ماجراجویی با کشتی | نقد و بررسی بازی Abandon Ship
از خاصیتهای بازیهای مستقل این است که شما در بین آنها، همیشه می توانید بازیهای منحصر به فرد و ایدههای جدید را پیدا کنید. منکر متفاوت و منحصر به فرد بودن بسیاری از بازیهای AAA هم نمی شوم. در همین سال ۲۰۱۹ که کمتر از سه هفته از به پایان رسیدنش می گذرد، عناوینی مثل Death Stranding و Control بازیهایی بودند که میتوان گفت، متفاوت از خیلی از بازیهای دیگری بودند که تاکنون تجربه کرده ایم. اما خب بازی های مستقل هم حس و حال خاص خودشان را دارند. همیشه معتقد بوده ام که هر گیمری نمیتواند با چنین بازیهایی ارتباط برقرار کند اما به محض این که بازی های ۱۰ – ۱۵ و حتی ۲۰ دلاری استیم به مذاقتان خوش بیایند، شروع به پیدا کردن و کشف کردن بازیهای مستقل جدید می کنید تا با تفکرات، ایده ها و توانایی های استودیوهای کوچک صنعت گیم، استودیوهایی که کمتر کسی نام آن ها را تاکنون شنیده است، آشنا شوید. طی هفته ها و ماه های اخیر در گیمفا بازیهای ایندی جدید و جالب زیادی را معرفی کردیم. برخی از این عناوین بازیهای کاملا متفاوت و منحصر به فردی بوده اند. بعضیهایشان با الهام گیری از بازیهای بزرگتر و یا آثار نویسندگان مطرح ( طبق معمول H.P Lovecraft ) سعی کرده اند که محصولی موفق بسازند. بعضی از بازیها، بازیهایی بوده اند که مشابهشان را در بازی های AAA هم دیده ایم، اما نه به وفور. عناوینی چون Interrogation: You Will Be Deceived ذاتا منحصر به فرد محسوب نمی شوند ولی چند بازی کاراگاهی با این سبک و این استایل می شناسید؟ از بین AAAها به جز L.A. Noire به سختی می توان بازی دیگری را با Interrogation You Will Be Deceived مقایسه کرد. همچنین بعضی از این بازی ها هم عملا هیچ چیز جدیدی نداشته و در بهترین حالت، توانستهاند همان استانداردهایی که سالهاست در بازی های مستقل دیگر دیده می شوند را رعایت کرده و در نهایت از آن ها به عنوان یک بازی متوسط و یا به زعم برخی هم، یک بازی خوب یاد شود. از بین بازیهایی که کلا هم شکست خورده اند و به عنوان یک بازی Indie نتوانسته اند به موفقیتی ( از هر لحاظ ) برسند هم که بهتر است فاکتور بگیریم.
اما عنوانی که قصد داریم امروز در موردش صحبت کنیم، توسط استودیویی ساخته می شود که بعید می دانم اسمش را شنیده باشید. برخی از استودیوهای مستقل آن قدر خوب عمل می کنند که پس از مدتی زیر مجموعه کمپانیهای بزرگ و مطرحی مثل الکترونیک آرتس و اکتیویژن می شوند. برخی هم پس از کسب چند موفقیت، ناشرهای متوسطی را پیدا می کنند تا بتوانند کمی بیشتر دیده شوند. همه ما استودیوهای بازی سازی مستقل زیادی را دیده ایم که با بودجه کم، بازیهایی را تولید می کنند که توان رقابت با خیلی از بازیهای AAA را هم حتی، دارند. در هر سبک و ژانری که میخواهید، طی چهار، پنج سال گذشته بازی مستقل زیاد داشتهایم. بازیهایی که شاید برخیهایشان شناخته شده نباشند ولی خب ارزش امتحان کردن را دارند. حضور این چنین بازیها در رویدادهایی چون The Game Awards و D.I.C.E Awards و دیگر مراسم ها و رویدادهایی این چنینی، نه تنها نشان از موفقیت این استودیوها در مقیاس خود می دهد، بلکه ما گیمرها را هم با توسعه دهندگان و بازیهای موفق و با پتانسل بالا هم آشنا می کنند. گذشته از این صحبت ها، امروز قصد داریم که در رابطه با استودیو Fireblade Software و صد البته، محصول این استودیوی بریتانیایی صحبت کنیم. خب همان طور که اشاره شد، احتمالا اسم Fireblade Software تا به امروز به گوشتان نخورده و این اولین باری است که چنین اسمی را می شنوید. راستش را بخواهید، خود من هم این استودیو را تا تقریبا ۱۰ روز پیش نمی شناختم! اگر اشتباه نکنم، این استودیو تا به امروز، تنها یک بازی را منتشر کرده و آن هم Abandon Ship نام دارد. استودیو Fireblade Software استودیوی نوپایی محسوب می شود که در ژانویه ۲۰۱۶ توسط Gary Burchell تاسیس شد. خب البته اعضای این استودیو، غالبا افراد با تجربهای محسوب می شوند و سالها در کنار افراد بزرگ حوزه گیم، فعالیت کرده اند. همان طور که اشاره کردیم، Abandon Ship تا به امروز، تنها پروژه این استودیو بوده است. پروژه ای که سازندگان به بهترین شکل ممکن، سعی در پشتیبانی از آن داشته و با پچها و آپدیت های مختلف، تلاش می کنند تا این عنوان را بهبود بخشیده و مشکلاتش را حل کنند. اخیرا هم یک آپدیت بزرگ با نام Blade of the Assassin برای بازی منتشر شده است. البته نقد و بررسی که شما امروز در گیمفا مطالعه می کنید بر اساس همان نسخه اولیه بازی نوشته شده است. با انتشار آپدیتهای جدیدتر، ممکن است که برخی مشکلات بازی حل شده باشند و یا محتوای بازی گسترش یافته باشد. البته به جز Blade of the Assassin، آپدیتهای بزرگ دیگری هم مثل The Spider Islands و Sword of the Cult نیز برای بازی منتشر شده اند ولی خب این طور که پیداست، این آپدیت Blade of the Assassin است که از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده و جذابیت بازی را چندین برابر می کند. در کل، بازی Abandon Ship از آن دست بازیهایی است که می توانند برای بازیکنان با تجربه تر، حس و حالی نوستالژیک را ایجاد کنند. چنین بازیهایی امروزه یا ساخته نمی شوند و یا کمتر چشممان بهشان می خورد. دوران اوج این فرم بازی ها را می توان از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۵ دانست. بعد از این بازی زمانی، در دنیای بازیهای رایانهای کلا به کشتیها و مبارزاتشان کم لطفی شده است! به غیر از Assassin’s Creed IV: Black Flag که آن هم مربوط به سال ۲۰۱۴ می شود، از نسل هفتم به بعد، کمتر بازی AAA با چنین استایلی به بازار عرضه شده است. به هر ترتیب، Abandon Ship عنوانی است که خوب یا بد، مشابهش را این روزها کمتر می بینیم. حال چنین سبک از گیم پلی با یک الهام گیری از نوشتههای اچ پی لاوکرفت می تواند ترکیب جالبی شود. هم بازیهای مربوط به مبارزات دریایی را بازی کرده ایم و هم عناوین لاوکرفتی را تجربه کرده و شاید حتی داستانهای این نویسنده را هم کم و بیش خوانده باشیم. اما ترکیب این دو در کنار هم… خب شاید چیزی باشد که قبل از این به ذهن یک گیمر نمی رسید، اما حالا اتفاق افتاده است. Abandon Ship همان عنوانی است که این دو مورد را با هم ترکیب کرده و در اولین پروژهاش، دست به کار جالبی زده است. اما سوال این جاست که بر روی این ایده چگونه کار شده است. استودیو Fireblade Software بیشتر به نیروهایی که در بخش طراحی هنری مشغول به فعالیت هستند می بالد اما به جز این، حتی در عناوین مستقل نیز گیم پلی، داستان و صداگذاری و موسیقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. و در نهایت اصلا ارزش تجربه و احیانا Abandon Ship در چه وضعیتی به سر می برد؟ تمام این ها سوالاتی هستند که امروز در گیمفا و در این مقاله، قصد داریم به آن ها پاسخ دهیم. این شما و این هم نقد و بررسی اولین پروژه استودیو Fireblade Software، عنوان Abandon Ship. با ما همراه باشید.
داستان بازی شروع جالب و تقریبا بدون مقدمه ای دارد. این که پیش از این چه اتفاقی افتاده که شما اینجا هستید، سوالی است که از همان بدو ورود به بازی به پاسخش نخواهید رسید. باید مقداری در بازی پیش روی کنید و داستان بازی را جلو ببرید تا نقاط مبهم داستان بازی برایتان شفاف شوند. اما بازی به چه ترتیب و چگونه شروع میشود؟ خب اولا که داستان و اتفاقات و رخدادهای بازی به صورت نوشته در مقابل شما ظاهر می شوند. میتوانید نوشته موجود در تکست باکس را مطالعه کرده و سپس با یک کلیک ساده به سراغ تکست بعدی و یا ادامه بازی بروید. داستان بازی از جایی آغاز می شود که شما در یک زندان به سر می برید. تولد یک هیولا، افراد زیادی را به زانو درآورده و شما هم به همراه چندین نفر دیگر در سلولهای مختلف یک زندان، به دنبال فرصتی برای رهایی از بند هستید. پس از این که شخصیت اصلی بازی موفق به ناک آوت کردن نگهبان و خروج از سلولش میشود، می تواند چند زندانی دیگر را هم با خود فراری دهد! به هر حال فرار کردن با سه نفر خیلی بهتر از تنها فرار کردن است! خلاصه این جاست که شما بالاخره گیم پلی بازی را رسما آغاز می کنید. از بین ۵ گزینه موجود، سه نفر را می توانید از زندان نجات داده و با خود فراری دهید. نکته مهم این است که این ۵ نفر، ۵ تخصص مختلف دارند و هر کدام مزیتهای خاص خود نسبت به ۴ نفر دیگر را دارند. به عنوان مثال، یکی از این زندانیها یک توپچی است. رها سازی این توپچی از زندان و آوردن وی به عرشه کشتی، سرعت ریلود کردن سلاحهای کشتی شما را افزایش خواهد داد. مثلا اگر ملوان را آزاد کنید، وی خیلی سریعتر از بقیه می تواند کشتی شما را تعمیر کند و یا جراح می تواند در درمان افراد کشتی شما موثر باشد. برای مبارزات تن به تن بر روی عرشه کشتی هم دریانوردان پیشنهاد می شوند. به این کلاسهای گفته شده، کلاس کشتیران را هم اضافه کنید. خلاصه که از بین ۵ کلاسی که نام بردیم و مختصر توضیحی هم در موردشان دادیم، می توانید سه نفر ( از کلاسهای مختلف ) را فراری دهید. وقتی از زندان خارج میشوید، یک کشتی می بینید که ظاهرا توسط فرقه ( Cult ) دزدیده شده است. خب حالا همه چیز برای فرار شما آماده است! بازی را به صورت حرفهای تر شروع کنید و از آن لذت ببرید!
البته پیش از این که پرونده داستان بازی را به صورت کامل ببندیم، باید این نکته را یاد آور شویم که داستان عنوان Abandon Ship خیلی بیشتر از آن چیزی را در چنته دارد که در پاراگراف بالاتر خواندید. به لحاظ داستانی، بازی Abandon Ship در میان بازیهای مستقل، یک سرآمد نیست ولی توانسته در ارائه داستانی درگیرکننده، موفق عمل کند. در ادامه بازی، متوجه خواهید شد که هیولای دریایی که آزاد شده، مسبب چه اتفاقاتی است، چگونه به آزادی رسیده و اصلا شما به عنوان شخصیت اصلی در آزادسازی او چه نقشی داشتهاید و حتی در ابتدای بازی در زندان چه میکردید. عنوان Abandon Ship با بازیهای لاوکرفتی دیگری که شخصا طی یکی دو سال اخیر تجربه کرده ام، تفاوتهای زیادی دارد. در فضاسازی به خصوص، به شدت متفاوت از بازیهایی مثل The Sinking City، Call of Cthulhu و مثلا Moons of Madness است. به همین خاطر است که شاید در همان ابتدای کار، به عنوان یک بازی لاوکرفتی به آن نگاه نکنید. در مجموع اما، همان طور که اشاره شد، بازی Abandon Ship در ارائه یک داستان جذاب و درگیرکننده، هوشمند عمل کرده است و حداقل از این حیث، می تواند با قدرت از خود دفاع کند.
بازی Abandon Ship را می توان در ابتدا یک بازی استراتژیک و ماجرایی دانست. جدای از داستان بازی که حرفهای زیادی برای گفتن دارد، نمی توان از گیم پلی جذاب و لذت بخش بازی Abandon Ship هم غافل شد. شما به عنوان کاپیتان یک کشتی به همراه نیروهایتان بر روی عرشه، قرار است ماجراجوییهای زیادی را انجام دهید. به جاهای مختلف سفر کرده و چیزهایی را ببینید که تاکنون کسی ندیده است. بازی Abandon Ship بازی جالبی است، به خصوص اگر بتوانید با آن به درستی ارتباط برقرار کنید. تجربه ماجراهای جدید به عنوان کاپیتان یک کشتی، چیزی نیست که در میان بازیهای ویدئویی رایج باشد. حداقل مزیت بازی، این است که چیزی را تجربه می کنید که پیش از این تجربه نکرده اید. بازیهایی نظیر Sea Dogs، Blood and Gold: Caribbean، Port Royal و همین طور Sunless Sea اگرچه بی ارتباط با دریا نیستند، ولی هرگز نمی توانند تجربهای مشابه با Abandon Ship و آپدیت هایش را به شما القا کنند. خب همان طور که اشاره کردیم، بازی از جایی آغاز می شود که شما در زندان هستید و پس از آزاد کردن چند زندانی، یک کشتی را پیدا کرده و با آن سفر دریایی خود را آغاز می کنید. مبارزات در بازی نقش بسیار مهمی را دارند. به صورت کلی، هر بازیکنی با اصول بازیهای استراتژیک آشنا است. اصول Abandon Ship هم همان اصول و بیسهایی هستند که در دیگر بازیهای استراتژیک مشاهده کرده اید. از آن جایی که بخش اعظمی از بازی را در حال مبارزه هستید، سازندگان سعی کرده اند که تمرکز ویژهای بر روی این بخش بگذارند. خب خوشبختانه توانستهاند در طراحی مبارزات، قوی عمل کنند. به این ترتیب، حداقل در نگاه اول مبارزات بازی جذاب هستند و به همراهی بازیکن با بازی، کمک ویژه ای می کنند. به طور کلی، هر کشتی سلاحهایی نظیر توپ، خمپاره انداز و سلاح های دیگر دریایی را دارد. نکته جالب در رابطه با مبارزات دریایی بازی، این است که برخلاف تصورات و همچنین چیزی که در دیگر بازیها می بینیم، شما نمی توانید کنترل کل کشتی را بر عهده داشته باشید. البته استفاده کردن از واژه ” نمی توانید” در چنین جایگاهی، شاید چندان مناسب نباشد. نکتهای که باید در نظر داشته باشید، این است که شما به جای کنترل یک کشتی، باید افراد روی عرشه آن را کنترل کنید. به این ترتیب، اگر می خواهید که مثلا کشتی شما در هنگام نبرد، رو به جلو حرکت کند، باید حتما یک کشتیران را بر روی عرشه خود داشته باشید. اگر خاطرتان باشد، در پاراگرافهای بالاتر در رابطه با کلاسهای مختلف موجود در بازی صحبت کردیم. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، هر کلاس تواناییهای منحصر به فرد خود را دارد و تمام اینها در کنار هم، می توانند موفقیت و سلامت کشتی شما را تضمین کنند. توپها، بدون توپچی به هیچ دردی نمی خورند! اگر می خواهید که از Cannon های خود به درستی استفاده کنید، حداقل به یک توپچی ( Gunner ) احتیاج خواهید داشت. بالانس نگه داشتن نیروهای حاضر در کشتی، می توانند کمک زیادی به بازیکن کند. برای این که در یک نبرد به موفقیت برسید، دو راه پیش رو دارید. بحث پایان یافتن مبارزات دریایی با موفقیت، مرا به یاد Assassin’s Creed IV: Black Flag انداخت! اگر یادتان باشد، در بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag برای این که پیروزی خود را رسما جشن بگیرید، دو راه پیش رو داشتید; یا باید کشتی خود را به کشتی دشمن نزدیک کرده تا افرادتان وارد کشتی مقابل شوند و همه افراد روی عرشه را به قتل برسانند ( برخی را هم به اسارت می گرفتید ) و یا میتوانستید کشتی دشمن را غرق کنید. نهایتا پیروزی در بازی Abandon Ship هم به همین دو شکل ختم می شود و اتفاقا خودتان هم میتوانید تصمیم بگیرید که کدام راه را انتخاب کنید.
هسته اصلی گیم پلی بازی همین مبارزات دریایی هستند. با توجه به کلاسهای خدمهها و همچنین عدم امکان کنترل کل کشتی، مبارزات بازی اولا حالتی متفاوت به خود گرفته و ثانیا چالش برانگیزتر می شوند. خب طبیعتا همین موضوع هم باعث می شود که مبارزات بازی حالت تاکتیکی پیدا کنند. به این ترتیب وقتی صحبت از Combat در بازی Abandon Ship می شود، باید بدانید که تاکتیک، چیزی است که باید همیشه آن را داشته باشید. به طور کلی، بازی در مبارزات آفرهایی را پیش پای شما می گذارد و این که از چه آپشنی استفاده می کنید هم چیزی است که خودتان باید تعیین کننده اش باشید. کشتیهای بزرگ بازی ۶ اسلات سلاح یا Weapon را دارند که البته دوتای آنها به Cannonها اختصاص دارد. خب طبیعتا شما به جای هر اسلات خالی، می توانند آیتم خاصی را قرار دهید. با وجود چنین سیستمی، این امکان وجود دارد که بازیکن، عملا سبک بازی خود را در بازی اجرا خواهد کرد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که سلاحهای مختلف، کاربردهای متفاوتی هم دارند. شما باید قابلیتها و پتانسیلهای سلاحهای موجود در بازی را ابتدا خوب بشناسید و سپس دست به شخصیسازی کشتی خود بزنید. به عنوان نمونه، Cannonها در فواصل نزدیک، خیلی قوی و کارآمد عمل می کنند. اگر کشتی دشمن فاصله کمی با شما دارد، استفاده از توپ به جای خمپاره، قطعا انتخاب درست تری خواهد بود. خبر خوب این است که سلاحهای بازی هم از تنوع خیلی خوبی برخوردار هستند. شما میتوانید بر روی کشتی خود سلاحهای متنوعی را پیادهسازی کنید. برخی از این سلاحها صرفا در فیلمها دیده شدهاند و کمتر در بازیها، مورد استفاده قرار گرفتهاند! از این حیث هم Abandon Ship میتواند یک الگو برای بازیهایی باشد که قرار است در دریا جریان داشته و مبارزات دریایی را به تصویر بکشند. با وجود تمامی مواردی که گفته شد، بازی بیش از اندازه از مبارزات دریایی استفاده میکند! این موضوع هم مرا یاد بازیهای یوبی سافت انداخت! در بازیهای شرکت مذکور، قدم به قدم دشمن می بینید و آنقدر به مبارزه کردن و کشتن دشمنان میپردازید که این موضوع حالتی یکنواخت برایتان پیدا میکند. خب البته شدتش در Abandon Ship کمتر است، ولی تقریبا همین الگو را در این بازی هم خواهید دید. ضمن این که کنترل کردن تنها ۶ عضو کشتی ( Crew ) اگرچه به تاکتیکی تر شدن بازی کمک میکند، اما بالانس بازی را به هم میزند! خب طبیعتا منصفانه نیست که شما فقط ۶ عضو را کنترل کنید و تعداد نیروهای درگیر دشمن بیشتر باشد. به سخت بودن بازی احترام میگذارم و به آن هم اعتقاد دارم; همه ما به این موضوع اعتقاد داریم. ولی سختی بازی یک چیز است و بالانس بودنش هم یک چیز دیگر. به این ترتیب، مبارزات بازی شاید جذاب باشند و مخاطب را هم سرگرم کنند، اما بدون اشکال نیستند.
از مهمترین فاکتورهای بازی، مواردی هستند که مربوط به شخصی سازی کشتی میشوند. خبر خوب این است که استودیو نوپای Fireblade Software در بحث شخصیسازی کشتی، انصافا کم نگذاشته و هر آن چه که از عهدهاش برمیآمده را به نحو احسن پیاده سازی کرده است. تفاوت بخش شخصیسازی بازی Abandon Ship با دیگر بازیها، در این است که این جا، ظاهر کشتی چندان مهم نیست و اصلا به آن صورت به چشم نمیآید. شخصیسازی ها و ارتقاهای موجود در Abandon Ship غالبا در راستای قویتر شدن کشتی شما و بالاتر رفتن شانستان برای پیروزی در مبارزات استفاده می شوند. شخصیسازی کشتی در بازی Abandon Ship بیش از هر چیزی، به سبک بازی شما برمیگردد. به عنوان مثال، همان طور که گفتیم در کشتیهای بزرگ شما ۴ اسلات خالی اسلحه دارید و چگونه و با چه سلاحی پر کردن این اسلاتها، کاملا به خودتان برمی گردد. خب طبیعتا کاپیتانی که ترجیح میدهد بدون نزدیک شدن به کشتی دشمن، کار وی را یکسره کند، سعی می کند بیشتر از خمپاره و توپ استفاده کند. علاوه بر بحث شخصیسازی، شما می توانید کشتیهای جدیدی را هم خریداری کنید. عنوان Abandon Ship در بسیاری از موارد، سعی کرده تا شبیه به یک شبیه ساز عمل کند. وقتی داریم در رابطه با سبک مبارزاتی و یا شخصیسازی کشتی صحبت میکنیم، Fireblade Software توانسته یک شبیه ساز واقعی را ارائه کند. اما در بحث خرید کشتی جدید، داستان متفاوت است. کشتیهای بازی غالبا به لحاظ سیستمی، یکسان هستند و قابلیت متفاوت و منحصر به فردی را به بازیکن ارائه نخواهند داد. تفاوت هر کشتی با کشتیهای ارزانتر، غالبا به مواردی نظیر سرعت ریلود، سلامتی و قدرت هجومی آن کشتی محدود میشود. فکر نمیکنم در دنیای واقعی هم تفاوت کشتیها صرفا همین باشد! نکته جالب دیگر، این است که تغییراتی که بر روی کشتی خود میدهید می توانند در آب و هوای مختلف هم به کمک شما بیایند. شما به عنوان کاپیتان یک کشتی در بازی Abandon Ship با شرایط آب و هوایی مختلف رو به رو خواهید شد. شرایط آب و هوایی محیط هم در مبارزات شما بی تاثیر نخواهد بود. مواردی نظیر مه، رعد و برق و طوفان قطعا تاثیر خود را در مبارزات خواهند گذاشت. حال این تاثیرات به نفع شما باشند و یا به ضررتان، چیزی است که خودتان با انتخابهای درست، تعیین خواهید کرد. باید در نظر داشته باشید که در اقلیم های مختلف، باید از تجهیزات درست استفاده کنید.
نباید فراموش کرد که Abandon Ship یک بازی مستقل با بودجه پایین محسوب می شود که علاوه بر این موارد، اولین محصول استودیو Fireblade Software به شمار می رود. با این وجود، بازی در ارائه یک گیم پلی مهیج و جذاب، خیلی خوب عمل کرده است و مجموعا Abandon Ship را میتوان یک موفقیت برای استودیو Fireblade Software دانست. یک بازی مبتنی بر مبارزات دریایی که تاکتیک و استراتژی در آن حرف اول را می زنند. البته دوربین و سیستم کنترل بازی مقداری مشکل دارند ولی خب این مشکل در حدی نیست که بتواند به تجربه شما صدمه ای وارد کند. با توصیفاتی که از بازی و توسعه دهندهاش داشتیم، می توان به سادگی بر روی چنین مشکلات کوچکی چشم بست. تا به این جا، هر چه گفتیم در رابطه با سیستم مبارزات بازی بود. خب باید اشاره کرد که کل بخش داستانی بازی به مبارزات محدود نمیشوند. شما به صورت رندوم میتوانید به سفر کردن بر روی دریا بپردازید و همچنین اتفاقاتی به صورت تصادفی برایتان رخ خواهند داد. در طول بازی انتخاباتی خواهید داشت که پیامدهای خاص خودشان را دارند. انتخابهای شما گاهی اوقات میتوانند سبب آغاز یک جنگ جدید باشند و یا برعکس، از شروع یک مبارزه جلوگیری کنند. باعث شوند که تعدادی از نیروهایتان شما را ترک کنند و خلاصه، نباید از اهمیت این چنین تصمیماتی غافل شد. نکته دیگری که باید بدانید، این است که سیستم سیو بازی به صورت اتوماتیک است و نمیتوانید دستی، بازی را ذخیره کنید. به این ترتیب تصمیمات شما هر چه باشند، گرفته شدهاند و هیچ راه برگشتی وجود ندارد. خب این مورد میتواند گاهی اوقات روی تجربه شما اثر منفی بگذارد. شاید بتوان عدم امکان ذخیرهسازی به صورت دستی را به نوعی، یک کم تجربگی از طرف سازندگان در چنین عنوانی با این سبک و سیاق دانست. گیم پلی بازی گستردهتر از صرفا مبارزات دریایی است، ولی بخش اعظمی از آن را همین مبارزات شکل دادهاند. بقیه موارد نیازی به بررسی ندارند و صحبت در موردشان، بیشتر حالت معرفی خواهد داشت تا بررسی.
همان طور که قبلا هم اشاره کرده بودیم، بازی Abandon Ship به لحاظ هنری، کمی متفاوت از دیگر بازیهای لاوکرفتی است که تاکنون تجربه کردهاید. بازی مقداری از آن معماری خاص و دلهرهآوری که در اکثر بازیهای لاوکرفتی دیگر می بینیم فاصله گرفته و سعی می کند این دلهره و نگرانی را در دریا نشان دهد. با وجود این صحبتها، نباید فراموش کرد که Abandon Ship یک بازی استراتژی است و طبیعتا در این چنین بازیهایی، مواردی نظیر مدل سازی و طراحی فنی و غیره از اهمیت پایینتری برخوردار هستند. از طرفی، Fireblade Software یک استودیوی تازه تاسیس است و میتوان نگاه ملایمتری نسبت به تنها محصول منتشر شدهاش داست. همچنین در ارائه یک موسیقی گوش نواز و مناسب با تم بازی، فایربلید سافتور خوب کار کرده است. شنیدن موسیقی بازی حین تجربه آن دلنشین بوده و از خسته شدن شما در طول بازی، جلوگیری می کند.
عنوان Abandon Ship اصلا بازی بدی نیست. اتفاقا بازی بسیار جالب و سرگرم کنندهای است و همچنین از ایده کمتر استفاده شدهای، استفاده کرده است. دلایل و بهانههای زیادی را هم به کاربران میدهد تا آن را تجربه کرده و به این سادگیها هم رهایش نکنند. از طرفی، داستان بازی نسبت به داستان یک بازی مستقل، طولانی است و این موضوع هم سبب می شود تا بازیکن زمان زیادی را پای Abandon Ship صرف کند. اما تمامی این موارد، به این معنی نیستند که بازی هیچ مشکلی ندارد! اتفاقا Abandon Ship با وجود تمامی جذابیتها و نکات مثبتش، جا برای پیشرفت دارد. غیر طبیعی هم نیست. Fireblade Software بازی Abandon Ship را به عنوان اولین محصولش منتشر کرده است. با شرایطی که Abandon Ship در آن به سر میبرد و کیفیت فعلیاش، بدون شک میتوان استودیو Fireblade Software را یکی از استودیوهای آیندهدار صنعت گیم دانست. استودیویی که شاید طی سالهای آینده، بیشتر در موردش بشنویم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
اقای مقدم عزیز ممنونم از شما بخاطر نقدتون
به نظر که از اون بازی های جذاب میاد احتمال زیاد بازیش کنم