روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا

روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2

مصطفی زاهدی
۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا

نمی دانم چند سال دارید، چند وقت است که مشغول انجام بازی‌های ویدیویی هستید و یا اینکه چگونه با این دنیا آشنا شده اید، اما یک چیز را می دانم. اگر به دوران کودکی و نوجوانی خود نگاهی بیاندازید، قطعا عناوینی را خواهید یافت که در آن زمان عاشقشان بوده و صدها بلکه هزاران ساعت را صرف انجام آنها کرده اید. دوستی دارم که گیم برای او با نام Resident Evil معنا پیدا می کند و به گفته خودش نسخه های چهارم این سری را بیش از صد بار با پایان رسانده است! فرد دیگری را می شناسم اوقات نوجوانانی خود را صرف انجام نسخه های قدیمی Doom می کرده است. به همین ترتیب هر کدام از ما، عنوان یا فرانچایزی خاص در گذشته داشته ایم که فارغ از کمبود ها و نقطه ضعف هایشان، از تک تک لحظات آن بازی لذت می بردیم. زمانی که نه خبری از متا و نمره منتقدان بود، و نه از IGN و VGA چیزی می دانستیم. امروزه برای اکثر ما ملاک عناوین سرگرم کننده تغییر کرده است. اکثر ما گیمر های امروزی، چه کژوال و چه هاردکور، بسیار سخت پسند شده ایم. وجود تعلیق کافی در داستان، پرداخت مناسب شخصیت ها، نبود مشکلات فنی، بخش آنلاین سرگرم کننده و فاکتور های بسیار دیگری وجود دارن. که به شدت به آنها اهمیت می دهیم. اما همیشه شرایط به این گونه نبوده است. ما GTA San Andreas را بازی می کردیم چون عاشق این عنوان بودیم، نه به دلیل اینکه این بازی بهترین بازی جهان آزاد زمان خودش بود. اگر از افرادی که Resident Evil 4 چهار را در آن زمان تجربه کردند می پرسیدید، چند درصد آنها از نمرات بالا و جوایزی که کسب کرده اطلاع داشتند؟
دوران کودکی و نوجوانی دوران کاملا متفاوتی بود. نمیدانم در این مورد با من هم نظر هستید یا خیر اما بازی ها لذت دیگری داشتند. هنوز هم به خوبی می دانم لذتی که از تجربه دو نسخه بسیار قدیمی Assassin’s Creed یعنی Brotherhood و Revelation بردم، به مراتب بیشتر از لذت و سرگرمی نسخه های بعدی مانند Syndicate بود. نمی دانم شاید گذشت زمان جنس تجربه ها را عوض می سازد.
در کنار عناوینی مانند Silent Hill, Resident Evil و Super Mario, یکی از عناوینی که کودکی و نوجوانی من به شدت با آن گره خورده است، فرانچایز Stronghold است. مجموعه ای که در کشور با نام قلعه و یا جنگ های صلیبی شناخته شده، و کاملا عنوانی نام آشنا برای گیمرهای ایرانی به شمار می آید. پی سی گیمر ها و افرادی که پلتفرم اصلی آنها PC است قطعا این بازی را می شناسند و تجربه کرده اند و بعضا همچنان برخی از نسخه های سری بر روی PC شان نصب است. حتی افرادی که از کنسول ها به عنوان پلتفرم اصلی خود استفاده می کنند به احتمال فراوان حداقل برای مدت اندکی هم شده یکی از نسخه های Stronghold را تجربه کرده اند. عنوان استراتژیک همزمانی که به سرعت تبدیل به یکی از محبوبترین عناوین در سرتاسر کشور ما شد. لذت ساخت و گسترش یک قلعه و دژ عظیم و قدرتمند، آن هم از نقطه صفر و با وجود چالش های متعدد، یک لذت وصف ناشدنی را به مخاطبان منتقل می سازد. ساخت ساختمان های مختلف جهت فراهم کردن آذوقه، ایجاد سربازخانه، کشیدن دیوار به شکل دلخواه و ده ها ویژگی دیگر باعث هر چه لذت بخش شدن نسخه اول Stronghold شدند‌. عنوانی که در دوران جنگ های صلیبی روایت می شد و اتمسفر، سربازان و محیط کلی بازی با این دوره پیوند خورده بود.
پس از عرضه موفق عنوان Stronghold Crusader, که موفق شد فقط در آمریکا بیش از ۲۲۰ هزار نسخه به فروش برساند، سازنده بازی یعنی استودیو کوچک Firefly ساخت نسخه دوم این سری را آغاز کرد. عنوانی که بر خلاف نسخه اول، این بار در قرون وسطی روایت می شد و همین مسأله موجب تفاوت در اتمسفر، طراحی محیطی و سربازان در نسخه دوم شده بود. در ادامه به نقد و بررسی این عنوان قدیمی، اما جذاب و لذت بخش می پردازیم. با من و گیمفا همراه باشید…

روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا

این عکس پر است از نوستالژی…

داستان Stronghold 2, در قرن یازدهم و دوازدهم روایت می شود. جایی که در انگلستان پادشاه به طرز مشکوک و رمزالودی ناپدید شده و به همین دلیل کشور وارد هرج و مرج می شود. در همین زمان یکی از شوالیه های بلند پایه دربار، یعنی سر ویلیام به سختی تلاش می کند تا ارباب و پادشاه را بیابد. سرویلیام در کنار خود Matthew Steele را میبیند. فردی که در ابتدای بازی شوالیه ای معمولی بود اما با گذشت زمان و انجام وظایف مختلف، کم کم نقشی بسیار مهم در وقایع سیاسی بازی ایفا می کند‌. بازیبازان در طول بخش داستانی بازی کنترل همین شخصیت یعنی Steele را برعهده خواهند گرفت.
داستان بازی دیگر نقطه خاصی در برندارد و در ادامه بیشتر شاهد حضور شخصیت ها، لرد ها و‌ شوالیه های مختلف و در واقع جنگ بر سر قدرت هستیم. در کل داستان در عناوین Real Time Strategy یا استراتژیک همزمان، آنچنان نقش خاصی ندارند و بیشتر بستر لازم برای خلق مراحل مختلف را مهیا می سازند. Stronghold 2 نیز شرایط مشابهی داراست. از یک طرف شاهد پیشرفت نظامی سیاسی شخصیت اصلی بازی هستیم و از طرف دیگر شاهد نبرد و کشمکش مختلف برای رسیدن به پادشاهی هستیم. البته داستان بازی در اواخر بخش داستانی یک انتخاب مهم را پیش روی بازیبازان قرار می‌دهد که انتخاب بازیباز مسیر سه مرحله آخر را دو شاخه می کند. از یک طرف می توانید به پادشاه و سرویلیام وفادار بمانید و از طرف دیگر توانایی خیانت به آنها و  برای رسیدن شخص خودتان به تاج و تخت تلاش کنید. با این وجود باید بگویم در کل چیزی به نام پرداخت شخصیت، روایت منسجم و موارد این چنینی را شاهد نیستیم و داستان بازی تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است. البته به هیچ وجه این نکته را نمی توان نقطه ضعف به شمار آورد چرا که انتظار یک داستان کامل و شاخه دار با شخصیت های چندلایه از یک عنوان استراتژیک همزمان، انتظاری کاملا غیرمنطقی و عجیب است. البته باید بگویم شخصیت سر ویلیام را باید کامل ترین شخصیت بازی از لحاظ داستانی دانست که نسبتا دارای پرداخت کامل تری است‌. شخصیت های دیگر عموما سفید و سیاه هستند و اهداف و نیت آنها واضح و مشخص است و شاهد Plot Twist خاصی در این زمینه نیستیم…

روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا

تنوع مراحل بازی نیز قابل قبول است. در ابتدا شاهد مراحل بسیار ساده مانند جمع آوری تعدادی لباس یا ساخت یک پل هستیم اما در ادامه شاهد مراحلی گسترده با اهداف و Objective هایی سخت تر، پیچیده تر و بزرگتر هستیم

اما مهم ترین بخش بازی، بلاشک بخش گیم پلی و قسمت مربوط به ساخت و ساز ساختمان ها، سرباز خانه ها و مکان های مختلف جهت برآورده کردن نیازهای قلعه شماست. در هر مرحله، در ابتدا فقط دارای یک ساختمان اصلی هستید که لرد شما در آنجا حضور دارد و در ادامه با ساخت انبارخانه ها، ساختمان ها برای مردم، سرباز خانه، مغازه های مختلف جهت ساخت سلاح، لباس و آیتم های متفرقه دیگر و موارد مشابه این چنینی قلعه خود را گسترش خواهید داد. مهم ترین نکته در بازی های استراتژیک نوبتی مانند Stronghold 2 این است که در زمانی که شما مشغول ساخت و ساز قلعه و آماده سازی مردم و لشکرتان هستید، در همان لحظه دشمن یا دشمنانتان در حال گسترش قلعه خود و اماده سازی نیرو هایشان هستند. همین مسأله است که به نوعی عناوین استراتژیک همزمان را برتر از عناوین استراتژیک نوبتی می سازد. چون هنگام تجربه عناوین همزمان، هیجان، استرس و جذابیت بالاتری برای بازیبازان وجود خواهد داشت و هر دقیقه ارزش خود را دارد و تلف کردن وقت و یا تعلل در آماده سازی قلعه با دیوار، برج ها و نیروهای دفاعی مناسب از یک سو، و بی توجهی به آذوقه مردم و رضایت آنها از سوی دیگر می تواند شما را در وضع بسیار بغرنجی قرار دهد.

روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا

در هر مرحله، در ابتدا فقط دارای یک ساختمان اصلی هستید که لرد شما در آنجا حضور دارد و در ادامه با ساخت انبارخانه ها، ساختمان ها برای مردم، سرباز خانه، مغازه های مختلف جهت ساخت سلاح، لباس و آیتم های متفرقه دیگر و موارد مشابه این چنینی قلعه خود را گسترش خواهید داد

تنوع مراحل بازی نیز قابل قبول است. در ابتدا شاهد مراحل بسیار ساده مانند جمع آوری تعدادی لباس یا ساخت یک پل هستیم اما در ادامه شاهد مراحلی گسترده با اهداف و Objective هایی سخت تر، پیچیده تر و بزرگتر هستیم. همچنین نکته جالبی که در مورد برخی مراحل وجود دارد این است که در برخی مراحل، به جای ساخت قلعه و تشکیل ارتش، در ابتدا تعداد مشخصی نیرو در اختیار دارید که این نیرو ها خود از سربازان و نظامیان مختلف مانند کمان دار، نیزه دار، شوالیه و… هستند. در این دسته مراحل دیگر شاهد قلعه و ساخت و ساز نیستیم بلکه شما باید با نیروهایی که در اختیار دارید به قلعه یا نیروهای دشمن حمله کرده و به هدفی خاص که معمولا کشتن فرمانده یا لرد دشمن است دست یابید. وجود گاه و بیگاه این مراحل باعث ایجاد جذابیت و تنوع مناسبی در روند انجام مراحل شده است. با این وجود هنوز اکثر مراحل بازی از همان روند کلاسیک ساخت و ساز و تشکیل ارتش پیروی می کنند. تنها نکته ای که در مورد مراحل داستانی باری وجود دارد این است که متأسفانه تعداد این مراحل آنچنان زیاد نیست و می توانستیم به مراتب مراحل بیشتری را شاهد باشیم.
در کنار مراحل داستانی، یکسری فعالیت های فرعی نیز در بازی گنجانده شده است. برای مثال برخی مراحل تکی وجود دارند که شما می توانید با انتخاب نقش بین تیم حمله کننده یا تیم دفاع کننده از قلعه به انجام آنها بپردازید. این مراحل از حیث طراحی در سطح مناسبی به سر میبرند. همچنین مانند نسخه اول می توانید مراحل مورد علاقه خود را بسازید و در نقشه های مختلف با دشمنان مورد نظر به مبارزه و مقابله بپردازید. تعداد دشمنان، میزان پول در ابتدای بازی و موارد دیگر را در این بخش می توانید به صورت دستی تنظیم سازید. همچنین بازی دارای بخش Multiplayer نیز هست که تمامی اصول و شرایط بخش داستانی و تک نفره در آنجا نیز به چشم خورده و در نتیجه شاهد اختلافی خاص بین این دو قسمت نیستیم.
در مورد طراحی هنری بازی نیز باید بگویم با توجه به سال عرضه بازی و همچنین گرافیک غیر سه بعدی نسخه Crusader, عملکرد گرافیکی Stronghold 2 را می توان قابل قبول ارزیابی کرد. گرافیک هنری بازی جذاب است و هماهنگی بسیار خوبی با اتمسفر و فضای بازی داراست. از طرف دیگر طیف رنگ به کار رفته در محیط ها و ساختمان ها توانسته است تا حد مناسبی تنوع در طراحی هنری را به کار اضافه سازد. در مورد باگ های گرافیکی نیز بازید بگویم آنچنان شاهد باگ تاثیر گذار در بازی نیستیم. هر چند به طور گاه و بیگاه یکسری باگ های گرافیکی و مشکلات فنی به چشم میخورند که خوشبختانه تعداد آنها بسیار کم است و هم مشکلی برای مخاطب ایجاد نمی سازند..‌
در پایان در مورد موسیقی متن بازی و همچنین صداگذاری بخش های مختلف مانند نبرد ها یا کارها و فعالیت های روزمره نیز باید بگویم استودیو Firefly در این زمینه عملکرد متوسطی از خود به جای گذاشته و حداقل ها را برآورده ساخته است. صدای حرکات و اتفاقا مختلف در پس زمینه قلعه شما به واقعی تر شدن دنیای بازی و اتفاقات در حال انجام کمک شایانی می کنند.

سخن پایانی:
اگر عنوان Stronghold 2 را تجربه کرده باشید، احتمالا خاطرات زیادی با این عنوان ساخته اید. از لحظات شیرین و جذاب گرفته تا شکست یا ناکامی. اما مهم تر از همه، عناوینی مانند Stronghold 2 همواره یک حس عمیق و فوق العاده نوستالژی را بر دوش می کشند. حس نوستالژی که یادآور ساعت ها سرگرم شدن با عناوین نه چندان بزرگ است. با وجود کم و کاستی ها مختلف، باید به این نکته اذعان کرد که Stronghold 2 عنوانی جذاب، سرگرم کننده و لذت بخش است که در زمره برترین عناوین استراتژیک همزمان قرار می گیرد…

روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا

توجه داشته باشید که بازی بر اساس سال عرضه مورد بررسی قرار گرفته و نمره داده شده نیز بر همین مبنا به بازی تعلق گرفته است.

DanielSirAmir

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ʂiɳα-ȥʅ گفت:

    چوب کم است! سرباز کماندار ! پیامی از صلاح الدین !
    خدایا پیر شدیم 😥

  • erwin گفت:

    زمانی که بحث متا نبود و جنگ نبود فقط هرکی از هرچی لذت ببره…

    Daniel
  • m.asd گفت:

    وای خدا چقدر این سری و این بازی باحاله یادش بخر فقط هم نسخه یک چقدر تو گیم نت بازی میکردیم من که فقط کماندار میساختم میبردم طرف هیچ کاری نمیتونست بکنه لعنتی خیلی کیف میداد از اون بازی ها بود که گیم پلیش همه مشکل های ریز و درشتت رو پنهان میکردم دلم برای یه همچین نوع بازی تنگ شده

  • Kaladin گفت:

    واای این بازی واقعا نوستالژیه
    سر ویلیام 😥
    عجب بازیی بود . من که پدرم در اومد تا تمومش کنم . چه قدر از این دست بازیا الآن کم شده .
    با این که آدما از نظر اندازه کوچیک بودن و وضوح گرافیکی خاصی هم نداشتن ولی اون قدر داستان جذاب بود و شخصیت پردازی هاشون عالی بود که همشون رو باور کرده بودم. دوبله ی محشری هم داشت
    یادمه یه نکته ی اعصاب خرد کن داشت اونم این که لرد ها خیلی کند راه میرفتن به خاطر زرهی که تنشون بود :laugh: البته فک کنم تو تنظیمات یه گزینه برای افزایش سرعت بازی بود .
    تقریبا جزییات داستان یادم رفته. حتی یادم نیست پایانش دقیقا چی شد . فقط یه مرحلش دقیقا تو ذهنم مونده…اون مرحله ایی که میخواستن سر ویلیام رو اعدام کنن باید میرفتیم جلوشون رو میگرفتیم :laugh: چه هیجانی داشت
    یادش به خیر :yes:

  • دستتون طلا اقای زاهدی عزیز بخاطر نقد بسیار کامل و درجه یکتون
    واقعا جز برترین بازی های استراتژی دنیا هستش این سری برای من در سبک استراتژی که برترین هستش
    تمامی نسخه هاشو بازی کردم همگی عالی بود عالی بهترین نسخه اش برای من stronghold legends بود حسابی باهاش حال کردم
    بی صبرانه منتظر قسمت بعدیش هستم ولی زیاد با مکان اتفاقات قسمت جدید حال نکردم بهتر میبود میرفتن سراغ داستان های افسانه ای دوباره یا…

  • Vagabond گفت:

    آقای زاهدی عزیز نمیدونم چجوری از شما تشکر کنم یک لحظه انگار تو زمان سفر کردم با خوندن بخش اول نقدتون.این نسخه از بازی قلعه در کنار نسخه لجندز بهترین های مجموعه هستند البته نسخه جنگ های صلیبی هم فوق العاده بودش با اون دوبله محبوب :inlove:اما با این حرفتون که میگید از یک بازی استراتژی همزمان نباید انتظار یک داستان پیچیده و غنی داشت مخالف هستم بازی هایی مثل وارکرفت۳ استارکرفت ۱ و ۲ عصر اساطیر عصر امپراطوری های۳ و company of heroes و سه گانه هوم ورلد کاملا حرف بنده رو اثبات میکنند همین مجموعه استارکرفت داستانش از خیلی از بازی های نقش آفرینی هم غنی تر و جذابتره البته رکن اصلی در این بازی ها گیم پلی و هوش مصنوعی هست اما اصلا نباید داستان بعضی هاشون رو نادیده گرفت.بازهم ممنون برای نقد این بازی خاطره انگیز

    • farshadx گفت:

      همه اینایی که گفتی رو بازی کردم جز استارکرفت ۱
      دل نشین ترین و قشنگترین داستان بینشون به نظرم واسه وارکرفت۳ بود
      یه ۱۰ ۲۰ روز دیگه نسخه reforge هم میاد دوباره بشینیم بازی کنیم لذت ببریم :yes: :yes:
      چند سالی هست بازیهای سبک Real Time Strategy کم شدن یا مثل بازیهای که گفتی شاهکار نمیشن :-((

    • سلام دوست عزیز
      خوشحالم از مقاله راضی بودین
      در مورد داستان توی باری های استراتژیک همزمان باید بگم منظورم این بود نبود داستان خوب نقطه صعف محسوب نمیشه. وجرنه اگه یه بازی بخش داستانی عالی داشته باشه یه مزیت بزرگه…

  • Yunes گفت:

    یادش بخیر چقدر اینو تو گیم نت بازی میکردم
    حتی یادمه رفیقم تو این بازی یه کاری میکرد که از راه دور هرچی رو که میخواست تخریب میکرد حالا نمیدونم گلیچ بود یا رمز ولی نامرد آخر بهم نگفتش :laugh:

  • sarafraz گفت:

    فقط میتونم بگم یادش بخیر همین..

  • farshadx گفت:

    خدایی همین دیشب داشتم تو استیم با یکی از دوستان از این بازی یاد میکردیم
    و اینکه چقدر قشنگ دوبله شده بود
    سرباز یاغی کماندار عرب :rotfl:
    مردم شمارا میپرستند :rotfl:
    پیامی از طرف اولاف :rotfl:
    و…..
    واقعآ یادش بخیر
    به نظرم نمره کامل باید میدادین بازی تو این سبک زیاد نیست ولی همین تعداد کم هم بیشترشون شاهکار هستن :yes:
    یادمه گیم فا به Warcraft 3 هم نمره کامل نداد 😐 :no: :no:

  • ممنون زاهدی جان .. چه عشقی بود این بازی .. در کنار سری عصر فرمانروایان بهترین های استراتژیک بود :heart:

  • reza.q77 گفت:

    ممنون از نقده خوبتون خاطراتو تازه کردین یادش بخیر وقتی میزدن بعضی مواقع روی مردمه شهر زوم میکردم ببینم چکار میکردن تو قعله هم پادشاه بیشتره مواقع یا غذا میخورد یا رقصو پایکوبی میکردن یه دادگاه هم داشت برا دزداو خلافکارا وسایله شکنجه رو میساختم زندانبان میومد زوم میکردم شلاق زدنشو ببینم :rotfl:

  • Vahid333 گفت:

    پیر شدیم رفت خیلی دلم هوس اون موقع رو کرده 😥 😥 😥

  • AmirtheGRB گفت:

    جناب زاهدی دمتون گرم حالم خوب شد این نقدو خوندم. سرباز کماندار! :rotfl: حیف اون روزا دیگه برنمیگرده.

  • چه بازی خاطره انگیز بود مخصوصا دوبله فارسی که خیلی خاصش کرده بود.
    تنوعش هم نسبت به نسخه های دیگه بالا تر بود.

  • این سری همش خاطره هست مخصوصا قسمت افسانه ایش

  • بهترین نسخه این فرانچایز از نظر من همین نسخه بود….هنوزم پلیش میدم…سر ویلیام.متیو استیل.بارکلی همش نوستالژیه

  • Heydar M-A گفت:

    قبلا هم اینو گفتم
    یکی از نکات قوت این سری که اصلا بهش توجه نمیشه موسیقی فوق العادشه ساخته رابرت اوینو
    نمونه هایی که من خیلی دوسشون دارم castle jam
    Two mandolins
    The maiden
    Under an old tree
    حتما گوش کنید ضرر نمیکید

    • Kaladin گفت:

      چون عاشق موسیقی ام رفتم آلبومش رو گرفتم و گوش دادم . از castle jam خوشم اومد :yes: حس این رو بهم میداد که توی یه روستای کوچیک و سرسبز میخواد یه جشنی برگزار بشه
      و منم در حال پوشیدن لباس های سنتیم هستم برای شرکت تو جشن :cute: (چیزی نزدم به خدا :rotfl: )
      خیلی لذت بخش بود .
      ممنون بابت معرفی
      یاد آهنگ های سلتیکی افتادم .
      http://s6.picofile.com/file/8384908442/Fable_Adrian_von_Ziegler.mp3.html
      اگه از castle jam خوشت بیاد احتمالا این سبک رو دوست داشته باشی . این آهنگه رو آپلود کردم چون موقع شنیدنش دقیقا همون حسی بهم دست داد که castle jam رو گوش دادم . گفتم شاید خوشت بیاد …
      ولی castle jam قشنگ تره یه ذره :yes:
      :rose:

  • Mikasa گفت:

    متفاوت ترین سری استراتژیک بودن به چند دلیل
    اولا fog of war نداشتن و میتونستی حریفو مستقیم ببینی
    ثانیا مدیریت قلعه ی بازی کاملا realistic بود در عین حال برخلاف استراتژیک های رئال امروزی مثل norgard ، ریتم‌بازی اصلا کند نبود و شما به سرعت هم مدیریت منابع باید میکردی هم مدیریت مبارزات
    ثالثا اون سیستم رضایت مردمی خیلی جالب بود
    بهترین سیستم دیوار چینی تو تمام بازی های استراتژیکی که دیدم با اختلاف متعلق به همین سریه
    طراحی دیوار قلعه برای خودش اندازه یه بازی استراتژیک جدا مکانیک داره!
    دوبله ی دارینوس هم که از ذهن کسی نمیره یادش بخیر واقعا بچگیمونو ساختن هرجایی هستن سلامت باشن

    • Heydar M-A گفت:

      اره واقعا سیستم ساخت دیوارش عالی بود مخصوصا اینکه باید با برج ها هم تنظیم میشد

    • Marianne گفت:

      در مورد مکانیک ساخت و ساز کاملا موافقم، بخصوص دیوار ها که اشاره شده، من همیشه دو رو بیشتر ترجیحا میدادم برعکس اکثر کسانی که دیدم، با دو هم بیشتر خاطره دارم.
      راجب نداشتن ویژگی fog of war کاملا اطمینان ندارم که ویژگی مثبتی تلقی می‌شد یا منفی، چون از جنبه ای کاملا اون حس سردرگمی که در گیم هایی مثل Age of Empires II داشتم رو از بین می‌برد و مسلما بازی آسون تر میشد.
      و در نهایت اسپم: ببخشید شما Mikasa کاربر سابق س.ایت همسایه هستید؟

      • Mikasa گفت:

        سلام اره خودمم D:
        اون نداشتن فاگ آف وار یجورایی عجیب بود ولی خب در نوع خودش یه حرکت خوب بود میدونی چرا
        این بازی های استراتژیکی که منابع بی شمار دارن و مدیریت اقتصادشون سخته و اینقدر جزئییات داره ( مثلا شما باید مزرعه گندم بسازی بعد آسیاب بعد نونوایی تا تازه نون بهت برسه )
        معمولا رو بخش مبارزات کم میارن و تعداد نبردهای بازی کمتره و تمرکز میره رو اقتصاد و به اصطلاح هیجان بازیو کم میکنه
        حالا اینا با ورداشتن این ویژگی fog of war اومدن کاری کردن شما تمام سرزمین دشمنو ببینی و ۲۴ ساعته منابعشو مورد تاخت و تاز قرار بدی
        هم بازی پر از اکشن میشه‌و هیجان انگیز و هم مدیریت منابع چالش برانگیز خودشو حفظ میکنه
        دقت کنی همیشه سر معدن آهن یا سنگ جنگه تو استرانگهلد !
        در نقطه مقابل این استارکرفته که درسته مدیریت منابع اونجام مهمه ولی کلا دوتا منبع بیشتر نیست
        تمرکز بازی رو اکشنه بیشتر و فاگ آف وار کمک میکنه اکشن بازی بیش از حد دیگه نشه

        • Marianne گفت:

          اینطور در نظر بگیریم منطقی تره اما بنظر من میتونست در بعضی مراحل فاگ رو هم قرار بدن و نه تنها از اکشن خیلی کم نمیشد بلکه غافلگیری خوبی هم برای اولین تجربه به ارمغان میاورد، مثل فایر امبلم، و بگم مقایسه نمیکنم چون فایر امبلم بیشتر بر عنصر اکشن بودنش تمرکز داره، مدیریت و ساخت و ساز نداره اما چنین مکانیزمی رو استفاده کردن تا به گیم تنوع بیشتری بدن و این عقلانی تره.
          از باقی جنبه های تا حدودی متقاعد شدم هرچند همون اولم ایراد وارد نکردم اما من ترجیحا داشتن فاگ رو در مواردی جذاب تر میدونم، مطمئنا اکثریت با اکشن بودنش بیشتر لذت میبرن، نظر من کاملا Subjective محسوب میشه.
          در نهایت واقعا متاسفم بابت این اسپم ناشیانه
          من قصد داشتم حرفی بزنم اما مثل اینکه تقریبا چند ماه پیش ناپدید شدی و الان چهره آشنا رو اینجا ملاقات میکنم، به طرز عجیبی اتفاقی!
          آیدی تل(گرام بنده Pure_Void@ هست و مشتاقم صحبتی داشته باشیم هرچند لزومی نداره ولی خوشحالم میکنه، اگر مایل نیستی هم دوست دارم در کامنت بعدی مشخص باشه، کمی ناراحت کنندست Hidden Gem بدون هیچ اطلاعی دوباره ناپدید بشه.
          و در نهایت یک خسته نباشید به نوسینده این مطلب عرض میکنم، خاطراتم زنده شد.

  • just PC گفت:

    چه جالب سه روز پیش ریختم رو سیستمم تا دوباره بازیش کنم

  • چه دورانی داشتیم با این سری هنوزم تابستونا بازیش میکنم

  • دوستان کسی بازی استراتژیک شبیه سری قلعه سراغ نداره؟ زیاد با امثال توتال وار حال نمیکنم

  • Hossein lotfi گفت:

    ممنون بخاطر این نقد کامل.واقعا یاده قدیما افتادم چقد خاطره دارم یادمه با پسرداییم دوتایی کامپیوترارو دس میگرفتیم میرفتیم تا واسمون کامپیوترارو به هم وصل کنن با کابل جنگ کنیم باهم.مانیتورارو پشت به هم میکردیم همدیگرو نبینیم یادش بخیر ازین سرباز سیا غیبیا میفرستادم یهو میدید بالا برجش پره سربازه دارن شاهشو میزنن واقعا یادش بخیر هی چه زود گذشت البته این نسخه نبود فک کنم قبله این بود هر چی بود بمب بود یادش بخیر

  • Hossein lotfi گفت:

    بعدم یادمه وقتی مرحله ای میرفتم یجا بود با یکی مشترک با هم بودیم دو به دو میجنگیدیم بعد دو به دو به هم کمک میکردیم یه لرد بود خیلی خسیس بود بی انصاف بهش چوب میدادم سنگ میدادم حتی اهنم میدادم ازش کمک میخاستم میگفت ندارم البته منظورش بود ندارم وگرنه یجور دیگه میگفت الان یادم نیست خلاصه خسیسی بود

  • mamad sony 64 گفت:

    وای پسر یادش بخیر.
    چقدر از ویلیام تو این بازی خوشم میومد.
    ولی انصافاً نسخه یکش بهتر بود.

  • ALI.SHAHRUEI گفت:

    ممنون از نویسنده بخاطر مقاله خوب.
    یادش بخیر عجب بازی بود.
    بهترین استراتژی که تا حالا بازی کردم البته همه نسخه های سری جز stronghold 3 عالی بودن و stronghold crusader 2 رو هم بازی نکردم.

  • Ali گفت:

    دستتون درد نکنه آقای زاهدی خاطراتمونو زنده کردی
    سرباز کماندار
    شوالیه
    شمشیر زن
    مردم به فکر ترک قلعه هستند قربان …
    یادش بخیر چه دورانی داشتیم قطعا جز بهترین بازی هاست :yes:

  • Nob گفت:

    فقط اونجایی که وسط دو راهی قرار میگیزی

  • virus گفت:

    زمانی که جوان بی تجربه بودیم درگیر جنگی قافلگیر کننده شدیم ، پادشاهمان گریخت…. یادش بخیر واقعا
    بنظرم بهترین نسخه همین Stronghold 2 هست ، نه خیلی ساده بود مثل نسخه اول و نه تخیلی مثل نسخه سوم
    واقع گرایانه به معنی واقعی کلمه

روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا
روزی روزگاری: یاد باد آن روزگاران، یاد باد… | نقد و بررسی بازی Stronghold 2 - گیمفا