سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

این که سازنده ای در همان اولین بازی خود بتواند یک بازی تقریبا بزرگ آن هم با کیفیت عالی بسازد و از بسیاری از منتقدین و وبسایت های معتبر دنیا امتیازات ۸ و بالاتر از ۸ بگیرد، کار آسانی نیست مخصوصا در این روزها. کاری که استودیو Typhoon اکنون با عنوان اولش یعنی Journey to the Savage Planet انجام داده است و این جای تحسین دارد. Journey to the Savage Planet یک بازی ایندی کوچک و مستقل نیست که منتقدین با آن راه بیایند و به خلاقیتش نمره بالا بدهند و برخی ضعف هایش را ببخشند، بلکه یک بازی تقریبا بزرگ است که حتی از برخی جنبه ها به عنوان بازی اول یک سازنده، جاه طلبانه هم هست. وقتی چنین عنوانی توسط سازنده ای ناشناخته که محبوب منتقدین هم نیست و نامش مشهور نیست، ساخته می شود و امتیازات ۸ و متای ۷۶ می گیرد یعنی شاهد یک بازی بسیار باکیفیت و قابل احترام هستیم که نشان دهنده قرار داشتن سازنده اش در مسیر صحیح است. بد نیست در ابتدای این مطلب با بیان اطلاعات کلی و معرفی بازی Journey to the Savage Planet کار را آغاز کنیم. به تازگی و در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ بود که عنوانی زیبا و خاص به نام Journey to the Savage Planet که توسط Typhoon Studios ساخته شده است، توسط ناشر بزرگی مثل ۵۰۵ Games که انتشار عنوانی مثل Control را برعهده داشته است، برای پلتفرم های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر گردید.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

اگر به عناوین بر پایه گشت و گذار و اکتشاف و یافتن آیتم ها و ارتقای آن ها و مبارزه با هیولاهای گوناگون با تم Sci-fi فضایی و بازی هایی مثل Ratchet and Clank و No Man’s Sky علاقمند هستید، بدون هیچ شک و تردیدی Journey to the Savage Planet عنوانی است که مخصوص شماست و کاملا ارزش تجربه کردن را داراست و بدون شک  هم از تجربه آن کلی لذت می برید. Journey to the Savage Planet عنوانی است که بدون هیچ ادعا و بزرگنمایی، دنیایی بسیار زیبا و جذاب و پر جزییات را در اختیار شما قرار می دهد که با هر چیزی در آن می توانید ارتباط برقرار کنید و تعداد بسیار زیادی فعالیت های انجام دادنی در بازی در اختیار شما قرار دارد که به واسطه استایل بصری و طراحی و رنگ بندی های زیبای مناطق، اصلا خسته کننده نشده و هرگز شما را ناامید نمی کند. Journey to the Savage Planet در دنیای بازی های امروز، عنوانی قابل احترام و ارزشمند است که سازندگان آن در قالب یک بازی تقریبا کوچک و جمع و جور، یک محتوای بسیار جذاب و لذتبخش و ارزشمند را خلق کرده اند که واقعا قابل تحسین است. مخلص کلام این که Journey to the Savage Planet قطعا ارزش وقت و هزینه ای که برای آن می کنید دارد، البته برای مخاطبین این سبک.

Journey to the Savage Planet یک اکشن ماجراجویی اول شخص فضایی با استایل گرافیکی خوش آب و رنگ و جذاب است که تجربه آن شامل ماجراجویی در سیارات و مبارزه با هیولاهای گوناگون و تحقیق و …. می باشد که به طور کلی در یک قالب متروئیدوانیایی قرار دارد. در این مطلب قصد داریم که به بررسی دقیق تمامی بخش ها و جزییات بازی Journey to the Savage Planet بپردازیم و این عنوان را از زوایای مختلف تحلیل کرده و به بررسی المان های آن بپردازیم تا شما عزیزان بیشتر با این بازی آشنا شده و شاید مورد پسندتان واقع شود یا بتوانند راحت تر در مورد تجربه یا عدم تجربه Journey to the Savage Planet تصمیم گیری نمایند. لازم به ذکر است که این بررسی همان طور که قبل تر خدمت شما عزیزان عرض کردم بر اساس نسخه پلی استیشن ۴ بازی انجام شده است. پیشنهاد می کنم اگر به هر شکلی به عنوان Journey to the Savage Planet علاقمند هستید یا از یک اکشن اول شخص فضایی با استایل هنری خاص که بر پایه ماجراجویی در سیارات و جمع آوری آیتم های مورد نیاز از سیارات برای ساخت و ساز و مبارزه با هیولاهای گوناگون و برگشتن به مناطقی که قبلا غیر قابل دسترس بودند، بنا شده است، خوشتان می آید، در ادامه مطلب “نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet” با من و گیمفا همراه شوید.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

شما یکی از داوطلبان یک برنامه خاص هستید که توسط یک شرکت بزرگ برای کشف و استفاده از منابع دیگر سیارات راه اندازی شده است و در واقع شما می روید به برخی سیارات تا در آنجا از مواد معدنی و گونه های جانوری و پوشش های گیاهی مختلف اطلاعات کسب کنید و تحقیق کنید و شرایط محیطی برای استفاده انسان از این موارد را بسنجید. یعنی خلاصه این که انسان ها راه می افتند در بقیه کهکشان بقیه  سیارات و منابع را هم برای خودشان بگیرند! کلا هر بار به سفینه تان بر می گردید با ویدئوهایی که از زمین برایتان آمده و فیلم هایی که از روند کار شرکت می بینید و صحبت هایی که با شما می شود و اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می گیرد، داستان برای شما پیش می رود و در پس زمینه به طور استاندارد و نرمالی در جریان است

بازی همان طور که انتظار می رود داستانی ساده و خالی از پیچیدگی و عمق دارد. شما یکی از داوطلبان یک برنامه خاص هستید که توسط یک شرکت بزرگ برای کشف و استفاده از منابع دیگر سیارات راه اندازی شده است و در واقع شما می روید به برخی سیارات تا در آنجا از مواد معدنی و گونه های جانوری و پوشش های گیاهی مختلف اطلاعات کسب کنید و تحقیق کنید و شرایط محیطی برای استفاده انسان از این موارد را بسنجید. یعنی خلاصه این که انسان ها راه می افتند در بقیه کهکشان بقیه  سیارات و منابع را هم برای خودشان بگیرند! کلا هر بار به سفینه تان بر می گردید با ویدئوهایی که از زمین برایتان آمده و فیلم هایی که از روند کار شرکت می بینید و صحبت هایی که با شما می شود و اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می گیرد، داستان برای شما پیش می رود و در پس زمینه به طور استاندارد و نرمالی در جریان است. شما در طول این داستان نیاز به بدست آوردن قطعات و مواد اولیه مختلف از سیارات گوناگون به منظور پیشرفت در داستان و گذر از موانع خاص دارید و بر اساس همین المان ها داستان بازی جلو می رود. داستان بازی عالی و بسیار زیبا نیست اما در طول بازی، داستان حس می شود و به شما دلیلی برای جستجو و اکتشاف و یافتن تجهیزات جدید می هد و به نوعی باعث می شود تا زمانی که دارید از گیم پلی لذت می برید داستان نیز در پس زمینه ذهنتان باشد و کلیشه های موجود در آن چندان شما را آزار نخواهند داد، مخصوصا با برخی موارد طنز جذابی که در بازی وجود دارد.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

تنوع دشمنان در بازی چندان زیاد نیست، ولی این به معنی آن نیست که تنوع جانوران و موجودات در بازی کم است. اتفاقا کلی موجودات مختلف در بخش های گوناگون بازی برای اسکن کردن و … وجود دارند ولی تعداد کمی از اینها دشمن شما هستند و حمله می کنندع در واقع اکثر موجودات بازی طبق تعریف خود بازی Bait یا طعمه هستند و تعداد کمی هم دشمن شما یا Predator هستند. این تنوع دشمنان وحشی در بازی می توانست بیشتر باشد اما خب از آنجایی که در بخش مبارزات هم توضیح دادم کلا تمرکز بازی بر اکشن نیست و بر اکتشاف و گشت و گذار تمرکز دارد که از این منظر، تعداد موجودات طراحی شده در بازی بسیار کامل و مناسب هستند.

اگر بخواهیم به یکی از بارز ترین و مهم ترین ویژگی ها در مورد بازی Journey to the Savage Planet اشاره کنیم، بی شک می توانیم از استایل گرافیکی خوش رنگ و لعاب و زیبا و طنز آمیز و طراحی های بصری جالب و دوست داشتنی و گاها خنده دار این عنوان نام ببریم که سبب خلق عنوانی شده است که هر لحظه آن برای بازیباز جذاب است و هرگز خسته کننده نمی شود و حتی لبخندی را هم بر روی لبتان می نشاند. بازی از گرافیک بسیار خوش آب و رنگ و زیبایی استفاده می کند و یک استایل کارتونی دوست داشتنی دارد که واقعا هم جذاب است و می تواند شما را عاشق خود کند. طراحی های با مزه و دوست داشتنی و اغلب طنز آمیز در ترکیب با رنگ های زیبا و چشم نواز  باعث خلق عنوانی شده اند که وقتی بارها و بارها به دنیای بازی نگاه می کنید و ساعت ها در آن وقت می گذرانید هرگز حتی لحظه ای از جنبه بصری برای شما خسته کننده نشود و همان استایل و زیبایی خاص خود را در چشم شما حفظ نماید. همچنین باید گفت این استایل بصری به خوبی انواع و اقسام محیط ها و پوشش های گیاهی و جانوری و نوع طبیعت هر منطقه و سیاره پوشش داده است. سازندگان Journey to the Savage Planet واقعا خوب روی جزییات بازیشان از لحاظ بصری و طراحی های هنری کار کرده اند و دنیایی فوق العاده جذاب و زیبا و خوش آب و رنگ خلق کرده اند که واقعا گشت و گذار و اکتشاف در آن دوست داشتنی است.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

مدت زمان بازی از نظر کلی و با توجه به سبک و کیفیت محتوایی که دارد و انگیزه ای که به خاطر جذابیت بالایش در بازیباز برای ادامه ایجاد می کند، زیاد طولانی نیست. مخصوصا اگر بازی را بدون گشت و گذار و اکتشاف کافی پیش ببرید ناگهان می بینید که بازی تمام شد! اما حتی اگر گشت و گذار و اکتشاف زیاد هم انجام دهید و تمام بخش ها را بگردید، باز هم بازی تجربه ای کافی به نسبت سبکی که بازی دارد، در انتظارتان نیست و مثلا بازی در حد نصف یک عنوان رچت و کلنک هم زمان ندارد. سازندگان می توانستند با بیشتر کردن مناطق و مراحل و ماموریت های فرعی بیشتر و … زمان بازی را طولانی تر کنند. البته به این را آن دلیل می گویم که بازی کاملا ظرفیت و پتانسیل این کار را دارد و کشش لازم در بازیباز برای ادامه دادن ماجراجویی اش را ایجاد می کند.

Journey to the Savage Planet از لحاظ گیم پلی یک بازی اکشن ماجراجویی متروئیدوانیایی اول شخص با تمرکز بر گشت و گذار و اکتشاف در دنیای بازی به همراه مبارزه با دشمنان است. به معنای واقعی باید بگویم یکی از لذتبخش ترین سیستم های گشت و گذار و اکتشاف که تا امروز در بازی های مختلف دیده ام مربوط به همین عنوان Journey to the Savage Planet است که کاری می کند واقعا در روند این ماجراجویی و گشت و گذار به شما خوش بگذرد و خسته نشوید و تازه برخی مواقع هم حسابی بخندید! همچنین سیستم متروئیدوانیایی بازی که بر پایه بازگشت به محیط های قبلی و اکتشاف مناطقی که قبلا غیر قابل دسترس بوده اند قرار دارد نیز بسیار جذاب و متعادل و بالانس شده است و به نوعی این حس را به شما می دهد که همیشه هدف دارید و از گشتن در بازی خسته نمی شوید و پیشرفت را حس می کنید.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

با این که این گجت ها در ساختار اکتشاف و گشت و گذار در بازی بسیار عالی و جذاب هستند، ولی در مبارزات پتانسیل آنها تقریبا به در رفته است زیرا تا بخواهید مبارزات را شروع کنید و واردش شوید و چالشی برایتان ایجاد شود که به فکر استفاده از گجت بیافتید، مبارزه خیلی وقت است که تمام شده و با یکی دو تیر ساده تفنگتان دخل دشمنان ضیقی بازی آمده است! دشمنان بزرگتر و قوی تر هم که نیاز به استفاده هایی از گجت ها دارند تعدادشان خیلی زیاد نیست و به طور کلی بهتر است این طور بگویم که آن استفاده ی عالی که از گجت های متنوع در بخش ماجرایی و گشت و گذار بازی، می کنید اصلا قابل مقایسه با به کار گرفتن این گجت ها در بخش مبارزات بازی نیستند. نه این که گجت ها در مبارزات بد باشند، بلکه مبارزات کیفیتشان پایین است و معمولا خیلی زود و بدون پیچیدگی و چالش خاصی تمام می شوند.

گشت و گذار و اکتشاف در مناطق مختلف بازی واقعا لذتبخش است و کاملا حس می کنید که هر گشت و گذار و اکتشافی که انجام می دهید ارزشش را دارد و کاری بیهوده نیست که این مهم ترین نکته برای یک بازی با تکیه بر Exploration است و خوشبختانه کاملا در Journey to the Savage Planet حس می شود. ممکن است به منطقه ای جدید برسید که در َآنجا چند گونه جدید جانوری برای اسکن کردن وجود دارد، ممکن است به یک بخش در بالاترین نقطه یک صخره برسید که در آن پر است از سنگ های مواد معدنی و منابع جمع کردنی مهم در بازی که البته دو هیولای بزرگ نیز در آن هستند و باید آن ها را شکست دهید، ممکن است یک آیتم باستانی در بخشی مخفی شده پیدا کنید که حاوی یک خاصیت بسیار مهم و باارزش و مفید برای شما باشد و مثلا با آن بتوانید جت پک خود را ارتقا دهید و قابلیت دو بار پریدن را به دست آورد و به این ترتیب بتوانید به مناطق بالاتر دسترسی پیدا کنید.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

Journey to the Savage Planet از لحاظ گیم پلی یک بازی اکشن ماجراجویی متروئیدوانیایی اول شخص با تمرکز بر گشت و گذار و اکتشاف در دنیای بازی به همراه مبارزه با دشمنان است. به معنای واقعی باید بگویم یکی از لذتبخش ترین سیستم های گشت و گذار و اکتشاف که تا امروز در بازی های مختلف دیده ام مربوط به همین عنوان Journey to the Savage Planet است که کاری می کند واقعا در روند این ماجراجویی و گشت و گذار به شما خوش بگذرد و خسته نشوید و تازه برخی مواقع هم حسابی بخندید! همچنین سیستم متروئیدوانیایی بازی که بر پایه بازگشت به محیط های قبلی و اکتشاف مناطقی که قبلا غیر قابل دسترس بوده اند قرار دارد نیز بسیار جذاب و متعادل و بالانس شده است و به نوعی این حس را به شما می دهد که همیشه هدف دارید و از گشتن در بازی خسته نمی شوید و پیشرفت را حس می کنید.

در بازی  تنها یک سلاح دارید با تیرهای بی نهایت که در بخش های مختلف قابل ارتقا دادن است و می توانید المان هایی مانند میزان آسیب سلاح و تعداد خشاب و …. را در بازی و با جمع کردن موارد مورد نیاز ارتق دهید. هر چه بیشتر در بازی گشت و گذار کنید، آن قدر آیتم های عالی و ارتقاهای قدرتمند و مخصوصا گجت های جذاب به دست می آورید که مدام گشت و گذار را برای شما راحت و راحت تر می کنند. برخلاف تعداد سلاح های شما در بازی که فقط یک عدد است، یکی از نکات بسیار جذاب بازی وجود انواع و اقسام گجت ها، هم برای مبارزه و هم برای دسترسی به مناطق مختلف است که باعث شده است بازی بسیار جذاب شود و این گچت ها که به مرور زمان در بازی به دست می آورید و در دست چپتان قرار می گیرند، تنوع و جذابیت بالایی دارند. مخصوصا این گجت ها کیفیت بخش اکتشاف و گشت و گذار در بازی را بسیار بالا برده اند زیرا مثلا با گجتی که در بخش آخر بازی به دست می آورید می توانید برگردید به بخش اول بازی و از یک کوه بلند که قبلا قابل دسترس نبود بالا بروید و به یک گنج برسید. یا مثلا می توانید سوار ریل های هوایی شوید (دقیقا مثل یابوشاک اینفینیت) و به مناطق دور دست که در آسمان قرار دارند بروید.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

البته با این که این گجت ها در ساختار اکتشاف و گشت و گذار در بازی بسیار عالی و جذاب هستند، ولی در مبارزات پتانسیل آنها تقریبا به در رفته است زیرا تا بخواهید مبارزات را شروع کنید و واردش شوید و چالشی برایتان ایجاد شود که به فکر استفاده از گجت بیافتید، مبارزه خیلی وقت است که تمام شده و با یکی دو تیر ساده تفنگتان دخل دشمنان ضیقی بازی آمده است! دشمنان بزرگتر و قوی تر هم که نیاز به استفاده هایی از گجت ها دارند تعدادشان خیلی زیاد نیست و به طور کلی بهتر است این طور بگویم که آن استفاده ی عالی که از گجت های متنوع در بخش ماجرایی و گشت و گذار بازی، می کنید اصلا قابل مقایسه با به کار گرفتن این گجت ها در بخش مبارزات بازی نیستند. نه این که گجت ها در مبارزات بد باشند، بلکه مبارزات کیفیتشان پایین است و معمولا خیلی زود و بدون پیچیدگی و چالش خاصی تمام می شوند.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

Journey to the Savage Planet عنوانی است که با وجود نقص هایی که دارد وقتی برای آن مقداری وقت بگذارید و شروع به ماجراجویی در دنیای بازی کنید، دیگر به دلیل سیستم جذاب و اعتیاد آور گشت و گذار و اکتشاف در بازی و حالت متروئیدوانیایی که گیم پلی بازی دارد نمی توانید از آن دل بکنید و به خاطر نکات مثبت خیلی پرتعداد تر نسبت به موارد منفی، شاید حتی عاشق این بازی شوید. گشت و گذار در یک دنیای بی نهایت جذاب و زیبا و بامزه با طراحی های هنری طنز آمیز و خوش رنگ و لعاب و دوست داشتنی، اکتشاف مناطق و یافتن آیتم های بسیار مفید، ارتقا دادن سلاح و آپگرید کردن گجت ها و برگشت به مناطقی که قبلا در دسترس شما نبودند، آن قدر در Journey to the Savage Planet لذتبخش و فوق العاده هستند که بازیباز را کاملا به خود جذب می کنند.

با وجود این همه آیتم های مختلف از بمب گرفته تا گجت پرتاب اسید و … بازی می توانست مبارزات بسیار بهتر و جذاب تری داشته باشد و بسیار بیشتر به آن پرداخته شود که متاسفانه این کار صورت نگرفته است و نمی توان از نظر اکشن و مبارزات، Journey to the Savage Planet را یک بازی خیلی جذاب و قدرتمند دانست. البته برای کسانی که بیشتر به بخش اکتشاف و ماجرایی بازی علاقمند هستند بخش اکشن بازی کاملا کافی است و جذابیت خود را دارد. تازه در بازی ۲-۳ باس فایت هم وجود دارد که انصافا هم جذابی بالایی دارند و حتی گاهی وقت ها شما را برخلاف خود روند بازی، به چالش هم می کشند. طراحی این باس ها هم خیلی باحال است و مثلا باسی که در یکی از تصاویر برایتان قرار داده ام را نگاه کنید که چه قیافه ای دارد! البته با همین قیافه اش اگر دقت نکنید و لحظه ای ساکن بایستید شما را می کشد! در بازی تعداد خیلی زیادی آپگرید وجود دارد که جذابیت آن را بسیار بیشتر کرده است. مثلا شما می توانید دامنه اسکن کردن اسکنر خود را افزایش دهید تا حجم بیشتری از محیط را پوشش دهد و یا همانطور که قبل تر هم اشاره ای کردم می توانید جت پک خود را برای اضافه شدن قابلیت پرش دوم یا حتی پرش سوم ارتقا دهید و در نتیجه، این کار به شما اجازه می دهد تا به اکتشاف بخش هایی که قبلا به آنها دسترسی نداشتید بپردازید و البته برای این ارتقاها باید آیتم پایه ای و هسته اصلی آن ارتقا را از درون معابد باستانی و بخش های مخفی پیدا کنید (فقط ارتقاهای خاص گجت ها نیاز به این هسته ها دارند و دیگر ارتقاهای معمولی مثل ارتقای خشاب سلاح و… فقط مواد اولیه لازم دارند).

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

یکی از نکات بسیار جذاب بازی وجود انواع و اقسام گجت ها، هم برای مبارزه و هم برای دسترسی به مناطق مختلف است که باعث شده است بازی بسیار جذاب شود و این گچت ها که به مرور زمان در بازی به دست می آورید و در دست چپتان قرار می گیرند، تنوع و جذابیت بالایی دارند. مخصوصا این گجت ها کیفیت بخش اکتشاف و گشت و گذار در بازی را بسیار بالا برده اند زیرا مثلا با گجتی که در بخش آخر بازی به دست می آورید می توانید برگردید به بخش اول بازی و از یک کوه بلند که قبلا قابل دسترس نبود بالا بروید و به یک گنج برسید. یا مثلا می توانید سوار ریل های هوایی شوید (دقیقا مثل یابوشاک اینفینیت) و به مناطق دور دست که در آسمان قرار دارند بروید.

وقتی هسته اصلی یک ارتقا را پیدا کردید و مواد لازم برای ارتقای یک گجت یا سلاحتان را داشتید (مثلا شاید یک ارتقا نیاز به ۱۰۰ آلومینیوم و ۲۰۰ کربن و سلیکون و…  داشته باشد و به طور کلی ۴ ماه مختلف در دنیای بازی وجود دارند)، باید برگردید به سفینه تان و آن ارتقا را انجام دهید و مثلا سرعت ریلود سلاح را بیشتر کنید و یا گجت پرتاب کننده اسید را روی دستتان بسازید و جت پک خود را دارای ۲ یا ۳ پرش کنید. به طور کلی این ارتقاهای گجت ها بیشتر در راستای باز کردن دسترسی شما به مناطقی است که قبلا نمی توانستید به آنها دسترسی یابید. تنوع دشمنان در بازی چندان زیاد نیست، ولی این به معنی آن نیست که تنوع جانوران و موجودات در بازی کم است. اتفاقا کلی موجودات مختلف در بخش های گوناگون بازی برای اسکن کردن و … وجود دارند ولی تعداد کمی از اینها دشمن شما هستند و حمله می کنندع در واقع اکثر موجودات بازی طبق تعریف خود بازی Bait یا طعمه هستند و تعداد کمی هم دشمن شما یا Predator هستند. این تنوع دشمنان وحشی در بازی می توانست بیشتر باشد اما خب از آنجایی که در بخش مبارزات هم توضیح دادم کلا تمرکز بازی بر اکشن نیست و بر اکتشاف و گشت و گذار تمرکز دارد که از این منظر، تعداد موجودات طراحی شده در بازی بسیار کامل و مناسب هستند.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

اگر بخواهیم به یکی از بارز ترین و مهم ترین ویژگی ها در مورد بازی Journey to the Savage Planet اشاره کنیم، بی شک می توانیم از استایل گرافیکی خوش رنگ و لعاب و زیبا و طنز آمیز و طراحی های بصری جالب و دوست داشتنی و گاها خنده دار این عنوان نام ببریم که سبب خلق عنوانی شده است که هر لحظه آن برای بازیباز جذاب است و هرگز خسته کننده نمی شود و حتی لبخندی را هم بر روی لبتان می نشاند. بازی از گرافیک بسیار خوش آب و رنگ و زیبایی استفاده می کند و یک استایل کارتونی دوست داشتنی دارد که واقعا هم جذاب است و می تواند شما را عاشق خود کند. طراحی های با مزه و دوست داشتنی و اغلب طنز آمیز در ترکیب با رنگ های زیبا و چشم نواز  باعث خلق عنوانی شده اند که هرگز برای شما خسته کننده نمی شود و همان استایل و زیبایی خاص خود را در چشم شما حفظ می کند.

یک نکته جالب هم برایتان بگویم. انگار دارک سولز روی این بازی هم تاثیر داشته است و دایره تاثیرش روی سبک های مختلف دارد روز به روز بیشتر می شود! اگر در بازی بمیرید آیتم ها و مواد اولیه و .. که در آن سفر جمع کرده اید همان جا روی زمین می یمانند و یک بار فرصت دارید برگردید و آنها را بردارید! اگر نتوانید دیگر از بین می روند! بله دیگر این هم از اضافه کردن استرس و تم دارک سولزی به بازی! وقتی مواد جمع شده و .. زیاد شدند بهتر است برگردید به سفینه تان و به محض این که بروید داخل سفیته، این مواد تخلیه می شوند و دیگر با مرگ شما از دست نمی روند. صحبت از برگشتن به سفینه شد. بازی قابلیت سفر سریع وجود دارد که از بخش هایی مثل یونفایرهای سولز انجام می شود و از طریق این بخش ها می توانید به سفینه خود و یا دیگر بونفایرهایی و چک پوینت هایی که یک بار فعال کرده اید سفر نمایید و به این ترتیب گشت و گذار در بازی و برگشتن به قسمت های قبلی بازی برای دسترسی به مناطق و… بسیار آسان تر می شود.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

در بازی تعداد خیلی زیادی آپگرید وجود دارد که جذابیت آن را بسیار بیشتر کرده است. مثلا شما می توانید دامنه اسکن کردن اسکنر خود را افزایش دهید تا حجم بیشتری از محیط را پوشش دهد و یا می توانید جت پک خود را برای اضافه شدن قابلیت پرش دوم یا حتی پرش سوم ارتقا دهید و در نتیجه، این کار به شما اجازه می دهد تا به اکتشاف بخش هایی که قبلا به آنها دسترسی نداشتید بپردازید. البته برای این ارتقاها باید آیتم پایه ای و هسته اصلی آن ارتقا را از درون معابد باستانی و بخش های مخفی پیدا کنید (فقط ارتقاهای خاص گجت ها، نیاز به این هسته ها دارند و دیگر ارتقاهای معمولی مثل ارتقای خشاب سلاح و… فقط مواد اولیه لازم دارند). وقتی هسته اصلی یک ارتقا را پیدا کردید و مواد لازم برای ارتقای یک گجت یا سلاحتان را داشتید (مثلا شاید یک ارتقا نیاز به ۱۰۰ آلومینیوم و ۲۰۰ کربن و سلیکون و…  داشته باشد و به طور کلی ۴ ماه مختلف در دنیای بازی وجود دارند)، باید برگردید به سفینه تان و آن ارتقا را انجام دهید و مثلا سرعت ریلود سلاح را بیشتر کنید و یا گجت پرتاب کننده اسید را روی دستتان بسازید و جت پک خود را دارای ۲ یا ۳ پرش کنید.

مدت زمان بازی از نظر کلی و با توجه به سبک و کیفیت محتوایی که دارد و انگیزه ای که به خاطر جذابیت بالایش در بازیباز برای ادامه ایجاد می کند، زیاد طولانی نیست. مخصوصا اگر بازی را بدون گشت و گذار و اکتشاف کافی پیش ببرید ناگهان می بینید که بازی تمام شد! اما حتی اگر گشت و گذار و اکتشاف زیاد هم انجام دهید و تمام بخش ها را بگردید، باز هم بازی تجربه ای کافی به نسبت سبکی که بازی دارد، در انتظارتان نیست و مثلا بازی در حد نصف یک عنوان رچت و کلنک هم زمان ندارد. سازندگان می توانستند با بیشتر کردن مناطق و مراحل و ماموریت های فرعی بیشتر و … زمان بازی را طولانی تر کنند. البته به این را آن دلیل می گویم که بازی کاملا ظرفیت و پتانسیل این کار را دارد و کشش لازم در بازیباز برای ادامه دادن ماجراجویی اش را ایجاد می کند. یکی از نکات مثبت گیم پلی بازی در این روزها که بازی های کوآپ داستانی کم تعداد هستند، وجود قابلیت بازی دو نفره در بازی است که مخصوصا با توجه به سبک بازی و نیاز به گشت و گذار و اکتشاف، تجربه دو نره و کواپ بازی جذاب تر هم می شود و می توانید ساعات خوبی را داشته باشید. البته بخش کواپ چیز خاصی به بازی اضافه نمی کند و فرق خاصی با بخش تک نفره ندارد ولی خب حتما که نباید فرق داشته باشد، بلکه خود دو نفره بازی کردن و لذت بردن از دنیای زیبای بازی در کنار دوستان، بزرگترین نکته مثبت است.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

Journey to the Savage Planet در دنیای بازی های امروز، عنوانی قابل احترام و ارزشمند است که سازندگان آن در قالب یک بازی تقریبا کوچک و جمع و جور، یک محتوای بسیار جذاب و لذتبخش و ارزشمند را خلق کرده اند که واقعا قابل تحسین است. مخلص کلام این که Journey to the Savage Planet قطعا ارزش وقت و هزینه ای که برای آن می کنید دارد، البته برای مخاطبین این سبک.

باید گفت استودیو Typhoon به عنوان اولین بازی اش، یک تجربه کاملا موفق و جذاب را برای بازیبازان خلق کرده است و وقتی سازنده ای در اول کارش عنوانی با کیفیت Journey to the Savage Planet می سازد که خیلی از سایت های خوب دنیا به آن امتیازات ۸ و بالای ۸ می دهند، یعنی به این سازنده امید زیادی در آینده می رود و آنها می توانند با درس گرفتن از برخی ضعف های بازی خود و استفاده از تجربه ای که در ساخت آن داشته و بازخوردهایی که گرفته اند، بازی های بعدیشان را بسیار جذاب تر و باکیفیت تر خلق کنند. Journey to the Savage Planet دقیقا همان چیزی است که یک بازی در این سبک باید باشد، اما خب طبیعتا نواقصی هم دارد که با توجه به این که این بازی اولین تجربه سازنده اش است، قابل انتظار هم بوده اند و تازه باید بگوییم این نواقص کمتر از حد انتظار ما برای بازی اول یک سازنده هم بوده اند! نکته خیلی عالی و یکی از مزیت های Journey to the Savage Planet این است که بدون ادعا و بدون این که سازندگانش حرف های مفت بزنند و وعده های عجیب بدهند پای به دنیای بازی ها گذاشته است و این باعث می شود تا با جبهه گیری و انتظار خاصی به سراغ آن نرویم و اصل کیفیت بازی را بدون حاشیه حس کنیم.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

انگار دارک سولز روی این بازی هم تاثیر داشته است و دایره تاثیرش روی سبک های مختلف دارد روز به روز بیشتر می شود! اگر در بازی بمیرید آیتم ها و مواد اولیه و .. که در آن سفر جمع کرده اید همان جا روی زمین می یمانند و یک بار فرصت دارید برگردید و آنها را بردارید! اگر نتوانید دیگر از بین می روند! بله دیگر این هم از اضافه کردن استرس و تم دارک سولزی به بازی! وقتی مواد جمع شده و .. زیاد شدند بهتر است برگردید به سفینه تان و به محض این که بروید داخل سفیته، این مواد تخلیه می شوند و دیگر با مرگ شما از دست نمی روند.

Journey to the Savage Planet عنوانی است که با وجود نقص هایی که دارد وقتی برای آن مقداری وقت بگذارید و شروع به ماجراجویی در دنیای بازی کنید، دیگر به دلیل سیستم جذاب و اعتیاد آور گشت و گذار و اکتشاف در بازی و حالت متروئیدوانیایی که گیم پلی بازی دارد نمی توانید از آن دل بکنید و به خاطر نکات مثبت خیلی پرتعداد تر نسبت به موارد منفی، شاید حتی عاشق این بازی شوید. گشت و گذار در یک دنیای بی نهایت جذاب و زیبا و بامزه با طراحی های هنری طنز آمیز و خوش رنگ و لعاب و دوست داشتنی، اکتشاف مناطق و یافتن آیتم های بسیار مفید، ارتقا دادن سلاح و آپگرید کردن گجت ها و برگشت به مناطقی که قبلا در دسترس شما نبودند، آن قدر در Journey to the Savage Planet لذتبخش و فوق العاده هستند که بازیباز را کاملا به خود جذب می کنند. اگر به عناوین بر پایه گشت و گذار و اکتشاف و یافتن آیتم ها و ارتقای آن ها و مبارزه با هیولاهای گوناگون با تم Sci-fi فضایی و بازی هایی مثل Ratchet and Clank و No Man’s Sky علاقمند هستید، بدون هیچ شک و تردیدی Journey to the Savage Planet عنوانی است که مخصوص شماست و کاملا ارزش تجربه کردن را داراست و بدون شک  هم از تجربه آن کلی لذت می برید.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

Journey to the Savage Planet یک بازی ایندی خیلی کوچک و مستقل نیست که منتقدین با آن راه بیایند و به خلاقیتش نمره بالا بدهند و برخی ضعف هایش را ببخشند، بلکه یک بازی تقریبا بزرگ است که حتی از برخی جنبه ها به عنوان بازی اول یک سازنده، جاه طلبانه هم هست. وقتی چنین عنوانی توسط سازنده ای ناشناخته که محبوب منتقدین هم نیست و نامش مشهور نیست، ساخته می شود و امتیازات ۸ و متای ۷۶ می گیرد یعنی شاهد یک بازی بسیار باکیفیت و قابل احترام هستیم که نشان دهنده قرار داشتن سازنده اش در مسیر صحیح است.

Journey to the Savage Planet عنوانی است که بدون هیچ ادعا و بزرگنمایی، دنیایی بسیار زیبا و جذاب و پر جزییات را در اختیار شما قرار می دهد که با هر چیزی در آن می توانید ارتباط برقرار کنید و تعداد بسیار زیادی فعالیت های انجام دادنی در بازی در اختیار شما قرار دارد که به واسطه استایل بصری و طراحی و رنگ بندی های زیبای مناطق، اصلا خسته کننده نشده و هرگز شما را ناامید نمی کند. Journey to the Savage Planet در دنیای بازی های امروز، عنوانی قابل احترام و ارزشمند است که سازندگان آن در قالب یک بازی تقریبا کوچک و جمع و جور، یک محتوای بسیار جذاب و لذتبخش و ارزشمند را خلق کرده اند که واقعا قابل تحسین است. مخلص کلام این که Journey to the Savage Planet قطعا ارزش وقت و هزینه ای که برای آن می کنید دارد، البته برای مخاطبین این سبک.

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

 

مُسکن آنفولانزای نیویورکی!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا
سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سفر به سیاره‌ی سرگرمی! | نقد و بررسی بازی Journey to the Savage Planet - گیمفا