پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III

سعید آقابابایی
۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

به شخصه علاقه خیلی زیادی به بازی های دارای دوربین ایزومتریک دارم، مخصوصا اگر نقش آفرینی هم باشند که دیگر چه بهتر. این علاقه و عشق برای دوستداران این زاویه دوربین، معمولا از دیابلو سرچشمه گرفته است و بنده نیز از زمانی که عاشق شاهکار بی بدیل بلیزاردی یعنی دیابلو شدم، به بازی های دارای دوربین ایزومتریک علاقه زیادی پیدا کردم. در این سبک و با این زاویه دوربین تا به امروز عناوین زیادی از قبیل Sacred Citade، How to Survive، Torchlight ،Van Helsing ،Divinity Original Sin، pillars of Eternity و بسیاری بازی های دیگر  که برخی از آنها خوب عمل نکرده اند و برخی نیز توانسته اند موفقیت آمیز ظاهر شده و طرفداران خود را داشته باشند. عنوانی که امروز قصد داریم آن را با شما عزیزان بررسی نماییم، از همین سبک عناوین است که توانسته است موفق عمل کند و شاهد یک ۳ گانه از َآن هستیم که همین انتشار ۳ بازی نشان می دهد که بازی توانسته به موفقیت دست پیدا کند که سازندگان سراغ ساخت بعدی ها رفته اند. صحبت از فرنچایز جذاب اکشن نقش آفرینی و ایزومتریک The Incredible Adventures of Van Helsing است که توانسته اند تا با ۳ نسخه خود، نامشان را به عنوان بک دیابلو کلون باکیفیت مطرح کنند که البته شخصیتی کاملا مجزا دارد و یک تقلید نیست.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

The Incredible Adventures of Van Helsing III هرگز یک دیابلو نیست و نخواهد بود، اما یک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک گیم پلی محور جذاب است که آن قدر مکانیک های گیم پلی و لوتینگ و ارتقای آن شما را جذب و درگیر می کند که از دیگر تقص ها چشم پوشی کرده و این عنوان را تجربه نمایید. گیم پلی قدرتمند و متنوع بازی کاملا جور بخش های دیگر بازی مثل داستان آبکی و گرافیک قدیمی را کشیده است و موفق می شود یک تنه بازی را سرمنزل مقصود برساند چرا که   اصل کار در بازی های این سبک همین گیم پلی قدرتمند و جذاب و متنوع است. بدون شک سازندگان عناوین این سبک خوب می دانند که بازیبازی که بخواهد بازی آن ها را بخرد و این سبک را دوست دارد، بارها و بارها Diablo ها را بازی کرده است و حالا می خواهد سراغ بازی دیگری برود و قطعا و قطعا بازی آن ها را در هر زمینه ای و لحظه لحظه با Diablo مقایسه خواهد کرد پس باید نکات جذابی را در اختیارش قرار دهند تا ناگهان توی ذوقش نخورد و بتواند بازی را تا انتها دنبال کند. The Incredible Adventures of Van Helsing III این جذابیت را داراست

در واقع این سری با این که الگوهای مستقیمی از دیابلو گرفته است و از نکات مثبت آن شاهکار به خوبی استفاده کرده است، ولی المان های خاصش آن را از دیابلو و هر بازی دیگری جدا می کند.   به تازگی نسخه سوم این سری نیز بعد از دو بازی نخست که سرانجام برای پلی استیشن ۴ عرضه شدند، راه خود را به سمت پلی استیشن باز کرد و حالا یک عنوان کاملا جدید برای پلی استیشن  ۴ محسوب می شود که د در واقع یک پورت بعد از گذشت ۵ سال از زمان انتشار بازی سوم برای رایانه های شخصی در سال ۲۰۱۵ است که تازه یادش افتاده برای پلی استیشن هم عرضه شود! در این مطلب قصد داریم که به بررسی دقیق تمامی بخش ها و جزییات بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III بپردازیم و این عنوان را از زوایای مختلف تحلیل کرده و به بررسی المان های آن بپردازیم تا شما عزیزان بیشتر با این بازی آشنا شده و با خواندن این مطلب تصمیم بگیرید که آیا خرید این عنوان می تواند برای شما با توجه به سلیقه تان مناسب باشد یا خیر. لازم به ذکر است که این بررسی همان طور که قبل تر خدمت شما عزیزان عرض کردم بر اساس نسخه پلی استیشن ۴ و جدید بازی که چند روز است عرضه شده  انجام گرفته است. پیشنهاد می کنم اگر به این عنوان علاقمند هستید یا به طور کلی طرفدار عناوین اکشن نقش آفرینی با دوربین ایزومتریک و عناوینی از قبیل دیابلو هستید، در ادامه مطلب “نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III با من و گیمفا همراه شوید.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

شما در بازی می توانید از بین چند کلاس مختلف و بر اساس سبک مبارزه هر یک که کاملا یونیک است، شخصیت مورد علاقه خود را بسازید و وارد بازی شوید. در بازی می توانید از سلاح سرد مثل شمشیر در مبارزات استفاده کنید و یا روی به سلاح های گزم و دور زن بیاورید و یا به نوعی ترکیبی از هر دو را داشته باشید. مثلا من که خود شخصیت شماتیک ون هلسینگ که در بازی های قبلی و کاور بازی هم هست انتخاب می کنم، مبارزات را از راه دور انجام می دهم زیرا که او به نوعی یک گان اسلینگر است. می توانید شخصیت شوالیه را بردارید و کاملا از نزدیک عمل کنید و یا شخصیت جادوگر و یک شخصیت غول پیکر در یک زره رباتیک و…. که اینها ارزش تکرار بازی را بالا می برند زیرا هر کدام به طور ۱۰۰ درصد از یکدیگر متفاوت است و بازی را تبدیل به چیز دیگری می کنند.

همان طور که قطعا می دانید و قبلا نیز به این موضوع اشاره کرده ام، عناوین سبک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک، معمولا بازی هایی بر اساس داستان قدرتمند و داستان گویی قوی قرار نداشته و به طور خلاصه عناوین داستان محوری نیستند. حتی خود پادشاه این سبک یعنی بازی دیابلو هم با این که داستان بسیار خوب و جذاب و “بلیزاردی” دارد و هیچ بازی هم سبکش توان رقابت با آن را ندارد، باز هم در مقایسه با بازی های سبک های دیگر که بسیار به داستان های قدرتمند وابسته هستند و مثلا در مقایسه با عناوینی مثل ویچر و بایوشاک و … هیچ حرفی از لحاظ داستانی برای گفتن ندارد. The Incredible Adventures of Van Helsing III نیز از این قائده مستثنی نیست و و نباید از آن انتظار داستانی درگیر کننده و جذاب و حتی مقداری جالب را هم نداشته باشید. در واقع اصلا نمی توان روی آن به عنوان یک بازی که داستانش شما را به خود جذب کند و به دنبال خود بکشاند حساب کنید. در واقع داستان در این بازی تنها دلیلی برای وصل کردن مراحل و اتفاقات بازی به هم و دادن دلیلی به شما برای این که دشمنان را بکشید است و نه چیزی بیشتر. The Incredible Adventures of Van Helsing III موفق نشده است تا داستانی جذاب و پرکشش را برای مخاطب تعریف کند و علاوه بر این شخصیت های بازی هم یکی از دیگری سطحی تر هستند و از خود شخصیت های اصلی گرفته تا فرعی حتی یک نفر هم نیست که شخصیت پردازی وی عمقی داشته باشد و ذره ای برای بازیباز اهمیت پیدا کند.  احتمالا  بعد از یکی دو ساعت از گذشت بازی کلا یادتان می رود که دارید یک روند داستانی را طی می کنید و بازی برایتان فقط تبدیل به گیم پلی می شود و نه دیالوگی را گوش می دهید و نه داستان را دنبال می کنید.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

The Incredible Adventures of Van Helsing III یک دیابلو کلون باکیفیت است که در بخش گیم پلی و مخصوصا در زمینه عمق المان ها و مکانیک های گیم پلی، بسیار هیجان انگیز و لذتبخش از کار در آمده است و بهتر است بگویم که از بسیاری از دیابلو کلون ها در بخش گیم پلی موفق تر عمل کرده است. سازندگان بازی با این که از دیابلو کاملا الگو گرفته اند، اما لااقل خودشان نیز تلاش کرده و چندین المان جدید و خاص را نیز برای مجزا کردن بازیشان به گیم پلی افزوده اند که سببب شده این بازی حس یک بازی کاملا جدید که شبیه آن را زیاد تجربه نکرده اید باشد.

The Incredible Adventures of Van Helsing III در زمینه بصری پرفراز و نشیب عمل کرده است و می توانیم بگوییم در معدود زمینه هایی خوب، در اکثر موارد کاملا معمولی و در برخی زمینه ها نیز افتضاح عمل کرده است و کلیت سطح گرافیک، متوسط رو به پایین شده است. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که همان طور که قبلا هم در نقد بازی نخست سری خدمت شما عرض کرده ام، شاید درست نباشد که عنوانی که در اصل سال ۲۰۱۵ منتشر شده را با مقیاس بصری عناوین سال ۲۰۲۰ بسنجیم اما نهایتا می دانیم که این بازی برای کاربران پلی استیشن یک عنوان کاملا جدید است که در سال ۲۰۲۰ برایشان منتشر شده و انتظار گرافیک خوبی را از آن دارند. The Incredible Adventures of Van Helsing III در ابن بخش مشکلات نسبتا زیادی دارد و واقعا انتظار داشتیم تا سازندگان بعد از ۵ سال وقتی که می خواهند بازی را برای پلی استیشن پورت کنند مقداری بهبود گرافیکی و پولیش روی بازی انجام دهند اما متاسفانه این اتفاق نیافتاده است. در ابتدا با صحبتی کوتاه در مورد طراحی هنری بازی آغاز می کنیم که تنها نکته مثبت بصری بازی است و خوشبختانه از لحاظ طراحی هنری، The Incredible Adventures of Van Helsing III جذابیت بالایی دارد و طراحی محیط ها و مراحل و فضاسازی بازی به خوبی و زیبایی انجام شده است.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

 سیستم لول زدن و ارتقای The Incredible Adventures of Van Helsing III به معنای واقعی کلمه “فوق العاده” است و دقیقا بهترین نکته کل بازی محسوب می شود که از بسیاری عناوین این ژانر پیچیده تر و جذاب تر است. شما باید در بازی کاملا هوشمندانه Skill Point های خود را در راستای المان ها و مهارت ها و ارتقاهای مهم بر اساس سبک بازی و کلاستان هزینه کنید. با هر لول زدن شما ۳ امتیاز Attribute Point و ۲ امتیاز Skill Point به دست می آورید. این Skill Point و Attribute Point ها از کشتن دشمنان و لول زدن در بازی به دست می آیند. شما با لول زدن Attribute Point می گیرید که آن ها را باید بر روی بخشی که علاقمند هستید شخصیتتان در آن پیشرفت کنید هزینه نمایید که شامل مواردی مثل Body که قدرت مبارزات نزدیک را زیاد می کند، Dexterity که قدرت مبارزات دور را بالا می برد، شانس که احتمال پیدا کردن آیتم های ارزشمند را بالا می برد و wil که روی Mana ی شما تاثیرگذار است می باشند. علاوه بر اینها شما اسکیل پوینت هم کسب می کنید که مربوط به مهارت هاست. 

البته باید این را هم بگویم که طراحی محیط ها بسیار بسیار شبیه به عناوین اول و دوم است که خود این موضوع یک نکته منفی تلقی می شود زیرا خیلی وقت ها حس می کنید رسما مناطق کپی شده اند! با وجود طراحی هنری جذاب و مناسب، رنگ بندی بازی مثل دو بازی قبلی بسیار ضعیف و مرده است و شما را کسل و دلزده می کند. درست است که رنگ بندی مرده بازی در راستای داستان و دنیای تاریک و صنعتی بازی انجام شده است اما باز هم اغراق زیادی در بی روح کردن محیط ها صورت گرفته است. در زمینه فنی و از لحاظ کیفیت تصویر و وضوح دید و کیفیت تکسچرها و بافت ها The Incredible Adventures of Van Helsing III افتضاح است و هیچ گونه نکته مثبتی را در این زمینه شاهد نیستیم. و سازندگان برای پورت کردن بازی در ۵ سال بعد، زحمت خاصی برای بهتر کردن جلوه های بصری به خود نداده اند و دقیقا انگار در حال بازی کردن همان عنوان ۲۰۱۵ هستیم. در بازی شاهد دیر لود شدن برخی بافت ها هستیم که البته آزار دهنده نمی شود. خوشبختانه در طول تجربه نسخه پلی استیشن ۴ بازی شاهد افت فریم و باگ های خاص گرافیکی نبودم و ایرادات گرافیکی بازی ناشی از کیفیت پایین بافت ها و تکسچرهای آن است.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

تمام لول زدن ها و ارتقای مهارت ها و … برای همراه همیشگی شما در هر ۳ بازی به نام بانو کاترینا که یک روح است نیز وجود دارد و باید او را نیز ارتقا دهید که خود او و مهارت هایش و نوع ارتقای سطح او در مسیر دفاعی و هجومی و نبرد نزدیک و … خودش کلی جذابیت دارد و عمق گیم پلی بازی را دو برابر کرده است. تصور کنید هر چه که برای شخصیت اصلی گفتیم و ازتقاها و .. برای بانو کاترینا نیز وجود دارد و وی لول می زند و ارتقا می خواهد و می توانید رفتار وی در مبارزه را تعیین کنید. وی کلی ارتقا و فنون و قابلیت های مختلف دارد که با اسکیل پوینت و لول زدن فعال می شوند و همین طور امتیازهای Attribute Point که دقیقا باید مانند شخصیت اصلی آن ها را خرج کنید. این گونه و با وجود این همراه، مبارزات بازی بسیار بسیار جذاب تر شده اند و در واقع شما می توانید اساس و پایه یک گروه دو نفره متشکل از دو مبارز حرفه ای با سبک مختلف را پایه ریزی کنید. یعنی مثلا شخصیت خود را در مبارزات نزدیک ارتقا دهید و کاترینا را در مبارزات از راه دور و یا برعکس. همینطور می توانید کلا تمرکز ارتقاهای کاترینا را بر روی ون هلسینگ بگذارید و مثلا امتیازهای ارتقای وی را بر روی قابلیتی از او خرج کنید که باعث می شود قدرت دفاعی ون هلسینگ بالاتر برود.

صحبت در مورد بخش گیم پلی The Incredible Adventures of Van Helsing III برعکس سایر بخش های آن، بسیار جذاب است که با خواندن ادامه مطلب و توضیحات بخش گیم پلی خودتان این را کاملا در می یابید،  The Incredible Adventures of Van Helsing III بدون شک یک بازی گیم پلی محور است که گیم پلی آن جور تمامی بخش های بازی را کشیده است و به حدی جذاب است که با توجه به آن بتوانیم از این بازی به عنوان یک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک جذاب یاد کنیم و حالا که برای پلی استیشن ۴ منتشر شده است یکی از بهترین گزینه ها برای علاقمندان این سبک به حساب می آید. با درصد اطمینان بالایی می توانیم بگوییم در این قبیل بازی ها گیم پلی است که موفقیت یا شکست بازی را تعیین می کند. اگر گیم پلی یک بازی این سبک بسیار خوب باشد، می توان آن را در زمره بازی های موفق این سبک قرار داد و خوشبختانه این اتفاق در The Incredible Adventures of Van Helsing III رخ داده است و بدون شک هر چه که نکات مثبت از این بازی می گوییم و از آن به عنوان یک بازی موفق یاد می کنیم به همین خاطر است. شما در بازی می توانید از بین چند کلاس مختلف و بر اساس سبک مبارزه هر یک که کاملا یونیک است، شخصیت مورد علاقه خود را بسازید و وارد بازی شوید. در بازی می توانید از سلاح سرد مثل شمشیر در مبارزات استفاده کنید و یا روی به سلاح های گزم و دور زن بیاورید و یا به نوعی ترکیبی از هر دو را داشته باشید. مثلا من که خود شخصیت شماتیک ون هلسینگ که در بازی های قبلی و کاور بازی هم هست انتخاب می کنم، مبارزات را از راه دور انجام می دهم زیرا که او به نوعی یک گان اسلینگر است. می توانید شخصیت شوالیه را بردارید و کاملا از نزدیک عمل کنید و یا شخصیت جادوگر و یک شخصیت غول پیکر در یک زره رباتیک و…. که اینها ارزش تکرار بازی را بالا می برند زیرا هر کدام به طور ۱۰۰ درصد از یکدیگر متفاوت است و بازی را تبدیل به چیز دیگری می کنند.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

در بخش ارتقاهای مهارت ها علاوه بر این که تعداد زیادی مهارت های متنوع وجود دارد بلکه هر کدام از اینها چندین ارتقای مختلف دارند و جداگانه لول می خورند و می توانید روی هر کدامشان چندین پاور آپ و ارتقای دیگر سوار کنید که این موارد عمق بسیاری را به بازی بخشیده اند. برخی از این پاورآپ ها را شما می توانید در سطوح خاصی از آن قابلیت فعال کنید یعنی مثلا با رسیدن قابلیتتان به سطح ۵ یک پاورآپ خاص را می توانید بخرید و با رسیدن قابلیت به ۱۰ یک پاور اپ خاص دیگر نیز می توانید به قابلیتتان اضافه نمایید و آن را قدرتمندتر کنید.همینطور یک سری قابلیت های Passive نیز وجود دارند که می توانید روی آن ها نیز سرمایه گذاری نمایید. حتی یک عدد قابلیت و مهارت در بازی کلی داستان دارد و عمق بالایی به مبارزات می بخشد. چه برسد به این که کلی قابلیت ویژه و مهارت دارید که هر کدامشان کلی ارتقا و جذابیت دارند.

مبارزات بازی با توجه به آن همه المان ارتقا و مهارت ها و شخصیت همراه و کلی تاکتیک و مکانیک و تجهیزات مختلف، بسیار بسیار عمیق و جذاب هستند و مخصوصا در مراحل بالاتر و درجات سختی بیشتر به طور کامل نیاز به هوشمندی بالای شما دارند و استفاده درست از قابلیت هایتان، زیرا حالت نرمال این بازی هم آسان نیست. ناگهان در بازی موجی وحشتناک از دشمنان بر سرتان می ریزند که اگر مراقب نباشید در یک لحظه وسطشان گیر می افتید و کشته می شوید. همینطور کاترینا نیز ممکن است کشته شود و مدت زمانی وی را در اختیار نداشته باشید تا دوباره ظاهر شود. Replayibility یا همان داشتن ارزش تکرار بالا یکی از نکات بسیار مهم در عناوین این سبک  است که The Incredible Adventures of Van Helsing III با گیم پلی عمیق، چندین کلاس مختلف، سیستم لوتینگ و ارتقای جذاب و همینطور فعالیت های گوناگون در شاخه های مختلف باعث می شود تا  این انگیزه را داشته باشید که مجددا پای به دنیای بازی بگذارید  و دوست دارید لااقل یک بار دیگر روی درجه سختی بالاتر مجددا آن را به اتمام برسانید که این برای یک بازی اکشن نقش آفرینی ایزومتریک یک نکته بسیار بسیار مثبت است. در دو عنوان قبلی یکی از نقاط ضعف تنوع دشمنان بود ولی در نسخه سوم این موضوع بسیار بهتر شده است و در همین چند ساعتی که بازی را انجام داده ام بیشتر از ۸-۹ نوع دشمن مختلف و جذاب دیده ام. راستش با گفتن این نکته مثبت باید به یک نکته منفی هم در همین راستا اشاره کنم. این نکته منفی شباهت بسیار بسیار زیاد بازی به دو نسخه قبلی (غیر از دشمنان) است که حتی باید بگویم انگار ۸۰ درصد محیط ها و مناطق بازی دقیقا و کاملا مثل دو نسخه قبل هستند و این برای عنوانی شماره دار اصلا درست نیست که انگار محیط ها و مراحلش از هم کپی شده اند. به نوعی از نظر طراحی مراحل و محیط ها و مناطق مختلفی که در بازی می بینید، انگار فقط همین دشمنان هستند که نسبت به بازی های قبلی فرق کرده اند! بازی به طور عجیب و غریبی کپی مناطق بازی قبلی است و باور کنید دقیقا گاهی حس می کنم که عینا این مناطق را در بازی های قبلی تجربه کرده ام و هیچ فرقی نکرده است. از دیگر موارد نسبتا منفی بازی باید به زمان لودینگ اشاره کرد که با این که در حد بازی های فاجعه از این نظر نیست ولی زمان های لودینگ کوتاهی هم ندارد و هر بار از یک منطقه می خواهید به جای دیگر بروید یا سفر سریع انجام دهید، باید مقداری معطل لودینگ شوید که گاها آزارتان می دهند.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

مبارزات بازی با توجه به آن همه المان ارتقا و مهارت ها و شخصیت همراه و کلی تاکتیک و مکانیک و تجهیزات مختلف، بسیار بسیار عمیق و جذاب هستند و مخصوصا در مراحل بالاتر و درجات سختی بیشتر به طور کامل نیاز به هوشمندی بالای شما دارند و استفاده درست از قابلیت هایتان، زیرا حالت نرمال این بازی هم آسان نیست. ناگهان در بازی موجی وحشتناک از دشمنان بر سرتان می ریزند که اگر مراقب نباشید در یک لحظه وسطشان گیر می افتید و کشته می شوید. همینطور کاترینا نیز ممکن است کشته شود و مدت زمانی وی را در اختیار نداشته باشید تا دوباره ظاهر شود.

در قسمتی از بازی که Secret Lair نام دارد و در واقع هاب اصلی بازی است، بیشتر از هر هاب دیگری که تا امروز دیده اید فعالیت مختلف وجود دارد! در اینجا می توانید انواع و اقسام فعالیت ها از گرفتن برخی ماموریت ها، خرید و فروش آیتم ها، ارتقای تجهیزات (به صورت Enchant و قرار دادن اسانس و قوی کردن برخی المان های آنها و حتی ترکیب آیتم ها با هم)، ذخیره کردن برخی از تجهیزات در صندوق، ساخت آیتم های جدید، نگه داری از کایمرای خود و فرستادنش به ماموریت و همینطور تجهیز و قوی کردن ارتش خود (تمرین دادن و ارتقای آنها از نظر کمیت و کیفیت و خلق کاپیتان های قدرتمند با قابلیت های گوناگون برای رهبری افراد در ماموریت ها و ….) در کنار برخی فعالیت های دیگر وجود دارد که می توانید تمام این ها را در این بخش انجام دهید و همین ها باعث شده اند که از چندین ساعتی که بازی کرده ام شاید نصفش را در این هاب بوده ام که اصلا هم غیر جذاب نیست و اتفاقا عمق خوبی به گیم پلی بخشیده است.  در بازی علاوه بر ماموریت های داستانی ماموریت های فرعی نیز وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید جوایز خاصی بگیرید و زودتر لول بزنید. مراحلی مثل بازی قبلی در The Incredible Adventures of Van Helsing III وجود دارند که به هاب یا همان محل امن شما دشمنان به صورت موج های مختلف حمله می کنند و دقیقا بازی تبدیل می شود به یک دفاع از قلعه. یعنی باید تله های گوناگون بسازید و آنها در نقاط استراتژیک منطقه امن خود قرار دهید تا راه را بر موج های دشمنان ببندند و خودتان نیز با توجه به آن که از چندین طرف به شما حمله می شود، باید مدام به مناطق مختلف بروید و جاهایی که می بینید دشمنان پیشروی بیشتری کرده اند را پاکسازی کنید تا دستشان به منطقه شما نرسد.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

 نباید از The Incredible Adventures of Van Helsing III انتظار داستانی درگیر کننده و جذاب و حتی مقداری جالب را هم نداشته باشید. در واقع اصلا نمی توان روی آن به عنوان یک بازی که داستانش شما را به خود جذب کند و به دنبال خود بکشاند حساب کنید. در واقع داستان در این بازی تنها دلیلی برای وصل کردن مراحل و اتفاقات بازی به هم و دادن دلیلی به شما برای این که دشمنان را بکشید است و نه چیزی بیشتر. The Incredible Adventures of Van Helsing III موفق نشده است تا داستانی جذاب و پرکشش را برای مخاطب تعریف کند و علاوه بر این شخصیت های بازی هم یکی از دیگری سطحی تر هستند و از خود شخصیت های اصلی گرفته تا فرعی حتی یک نفر هم نیست که شخصیت پردازی وی عمقی داشته باشد و ذره ای برای بازیباز اهمیت پیدا کند.  احتمالا  بعد از یکی دو ساعت از گذشت بازی کلا یادتان می رود که دارید یک روند داستانی را طی می کنید و بازی برایتان فقط تبدیل به گیم پلی می شود و نه دیالوگی را گوش می دهید و نه داستان را دنبال می کنید.

تله های گوناگون و مختلفی در این بخش وجود دارند که هر کدام کاربرد و مزایای خود را دارند و اگر درست و به جا استفاده شوند بسیار کارآمد هستند زیرا کار در موج های آخر می تواند واقعا سخت شود. این بخش های دفاع از قلعه تنوع خوبی را به گیم پلی بازی بخشیده اند و یک رفع خستگی هیجان انگیز بین مراحل بازی به شمار می روند. همچنین در این هاب می توانید چند آیتم بلااستفاده ای را که دارید به جای فروختن به نزد آهنگر ببرید و چند عدد از آنها را با هم ترکیب کنید تا یک آیتم تصادفی قوی تر ساخته شود که گاها شاهد خلق تجهیزاتی جذاب در این بخش خواهید بود. همچنین برخی تجهیزات مکان های خالی برای اضافه کردن اسانس دارند که دقیقا حکایت الماس های دیابلو است که در تجهیزات جای می دادیم.  استفاده از این اسانس ها منوط به این است که آیتم مورد نظر جای اسانس داشته باشد و عدد جای خالی اسانس آن به اندازه ای باشد که بتوانیم اسانس ها را که اعداد مختلفی دارند در آن جای دهیم. این اسانس ها هم هر کدام مواردی را به آن آیتم اضافه می کنند و هر کدام بر روی سلاح، زره و تجهیزات جانبی اثر متفاوتی دارند. یعنی به عنوان مثال یکی از اسانس ها اگر بر روی شمشیر و تفنگ استفاده شود قدرت ضربه را بالا می برد، اگر بر روی لباس، کفش، کلاه و.. استفاده شود مقاومت را بالا می برد و اگر بر روی تجهیزات جانبی مثل انگشتر و گردنبند آن را فعال کنید، باعث می شود تا شانس یافتن آیتم های با کیفیت تر در بازی برای شما بیشتر شود.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

از موارد نسبتا منفی بازی باید به زمان لودینگ اشاره کرد که با این که در حد بازی های فاجعه از این نظر نیست ولی زمان های لودینگ کوتاهی هم ندارد و هر بار از یک منطقه می خواهید به جای دیگر بروید یا سفر سریع انجام دهید، باید مقداری معطل لودینگ شوید که گاها آزارتان می دهند. 

سیستم لول زدن و ارتقای The Incredible Adventures of Van Helsing III به معنای واقعی کلمه “فوق العاده” است و دقیقا بهترین نکته کل بازی محسوب می شود که از بسیاری عناوین این ژانر پیچیده تر و جذاب تر است. شما باید در بازی کاملا هوشمندانه Skill Point های خود را در راستای المان ها و مهارت ها و ارتقاهای مهم بر اساس سبک بازی و کلاستان هزینه کنید. با هر لول زدن شما ۳ امتیاز Attribute Point و ۲ امتیاز Skill Point به دست می آورید. این Skill Point و Attribute Point ها از کشتن دشمنان و لول زدن در بازی به دست می آیند. شما با لول زدن Attribute Point می گیرید که آن ها را باید بر روی بخشی که علاقمند هستید شخصیتتان در آن پیشرفت کنید هزینه نمایید که شامل مواردی مثل Body که قدرت مبارزات نزدیک را زیاد می کند، Dexterity که قدرت مبارزات دور را بالا می برد، شانس که احتمال پیدا کردن آیتم های ارزشمند را بالا می برد و wil که روی Mana ی شما تاثیرگذار است می باشند. علاوه بر اینها شما اسکیل پوینت هم کسب می کنید که مربوط به مهارت هاست. در بخش ارتقاهای مهارت ها علاوه بر این که تعداد زیادی مهارت های متنوع وجود دارد بلکه هر کدام از اینها چندین ارتقای مختلف دارند و جداگانه لول می خورند و می توانید روی هر کدامشان چندین پاور آپ و ارتقای دیگر سوار کنید که این موارد عمق بسیاری را به بازی بخشیده اند. برخی از این پاورآپ ها را شما می توانید در سطوح خاصی از آن قابلیت فعال کنید یعنی مثلا با رسیدن قابلیتتان به سطح ۵ یک پاورآپ خاص را می توانید بخرید و با رسیدن قابلیت به ۱۰ یک پاور اپ خاص دیگر نیز می توانید به قابلیتتان اضافه نمایید و آن را قدرتمندتر کنید.همینطور یک سری قابلیت های Passive نیز وجود دارند که می توانید روی آن ها نیز سرمایه گذاری نمایید. حتی یک عدد قابلیت و مهارت در بازی کلی داستان دارد و عمق بالایی به مبارزات می بخشد. چه برسد به این که کلی قابلیت ویژه و مهارت دارید که هر کدامشان کلی ارتقا و جذابیت دارند.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

در دو عنوان قبلی یکی از نقاط ضعف تنوع دشمنان بود ولی در نسخه سوم این موضوع بسیار بهتر شده است و در همین چند ساعتی که بازی را انجام داده ام بیشتر از ۸-۹ نوع دشمن مختلف و جذاب دیده ام. راستش با گفتن این نکته مثبت باید به یک نکته منفی هم در همین راستا اشاره کنم. این نکته منفی شباهت بسیار بسیار زیاد بازی به دو نسخه قبلی (غیر از دشمنان) است که حتی باید بگویم انگار ۸۰ درصد محیط ها و مناطق بازی دقیقا و کاملا مثل دو نسخه قبل هستند و این برای عنوانی شماره دار اصلا درست نیست که انگار محیط ها و مراحلش از هم کپی شده اند. به نوعی از نظر طراحی مراحل و محیط ها و مناطق مختلفی که در بازی می بینید، انگار فقط همین دشمنان هستند که نسبت به بازی های قبلی فرق کرده اند! بازی به طور عجیب و غریبی کپی مناطق بازی قبلی است و باور کنید دقیقا گاهی حس می کنم که عینا این مناطق را در بازی های قبلی تجربه کرده ام و هیچ فرقی نکرده است.

فکر کرده اید که کار ارتقا با Skill Point و Attribute Point تمام می شود؟ خیر دوستان! در واقع شخصیت اصلی شما ۳-۴ صفحه مختلف مربوط به ازتقا دارد. یک صفحه مربوط به Perk هم دارید که در آنجا با افزایش امتیاز شهرتتان و انجام چالش های مختلف می توانید امتیاز Perk کسب کنید و با آن امتیاز یک عدد Perk را از بین کلی موارد جذاب انتخاب کرده و فعال کنید. باز هم این آخر کار نیست زیرا تمام این لول زدن ها و ارتقای مهارت ها و … برای همراه همیشگی شما در هر ۳ بازی به نام بانو کاترینا که یک روح است نیز وجود دارد و باید او را نیز ارتقا دهید که خود او و مهارت هایش و نوع ارتقای سطح او در مسیر دفاعی و هجومی و نبرد نزدیک و … خودش کلی جذابیت دارد و عمق گیم پلی بازی را دو برابر کرده است. تصور کنید هر چه که برای شخصیت اصلی گفتیم و ازتقاها و .. برای بانو کاترینا نیز وجود دارد و وی لول می زند و ارتقا می خواهد و می توانید رفتار وی در مبارزه را تعیین کنید. وی کلی ارتقا و فنون و قابلیت های مختلف دارد که با اسکیل پوینت و لول زدن فعال می شوند و همین طور امتیازهای Attribute Point که دقیقا باید مانند شخصیت اصلی آن ها را خرج کنید. این گونه و با وجود این همراه، مبارزات بازی بسیار بسیار جذاب تر شده اند و در واقع شما می توانید اساس و پایه یک گروه دو نفره متشکل از دو مبارز حرفه ای با سبک مختلف را پایه ریزی کنید. یعنی مثلا شخصیت خود را در مبارزات نزدیک ارتقا دهید و کاترینا را در مبارزات از راه دور و یا برعکس. همینطور می توانید کلا تمرکز ارتقاهای کاترینا را بر روی ون هلسینگ بگذارید و مثلا امتیازهای ارتقای وی را بر روی قابلیتی از او خرج کنید که باعث می شود قدرت دفاعی ون هلسینگ بالاتر برود.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

The Incredible Adventures of Van Helsing III بدون شک یک بازی گیم پلی محور است که گیم پلی آن جور تمامی بخش های بازی را کشیده است و به حدی جذاب است که با توجه به آن بتوانیم از این بازی به عنوان یک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک جذاب یاد کنیم و حالا که برای پلی استیشن ۴ منتشر شده است یکی از بهترین گزینه ها برای علاقمندان این سبک به حساب می آید. با درصد اطمینان بالایی می توانیم بگوییم در این قبیل بازی ها گیم پلی است که موفقیت یا شکست بازی را تعیین می کند. اگر گیم پلی یک بازی این سبک بسیار خوب باشد، می توان آن را در زمره بازی های موفق این سبک قرار داد و خوشبختانه این اتفاق در The Incredible Adventures of Van Helsing III رخ داده است و بدون شک هر چه که نکات مثبت از این بازی می گوییم و از آن به عنوان یک بازی موفق یاد می کنیم به همین خاطر است.

در قسمت فعال کردن آیتم ها و تجهیزات و لباس ها، وضعیت این عنوان دقیقا مثل دو بازی قبل است و به همین خاطر گریزی به آنها می زنیم. در این زمینه The Incredible Adventures of Van Helsing III (مانند دو بازی قبلی اش) کاملا مثل Diablo عمل می کند و چرخه ای باز می شود که دور شخصیت قرار دارد و در هر بخش آن چرخه یک قسمت تجهیزات شخصیت قرار دارد که برای هر دو شخصیت بازی این چرخه وجود دارد. برای ون هلسینگ شما می توانید شمشیر، تفنگ، کلاه، لباس، دستکش، کمربند، کفش، دو انگشتر، گردنبند و یک آیتم ویژه را فعال کنید که همین موضوع و پیدا کردن آیتم های مختلف و ارزشمند در بازی و مقایسه آنها با آیتمی که روی شخصیتتان فعال است و عوض کردن آن ها یکی از بخش های جذاب و عالی بازی است و لذت دوچندانی به سیستم لوتینگ در بازی بخشیده است. ارزش آیتم ها نیز در بازی مانند Diablo با رنگ آنها مشخص می شود و از آیتم های معمولی تا بسیار کمیاب و ارزشمند در بازی وجود دارند. البته لازم به ذکر است که برای کاتارینا شما تنها می توانید یک سلاح و یک لباس و دو حلقه و یک گردنبند را فعال کنید و دیگر بخش ها برای او وجود ندارند. با استفاده کردن هر آیتم روی شخصیت ون هلسینگ، ظاهر وی نیز بسته به شکل آن آیتم تغییر می کند که البته تنوع خیلی زیادی را نسبت به عنوان Diablo که Icon و Idol این سبک است، در این زمینه شاهد نیستیم. همانطور که در توضیحات بخش های مختلف گیم پلی شاهد بودید، The Incredible Adventures of Van Helsing III یک دیابلو کلون باکیفیت است که در بخش گیم پلی و مخصوصا در زمینه عمق المان ها و مکانیک های گیم پلی، بسیار هیجان انگیز و لذتبخش از کار در آمده است و بهتر است بگویم که از بسیاری از دیابلو کلون ها در بخش گیم پلی موفق تر عمل کرده است. سازندگان بازی با این که از دیابلو کاملا الگو گرفته اند، اما لااقل خودشان نیز تلاش کرده و چندین المان جدید و خاص را نیز برای مجزا کردن بازیشان به گیم پلی افزوده اند که سببب شده این بازی حس یک بازی کاملا جدید که شبیه آن را زیاد تجربه نکرده اید باشد.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

اگر گیم پلی The Incredible Adventures of Van Helsing III ذره ای سطح پایینی داشت به هیچ عنوان آن را به کسی توصیه نمی کردم، اما واقعا به حدی گیم پلی بازی خوب و لذتبخش است که باید به تمام علاقمندان به اکشن نقش آفرینی های ایزومتریک یا دیابلو کلون ها تجربه کردن این عنوان را توصیه نمایم زیرا که ارزش وقت شما را دارد.

می رسیم به صدا و تصویر که بازی در این بخش چندان چنگی به دل نمی زند اما ایراد خاصی نیز ندارد و باعث کاستن از کیفیت کلی بازی نمی شود. باید گفت صداگذاری های محیطی در بازی خوب انجام شده است  و صداهای سلاح ها و افکت های مختلف و ضربه زدن ها در بازی مشکل خاصی ندارند. صداگذاری شخصیت ها در بازی بسیار معمولی انجام شده است و شاهد انتقال حس و حال خاصی در صحبت کردن شخصیت ها به بازیباز نیستیم و اکثرا بدون حس و حال جذابی صحبت می کنند. تنها شخصیت کاترینا است که باز هم مثل دو بازی قبلی در این زمینه مقداری بهتر است و می توانیم بگوییم کار خود را به خوبی انجام داده است و همواره در صحبت کردن وی لحن و حس خاصی را مشاهده می کنیم و می شنویم. در بخش موسیقی باید بگویم زمانی که در حال تجربه کردن بازی هستید و همینطور بعد از اتمام آن انگار چیزی به نام موسیقی در بازی نشنیده اید. البته بازی موسیقی دارد ولی بسیار معمولی و بدون هیچ هیجانی برای بازیباز. درست مانند داستان بازی کمی بعد از تجربه آن کلا چیزی به نام موسیقی از یادتان می رود!  از منظر کلی باید خدمت شما عرض کنم که در مبحث صداگذاری و موسیقی، در The Incredible Adventures of Van Helsing III شاهد یک کیفیت متوسط هستیم که نه لذت خاصی را به تجربه بازیباز از بازی می افزاید و نه کام وی را با یک کیفیت پایین تلخ می کند.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

درست است که گرافیک بازی کهنه و رنگ و رو رفته و قدیمی شده و داستانش سطحی است، اما بخش اصلی بازی یعنی گیم پلی آنقدر خوب است که باعث می شود بازیباز تا حد زیادی چشم بر روی دیگر ایرادات ببندد و بتواند از تجربه بک اکشن نقش آفرینی جذاب لذت ببرد. The Incredible Adventures of Van Helsing III جزو اکشن نقش آفرینی های ایزومتریک باکیفیت است که سازندگانش تلاش کرده اند چند المان جدید و خاص را نیز برای مجزا کردن بازیشان از دیگر عناوین در بازی قرار دهند تا باری شخصیتی مجزا داشته باشد و یک تقلید محض محسوب نشود.

The Incredible Adventures of Van Helsing III هرگز یک دیابلو نیست و نخواهد بود، اما یک اکشن نقش آفرینی ایزومتریک گیم پلی محور جذاب است که آن قدر مکانیک های گیم پلی و لوتینگ و ارتقای آن شما را جذب و درگیر می کند که از دیگر تقص ها چشم پوشی کرده و این عنوان را تجربه نمایید. گیم پلی قدرتمند و متنوع بازی کاملا جور بخش های دیگر بازی مثل داستان آبکی و گرافیک قدیمی را کشیده است و موفق می شود یک تنه بازی را سرمنزل مقصود برساند چرا که   اصل کار در بازی های این سبک همین گیم پلی قدرتمند و جذاب و متنوع است. بدون شک سازندگان عناوین این سبک خوب می دانند که بازیبازی که بخواهد بازی آن ها را بخرد و این سبک را دوست دارد، بارها و بارها Diablo ها را بازی کرده است و حالا می خواهد سراغ بازی دیگری برود و قطعا و قطعا بازی آن ها را در هر زمینه ای و لحظه لحظه با Diablo مقایسه خواهد کرد پس باید نکات جذابی را در اختیارش قرار دهند تا ناگهان توی ذوقش نخورد و بتواند بازی را تا انتها دنبال کند. The Incredible Adventures of Van Helsing III این جذابیت را داراست، زیرا همان طور که قبلا هم اشاره کرده ام، درست است که گرافیک بازی کهنه و رنگ و رو رفته و قدیمی شده و داستانش سطحی است، اما بخش اصلی بازی یعنی گیم پلی آنقدر خوب است که باعث می شود بازیباز تا حد زیادی چشم بر روی دیگر ایرادات ببندد و بتواند از تجربه بک اکشن نقش آفرینی جذاب لذت ببرد. در نهایت باید بگویم The Incredible Adventures of Van Helsing III جزو اکشن نقش آفرینی های ایزومتریک باکیفیت است که سازندگانش تلاش کرده اند چند المان جدید و خاص را نیز برای مجزا کردن بازیشان از دیگر عناوین در بازی قرار دهند تا باری شخصیتی مجزا داشته باشد و یک تقلید محض محسوب نشود. اگر گیم پلی The Incredible Adventures of Van Helsing III ذره ای سطح پایینی داشت به هیچ عنوان آن را به کسی توصیه نمی کردم، اما واقعا به حدی گیم پلی بازی خوب و لذتبخش است که باید به تمام علاقمندان به اکشن نقش آفرینی های ایزومتریک یا دیابلو کلون ها تجربه کردن این عنوان را توصیه نمایم زیرا که ارزش وقت شما را دارد.

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا
پایانی قابل احترام بر ۳ گانه‌ای جذاب | نقد و بررسی بازی The Incredible Adventures of Van Helsing III - گیمفا