گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا

گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی

سعید حلاجیان
۰۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا

سومین دوره جایزه بازی‌های جدی طی روزها گذشته آغاز شد و بالغ بر ۷۲ اثر برای داوری و کسب جایزه بازی جدی سال به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. پس از بررسی آثار توسط داوران، روز گذشته و در جریان برگزاری مراسم اختتامیه‌ی رویداد جایزه برترین بازی‌های جدی سال به شرکت کنندگان منتخب این دوره اهدا شد.

رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی، سالانه توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تنها متولی این صنعت و با جذب حامیان این حوزه، برگزار می‌شود. مراسم اهدای جوایز سومین دوره بازی‌های جدی پنجم دی ماه امسال آغاز و با برگزاری مراسم اختتامیه‌ی آن در تاریخ ششم دی ماه ۱۳۹۸ پایان یافت . در سومین دوره‌‌، شاهد برگزاری سه رویداد جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۸، هکاتون بازی‌های جدی ۱۳۹۸ و سمپوزیوم بازی‌های جدی ۱۳۹۸ بوده‌ایم. 

بازی‌های جدی، بخشی کلیدی از صنعت بازی‌های دیجیتال هستند که ما را در آموزش، تبلیغات، درمان و سایر اهداف جدی دیگر یاری می‌کنند. توسعه این بازی‌ها علاوه بر دانش فنی بازی‌سازی، مستلزم وجود دانش علمی تخصصی در حوزه موردنظر است و بر این اساس، بیش از هر شاخه دیگری در بازی‌سازی، به تحقیق‌وتوسعه و مطالعات دانشگاهی نیاز دارند.

مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بازی‌های جدی که عصر روز گذشته، ششم دی‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی و با با مشارکت ۱۴ دستگاه مختلف برگزار شد و به گفته‌ی صادق پژمان، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توسعه، تولید و ترویج از اهداف مهم سومین دوره بازی های جدی به شمار می‌روند.

وی افزود:

در حقیقت بعد از خاتمه این برنامه کار اصلی ما شروع می‌شود. یکی از اقدامات مهم ما این است که اهمیت بازی های جدی را در مجموعه‌های دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانه‌ها منعکس کنیم. در طول این چند سال با اقداماتی که مجموعه بنیاد انجام داده است شاهده توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیت‌ها کافی نیست. با توجه به اینکه خود شما بازی‌سازان امروز درگیر این موضوع هستید و اهمیت این موضوع را درک می‌کنید، لذا لازم است که ما هم فعالیت‌های جدی تر و موثرتری را انجام بدهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد:

یکی از کارهایی که امسال به صورت جدی پیگیر آن شدیم این بود که این درک که به سایر بخش‌های کشور هم منتقل بشود. ما امروز شاهد مشارکت حضور ۱۴ دستگاه مختلف د ابن حوزه هستیم که هرکدام ماموریت ‌های متفاوتی دارند. در طول این مدت پیگیری‌ها بسیاری اتفاق افتاد و تلاش‌هایی انجام شد که منجر به گفت‌وگوهایی شد که دریچه پیشرفت را برای افراد بسیاری باز کند.

اقای پژمان با اشاره به این نکته که  یکی از مهمترین بحث‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور، ظرفیت‌های آن مورد غفلت واقع شده بازی‌های رایانه‌ای است، اظهار کرد:

این غفلت هم به دلیل این است که ما هرزمان از بازی‌های دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات و یا آسیب‌های آن رفته‌ایم. بر همین اساس در مجموعه بنیاد اقداماتی را در این حوزه انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما در رسانه‌های جدید دچار سوء مصرف هستیم، ادامه داد:

برهمین اساس لازم است که اقداماتی را برای نحوه مصرف و مواجه با بازی‌های رایانه‌ای انجام دهیم و تجربیات این عرصه این خصوص انتقال دهیم. لذا این تغییر دیدگاه باید اتفاق بیفتد که بازی ظرفیت‌های دیگری هم دارد و می‌تواند بیش از منافع و در امتداد برنامه‌ها و ماموریت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای اضافه کرد:

یکی از ظرفیت‌های بازی های جدی، فرصت‌های آموزشی برای کشور است. ما امروز در موضوع آموزش دچار مشکلات جدی هستیم،لذا اینکه بتوانیم در همه بخش‌ها روش‌های سنتی را تبدیل به روش‌های نوین بکنیم یکی از اهداف و اقدامات ماست. برهمین اساس یکی از مسیرهای موفق در امر آموزش استفاده از مسیر بازی‌های جدی است که می‌توان با هزینه کم از آن استفاده کنیم‌.

پژمان با بیان اینکه امروز در موضوع آموزش شاهد این هستیم که تلاش می‌کنیم ولی اثر اقدامات، قابل قبول نیست افزود:

اما بازی قبل از اینکه سرگرمی است، هیجان و جذابیت هم هست و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند. در نظام سلامت خوشبختانه دست‌اندرکاران در طول این چند دوره مشارکت و همکاری بسیار خوبی داشتند. باتوجه به اینکه با هزینه‌های سنگینی که در نظام سلامت و نظام درمان مواجه هستیم، راه‌حل‌های موثری را می‌توان در عرصه بازی‌های جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشته‌باشیم. بازی های رایانه ای می‌تواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راه‌کارهای را در حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی مداشته باشد و برآنها تاثیر بگذارد.

آقای پژمان با تاکید براینکه بازی‌های جدی می‌توانند کیفیت زندگی را ارتقا بدهد، تصریح کرد:

برهمین اساس نیازمند این هستیم که در این حوزه از تمامی دست‌اندرکاران این عرصه ازجمله بنیاد ملی بازی های رایانه ای تا دستگاه‌های مشارکت کننده در این جایزه و رسانه‌ها و خود شما تولیدکنندگان مطالبه اتفاق بیفتد.

در نهایت آقای پژمان با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در این حوزه حضور دازند، نخبگان هستند که باید دغدغه و اهمیت این عرصه را به همه بخش‌های کشور منتقل کنند، گفت:

باید منابع مالی را در این عرصه درست مدیریت کنیم و اهمیت این فعالیت را انعکاس دهیم و اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم سرمایه‌گذاران را هم برای این موضوع جلب کنیم.

حدود ۷۲ اثر به جشنواره باز جدی سال ۱۳۹۸ ارسال شد که از میان این ۷۲ اثر تنها ۹ اثر به عنوان فنالیست‌های جایزه بازی جدی سال انتخاب شدند. در همین رابطه آقای پژمان، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به این نکته اشاره داشتند که :

این جشنواره امسال بزرگتر و به همان میزان تعداد و میزان جوایز نیز بیشتر شده است. بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای برندگان امسال جایزه ۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته است.
اداره فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر از حامیان سومین سری بازی های جدی است. محمدمهدی اسماعیلی رییس این اداره با حضور در مراسم اختتامیه گفت: حمایت از بازی های رایانه ای سبک زندگی سالم را ترویج می دهد و حمایت ما از این بازی ها دنباله دار خواهد بود. ضمن این که به زودی یک هکاتون  مشترک نیز با این بنیاد برگزار خواهیم کرد.

از میان ۹ فینالیست شرکت کننده برا کسب جایزه‌ی بازی جدی سال ۹۸، بازی «تیزران» از دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان بازی جدی برتر سال ٩٨ برگزیده شد. «کیپ استپ» رتبه دوم را به دست آورد و رتبه سوم نیز به بازی «شاه گیگیلی» رسید. نام و جزئیات عناوین حاضر در فینال جشنواره را در قسمت پایین مشاهده می کنید:

بازی توان‌دست:

این بازی با هدف توان‌بخشی به بیماران و سالمندان، تمرینات دست را به کمک فناوری لیپ موشن شناسایی کرده و به کمک بازی، فرآیند تمرینات را جذاب می‌کند.

بازی تیزران:

این بازی به عنوان یک بازی-ورزش (Exergame)، تلاش می‌کند تا با تلفیق ورزش دوچرخه‌سواری با عناصر بازی، در راستای تندرسی و توان‌بخشی، جذابیت این ورزش را افزایش دهد. از ویژگی‌های بازی تیزران می‌توان به امکان بازی آنلاین چند نفره آن اشاره نمود.

بازی دستکش توان‌افزا:

داستان بازی درباره دونده‌ای است که باید برای عبور از موانع، از روی آن­ها بپرد و امتیاز کسب کند. با هدف توان‌بخشی به بیماران دچار عارضه سکته یا آسیب نخاعی، این بازی به کمک یک دستکش دارای سنسور، با حرکات دست فرد، عمل پرش را انجام می‌دهد.

بازی ریشتر:

بازی ریشتر، یک بازی ساده موبایلی است که با استفاده از تکنیک ایزومتریک، تلاش می‌کند مدیریت بحران و قرار گرفتن در مکان‌های مناسب را هنگام زلزله، آموزش دهد.

بازی سارای:

یک بازی هدفمند در حوزه آموزش سلفژ (مهارت نت‌خوانی و وزن‌خوانی) است. آموزش سلفژ در این بازی در بستر روایی بازی اتفاق می‌افتد. برای عبور دادن سارای، قهرمان بازی، از مراحل مختلف، بازیکن باید تقلید درستی از آواهایی که به گوشش می‌رسد انجام دهد و با این کار، عملا در مسیر بازی، تمرین سلفژ کند.

بازی شاه گیگیلی:

یک بازی با هدف آموزش نظری برای کودکان که در محیط بازی، مفاهیم مختلف آموزشی را منتقل می‌کند.

بازی هانا:

یک بازی با هدف تقویت مهارت‌های شناختی در کودکان که در پشت صحنه بازی، اطلاعات شناختی کودک را به عنوان مشاوره به والدین منعکس می‌نماید.

بازی FirstAID:

یک بازی با هدف آموزش مهارتی که در آن بازیکن می‌آموزد در شرایط مواجهه با بروز سانحه (مثلا در شرایط تصادف جاده‌ای) برای دیگران، کمک‌های اولیه را به مصدومین برساند.

بازی KeepStep:

این بازی شامل مجموعه‌ای بازی دو بعدی است که برای توان‌بخشی حرکت پا و تعادل در بیماران اِم‌اِس طراحی شده است. پلتفرم بازی واقعیت افزوده بوده و با استفاده از روش پروجکشن مپینگ، بازی روی زمین نشان داده می‌شود.  از یک دستگاه مایکروسافت ایکس‌باکس کینکت نیز به عنوان سنسور برای تشخیص حرکات پا استفاده شده است.

در نهایت می‌توانید تاویر اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی بازی‌های جدی سال را در قسمت پایین مشاهده کنید:

گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا
گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گزارش اختصاصی گیمفا از سومین دوره‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی - گیمفا