ای کاش… | برترین عناوینی که آرزو داریم Remaster یا Remake شوند (بخش پایانی)

۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

در نسل هشتم موضوع ریمستر شدن بازی های نسل های قبل بسیار بسیار شدیدتر شد و پشت سر هم شاهد عرضه بازی های خوب و بد قدیمی در قالب نسخه های ریمسترد آن ها بوده و هستیم. در این مسیر نیز مانند هر حوزه دیگری، هم محصول باکیفیت تولید می شود و هم محصول ضعیف. هم نسخه های ریمستر شده بسیار ارزشمند می بینیم و هم بازی هایی که حتی نصف بازی اصلی خود نیز نمی توانند خوب عمل کنند و نام آن را خراب می کنند. در هر حال نکته ای که مسلم است این است که موضوع ریمستر شدن و انتشار دوباره بازی های قدیمی با مقداری ارتقای گرافیکی، جزو موضوعاتی است که در چند سال اخیر خیلی بیشتر آن را در صنعت بازی مشاهده کرده و می کنیم و می توان گفت هم موضوعی روی اعصاب و منفی است و هم اتفاقی مثبت و دوست داشتنی. منفی از جهت دوشیدن دوباره بازیبازها برای خریدن یک بازی که قبلا تجربه کرده اند و استفاده از حس نوستالژی آن ها در راستای سوء استفاده از جیب آن ها به جای ساختن یک بازی جدید؛ مثبت از این جهت که با این نسخه ها فرصت تجربه برخی از شاهکارهای قدیمی برای بازیبازان نسل جدید فراهم می شود و خیلی ها هم می توانند مجددا خاطرات خوب خود را با کیفیتی بالاتر دوباره تجربه نمایند.  اما این مطلب جای آن بازی هایی که اکنون ریمستر یا ریمیکشان را شاهد بودیم و یا در راه هستند، نیست، بلکه در مورد عناوینی است که آرزو داریم نسخه ریمستر یا ریمیک آنها معرفی شود. در واقع در این مطلب قصد داریم تا طی دو قسمت به بررسی تعدادی از باکیفیت ترین عناوینی که دوست داریم نسخه ریمستر یا ریمیک آنها را بپردازیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام با وجود این که قدیمی هستند و شاید برای یکی دو نسل یا حتی ۳ نسل قبل باشند ولی به حدی ارزشمند هستند که نه تنها ارزش تجربه دوباره در قالب ریمستر یا ریمیک را دارا هستند بلکه از بسیاری از عناوین روز و جدید نیز باکیفیت تر هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. مهم ترین نکته این است که دقت داشته باشید که این مطلب بسیار بسیار موضوع گسترده ای را دنبال می کند که می تواند از زمین تا آسمان برای بازیبازان مختلف فرق داشته باشد و هر کسی ممکن است که یک لیستی برای خودش از بازی هایی که دوست دارد ریمستر شوند داشته باشد. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “برترین عناوینی که آرزو داریم Remaster یا Remake شوند ” به انتخاب و بر اساس رتبه بندی نویسنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است، البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی افتضاح را بیاورد و در جایگاه اول لیست  قرار دهد زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد. البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان و منابع و مراجع معتبر گیمینگ دنیا در مورد  این که خواهان زیادی برای نسخه ریمستر یا ریمیک دارند برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به “برترین عناوینی که آرزو داریم Remaster یا Remake شوند” با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتری است که همه آرزو دارند ریمستر شود، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. پس توجه داشته باشید که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. نکاتی که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور کرده و یا با برخی عناوین ارزشمند آشنا خواهید شد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب قسمت نخست “برترین عناوینی که آرزو داریم Remaster یا Remake شوند ” که به بررسی شماره های ۲۰ تا ۱۱ می پردازد با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید. 

۱۲ – Killzone

Killzone

سازنده: Guerilla Games

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: شوتر اول شخص

پلتفرم مقصد:  پلی استیشن ۲

سال انتشار: ۲۰۰۴

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

هر ۳ بازی سری کیلزون که یکی از محبوب ترین فرنچایزهای انحصاری سونی است می توانند در این لیست باشند ولی خب از آنجایی که بازی نخست سری قدیمی ترین عنوان محسوب می شود و دیگر کمتر کسی می تواند سراغ بازی کردنش برود، نسخه اول را در این لیست قرار دادیم. زیرا اگر کسی خیلی بخواهد بازی های دوم و سوم را تجربه کند می تواند سراغ کنسول نسل هفتمی برود که خیلی از ما هنوز داریم استفاده میکنیم، ولی معمولا دیگر کسی سراغ پلی استیشن ۲ نمی رود که بخواهد کیلزون نخست را بازی کند. بر روی پلتفرم‌های سونی، یعنی کنسول‌های پلی‌استیشن خانگی از نسل ششم تا کنون، برترین فرنچایز شوتر اول شخص انحصاری که خلق شده است بی‌شک سری Killzone است که توسط استودیو توانمند گوریلا گیمز ساخته شده است. این فرنچایز در نسل ششم بازی‌های رایانه‌ای با نسخه اول Killzone متولد شد و نوید یک سری قدرتمند را داد. در واقع نسخه اول سری Killzone که برای کنسول پلی استیشن ۲ منتشر شده بود یکی از بهترین بازی های شوتر زمان خود بود.

بازی Killzone که ساخت و انتشار آن را Guerilla Games و شرکت سرگرمی های سونی برعهده داشتند، در سال ۲۰۰۴ و بر روی پلتفرم پلی استیشن ۲ در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت. البته این بازی بعدا در شبکه پلی استیشن برای کنسول پلی استیشن ۳ نیز در نسل هفتم عرضه شد. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک شوتر سوم شخص طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای ۷۰/۱۰۰ برای Killzone حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق نامش در دفتر تاریخ بازی های ویدئویی ثبت گردد و امروز خیل طرفداران آن، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی باشند. بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Killzone باشیم، زیرا که شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد و بدون شک موجی از شور و شوق، دنیای بازی را فرا خواهد گرفت. Killzone در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه دوازدهم می شود.

۱۱ – Gears of War 2

Gears of War 2

سازنده: Epic Games

ناشر:  Microsoft Game Studios

ژانر: Third-person shooter

پلتفرم مقصد:  Xbox 360

سال انتشار:   ۲۰۰۸

امتیاز متا: ۹۳/۱۰۰

همان طور که خوب می دانید و بارها هم به این موضوع اشاره شده است،در نسل هفتم مایکروسافت پا به پای سونی انحصاری هایی رو می کرد که هر کدام یک بلاک باستر و یک عنوان بی نظیر بودند که حتی ارزش داشتند برایشان کنسول بخریم. در آن روزها مابکروسافت به کمک اپیک گیمز و کلیف بلزینسکی ۳ گانه ای برای برای کنسولش خلق کرد که صنعت بازی و سبک شوتر شوم شخص و مبارزات و کاورگیری و .. را یک لول ارتقا داد و استانداردهای بالاتری را برای این سبک به ثبت رساند. ۳ گانه ای رویایی به نام Gears of War. نسخه اول Gears of War که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد یک شاهکار بسیار زیبا، بی نظیر و عالی بود که این نام را بر سر زبان ها انداخت. عنوانی بی نقص که تمام جامعه بازی های رایانه ای را به تحسین واداشت و گیمران و منتقدان همگی لب به تحسین آن گشودند. ساخت دنباله برای چنین شاهکاری واقعا سخت بود و بسیار دشوار است که برای چنین بازی دنباله ای بسازید که باز هم مورد تحسین همه قرار بگیرد اما سازندگان این سری باز هم موفق به انجام این کار شدند و با عنوان Gears of War 2 حماسه ای دیگر رقم زدند. بازی Gears of War 2 که ساخت و انتشار آن را Epic Games و Microsoft Game Studios برعهده داشتند، در سال ۲۰۰۸ و بر روی پلتفرم ایکس باکس ۳۶۰ در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ در دنیا مورد تحسین واقع شد. باید اعتراف کنم ۳ بازی Gears of War تنها عناوین مایکروسافت بودند که باعث شدند من در صدد تهیه کردن کنسول ایکس باکس ۳۶۰ برآیم تا بتوانم یکی از بهترین ۳ گانه ها و برترین شوترهای سوم شخص تاریخ را تجربه کنم و نهایتا هم این کار را به لطف یکی فامیل ها انجام دادم و باید بگویم کلی هم کیف کردم.

 

به شخصه اعتقاد دارم که Gears of War 2 از لحاظ المان های شوتر سوم شخص و جذابیت مبارزات و… مقداری بالاتر قرار می گیرد که البته این یک موضوع کاملا سلیقه ای است. اما نکته اصلی برای انتخاب این بازی از نظر من چیز دیگری است. ساخت و خلق یک بازی و یک فرنچایز شاهکار خیلی خیلی ساده تر است از ساختن نسخه دوم یک بازی شاهکار که بازی اولش متای ۹۴ گرفته است، اما سازندگان این سری موفق شدند تا این کار را انجام دهند. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک شوتر سوم شخص طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۹۳/۱۰۰ برای Gears of War 2 حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق نامش در دفتر تاریخ بازی های ویدئویی ثبت گردد و امروز طرفداران، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی باشند. Gears of War 2 نسبت به بازی اول از لحاظ جلوه های بصری پیشرفت کرده بود و البته از همان مکانیک های موفق و جواب پس داده نسخه اول استفاده کرده بود، به همراه مقداری المان های جدید و بهبود در بخش هایی از گیم پلی بازی. بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Gears of War 2 باشیم، زیرا که شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد. Gears of War 2 در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه یازدهم می شود.

۱۰ –   Demon’s Souls 

Demon’s Souls

سازنده:  FromSoftware, SIE Japan Studio

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: اکشن نقش آفرینی

پلتفرم مقصد: پلی استیشن ۳

سال انتشار: ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

دشمنانی مرگبار و بی‌رحم، تله‌های محیطی، باس‌هایی دیوانه و وحشی، سیستم ذخیره بسیار سخت‌گیر و دشوار، از دست رفتن کل تجربه جمع آوری‌شده با مردن (یک بار شانس دارید آن را به دست آورید مجددا)، کاهش بسیار زیاد نوار جان با هر بار مردن و تبدیل شدن به Undead و عدم وجود دکمه Pause در بازی به همراه تعداد زیادی دیگر عوامل سخت‌کننده، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا با یکی از سخت‌ترین و بی‌رحم‌ترین و البته یکی از زیباترین و اعتیادآورترین عناوین اکشن نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های رایانه‌ای روبرو شوید که در عین حال که با اعصاب شما بازی می‌کند به قدری دوست‌داشتنی و جذاب و زیباست که رها کردن آن پس از یکی دو ساعت تجربه بازی کاری بسیار سخت است و مانند یک مریضی بازیباز را رها نمی‌کند. بله صحبت از دیمونز سولز است. بازی Demon’s Souls که ساخت و انتشار آن را FromSoftware و شرکت سرگرمی های سونی برعهده داشتند، در سال ۲۰۰۹ و بر روی پلتفرم پلی استیشن ۳ در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ در دنیا مورد تحسین واقع شد. البته لازم است بدانید که دیمونز سولز تماما توسط فرام سافتور ساخته نشد و استودیوی ژاپن سونی نیز در ساخت این بازی مستقیما نقش داشت و امتیاز و نام دیمونز سولز متعلق به سونی است. Demon’s Souls اجابت شدن آرزوی بازیبازان هاردکور بود که دنبال چالش می گشتند؛ تک تک عناوین میازاکی از چالش برانگیزترین عناوین ساخته شده در تاریخ بازی ها هستند اما Demon’s Souls بین این عناوین سخت، به وضوح سخت تر و چالش برانگیز تر از بقیه است و هاردکورترین بازی میازاکی محسوب می شود. بازی در زمینه گیم پلی، تاکتیک ها، مهارت ها، آیتم های مخفی و المان ها و مکانیک های نقش آفرینی بسیار عمیق عمل می کند. به بهترین و هنرمندانه ترین شکل ممکن شما را در یک فضای تاریک و استرس زا قرار می دهد که دشواری بسیار زیاد آن سبب می شود که این استرس بیشتر نیز بروز یابد و شما را بیشتر به چالش بکشد.

سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک اکشن نقش آفرینی طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۸۹/۱۰۰ برای Demon’s Souls حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق نامش در دفتر تاریخ بازی های ویدئویی ثبت گردد و آغازی برای خلق شاهکارهای جاودانه ای مثل دارک سولز و بلادبورن و کلی بازی های سولزلایک باشد. Demon’s Souls هیچ گاه با شما تعارف ندارد. شما را مثل آب خوردن می کشد، خط سلامتی تان را مدام و هر چقدر بخواهد کوتاه می کند، شمشیر شما را می شکند، واردارتان میکند که یک بخش نیم ساعته را ۱۵ بار تکرار کنید تا در نهایت باز هم جور دیگری شما را بکشد؛ هر چه جمع کرده اید را در یک بار مرگ از شما می گیرد و شاید در بار بعدی در ۱۰ قدمی آن داراییتان و در حالی که چشم به آن دارید تا دوباره آن را از روی زمین بردارید شما را بکشد تا از شدت غم و ناراحتی و حرص تا مرز دیوانه شدن بروید؛ اما بازی به همان اندازه که چالش برانگیز و مجازات کننده است، پاداش دهنده نیز هست و به قدری کسب این پاداش ها لذت بخش و جذاب است که می توانید سختی ها را به شوق دریافت پاداش تحمل کنید. Demon’s Souls یک بازی تاریخ ساز و جریان ساز در نسل هفتم بود که خیلی چیزها را دوباره به یاد سازندگان انداخت و تابوشکنی کرد. تابویی که بسیار همه گیر شده بود و به طور مداوم به سمت بازی های اسان و بدون چالش و مسخره پیش می رفتیم. Demon’s Souls این تابو را شکست و نام هیدتاکا میازاکی را بر سر زبان ها انداخت و باعث خلق یکی از برترین عناوین و فرنچایزها در تاریخ بازی های رایانه ای گردید، آن هم با یک نقش آفرینی بی نظیر و بی نهایت دشوار. اگر  Demon’s Souls نبود قطعا دیگر اکنون با شاهکارهایی به نام دارک سولز خاطره بازی نمی کردیم و شاید عنوان بی نظیر مثل بلادبورن را هم نمی دیدیم. Demon’s Souls شروع یک انقلاب بود، انقلابی که به سازندگان یادآوری کرد می توانند بازی سخت و بسیار مرگبار بسازند و مورد استقبال هم قرار بگیرند. یک عنوان انحصاری بی نظیر برای پلی استیشن ۳ که در نگاه اول شما را وحشت زده می‌کند و به حدی می‌ترساند که شاید دیگر هیچ‌گاه به سراغ هر بازی که دیدید نام سولز دارد نروید! بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Demon’s Souls باشیم، زیرا که با شنیدن این خبر موجی از شور و شوق، دنیای بازی را فرا خواهد گرفت. Demon’s Souls در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه دهم می شود.

۹ – Parasite Eve

Parasite Eve

سازنده: Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود)

ناشر: Square

ژانر:   Action RPG و Survival horror

پلتفرم مقصد:  PlayStation, PlayStation Portable, PlayStation 3

سال انتشار:   ۱۹۹۸

امتیاز متا:  ۸۱/۱۰۰

 Parasite Eve دنباله ای بود بر رمان هم نام با آن که توسط  Hideaki Sena نوشته شده بود و نخستین بازی و آغاز کننده فرنچایز محبوب Parasite Eve نیز به حساب می آمد. بازی Parasite Eve که ساخت و انتشار آن را Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود) برعهده داشت، در سال ۱۹۹۸ و بر روی پلتفرم PlayStation در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند. البته بعدا نسخه های پلی استیشن پرتابل و پلی استیشن ۲ این بازی هم در فروشگاه سونی در دسترس بازیبازان قرار گرفتند. بسیاری از ما گیمرهای قدیمی تر در این روزها با دیدن نام Parasite Eve می گوییم یادش بخیر. واقعا هم حق داریم. Parasite Eve بازی بی نظیر و جذابی بود و نسخه دومش هم فوق العاده بود. داستان بازی حول محور یک بانوی افسر پلیس نیویورک به نام Aya Brea می چرخید که در یک واقعه ۶ روزه در سال ۱۹۹۷ تلاش می کرد تا جلوی یک موجود شیطانی که قصد داشت هیولایی را خلق کند که نژاد بشر را نابود نماید، بگیرد.شما می توانستید آزادانه در محیط های بزرگ بازی حرکت کرده و با دشمنان به صورت همزمان مبارزه کنید و البته کلی المان های نقش آفرینی هم در گیم پلی بازی وجود داشت که ان را خیلی جذاب تر و هیجان انگیز می کرد و عمق خیلی بیشتری به بازی می بخشید. جالب است بدانید که Parasite Eve نخستین بازی اسکوئرسافت با درجه سنی M یا بزرگسال بود و همین طور نخستین بازی بزرگ دارای روند ساخت آمریکایی- ژاپنی این کمپانی نیز به حساب می آمد. تهیه کنندگی بازی را  Hironobu Sakaguchi برعهده داشت و کارگردان آن Takashi Tokita بود. موسیقی زیبای بازی توسط  Yoko Shimomura خلق شد و مورد تحسین تمام دنیا قرار گرفت.

بازی به جهت گرافیک و گیم پلی و داستان بسیار تحسین شد و مواردی که باعث شده بود از آن امتیاز کم شود شامل بیش از حد خطی بودن بازی و ارزش تکرار پایین آن بود که باید گفت اولا خطی بودن یک بازی اصلا یک نکته منفی نیست (همه بازی ها که نباید جهان آزاد و چند مسیره باشند. خیلی از بازی های شاهکار، خطی هستند) و دوما این که بازی ارزش تکرار پایینی هم نداشت و به شخصه یادم می اید که حدود ۳ بار این بازی به اتمام رساندم. تازه اگر هم این دو مورد را عیب در نظر بگیریم باز هم نمی شود امتیاز بازی را از ۱۰ به ۸ رساند و دو نمره کامل بابت دو ضعف ریز از بازی کاست آن هم در حالتی که داستان و گیم پلی و گرافیک بی نظیر بودند و بسیار هم تحسین شدند. لازم به ذکر است که از سری Parasite Eve بعدا عناوین Parasite Eve II در سال ۱۹۹۹ و The 3rd Birthday در سال ۲۰۱۰ منتشر شدند و بازی اصلی نیز در سال ۲۰۰۰ در شبکه پلی استیشن عرضه گردید. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک وحشت بقا طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۸۱/۱۰۰ برای Parasite Eve حاصل شد و امروز  بسیاری از طرفداران آن، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی هستند. می دانم که اگر تاکنون از امتیاز متای این بازی آکاه نبوده اید اکنون با دیدن آن دارید می گویید “چی؟ ۸۱؟ خیلی مسخره اس. چطوری بازی شاهکاری مثل  Parasite Eve باید متایش ۸۱ باشد؟ بی شک این بازی شایسته امتیاز بالای ۹۰ است.” کاملا هم حق دارید. همه کسانی که این عنوان را تجربه کرده اند خوب می دانند که امتیاز این بازی خیلی خیلی بیشتر از ۸۱ است و به همین دلیل هم هست که با وجود این که بازی های قبلی لیست متاهای بالاتری دارند، ولی Parasite Eve را در جایگاه بهتری از آن ها قرار داده ایم و مطمئن هستم که اکثر افرادی که این عنوان را بازی کرده اند با این موضوع موافق هستند. بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Parasite Eve باشیم، زیرا که شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد. Parasite Eve در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه نهم می شود.

۸ –  Fallout 3

Fallout 3

سازنده:  Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۸

امتیاز متا:  ۹۳/۱۰۰

Fallout 3 عنوانی است که به واقع برای طرفداران سبک نقش‌آفرینی مانند یک الماس درخشنده محسوب می‌شود و خیلی از ما را نه تنها هفته‌ها، بلکه ماه‌ها سرگرم کرده است. البته با ۵ بسته‌ الحاقی فوق العاده ای که این بازی داشت حتی می‌توانست تا چند سال به بازی اصلی و هر روزه شما در کنسول یا رایانه‌های شخصی‌ تبدیل شود و شما را غرق در خود کند. به طور کلی وقتی نام نقش آفرینی مطرح شود همیشه یکی از پرچمداران این سبک فرنچایز فال آوت است که در طول سال ها با انواع بازی های مختلف توانسته است در دل بازیبازان و علاقمندان نقش آفرینی جا باز کنید و به فرنچایزی بسیار بزرگ و مطرح در سطح The Elder Scrolls برای کمپانی بتزدا تبدیل گردد. از سری عناوین فال آوت تاکنون ۸ بازی منتشر شده است که شامل ۵ نسخه اصلی (۴ بازی شماره دار و فال آوت نیووگاس) و ۳ بازی اسپین آف با نام های Fallout Tactics: Brotherhood of Steel در سال ۲۰۰۱، Fallout: Brotherhood of Steel در سال ۲۰۰۴ و Fallout Shelter در سال ۲۰۱۵ می باشند. تمامی عناوین این سری جزو تحسین شده ترین بازی های نقش آفرینی تاریخ هستند و موفق ترین آن ها بدون شک بازی سوم این سری در نسل هفتم است که تحسین تمام صنعت بازی اعم از منتقدان و بازیبازان را همراه داشت. بازی Fallout 3 که ساخت و انتشار آن را Bethesda Softworks برعهده داشت، در سال ۲۰۰۸ و بر روی پلتفرم های Xbox 360, PlayStation 3 و Microsoft Windows در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ در دنیا مورد تحسین واقع شد. در نسل هشتم نیز این بازی از طریق قابلیت تجربه بازی های نسل قبل، بر روی ایکس باکس وان نیز در دسترس قرار گرفت. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک Action RPG طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۹۳/۱۰۰ برای Fallout 3 حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق و یکی از برترین نقش آفرینی های تاریخ نامش ثبت گردد و امروز خیل طرفداران آن، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی باشند.

این بازی به عنوان بازی سال ای جی ان نیز شناخته شد و جوایز بی نظیری مانند Xbox 360 Game of the Year و Best RPG را نیز کسب کرد. لازم به ذکر است که همان گونه که مطلع هستید نسخه چهارم این سری نیز بعد از ۷ سال انتظار از نسخه سوم، در سال ۲۰۱۵  برای نسل هشتم منتشر گردید و موفق شد تا بازخوردهای عالی را نیز کسب نماید و در لیست ۵ بازی کاندید بازی سال در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۵ نیز به همراه غول هایی مانند ویچر ۳ و بلادبورن قرار گرفت.  همواره وقتی صحبت از یک بازی کامل با محتوای فوق العاده بالا و با کیفیت می شود خیلی از ما یاد سبک نقش آفرینی و سپس فرنچایز فال آوت و در راس آن، Fallout 3 می افتیم که معنای واقعی محتوای بسیار بسیار زیاد با کیفیت بی نظیر است. الحق و الانصاف سازندگان Fallout 3 در بتزدا و در راس آن‌ها تاد هاوارد موفق شده‌اند عنوانی را بسازند و منتشر کنند که ساعت‌ها محتوای عالی و عمیق را خالصانه و صادقانه در اختیار ما قرار می‌دهد و به بهترین شکل ما را سرگرم می‌کند. از تاثیر عمیق انتخاب‌ها گرفته تا مبارزات عالی بازی و شخصی‌‌سازی فوق‌العاده آن، همه و همه به شکلی بهینه در بازی پیاده شده‌اند و آماده هستند تا ما را در دنیای آخرالزمانی و بی‌رحم Wateland رها کنند. دنیایی که گویی در آن دیگر اثری از عاطفه و مهر و محبت باقی نمانده و رفتارها حالتی حیوانی و تنها بر اساس غریزه بقا پیدا کرده است. بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Fallout 3 باشیم، زیرا با شنیدن این خبر  موجی از شور و شوق، دنیای بازی را فرا خواهد گرفت. Fallout 3 در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه هشتم می شود.

۷ – Dead Space 2

Dead Space 2

سازنده: Visceral Games

ناشر: Electronic Arts

ژانر: Survival-Horror

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows ,Playstation 3 ,Xbox 360 

سال انتشار: ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰

سری Dead Space با دستمایه قرار دادن موفقیت آمیز المان های محبوب و تاثیرگذار سبک وحشت-بقا، بالاتر بردن استاندارد صداگذاری در بازی های وحشت بقا و جذب کردن قشر عظیمی از طرفداران این سبک که مدت ها در عطش یک عنوان بی نظیر و شاهکار در این سبک می سوختند، را دوباره با یک شاهکار این سبک سیراب کند. در واقع زمانی که صنعت بازی در عطش یک وحشت بقای بی نظیر می سوخت، ویسرال گیمز فرنچایزی را خلق کرد که بی شک در کنار بزرگترین فرنچایزهای وحشت بقای تاریخ در کنار بزرگانی چون رزیدنت اویل و سایلنت هیل قرار می گیرد. Dead Space باعث شد علاقمندان و طرفداران سبک وحشت بقا بعد از مدت‌های طولانی رنج بردن از نبود یک بازی خوب در این سبک، با این عنوان بی نظیر دلی از عزا در بیاورند و غرق در وحشت ناب و تلاش برای بقا شوند. بازی اول این فرنچایز که در سال ۲۰۰۸ منتشر گردید، موفقیت فوق العاده ای را کسب کرد و بازخوردهای مثبتی را چه از سوی منتقدان و چه بازیبازان دریافت نمود و متای ۸۹ را به خودش اختصاص داد که یک افتخار بی نظیر برای یک آی پی جدید به شمار می رفت. موفقیت بازی اول سبب شد تا  نسخه دوم بازی نیز ساخته شود که بدون شک برترین نسخه این ۳ گانه نیز هست. بازی Dead Space 2 که ساخت و انتشار آن را Visceral Games و Electronic Arts برعهده داشتند، در سال ۲۰۱۱ و بر روی پلتفرم های Microsoft Windows ,Playstation 3 و Xbox 360 در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ در دنیا مورد تحسین واقع شد.  Dead Space 2 بازی بسیار خوش‌ ساختی بود که با این که مثل بازی اول سری، المان‌های موفق بسیاری از بازی‌ها را استفاده کرده بود، اما نه تنها به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرده بود بلکه حتی در بخش‌هایی، از خود بازی الهام گرفته شده نیز بهتر عمل کرده بود. بازی از زاویه دوربین سوم شخص و بر پایه مبارزه با سلاح های گرم بنا شده بود که اتفاقا همین میارزات یکی از قدرتمندترین بخش های بازی بودند و لذت و استرس ناب مقابله با نکرومورف های وحشی را به بازیباز منتقل می کردند. مبارزات فوق العاده جذاب و سلاح های عالی و گان پلی لذتبخش بازی، آن را تبدیل به یک شوتر سوم شخص وحشت بقای دوست داشتنی و خوفناک کرده است. همراهی با ماجراهای آیزاک کلارک و سفینه ایشیمورا به قدری وهم‌انگیز و جذاب بود که بسیاری از افراد مانند بنده چندین و چند بار بازی را پشت سر هم بازی می‌کردند و انگار که لذت بازی ذره‌ای کم نمی‌شد که این به جهت ارزش تکرار بسیار بالای بازی نیز بود.

سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک وحشت بقا طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۹۰/۱۰۰ برای Dead Space 2 حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق و یکی از برترین وحشت بقاهای تاریخ نامش در دفتر بازی های ویدئویی ثبت گردد. بازی خوفناک و خوش ساخت Dead Space ۲ یک لذت اساسی برای علاقمندان وحشت بقا به همراه داشت و یک شاهکار فوق العاده را به ما هدیه داد که در آن با چندین تفنگ، وقتی صدای برخی دشمنان مخوفش به نام نکرومورف ها را می شنیدیم دلمان می خواست برویم زیر تخت قایم شویم! علاوه بر فضاسازی عالی و بسیار مخوف Dead Space 2 که باعث شده بود حتی در محیط خالی نیز استرس بگیرید، عامل دیگر و در حقیقت عامل اصلی ترس و وحشت در این بازی و کلا در این سری، نکرومورف‌ها (دشمنان اصلی بازی ) بودند که به قدری طراحی مخوف، عالی و فوق‌العاده‌ای داشتند که زمانی که به سمت شما حرکت می‌کردند ناخود‌اگاه قلب شروع به تندتر زدن می‌کرد و حس وحشت و استرس بازی‌باز را فرا می‌گرفت. تازه صداگذاری آن‌ها حتی از طراحیشان نیز بهتر بود و  بنده به شخصه بهترین صداگذاری موجودات ترسناک در عناوین سبک وحشت که تاکنون مشاهده کرده‌ و شنیده‌ام مربوط به همین بازی بوده است. صدای جیغ نکرومورف‌ها و مخصوصا برخی انواع آن‌ها به قدری خوفناک بود که مو بر تن بازی‌باز سیخ می‌کرد مخصوصا اگر با هدفون بازی می‌کردید. Electronic Arts با تعطیل کردن استودیو ویسرال گیمز، گند زد! بدجوری هم گند زد. سازنده ای که عناوینی مثل Dead Space و Dante’s Inferno را خلق کرده بود به راحتی توسط این شرکت تعطیل شد. نمی دانم چرا Electronic Arts که همواره در روند تاریخ، بازی های بی نظیری را برای ما به ارمغان آورده و ما را از لذت تجربه هایی ناب سیراب کرده است، این قدر با جدیت دوست دارد که ما را از خودش براند و خود را بدنام کند. حتی من که در زمانی که انتقادها از این شرکت در اوج خود قرار داشت باز هم حامی Electronic Arts بودم نیز متنفرم از حرکت این شرکت برای تعطیل کردن ویسرال گیمز که با هر ۴ بازی آن کلی خاطره خوب دارم. به هر حال بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Dead Space 2 و البته بهتر است بگویم کل سری Dead Space باشیم زیرا که این ۳ گانه به معنای واقعی فوق العاده است و شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد. Dead Space 2 در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه هفنم می شود.

۶ – The Witcher 2: Assassins of Kings

The Witcher 2: Assassins of Kings

سازنده: CD Projekt Red

ناشر:  CD Projekt

ژانر: Action-RPG

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows, Xbox 360

سال انتشار:   ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

درست است که هر وقت نام سری ویچر مطرح می شود همه چیز تحت الشعاع شاهکار جاودانه سوم قرار می گیرد ولی هرگز فراموش نکنید که نسخه دوم این سری نیز در زمان خود یک شاهکار فوق العاده و یکی از برترین نقش آفرینی ها بود که واقعا بی نظیر و یونیک بود. بازی The Witcher 2: Assassins of Kings که ساخت و انتشار آن را CD Projekt Red و CD Projekt برعهده داشتند، در سال ۲۰۱۱ و بر روی پلتفرم رایانه های شخصی در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند. یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ نیز نسخه Enhanced Edition این بازی برای ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی نیز عرضه گردید. همواره و در هر  نسخه اصلی این سری محبوب، شاهد نقاط قوت بسیار زیادی بوده ایم که باعث شده اند هر شماره این بازی تبدیل به یکی از بهترین نقش افرینی های زمان خود شوند (اگر نگوییم بهترین) که البته در مورد نسخه سوم بحث فرق دارد و نه تنها بهترین نقش آفرینی زمان خود بود، بلکه به عقیده بنده بهترین نقش افرینی بود که تاریخ به خود دیده است و برای بنده برترین بازی تمام دوران گیمر بودن. یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت عناوین این سری همواره نقش مهم تصمیمات بازیباز در طول بازی و به چالش کشیدن وی برای گرفتن تصمیماتی سخت و دشوار بوده است. تصور کنید که یک بازی رایانه ای بتواند همان استرسی را که شاید در برخی تصمیم‎گیری‎های خود در زندگی واقعی داریم به ما منتقل کند. قطعا کار بسیار سختی است و بسیار بسیار کم ‎تعداد هستند عناوینی که بتوانند این حس را به ما منتقل کنند ویاعث شوند کنترلر را زمین بگذاریم و مدتی طولانی به یک تصمیم که می خواهیم بگیریم فکر کنیم (البته اگر زمان محدود نداشته باشد!).

عناوینی که بتوانند چنین حسی در ما ایجاد کنند قطعا شاهکار هستند و البته معمولا شاهکاری از سبک نقش آفرینی. چون انتخاب و رویارویی با عواقب آن یکی از خاصیت‎های بازی‎های سبک نقش‎‎آفرینی هستند و یکی از عوامل اصلی که بسیاری از گیمرها این سبک را با هیچ سبک دیگری قابل مقایسه نمی دانند. عناوینی به مانند سری Witcher به معنای واقعی کلمه در بردارنده مفهوم احترام به مصرف کننده هستند و گیمر از ذره‎ ذره پولی که برای خرید آن خرج کرده است با تمام وجود راضی و خشنود است. هفته ‎ها و شاید ماه ‎ها سرگرم کردن یک گیمر کار آسانی نیست که از عهده هر بازی یا هر بازی ‎سازی بر آید. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک اکشن نقش آفرینی طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۸۸/۱۰۰ برای The Witcher 2: Assassins of Kings حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق نامش در دفتر تاریخ بازی های ویدئویی ثبت گردد و زمینه ساز خلق یکی از ۲-۳ بازی برتر تاریخ (و برای خیلی ها مثل من برترین بازی تاریخ) یعنی ویچر ۳ گردید. بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی The Witcher 2: Assassins of Kings باشیم، زیرا که شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد. The Witcher 2: Assassins of Kings در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه ششم می شود.

۵ –  Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3

سازنده بازی: Infinity Ward

ناشر بازی:  Activision

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم های مقصد:  PC, Playstation 3, Xbox 360 ,Wii

سال انتشار:  ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

Call of Duty یعنی یکی از ستون های صنعت بازی های رایانه و هر چه هم که در سال های اخیر فراز و نشیب داشته باشد آن قدر عظیم و بزرگ است که باز هم از تمام بازی ها بیشتر بفروشد و محبوب تر باشد. حتی همان طور که قبلا نیز گفته ام و حتما می دانید، خیلی از زمان ها فروشنده های بی اطلاع از بازی ها در کشورمان، از انواع بازی های سبک شوتر اول شخص نظامی با نام کال اف دیوتی یاد می کردند و در حقیقت این بازی تبدیل به معنای سبک اول شخص نظامی شده بود. این فرنچایز آن قدر تاریخچه و پیشینه قدرتمندی دارد که هیچ گاه نمی توان آن را کوچک شمرد و بدترین عنوان های آن از بیشتر بازی های شوتر اول شخص زمان خودش برتر است و البته که محبوب تر هم هست. بسیاری از بازیبازان مخصوصا در کشور ما به خاطر Call of Duty بود که بازیباز شدند. به این خاطر که در زمان انتشار Call of Duty آن قدر صحبت از آن مطرح می شد و همه جا حرف یک شوتر نظامی عالی بود که خیلی آدم ها برای این که فقط ببینند این بازی چیست که این قدر از آن تعریف می شود، سراغ بازی کردن Call of Duty رفتند و آن قدر لذت بردند که جذب دنیای بازی های رایانه ای شدند و در حقیقت تبدیل به گیمر گشتند. افسانه این سری با بازی Call of Duty آغاز شد و همه فهمیدند که یک فرنچایز بزرگ متولد شده است. Call of Duty در سال ۲۰۰۳ بود که توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و توسط کمپانی بزرگ Activision (که البته از بعد از انتشار سری ندای وظیفه بسیار بزرگتر و معروف تر شد) منتشر گردید و در طول ۱۴ سال تا به امروز، این سری موفق شد تا خود را به عنوان یکی از محبوبترین و پرفروش ترین فرنچایزهای تاریخ بازی های رایانه ای مطرح کند. اگر بخواهیم در تمام این سال ها و از بین شاهکارهای پرتعداد این سری بزرگ، از بهترین و محبوب ترین و قدرتمندترین آن ها یاد کنیم قطعا از تمامی افراد حاضر در صنعت گیم یک نام را خواهیم شنید و آن هم سری Modern Warfare است. ۳ گانه ای که بازی نخست آن توسط Infinity Ward ساخته و در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید و امتیاز متای بی نظیر ۹۴/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان شاهکار است را به خود اختصاص داد و نسخه دوم آن یک کلاس آموزشی برای بازیسازان بود که چطور باید یک دنباله و نسخه دوم بسازند.

نسخه سوم این سری که در این بخش از لیست صحبت از آن است نیز یک بازی معرکه بود و لذت ناب یک شوتر اول شخص را به ما هدیه داد. بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 که ساخت و انتشار آن را Infinity Ward و Activision برعهده داشتند، در سال ۲۰۱۱ و بر روی پلتفرم های PC, Playstation 3, Xbox 360 و Wii در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ در دنیا مورد تحسین واقع شد، البته کمتر از دو نسخه قبلی سری Modern Warfare.  Call of Duty: Modern Warfare ۳ نیز مثل دو بازی قبلی داستانی فوق العاده عالی و زیبا را با گیم پلی شاهکار و بی نظیر خود ترکیب کرده بود تا یکی از برترین شوترهای اول شخص تاریخ خلق شود. همه چیز در این بازی فوق العاده است و هر بازیبازی که حتی علاقمند به این سبک نباشد را نیز به خود علاقمند می کند. قطعا عجیب نبود که در نسل هشتم شاهد ریمستر شدن Call of Duty: Modern Warfare و Call of Duty: Modern Warfare ۲ برای پلتفرم های نسل هشتم بوده ایم و امیدواریم که این اتفاق برای نسخه سوم نیز رخ دهد و شاهد انتشار این ریمستر یا ریمیک  برای پلتفرم های نسل جاری هم باشیم. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک شوتر اول شخص طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۸۸/۱۰۰ برای Call of Duty: Modern Warfare 3 حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق نامش در دفتر تاریخ بازی های ویدئویی ثبت گردد.  بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 باشیم که البته اصلا هم بعید نیست زیرا نسخه اول سری مدرن وارفیر ریمیک شد و نسخه دوم نیز به تازگی عرضه شده است. Call of Duty: Modern Warfare 3 در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه پنجم می شود.

۴ – Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

سازنده:  Konami, Konami Computer Entertainment Japan

ناشر:  KONAMI

ژانر:  Action-adventure, Stealth

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation 2, Nintendo 3DS, Xbox 360, PlayStation Vita

سال انتشار:  ۲۰۰۴

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

کلی بازی مختلف از سری متال گیر هست که آرزو داریم ریمستر و ریمیک شوند و در واقع باید بگویم برای این سری می شود یک لیست جداگانه نوشت! اما خب برای این مقاله در نهایت یک شاهکار جاودانه را انتخاب کردم که انتخاب شخصی خودم است و البته میدانم برای خیلی ها هم همینطور است. بله صحبت از Metal Gear Solid 3: Snake Eater است. بازی Metal Gear Solid 3: Snake Eater که ساخت و انتشار آن را KONAMI برعهده داشت، در سال ۲۰۰۴ و بر روی پلتفرم PlayStation 2 در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و خیلی زود نامش را به عنوان یک شاهکار بی بدیل مطرح کرد. در ادامه و سال های بعد شاهد عرضه نسخه های PlayStation ۳, Nintendo 3DS, Xbox 360 و PlayStation Vita این بازی نیز بودیم. طراح و نویسنده و کارگردان و تهیه کننده این شاهکار بی نظیر هم هیدئو کوجیمای نابغه بود که با ساخت این بازی یکی از برترین عناوین تاریخ و شاید بهترین نسخه سری متال گیر را خلق نمود. Metal Gear Solid 3: Snake Eater شاهکاری است که با حداکثر ریزبینی و دقت به جزییات ساخته شده است. شاید اگر اکنون نیز کونامی لعنتی نصف همان دقت و ریزبینی که در ساخت عناوین آن زمان نظیر Metal Gear Solid 3: Snake Eater داشت به کار بندد، عناوین این شرکت حال و روز خیلی بهتری پیدا کنند اما امید به این شرکت چیزی نزدیک به غیر ممکن است. Metal Gear Solid 3: Snake Eater به هیچ عنوان یک “بازی” شاهکار و عالی نیست بلکه یک پکیج کامل از بسیاری از هنرها و مدیاهاست. Metal Gear Solid 3: Snake Eater تبلور هنر ناب و نبوغ عجیب کوجیماست و ترکیب همگونی از چندین شاخه هنر مانند داستان سرایی و سینما و موسیقی و … آن هم در بالاترین و حداکثر کیفیت ممکن است. این بازی از آن دست عناوینی است که در طول یک یا حتی دو نسل از بازی های رایانه ای تنها چند عدد انگشت شمار شبیه آن منتشر می‌شوند. عنوانی که بدون شک برترین و زیباترین نسخه متال گیر است و وقتی می گوییم یک بازی برترین بازی در فرنچایزی مانند متال گیر است که همه بازی هایش شاهکار هستند، دیگر همه چیز خود به خود مشخص است. بسیار حیف و البته خیلی عجیب است که گیمر باشید و لذت تجربه Metal Gear Solid 3: Snake Eater را از خود دریغ نموده باشید که گناهی است بسی نابخشودنی مگر تحت عذری خاص!

سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک مخفی کاری و اکشن ماجرایی طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۹۱/۱۰۰ برای Metal Gear Solid 3: Snake Eater حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق نامش در دفتر تاریخ بازی های ویدئویی ثبت گردد و امروز خیل طرفداران آن، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی باشند. این بازی امتیازاتی مثل امتیاز ۹ از Destructoid، امتیاز ۹٫۶ از آی جی ان، امتیاز ۹٫۵ از گیم اینفورمر، امتیاز ۹ از گیم تریلرز و امتیاز ۸٫۷ را از وبسایت گیم اسپات دریافت نمود. راستش را بخواهید اکنون دیگر تکلیف ادامه این سری محبوب با رفتن کوجیما مشخص نیست و احتمال بالایی در گند زدن کونامی به نسخه‌های بعدی این سری بدون کوجیما وجود دارد زیرا کونامی ثابت کرده است هر کاری بلد نباشد گند زدن به بازی‌های خوب خود را به شکل عالی بلد است اما امیدواریم که در مورد سری Metal Gear Solid لااقل این اتفاق رخ ندهد هر چند که این هم امیدی واهی است و کونامی از هم اکنون گند زدن به سری را با معرفی بازی متال گیر زامبی محور آغاز کرده است. اگر این سری بدون کوجیما همین روند نسخه پنجم را ادامه دهد شک نکنید که دیگر کم‌کم کلا تغییر سبک خواهد داد و به کل یک اکشن-ادونچر جهان-آزاد خواهد شد. کوجیما می‌دانست در نسخه پنجم چطور این مرز را حفظ کند که بازی علاوه بر دیگر المان‌هایی که دارد هنوز یک مخفی‌کاری عالی هم باشد ولی تضمینی نیست که کونامی بتواند این مرز باریک را حفظ کند. شاید در مورد خیلی از شاهکارهای قدیمی بگوییم امیدوار هستیم که باز هم شرابطی فراهم آید تا بتوانیم نسخه ای عالی و جدید از آن ها را تجربه نماییم، اما با وضعیت کنونی کونامی و رفتن کوجیما و… بهتر است بگوییم انشالله که دیگر هیچ وقت نسخه ای از این سری را (مگر ساخته شده توسط کوجیما) نبینیم و کونامی با زامبی محور کردن متال گیر به خاطراتمان گند نزند و خودش را نیز بیش از این منفور و مضحکه نکند و اگر هم خواست کارذی کند سراغ ریمستر و ریمیک کردن متال گیرهای استاد کوجیما برود! بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Metal Gear Solid 3: Snake Eater باشیم، زیرا که شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد مخصوصا به این دلیل که با نبود آقای کوجیما، شاید دیگر شاهد یک بازی از این سری و یا بهتر است بگویم یک بازی درست و حسابی از این سری نباشیم. Metal Gear Solid 3: Snake Eater در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه چهارم می شود.

۳ – Silent Hill 2

Silent Hill 2

سازنده:  Konami, Team Silent, Creature Labs, Konami Computer Entertainment Japan

ناشر:  KONAMI

ژانر:  survival horror

پلتفرم مقصد: PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox, Microsoft Windows

سال انتشار: ۲۰۰۱

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

در نسل پنجم و ششم شرکت کپکام با سری رزیدنت اویل و شرکت کونامی با سری سایلنت هیل به نوعی پادشاهان سبک وحشت بقا به شمار می رفتند (اگر نگوییم پادشاهان دنیای بازی) و مدام از این دو فرنچایز عناوین فوق العاده ای منتشر می شد که مشخص بود در دنیای بازی های رایانه ای ماندگار خواهند شد. سری سایلنت هیل فرنچایزی است که همواره به عنوان یکی از پرچمداران و برترین فرنچایزهای سبک وحشت بقا در تاریخ بازی های رایانه ای شناخته می شود. نسخه اول Silent Hill، فرنچایزی بسیار زیبا و قدرتمند را بنا نهاد و نسخه دوم آن را به بهترین شکل در سال ۲۰۰۱ تکمیل کرد و تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ شد که تاکنون ساخته شده است. بازی Silent Hill 2 که ساخت و انتشار آن را KONAMI برعهده داشت، در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بر روی پلتفرم های پلی استیشن ۲، ایکس باکس و رایانه های شخصی در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند. بعدا این بازی به صورت نسخه اچ دی شده به همراه دو عنوان دیگر ۳ گانه ی سایلنت هیل، در نسل هفتم و برای PlayStation 3 و Xbox 360 نیز عرضه گردید. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک وحشت بقا طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۸۹/۱۰۰ برای Silent Hill 2 حاصل شد تا به عنوان یکی از برترین وحشت بقاهای تاریخ نامش تا همیشه جاودانه شود. داستان بازی که بر اساس سرنوشت پروتاگونیست آن یعنی جیمز ساندرلند و مسیر او برای یافتن همسرش قرار دارد فوق العاده بی نظیر، عالی و عمیق است. وقتی ماریا کشته می شود جیمز تصمیم می گیرد تا به شهر مرده ی سایلنت هیل برود و با انواع وحشت ها و حوادث این شهر عجیب روبرو شود. از خودگذشتگی وی برای همسرش واقعا قابل تحسین بود و وی در این راه در مواجهه با ترسناک ترین اتفاقات و رفتارها و هولناک ترین موجودات نیز دریغ نکرد و پا پس نکشید و نا امیدانه تلاش می کرد تا به جستجوی همسر مرده اش بپردازد و در این نا امیدی امیدوار بود تا شاید او را جایی زنده پیدا کند. داستان سایلنت هیل ۲ از آن داستان هایی است که در آن بارها و بارها امید، نا امید می شود ولی باز هم با استقامت و تلاش راه را ادامه می دهد تا شاید سرانجام در کورسوی امیدی بتواند بارقه ای از نور را بیابد و از آن شعله ای برافروزد اما… Silent Hill 2 به کنکاش در روح و روان پروتاگونیست بازی می پردازد و این کار را به قدری عمیق و جذاب انجام می دهد که برای بازی های دیگر چنین کاری اغلب شبیه یک رویا به نظر می رسد.

در Silent Hill هیچ چیزی کاملا درست نیست، همه چیز مصنوعی به نظر می رسد و انگار که شما به همان دنیایی نگاه نمی کنید که بقیه افرادی که در آن هستند به آن نگاه می کنند. بعد از مدتی که این بازی را انجام می دهید این سوال برایتان پیش می آید که واقعا بزرگترین دشمن جیمز در بازی کیست؟ آیا شهر Silent Hill است؟ گناهان وی هستند و یا این خود شخصیت اصلی است که بزرگترین دشمن خود محسوب می شود؟ ایجاد کردن این سوالات در ذهن بازیباز کاری است که از دست هر سازنده و هر عنوانی بر نمی آید و بازی Silent Hill 2 به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می دهد و لحظاتی بسیار پر استرس و ترسناک و پر از حس تعلیق را برای ما رقم می زند. یکی از دلایل اصلی ترسناک بودن این سری، موجودات خوفناکی هستند به نام Pyramid Head یا کله هرمی که در سری عناوین سایلنت هیل به نوعی نماد و ذات مجازاتگر شهر سایلنت هیل است. منتظر مجارات کردن گناهکارانی است که پای به این شهر مرده می گذارند. سایلنت هیل ۲ بیشتر از دیگر عناوین این سری بر روانشناسی و نماد شناسی تکیه دارد و کله هرمی در آن به عنوان نماد جلاد و مجازاتگری است که James Sunderland در ذهن خود ساخته و انتظار دارد که توسط وی برای مرگ ماری مجازات شود. James Sunderland در یکی از دیالوگ های نسخه دوم سایلنت هیل می گوید “من ضعیف بودم، به خاطر همین به تو نیاز داشتم… به کسی که مرا برای گناهانم مجازات کند.” این موجود که در بازی سایلنت هیل ۲ معرفی گردید به مانند تعریفی است برای شهر سایلنت هیل. در واقع اگر برای هر عنوان و فرنچایزی یک شخصیت کلیدی و نمادین را بخواهیم معرفی نماییم، بدون شک نماد سری عناوین و شهر سایلنت هیل، همین کله هرمی مشهور و مخوف خواهد بود. ماند خیلی دیگر از بازی های کونامی، سری عناوین محبوب سایلنت هیل متاسفانه این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارد و کونامی آن را تا مرز نابودی کامل پیش برده است، بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Silent Hill 2 و همینطور دیگر عناوین این سری از نسخه اول تا چهارم باشیم، زیرا که شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد و بدون شک موجی از شور و شوق، دنیای بازی را فرا خواهد گرفت. Silent Hill 2 در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه سوم می شود.

۲ – God of War Collection

God of War Collection

سازنده: (SCE Santa Monica Studio , Bluepoint Games (PS3); Sanzaru Games (Vita

ناشر: Sony Computer Entertainment

ژانر:  Hack and Slash

محتوا: God of War و God of War II

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation Vita  

سال انتشار:  ۲۰۰۹   

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

 دو بازی نخست سری خدای جنگ در نسل ششم یک انقلاب عظیم در سبک هک اند اسلش ایجاد کردند و توانستند تا فرنچایزی را خلق کنند که در طول سال ها از زمان اولین نسخه خود تاکنون همواره به عنوان برترین فرنچایز هک اند اسلش تاریخ شناخته شود. با ورود به نسل هفتم و دوران کنسول قدرتمند پلی استیشن ۳، بسیاری از بازیبازان که تازه در این نسل کنسول پلی استیشن را خریداری کرده بودند آرزو داشتند که بتوانند نسخه اول و دوم این سری را به صورت ریمستر و HD شده در نسل هفتم تجربه نمایند و این گونه به استقبال نسخه سوم سری که تبدیل به یکی از شاهکارهای تاریخ شد، بروند. خوشبختانه نیز سونی همین کار را انجام داد و بازی اول و دوم را در قالب یک مجموعه برای نسل هفتم بر روی بلوری در دسترس طرفداران قرار داد.  بازی God of War Collection که ساخت و انتشار آن را Santa Monica و Sony Computer Entertainment برعهده داشتند، در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ به ترتیب بر روی پلتفرم های پلی استیشن ۳ و ویتا در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا مثل دو بازی اصلی و اوریجینال سری، نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند. این کالکشن از عناوین God of War و God of War II تشکیل شده است که در ژانر  Hack and Slash قرار دارند و در کنار هم یک مجموعه بی نهایت ارزشمند را تشکیل داده اند. این مجموعه بعدا در نسخه مخصوصی از بازی گاد او وار ۳ با نام God of War III Ultimate Trilogy Edition نیز قرار گرفت. لازم به ذکر است که God of War Collection، اولین مجموعه از روند “Classics HD ” شرکت سونی بود که بعد از این مجموعه سرعت و شدت بیشتری هم یافت و تا به امروز خیلی از شاهکارهای کلاسیک سونی را به صورت HD و ریمستر و حتی ریمیک تجربه کرده ایم.

سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این مجموعه که در سبک هک اند اسلش طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای عالی ۹۰/۱۰۰ برای God of War Collection حاصل شد تا به عنوان یک بازی بسیار موفق نامش در دفتر تاریخ بازی های ویدئویی ثبت گردد و امروز خیل طرفداران آن، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی حالا چه به همین صورت کالکشن و چه به صورت جداگانه از نسخه های اول و دوم God of War باشند. تا به امروز و از زمان عرضه نخستین بازی این سری در نسل ششم، ۳ کالکشن گوناگون از این فرنچایز عرضه گردیده است که هر ۳ تای این کالکشن ها در نسل هفتم و برای کنسول پلی استیشن ۳ بوده اند و البته بعدا ۲ تای آنها برای ویتا نیز پورت شد. غیر از God of War Collection که در این لیست صحبت از آن است، کالکشن دوم که God of War: Origins Collection (در اروپا نام آن God of War Collection – Volume II است) نام دارد شامل پورت ریمستر شده بازی های Chains of Olympus و Ghost of Sparta (بازی های PSP) است. مجموعه سوم که کامل ترین نیز به حساب می آید، God of War Saga است که شامل ۵ بازی God of War, God of War II, God of War III, Chains of Olympus, و Ghost of Sparta می باشد و برای کنسول پلی استیشن ۳ عرضه گردید که مجموعه ای فوق العاده برای طرفداران این سری است و این کالکشن نیز می توانست در این مطلب قرار بگیرد اما به جهت بازخوردها و امتیازات بهتر God of War Collection، آن را به عنوان نماینده مجموعه های این سری در این مطلب انتخاب کردیم. در نهایت نیز باید گفت هیچ شکی نیست God of War Collection یکی از با ارزش ترین و با کیفیت ترین مجموعه بازی ها و کالکشن های عناوین مختلف در دنیا قلمداد می گردد و در لیست ما از “ارزشمندترین کالکشن های دنیای بازی” با شایستگی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی God of War Collection باشیم، زیرا که با شنیدن این خبر بدون شک موجی از شور و شوق، دنیای بازی را فرا خواهد گرفت. God of War Collection در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” موفق به کسب جایگاه دوم می شود.

۱ – Mass Effect 2

Mass Effect 2

سازنده: Bioware

ناشر: Electronic Arts

ژانر: Ation RPG , Third Person Shooter

پلتفرم مقصد: Xbox 360 ,PC ,Playstation 3

سال انتشار: ۲۰۱۰

 امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

الحق و الانصاف که رتبه نخست این لیست باید Mass Effect 2 و بهتر است بگویم ۳ گانه Mass Effect باشد و هیچ بازی اندازه این سری لایق رتبه اول این لیست نیست. البته از ۳ گانه شاهکار این سری بازی دوم که برترین عنوان آن است به نمایندگی از این فرنچایز انتخاب شده است. هیچ شکی نیست که یکی از برترین و کامل ترین سه گانه های سبک نقش آفرینی در تاریخ بازی های رایانه ای ۳ گانه شاهکار Mass Effect است. ۳گانه ای که هر ۳ بازی آن یک شاهکار بی نظیر بوده اند و به حدی زیبا و بی نقص هستند که هنوز هم که هنوز است تجربه هر یک از آن ها از برترین بازی های این نسل نیز لذت بخش تر است.  در تاریخ بازی های رایانه ای خیلی کم سراغ داریم سه گانه ای را که هر ۳ بازی آن متای بالای ۹۰ داشته باشند، اما این ۳ گانه شاهکار، تاریخ ساز و خاطره انگیز، موفق شده است تا چنین افتخاری را کسب کند و  یک موفقیت عظیم را در کارنامه یکی از برترین نقش آفرینی سازان دنیا یعنی بایوویر و کمپانی الکترونیک آرتز ثبت کرده است. نکته بسیار مهم در مورد این فرنچایز آن است که با انتشار نسخه های جدید هرگز کیفیتش پایین نیامد و ۳ بازی و ۳ شاهکار را در این ۳ گانه شاهد هستیم.   نقطه اوج این ۳ گانه بی نظیر و بهترین بازی در این کالکشن Mass Effect 2 است که نه فقط در سبک نقش آفرینی بلکه در واقع یکی از چند بازی برتر در تاریخ بازی های رایانه ای و عنوانی در حد بازی های بی تکرار تاریخ مثل بایوشاک است.  البته گمان نکنید که دو بازی دیگر این سری نیز دست کمی از بازی دوم دارند. بازی Mass Effect 2 که ساخت و انتشار آن را Bioware و Electronic Arts برعهده داشتند، در سال ۲۰۱۰ و بر روی پلتفرم های Xbox 360 ,PC و Playstation 3 در دسترس بازیبازان و علاقمندان در دنیا قرار گرفت و موفق شد تا نظر تمامی بازیبازان و منتقدین را به خود جلب کند و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ در دنیا مورد تحسین واقع شد. داستان فوق العاده و چند لایه، روایت عالی، شخصیت های دوست داشتنی، شخصیت پردازی های بی نظیر، نقش بسیار بسیار واضح تصمیمات شما در رقم خوردن وقایع بازی و قرار دادن بازیباز در لحظاتی مرگبار برای گرفتن تصمیماتی کاملا خاکستری، گزافیک و جلوه های بصری فنی و هنری عالی، گیم پلی فوق العاده متنوع و اعتیادآور با مبارزاتی بسیار عمیق و جذاب و هیجان انگیز، لذت ناب گشت و گذار و اکتشاف در کهکشان، شخصی سازی های فوق العاده عالی، صداگذاری و موسیقی های شاهکار و بی نظیر و پایان بندی بسیار عالی بازی، همه و همه در کنار هم وجود داشتند و سبب می شدند تا هر بخش بازی، بخش های دیگر را نیز با کیفیت تر کند و ترکیبی کاملا بدون نقص به معنای واقعی را پدید آورند که Mass Effect 2 نام داشت. نمی توان از Mass Effect 2 و این فرنچایز نام برد و اشاره ای به یکی از برترین شخصیت ها در بازی های نقش آفرینی نکرد.

در بازی های نقش آفرینی به دلیل داستان های اغلب طولانی و تصمیم گیری های مختلف و موثر و داستان های چندلایه و عمیق، همیشه شخصیت های محبوب زیادی را سراغ داشته و داریم که بدون هیچ شکی یکی از برترین، قدرتمندترین، جذاب ترین و البته دوست داشتنی ترین آن ها فرمانده ای شریف و با قدرت است به نام فرمانده شپرد در سری Mass Effect. در واقع باید گفت وقتی که صحبت از Mass Effect می شود بدون شک اولین کلمه ای که به ذهن هر طرفدار و بازیبازی می رسد “فرمانده شپرد” است و بس. شخصیتی که در یک ۳ گانه عظیم و جذاب با او در سراسر کهکشان سفر کرده ایم، مبارزه کرده ایم، متحد جمع کرده ایم، زمین را نجات داده ایم، عاشق شده ایم و البته گاهی دوستانمان را از دست داده ایم. سرانجام و از مجموع نظرات و نمراتی که مراجع مختلف گیمینگ به این بازی که در سبک شوتر سوم شخص نقش آفرینی طبقه بندی می شود، اعطا کردند، امتیاز متای رویایی ۹۶/۱۰۰ برای Mass Effect 2 حاصل شد تا به عنوان یکی از برترین بازی های کل تاریخ بازی ها نامش ثبت گردد و امروز خیل طرفداران آن، منتظر شنیدن خبری در مورد ریمستر یا ریمیک شدن این بازی و به طور کلی بهتر است بگویم منتظر ریمستر شدن یا ریمیک شدن کل ۳ گانه این سری باشند. Mass Effect 2 از هر نظر که فکرش را بکنید یک عنوان کاملا بی نقص بود و جزو عناوینی است که کاملا و تنها شایسته امتیاز کامل ۱۰/۱۰ می باشد و هیچ گونه نقصی را در آن به عنوان یک بازی نقش آفرینی نمی توان یافت. سری مس افکت از آن دست عناوینی است که تجربه آن و در واقع تجربه هر ۳ نسخه آن برای علاقمندان سبک نقش آفرینی از واجب نیز واجب تر است و قطعا تبدیل به یکی از برترین تجربه های هر شخصی که آن ها را بازی کرده شده اند. بسیار امیدواریم که در نسل آینده بازی های ویدئویی (و شاید هم در اواخر همین نسل) شاهد اعلام رسمی ریمستر یا ریمیک شدن بازی Mass Effect 2 و همچنینMass Effect  و Mass Effect ۳ باشیم، زیرا که شنیدن این خبر باعث خوشحالی خیل عظیمی از بازیبازان و طرفداران در دنیا خواهد شد و بدون شک موجی از شور و شوق، دنیای بازی را فرا خواهد گرفت. Mass Effect 2 در مطلب امروز ما از “برترین عناوینی که آرزو داریم ریمستر شوند” با شایستگی هر چه تمام تر موفق به کسب جایگاه نخست می شود. واقعا که هیچ بازی را به اندازه ۳ گانه مس افکت دوست نداریم که ریمستر شود.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید