میراثی هستم که برای همیشه ماندگار خواهد شد. حقیقتا معتقدم که در آرکیتایپ ما استعداد و فرصت خلق چیز ویژهای را داریم.
کارپایشاین تنها عضو سابق بایوور نیست که به اهلن در آرکیتایپ پیوسته است. چد رابرتسون (Chad Robertson)، مسئول خدمات آنلاین سابق بایوور، به تازگی به عنوان یکی از مدیرهای آرکیتایپ انتخاب شد. این استودیو در حال حاضر برروی یک نقشآفرینی داستانمحور کار میکند که جزئیاتی از آن منتشر نشده است.
پر بحثترینها
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
نظرات
بعد جالبه اعضای ارشد استودیو هی مجبور بودن بگن انتم بازی ای بود که ما میخواستیم بسازیم.اخه تخصص استودیو و عشقش نقش افرینی تک نفره ساختنه مجبور میکنن بازی تمام انلاین شوترلونر بسازن.که بازم تو هویتش مشکل داره
دوست عزیز مجبورشون نکرده بودن. حماقت خودشون بود
۶۰درصد اشتباهات تقصیر خود Bioware بود
مقاله جیسون شرایر رو حتما بخون. ۶ سال انثم توی Pre Production بود :/. خودشون هم نمیدونستن میخوان چکار کنن
Bioware از Mass effect 3 به بعد دیگه Bioware نیست. فقط اسمه… 😥
EA بیشتر از ۷۷۰ میلیون دلار صرف خرید این استودیو کرد که خودش تصمیم بگیره چی بسازه نه اینکه این نویسنده یا هر کس دیگه ای به عشق خودش کار هرکاری خواست بکنه.
بله دیدیم که چقدم خوب ساخت!
کاش EA زحمت میکشید بجای اینکار پولشو میزاشت تو بانک سودشو می گرفت یا میرفت پی تجارت پیازی چیزی که اینهمه قربانی مثله ویسرال و بایوور و غیره و ذالک بجا نذاره
والا فعلا که با ساخت شاهکار Anthem نشون داد دوست داره چه شاهکاری بسازه EA .