به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

وقتی صحبت از سبک وحشت بقا و در کل عناوین ترسناک در دنیای بازی های ویدیویی می شود، Resident Evil یکی از مهم ترین و بزرگ ترین نام های این سبک به شمار می آید. فرانچایزی بزرگ، محبوب و موفق که از زمان انتشار اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۸ بیش از دو دهه است که همراه بازیبازان بوده است. این فرانچایز بزرگ، که برای بسیاری از افراد یکی از محبوبترین فرانچایز های آن ها محسوب می شود، برخی از برترین عناوین تاریخ را عرضه کرده است. در صدر آن، عنوان تحسین شده Resident Evil 4 قرار دارد که اوج هنرنمایی شینجی میکامی و Capcom در ساخت یک بازی فوق العاده را در آن شاهد بودیم. عنوانی که با اتفاق نظر اکثریت مخاطبان و کارشناسان دنیای گیم، در زمره ده بازی برتر تاریخ قرار دارد. البته گاهی شاهد عملکرد سینوسی عناوین سری Resident Evil نیز بوده ایم و برخی از نسخه های این مجموعه مانند Resident Evil 6 نتوانستند در حد و اندازه های نسخه های پیشین این مجموعه ظاهر شوند. البته در شرایطی که به نظر می رسید Resident Evil در سراشیبی سقوط قرار گرفته و عرضه Resident Evil Revelation 2 هم به هیچ وجه موفقیت آمیز نبود، Capcom با عرضه عنوان موفق Resident Evil 7 بار دیگر المان های ترس و اضطراب را به بهترین شکل ممکن به سری تزریق کرد و به لطف طراحی کلاسیک محیط ها و دشمنان Resident Evil 7, این عنوان توانست تا حد زیادی هواداران قدیمی سری را با این مجموعه آشتی دهد. فروش بیش از ۶ میلیون نسخه ای Resident Evil 7, نشان داد که این فرانچایز دوباره در مسیر درست قرار گرفته است. پس از Resident Evil 7، در حالی که اکثر مخاطبان انتظار عرضه نسخه هشتم این سری را داشتند، Capcom از نسخه ی بازسازی شده Resident Evil 2 رونمایی کرد. و پس از عرضه رسمی این عنوان، مشخص سش تصمیم بازسازی نسخه دوم Resident Evil, یک تصمیم فوق العاده هوشمندانه و درست از جانب کپکام بود که نه تنها موفق شد بیش از ۵ میلیون نسخه تنها در فاصله یک سال پس از عرضه به فروش رسانده، و با کسب متای ۹۲، در جمع برترین عناوین سال ۲۰۱۹ قرار بگیرد. Resident Evil 2 یک عنوان فوق العاده از لحاظ فضاسازی، طراحی مراحل، گیم پلی و همینطور گرافیک هنری بود که به خوبی توانست ارزش های اصلی Resident Evil را احیا سازد. در ادامه شایعات مختلفی در مورد بازسازی نسخه سوم نیز به گوش می رسید که البته هیچکدام از آنها توسط کپکام نه تأیید شدند، نه تکذیب. اما نهایتا در آخرین قسمت برنامه State of Play بود که با انتشار تریلر سه دقیقه ای، رسما عرضه Resident Evil 3 Remake در آوریل ۲۰۲۰ تایید شد. خبری که با استقبال گسترده مخاطبان و بازیبازان نیز همراه بود. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این عنوان به شدت مورد انتظار. با من و گیمفا همراه باشید…

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

عجب سروی عجب ماهی!!!

  • نگاهی کلی به Resident Evil 3: Nemesis

اتفاقات داستانی نسخه اصلی Resident Evil 3, در ۲۸ سپتامبر ۱۹۹۸ جریان داشت. از لحاظ زمانی، اتفاقات این نسخه ۲۴ ساعت جلوتر از نسخه دوم در جریان بود. جایی که Jill Valentine, مأمور ویژه S.T.A.R.S, قصد فرار و خروج از Raccon City را داشت، در حالی که تقریبا تمامی ساکنین شهر، آلوده شده و به زامبی تبدیل شده بودند. اشاره به بقیه اتفاقات نسخه سوم غیرضروری است چون هم باعث اسپویل داستان بازی می شود، و هم اینکه احتمالا برخی بخش های داستانی در نسخه بازسازی شده تغییر یابند.
اما بهتر است نگاهی به پروسه ساخت نسخه سوم بیاندازیم چون نکات جالبی در بر دارد. تهیه کنندگی نسخه سوم، بر عهده Shinji Mikami بود. فردی که یکی از ستون های اصلی فرانچایز Resident Evil به شمار می آید. پس از توسعه و عرضه Resident Evil 2, کپکام به صورت همزمان بر روی چند نسخه از Resident Evil در حال کار بود‌. در اصل پروژه ای که قرار بود به عنوان نسخه اصلی سوم عرضه شود، پروژه ای بود که توسط Hideki Kamiya هدایت می شد. بر طبق صحبت های Yasuhisa Kawamura، که نویسنده ارشد آن پروژه به شمار می رفت، قرار بود شخصیت Hank پروتاگونیست اصلی نسخه سوم بوده، و مأموریت داستانی او نیز بازگرداندن نمونه از G_Virus بود. اما از آنجایی که Sony کنسول PS2 را معرفی کرد و کپکام دریافت نمی تواند آن پروژه را به موقع آماده سازد، ساخت این پروژه کنسل شد. اما از طرف دیگر کپکام نمی خواست که فاصله زیادی بین عرضه نسخه دوم و سوم باشد، به همین دلیل پروژه دیگری که در دست ساخت داشت و از لحاظ آماده سازی اکثر مراحل توسعه آن انجام شده بود را تکمیل کرده، و به عنوان Resident Evil 3 Nemesis منتشر ساخت. که آن پروژه همان نسخه سوم بازی و ماجراجویی Jill Valentine به شمار می آید. جالب است بدانید که تیم Hideki Kamiya نیز مشغول به کار بر روی عنوان Resident Evil 4 شد.
یکی از نکات جالب در مورد Resident Evil 3 این بود که بر خلاف دو نسخه اول که اکثرا در محیط های بسته و ساختمان ها جریان داشتند، این نسخه دارای محیط های به مراتب باز تر و بزرگ تر بود و بخش های بسیار بیشتری از Racoons City را نسبت به نسخه دوم شاهد بودیم‌. همچنین کپکام تصمیم گرفت تا نسخه سوم، از المان های اکشن بسیار بیش تری برخوردار باشد که این مسأله در سلاح های قابل استفاده مشهود بود. همچنین قابلیت جاخالی دادن حملات یا همان Dodging را نیز در نسخه سوم معرفم ساخت. پد کنار موارد بالا، سازندگان هوش مصنوعی دشمنان را نیز ارتقاء دادند و امکان تعقیب بازیبازان حتی بر روی پله ها را نیز در بارب قرار دادند. از طرف دیگر جالب است بدانید که طراحی شخصیت خود Nemesis بر اساس T1000 شخصیت فیلم Terminator 2 صورت گرفته بود.

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

Jill Valentine یکی از محبوبترین شخصیت های دنیای Resident Evil در میان مخاطبان به شمار می آید.

  • نگاهی خلاصه به زندگینامه Jill Valentine

او در اوایل دده ۹۰ میلادی، در ارتش آمریکا خدمت می کرد. در طی عملیات ها و ازمایش های مختلف، مهارت های او در خنثی کردن بمب و‌ همچنین باز کردن قفل ها بسیار قابل توجه بود. او در مبارزات تن به تن، استفاده از سلاح های گرم و تاکتیک های استراتژیک نیز خبره بود.
بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ Jill Valentine توسط شخص Albert Wesker برای عضویت در گروه Special Tactics and Rescue Service یا همان S.T.A.R.S استخدام شد. دیری نپایید که Jill Valentine به عضویت تیم آلفا Special Tactics and Rescue Service به ریاست خود Wesker درآمد.

در بهار سال ۱۹۹۸, اتفاقات وحشتناکی در Raccon City اتفاق افتاد. گروهی از ساکنان شهر توسط حمله سگ های وحشی و همینطور فعالیت های آدم خوارانه کشته شدند. پس از ناتوانی اداره پلیس Racoon City, تیمی از Special Tactics and Rescue Service ماموریت یافتند تا به کوه های Arklay رفته و این اتفاقات را پیگیری کنند. ابتدا تیم Bravo به آنجا اعزام شد که پس از مدتی ارتباط تیم Alpha با آنها قطع شد. سپس خود تیم Alpha راهی آنجا شدند. پس از فعل و انفعالات مختلف و درگیری با گروه سگ های جهش یافته، Wesker, Jill, Chris Redfield به همراه  Barry به عمارتی پناه بردند تا خود را نجات دهند. در این عمارت بسیار بزرگ، هر کدام از چهار نفره در مسیر های جداگانه به بررسی عمارت پرداخته و دریافتند که این عمارت خود ممیزبا آزمایشات بیولوژیکی فوق العاده خطرناک به دستور شرکت Umbrella است. در همین هنگام بود که Jill به Barry مشکوک شد که کارهای عجیبی را انجام می دهد. در ادامه Jill دریافت که این وسکر بوده است که با تهدید خانواده Barry, او را به همکاری با خود مجبور کرده است. در واقع ماموریت اصلی وسکر این بود که تحقیقات مربوط به سلاح بیولوژیکی را پیدا کرده و به Umbrella بازگرداند. و همچنین در حین این مأموریت، وسکر می بایست با نابودی آزمایشگاه و کشتن اعضای باقی مانده S.T.A.R.S، تمامی شواهد و مدارک را نیز از بین ببرد. جهش ژنتیکی سگ های وحشی و اقدام های آدم خوارانه پیرامون Raccon City نیز در واقع ناشی از T_Virus بود که به محیط اطراف آزمایشگاه منتقل شده بود. در پایان این ماموریت وسکر مرگ خود را جعل ساخت و اعضای گروه از جمله Chris و Jill موفق شدند قبل از نابودی آزمایشگاه با هلی کوپتر از آنجا بگریزند‌.
در ادامه و در طی فعل و انفعالات مختلف بود که Jill Valentine به Raccon City رفت تا فعالیت های Umbrella را بررسی کند، که پس از وقوع Outbreak, به همراه Carlos که مزدور همراه او بود، می بایست راه خروجی خود از شهر را یافته و خود را نجات دهد. در حالی که Nemesis, که برای نابودی اعضای Special Tactics and Rescue Service در Raccon City حضور داشت، قدم به قدم به دنبال آنهاست…

  • و اما نگاهی به نسخه بازسازی شده Resident Evil 3

اولین نکته مشهود و البته بدیهی در نسخه بازسازی شده، تغییر زاویه دوربین بازی، به سوم شخص استاندارد است. البته در تریلر معرفی بازی شاهد سکانس تعقیب و گریز Jill و‌ Nemesis بودیم که از زاویه اول شخص روایت شد. حال مشخص نیست که سکانس مذکور حالتی سینماتیک داراست یا این که مربوط به گیم پلی بازی می شود. در کنار تغییر زاویه دوربین، دیگر تغییر بزرگ، مربوط به طراحی چهره شخصیت های بازی است. از خود Jill Valentine گرفته که طراحی جدیدی را به خود می بیند، تا شخصیت های مکمل بازی مثل Carlos, به کل از صفر طراحی سشد اند و تفاوت های بسیاری با چهره نسخه اصلی دارند. البته موارد کلی مانند Outfit ها یا سلاح های شخصیت ها به نطر می رسد تا حد زیادی به نسخه اصلی نزدیک خواهد بود.

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

استفاده از موتور RE Engine, موفقیت های کپکام در نسل هشتم و صدالبته عرضه موفق Resident Evil 2 انتظارات را به شدت از نسخه سوم بالابرده اند.

موتور گرافیکی Resident Evil 3, همان موتور گرافیکی Resident Evil 7 و Resident Evil 2 یعنی RE Engine است. موتور گرافیکی که بارها جواب خود را پس داده است و خصوصا در افکت های گرافیکی مانند آتش یا باران، بسیار خروجی فوق العاده ای را ممکن می سازد. کافی است به افکت آتش سلاح ها یا آتش سوزی ها در Resident Evil 2 نگاه کنید تا به قدرت و کیفیت بسیار مطلوب RE Engine پی ببرید. نکته قابل توجه در مورد محیط ها و در کل مکان ها و لوکیشن ها Resident Evil 3 این است که آنچنان شاهد محیط های ثابت نیستیم و لوکیشن های متعددی در طول بازی وجود خواهند داشت. علاوه بر این مسأله، همانند نسخه اصلی، ببخ های قابل توجهی از Resident Evil 3 در فضاهای باز و مکان هایی مانند خیابان و کوچه ها جریان دارد‌. این نکته اهمیت فصاسازی را دوچندان می کند چون به صورت پیشفرض فصاسازی و خلق محیط های دلهره آور و ترسناک در قالب محیط های باز به مراتب سخت تر است از خلق اتمسفر سیاه و دلهره آور در مکان های سربسته و ساختمان های کوچک.
البته در کل نمی توان انتظار یک عنوان با المان های گسترده Survival Horror داشت. همانطور که سازندگان نیز به این نکته اشاره کرده اند، در کل روند گیم پلی و مبارزات Resident Evil 3, به مراتب اکشن تر از Resident Evil 2 خواهد بود. البته احتمالا حضور متعدد Nemesis و تعقیب و گریز های پر تعداد او به نوعی اکشن زیادتر بازی را خنثی کنند و در مجموع بازی را دوباره به سمت دلهره آور بودن هدایت سازد.
در مورد خود گیم پلی بازی متاسفانه نکات زیادی نمی دانیم، چون نه گیم پلی خاصی از بازی منتشر شده است، و نه سازندگان به صورت دقیق مکانیزم های بازی را تشریح ساخته اند. تنها موضوعی که مشخص شده این است که شاهد قابلیت Dodge در بازی هستیم که احتمال فراوان این قابلیت در مقابل حملات Nemesis در وهله اول، و زامبی ها و دشمنان دیگر در وهله دوم بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. در مورد سلاح های موجود نیز متاسفانه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما به احتمال قریب به یقین، بر خلاف Resident Evil 2, در این نسخه Jill از یک سلاح Assault Rifle برخوردار خواهخ بود که طبیعتا وجود Assault Rifle هر چند با مهمات محدود، روند مبارزات بازی را به مراتب اکشن تر از حالت عادی خواهمد ساخت‌.
دیگر نکته ای که احتمالا در این نسخه شاهد تغییر آن خواهیم بود، برخی بخش های داستان بازی است. در نسخه بازسازی شده Resident Evil 2 شاهد آن بودیم که بربر سکانس ها حذف و برخی دیگر اضافه شدند و برخی اتفاقات داستانی نیز تغییر یافتند. برای مثال مکان آشنایی و ملاقات Claire و Leon با نسخه اصلی متفاوت بود. در این نسخه نیز شاهد تغییرات این چنینی خواهیم بود. البته اصل بخش داستانی بازی بدون تغییر خواهد بود.

  • نگاهی به Project Resistance

چند ماه قبل بود که شاهد معرفی بخش Resident Evil Resistance یا همان Project Resistance بودیم که بخشی چندنفره بود. ابتدا به نظر می رسید این عنوان به صورت مجزا منتشر خواهد شد اما پس از معرفی رسمی Resident Evil 3 مشخص شد این محتوا، همان بخش چند نفره Resident Evil 3 به شمار می رود.
در Project Resistance, شاهد تلاش های یک گروه چهارنفره برای خروج از یک ساختمان یا منطقه خواهیم بود در حالی یک بازیباز که در نقش Mastermind تیم مقابل قرار دارد، با قرار دادن تله های گوناگون، فرستادن زامبی های مختلف، قرار دادن Licker ها و حتی فرستادن Mr X, تلاش می کند از این کار جلوگیری کند. در واقع Project Resistance یک بخش ۴v1 محسوب می شود. از طرف دیگر هر کدام از شخصیت ها قابلیت های مخصوص خود را دارند. برای مثال یکی از آنها در هک دوربین ها و درهای امنیتی تبحر دارد، در حالی که شخصیتی دیگر در نبردهای تن به تن آسیب بیشتری به دشمنان وارد می سازد و مهارت بالایی دارد‌. در مورد کیفیت خروجی این بخش چند نفره نمی توان حدس دقیقی زد، چون این بخش دارای محتوایی جدید و خاص است و خروجی آن به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست. به شخصه امیدوارم این بخش عنصر سرگرم کننده ساختن را در خود جای داده باشد…

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

باید دید اکشن تر شدن بازی تا چه اندازه بر روی دشمنان، طراحی محیط ها، تعداد سلاح ها و میزان مهمات تأثیر گذاشته است.

چه انتظاراتی از Resident Evil 3 داریم؟

۱-اتمسفر و فضاسازی مناسب
مهم ترین جنبه یک عنوان Survival Horror, اتمسفر و فصاسازی آن است. اگر نگاهی به برترین عناوین دلهره آور و‌ ترسناک بیاندازیم، به خوبی متوجه می شویم که تمامی این عنوان در بخش فصاسازی فوق العاده عمل کرده اند. از نسخه اول Resident Evil گرفته، تا فرانچایز هایی مانند Silent Hill و حتی نسخه های ابتدایی Doom همگی در بخش فصاسازی موفق عمل کرده اند. در این شرایط، به شخصه انتظار دارم در Resident Evil 3 نیز به مانند Resident Evil 2, شاهد یک فضاسازی فوق العاده هماهنگ با فضای کلی بازی باشیم. حتی با وجود اکشن تر بودن بازی، همچنان یک فضاسازی دلهره آور حیاتی است. البته باز تر بودن محیط ها کمی کار را برای سازندگان سخت خواهد ساخت، اما با این وجود Capcom توانایی این را دارد تا به خوبی از پس این مسأله برآید

۲-تنوع قابل قبول محیط ها، دشمنان و سلاح ها
نسخه سوم، دارای محیط ها، ساختمان ها و لوکیشن های به مراتب بیشتری نسبت به اکثر نسخه های سری است. از خیابان های Raccon City گرفته تا مترو و ساختمان های مختلف و بخش های دیگر. یکی از مواردی که باعث هر چه جذاب تر شدن روند داستانی بازی می شود، تنوع لوکیشن های بازی از یک سمت، و طراحی مناسب و خاص آنها از سمت دیگر است. البته مشخص نیست که آیا شاهد مکان های جدیدی علاوه بر محیط های نسخه اصلی خواهیم بود یا خیر.
مورد دیگر تنوع سلاح ها البته در سطح معقول و منطقی است. تنوع سلاح ها به نوعی با تنوع دشمنان می تواند رابطه مستقیمی داشته باشد. همانطور که مثلا در Resident Evil 2 غالبا سلاح های مانند Magnum یا Shotgun برای مقابله با دشمنان قوی و سرسخت مانند Licker مورد استفاده قرار می گرفت و Submachine Gun و Handgun برای مقابله با زامبی های معمولی استفاده می شد. البته باید دید که اکشن تر شدن بازی بر روی تعداد سلاح ها و همینطور میزان مهمات تا چه اندازه تاثیر گذاشته است.

۳-مدت زمان قابل قبول گیم پلی و ارزش تکرار بالا
یکی از مواردی که در نسخه های ابتدایی Resident Evil به چشم می خورد، کوتاهی نسبی بخش داستانی انها بود. در نسخه بازسازی شده Resident Evil 2 نیز شاهد دو سناریو بودیم که در مجموع اتمام هر دوی آنها چیزی نزدیک به ۱۱ تا ۱۳ ساعت زمان احتیاج داشت. البته نکته بسیار قابل توجه در مورد Resident Evil 2 این بود که بازی دارای ارزش تکرار بسیار بالایی بود و می توانستید دو سناریو بازی را به صورت برعکس نیز تجربه کنید و در کنار این موضوع، درجه سختی Hardcore نیز انگیزه بسیار خوبی برای تجربه دوباره بازی بود. در مورد مدت زمان گیم پلی Resident Evil 3 چیز زیادی نمی دانیم اما به نظر می رسد می توان انتظار بخش داستانی با چیزی نزدیک به حداقل هشت ساعت گیم پلی را انتظار داشت. به شخصه امیدوارم حداقل شاهد ۱۰ تا ۱۲ ساعت گیم پلی مفید باشیو وو ا طرف دیگر درجه های سختی بازی نیز بتوانند بازیبازان را به تجربه دوباره ترغیب سازند…

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

آیا Resident Evil 3 روند طلایی کپکام در نسل هشتم را به بهترین شکل ممکن ادامه می دهد؟

سخن پایانی:
در پایان باید اشاره کرد انتظارات بسیار زیادی از Resident Evil 3 وجود دارد. خصوصا پس از عرضه فوق العاده موفقیت آمیز Resident Evil 2, حال چشمان زیادی منتظر عرضه موفقیت آمیز این نسخه نیز هستند. زمان زیادی به انتشار بازی باقی نمانده است و به شخصه امیدوارم این نسخه نیز بتواند مسیر فوق العاده Capcom در موفقیت در چندسال اخیر را ادامه دهد. شما چه پیش‌بینی از عرضه Resident Evil 3 دارید؟ با ما در میان بگذارید…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا
به Nemesis سلام کنید | اولین نگاه به Resident Evil 3 - گیمفا