همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

به احتمال بسیار قوی، کاربران بازی‌های ویدئویی با شنیدن واژه Rebellion به یاد سری Sniper Elite می افتند و زمانی که اسم سری بازی Sniper Elite به گوششان بخورد، کلمه Rebellion را هم به خاطر خواهند آورد. خب طبیعی است که یک استودیو یا حتی یک شرکت را با یک بازی یا سری بازی خاص بشناسیم. به شخصه فکر می کنم که Rebellion Games را بیشتر بازی بازان با سری Sniper Elite می شناسند. با وجود محصولات فراوانی که این سازنده قدیمی تا به امروز منتشر کرده است، ولی اسم هیچ یک از بازی‌هایش تا به امروز، به پررنگی سری Sniper Elite نبوده است. شاید حتی اگر بگوییم که این شرکت از انتشار بازی Sniper Elite V2 به بعد، معروف شد هم خیلی بی راه نگفته باشیم. خب اگر تا به امروز نمی دانستید، از این پس بدانید که این کمپانی انگلیسی که در اکسفورد واقع است، عمری نسبتا زیاد داشته و تقریبا ۳ دهه است که در صنعت بازی‌های ویدئویی فعالیت دارد. جالب این جاست که بدانید از سال ۱۹۹۳ که این استودیو توسط جیسون کینگزلی و کریس کینگزلی تاسیس شده، تاکنون تقریبا هر سال بر روی چندین بازی کار کرده است. بازی‌های مختلف تحت پلتفرم های متنوع! به عنوان مثال، کمپانی Rebellion Developments در سال ۱۹۹۹ بر روی عنوان Tom Clancy’s Rainbow Six کار کرده بود. عنوانی که در آن زمان، محصول استودیو Red Storm Entertainment محسوب می شد و خب Rebellion مسئول کار بر روی نسخه PS1 بازی بود. به طور کلی و در مجموع، Rebellion را می توان یک شرکت بازی‌سازی با تجربه دانست که طی سه دهه فعالیت خود، موفق به توسعه بازی‌های مختلفی شده و در سبک های متفاوتی فعالیت کرده است. البته اغلب فعالیت‌‎های این شرکت تا قبل از سال ۲۰۱۰، همکاری هایی با استودیوهای دیگر بوده است. بازی‌های معروف و نسبتا شناخته شده ای مثل Medal of Honor Underground، World War Zero: Iron Storm، Gun: Showdown و حتی Star Wars Battlefront: Elite Squadron همگی جزو بازی هایی محسوب می شوند که از Rebellion در توسعه آن ها استفاده شده است. البته خب هیچ کدام از این عناوین را با شرکت بریتانیایی نمی شناسیم ولی نقش Rebellion در ساخت این بازی‌ها هم غیر قابل انکار است. همچنین این کمپانی چند باری هم نقش ناشر را داشته است. بازی‌هایی مثل Empire Earth، Evil Genius و Republic: The Revolution اگرچه بازی‌های چندان مطرحی نیستند و شاید هر گیمری با آن ها آشنایی نداشته باشد، ولی خب در هر صورت اسم Rebellion Developments بر روی کاورشان حک شده است. به هر شکل، به عنوان مقدمه بد نبود که کمی بیشتر با Rebellion Developments آشنا شوید و نگاهی مختصر به فعالیت‌های این کمپانی طی چند سال اخیر داشته باشیم.

اما همان طور که اشاره شد، اگرچه Rebellion Developments یک توسعه دهنده کم تجربه محسوب نشده و طول عمرش هم به تقریبا دو دهه می رسد، ولی باز هم عده زیادی از گیمرها، این شرکت را با سری Sniper Elite می شناسند. البته این شرکت سال‌ها پیش، بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰، دو بازی با نام های Alien vs Predator منتشر کرده بود. این عناوین که صرفا برای آتاری، ویندوز و مکِ کلاسیک در دسترس بودند هم در دوران خود، به محبوبیت بالایی دست یافتند. ولی خب از آن روزها سال‌ها گذشته و اکنون شاید کم تر کسی این بازی ها را بشناسد. و اما برویم و نگاهی به سری Sniper Elite بیندازیم. اولین نسخه از این مجموعه در سال ۲۰۰۵ برای PS2، Wii، Xbox و رایانه های شخصی منتشر کرد. خب داستان این بازی طبق معمول داستان تک تیراندازی ماهر به نام Karl Fairburne را روایت می کرد. عنوان Sniper Elite در مجموع، بازی ناموفقی نبود و حتی در مراسم TIGA هم موفق به کسب جایزه بهترین بازی رایانه‌های شخصی/کنسول‌ها شد. ابتدا نسخه PC، Xbox و PS2 بازی در سال ۲۰۰۵ منتشر شدند و ۵ سال بعد هم بازی در دسترس کاربران Wii قرار گرفت. دومین نسخه از سری Sniper Elite که اتفاقا، می توان به عنوان یکی از بهترین نسخه های سری Sniper Elite هم از آن نام برد، ۷ سال بعد و در سال ۲۰۱۲ تحت عنوان Sniper Elite V2 منتشر شد. به طور کلی، Rebellion Developments خیلی خوب از این بازی پشتیبانی کرده و علاوه بر محتوای دانلودی مختلف، چند اسپین آف و حتی یک ریمستر هم برای این بازی منتشر کرد. ریمستر این بازی هم اواسط سال ۲۰۱۹ منتشر شد. سومین نسخه و شاید ضعیف‌ترین نسخه این مجموعه در سال ۲۰۱۴ پا به بازار گذاشت و این بار در آفریقا دنبال می شد. خب عنوان Sniper Elite III سعی کرده بود تا متفاوت از دو نسخه قبلی، کارل فیربرن را صرفا به عنوان یک تک‌تیرانداز نشان نداده، بلکه اهمیت مخفی ماندن و استفاده از سلاح‌های سرد برای نفوذ به پایگاه‌های دشمن را هم به تصویر بکشد. این موضوع در Sniper Elite 4 که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد هم دیده می شد. عنوان Sniper Elite III مشکلات زیادی داشت. متاسفانه طراحی مراحل اصلا جذابیت کافی نداشته و در مقایسه با دیگر بازی‌های سال ۲۰۱۴، واقعا حرفی برای گفتن نداشت. به لحاظ گرافیکی، قطعا Sniper Elite III ضعیف‌ترین نسخه از مجموعه Sniper Elite قلمداد می شود. اگرچه در بحث طراحی هنری عملکرد کلی بازی قابل دفاع بود، ولی باگ‌های فراوان و همچنین مشکلات فنی متعدد، بازیکن را به شدت آزار می داد. و در نهایت چهارمین نسخه از این مجموعه نه تنها در متاکرایتیک به نمرات بالایی دست یافت، بلکه توانست در چندین زمینه هم نامزد بردن چند جایزه شود. بهترین بازی بریتایی، بهترین طراحی بصری، بهترین طراحی موسیقی و بهترین صداگذاری از جمله جوایزی بودند که Sniper Elite 4 به آن ها نزدیک شده بود. این بازی همچنین به لحاظ اقتصادی هم فوق العاده عمل کرده و حتی فراتر از انتظارات Rebellion Developments فروش رفت.

به احتمال زیاد تا کنون اسم Zombie Army را هم شنیده باشید. این مجموعه به عنوان یک اسپین آف برای سری بازی Sniper Elite تلقی شده و طرفداران خاص خود را دارد. تاکنون سه نسخه از Zombie Army منتشر شده که قطعا بهترین آن ها، Zombie Army Trilogy، محصول سال ۲۰۱۵ به شمار می رود. Zombie Army Trilogy آخرین اسپین آف منتشر شده تا به امروز برای Sniper Elite V2 محسوب می شود. خب البته تا قبل از Zombie Army 4: Dead War! در حالی که Zombie Army 4: Dead War به تازگی منتشر شده، به نظر می رسد که این بازی توانسته نسبت به دیگر Zombie Army های منتشر شده تا به امروز، بهتر و موفق تر عمل کند. زامبی ها از قدیم، سوژه‌های مناسبی برای استودیوها و شرکت‌های شاغل در صنعت گیم بوده اند. حال سوال این جاست که آخرین بازی که بر مبنای کشتن و سلاخی کردن مردگان متحرک بنا شده در چه سطحی قرار دارد. Rebellion Developments طی سالیان اخیر ثابت کرده که علاقه خاصی به تخریب آدولف هیتلر در بازی‌هایش دارد که البته با توجه به بریتانیایی بودن این شرکت چیز عجیبی هم نیست. به هر حال، شما تا کنون در بازی‌های زیادی هیتلر را ملاقات کرده‌اید و اغلب اوقات هم دشمن او بوده‌اید. خب حالا به این لیست بلند بالا، بازی Zombie Army 4: Dead War را هم اضافه کنید. اما سوالی که پیش می آید، این است که اصلا سوای بحث هیتلر و نازی کشی و تخریب رئیس جمهور آلمان در جنگ جهانی دوم، عنوان Zombie Army 4: Dead War در چه شرایطی به سر می برد. همان طور که اشاره شد، تا قبل از انتشار بازی، به نظر می رسید که Dead War حتی بهتر از بهترین نسخه Zombie Army – نسخه Trilogy – می تواند ظاهر شود و به تنهایی و با فاصله، بهترین اسپین آف منتشر شده برای Sniper Elite باشد. در ادامه و در گیمفا قصد داریم تا نگاهی مفصل و دقیق به Zombie Army 4: Dead War بیندازیم… تا پایان با ما همراه باشید.

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

هیتلر به جهنم فرستاده شده ولی سربازانش هنوز بر روی کره زمین و به خصوص اروپا حضور دارند و برای بازگرداندن رهبرشان تلاش می‌کنند… Zombie Army 4: Dead War یک تلاش جدید از سوی Rebellion Developments بریتانیایی برای حمله به هیتلر و نازی‌هاست!عنوانی که شاید داستانش لنگ بزند ولی سعی کرده تا این ضعف را در گیم پلی خود جبران کند. با توجه به سبک بازی هم، این امر شدنی است… در ادامه با گیمفا و نقد و بررسی جدیدترین محصول Rebellion Entertainment، توسعه دهنده سری معروف Sniper Elite در خدمت شما هستیم.

چیزی که در رابطه با داستان بازی Zombie Army 4: Dead War باید بدانید، این است که Rebellion Developments هنوز هم هیتلر را رها نکرده و یک بار دیگر، او را به عنوان یک اهریمن به تصویر کشیده و شما باید در نبرد با وی پیروز شوید. در واقع می توان گفت که داستان بازی در حال تلاش برای بیرون کشیدن یک ماجرای دیگر از دلِ هیتلر است. اتفاقی که با توجه به پایانی که در Zombie Army Trilogy رخ داد، یا اصلا شدنی نیست یا خیلی سخت میسر می شود و برای به درستی به انجام رساندن آن، به یک نویسنده کاربلد و با تجربه احتیاج دارید. عنوان Zombie Army 4: Dead War به طور مستقیم، دنباله Zombie Army Trilogy محسوب شده و یک سال پس از شکست خوردن و فرستاده شدن آدولف هیتلر به جهنم رخ می دهد. هیتلر در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم در حال شکست بود. نازی‌ها امیدی نداشتند و آخرین تلاش هیتلر، بیدار کردن مردگان بود. مردگان متحرک همه جا بودند و در نهایت، چیزی که در Zombie Army Trilogy دیدیم، این بود که هیتلر کشته شده و به جهنم فرستاده شد. خب حال در Zombie Army 4: Dead War هیتلر مرده ولی ارتشش هنوز همه جا هستند. البته به وقتش، خود هیتلر هم نقش خود را در داستان بازی ایفا کرده و باز هم برایتان دردسر درست می کند.

همان طور که اشاره شد، Zombie Army 4: Dead War صرفا سعی کرده یک بار دیگر تصویری شیطانی از هیتلر را به تصویر بکشد. داستان خیلی از بازی‌ها، مبنایی مشابه به همین را داشته اند و در نهایت هم موفق بوده اند، ولی مشکل Rebellion Developments، این است که سعی دارد تا از دل یک داستان مرده، یک داستان دیگر را بیرون بکشد. در نهایت هم به وضوح، در این امر شکست می خورد. البته نباید فراموش کرد که Zombie Army 4: Dead War از آن دست بازی‌هایی است که داستان، برایش اهمیت چندانی ندارد. بازی‌هایی مثل Back 4 Blood، World War Z، Killing Floor، Overkill’s The Walking Dead و حالا Zombie Army 4: Dead War و در مجموع، بازی‌هایی که شبیه به Left 4 Dead هستند، بیشتر به خاطر چیزهایی به جز داستان به موفقیت دست پیدا می کنند; دقیقا بر خلاف چیزی که در مثلا Days Gone، The Last of Us و یا سری Resident Evil می بینیم. با این وجود، Zombie Army 4: Dead War هم یک اسپین آف دیگر محسوب می شود که دنباله‌ای برای Zombie Army Trilogy بوده و از دل سری Sniper Elite بیرون کشیده می شود. هر چند که داستان Zombie Army Trilogy هم ضعیف بود، ولی کماکان در وضعیت بهتری نسبت به Dead War داشت. به هر حال، عنوان Zombie Army 4 Dead War یک بازی ترجیحا چند نفره ی جذاب است که در ارائه دادن یک داستان حتی متوسط، شکست خورده است.

بازی در شرایطی آغاز می شود که شما می توانید کاراکتر خود را انتخاب کرده و آن را شخصی سازی کنید. زمانی که بازی را آغاز می کنید به صورت پیش فرض، ۴ کاراکتر قابل بازی کردن را مشاهده خواهید کرد که خودِ کارل فیربرن یکی از این چهارتاست. Jun، Boris و Shola سه شخصیت دیگری هستند که می توانند به عنوان کاراکتر شما در طول بازی انتخاب شوند. نکته جالب، این جاست که هر چهار شخصیت یک سری نقطه قوت و یک سری نقطه ضعف دارند. این نقاط قوت و ضعف خیلی صریح در توضیحات مربوط به هر کاراکتر نوشته شده اند. به عنوان مثال بوریس، از نظر Melee بهترین گزینه محسوب می شود ولی کلا کاراکتر کُندی است. دقیقا برعکس بوریس، Jun است که سرعت بسیار بالایی دارد. از آن طرف مثلا کاراکتر Shola، قدرت تیرهایش نسبت به سه شخصیت دیگر کم بوده ولی خب او هم توانایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. همچنین زمانی که بر روی هر شخصیت کلیک می کنید، یک سری توضیحات در رابطه با وی نوشته شده است. مثلا Shola ملقب به The Engineer، دختری از یک خانواده ثروتمند محسوب می شود. البته چنین توضیحاتی در حالت عادی، در هیچ بازی‌ای به درد شما نمی خورند و Zombie Army 4 Dead War هم استثنا محسوب نمی شود. چیزی که شما واقعا باید بدانید، توانایی‌های شخیصت‌ها و نقاط قوت و ضعف آن‌هاست. چیزی که خوشبختانه خیلی صریح در زیر توضیحات مربوط به هر شخصیت نوشته شده است. به این ترتیب خبری از سردرگمی در انتخاب شخصیت نخواهد بود و با توجه به سبک و سلیقه خود، می توانید یکی از چهار کاراکتر را انتخاب کنید. همچنین دو کاراکتر دیگر هم در بازی می توانند حضور داشته باشند، به شرطی که آن‌ها را خریداری کنید! خبر خوب دیگر، این است که کاراکترهای حاضر در بازی را می توانید تا حدی شخصی سازی کنید. در واقع در Zombie Army 4: Dead War، این طور نیست که مجبور باشید با همه چیز یک شخصیت بسازید. هر کاراکتر، سه سلاح را با خود حمل می کند و این سلاح‌ها نیز قابل تغییر هستند. مثل شخصیت‌ها، توضیحات مربوط به سلاح‌ها نیز برای کاربر نوشته شده و در نهایت می توانید نقاط قوت و ضعف هر سلاح را بسنجید. مثلا سلاحی مثل M1 Garanad سلاح متوسطی محسوب می شود که هر چهار رکنش در یک سطح نرمال قرار دارند. در حالی که برخی از سلاح‌های بازی با وجود برخورداری از قدرت Damage بالا، Fire Rate قابل قبولی را به بازیکن ارائه نمی دهند. برعکس این قضیه هم صادق است. Control و Reload Speed هم دیگر مواردی هستند که باید پیش از انتخاب نهایی سلاح، آن ها را بسنجید. همچنین سلاح‌های بازی را در ازای انجام کارهای خاصی می توانید ارتقا دهید. به طور کلی، بازی Zombie 4 Army Dead War در زمینه المان‌های نقش آفرینی عملکرد خیلی خوبی را از خود بر جای گذاشته است. در نگاه اول، می توان گفت که بخش انتخاب کاراکتر و همچنین شخصی‌سازی سلاح‌ها نسبت به دیگر بازی‌های مشابه، در بازی Zombie 4 Army Dead War کامل و جامع بوده و هر بازیکنی را راضی نگه می دارد. مواردی که گفته شد البته، همه چیز نیستند و مثلا شما می توانید بر روی Perk‌های کاراکترها نیز کار کنید. افرادی که اهل بازی‌های آنلاین هستند، قطعا با این اصطلاح آشنایی دارند. زمانی که بازی آغاز شده، هر کاراکتر فقط می تواند یک Perk داشته باشد. البته با پیشروی در بازی و افزایش Rank خود، می توانید تعداد پرک‌های خود را افزایش داده و در نهایت، در بازی کاراکتر بهتر، قوی تر و کارامدتری را داشته باشید.

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

تک تیرانداز معروف، کارل فیربرن در این بازی هم حضور دارد با این تفاوت که این شخصیت، تنها شخصیت اصلی و قابل بازی Zombie Army 4: Dead War نیست. در همان ابتدای کار، شما از بین ۴ شخصیت با ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد می توانید یکی را انتخاب کرده و به بازی کردن بپردازید. کارل در این بازی، مثل سه شخصیت دیگر یک سری نقطه قوت داشته و یک سری نقاط ضعف دارد. در نهایت این که کدام کاراکتر در مجموع کاراکتر بهتری است، کاملا و به صورت صد در صد به نظر خودتان بر می گردد.

اگر ابتدا به سراغ بخش داستانی یا همان Campaign بازی بروید، باید کار خود را از اروپا آغاز کنید. در واقع مرحله ابتدایی بازی در ایتالیا اتفاق می افتد و بدون مقدمه خاصی، باید شروع به سلاخی کردن زامبی ها کرده و راه خود را به مقصد باز کنید. بخش داستانی بازی را می توانید به صورت تک نفره و یا چند نفره تجربه کنید. حقیقتا، عنوان Zombie Army 4: Dead War  از آن دست بازی‌هایی است که تجربه‌اش به صورت تک‌نفره، احتمالا جذابیت کافی را برایتان نخواهد داشت. اگر می خواهید واقعا از چنین بازی‌هایی لذت ببرید، باید آن ها را با دوستانتان تجربه کنید. البته خب در مجموع، بازی Zombie Army 4: Dead War بازی بی کیفیتی نیست و خوشبختانه، دلایل کافی و قانع‌کننده‌ای را به مخاطب خود می دهد تا به این سادگی‌ها از آن دل نکند. به طور کلی، افرادی که کلا زامبی کشی را دوست داشته و از متلاشی کردن مردگان متحرک لذت می برند، حتما باید Zombie Army 4: Dead War را تجربه کنند. همان طور که اشاره کردیم، ترجیحا این بازی را به صورت Co Op تجربه کنید تا طعم واقعی آن را بچشید. خیلی واضح است که اساسا، Zombie Army 4: Dead War عنوانی شبیه به Left 4 Dead است که البته، ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. گان پلی بازی هم چیزی متفاوت از سری Sniper Elite نیست. به عنوان مثال، زمانی که می خواهید با تک تیرانداز به زامبی‌ها شلیک کنید، بهتر است ابتدا نفس خود را حبس کرده و سپس به کمک یک نشانه لوزی شکل قرمز رنگ، شلیک دقیقی داشته باشید. در همین حین باید نیم نگاهی به ریه‌ ( نوار Lung ) خود هم داشته باشید. مثل نسخه‌های اصلی سری Sniper Elite، هر چه بیشتر بدوید و یا نفس خود را بیشتر در سینه حبس کنید، این نوار کاهش پیدا می کند. البته قطعا می دانید که پس از مدتی، دوباره به حالت اول باز می گردد. مواردِ جزئی دیگری هم که مربوط به گان پلی بازی می شوند، همه چیزهایی هستند که قبلا در Sniper Elite دیده ایم. فراموش نکنید که Zombie Army 4 Dead War یک اسپین آف به شمار می رود. همچنین مثل چیزی که در Sniper Elite دیده ایم، در این بازی هم به ازای کشتن هر زامبی به شکل‌های مختلف، مقداری XP دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال اگر اشتباه نکنم، بالاترین XP مربوط به Eye Shot می شود. طبیعتا به عنوان یک گیمر، خیلی خوب می دانید که XP‌ها در چه جاهایی به دردتان می خورند. همچنین، امکان استفاده از حرکات Melee هم در بازی وجود دارد. صرف نظر از کاراکتری که در اختیار دارید، می توانید زامبی ها را از پشت سر و با استفاده از سلاح سرد خود به قتل برسانید. بازی در ازای انجام کارهایی خاص، به شما پاداش‌های از پیش تعیین شده ای می دهد. خب این “کارهای خاص” چه هستند؟ مثلا ۱۰ زامبی را در یک مرحله و با یک سلاح مشخص بکشید. چنین مواردی کمک ویژه ای به شما می کنند تا در طول بازی خیلی سریع پیشرفت کرده و در درجات سختی بالاتر، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشید.

یکی دیگر از وجه تشابه‌‎های بازی Zombie Army 4: Dead War با سری Sniper Elite، حضور ویژگی  X – Ray Kill Cam است. ویژگی که احتمالا هر گیمری با آن آشنایی دارد. اگر به اسم، این ویژگی را نمی شناسید، باید گفت که X-Ray Kill Cam همان زوم کردن دوربین بر روی گلوله شلیک شده و نشان داده شکستن استخوان‌های داخل بدن دشمن است. به لطف این ویژگی، کشتن دشمنان جذابیت به مراتب بیشتری پیدا خواهد کرد، به خصوص اگر از یک اسنایپر برای کشتن دشمنان خود استفاده کنید. عینا مشاهده کردن متلاشی شدن چشم‌، استخوان و مغز دشمنان، لذتی توصیف نشدنی دارد. لذتی که فقط در Sniper Elite و اکنون در Zombie Army 4: Dead War قابل چشیدن است. اگر خاطرتان باشد، در Sniper Elite V2، مهم‌ترین سلاح شما اسنایپر بود. در Sniper Elite III این سلاح نقش کم‌رنگی‌تری پیدا کرد و در نهایت در SE4، کلا نمی شد به عنوان سلاح همیشگی به آن تکیه کرد. دلیلش هم تغییرات و تحولات در سبک کلی بازی بود. و اما در Zombie Army 4: Dead War، کماکان سلاح اصلی شما عموما یک تک تیرانداز باید باشد. سلاح‌های تپانچه ای، رایفل ها و امثال شات گان‌ها هم می توانند به عنوان سلاح های جایگزین و در موقعیت ها و شرایط متفاوت مورد استفاده قرار بگیرند. همان طور که اشاره هم کردیم، سلاح‌های شما هم می توانند ارتقا پیدا کنند و هم شخصی سازی شوند. خوشبختانه از این حیث، Rebellion Developments کار خود را به شکلی قابل قبول انجام داده است. عنوان Zombie Army 4: Dead War خیلی غرق در المان‌های نقش آفرینی نشده و صرفا سعی کرده از یک اصول پایه‌ای این سبک، جهت بهبود کیفیت خود استفاده کند. خب خوشبختانه از این نظر هم موفق بوده است. یکی از نقاط قوت بازی Zombie Army 4: Dead War طراحی مراحل و همچنین، طراحی محیط‌های مختلف است. البته در رابطه با طراحی مراحل، باید گفت که این بازی چندان تحسین برانگیز عمل نکرده است. کارهایی که در بازی‌های دیگر انجام می دهید را باید در Zombie Army 4: Dead War نیز تکرار کنید. در واقع، چیزی که باید در رابطه با بازی Zombie Army 4: Dead War بدانید، این است که در این بازی هدف صرفا کشتن یک سری مرده متحرک وفادار به هیتلر نیست! از آن جایی که بازی از یک داستان مشخص بهره می برد، شما در طول بازی خود باید ماموریت‌های کوچک ( Task ) مختلفی را انجام دهید. این فعالیت‌های بخش داستانی بازی، گاهی اوقات پا فراتر از صرفا حرکت کردن از نقطه A و رسیدن به نقطه B می گذارند ولی خب در مجموع، از این حیث بازی Zombie Army 4: Dead War نسبت به دیگر بازی‌های مشابه خود، چیز جدیدی را برای ارائه کردن ندارد. همچنین در طول بازی می توانید آیتم‌های مختلفی را که در محیط بازی رها شده پیدا کنید و از آن‌ها استفاده ببرید.

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

حالت Horde Mode بازی به این ترتیب است که زامبی‌ها به صورت موج‌های نامحدود ( Wave ) در مقابل شما ظاهر می شوند. هر وِیو، قدرت بیشتری نسبت به ویو قبلی داشته و این لوپ تا جایی ادامه پیدا می کند که بالاخره بازیکن به مردگان متحرک تسلیم شود. این حالت را هم می توانید به صورت Co Op تجربه کنید.

اگر از Sniper Elite III فاکتور بگیریم، بقیه نسخه های مجموعه Sniper Elite در بحث گرافیکی عملکرد بدی نداشته اند. از این لحاظ، قطعا Sniper Elite 4 یک سر و گردن بالاتر از بقیه SE‌ها بوده ولی خب Sniper Elite V2 هم توانسته دست کم در حدی ظاهر شود که به عنوان یک بازی مستقل، بتواند از خود دفاع کند. نسخه ریمستر Sniper Elite V2 نسبت به چیزی که انتظارش را داشتیم، ضعیف تر عمل کرد اما مجددا، می تواند حداقل نمره قبولی را دریافت کند. در رابطه با Zombie Army 4: Dead War، حقیقتا این بازی توانسته در حد و اندازه‌های Sniper Elite 4 ظاهر شود. تنها مشکلات فنی بازی، مربوط به سرورهای بازی می شوند که متاسفانه در وضعیت چندان مناسبی به سر نمی برند. به هر شکل به عنوان یک بازی ۴۵ دلاری، Zombie Army 4: Dead War کاربران کمی ندارد و طبیعتا انتظار می رود که اگر می خواهید روش Matchmaking قبل از شروع هر اپیزود را امتحان کنید، خیلی زود وارد دنیای بازی شوید. معطلی بیش از اندازه در لابی، گاهی اوقات می تواند آزاردهنده باشد. ولی خب زمانی که وارد دنیای بازی می شویم، چه به لحاظ هنری و چه به لحاظ فنی، عنوان Zombie Army 4: Dead War بازی قابل دفاعی است. از طراحی لوکیشن‌ها گرفته تا مدل‌‎های کاراکترها و همچنین مدل‌های زامبی ها. در توسعه بازی Zombie Army 4: Dead War از همان انجینی استفاده شده که Sniper Elite 4 از آن بهره برده است. مواردی نظیر کیفیت تکسچرها هم شما را آزار نخواهند داد.

مورد مهمی که در Zombie Army 4: Dead War مشاهده می شود، ارزش تکرار بالای بازی است. توصیه می شود برای این که از بازی نهایت لذت را ببرید، ابتدا بازی را بر روی درجه سختی Medium امتحان کرده و بعدا برای تجربه چالشی جدی تر، درجه سختی Hard را هم از دست ندهید. به این ترتیب، با فرض بر این که بازی را به صورت Solo تجربه نکرده و آن را به همراه دوستانتان جلو می برید، این فرصت را دارید که دست کم دو بار هر مرحله را تکرار کنید. البته که بازی Zombie Army 4: Dead War صرفا شامل بخش داستانی یا همان Campaign نمی شود! Horde Mode و ایونت‌های هفتگی هم در بازی حضور دارند تا ارزش تکرار بازی از چیزی که هست هم بالاتر رود! حالت Horde Mode بازی به این ترتیب است که زامبی‌ها به صورت موج‌های نامحدود ( Wave ) در مقابل شما ظاهر می شوند. هر وِیو، قدرت بیشتری نسبت به ویو قبلی داشته و این لوپ تا جایی ادامه پیدا می کند که بالاخره بازیکن به مردگان متحرک تسلیم شود. این حالت را هم می توانید به صورت Co Op تجربه کنید. و در نهایت، این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که خوشبختانه زامبی‌های بازی از تنوع قابل قبولی برخوردار هستند. البته هوش مصنوعی این زامبی‌ها بالانس نیست! شاید واقعا هدف Rebellion Developments هم همین بوده و قصد داشته از این طریق، چالش‌های متفاوتی را در مقابل شما قرار دهد. به هر ترتیب، چه عمدا و چه سهوا، می توان این مورد را یک مشکل و ضعف تلقی کرد.

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

ستفاده از الفاظی نظیر بهترین و یا کلماتی که معنی مشابه می دهند، برای بازی Zombie Army 4: Dead War قطعا اغراق است. با این حال، می توان تجربه این بازی را اکیدا توصیه کرد. با توجه به این که هنوز بازی بزرگ و چندان مورد انتظاری از سال ۲۰۲۰ منتشر نشده، Zombie Army 4: Dead War جزو بازی‌های خوب سال جاری به شمار می رود. تجربه این بازی برای طرفداران بازی‌های مشابه و افرادی که به دنبال یک زامبی کشی درست و حسابی آن هم به همراه دوستانشان می گردند، یک تجربه لذت بخش و به یاد ماندنی خواهد بود

استفاده از الفاظی نظیر بهترین و یا کلماتی که معنی مشابه می دهند، برای بازی Zombie Army 4: Dead War قطعا اغراق است. با این حال، می توان تجربه این بازی را اکیدا توصیه کرد. با توجه به این که هنوز بازی بزرگ و چندان مورد انتظاری از سال ۲۰۲۰ منتشر نشده، Zombie Army 4: Dead War جزو بازی‌های خوب سال جاری به شمار می رود. تجربه این بازی برای طرفداران بازی‌های مشابه و افرادی که به دنبال یک زامبی کشی درست و حسابی آن هم به همراه دوستانشان می گردند، یک تجربه لذت بخش و به یاد ماندنی خواهد بود ولی اگر کلا علاقه‌ای به این سبک و این چنین بازی‌ها ندارید، بعید می دانم که Zombie Army 4: Dead War در حدی خوب باشد که بتواند نظرتان را در رابطه با این سبک تغییر دهد. همان طور که در متن هم خواندید، Zombie Army 4: Dead War یک بازی بی نقص نیست ولی خب مشکلاتش غالبا قابل چشم پوشی هستند. نه از این حیث که مشکلاتی ریزی باشند، نه! بلکه از این نظر که این بازی آن قدر جذابیت و ارزش تکرار دارد که بتواند نظر شما را جلب کند. نظر نهایی در رابطه با تهیه کردن و یا نکردن این بازی، کاملا به خودتان و سلیقه‌تان برمی گردد ولی شک نکنید که Zombie Army 4: Dead War بهترین نسخه از این مجموعه محسوب می شود. عنوانی که حتی نسبت به Zombie Army Trilogy هم یک پیشرفت محسوب می شود و این توانایی را دارد که کاربران خود را برای چندین ساعت، مشغول و سرگرم نگه دارد.

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • دستتون درد نکنه اقای مقدم عزیز نقد عالی ای هستش
    الان اواسطش قرار دارم
    کل سری هیچوقت داستان خوبی نداشته نباید به دل گرفت
    من که به زودی بازیش میکنم و ۴ گانه اش رو تکمیل میکنم

  • سلام خدمت دوستان عزیز گیمفایی
    و عرض خسته نباشید به محمد آریامقدم بابت نقد
    این بازی به افرادی پیشنهاد میکنم که
    درجه اول همکاری تیمی (الخصوص با دوستان هم زبان)
    درجه دوم افرادی که از wwz لذت بردند(همین اواخر منتشر شد)
    درجه سوم وقت زنگ تفریحه بریم چند تا زامبی ادب کنیم
    داستانی و گرافیکی نباید انتظار بالایی داشت
    تنوع دشمن و مراحل بالایی دارد
    اما تنوع اسلحه پایین ولی دارای وزن (فرق برخورد گلوله به دشمن کاملا مشهوده)
    سیستم اپگرید کردن میتونست بهتر باشد اما در نوع خودش جالبه
    یکسری چالش و ایتم قابل جمع آوری وجود دارد گاها رو مخ اند
    صدا گذاری نه خوب نه بد
    از نظر شخصی بنده این عنوان ارزش بالایی به صورت چند نفره دارد
    اگر دوست دارید به صورت تک نفره بروید وقت خودتون تلف نکنیدبرید سراغ عنوان دیگر
    اگر سوالی بود در خدمت عزیزان هستم

    • Farzad گفت:

      سلام دوست عزیز من با اسپلیت کردن این بازی به مشکل برخوردم، آیا امکان اسپلیت کردن صفحه نمایش و انجام دونفره بازی با یک دستگاه PS4 وجود داره؟ ممنون میشم اگه روش دقیقش رو بگید، چون بازیهای رزیدنت ایول ۵ و ۶ و رولیشنز۲ به سادگی اسپلیت میشن ولی این بازی گزینه دونفره هست ولی دسته دوم رو نمی‌شناسه و نتونستم اسپلیت کنم.

همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا
همه‌جا زامبی! | نقد و بررسی بازی Zombie Army 4: Dead War - گیمفا