چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند

آرین مرادی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

یکی از معیارهایی که می‌تواند در سنجش یک بازی شرکت داشته باشد، قطعا طول مدت زمانی است که برای به پایان رساندن آن نیاز دارید. بازی‌بازان اصلا دوست ندارند که هزینه‌ای هنگفت کنند و سپس بازی را دریافت کنند که آنان را تنها برای ۱۰ ساعت سرگرم نگه دارد. از همین رو، بسیاری از سازندگان به سمت این مورد رفته‌اند که بازی‌های خود را به صورت آنلاین بسازند تا بتوانند در طول زمان محتویاتی جدید برای آن ارائه کنند و بازی‌بازان را مشغول نگه دارند. از سمتی دیگر، بعضی سازندگان به سراغ جهان‌آزاد کردن بازی‌های خود رفتند و قسمی دیگر از سازندگان، مخلوطی از هر دو مورد ذکر شده را استفاده کردند. به هر حال، هر کس در تلاش است تا بازی خود را پرمحتوا و کامل بسازد…ولی آیا تا حالا این حس را داشته‌اید که فلان بازی دیگر بیش از جد طولانی است؟ بحث اصلا خسته‌کننده بودن نیست؛ چرا که همین طولانی بودن بازی با گیم‌پلی و داستانی زیبا همراه شده. ولی آیا تا به حال با خود گفته‌اید «قبول که بازی یک شاهکار است! قبول که گیم‌پلی بی‌نظیر است! قبول که گرافیک و داستان و موسیقی عالی هستند! ولی چرا این بازی تمام نمی‌شود؟ چرا اینقدر طولانی است؟». امروز می‌خواهیم جمعی از بازی‌ها را به همراه یکدیگر مرور کنیم که در کنار تمام نکات مثبت و منفی، بیش از حد طولانی بودند و ما را وادار به گفتن جمله‌ی بالا می‌کردند.

Persona 5

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

بازی‌بازان مدت بسیار مدیدی برای بازی Persona 5 صبر کردند. البته این صبر کاملا ارزشش را داشت. بازی Persona 5 نه تنها یکی از برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال انتشارش بود، بلکه یکی از برترین بازی‌های نسل و البته جزو معدود بازی‌هایی است که می‌تواند شما را به سمت مبارزات نوبتی سوق دهد. به هر کجای این بازی که نگاه کنید، به یاد انیمه‌های ژاپنی می‌افتید و از نظر طول داستان بازی نیز شما این قاعده را مشاهده خواهید کرد. بسیاری از انیمه‌های سریالی ژاپن، بیش از ۱۵ الی ۲۰ سال است که پخش می‌شوند و هنوز هم داستان‌های زیادی برای شخصیت‌های اصلی این انیمه‌ها در نظر گرفته شده است. بازی Persona 5 نیز از همین رویه استفاده کرده و حداقل خط داستانی ۹۰ ساعته را پیش پای شما می‌گذارد. داستانی پر از مدرسه رفتن، ارتباط با دیگران، کار نیمه وقت، ورزش و خیابان گردی و در نهایت، نفوذ به قلعه‌های مختلف. اگر بخواهیم روراست باشیم، بازی با این که یک شاهکار به تمام معنا است، ولی بیش از حد تلاش می‌کند داستان را طولانی کند. نقطه‌ای در داستان بازی وجود دارد که با خود می‌گویید چرا داستان اینقدر کند پیشروی می‌کند؟ داستان به خوبی پرداخته شده است، ولی طولانی بودن بیش از حد بعضی از بخش‌های آن، قطعا می‌تواند برای بعضی بازی‌بازان دردسر ساز باشد. با این حساب، بازی Persona 5 در لیست ما پانزدهیمن «چرا تمام نمی‌شوی؟!» ما است.

Final Fantasy 15

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

بازی Final Fantasy 15 برای بسیاری از بازی‌بازان مورد انتظار بود و تاخیرهای زیادی نیز در راه انتشارش داشت. بازی داستانی بسیار زیبا را به بهترین نحو ممکن روایت می‌کند و جهانی وسیع را در اختیار شما می‌گذارد. اگر تنها بخواهیم به داستان بازی بپردازیم، چیزی حدود ۲۵ الی ۳۰ ساعت بیشتر از وقت شما گرفته نمی‌شود؛ مخصوصا که مراحل انتهایی بازی کاملا حالتی خطی پیدا کرده‌اند و اجازه‌ی گشت و گذار از شما گرفته می‌شود. ولی چالش اصلی وقتی نمایان می‌شود که شما بخواهید تمام دنیای بازی را کاوش کنید و فعالیت‌های آن را انجام دهید. هر یک از شخصیت‌ها مهارت مخصوص به خود را دارد و شما برای افزایش مهارت آنان، باید در هر جا و بی‌‌جایی کمپ بزنید، غذا درست کنید، پیاده روی کنید و در نهایت برروی خطرناک‌ترین و زیبا‌ترین مناطق بازی یک عکس دسته جمعی بگیرید. بازی Final Fantasy 15 در حقیقت سفری است بسیار جذاب، پر از شور و نشاط، عمیق و احساسی، ولی در نهایت باز هم شما با تجربه‌ی این بازی بیش از ۱۰۰ ساعت، به خودتان می‌گویید «چرا تمام نمی‌شوی؟!».

Resident Evil 6

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

برخلاف ۲ باز ذکر شده، Resident Evil 6 نه به عنوان یک بازی اکشن و نه به عنوان یک بازی ترسناک، عملکرد قابل قبولی نداشت. بازی دارای ۳ خط داستانی کاملا مجزا است و اگر بخواهیم صادق باشیم، تنها لحظاتی اندک و تنها در بخش داستانی لیان است که واقعا حس می‌کنید این بازی یک نسخه از Resident Evil و یک بازی واقعا خوب است. دو خط داستانی دیگر به جای تمرکز بر عناصر بقا و ترسناک، بیشتر برروی عناصر اکشن تمرکز کرده بود که در این حیطه نیز موفق عمل نکرد. شاید اگر خط داستانی لیان را در نظر نگیریم، بازی حدود ۲۰ الی ۲۵ ساعت برای یک بازی‌باز معمولی طول بکشد. در حالت عادی این زمان اصلا زیاد نیست، ولی شما با خود ۲۵ ساعتی را تصور کنید که به طور مکرر از خود می‌پرسید «آیا این بازی واثعا یک Resident Evil است؟» یا «ای بابا! چرا بازی اینقدر اکشن بی محتوا دارد!؟». به صورت خلاصه بخواهیم بگوییم، ۲۵ ساعت مربوط به بازی برای طرفداران این سری، چیزی حدود ۶۰ الی ۷۰ ساعت به نظر می‌رسد…۶۰ ساعتی پر از خاطره‌های بد و عذاب.

L.A.Noir

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

بازی L.A.Noir از نظر داستانی و گیم‌پلی یک شاهکار به حساب می‌آید، ولی به احتمال زیاد شما نیز با من هم عقیده هستید که اصلا نیازی نبود که L.A.Noir یک بازی جهان‌ آزاد باشد. تمرکز اصلی بازی برروی داستان است و در این راه نیز بسیار موفق عمل می‌کند، ولی جهان بازی به صورتی طراحی شده که شما برای مسائل بسیار حیاتی نیز گهگاها نیاز دارید تا زمان بسیار زیادی را در خیابان‌ها بگذرانید. بازی به شما می‌گوید که به سراغ فلان کس بروید و شما برای رسیدن به او باید ۵ دقیقه‌ی تمام در خیابان‌ها به سمت او بروید. این ۵ دقیقه‌ها را باید در کنار هم بگذارید تا مشاهده کنید که چه زمان زیادی را شما در بازی به جای گشتن دنبال فرد گناهکار، تنها در خیابان‌ها بوده‌اید. در کنار دنیایی که وجود آن اصلا لزومی نداشت، مراحل بازی نیز پس از مدتی حس نکراری بودن را به شما می‌دهند و همین مورد باعث می‌شود که شما احساس کنید بازی دو برابر چیزی که باید باشد، طول می‌کشد.

Witcher 3

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

بازی Witcher 3 طولانی است، نه به دلیل جهان آزادش و نه به دلیل داستان طولانی‌اش؛ چرا که اتفاقا دنیای این بازی کاملا به جا و غنی بوده و داستان نیز از سرعت کاملا درستی برخوردار است. بازی Witcher 3 طولانی است، چون واقعا طولانی است! داستان بازی چیزی حدود ۶۰ الی ۷۰ ساعت به طول می‌انجامد. اگر ماموریت‌های فرعی بازی را نیز در نظر بگیریم، این زمان به عدد ۱۰۰ ساعت می‌رسد. سپس بسته‌های الحاقی بازی هستند که هر کدام به صورت میانگین حدود ۱۵ الی ۲۰ ساعت زمان نیاز دارند. ماموریت‌های فرعی هر کدام را نیز در نظر بگیرید. مجموعا بازی Witcher 3 به همراه بسته‌های الحاقی مربوطه، چیزی حدود ۲۰۰ ساعت به طول می‌انجامد که واقعا طولانی است و هر کسی حوصله‌ی تمام کردن این بازی را ندارد. در این مقاله، قرار است که بازی‌هایی که بیش از حد طولانی هستند را نام ببریم و بر حسب انصاف، Witcher 3 نیز در لیست قرار دارد، ولی برای خود من Witcher 3 در انتهایش نه تنها جمله‌ی «چرا تمام نمی‌شوی» را نداشت، بلکه با خودم گفتم «چرا تمام شدی؟».

Assassins Creed Odyssey  

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

به احتمال خیلی زیاد، Assassins Creed Odyssey برترین نسخه از این سری است که در سال‌های متمادی گذشته منتشر شده است. خط داستانی بازی چیزی حدود ۴۰ الی ۵۰ ساعت طول می‌کشد و انصافا نیز داستانی به جا و جالب را روایت می‌کند. ولی اوضاع وقتی به سمت «چرا تمام نمی‌شوی» می‌رود که بخواهید ماموریت‌های فرعی بازی را در جهان شگفت‌انگیز این بازی تمام کنید. کافی است که به سراغ تابلوی اعلانات در یک شهر بروید؛ ماموریت‌هایی بعضا بسیار بد و غیر قابل قبول به شما داده می‌شود که کاملا حس بازی را از بین می‌برد. نکته‌ی جالب این است که این ماموریت‌ها تقریبا تمامی ندارند و تا دلتان بخواهد، می‌توانید نقش پستچی را در بازی ایفا کنید. در کنار این ماموریت‌های فرعی ناشایست، ماموریت‌های فرعی جالب و کاملا شگفت‌انگیزی نیز در بازی وجود دارد، همانند ماموریت مربوط به کشف اتلانتیس. ماموریت‌های جانبی، اعم از خوب و بد، خط داستانی بازی و هزاران علامت سوالی که در نقشه وجود دارد در کنار مناطق مختلفی که می‌توانید آنان را از دست آتنیان در آورده و به اسپارتان‌ها بدهید (و برعکس) بازی Assassins Creed Odyssey را به یک تجربه‌ای تبدیل می‌کند که در عین لذت‌بخش بودن، بیش از حد طولانی است.

Mass Effect Andromeda 

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

احتمالا قبول دارید که Mass Effect Andromeda ایرادات زیادی داشت و جهان آزاد بازی نیز در این میان نقش پررنگی داشت. اگر منطقی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، ایده‌ی جهان باز برای سری Mass Effect کاملا جذاب و درست است، ولی زمانی که این ایده به حیطه‌ی عمل وارد شد، شاهد نتیجه‌ی جالبی نبودیم. جهان بازی کاملا خالی از هر گونه مورد جالبی بود و صرفا محیطی بزرگ در اختیار شما قرار داده شده بود. همین مورد باعث شده بود تا بازی بیش از حد نیاز طولانی و خسته کننده باشد. علاوه بر جهان خالی از سکنه و پوچ Mass Effect Andromeda، باید داستان بازی را نیز اضافه کنیم. داستان بازی به خوبی شروع می‌شود و به خوبی ادامه داده می‌شود؛ به طوری که شما در میانه‌ی داستان فکر می‌کنید که هزاران ساعت پتانسیل وجود دارد که داستان ادامه پیدا کند، ولی در انتهای بازی، تنها این حس در شما وجود دارد که بازی باید ۱۵ الی ۲۰ ساعت زودتر پرونده‌ی داستان را می‌بست و بخش تیتراژ را به شما نشان می‌داد. پس بدون شک بازی Mass Effect Andromeda از آن دست عناوینی است که شما با خود می‌گویید «چرا تمام نمی‌شوی؟».

Shadow of War

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

بدون شک، خریدهای درون برنامه‌ای یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی بود که در این نسل گریبان‌گیر بازی‌بازان و البته بازیچه‌ی دست سازندگان شد. بسیاری از عناوین بودند که ایده‌های جالب و کاملی داشتند، ولی شما تنها در صورتی می‌توانستید از آن بازی لذت ببرید که موارد زیادی را به وسیله‌ی پول واقعی در بازی خریداری کنید. بازی Shadow of War نیز همین مورد را در پیش پای شما قرار می‌دهد. می‌خواهید قوی شوید و سریع بازی را به پایان برسانید؟ پس دست توی جیبتان کنید و حسابی خرج این بازی کنید. نمی‌خواهید خرج کنید؟ به سراغ کسب XP و دیگر آیتم‌های بازی بروید که حسابی وقتتان را می‌گیرد. اشتباه برداشت نکنید! بازی Shadow of War حتی بدون خرید درون برنامه‌ای نیز یک بازی خوب است، ولی این عنوان می‌توانست چندین مرتبه لذت‌بخش‌تر باشد اگر سیاست‌های پول‌ پرستی سازنده و ناشر، بازی را در دام خریدهای درون برنامه‌ای نمی‌کرد. اگر بدون خرج کردن بخواهید بازی را تجربه کنید، قطعا با جمله‌ی «چرا تمام نمی‌شوی» در ذهنتان مواجه خواهید شد.

Red Dead Redemption 2

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

بازی Red Dead Redemption 2 آتشی است که بر زیر خاکستر پنهان شده. هدفش را می‌داند، مسیر را نیز به خوبی می‌داند و تنها منتظر موقعیتی مناسب برای فوران نشسته است. با این حال، Red Dead Redemption 2 دوست دارد تا زا تک تک لحظاتی که بازی‌باز در آن حضور دارد، نهایت استفاده را ببرد. شما هیچ لحظه‌ای از بازی را پیدا نمی‌‎کنید که بیهوده باشد، ولی به جرئت می‌تواند گفت که این اهمیت بالا به موارد کوچک، باعث طولانی شدن بیش از حد بازی می‌شود. Red Dead Redemption 2 یک شاهکار در حیطه‌ی داستان‌سرایی بود، ولی داستان خود را به قدری ریزبینانه و با دقت تعریف کرد که ممکن است برای بعضی بازی‌بازان خوشایند نباشد. در کنار داستانی که عالی، ولی کند پیشروی می‌کند، مقدار زیادی اسب سواری و جابجایی از مکانی به مکان دیگر در بازی وجود دارد که دوباره برای هوادران اکشن محض، می‌تواند آزار دهنده باشد. همین موارد هستند که باعث شده‌اند بازی Red Dead Redemption 2 در لیست امروز ما قرار بگیرد.

The Phantom Pain

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی ما یک نسخه از سری Metal Gear Solid را در لیستی قرار دهیم و بگوییم چرا تمام نمی‌شوی؟ بخش اول بازی به شدت جذاب، عالی، پرورده شده و سینماتیک است و به جرئت می‌توان گفت صنعت بازی‌های ویدئویی کم‌تر مثالی را دیده است که بتواند با بخش اول The Phantom Pain رقابت کند. این بخش باعث می‌شود که همچنان در فکر بمانیم که در صورت عدم دخالت کونامی، کوجیما چه بازی تحویل می‌داد و The Phantom Pain می‌توانست به چه شاهکار بزرگی تبدیل شود. برخلاف بخش اول The Phantom Pain، بخش دوم آن یک اشتباه به تمام معنا است. به معنای واقعی کلمه شما در بخش دوم بازی، باید دوباره همان مراحلی را تکرار کنید که در بخش اول تجربه کرده‌اید! بدون هیچ گونه تغییر حاص و چشم‌گیر. ماموریت‌های فرعی بازی نیز اکثرا در چند مورد خاص خلاصه شده و به زودی خسته کننده می‌شوند. در اصل، دلیلی که باعی می‌شود بازی جزو دسته‌ی «چرا تمام نمی‌شوی» باشد، تکراری بودن تمامی مراحل بخش دوم است و علاوه بر آن، پایان‌بندی که نه تنها باعث شور و شعف بازی‌باز نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود خستگی سفر با ماموریت‌های تکراری در تن شما بماند.

God of War

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

بازی God of War در اصل نسبت به دیگر عناوین حاضر در لیست، به میزان کم‌تری حس طولانی بودن به بازی‌باز را می‌دهد ولی به دلایلی که عرض می‌کنم، قطعا این حس به بعضی از هوادران این سری منتقل شده است. بازی God of War به طور قطع یکی از برترین بازی‌های سونی در نسل هشتم و یکی از برترین بازی‌های تاریخ است. داستان بازی چیزی حدود ۲۵ الی ۳۰ ساعت، بنا بر مهارت شما در مبارزات و درجه‌ی سختی بازی، به طول می‌انجامد. اما ۲ نکته را باید در این میان در نظر گرفت. اول آن که ۳۰ ساعت، تقریبا دو برابر زمانی است که طولانی‌ترین نسخه‌ی God of War پیش از این طول می‌کشید و برای هوادران این سری، قطعا این میزان از داستان و گیم‌پلی، زیاد بود. دوم، بخش زیادی از بازی به راه رفتن، گشت و گذار و البته یافتن آیتم‌های مختلف، مخصوصا پس از اتمام بخش داستانی، اختصاص خواهد یافت. این مورد نیز برای هوادران سری God of War که عادت دارند مسیر خودشان را با خون رنگین کنند و راهشان را از میان جنازه‌ی دشمنان خود باز کنند، کمی خسته‌کننده است.

Skyrim 

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

اصلا می‌توان اسم دوم بازی Skyrim را «چرا تمام نمی‌شوی» گذاشت. دوباره همانند بازی Witcher 3، بازی Skyrim از کند بودن سرعت داستان یا محتویات نامربوط و بی‌کیفیت رنج نمی‌برد و به این دلایل نیست که Skyrim در لیست ما حضور دارد. Skyrim در میان طولانی‌ترین بازی‌های تاریخ است؛ چرا که واقعا طولانی است! داستان اصلی بازی چندان طولانی نیست و در طی ۱۵ الی ۲۰ ساعت به راحتی پایان می‌یابد. ولی بیایید نگاهی به ماموریت‌های فرعی بیندازیم. فکر نکنم هنوز هم کسی باشد که تمام ماموریت‌های فرعی بازی Skyrim را تکمیل کرده باشد. از طرفی دیگر، جهانی پویا، غنی و به طور شگفت‌انگیزی بزرگ، وجود دارد که التماس می‌کند شما آن را کاوش کنید. تمام این موارد را در نظر بگیرید، اکنون به سراغ مهارت‌های جادویی، مبارزات تن‌ به تن، ساخت و ساز، کیمیاگری، تیراندازی، سخن‌پروری و … بروید. کامل کردن درخت مهارت هر یک از موارد ذکر شده دوباره از شما ساعت‌ها زمان می‌گیرد. راستش را بخواهید، خیلی تلاش کردم تا بتوانم حدود زمانی برای بازی Skyrim مشخص کنم…ولی به نظر می‌رسد که Skyrim تا به حال تمام نشده، تمام نمی‌شود و به احتمال زیاد کسی نیز نمی‌تواند آن را به صورت کامل، تمام کند. اینجا است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از انتشار بازی Skyrim، هنوز از او می‌پرسیم «چرا تمام نمی‌شوی لعنتی؟».

AMIR WAZOWSKI

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا
چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Witcher 3 تنها بازیی بود که از همه برای من طولانی تر بود بقیه رو کمتر از ۳ یا ۴ روز تموم میکردم ولی Witcher 3 روزی ۱۰ ساعت تو ۱ هفته تمومش کردم فک کنم بیشتر بخاطر کات سین های طولانیش بود.

  • با تشکر از مقاله
    برای من یکی بازی هایی مثل red dead 2 و gow از اون دسته از بازی هایی بودن که(آخرشون گفتم چرا تموم شدی؟؟)
    یادمه وقتی gow رو گرفتم انقدر جذابیتش بالا بود که روز اول ۶ ساعت و روز دوم ۹ ساعت بی وقفه مشغول تجربش بودم و آخرش که که دوباره به خونه کریتوس برگشتم و اون کاتسین رو دیدم و بازی تموم شد با خودم گفتم(چرا توی همچین بخش حساسی تموم شدی؟؟؟)
    سر شاهکار هایی مثل TWD و DETROIT و RE4 هم همین رو گفتم خیلی سخته که با یک بازی زندگی کنی و بفهمی که دیگه تموم شده
    سر تجربه witcher 3 هم برخلاف بقیه همش میگفتم(چرا داستان رو جلو نمیبری چون بعد ۱۰ ساعت ماموریت زدن،هنوز دنبال سیری بودم) :-/

  • ShadoWWolf2 گفت:

    دوستای گلم شرمنده بابت اسپم:
    آقای “امین برقزدگان”با نام کاربری persian stalker برام پاپوش درست کرده و با ساخت اکانت جعلی از روی من به خودش بدترین فحش ها رو فرستاده و اینکارو انداخته گردن من و اون فحش های ساختگی رو فرستاده برای آقای حلاجیان تا منو بن کنن از سایت و همه این ها به دلیله که خودش از سایت رفته،دیگه خودتون قضاوت کنید یک آدم چقدر میتونه خودخواه کینه توز باشه و حتی حاضر باشه به خودش فحش بده..دوستای گلم من کسی هستم که نفر اول به اکس باکس فنا تبریک گفت بابت معرفی سری اکس،من نفر اولی بودم که تبریک گفت بابت معرفی هل بلید ۲،به خدای واحد قسم من آدمی نیستم که به کسی توهین کنم و بهش فحش بدم چون شخصیت من بهم این اجازرو نمیده،،،جا داره تموم اکانت های فیک این شخص رو اینجا بنویسم تا خودتون ببینید که این آدم گرگ در لباس گوسفند چندین و چند بار با همین اکانت ها به سونی فن ها توهین کرده و سایت رو به هم ریخته:
    HEAVY SQUAD
    PERSIAN STALKER ORGINAL
    Gorze rustam
    Filthy frank
    Black ros
    Soheil.t73(که البته این نام یکی از سونی فن های عزیز سایته که ازش جعل کرد)
    با تموم این اکانت ها بدترین توهین ها رو به ما کرده و همه رو با هم دشمن کرده و حالا میخواد با تهمت زدن و فحش ساختگی ساختن و جعل اکانت من،باعث بشه من بن بشم،دیگه خودتون قضاوت کنین و دشمنتون رو بشناسید..
    نویسنده محترم خواهشا تایید کنین :rose: :rose:

    • Milad TK گفت:

      فقط میتونم بگم .. بوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووق…. خودت میدونی دیگه بوق یعنی چی داداش نثار او و امثالش هرکی موافقه سبزو بزنه

      abol
    • فکر میکردم شما دوتا با هم رفیق هستین ?:-)

      • ShadoWWolf2 گفت:

        پیمان جان آدمی که به من تیکه میندازه و فخر سیستمش رو میفروشه و چون فن سونی هستم همیشه ازش بد میگه و به سلیقه آدم احترام نمیزاره و وقتی مچشو میگیرم میاد مسائل شخصی و خانوادگی رو تو سایت مطرح میکنه و توهین های خیلی بدی به من میکنه و منت میزاره و با اینکه دیگه کاریش نداشتم دوباره میاد مسخرم میکنه و توهین میکنه و از همه اینا بدتر با جعل اکانت من به خودش بدترین فحش ها میده و گردن من میندازه تا از سایت بن بشم به نظرت این آدم دوست و رفیق میتونه باشه؟؟؟؟
        وقتی بهش گفتم تو اکانت جعلی داری میتونست بیاد مثل یک آدم بالغ و عاقل توجیه کنه و بهم ثابت کنه که اشتباه میکنم حداقل حرمت این همه سال رفاقت رو نگه میداشت و مثل یک انسان برخورد میکرد اما ترجیح داد با توهین جواب بده..
        با یکی از اکانت های جعلیش این جمله رو نوشته بود که دقیق یادمه خودش همین حرف رو بهم زده بود قبلاً و اینجوری مچشو گرفتم:
        “تریلر بازی های انحصاری سونی رو با سیستم نشون میدن که گرافیک بالاتری داشته باشه” این جمله رو با اکانت persian stalker orginal زده بود تو خبر مربوط به لست اف اس یک روز بعد از مراسم گیم اواردز،،،از اونجا به بعد فهمیدم که همه اینکارا زیر سر خودشه.

        • ShadoWWolf2 گفت:

          حالا کارت به جایی رسیده با vpn میای منفی میدی…
          خیلی کوچیک تر از این حرفایی مثلاً الان فکر میکنی با اینکار داری میگی کاربرای سایت با حرفای من مخالفن نه عزیز من تو این سایت هیچکس از تو خوشش نمیاد حالا هر چقدر دلت میخواد منفی بده،یک عمری همه به تو منفی میدادن حالا تو منفی بده عیب نداره :yes: 😉

    • Arash.last of us گفت:

      Shadowwolf2
      داداش منم جعل کرده زیر بعضی پستا میاد از pc اگه چیز ضد سونی دیدید بدونید من نیستم :laugh:

    • farshadx گفت:

      عجب
      حالا که اون تو سایت نیست اینارو میگی؟!
      از کجا میدونی اون تورو جعل کرده؟!
      چطوری با قاطعیت اون متهم میکنی از کجا این همه مطمعآ هستی؟!
      اینایی که میگی رو من تو حرفهاش ندیدم اتفاقآ تو استیم اددش هم کردم
      ادم خیلی خوبی هست

      • ShadoWWolf2 گفت:

        پسر خوب برام پیغام خصوصی فرستاده و گفته من فحش خار مادر بهش دادم و به آقای حلاجیان فرستاده اونم با اکانت filthy frank اینکارو کرده و اکانت منو جعل کرده و با اسم من اینکارو کرده…
        عزیز من تو این آدم رو نمیشناسی من سال های سال باهاش رفیق بودم و منکر کارهای خوبش نمیشم اما از وقتی سیستم جمع کرد و تو این سایت عضو شد ۳۶۰ درجه عوض شد مخصوصاً از وقتی که با مسعود در افتاد..‌
        در ضمن شما که هیچی نمیدونی چطور با قاطعیت میای قضاوت میکنی؟؟؟ها

        • farshadx گفت:

          من قضاوت کردم؟!
          دارم سوال میپرسم از کجا فهمیدی ؟!
          اینجوری که شما با قاطعیت میگی و متهم میکنی خودت به قاضی رفتی و حکم هم دادی
          از کجا معلوم همون مسعودی که میگی شمارو جعل نکرده و این کارو انجام نداده؟!
          من حرفم اینه شما چرا اینقد قاطع حرف میزنی چرا شکت به جای دیگه ای نمیره؟!
          مگه شما و ایشون با هم دوست نبودین؟!
          والا من هیچ وقت اینقدر ساده به دوستام شک نمیکنم

  • به به به یه مقاله بسیار عالی ممنونم اقای مرادی عزیز
    بی شک همگی این عناوینو تجربه کردیم (البته نه همشون چون انحصاری هم دارن حالا بقیه رو نمیدونم)
    به نظر من همگی عناوین فوق العاده ای بودن حتی re 6
    re 6 به نظرم طولانی ترین بخش داستانی سری رو داشت حدود ۲۰ ساعت بود ۴ خط داستانی داشت لیان.ایدا.کریس.شری
    red dead 2 که دقیقا مثل بقیه بازی های راک استار خدای محتوا هستن
    witcher 3 که حرفشم نزن پر از محتوا پر از سرگرمی
    shadow of war هم درست مثل shadow of mordor یه بازیه بسیار عالی بود با یه پایان بندی بسیار عالی (البته اگه مثل من پایان اصلیش رو رفته باشید)
    assassins creed ها همگی محتواهای زیادی داشتن اینو دیگه همه میدونیم جهان های بزرگ و پر از محتوا
    اما در این بین به نظرمن و همه یه بازی بیشترین محتوا رو داشته اونم skyrim هستش
    دیگه نیازی به هیچی نیست در موردش بگم

  • فقط اقای مرادی شما یه بازی رو که پر از محتوا بود قرار ندادید اونم fallout 4 هستش
    میشد به جای خیلی از عناوین موجود قرارش داد به عنوان مثال resident 6 یا بقیه

  • دوستان جاتون خالی اینجا برف زده اونم چه برفی

  • من هنوز ویچر ۳رو نرفتم . نمیدونم با سلیقه ام جور در میاد یا نه . من فال اوت و اسکایریم رو دوست داشتم . ویچر ۳ همه میگن شاهکاره ولی خودم که از توییچ میبینم اجساس میکنم گراقیک و جتی اتمسفرش از اسکایریمه نسل ۷ هم ضعیف تره . اتمسفر برام خیلی مهم هست .

  • Godofwar0385 گفت:

    در تعجبم که اسم گاداف وار و رددد و بین لیست دیدم
    دو ابر شاهکار که عشق و نهایت لذت رو توش میدیدم
    اتفاقا ۶۰ دلار میدی باید ارزش ۶۰ دلار و داشته باشه من هیچوقت سر این دو عنوان نگفتم چرا طولانیه چون با تک تک ثانیه هاش زندگی کردم
    البته گاداف وار خود داستان اصلیش ۲۳ ساعته دنبال ایتم و زره و والکری رفتن دیگه جز کاراییه کاری به داستان اصلی نداره
    ۲۳ ساعت طولانی نیس
    رددد هم یه زندگیه این طولانی بودنا اگه شاهکار باشه هیچ مشکلی نیس

  • Milad TK گفت:

    شادو اف وار سخته طولانی نیست چون لول گیریت کمه طول میکشه لول بگیری دهنت سرویس میشه طول میکشه وگرنه درکل بازیش تایمش معمولیع

  • Advent Sorrow گفت:

    red dead redemption 2 از اون دسته بازی هایی بود که از نظر روایتی می تونست ۲۰ ساعت زودتر تموم بشه و خیلی بهتر جمع بندی بشه، اتفاقات و روایت داستانی به شدت کند پیش میره در صورتی که می تونست سرعت بالاتری داشته باشه به همین دلیل هم هست که بعضی جاها تصمیماتی که شخصیت ها میگیرن و اتفاقاتی ;i پیش میاد این حس رو القاء می کنه که با تاخیر بی مورد و غیر واقعی تصمیم گیری کردند. در حقیقت مشکلاتی که در طول داستان پیش میاد برای مدت بسیار طولانی ای با ری اکشن شخصیت ها رو به رو نمیشه و کارکترهای بازی برای مدت طولانی به اتفاقاتی که برای گروه رخ میده هیچ واکنشی نشون نمیدن.

    سیستم اخلاقی (Moral System) بازی هم به شدت بیهوده و پارادوکس وار طراحی شده. بیشتر تصمیمات اخلاقی که آرتور میگیره هیچ منطقی پشتش نیست، چرا؟ چون که شخصیتی که آرتور در خط اصلی داستانی میسازه با تصمیماتی که در ماموریت های فرعی بازیکن میگیره می تونه ۱۸۰ درجه مغایرت داشته باشه و این باعث میشه از نظر داستانی و باورپذیری، NPCهای مختلف تضعیف بشن. در نتیجه شخصیتی که بازی از آرتور میسازه و شخصیتی که بازیکن بازی می کنه باهاش کاملا در تضاد هستن.
    از طرفی بازی تاکید شدیدی بر روی واقعیت گرایی داره اما از نظر روحی و متعادل بودن هیچ واقع گرایی نداره. برای همین ارزشش کمتر میشه. به عنوان مثال با انجام ماموریت فرعی و کشتن یکی از این NPCها به راحتی می تونین ۲-۵ دلار پول داشته باشین و عواقبی هم نداره. حالا جالبه بدونین که اول بازی جایزه ۷۵ دلاری برای سر آرتور گذاشته بودن و طبق گفته های داچ گروه با مقداری پول می تونست از شرایطی که دارن خلاص بشه اما سیستم بدست آوردن پول و داستان اصلی مغایرت دارن و حس نمی کنی که واقعا تحت تعقیب هستی و پول عامل اصلیه. خلاصه راکستار به جزئیات روایتی دقت آنچنان نداشته، اگر هدف فان بودن و هدف gta دنبال میشد هیچ مشکلی نبود اما ادعای rdr 2 واقع گرایی هستش که باید بگم در جزئیات اصلی و موضوعات مهم آنچنان ظرافت به خرج نداده.

    • داداش اولا اون سیستم اخلاقی نیست سیستم شرافت هستش(honor system) بعدشم:
      *تصمیماتی که آرتور تو بخش های مختلف کوئست ها چه اصلی چه فرعی میگره توی نوار شرافت اون پایین تاثیر میزاره واسه دکور نیستش که… وقتی که اون نوار بیش از حد پایین باشه تو نوع حرف زدن آرتور تو کات سینای وسطی و پایانی و همچنین پایان بندی های مختلف تاثیر ۱۰۰ در ۱۰۰ داره. کشتن npc ها هم نه تنها پول زیادی بهت نمیده بلکه باعث:
      *کثیف شدن تفنگ هات
      *واسه سرت جایزه میزارن. به ازای هر نفر ده ها دلار اضافه میکنن به جایزه درحالی که تو فقط از تو جیبشون یکی دو دلار پیدا میکنی
      *امکان داره اسبت که زحمت زیادی واسه افزایش لولش کشیدی بمیره
      *خالی شدن نوار آنر و در نتیجه تاثیر گذاشتن بر پایان بازی
      *خالی شدن نوار سلامت و انرژی و در نتیجه نیاز بیشتر به غذا و خواب
      *ممکنه تو درگیری بخوری زمین و کثیف بشی و اون موقع نیاز به حموم داری!!!
      میبینی که همه چیز تو این بازی باهم در ارتباطه…
      راکستار بازی ساخته که بازی های جهان باز آینده از الگوهای اون استفاده کنن.

      • Advent Sorrow گفت:

        ااولا من از سیستم بازی نام نبردم. Moral System به طور کلی سیستمی هست که در بازی های مختلف از نظر اخلاقی استفاده میشه. بازی های زیادی این سیستم رو داشتن و به طور کلی اسمش هست “سیستم اخلاقی” حالا در rdr نامش رو گذاشتن شرافت که اصلا اهمیتی نداره اسمش چی باشه مهمه این افتضاحه. اتفاقا خیلی تمیز میشه در عرض رب ساعت ۷۵ دلار پول در آورد بدون این که اتفاقی بیوفته. نه اسب میمیره نه پولی خرج میشه. اینایی که گفتی همش بی معنیه، الان به حمام نیازی داری، اگر نری حمام چه تاثیری در گیمپلی داره؟ کل تاثیراتش در ظاهره نه از نظر روایتی باعث میشه آرتور مثلا کزاز بگیره نه باعث میشه از کثیفی بمیری و نه شخصیت اصلی رو کند می کنه اتفاقا این خودش یه ضعف بزرگ در واقع گرایی هستش.
        اتفاقا هیچ چیز در این بازی در ارتباط نیست باهم بلکه همه چیز ظاهری کار شده و کسایی که ظاهر بین باشن و حال می کنن مثلا بیضه های اسب داخل زمستان و تابستان اندازه اش تفاوت داره : ) ) خب به درک به جای اینا یه ذره معنا به روایت بده.

        خالی شدن نوار شرافت آخرش چه هدفی داره؟ اینو من متوجه نشدم، بزرگ ترین تغییری که این سیستم ایجاد می کنه تخفیف دادن توی فروشگاه ها بود. نه از نظر روایتی تغییر ایجاد می کنه نه از نظر گیمپلی. کلا دقت کن اینا همش نشون میده چقد سطحی طراحی شده سیستم moral بازی. حالا یه جواب دیگه هم برات دارم اونم این که خودت یکی از ضعف های بازی رو نام بردی:
        این که در طول داستان با شرافت باشی یا بی شرف باشی آخرش چه تفاوتی ایجاد می کنه اینو باید به من جواب بدی در اصل. این که کل هدف صحبتم این بود که سیستم اخلاقی بازی با روایت بازی در مغایرت می تونه باشه همینه:
        من کل بازی ادمی بودم که انتخابای بد کردم و تمام کوئستا تصمیم گیریم این بود شرافتم بیاد پایین اما در آخر بازی آرتور مردی شرافتمند بود و کل کات سین ها تحول و جوانمردی آرتور رو نشون میداد. با وجود شرافت ۰ باز هم می تونی در آخر انتخاب کنی که در راه حق بمیری خلاصه این که کل بازی پارادوکسه از نظر سیستم اخلاقی و روایت .

        • Old_Gamers گفت:

          تحلیل شما از بازیها منطقی و درست هستش . :yes:

          • FILSOOF گفت:

            اولا کثیف بودن تو رفتار NPC های بازی تاثیر داره (دیالوگ ها و جوری نگات میکنن انگار ع*ی) سوما اگه به پایان بازی دقت کنی ارتور برای گروه هر کاری کرد حالا هر چقدر هم که بیشرف باشه چهارما مقدار شرف یا بی شرف بودن تو کات سین ها نکات ریزی داره مثلا اگه شرافت داشته باشی اخرش از بیماری سل میمیری و تو رویاها یه ارتور یک اهو میبینی ولی اگه برعکس باشه اهو جای گرگ رو میگیره و چاقو یا گلوله تفنگ مایکا جای سل رو …… فهمیدی اوه در ضمن اگه بی شرف یا با شرف باشی تو رفتار ها دیالوگ ها و بقیه چیز های مردم تاثیر میزاری

        • biosoroushock گفت:

          کاملا درست میگی رد دد یکسری تناقض های روایی و مشکلات اساسی در دیزاین بخش های مختلف داره که دیده نمیشه و یا نادیده گرفته میشه یه جورایی انگار به وجود این مشکلات در بازی های راک استار عادت کردیم چون در بقیه بازی هاشم کم و بیش هست واقعیتش من خودم از بازی لذت بردم و دوستش داشتم ولی اگه ریز بشی و بخوای دنبال ایراد بگردی رد دد ایرادات ریز و درشت نسبتا زیادی داره هر چند بستگی به تجربه گیمر هم داره و البته اینکه چقدر این موارد براش مهم باشه

        • Advent Sorrow گفت:

          @old_gamers
          ممنون دوست عزیز.
          @biosoroushock
          بله به طور کلی rdr 2 بازی خوبی هستش و نقاط قوت زیادی هم داره اما یه سری ایراد های اساسی روایتی و گیمپلی داره که قابل ذکرن و نمیشه چشم پوشی کرد و همین مشکلات باعث شدن در رقابت با god of war شکست بخوره. اینجا بحث در مورد پلات و روایت بود حرفایی زیادی هم در مورد گیمپلی دارم که بزنم، و ایراد های مربوط به کنترل شخصیت اصلی و گیمپلی خیلی اساسی تر از ایرادات روایی هستن.
          به عنوان مثال سیستم کمبت به شدت از مد افتاده و قدیمی هست و از شرکتی به بزرگی راکستار که برای ۸ سال کاملا وقتشو اختصاص داده بود به بازی انتظار میرفت سیستم مبارزه نوآورانه تری رو خلق کنه تقریبا هیچ نوآوری در بخش شوتینگ نسبت به بازی اول که در نسل قبل بود ندیدیم و این وظیفه استودیو سازنده اس که بازی رو گسترش بده، نه فقط بیاد همه چیز رو طبیعی تر و واقع گرایانه تر کنه. گیمپلی واقعا از مُد افتاده اس. یکی از دلایل پیروزی gow همین بود که مبارزات تازه تر و لذت بخش تری ارائه داد. سیستم dead eye خودش یه تکرار محض بود. کنترل شخصیت اصلی هم مثل GTA V بود و همچنان بازی های جدید راکستار این احساس رو نمیدن که تو شخصیت اصلی هستی و نمیتونی از نظر روایی و حتی کنترل شخصیت اصلی همذات پنداری کنی بلکه احساس می کنی بازی داری دستور راه رفتن یا شلیک می دی. خلاصه اینا همه به غیر از دِمُده بودن گیمپلی مشکلاتی هستند که با ریزبینی متوجه میشی. موفق باشید دوستان.

          • بازی شاهکار حتما نباید نوآورانه باشه که.. باید تو تمام زمینه ها ”بی نقص ” باشه.

            • Old_Gamers گفت:

              درسته بازی شاهکار نباید حتما نواورانه باشه با اینکه شاهکارها معمولا نواوری دارن . ولی این قسمت دوم یک بازی هست و انتظار میره اندکی نسبت به نسخه قبلی نواوری داشته باشه . نواوری اساسی منظورمه یعنی تو مکانیزم گیمپلی که مهمترین قسمت بازیه .

          • FILSOOF گفت:

            دلیل مسخره بودن سیستم کمبت تاریخیه اون موقع تو امریکا اینجوری مد بوده مثل راه رفتن و حرف زدن هاشون تویه سیستم شوتینگ هم المان های جدید داشتیم کثیف شدن اسلحه تو عملکردش تاثیر داشت ممکن بود گیر هم بکنه. بعد از هر شلیک باید دوباره کلیک چپ کنی تا گلوله تویه هفت تیر عوض بشه اقای ریز بین

        • داداش الان تو ۷۵ نفرو بکش ببینم میتونی تو شهر سنت دنیس آزادانه راه بری؟؟؟ حداقل باید ۱۰ برابر اون ۷۵ دلاری که از ۷۵ نفر دزدیدی رو خرج بانتی کنی. منظور من از پایان بندی این بود که :
          ***هشدار اسپویل***هشدار اسپویل***هشدار اسپویل**
          آرتور میتونه توسط مایکا کشته بشه یا اینکه توسط بیماری سل از پا در بیاد. یا اگه دوتا پایانش رو هم رفته باشی تو همون کات سینای آخری اگه آنر پایین باشه آرتور با بداخلاقی بیشتری نسبت به آنر بالا حرف میزنه و ((اگه)) بازی رو انجام داده باشی میدونی که آرتور یکسری خواب هایی میبینه که در آنر بالا خواب آهو میبینه(رستگاری) و تو آنر پایین خواب گرگ میبینه.
          تو بحث تناقض روایی و گیم پلی بگم از یه جایی به بعد که بیماری سل پیشرفت میکنه دیگه غذا ها گاهی اوقات تاثیری تو افزایش نوار قلب نمیزارن و باعث میشه آرتور اونو بالا بیاره یا برای پرکردن دد آی سیگار هم کارساز نیست.
          ***پایان اسپویل***پایان اسپویل***پایان اسپویل***
          پس دیدی که بازی تناقضی بین گیم پلی و داستان نداره و اعضای کمپ هم اتفاقا واکنش نشون میدن ((اگه)) بازی کرده باشی باید بدونی که وقتی تو کمپ قدم میزنی افراد کمپ خودشون میان پیشت(خودشون میان تو نمیری پیششون) و راجب اتفاقات افتاده واکنش نشون میدن و جالبه که اگه اینکارارو کرده باشی تاثیرش رو تو گفت و گو های کوئست های اصلی میبینی.
          .
          .
          .
          بعدشم وقتی بازی حدود ۳۰ میلیون فروش کرده حتما ملت یچیز میدونن دیگه.

          • Advent Sorrow گفت:

            این که گرگ یا آهو ببینی تغییر روایته؟ این هنر راکستاره به نظرت؟ اتفاقا این یه ضعف بزرگه که به جای پیچش های داستانی و تغییر گسترده در روایت، بیاد با عکس گرگ بگه آره morality پایین بوده یا با عکس آهو بگه morality بالا بوده. متوجه نشدی منظور من از تناقض و پارادوکس بین Moral System و خط اصلی داستانی چیه برای همین یک بازی ۸۰ ساعته رو اومدی با ۱۰ دقیقه آخر که فقط دیالوگ های آرتور می تونه متفاوت باشه مقایسه می کنی. بد بودن یا خوب بودن شخصیت اصلی یک بازی باید یکپارچه باشه نه این که فقط با ده دقیقه پایانی توجیه بشه. برای همین بیشتر توضیح میدم در موردش:
            اوایل بازی آرتور به طور کلی انسان بدی هستش. شاید نسبت به گنگ خودش خوب باشه اما به مردم بیگناه آسیب میرسونه و شخصیتش کاملا بده و اصلا مشکلی نداره حتی بعضی جاها که بهت قدرت انتخاب کشتن یا نکشتن میده باز هم خالی و پوچه چون به طور کلی آبجکتیو بازی کشتن هستش و هیچ مشکلی نداره چنین شخصیتی اگر از حالت بد بودن خارج نشه به صورت ناگهان اما این خیلی متفاوت هستش که از اول یک شخصیت بد باشه و بلافاصه بعد از ماموریت های اول و در اوج بد بودن با شخصی رو به رو شی و ازت کمک بخواد و تو بهش کمک کنی و زهر رو از پاش خارج کنی. به عبارتی داستان ازت می خواد به یک شیوه فکر کنی و عمل کنی در مورد شخصیت اصلی و در حالتی که در نقش گشت زنی می کنی می تونی رفتاری کاملا متفاوت داشته باشی. المان های مربوط به انتخاب و تصمیماتی که آرتور(بازیکن) باید بگیره به طور کلی و در بلند مدت(در طول داستان ۷۰ ساعتی) هیچ هماهنگی با خط اصلی داستان نداره.
            به طور کلی بازی RDR 2 هیچ نیازی به سیستم شرافت یا همون اخلاقی نداره چون نه خوب کار می کنه نه جذابیتی داره. اگر راکستار در نظر داشت برای بازی چنین سیستمی طراحی کنه می بایست در قالب داستان اصلی طراحی و اعمال بشه و حالت roam و گشت زنی جدا باشه از این موضوع. مثلا داخل بازی MASS EFFECT سیستم اخلاقی فوق العاده کار شده، تمامی اتفاقات داستانی و روایت‌ها و روابط بین شخصیت ها بر اساس تصمیمات شخصیت اصلی شکل میگیره. اما راکستار خواست در بازی OPEN WORLD اکشن المانی که مخصوص به بازی های نقش آفرینی هست رو اعمال کنه که در آخر نتونست نقص هاش رو برطرف کنه و صرفا با انتخاب نهایی و چند دیالوگ پایانی سیستم اخلاقی رو ماست مالی کرد. باید ذکر کنم بدترین نوع کلاه گذاری سر بازیکن اینه که تصمیمات شما در طول یک بازی صرفا در یک کاتسین پاسخ بگیرن و در روایت و روابط شخصیت ها در طول بازی تاثیری نداشته باشن. راکستار یا می بایست این سیستم رو کامل اجرا کنه یا با توجه به ماهیت بازی این سیستم رو حذف کنه تا اینقدر مغایرت نداشته باشه. در مورد سیستم اخلاقی حرف پایانی من این هستش که:
            * یا راکستار می بایست این سیستم رو به طور کامل حذف کنه از بازی / یا به طور کامل و بی نقص اجراش کنه به شکلی که روابط شخصیت ها و داستان و … تحت تاثیر قرار بگیره.این سیستم چیزی نیست که نیمه کاره اش تاثیر منفی نداشته باشه در بازی*
            RDR 2 رو شاهکار نمی دونم اما یک بازی خوب می دونم و حتی اگر شاهکار هم باشه هیچ اثر هنری در جهان بی نقص نیست و من هم فقط نقص ها رو گفتم. و فروش معیار احمقانه ایه برای خوب بودن اثری. سری avengers همیشه فیلم پر فروشی بوده دلیل نمیشه بی نقص باشه یا فیلمهای بی نظیری باشن از همه نظر. Fortnite و call of dutyها هم پر مخاطب هستن بدون شک بی نقص و شاهکار نیستند. پس فروش معیار مناسبی نیست. صحبت های زیادی در مورد rdr 2 هستش. پیشنهاد می کنم این مقاله رو بخونی:
            https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:YaLS-N4oikEJ:https://mashable.com/article/red-dead-redemption-2-excess-waste-problem/+&cd=17&hl=en&ct=clnk&gl=ir

            • دپست من اصلا راکستار این سیستم رو در اصل برای روایت در نظر نگرفته و سعی شده بیشتر این سیستم روی گیم پلی سنگینی کنه که تو بالا باهم راجبش حرف زدیم اگه تو فقط به بار روایی قضیه نگاه کنی قطعا مشکل پیدا میکنی چون اصلا راکستار بیشتر تمرکزش توی این سیستم روی گیم پلی هست. به هر حال ببخشید تا الان وقتت رو گرفتم

              • یه چیز دیگه هم بگم اونم اینکه نظرتو نمیخواد بصورت فکت اینجا صادر کنی(اونجا که گفتی بازیای راکستار این حسو نمیده که داری کنترل میکنی و از این حرفا) این حس توعه حداقل کسایی که بازی رو شاهکار نام میبرن قطعا اینو نمیگن
                کسایی که ارتور براشون شخصیت فوقالعاده ای است و باهاش همذات پنداری کردن این حرفو نمیزنن پس اینو بدون کاملا و کاملا نظر تو هست و ۱۰۰ نبست

                • Advent Sorrow گفت:

                  حس کنترل مزخرف بازی فقط نظر من نیست. تنها چیزیه که توی نقد های منفی ذکر شده. در ضمن همین جزئیات و نکات ریز هست که باعث شده بازی سال نشه و بیگ وینر هم نشه و جلوی god of war سر خم کنه. اکثر مواردی که ذکر کردم حقیقته. و بخش کوتاهی از کامنت قبلیم که در یک پست دیگه بود میشه به عنوان نظر شخصی ثبت میشه. اونم در مورد شخصیت داچ بود. شخصیت آرتور یکی از بی هدف ترین شخصیت های خلق شده در تاریخ هستش. لینکی که گذاشتم جزئیات زیادی رو بهتون میگه. اگر دلیل محکمی بر غلط بودنش داشتی جواب بده اما اگر می خوای وارد حاشیه بشی و بگی فکت صادر نکن و .. این کار رو همه بلدن اما کسی که با دلیل منطق بخواد بحث کنه جوابشو خواهم داد مثل دوست بالایی.

            • اول اینو بگم که ارتور اصلا شخصیت کاملا بدی اون اوایل نیست و تو فکر میکنی تو ارتور مردم بیگناه رو میکشته و در کل بد بوده اما یا بازی نکردی یا دقت نکردی که از همون اول راجع بع دختری که داچ کشته احساس بدی و اذیتش میکنه
              این که میگی بازی تناقض داره و اگه ادم بدی باشه به هر حال اخر بازی ادم خوبی میشی اشتباس
              کی گفته ارتور اخر بازی ادم خوبی میشه؟ اینکه عاشق افراد گروهت باشی و بخوای از دست یه دیوونه به نام داچ نجاتشون بدی باعث میشه ادم خوبی بشی؟ (اسپویل:اخر بازی دو انتخاب داری یکیش اینکه بری دنبال پول و دوم اینکه بری به جان کمک کنی و توی اون پتیانی که جان رو کمک میکنی دو جور کاتسین هست یکی با شرافت بالا یکی با شرافت کم که میتونی بری تو یوتیوب ببینی)
              نکته بعد اینکه این بازی اوپن ورلده و روح جی تی ای داخل اونه و تقریبا همه بازیا این مشکلو دارن که بعضی مواقع با گیمپلی با داستان در تضاد میشه و این به هیچ وجه بد نیست اصلا چون اینطور گیمپلی عمقش کم میشا و مسخره میشه(مثلا فرض کن چون گروه داچ به پول نیاز داره و پول در اوردن سخته بازیکن نتونه بره دنبال گنج یا ادم نکشه که اونارو لوت کنه خیلی مثال های دیگه هست که الان یادم نمیاد)
              کلا مشکل ادمایی مثل تو اینه که نمیخوای قبول کنی این بازی بازیه خوبیه و واقعا برام سواله چرا باید این اتفاق بیافته و بیای تو این پست بدون هیچ مقدمه ای یهو بیای از این بازی بگی انگار که خیلی وقته رفته رو مخت و میخوای خودتو خالی کنی
              اون مقاله ای هم که فرستادی یه تیترو خوندم گفت ارتو بی هدف ترین شخصیت ساخته شدس و همونجا بستمش و فهمیدم این قضیه از کجا نشات میگیره
              خستهذنباشی بابت نوشتن نقددت

            • FILSOOF گفت:

              دلیل برنده شدن گاد این بود که اونا بازی رو ۳۶۰ درجه تغییر دادن ریز بین من

    • Mikasa گفت:

      عالی گفتی منم دقیقا همین مشکلو باهاش داشتم
      کلا تناقض تو اوپن ورلد، مراحل فرعی و مراحل اصلی رد دد کاملا حس میشد

  • Kaladin گفت:

    ممنون بابت نگارش این مقاله زیبا.
    یک مشکلی که به نظر من وارد بود به متن اینه که وقتی تیتر چرا تمام نمی‌شوی هست و بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند مد نظر ماست پس این طولانی بودن از دید منفیش باید بررسی بشه. یعنی طولانی بودنی که باعث بشه از بازی زده بشیم .
    ولی تو مقاله بازی هایی عنوان شدن که طولانی هستن نه از دید منفی بلکه کلا از دید مقدار زمان گیم پلی طولانی هستند .
    مثل ویچر ۳ و Skyrim و Resident Evil 6 که طولانی بودنشون مشکل نبود که خودتون هم به درستی اشاره کردین توی متن .
    انتظار داشتم بازی هایی مثل Mad Max ، Prototype 2 و… توی لیست باشن
    Mad Max یه مثال خوب از چرا تمام نمی‌شوی هاست . همش باید تو بیابون بی آب وعلف بگردی تا آیتم جمع کنی تا داستان رو ادامه بدی.
    اما به جز این مورد . مقاله ی خلاقانه و خیلی خوبی بود .ممنون

    • Old_Gamers گفت:

      تکلیف نویسنده با خودش معلوم نیست . تیتر این معنی رو میده که بازی حوصله سر بر شده ولی ویچر رو تو لیست اضافه کردن و گفتن چرا تموم شدی .!!

      • Kaladin گفت:

        درست میگی داداش :yes:
        منم تعجب کردم
        البته نویسنده نوشته که منظور حوصله سر بر بودن و خسته کننده بودن نیست
        “…ولی آیا تا حالا این حس را داشته‌اید که فلان بازی دیگر بیش از حد طولانی است؟ بحث اصلا خسته‌کننده بودن نیست؛ چرا که همین طولانی بودن بازی با گیم‌پلی و داستانی زیبا همراه شده. ولی آیا تا به حال با خود گفته‌اید «قبول که بازی یک شاهکار است! قبول که گیم‌پلی بی‌نظیر است! قبول که گرافیک و داستان و موسیقی عالی هستند! ولی چرا این بازی تمام نمی‌شود؟ چرا اینقدر طولانی است؟».
        ولی همونطور که گفتی تیتر جنبه ی منفی داره :yes:

  • Dragon 313 گفت:

    سلام خدمت آقای مرادی،قطعا تجربه عنوان Red dead redemption 2 یک تجربه شگفت انگیز و فوق العاده بود.ولی بنده در اواخر چپتر ۵ این بازی رو متوقف کردم.به این دلیل که بعد از اتمام هر چپتر،دوباره اسب دوانی و مراحل باکیفیت اصلی و فرعی متنوع با عمق زیاد وجود دارد،که میگوئیم چرا انقدر داستان داره کش پیدا میکنه.و این دلیل اصلی آن بود.وگرنه این عنوان بسیار باکیفیت و جزئیات عالی بود. :yes: :yes:

  • من بعد از بازی کردن ویچر ۳ و فاینال فانتزی ۱۵ و تموم شدنشون گفتم که ای بابا چرا انقدر زود تموم شد در حالی که اونقدر پای بازی بودم نمی‌فهمیدم زمان داره میگذره ولی موقع بازی کردن مس افکت آندرومدا هم میگفتم که لامصب تموم شو دیگه

  • oldman گفت:

    اقای ارین مرادی به نظر من باید assassins syndecate را در لیست قرار میدادی چون اصلا تمام نمیشه مراحل اصلی و فرعی و همچنین نقشه باز کردن هاش از دست دشمن که اونم زمان بر هست و……… این بازی باید حتما می بود

  • ManHunt گفت:

    برای من طولانی ترین بازی که تموم کردم بایوشاک بود همین نسخه اخریش
    با اینکه اکثر ببازی های بالارو رفتم و احساس خستگی نکردم البته مس افکت رو یکم بازیش کردم

  • Arthur Morgan گفت:

    اتفاقا برای من رد دد اولین بازی بود که بعد تموم شدنش واقعا حسرت خوردم که چرا طولانی تر نبود.
    اسپویل

    بعد مرگ ارتور اصلا با جان مارستون ادم نمیتونس دیگه ارتباط برقرار کنه از بازی زده میشد

  • HEISENBERG گفت:

    Phantom pain از همشون بهتره و به من خیلی چسبید.چیزی حدود۱۰۰ساعت طول کشید تموم کردنش و وقتی۱۰۰ردصد کردمش دیگه۵۰۰ساعتی شده بود.

  • Milidante گفت:

    اینکه بعضى بازیها میان با ماموریت هاى جانبى بى کیفیت بازى رو طولانى مى کنن اصلا قابل قبول نیست. تو ویچر و ادیسه بارها این حس بهتون دس میده که این ماموریت چرا هست اصلا؟ به چه دردمون خورد؟

  • Mikasa گفت:

    برای من زمان تا ۲۰ ساعت برای یه بازی خطی و ۶۰ ساعت برای یه open world یا jrpg کفاف میده بیشتر ازین خوشم نمیاد معمولا
    البته اینکه بازی آپشن اینو داشته باشه که بشه ۱۰۰ ساعت به بالا پلی دادش خیلی خوبه
    مثلا دارک سولز بار اول تو ۶۰ ساعت مسلما تمومه ولی بخوای میتونی چهارصد ساعتم بازیش کنی بخاطر تکرار پذیری بالا و گسترده بودن انتخاب هاش
    و چون باس فایت ها و دشمناش عالی طراحی شدن تکرار کردنش معمولا خسته کننده نیست
    ولی خوشم نمیاد کلا یه بازی منو مجبور کنه ۸۰ ساعته تمومش کنم‌‌
    دوست دارم مدت‌زمان تموم کردنش کمتر باشه ولی آپشن اینو داشته باشم که اگه خوشم بیاد، ساعتها ادامش بدم

  • شادو آف کلوسوس خیلی تجربه بد و اعصاب خورد کنی بود بزور تمومش کردم

  • Rdr 2 و Gow به همراه لست آف آس و بلادبورن بازی های بودن که دلم نمیخواست تموم نشن….. بعضی از روز ها میشینم همشونو بازی می کنم بس که شاهکارن…..ممنون بابت مقاله خوبتون، در مورد رزیدنت اویل ۶ باهاتون شدیدا موافقم :rose:

  • AC odyssey خیلی طولانی هست در حالیکه نسخه قبلیش یعنی origins رو تمام ماموریت های فرعیش رو رفتم و نقشه رو کامل کردم فقط ماموریت های اصلیش مونده بود که دیگه حوصله نداشتم و نرفتم.ولی ادیسه خیلی طولانی تره.جوری که بعد چند روز بازی کردن کلا حذفش کردم البته دوباره می‌خوام بازیش کنم ولی ماموریت های فرعی رو احتمالا نرم.ترجیح میدم برم پایگاه ها رو فتح کنم.

  • evgeny grinko گفت:

    بزرگترین بازی تاریخ که مثل کابوس میمونه برای من ۴۰ سال طول کشید صدمه هم خیلی وارد کرده

  • به نظرم اگه ریتم بازی نیفته با طولانی بودنش کلی کیف میشه کرد. مثلا بازی مثل RE4 حتی یک دقیقه هم از ریتم نمیفته و مدام تازگی داره.
    یا بازی مثل دارک سولز من دوست داشتم اصلا تموم نشه

  • farshadx گفت:

    به نظر من که God of War کم هم بود
    ۲۵ تا ۳۰ ساعتی که زدین با کاتسینها گفتین یا بدونه کاتسین ها؟!
    Skyrim هم خیلی دوست داشتم و حس میکنم کم بود فقط حیف که گرافیک و فیزیک ضعیفی داشت الیته واسه دوره خودش خوب بود
    Witcher 3 زمانش زیاد بود به خصوص واسه من که وسواس دارم همه مراحل فرعی برم ولی هرچی بیشتر بازی میکردم بیشتر مجذوبش میشودم
    Assassins Creed Odyssey اولاش خیلی خوب بود وقتی کشتی و تجهیزات و لول میره بالا دیگه اون جذابیت اول بازی رو نداره
    بقیه رو یا هنوز تجربه نکردم یا نصفه بازی کردم

  • عاشق بازیای طولانیم. آدم باید تو بازی زندگی کنه. جای fallout 4 تو لیست خالیه. فکر نکنم کسی تمام لوکیشن‌های fallout 4 رو دیده باشه.

  • اسکایریم که کلا تموم نمیشه من هر کاری کردم نشد که نشد
    ولی وقتی به phantom pain فکر میکنم افسوسی کل وجودم رو میگیره یعنی کی میتونه همچین بازی شاهکاری رو ناقص کنه؟فقط کافیه prologue بازی رو بری عطشی وجودت رو میگیره که بفهمی بعدش چی میشه که هیچکس نمیتونه جلوش مقاومت کنه.
    ننگ بر تو کونامی که همچین بازیی رو به فنا دادی.

  • amin.electric گفت:

    بزار روشن کنم امین کارش بدور از انسانیت بود نباید مسائل خانوادگی رو وسط می کشید اونم سایت گیمفا کارشو بشدت محکوم می کنم :yes:

  • Rich Man گفت:

    شاید بعضی بازی ها صرفا برای چند ساعت سرگرم کننده بودن ساخته نشده و بیشتر نیت بازی “زندگی کردن” مخاطب در دنیای بازیست.
    مثل سریال Breaking Bad که مخاطب در ساده ترین سناریوها و دیالوگ ها زندگی میکنه . برای من که این طور بوده .
    ممنون . مقاله جالب بود . :yes:

  • 30nabhl گفت:

    طولانی بودن یه چیزه
    پر محتوا بودن هم یه چیزه
    روند کند بازی هم یه چیز دیگس

    الان re6 از نظر محتوا تاحدودی خوب بود (به منم چسبید نظر شخصی)
    طولانی هم باشه لاقل حوصلت سر نمیرفت چون روند خطی داشت
    اما خب بازیای rpg هر چقدر هم پرمحتوا باشن بازم تاحدودی حوصله آدمو سر میبرن
    برو اینور مپ با این حرف بزن با اون حرف بزن از زمین خرت و پرت جمع کن
    نمیخوام بگم بدن ها … به هیچ وجه
    ولی واسه آدمایی که نمیتونن زیاد رو یه بازی وقت بزارن کسل کنندس
    شما دو ساعت بازی میکنی انتظار داری حداقل یه ساعت و نیمش حال بده
    من ۳ ساعت ویچر بازی کردم فقط یه پرنده رو کشتم
    چون نمیتونستم زیاد روش وقت بزارم حذفیدمش
    (البته تازگیا سریالشو دیدم عاشق داستانش شدم شاید دوباره بازیشو امتحان کنم)

    • Old_Gamers گفت:

      درست میگی کاملا . محتوا تو بازی طولانی مثل ار پی جی خیلی مهمه نباید فقط وقت گذرونی باشه و یا مپ بزرگ باشه ولی توش کوئست های نکراری باشه و یا بی ارزش . من اساسین اوریجینز رو ۷۰ ساعت فعلا بازی کردم بازی خوش ساخته شکی نیست ولی کشف مقبره ها ی مخفی رو که میری کلی در مخفی و دیوار مخفی و پیچ و خم رو رد میکنی اخرش میرسی به چهار تا سکه یا یه شمشیر که فرق چندانی با شمشیر خودت نداره دلسرد میشه ادم . کارگردان بازی باید ایده داشته باشه ایده غافلگیر کننده نه که کپی کاری کنه .

  • alizalogy گفت:

    فک می کنم بهتره بگیم بازی هایی با کوئست های تکراری، اصولن به نظرم بازیه طولانی که با ماموریت های تکراری کش داده نشده باشه یه ویژگیه مثبته.

  • pardes گفت:

    تو بازی اسکایریم یک کد میزنی همه ماموریت ها با موفقیت تموم میشه. :evilgrin:
    از سال ۲۰۱۳ تا الان دارم بازی می کنم تموم نشدنیه این بازی

    • Milad TK گفت:

      دادا کد نزن توش مخصوصا کد اتمام ماموریت کلا گیم باگ میشه من یک بار تو عمرم اسکایریمم قات زد این ازبرن اگه درست اسمشو یادم باشه درو وا نمیکرد اصلا میرفتی روش میگفتی درو باز کن میگفت باشه میرفت درو واکنه صدسال بعد باز نمیشد کد زدم اون رد شه از اسمون و زمین الون سولجر زیخت سرم هرجی هم میکشتم بازم میوم دو برابر ارتش مقابل امام حسین کشتم بازم اومدن ماموریتشم رد نشد — نزن از ما گفتن

  • Milad TK گفت:

    تاره یک چیزی بگم راجع به اسکایریم تو اسپشیال ادیشنشو نمدونم کسی پلی داده یا نه مثلا ارچریشو که صد میرسی همه اسکیلارو میگیری میگه بهت خوب اسپیسو بزن تا لجندری شی خوب میگی باشه اسپیش میزنه میگه یس و نه میگم یس برمیگرده لولتو میکنه ۱۵ بعد بهت میگه سرماری بود کلا یک مارک اسمایریم بالا اسکیلت میدم بعد دوباره هم همین کارو بکنی سرهمون اکسیل دوباره همون میشه فقط ایندفعه بقل مارک اسکایریم میزنه ۲ هیچ چیزیم اضافه نمیشه واسه خر کردنه ولی لعنتی گیم معرکه ایه

    • Mahdi Sam گفت:

      اون واسه اینه که بتونی لول آپ شی بدون این که مجبور شی جوری بازی کنی که دوست نداری! (اگه می‌خوای لولت ماکس بشه باید همه اسکیل ها رو دو بار پر کنی، ولی با این روش میتونی مثلا آرچری و اسنیک رو شش بار پر کنی و ماکس شی بدون این که درگیر جادو و تبر و سپر و این حرفا بشی)

      اگه وقت کردی یه دفعه با بیلد ایلوژن و اسنیک و دجر با لایت آرمور برو، خیلی کیف داره

  • Milad TK گفت:

    ولی متاسفانه من ارجینال ندارم برم انلاین بخرم و حتی بسته نت اونقدری نمیخرم که بخوام کلا انلاین پلی بدم

  • بازی بیگانه ؛ انزوا هم واقعا طولانی بود من که مخم ترکید تا تمومش کردم :hypnotized: :hypnotized: :beatup:

  • من از بین همه فقط persona 5
    skyrim و
    phantom Pain ره بازی کردم و واقعا موافقم
    بخصوص با اسکایریم لامصب هر چی میرفتم جلو تموم نمیشد
    اخر هم نتونستم بازی رو تموم کنم
    ازش کم کم زده شدم

    • Milad TK گفت:

      نه دادا زده نشو نمیخوای همیشه بازی کنی یکم بخودت تایم اوت بده ولی زده نشو چون اسکل ریم همچین گیمی نیست خیلی شاخه

      • راست میگی والا
        الان حدود یه ماهه بازی نکردم
        هوس اسکایریم کردم
        فقط یه سوال
        من ps3 داشتم و فروختمش
        یه لپتاپ خریدم
        روی این سیستم اسکایریم اجرا میشه ؟
        رم ۴ (البته به ۸ ارتقاش میدم)
        کرای ۵ نسل ۵
        گرافیک اینتل هامبورد ۵۵۰۰
        فقط بگم این سیستم دو بازی mirrors edge catalyst و Max Pain 3 رو بدون لگ با بالا ترین کیفیت رو همین رم اجرا کرده

  • mehrdadPS گفت:

    احسنت به آقای مرادی عزیز با این موضوع جالب :inlove: :yes: :rose:
    ولی بازی های مثل GOW و RDR2 و خصوصا ویتچر اصلا برای من حس چرا تموم نمیشه رو نمی دن بلکه برعکس ناراحت شدم چرا تموم می شن.
    ولی موضوع جالبی بود مرسی

  • farid-ab گفت:

    اسکایریم رو بار اول که بازی کردم ومپایر شدم دارو هم مصرف نکردم کامل تبدیل شدم بعدش دیگه همه بهم حمله میکردن منم بیخیالش شدم دفعه دوم که شروع کردم یک ماه بی وقفه نشستم پاش قشنگ نیمه دوم اسفند و عید که دانشگاه تعطیل بود رو پای این بودم خط داستانی تموم شد و دی ال سی هاش تموم شده بود ولی لعنتی جهانش انگار تموم نمی شد هی میدیدی یه سوراخی رو زمین هست میرفتی دو ساعت تو اون غار بودی دیگه اخراش دیدم اینو بخوام صد درصد کنم یه ماه دیگه میطلبه بیخیالش شدم:)) الان دوباره برای پی اس فور خریدم منتظرم بیکار بشم برم سر وقتش. تو این لیست بوردلندز ۲ نسخه کاملش هم جاش خالیه نزدیک ۹۰ ساعت برام طول کشید تا همه جاش رو گشتم و همه دی ال سی هاش رو تموم کنم

  • cap55 گفت:

    برترین بازی های تاریخ rdr2و witcher3 هستن هیچ کدوم از بازیها حتی نزدیک این دوتا نمیشن

  • sarafraz گفت:

    من تو این ده روزی که skyrim special edition رو تو تخفیفای استیم گرفتم تا الان ۵۰ ساعت پلی دادم و هنوز یه لیست بلند بالا quest تکمیل نشده دارم که فقط تکمیل همینا ۱۰۰ ساعت دیگه میخواد تازه کویستای جدید و گشتن و تو محیط و.. باعث میشه قشنگ واس تجربه کاملش ۵۰۰ ساعتی بخواد

  • Armageddon گفت:

    من Skyrim و تو ۱۵۰ ساعت تموم کردم البته اگه تمومش کرده باشم
    Fallout 4 و هم تو ۴۰۰ ساعت فکر کنم تموم کردم که صد در صد مطمئنم تموم نشده که بیشتر صرف ساخت پناهگاه شد.

  • RADESH گفت:

    خیلی مقاله باحالی بود.
    اینجا است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از انتشار بازی Skyrim، هنوز از او می‌پرسیم «چرا تمام نمی‌شوی لعنتی؟».

چرا تمام نمی‌شوی؟ | بازی‌هایی که احساس می‌کنیم بیش از حد طولانی هستند - گیمفا