اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

وقتی بحث از بازی و بخصوص بازی های مستقل می شود، خلاقیت از مواردی است که می تواند سرنوشت یک بازی را هم از جهت نمراتی که کسب می کند و هم از جهت استقبال مخاطبین به کلی تغییر دهد. بازی های بسیار زیادی را می توان نام برد که با وجود گیم پلی‌های خوب و سرگرم کننده، فقط بخاطر کمبود خلاقیت فراموش شده اند و بازی های دیگری که نه گرافیک چندان خاصی داشته اند و نه داستان عمیقی، اما بخاطر خلاقیت هایی که در بخش گیم پلی به کار برده اند ماندگار شده اند و به عنوان بازی های الگو از آن ها یاد می شود. البته اِعمال خلاقیت می تواند در تمام قسمت های بازی صورت بگیرد، از یک داستان متفاوت و عجیب و غریب گرفته تا گیم پلی ای جذاب و گرافیکی به یاد ماندنی. بازی Limbo را به خاطر بیاورید؛ اینکه چگونه یک بازی پلتفرمر دو بعدی توانست به سرعت به یکی از بزرگ ترین نام های صنعت تبدیل شود فقط به خاطر خلاقیت فراوان سازندگان در ساختن بازی و تزریق نوآوری در هر لایه ی آن، از اتمسفر گرفته تا موضوع و گیم پلی بوده است. یا به عنوان مثالی دیگر می توانم از بازی Super Meat Boy نام ببرم که در میان بازی های درجه یک زمان خودش قد علم کرد و پلتفرمر را یک بار دیگر و با رویکردی جدید تعریف کرد. به هر حال این بازی ها کم نیستند و اکثراً هم سازندگان مستقل هستند که به سراغ ساخت آن ها می روند. قسمتی از این قضیه به دلیل مسائل مالی است که استودیوهای مستقل از پس هزینه های زیاد برای بازی های پر گرافیک و بزرگ بر نمی آیند، اما بخش دیگری از آن عشقی است که سازندگان این نوع بازی ها به بازی سازی و به معنای واقعی کلمه، «خلق»ِ چیزهای جدید دارند. گاهی اوقات آدم پیش خودش فکر می کند اگر چند تا از ایده های توپی را که سازندگان مستقل برای بازی های خود به کار گرفته اند، توسط شرکت های عظیم بازی سازی و با هزینه ی بیشتر ساخته می شدند، دنیای بازی ها الآن از چیزی که هست نیز زیباتر می بود. هنگامی که برای اولین بار عکس های بازی Bug Academy را دیدم، واقعاً فکر نمی کردم با چنین عنوان خلاقانه ای طرف باشم. پس از چند ساعت بازی و دست و پنجه نرم کردن با معماهای آن، اکنون می توانم با اطمینان بگویم Bug Academy از بهترین بازی های مستقلی است که این اواخر بازی کرده ام. یک بازی کوتاه و جمع و جور که فوق العاده سرگرم کننده است و حس رقابت آدم را بر می انگیزد. در ادامه با نقدی کوتاه، مروری خواهیم داشت بر جدیدترین ساخته ی استودیوی Igrek Games. با نقد و بررسی بازی Bug Academy، در ادامه همراه من و گیمفا باشید!

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

هنگامی که برای اولین بار عکس های بازی Bug Academy را دیدم، واقعاً فکر نمی کردم با چنین عنوان خلاقانه ای طرف باشم. پس از چند ساعت بازی و دست و پنجه نرم کردن با معماهای آن، اکنون می توانم با اطمینان بگویم Bug Academy از بهترین بازی های مستقلی است که این اواخر بازی کرده ام. یک بازی کوتاه و جمع و جور که فوق العاده سرگرم کننده است و حس رقابت آدم را بر می انگیزد.

Bug Academy از آن بازی های گیم پلی محوری است که پس از مدتی کوتاه معتاد آن می شوید. قوانین بازی ساده است و بازی کمک می کند آن ها را هر چه سریع تر یاد بگیرید تا به بخش اصلی ماجرا برسید. هیچ چیزی از جمله مراحل آموزشی طولانی، کمبوهای سخت و مراحل گمراه کننده در بازی وجود ندارد، فقط در هنگام ورود به بازی یاد می گیرید که چگونه با حشره یا حشرات خود پرواز کنید، چگونه جسمی را حمل کنید و چگونه معماهای ساده ی بازی را حل کنید. وقتی سخن از معما می آید، فکر نکنید قرار است کار عجیبی بکنید، معماهای بازی بیشتر فیزیکی هستند. از این جهت بعید نیست شما نیز مانند من فکرتان پیش بازی Super Meat Boy برود که مراحل بسیار سرراست بودند، اما کنترل سخت کاراکتر اصلی بازی، مخاطب را لبه ی صندلی نگه می داشت. در Bug Academy هم حشرات دست کمی از «میت بوی» ندارند و گاهی کنترل آن ها سخت و در عین حال هیجان انگیز می شود. البته این را هم بگویم که هنگامی از این بازی نهایت لذت را می برید که از کنترلر استفاده کنید. کیبورد و ماوس بهترین گزینه های شما برای Bug Academy نیستند، چون سرعت بازی بالاست و فیزیک بازی خاص. خیلی از اجسام در محیط حکم بادکنک را دارند و یک دقیقه راحت سر جای خود نمی ایستند! بنابراین همان طور که خود بازی هم پیشنهاد می کند، گزینه ی کنترلر گزینه ی بهتری است.

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

Bug Academy از آن بازی های گیم پلی محوری است که پس از مدتی کوتاه معتاد آن می شوید. قوانین بازی ساده است و بازی کمک می کند آن ها را هر چه سریع تر یاد بگیرید تا به بخش اصلی ماجرا برسید. هیچ چیزی از جمله مراحل آموزشی طولانی، کمبوهای سخت و مراحل گمراه کننده در بازی وجود ندارد، فقط در هنگام ورود به بازی یاد می گیرید که چگونه با حشره یا حشرات خود پرواز کنید، چگونه جسمی را حمل کنید و چگونه معماهای ساده ی بازی را حل کنید.

از آنجایی که Bug Academy هیچ داستانی ندارد و مراحل فقط یک سری ماموریت های کوتاه و فکاهی هستند، یک راست می رویم سراغ گیم پلی بازی. در Bug Academy تعدادی ماموریت به شما داده می شود که باید آن را با کمک حشره هایی که کنترل آن ها را در دست دارید، در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید. خود مراحل کوتاه هستند و این باعث شده است بازی نیز در کل خیلی کوتاه باشد، اما در همین مراحل کوتاه هم در اوایل کار کمی کُند عمل خواهید کرد.

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

گاو، زنبور، آشوب!

حشراتی که در اختیار شما قرار می گیرند از ۴ کلاس مختلف هستد. کلاسی که همان ابتدا در اختیار شما قرار می گیرد، کلاس «مگس» است. مگس ها قابلیتی دارند که در دسته های چند نفری (نفر؟!) با یکدیگر متحد می شوند و دائماً می بینید کار شما در طی یک مرحله آسان تر می شود، چون در ابتدا یک مگس داشتید و همه ی مگس های دیگر خواب بودند و در آخر مرحله دارید به شکل گله ای پرواز می کنید. کلاس بعدی، پشه ها هستند. پشه ها بسیار سبک و از جهت جسمانی ضعیف هستند، اما می توانند هر چیزی را بمکند و همان را شلیک کنند. برای مثال اگر آب بنوشند، می توانند از آن آب برای شلیک به طرف آتش و خاموش کردن آن استفاده کنند، اگر رنگ بمکند می توانند چیزی را رنگ بزنند و … . کلاس سوم، کلاس کرم شبتاب است. حشره های این کلاس از بدن خود نور ساطع می کنند و همین باعث می شود در تاریکی بتوانید محیط و اجسام دور و بر خودتان را ببینید. کلاس آخر هم زنبورها هستند. آن ها نظم و قدرت بدنی نسبتاً بالایی دارند و از حرف ملکه ی خود پیروی می کنند. این کلاس ها واقعاً با هم فرق دارند و در بهترین شکل ممکن همدیگر را تکمیل می کنند و به بازی بالانس می بخشند. چیزی که وجود دارد این است که مراحل پس از مدتی، ممکن است کمی به نظرتان تکراری بیاید که صحیح است، اما در کل ارزش تکرار بالای بازی، اعتیادآور بودن آن و مدت زمانی که در هر مرحله وسوسه می شوید دوباره بازی کنید تا آن را کاهش بدهید، باعث می شود هم دفعه ی اول، و هم دفعات بعدی بازی تازگی خود را حفظ کند.

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

کلاس ها واقعاً با هم فرق دارند و در بهترین شکل ممکن همدیگر را تکمیل می کنند و به بازی بالانس می بخشند. چیزی که وجود دارد این است که مراحل پس از مدتی، ممکن است کمی به نظرتان تکراری بیاید که صحیح است، اما در کل ارزش تکرار بالای بازی، اعتیادآور بودن آن و مدت زمانی که در هر مرحله وسوسه می شوید دوباره بازی کنید تا آن را کاهش بدهید، باعث می شود هم دفعه ی اول، و هم دفعات بعدی بازی تازگی خود را حفظ کند.

چیزی که در مورد Bug Academy دوست داشتم این بود که طراحی مرحله ی هر کلاس با کلاس دیگر کمی تفاوت دارد. برای مثال، کرم شبتاب در محیط های تاریک و خانه های متروک سر و کله اش پیدا می شود و دیگر کلاس ها در مراحل مربوط به خود. اکثر مراحل به نوعی به گاوها مربوط می شوند. در هر مرحله تعدادی گاو بخت برگشته وجود دارد که متناسب با ماموریت داده شده، باید آن ها را به نوعی جابجا کنید. مثلاً اولین مرحله پس از اتمام بخش آموزشی بازی، مرحله ای است که باید شما ۱۰ گاو را که هر کدام در گوشه ای نقشه اند دور هم جمع کنید و با استفاده از میز و صندلی و آجر راه های خروج از آن منطقه را برایشان ببندید. فیزیک بازی نیز عالی است. حرکات بسیار نرم طراحی شده اند و سیستم مورد نیاز نیز برای اجرای بازی خیلی زیاد نیست.

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

چیزی که در مورد Bug Academy دوست داشتم این بود که طراحی مرحله ی هر کلاس با کلاس دیگر کمی تفاوت دارد. برای مثال، کرم شبتاب در محیط های تاریک و خانه های متروک سر و کله اش پیدا می شود و دیگر کلاس ها در مراحل مربوط به خود.

قطعات موسیقی این بازی خاص و زیباست. آهنگی که در منوی بازی پخش می شود، قابلیت این را دارد که به گوشه ای از مغز آدم بچسبد و آن را رها نکند! گرافیک بازی نیز هم از جهت هنری و هم از جهت فنی، خوب و قوی از آب در آمده است. حرکات حشره ها بسیار نرم و طراحی مرحله و محیط نیز بسیار زیباست.

در کل، Bug Academy یک بازی سرراست، چالش برانگیز و سرگرم کننده است که نسبت به قیمت خود محتوای خوبی دارد. بازی آن را به همه پیشنهاد می کنم.

 

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا
اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اتحاد حشرات | نقد و بررسی بازی Bug Academy - گیمفا