اینجا خلاقیت انتها ندارد… | پیش نمایش بازی Dreams

مقالات ، پیش‌نمایش ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰

عنصر خلاقیت را، عموما در بازیهای مستقل و کوچک می توان به بهترین شکل ممکن مشاهده کرد. جایی که سازندگان به دلیل عدم برخورداری از تیمی بزرگ، بودجه کلان و شرایط محدود تر نسبت به استودیو های بزرگ و چندصد نفره، با تکیه بر خلاقیت های مختلف در بخش هایی مانند طراحی هنری یا روایت داستان، نام بازی خود را در محافل گیمینگ مطرح می سازند. اگر به طور کلی عناوین مستقل برتر چندسال اخیر را، حتی در سطح محدود تجربه کرده باشید، قطعا به موارد مختلفی از این دسته خلاقیت ها و هنرنمایی ها برخورده اید. از طراحی هنری و گیم پلی خاص Hollow Knight گرفته، تا اتمسفر و داستان هخار العاده Disco Elysium، یا عناوینی مانند Celeste یا Salt and Sanctuary. مثال ها در این زمینه بسیار زیاد است و اگر بخواهیم به مثال ها بپردازیم، از اصل مطلب دور خواهیم شد…
اما نکته ای که در مورد این خلاقیت های عملی وجود دارد این است که تقریبا تمامی طراحی و ساختار خلاقیت ها در این عناوین، وابسته به سازندگان است و خود بازیبازان، نقش خاصی در این زمینه ایفا نمی کنند. چون همه سیستم ها و بخش ها به صورت از قبل آماده شده در اختیار بازیبازان قرار گرفته و آنها دیگر توانایی دخل و تصرفی در آن ندارند. همین جاست که پای عنوانی به نام Dreams به معرکه باز می شود و یک تجربه فوق العاده متفاوت و خاص را به بازیبازان مننقل می سازد. اصلا فلسفه وجودی ساخت عنوان Dreams همین مسأله بوده که بازیبازان خود کنترل ساخت و پرداخت دنیاهای خودشان در قالب بازی را برعهده بگیرند.

در Dreams می توانید در سبک های مختلف، بازیها و تجربیات مختلف را خلق سازید. از یک پلتفرمر ساذه دو بعدی گرفته، تا یک عنوان Run and Gun خوش رنگ و لعاب. در اینجا محدودیت وجود ندارد و خلاقیت بی انتهاست…

و اما Dreams واقعا چیست؟

با این که بسیار به انتشار رسمی این عنوان نزدیک هستیم، اما باید اذعان کرد هنوز تعداد قابل توجهی از بازیبازان و مخاطبان، چه داخلی و چه خارجی هنوز شناخت کامل و درستی از Dreams ندارند. اصلا هدف نگارش این مقاله همین مسأله بوده است. اما به راستی Dreams چیست؟
عنوان Dreams را باید یک محصولی نیمه Game و نیمه Creation Tool دانست. حتی می توان به راحتی پا را فراتر گذاشت و به این نکته اشاره کرده که Dreams یک موتور بازیسازی با امکانات فوق العاده است‌. چیزی مانند موتور Unity و دیگر موتور هایی که در ساخت عناوین مستقل یا بازیهای تلفن های هوشمند از آنها استفاده می شود. اگر هر کدام از نسخه های Little Big Planet را تجربه کرده باشید، با بخش Creation Tool آشنایی دارید. جایی که بازیبازان در قالب محدودیت های بازی، می توانستند بسازند، طراحی کنند، خلق کنند و محتوا بیافرینند، البته در فضای دو بعدی. Media Molecule با ساخت Dreams, پا را یک قدم فراتر گذاشته است. این بار بازیبازان امکان ساخت، طراحی و خلق محتوا، مراحل و هر چیزی که فکرش را بکنید نه تنها در قالب ۲D, بلکه در قالب های ۲٫۵D و‌ ۳D را نیز دارند. این بدان معنی است که امکان خلق انواع و اقسام دنیاها، بازی ها و مراحل در سبک های مختلف مثل Platforming, First person وسبک های مختلف دیگر وجود دارد. در ادامه به عناوینی که در سبک های مختلف به وسیله Dreams خلق شده اند نگاهی می‌اندازیم

  • عناوین Platforming دو‌بعدی، دو و نیم بعدی و سع بعدی
  • Point and Click
  • Arcade دو‌بعدی
  • Hack & Slash
  • Sandbox
  • Exploration/Puzzle Solving
  • Pod Racing
  • Space Flight Simulator
  • Pure Animation
  • Interactive Music Video

در طراحی هنری نیز دست مخاطبان فوق العاده باز است. از استفاده از اغراق در رنگ آمیزی گرفته، تا استفاده از طیف وسیع رنگ پردازی، گزینه های مختلفی پیش روی بازیبازان است. دنیای رنگ ها آماده خلق جذاب ترین تصاویر هستند…

در واقع Dreams بستری را فراهم می سازد نا مخاطبان بتوانند خلاقیت و هنر خود در خلق بازی ها، مراحل و محتویات گوناگون را نشان دهند. حال فردی ممکن است به خلق یک تجربه پلتفرمینگ جذاب بپردازد، در حالی که فردی دیگر پازل های محیطی خلاقانه ای را خلق سازد. انتها و محدودیتی وجود ندارد. هر ذهن، هر بازیباز می تواند آنچه می خواهد را خلق سازد. و البته از همه مهم تر قابلیت اشتراک گذاری و رد و بدل این محتویات بین جامعه یا همان Dreams Community وجود دارد.
البته باید بگویم بازی دارای یک بخش قابل بازی ساخت سازندگان نیز هست. یک بخش کوتاه پنج ساعته که در واقع حکم آشنایی با محیط بازی، و همینطور آموزش اصول و توانایی های بازی را داراست. خود این بخش داستانی از سه قسمت کوچک ترتر تقس شده که به نظر می رسد هر کدام از لحاظ اتمسفر، محتوا و داستان با یکدیگر متفاوت اند.

عنوان Dreams را باید یک محصولی نیمه Game و نیمه Creation Tool دانست. حتی می توان به راحتی پا را فراتر گذاشت و به این نکته اشاره کرده که Dreams یک موتور بازیسازی با امکانات فوق العاده است‌. چیزی مانند موتور Unity و دیگر موتور هایی که در ساخت عناوین مستقل یا بازیهای تلفن های هوشمند از آنها استفاده می شود. اگر هر کدام از نسخه های Little Big Planet را تجربه کرده باشید، با بخش Creation Tool آشنایی دارید. جایی که بازیبازان در قالب محدودیت های بازی، می توانستند بسازند، طراحی کنند، خلق کنند و محتوا بیافرینند،

باید به این نکته نیز اشاره کرد که انتخاب نام Dreams خود نشان دهنده فلسفه ساخت بازی است. در واقع همانطور که رویا ها بی نهایت متفاوت اند و از هر شخص تا هر شخص فرق می کنند، محتویات ساخته شده توسط Dreams نیر انتها ندارند و بسته به خلاقیت و تفکر هر مخاطب، شاهد نتیجه خروجی منحصربفردی خواهیم بود. حال ممکن است این خروجی یک عنوان Arcade دو بعدی  یا عنوانی که بر پایه قابلیت صفحه کنترلر PS4, سبکی Drag & Drop گونه دارد باشد. همانطور که گفتم چیزی به نام محدویت بزرگ و صرف وجود ندارد و در قالب Creation Tool, ساخت، خلق و اشتراک هر نوع بازی یا محتوا آزاد است.
البته با وجود باز بودن دست مخاطبان در خلق آنچه می خواهند، باید دید بعد از عرضه آیا همه چیز به همین خوبی پیش خواهد رفت و شاهد مشکل خاصی هستیم یا خیر. پتانسیل بالقوه عنوان Dreams فوق العاده بالاست و‌ احتمال اینکه این عنوان در زمره متفاوت ترین تجربه های نسل قرار بگیرد بسیار زیاد است، اما در هر صورت باید منتظر ماند و صبر کرد و دید در پایان عملکرد این عنوان مورد انتظار، به چه صورت خواهد بود…

باید به این نکته نیز اشاره کرد که انتخاب نام Dreams خود نشان دهنده فلسفه ساخت بازی است. در واقع همانطور که رویا ها بی نهایت متفاوت اند و از هر شخص تا هر شخص فرق می کنند، محتویات ساخته شده توسط Dreams ننی انتها ندارند و بسته به خلاقیت و تفکر هر مخاطب، شاهد نتیجه خروجی منحصربفردی خواهیم بود. حال ممکن است شاهد یک عنوان Arcade دو بعدی، یا عنوانی که بر پایه قابلیت صفحه کنترلر PS4, سبکی Drag & Drop گونه دارد باشیم. همانطور که گفتم چیزی به نام محدویت بزرگ و صرف وجود ندارد و در قالب Creation Tool, ساخت، خلق و اشتراک هر نوع بازی یا محتوا آزاد است.

 

12345678910(22 رای, میانگین آرا 8٫23 از 10 )
Loading...
برچسب‌ها: ، ، ،

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید