توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول )

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ به سر می‌بریم و طبق معمول هر ساله، در پایان سال می‌خواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم. خوشبختانه سال ۲۰۱۹ هم برای گیمرها سال بدی نبود. اگرچه در مقایسه با سال ۲۰۱۸، همان سالی که بازی‌هایی چون Spider Man، God of War، Red Dead Redemption و حتی Assassin’s Creed Odyssey در آن منتشر شدند، حداقل به نظر من، سال ۲۰۱۹ سال بهتری نبود. البته موضوع صرفا نامزدهای گوتی سال گذشته نیست. در نظر داشته باشید که بازی‌های قوی دیگری مثل Gris، Forza Horizon 4 و Far Cry 5 و Call of Duty Black Ops 4 هم در همان سال به بازار عرضه شدند. در همان سال ۲۰۱۸ هم گفته می‌شد که آن سال، احتمالا یکی از بهترین‌ سال‌هایی باشد که صنعت گیم به خود دیده است. البته هیچ یک از جملاتی که در این متن خوانده‌اید، نمی‌توانند سال ۲۰۱۹ را زیر سوال ببرند. ۲۰۱۹ هم ویژگی‌های خاص خودش را داشت. سم لیک معروف که نتوانسته بود موفقیت‌های خود در بازی‌هایی مثل Max Payne و Alan Wake را در بازی Quantum Break هم تکرار کند، در Control توانست یک بار دیگر نظر مثبت منتقدان را جلب کند. در واقع اگر خاطرتان باشد، آخرین بازی سم لیک تا قبل از Control، بازی Quantum Break، محصول انحصاری کاربران مایکروسافت ( هم PC و هم Xbox One X ) بود که البته نتوانسته بود با متای قابل قبولی به کار خود پایان دهد و یک ناامیدی بزرگ ( از نظر نمره دریافتی از منتقدین ) محسوب می‌شد. Quantum Break تا قبل از انتشار، یکی از بزرگترین انحصاری‌های مایکروسافت به نظر می‌رسید. عنوانی که از نظر کاربران شرکت آمریکایی، می‌توانست در تاریخ جاودانه شود. اما خب در نهایت این اتفاق رخ نداد تا Quantum Break با میانگین حدودی متای ۷۰ بر روی PC و Xbox One به یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های انحصاری مایکروسافت تبدیل شود. در سال ۲۰۱۹ سم لیک بازگشت و Control را به بازار عرضه کرد. Control اکنون نه تنها یکی از بازی‌های خوب و موفق چند سال اخیر استودیو رمدی به شمار می‌رود، و نه تنها یکی از بازی‌های بزرگ و قابل قبول سال ۲۰۱۹ است، بلکه در نهایت در مراسم The Game Awards هم نامزد چند جایزه شده بود که جایزه بهترین بازی‌ سال، مهم‌ترین این جوایز به شمار می‌رود. همچنین عنوان Control نیز توسط دو نفر از اعضای کادر گیمفا هم به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۹ انتخاب شده بود. برای جزئیات بیشتر می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

سال ۲۰۱۹ برای طرفداران بازی‌های ورزشی هم سال خوبی بود. در این سال بازی‌هایی مثل FIFA 20،  eFootball Pro Evolution Soccer 2020، DiRT Rally 2.0، NBA 2K20 و همچنین Crash Team Racing Nitro – Fueled به بازار عرضه شدند و توانستند اکثر کاربران را راضی نگه دارند. بازی‌هایی مثل Etherborn، Sea of Solitude، Close to the Sun، Katana Zero، Mordhau، My Friend Pedro و Outer Wilds نیز از مطرح‌ترین بازی‌های مستقل امسال محسوب می‌شدند که هر کدام، مخاطبین و طرفداران خاص خودشان را دارند. حال در این مورد هم می‌توانید این عناوین را با بازی‌های مستقلی مثل Celeste، Sabnautica، Gris که در سال ۲۰۱۸ منتشر شدند مقایسه کرده و برای خود نتیجه‌گیری کنید. The Outer Worlds، Call of Duty Modern Warfare، Borderlands 3 و Metro Exodus از جمله شوتر اول شخص‌های موفق سال بودند و علاقه‌مندان به شوتر سوم شخص‌ها نیز می‌توانند از بازی‌هایی نظیر Tom Clancy’s The Division 2 ( و بسته‌های الحاقی آن ) و Gears 5 لذت ببرند. شرکت‌های بازی‌سازی با ملیت‌های مختلف هم اکثرا سال خوبی را گذراندند. الکترونیک آرتز شروع خوبی نداشت ولی سال ۲۰۱۹ را به لطف Need for Speed Heat و Star Wars Jedi: Fallen Order به خوبی به پایان رساند. کپکام با Resident Evil 2 Remake و Devil May Cry 5 توانست یک بار دیگر روی قله بایستد. دو عنوانی که به لحاظ اقتصادی سود فوق‌العاده‌ای را برای کپکام به همراه داشته‌اند، هر دو نیز در The Game Awards شرکت داشته و یکی از آن‌ها هم نامزد جایزه بهترین بازی سال شده است. اکتیویژن نیز سال خوبی را داشت. صرف نظر از Call of Duty Modern Warfare که محصول همین شرکت به شمار می رود، اسم اکتیویژن به عنوان ناشر روی جلد بازی‌هایی مثل Sekiro Shadows Die Twice و Crash Team Racing Nitro –Fueled هم دیده می شود. در سال ۲۰۱۸، مایکروسافت استودیوهای صاحب نام و موفقی مثل Ninja Theory، Obsidian Entertainment و Playground Games را خریداری کرده بود. استودیو Insomniac Games که در سال ۲۰۱۸ مسئول توسعه بازی Spider Man به صورت انحصاری برای PS4 بود و پیش از این هم بر روی بازی انحصاری مایکروسافت، عنوان Sunset Overdrive کار کرده بود، توسط سونی رسما خریداری شد. استودیو Double Fine تنها استودیوی خریداری شده توسط مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. استودیویی که البته اسمش به گوش هر کسی نخورده است.

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

معیار انتخاب بازی‌هایی که در این لیست آمده نظر شخصی نویسنده، فیدبک‌های کاربران در سایت گیمفا، در شبکه‌های اجتماعی، در فروشگاه‌هایی نظیر استیم و سایت‌هایی مثل متاکرایتک، فروش کلی بازی‌ها و سود به دست آمده از آن‌ها برای ناشر و سازنده، نمرات منتقدین و متای بازی، هستند و سعی شده که به صورت تک‌بعدی به قضیه نگاه نکنیم – بازی‌های این لیست الزاما بازی‌های بدی نیستند و صرفا متفاوت با آن چیزی هستند که انتظارش را می‌کشیدیم.

در کنار تمامی بازی‌های موفقی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شدند، شاهد انتشار بازی‌های بد هم بودیم. برخی از بازی‌ها، واقعا بد و ضعیف ظاهر شدند. برخی فراتر از انتظارها کار کرده و بعضی از بازی‌ها نیز نتوانستند انتظارات را برآورده کند. طبق معمول هر ساله، چند بازی چوب ادعای زیاد خود تا قبل از انتشار را خوردند و برخی بازی‌ها هم علی‌رغم جذابیت و کیفیت بالا، نتوانستد بازاریابی خوبی داشته باشند و چندان توسط بازی‌بازان شناخته شده نیستند. هر ساله، شاهد انتشار بازی‌هایی با خصوصیت‌هایی که گفته شد هستیم. در حالی که کم کم به پایان سال ۲۰۱۹ رسیده‌ایم، می‌توانیم یک جمع بندی نهایی از این سال داشته باشیم. چند روز پیش در گیمفا، نگاهی به مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۰ انداختیم. همین مطلب یک سال پیش برای بازی‌های سال ۲۰۱۹ هم کار شد و برخی از بازی‌های آن لیست، نتوانستد عملکرد قابل قبولی را داشته باشند و در نهایت پاسخگوی انتظارات نبودند. قطعا همین اتفاق برای عناوین سال ۲۰۲۰ و پس از آن ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و … نیز رخ خواهد داد. در این مطلب، طبق رسم دو سه سال اخیر، سعی داریم نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ – سالی که تقریبا به پایان رسیده است – داشته باشیم. اما پیش از این که این مطلب را رسما استارت زده و به سراغ اصل مطلب برویم، طبق معمول لازم است چند نکته را یاد آور شوم. معیار انتخاب بازی‌هایی که در این لیست آمده نظر شخصی نویسنده، فیدبک‌های کاربران در سایت گیمفا، در شبکه‌های اجتماعی، در فروشگاه‌هایی نظیر استیم و سایت‌هایی مثل متاکرایتک، فروش کلی بازی‌ها و سود به دست آمده از آن‌ها برای ناشر و سازنده، نمرات منتقدین و متای بازی، هستند و سعی شده که به صورت تک‌بعدی به قضیه نگاه نکنیم. ضمن این که، باز هم ذکر این نکته لازم است که بعضی از بازی‌های این لیست واقعا بازی‌های بد و بی‌کیفیتی هستند اما این موضوع برای تمامی بازی‌ها الزامی نیست! عناوین ذکر شده در این مقاله لزوما بازی‌های بدی نیستند و پایین‌تر از حد انتظارات ظاهر شدن، همیشه به معنای ضعیف بودن یک بازی نیست! به هر شکل، بد نیست مقدمه چینی را به پایان رسانده و رسما به سراغ لیست امسال برویم. با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به لیست ناامیدکنننده‎ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ بیندازیم. در پایان نیز دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۹- Contra: Rogue Corps

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

متاسفانه عنوان Contra: Rogue Corps نه تنها نتوانست در برآورده کردن انتظارات موفق عمل کند، بلکه حتی در استانداردهای یک بازی موفق هم کمبودهای زیادی دارد. به طور کلی Contra: Rogue Corps یک بازی ضعیف به شمار می‌رود و نمرات بازی هم این موضوع را تایید می‌کنند. دیدن نسخه‌ای جدید از یک فرانچایز با سابقه چون Contra در چنین وضعیتی اصلا خوشایند نیست. Contra: Rogue Corps همچنین شاید مثالی باشد تا با اتکا به آن، بتوانیم بگوییم که دوره چنین بازی‌هایی تقریبا تمام شده و خود کنترا هم مثل خیلی از پلیرهای قدیمی‌اش، باید بازنشسته شود. اتفاقی که شاید تلخ باشد ولی اگر قرار است نسخه‌های جدید به این شکل عمل کنند، رخ دهد بهتر است.

طرفداران و دنبال‌کننده‌های کونامی به خوبی با سری Contra آشنا هستند. مجموعه‌ای که نسخه اول آن در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و تا به امروز حدود ۱۵ نسخه از آن روانه بازار شده است. یک Shoot ‘em Up قدیمی و نسبتا پرطرفدار ( حداقل در ژانر خود ) که خود را چندین سال است با گیمرها آشنا کرده و در هیچ نسلی هم غایب نبوده است. کنترا اگرچه از سال ۲۰۰۵ به بعد کم فروغ بوده و نسخه‌های کمتری از آن منتشر شده، ولی خب کماکان یک سری فراموش شده به شمار نمی رود. با فاکتور گرفتن از Contra Anniversary Collection، باید گفت که Rogue Corps تنها نماینده کنترا در نسل هشتم است. نماینده‌ای که البته چندان هم نتوانسته به محبوبیت این سری کمک کند و با وجود حد فاصل ۸ سال بین این نسخه با نسخه قبلی ( Hard Corps Uprising که به عنوان یک اسپین آف در دسترس کاربران نسل هفتم قرار گرفت. ) انتشارش کمتر کسی را خوشحال کرد. البته کاربران و طرفداران این مجموعه، این موضوع را تا قبل از انتشار نمرات، بازخوردهای کاربران و همچنین تجربه شخصی خودشان نمی‌دانستند و برای انتشار بازی لحظه شماری کرده و برای تجربه‌اش هم سر و دست می‌شکستند.

خب البته که وقتی اسم این بازی در چنین لیستی آمده تنها یک معنی دارد; Contra: Rogue Corps یک بازی ناامیدکننده است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده! البته کماکان گیمرهایی که اهل بازی‌های Run and Gun هستند می‌توانند روی Contra Rogue Corps بیست دلاری که برای Nintendo Switch، PS4، Xbox One و PC منتشر شده حساب باز کنند. اما مشکل بزرگ Contra Rogue Corps چیست و چرا در این لیست نامش دیده می‌شود؟ دلیل اول آن، این است که با این کیفیت، یک نسخه جدید از سری Contra محسوب می‌شود! طبیعتا بیشتر اوقات ، انتظارات از نسخه‌های جدید مجموعه‌های قدیمی و موفق به مراتب بیشتر از آی پی‌های جدید و تازه وارد به دنیای گیم است. یک آی پی اگر شکست بخورد، در بهترین حالت یک بازی شکست خورده اما وقتی داریم راجع به یک فرنچایز صحبت می‌کنیم، اولا که خیلی اوقات داریم در مورد یک طیف گسترده‌تر گیمر با سنین متنوع‌تر صحبت می‌کنیم و ثانیا اگر این مجموعه یک مجموعه خیلی قدیمی باشد، پای خاطرات هم به میان می‌آیند. خب برگردیم سر بحث در مورد Contra Rogue Corps. عنوان Contra Rogue Corps به صورت جهانی و برای همه پلتفرم‌ها ۲۴ سپتامبر یعنی دقیقا سه ماه پیش منتشر شد. ساختار ماموریت‌ها و مراحل ابدا قابل قبول نبود. مراحل بازی به شدت طولانی و خسته‌کننده بودند. هر بازیکنی این اجازه را داشت که وسط مرحله از بازی خسته شده و آن را ادامه ندهد. گرافیک بازی به هیچ وجه قابل قبول نبود. نه بازی در بحث طراحی دشمنان حرفی برای گفتن داشت و نه در طراحی هنری محیط بازی. در بحث جلوه‌های بصری و کیفیت تکسچرها هم بازی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد. به طور کلی نه گرافیک فنی بازی می‌توانست مخاطب را راضی نگه دارد و نه گرافیک هنری بازی. باس‌های بازی که کلا مضحک بوده و از نظر طراحی پرت هستند. قهرمانان بازی کمی بهتر هستند ولی خب آن ها هم آن قدر خوب‌ نیستند که بتوانند آبروی بازی را بخرند. در هر بازی دیگری، حتی طراحی قهرمانان بازی نیز می‌توانست مورد انتقاد قرار بگیرد ولی خب در Contra Rogue Corps داستان متفاوت است. از نظر گیم پلی نیز بازی نمی‌تواند مخاطب خود را خیلی راضی نگه دارد. در واقع مبارزات بازی عملا اعصاب خردکن هستند مگر این که با یک دوست به تجربه بازی بپردازید. Contra Rogue Corps به عنوان یک Run and Gun و یک اکشن ایزومتریک، نمی‌تواند  حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اگر کاربر PC هستید و کلا استیم باز به شمار می‌روید، بدون شک انتخاب‌های بهتر زیادی را می‌شناسید. ضعف Contra Rogue Corps آن قدر مشهود است که حتی شاید نتواند به عنوان یک گزینه دوم یا آلترنتیو ( Alternative ) خوب هم به شمار برود. با این وجود شاید طرفداران قدیمی Contra بدشان نیاید که جدیدترین نسخه این مجموعه را تجربه کنند. Contra Rogue Corps اگر یک بازی جدید بود، قطعا اصلا به چشم نمی‌آمد و کمتر کسی حتی اسمش را می‌شنید! Rogue Corps اگر حداقل اسمش به گوش گیمرها آشناست، صرفا یک دلیل دارد و آن هم آمدن اسم Contra در کنار آن است. کونامی امسال در توسعه بازی ورزشی و فوتبالی خود موفق عمل کرد و مثل دو سه سال گذشته، هم نظر مثبت گیمرها را به خود جلب کرد و هم از منتقدین نمرات قابل قبولی را دریافت کرد. حتی متای eFootball Pes به مراتب از متای بازی FIFA 20 هم بیشتر شد. ولی خب Contra: Rogue Corps نتوانست توفیقی برای Konami داشته باشد. این بازی در متاکرایتیک اصلا متایی برای نسخه PC آن در نظر گرفته نشده است. متای Contra Rogue Corps برای کنسول‌های Xbox One و PS4 حوالی ۵۵ و برای نینتندو سوییچ هم ۴۰ است.

۸- Wolfenstein: Youngblood

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

با دختران دوقلوی  B.J. Blazkowicz همراه شوید تا پدر را از دست نازی‌ها نجات دهید! عوان Wolfenstein Youngblood نسبت به نسخه‌های قبلی ولفنشتاین، یک پسرفت محسوب می‌شود. کافی است که Wolfenstein II: The New Colossus را تجربه کنید تا خودتان متوجه این قضیه شود. با این وجود به تنهایی، Wolfenstein Youngblood ارزش تجربه شدن را دارد و می‌تواند برای جند ساعتی بازیکن را سرگرم نگه دارد.

عنوان Wolfenstein Youngblood آخرین نسخه منتشر شده از مجموعه ولفنشتاین به شمار می‌رود. احتمالا شما نیز از زمانی که بازی کردن را شروع کرده‌اید، اسم این بازی در فروشگاه‌ها، گیم نت‌ها و از زبان دیگر بازی‌بازها شنیده‌اید. نام ولفنشتاین بیشتر از هر اسم دیگری از بین اسامی که در این لیست آمده برای بازیکنان خاطره‌انگیز و نوستالژیک به شمار می رود. اما خب وقتی که می‌خواهیم سر صحبت در رابطه با Wolfenstein: Youngblood را باز کنیم، به یک علامت سوال بزرگ برمی‌خوریم. آیا خاطرات خوش و شیرین می‌توانند باعث شوند که یک بازیکن چشمش را بر روی مشکلات یک بازی ببندد؟ اگر یک طرفدار متعصب منچستر یونایتد باشید، می‌توانید از عملکرد این باشگاه در فصول اخیر دفاع کنید؟ اگر عاشق مایکروسافت هستید می‌توانید سونی را هم تحسین کنید؟ اگر از طرفداران قدیمی مجموعه ولفنشتاین هستید، می‌توانید Wolfenstein: Youngblood را یک بازی خوب دانسته و به دیگران هم آن را توصیه کنید؟

ولفنشتاین قدیمی‌ترین مجموعه‌ای است که نام آن در این لیست دیده می‌شود و حتی Contra هم با آن سابقه زیاد و قدمتش، با وجود ولفنشتاین رده دوم را به خود اختصاص می‌دهد. Castle Wolfenstein اولین نسخه از این مجموعه محسوب می‌شد که در سال ۱۹۸۱ توسط یک برنامه‌نویس و کارمند شرکت نرم افزاری Muse Software به نام Silas Warner توسعه یافت. Silas Warner آمریکایی از Castle Wolfenstein یک بازی مخفی ‌کاری ساخته بود که بازیکن، کنترل یک زندانی بی نام آمریکایی را بر عهده می‌گرفت. جالب است بدانید که منبع الهام گیری وارنر در توسعه اولین نسخه ولفنشتاین، فیلم The Guns of Navarone محصول سال ۱۹۶۱ بود.  دو سال پیش و در سال ۲۰۱۱ عنوان Wolfenstein II: The New Colossus به بازار عرضه شد. این بازی نه تنها یک شوتر موفق محسوب می‌شد، بلکه توانسته بود دو سال پیش خود را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ نیز به گیمرها معرفی کند. متای Wolfenstein II: The New Colossus کمی از ۹۰ پایین‌تر بوده و از ۸۵ هم بالاتر است. این موضوع درباره ورژن Xbox One، PS4 و PC بازی صدق می‌کند. در گیم اواردز هم The New Colossus به عنوان بهترین بازی اکشن سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. از داستان گرفته تا گیم پلی و گرافیک و صداگذاری و موسیقی، بازی Wolfenstein II: The New Colossus یک بازی تمام عیار و کم نقص بود. دو سال از انتشار بازی Wolfenstein II: The New Colossus می‌گذرد و در سال ۲۰۱۹، Wolfenstein: Youngblood به بازار عرضه شده. اتفاقات بازی Youngblood بیست سال بعد از نسخه قبلی رخ می‌دهند و جسی و زوفیا، شخصیت‌های اصلی بازی به شمار می‌روند. حضور دختران  B.J. Blazkowicz معروف، آن هم در یک بازی با تم Wolfenstein و آن هم وقتی شما کاراکتری مثل  B.J. Blazkowicz را دسترس دارید، قطعا جنجال‌های زیادی را به پا خواهد کرد. آیا شما باور می‌کنید که پشت این انتخاب عجیب، خبری از ماجراهای سیاسی و داستان‌های برابری حقوق زن و مرد نیست؟ بگذریم. داستان بازی نسبت به نسخه‌های قبلی مشکلات زیادی داشته و به شدت لنگ می‌زند. از این حیث، Youngblood یک عقب گرد بزرگ محسوب می‌شود. تنوع مراحل به هیچ وجه قابل قبول نبوده و در بحث هوش مصنوعی هم با بازی متوسط رو به پایینی طرف هستیم. البته بازی Youngblood به لطف گان پلی لذت‌بخش و جذابش، قطعا ارزش تجربه شدن را دارد. به طور کلی Wolfenstein Youngblood الزاما یک بازی ضعیف نیست و حتی از نظر من، واقعا بازی خوبی است! اگر به Wolfenstein Youngblood به عنوان یک بازی جدید و مستقل از مجموعه ولفنشتاین نگاه کنید، فکر نمی‌کنم از تجربه کردنش ضرر کنید. Youngblood قطعا یکی از بهترین نسخه‌های این مجموعه نیست ولی خب کماکان بازی لذت بخشی به نظر می‌رسد. نمره متای بازی در متاکرایتیک حدودا ۷۰ بوده و در گیمفا نمره ۸٫۵ را به خود اختصاص داده است. این بازی علاوه بر پلتفرم‌هایی نظیر رایانه‌های شخصی، Xbox One، PS4 و Nintendo Switch، برای Google Stadia هم در دسترس است.

۷- Jump Force

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

جمع کردن این همه کاراکتر انیمه در یک بازی برای هر طرفدار انیمه‌ای که اهل بازی و گیم هم باشد، یک اتفاق رویایی بود. راستر بازی به مرور کامل‌تر هم شد ولی خب Jump Force در مجموع نتوانست آن کیفیتی که انتظار می‌رفت را از خود به نمایش بگذارد. با وجود نمرات پایین و فیدبک‌های منفی که این بازی دریافت کرده، در گیم اواردز به عنوان یکی از نامزدهای جایزه بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۱۹ حضور داشت. جایزه‌ای که از دید گیمفا به Mortal Kombat 11 رسید و در مراسم گیم اواردز Super Smash Bros. Ultimate برنده آن شد.

کمی بالاتر و پیش از این که به سراغ لیست برویم، اشاره کرده بودیم که برخی از بازی ها ممکن است ذاتا بازی‌های بدی نباشند ولی خب تبلیغات افراط آمیز پیش از انتشار، باعث سقوط و سرخوردگی چنین عناوینی شود. مثلا اگر خاطرتان باشد عنوان Watch Dogs محصول سال ۲۰۱۴، نه تنها بازی بدی نبود، بلکه واقعا ایده‌های جالبی را در خود گنجانده بود و بسیار هم سرگرم‌کننده بود. ولی آیا این بازی واقعا همان غولی بود که یوبی‌سافت قبل از انتشار از آن صحبت می‌کرد؟ Watch Dogs کجا و GTA V کجا! هنوز در سال ۲۰۱۹ به سر می‌بریم و عنوان Jump Force یک نمونه فوق‌العاده از بازی‌هایی است که توسط سازندگان بیش از حد هایپ شده‌اند و در نهایت کیفیتی که باید را از خود نشان ندادند. عنوان Jump Force محصول استودیو Chunsoft با همکاری Bandai Namco Entertainment یک بازی در ژانر فایتینگ است که در فوریه سال جاری به بازار عرضه شد. ترکیبی از شخصیت‌های کلاسیک انیمه و گنجاندن آن‌ها در یک بازی مبارزه‌ای می‌تواند برای هر طرفدار انیمه‌ای جذاب که نه، رویایی باشد. همچنین استفاده از این ایده‌ هم جاه‌طلبی هم شجاعت بالایی را می‌طلبد که خب البته Chunsoft این جاه طلبی و شجاعت را داشت. تریلرهای ابتدایی و پیش از انتشار بازی، نوید از یک فایتینگ جذاب را می‌دادند که هر گیمری را عاشق خود می‌کرد. موضوع این بار فقط طرفداران انیمه کلاسیک نبودند، Jump Force در ساخت تریلر و تبلیغات خود، آن قدر خوب عمل کرده است که بازی نه تنها برای طرفداران سبک فایتینگ و یا دوست‌داران انیمه، بلکه برای هر گیمری با هر سلیقه‌ای تبدیل به یکی از بازی‌های مورد انتظار سال ۲۰۱۹ تبدیل شده بود.

محصول نهایی اما که میانگین متای نسخه‌های PC، Xbox One و PS4 آن بعید می‌دانم به ۶۰ برسد، نتوانست همان عنوانی باشد که انتظارش را می‌کشیدیم. لودینگ‌های طولانی مدت، یک داستان بی‌مزه و ضعیف آن هم با وجود پتانسیل بالای آن، هوش مصنوعی ضعیف و بالانس نبودن کاراکترها از جمله عواملی بودند که Jump Force را زمین زدند. البته با گذر زمان یک سری از مشکلات فنی حل شده و زمان لودینگ بازی نیز کاهش یافته است. کاراکترهای جدیدی هم به بازی اضافه شده‌اند و راستر Jump Force اکنون شخصیت‌های بیشتری را در خود دارد. بازی Jump Force با وجود متای پایین، در گیم اواردز امسال هم به عنوان یکی از نامزدهای بهترین بازی مبارزه‌ای سال هم حضور پیدا کرده بود. جایزه‌ای که نهایتا به Super Smash Bros. Ultimate رسید. Jump Force با وجود مشکلات فراوان، نقاط قوت خود را هم دارد نمی‌توان آن ها را هم کتمان کرد. بدون شک Jump Force بیش از آن که یک بازی بد باشد، یک بازی با پتانسیل‌های بالاست که نتوانسته از آن‌ها استفاده کند. این بازی از امیرمهدی نامجو، منتقد گیمفا نمره ۶٫۷ را دریافت کرده است.

۶- Left Alive

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

پس از افتضاح The Quiet Man در سال گذشته، این بار نوبت به Left Alive رسید تا یک فاجعه بزرگ در صنعت گیم برای سال ۲۰۱۹ باشد. عنوانی که حتی از بازی‌های سطح متوسط و پایین مستقل هم به طرز آماتورگونه‌ای ضعیف است و پیدا کردن نقاط قوت در آن، کار دشوار و طاقت‌فرسایی است; تازه اگر بازی اصلا اگر نکته مثبت هم داشته باشد. کاربران Xbox One می‌توانند خوشحال باشند که Left Alive هرگز سمت کنسول محبوبشان نیامده است. Left Alive برخلاف دیگر بازی‌های این لیست بیش از آن که یک بازی ناامیدکننده باشد، یک بازی بد است و قطعا در لیست ۱۰ بازی بد نسل هم می‌تواند حضور پیدا کند.

زمانی که در حال نگارش مطلب ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ بودم، عنوان The Quiet Man اولین بازی بود که اسمش را در مطلب نوشتم. محصول اسکوئر انکیس که دو سه سالی می‌شود که نتوانسته چیز جدیدی را به مخاطبانش ارائه دهد و حتی عناوینی چون Just Cause 4 و Shadow of the Tomb Raider هم نتوانسته‌اند در خور نامشان ظاهر شوند. Just Cause 4 که نهایتا به متاهایی بین ۶۵ تا ۷۰ بسنده کرد و Shadow of the Tomb Raider هم تقریبا حوالی متای ۸۰ به سر می‌برد. البته که ۸۰ یک نمره عالی برای یک بازی محسوب می‌شود ولی نه وقتی که در مورد لارا کرافت و سه گانه Tomb Raider صحبت می‌کنیم. مصطفی زاهدی به بازی Just Cause 4 نمره ۷٫۷ را اختصاص داده و Shadow of the Tomb Raider هم نمره ۷٫۵ را از گیمفا دریافت کرده است. لازم به ذکر است که اسم Shadow of the Tomb Raider را در سال گذشته، شخصا در لیست ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ لیست کردم!

برگردیم به سراغ بحث در رابطه با بازی Left Alive. پس از فاجعه‌ای به نام The Quiet Man که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و بدون شک یکی از بدترین بازی‌های این نسل به شمار می رفت، نوبت Left Alive رسید تا چنین افتخاری را برای Square Enix تکرار کند! Left Alive ابتدا و در ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۹ در ژاپن برای PC و PS4 منتشر شده و ۵ مارس هم به صورت جهانی در دسترس کاربران این دو پلتفرم قرار گرفت. البته برخلاف اکثر بازی‌های دیگر این لیست، Left Alive بازی چندان معروفی نیست و خوشبختانه افراد زیادی را ناامید نکرده است! صرفا افرادی با این بازی آشنا هستند که واقعا و به صورت روزانه اخبار دنیای گیم را دنبال می‌کنند. عنوانی که در ظاهر شبیه به سری Metal Gear Solid هیدئو کوجیماست، در بطن خود هیچ شباهتی به این مجموعه ندارد. اگر سردار آزمون، اریک لاملا، جیووانی دوس سانتوس و بویان کرکیچ مسی جدید و عدنان یانوزای، گابریل ابرتان، آنتونی مارسیال و گونزالو گوئدس رونالدوی جدید شدند، آن وقت می‌توان Left Alive را هم به نوعی، MGS جدید دانست. اتفاقات بازی Left Alive در دنیای Front Mission و در سال ۲۱۲۷ رخ می‌دهند. داستان بازی مربوط به حمله جمهوری Garmoniya به جمهوری Ruthenia و تجاوز به شهر مرزی Nova Slava می شود. در این بازی شما کنترل سه شخصیت با پیشینه خاص خودشان را در دست خواهید داشت. کاراکترهای بازی در واقع آخرین بازمانده‌های شهر Nova Slava به شمار می‌روند. در شرایطی که حتی ارتش جمهوری Ruthenia هم شکست خورده و شهر Nova Slava کاملا در اختیار دشمن است، شما باید راهی برای نجات خودتان پیدا کنید. متاسفانه هر چه قدر که سعی کردم از ویژگی‌های مثبت بازی بنویسم، چیزی یادم نیامد! Left Alive واقعا و بدون اغراق، یکی از بدترین بازی‌های دست کم نسل هفتم و هشتم به شمار می‌رود. در حالت عادی Left Alive یک بازی خیلی بد است و کسی هم اهمیتی نمی‌دهد، ولی اوضاع زمانی ناراحت‌کننده می‌شود که می بینید Square Enix مسئول توسعه این بازی بوده است. آیا به شرکتی که The Quiet Man و Left Alive را توسعه می‌دهد می‌توان امیدی داشت؟ افت و خیز یا فراز و نشیب در هر صنعتی طبیعی است ولی خب در مورد Square Enix که آخرین بازی خوب و متفاوتش شاید به سه یا چهار سال پیش برمی‌گردد، شاید نتوان خیلی خوش بین بود. و اما در مورد Left Alive هم حرف زیادی باقی نمی‌ماند. قیمت بازی ۲۰ دلار است اما باور کنید این بازی به سختی حتی ۲ دلار ارزش دارد! فکر می کنم یکی از دلایل توسعه بازی Left Alive، شناساندن دنیای Front Mission و سری بازی‌های آن به مردم و گیمرهای اروپا و آمریکا بود. این احتمال را نمی‌توان نادیده گرفت ولی خب در هر صورت، Left Alive عنوانی نیست که کسی حتی به سمتش برود. ایده بازی شاید بتواند برای گیمرهای غربی جالب توجه باشد ولی خب صرفا استفاده از یک ایده آن هم در شرایطی که حتی به خود ایده هم درست پرداخته نشده، نمی‌تواند دلیل قابل قبولی برای خریداری یک بازی باشد. قیمت بازی با توجه به محتوا و کیفیت آن، مثل ریختن پول در جوب است، هوش مصنوعی دشمنان چیزی شبیه به چند تکه چوب در زمین فوتبال است، سیستم مبارزات بازی مشکلات زیادی داشته و ابدا کامل نیست، انیمیشن‌های بازی سطح پایین عمل کرده‌اند و داستان بازی هم در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. نه از گرافیک فنی بازی می‌توان دفاع کرد و نه از گرافیک هنری آن. حتی سیستم چک پوینت بازی هم به شکل آماتورگونه‌ای مشکل دارد! در سال ۲۰۱۹ هستیم و باید از سیستم چک پوینت یک بازی انتقاد کنم؟ متای بازی در متاکرایتیک ۴۰ و نمره بازی در گیمفا ۳ است. راستی، چند بازی متای ۴۰ می‌شناسید که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده باشند؟! تا جایی که من یادم می‌آید، Left Alive حداقل در سال جاری پایین ترین نمره را در متاکرایتیک به خود اختصاص داده است.

۵- Rage 2

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

عنوان Rage 2 تقریبا ۸ سال پس از انتشار نسخه اول، پا به بازار گذاشت. Rage 2 به خصوص برای طرفداران بازی‌هایی مثل Borderlands و Max Max، یک انتخاب عالی به شمار می‌رود. Rage 2 بازی جذابی است که هیجان زیادی را هم به پلیر خود انتقال خواهد داد ولی در مقیاس یک بازی، نسبت به نسخه قبل پیشرفتی نداشته است و نمرات چندان جالبی هم دریافت نکرده است.

تقریبا ۸ سال طول کشید تا نسخه جدید Rage منتشر شود. بازی Rage اوایل اکتبر سال ۲۰۱۱ برای PC، PS3 و Xbox 360 منتشر شد. عنوان Rage در سال ۲۰۱۱ در شرایطی منتشر شد که شوتر اول شخص‌های بزرگ دیگری مثل Battlefield 3 و Call of Duty Modern Warfare 3 پا به بازار گذاشته بودند. رقابت با Battlefield 3 در آن سال آن قدر دشوار بود که حتی Call of Duty Modern Warfare 3 هم کم آورد و نهایتا در مقابل Battlefield 3 زانو زد. در همان سال Rage به عنوان یک بازی جدید پا به میدان گذاشته بود. محصول id Software که توسط Bethesda Softworks منتشر می‌شد، یک شوتر متفاوت از دیگر شوترهای سال ۲۰۱۱ بود. شوتری که دیوانگی در آن موج می‌زد. از آن دست بازی‌‎هایی که شبیه به فیلم Mad Max می‌شوند! تمرکز بازی Rage بیشتر بر روی هیجان یک شوتر به لطف گان پلی عالی و در وهله دوم استفاده از یک وسیله نقلیه برای جا به جایی در محیط بازی و ورود به ماموریت‌ها و مراحل بود. عنوان Rage در متاکرایتیک به نمره ۸۰ دست پیدا کرد. به غیر از Rage، به طور کلی id Software بازی‌های معروف و مطرح دیگری را هم دارد. سری DOOM در حال حاضر معروف‌ترین آن‌ها به نظر می‌رسد. مجموعه‌ای که ریلیز آخرین نسخه آن به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد و نسخه مذکور در گیم اواردز برنده بهترین بازی اکشن سال شد. این بازی در نمایشگاه‌های دیگری هم حضور داشت و از نامزدهای جوایز مختلف به شمار می‌رود.

و اما همان طور که اشاره شد، ۸ سال بعد از انتشار Rage، دومین نسخه این بازی تحت عنوان Rage 2 به بازار عرضه شد. عملکرد تحسین برانگیز استودیو Avalanche در توسعه بازی Just Cause 3، استودیو id Software را مجاب کرده بود تا در روند توسعه Rage 2، از Avalanche هم استفاده کند. عملکرد فوق‌العاده نسخه اول بازی Rage از یک‌ سو و همکاری دو استودیوی مطرح از طرفی دیگر باعث شده بودند که Rage 2 از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ محسوب شود. ۸ سال، زمان کمی نیست و طبیعتا انتظار می‌رود وقتی یک نسخه جدید از یک آی پی قرار است ۸ سال بعد منتشر شود، یک بازی فوق‌العاده باشد و عملا آی پی خود را حداقل یک قدم به جلو ببرد. بزرگترین مشکل نسخه اول Rage، طراحی مراحل بازی بود. در واقع اگر نسخه دوم بازی با حفظ نقاط قوت نسخه قبل، تنها همین مشکل را حل می‌کرد نیز، بدون شک می‌توانست به نمرات بالاتری دست پیدا کند. احتمالا در بخش کامنت‌ها به من حمله خواهید کرد و به همین خاطر، یادآوری می‌کنم که یک بار دیگر بخش‌هایی از مقدمه که به رنگ قرمز درآمده اند را مطالعه نمایید. بازی‌های این لیست الزاما بازی‌های بدی نیستند و Rage 2 نیز قطعا در چند ساعت ابتدایی حداقل، بازی جذابی است. حتی برای برخی از گیمرها ممکن است تا پایان لذت‌بخش و جذاب باقی بماند ولی متای تقریبا ۷۰ بازی، نشان می‌دهد که Rage 2 یک بازی کامل و بدون نقص نیست! بازی Rage 2 همچنان گان پلی فوق‌العاده‌ای دارد، بازی هیجان انگیزی است و در بحث جلوه‌های بصری هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مشکلات اصلی بازی داستان سطحی و شخصیت پردازی ضعیف، تکراری شدن مراحل اصلی، عدم تنوع در فعالیت‌های جانبی، پویا نبودن دنیای بازی و کوتاه بودن بخش داستانی است. با وجود این موارد، کماکان بازی Rage 2 یک بازی جذاب است. تجربه آن توصیه می‌شود؟ قطعا و بدون شک! دلیلی ندارد Rage 2 را از دست بدهید! Rage 2 شاید یکی از بهترین بازی‌های این لیست به شمار رود. شک نکنید که اگر Rage 2 دنباله Rage محسوب نمی‌شد، شاید اصلا در این لیست حضور پیدا نمی‌کرد و شاید سخت‌گیری‌ها نسبت به آن کمتر می‌شد. به خودی خود، عنوان Rage 2 یک بازی هیجان انگیز و سرگرم‌کننده است که شاید یک تجربه ماندگار را برایتان رقم نزند و نتوانید با آن خاطره‌سازی کنید، ولی خب می‌تواند برای چند ساعتی اوقات فراغتتان را پر کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ocelat گفت:

    هیچکدومو بازی نکردم،ازبازیای ۲۰۱۹ فقط آثار کپکام رو بازی کردم. 🙂

    • بنده بیشترشونو بازی کردم .
      اقای اریا مقدم باهاتون موافقم که ولفنشتاین حدعقل یه جورایی سرگرم کننده بود .به قبلی ها نمیرسید اما خوب ارزش تجربه داره
      ممنون بابت زحماتتون منتظر دومش هستم

      • MASOUD.PS4 گفت:

        دوستان حتما بخونن .
        مدیر جان حتما تایید کن مهمه.
        دوستان امین برقزده نتونسته توی کامنت ها جوابمونو بده کم اورده رفته اکانت های مارو هک کرده و به دوستانمون پیام خصوصی فرستاده وفوش داده. ببینید چقدر یک انسان سوخته وبیکاره :rotfl:
        دوستان هر پیامی خصوصی براتون ارسال میشه به عکس دقت نکنید اسم رو قشنگ دقت کنید
        مثال بنده اسمم reddead1372 است اما هک شده ی من reddeadI372 است.
        بجای ۱ رفته I گذاشته.
        از مدیران سایت تقاضاا میکنم این افراد رو بن کنن .
        و سردسته ی اینا امین برقزدگانه که باتمام وجود سوخته :rotfl:
        مردانه بچه است و سربه سرش نمیزارم گناه داره اما اون ابروی سایت رو داره میبره

  • بازی ریج و ولفن اشتاین را بازی کردم . واقعا ضعف های دهشتناکی دارند.
    وقتی شرکتی در صنعت بازی سازی تصمیم می گیره کار تولیدی ( به معنای سریع وکپی کاری) بسازه مطمئن باشید چنین پایانی حتمی.
    ریج ۲ ضعف های مشهودی در ضمینه ریسینگ و داستان و بعضا گیم پلی داشت . البته گان پلی بازی بدک نبود.
    بازی ولفن اشتاین هم که انباشتی از ضعف های مشهود بود. حتی گان پلی درست و درمونی هم نداشت.

    • mehrdadPS گفت:

      دستتون درد نکنه آقای مقدم
      واقعا در مقبل بهترین ها این واجب بود مرسی :yes:

      راستی دوستانی که PS4 دارن ghost of tsushima یه تم داینامیک خیلی توپ داده سریع برین بگیرینش
      تو PSN تون بر حسب ریجن کد رو بزنین

      Americas: BEFB-AMNR-R4F6
      Europe/AU/NZ/Russia/Middle East/Africa/India: 38BE-G6N8-L93A
      Japan: N4TK-59NH-2LH3
      Korea: EM56-NTNC-EHX8
      Rest of Asia: DHLN-HANF-F6LH

      sekiro هم یه تم باحال داده رایگانه اینم اسمش هم
      Sekiro™️: Shadows Die Twice – Holiday Dynamic Theme
      اینه

  • UNESISM گفت:

    خود کنترا هم مثل خیلی از پلیرهای قدیمی‌اش، باید بازنشسته شود.
    قسمت دوم حرفت محمد جان به مذاقم خوش نیومد دوست دارم در موردش صحبت کنیدمطمعنم دلیل محکمه پسندی داری

    • نسخه‌های اولیه کنترا به کنار. از کنترا ۲۰۰۲ تا الان تقریبا ۱۸ سال گذشته. خب خیلی از افرادی که ۱۸ سال پیش گیم می‌زدن، الان دیگه وقت نمی‌کنن بازی کنن. منظور بنده همین بوده
      حالا اگه سوء تفاهمی پیش اومده یا بد ذکر شده جمله، عذرخواهی می‌کنم.

      • ST.ranger گفت:

        اونجا که نوشتین دوره چنین بازی های سر امده.نه داداش این دیگه به خود سازنده مربوطه که چه تغییراتی تو بازی انجام بده مثلا من خودم vanguish رو می تونم به عنوان دنباله contra قبول کنم

      • UNESISM گفت:

        نظرت درسته عزیز
        اما نمیدونم‌خود شما چقدر به عنوان یک گیمر جدی هستید در خصوص بحث سن و سال من خودم ۲۷ سالمه و از اولین مدلهای کنسول خانگی که نسل گیمریم شروع شدت تا الان تنها چیزی که عوض شده تو حال و‌احوال گیمریم سلیقمه که زیاد سخت و کم حوصله شده اما اصلا به اینکه از بازی کردن دست بکشم به ذهنم خطور نکرده مطمعنم شما و خیلی از نویسنده های محبوب سایت که از سال اول عضوشم مثل سعید جان اقا بابایی همتون دیگه پیر گیمرید تازشم کلی مو از ماست بازیا میکشید بیرون که کیف میکنم
        موافقم باهات دوره نوستالژی هایی مثل کنترا تمومه و‌کسی توقعه تجدید خاطره یا بازگشتشونو نداره تازشم اینقدر سطح دیدگاه گیمرای قدیمی و امروزی بالا رفته که به سختی می تونند بیاند بالا و‌تو دلشون جا باز کنند مگه اینکه خیلی تغییر اساسی و بروز بدن مثل دووم
        در کل سن و دوره گیمری حتی با ازدواج و‌بچه دارش شدنشون هم روی بازی کردن تاثیر نداره
        فقط زمان کم میاریم که اونم خیالی نیست یجوری تامینش میکنیم که لذتش به کاممون دو‌چندان شه

        • قطعا برای من، شما و خیلی دیگه از دوستانی که الان دارن کامنت‌ها رو مطالعه می‌کنن، اولین اولویت پر کردن اوقات فراغت با بازی کردن هستش. با وجود همه مشغله‌ها و نگرانی‌ها که متاسفانه روز به روز هم بیشتر می‌شه، هنوز هم گیم چیزی هستش که می‌تونیم پای اون مشکلاتمون رو فراموش کنیم. بله حق با شماست، سن و سال نداره. من آدم چهل ساله می‌شناسم که گیم می‌زنه
          اما خیلی‌ها رو هم می‌شناسم که به دلایل مختلف ( مالی، کار و زندگی، ازدواج و … ) نتونستن بازی کردن رو‌ ادامه بدن. توی متنی هم که کپی کردید، اگه دقت کنید از کلمه‌ «خیلی‌ها» استفاده شد. یعنی هنوز هم هستن افرادی که نسخه‌های قدیمی کنترا رو بازی کردن و هنوز هم گیم می‌زنن
          به هر حال، امیدوارم سو تفاهمی پیش نیومده باشه 🙂

    • دقیقا به منم حس بدی دست داد. یعنی چی خب، من از گیمرای قدیمی ام، کانتر رو هم وقتی خیلی جوونتر بودم بازی میکردم، الانم بازی های روز دنیا رو دنبال میکنم و تا جاییکه جیبم اجازه بده بازی میکنم. اخیرا سکیرو رو برای بار دوم تموم کردم.

  • سلام و خسته نباشید خدمت محمد اریا مقدم :yes: :rose: :rose:
    بله درسته تک تک این عناوین چیزی بجز ناامیدی محض نداشتن

  • نسل هشتم با اینکه چندتا از بهترین شوترهای تاریخو داشت اما واقعا از نظر بحث بازی شوتر نا امید کننده ترین نسلیه که دنیا به خودش دیده. دلیل هم زیاده از فورتنایت بگیر تا اون جمله ی معروف که میگه همه ی بازیای دنیا ساخته شدن و دیگه ایده ی جدیدی نیست! ولی بدترین چیز این بود که ۲۰۱۹ تبدیل شد به یکی از بازاریابانه ترین سالهای صنعت گیم که همه چیز فقط با اسم اومد جلو. ریج، ولفنشتاین، کلون اسکوئر از متال گیر و حتی بوردرلندز ۳ که نسخه ی دومش بهترین شوتر زندگیم بود از لحاظ گیم پلی.
    از سمت دیگه حتی زلدا هم که فرانچایز محبوبمه و با احترام به تمام داداشیای پرنسس، ریمیک اویکنینگ به شدت نا امیدم کرد هم وقتی که معرفی شد و هم وقتی که تونستم تجربش کنم. بازی عالیه ها به شدت و از اون چیزاییه که نباید از دست بدید اما به نظر من نبود یه عامل کلیدی درست و حسابی که یه ریمیک تقریبا ۲۰ ساله نیازش داره توی بازی (گرافیک به کنار) وجود نداره و به شخصه معتقدم کسایی که زلدا رو با BOTW میشناسنو یکم فراری میده از بازی.(صرف نظر از اینکه ریمیکه و خیلیا با ریمستر اشتباه میگیرنش و یه نسخه با گرافیک بهتر میدوننش فقطکه البته واسه بازیای نسل هفت صادقه همچین چیزی نه واسه بازیای نسل شیش و خصوصا قبلتر).
    ****************
    یه انتقادیم از گیمفا داشتم که واقعا دیگه همچین مقاله ای نباید دو قسمتی میشد. شاید پستایی مثل بهترین بازی ها و اینا مقاله هایی باشن که به خاطر انتظاراتی که ایجاد میکنن (و سبک و سیاق نویسندشون) چند قسمت بشن اما خب وقتی یه همچین مقاله ای موضوع متفاوتی هم داره یه قسمتیش کنید خب که جذابیتش هم حفظ بشه به خاطر موضوع تقریبا غیر تکراریش.
    و اینکه ورژن موبایل سایت واقعا افتضاح شده میای اسکرول کنی یا تبلیغات میاد یا دستت که به صفحه میخوره میره روی یه پست اشتباهی. یه رسیدگی کنید لطفا ممنون میشم!

    • راجب دو قسمتی شدن مقاله عرض کنم خدمتتون که اولا ممنونم که مشکلاتی که می‌بینین رو ذکر می‌کنین و انتقاداتتون رو علنا بیان می‌کنین.
      ببینید شما برید مقالات ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ و سال ۲۰۱۸ رو مطالعه کنید متوجه می‌‎شین که اونا تک قسمتی هستش. کلا توی این سه سالی که اینجا بودم همین مطلب اولین مطلب دو قسمتی بنده هستش چرا؟ چون واقعا توی یک قسمت طولانی می‌شد و احساس کردم که خواننده کشش خوندن کل مطلب توی یک قسمت رو نداره. اما خب نگران نباشید قسمت بعدی مقاله کمتر از یک هفته بعد منتشر می‌شه 🙂

      • اتفاقا میخواستم به همین هم اشاره کنم که دیگه شما هم بله آقای آریامقدم؟ ولی خب بنا به دلایلی ترجیح دادم داخل اون چرانتز کوچیکه بگم که شما که سبکتون از این چیزا نداشت شما دیگه چرا؟ ضمنا قلم روان و دوست داشتنی شما و موضوع کمتر تکرار شده ی مقاله قطعا جلوی آدامسی شدن مقاله و کش اومدن و خسته کننده شدنشو میگیرن دیگه!

    • fbjg گفت:

      همونطور که نویسنده اشاره کردند ، بازی های لیست صرفا بد نیستند بلکه کم تر از اون حد توقعی که ازشون بوده ظاهر شدند وگرنه به نظرم عنوان rage 2 و ولفنشتاین بازی های خوبی بودند ‌.
      کنترا جدید که یک فاجعه به تمام معنا بود و حیف نام کنترا روی این بازی . یه چیز جالب اینکه بازی رو PC منتشر شده که حتی از کیبورد هم پشتیبانی نمیکنه!!!! برای تجربه بازی فقط باید از کنترلر استفاده کرد !!! دیگه خودتون ادامه مطلب رو بگیرید
      Left alive که سعی میکرد به چسبوندن خودش به متال گیر و گفتن اینکه اره من قراره واستون متال گیر جدید بشم و… خودش رو بزرگ جلوه بده که رسما خراب کرد . به قول نویسنده که سخت میشه یه نکته مثبت پیدا کرد تو بازی
      Jump force که فقط حیف شد . بازی پتانسیل بالایی داشت و میتونست راحت به یه بازی عالی تبدیل بشه بخصوص با وجود شخصیت های انیمه ایش که طرفدارانشون ( مثل خودم ) رو راحت سمت خودش بکشه . ولی حیف که از این پتانسیل به خوبی استفاده نکرد ولی در کل تجربه بدی نبود
      Wolfeinstein the young blood هم که نشون میده لازم نیست تو هر بازی ای بزور المان های نقش افرینی چپوند . بازی در کل تجربه ای خوب هستش ولی قطعا در مقابل نسخه های قبلی یک بازی متوسط به حساب میاد اما همچنان میتونه راضی تون کنه ( حداقل منو راضی کرد )
      Rage 2 انصافا بازی خوبیه خودم نزدیک ۵۰ ساعت بازیش کردم و ازش کلی لذت بردم ولی کل ارزش بازی به همون یک دوره و قطعا دلتون نمیاد بعدا دوباره بازیش کنید . بازی یه تجربه یه بار مصرفه . درسته تونسته ۵۰ ساعت سرگرمم کنه ولی واقیعتش همینه . واسه یک دور تجربه عالیه و واقعا سرگرمتون میکنه

  • Ellis.redmondy گفت:

    بزودی در برترین سرویس دنیا ریج ۲ رو بازی میکنم…گیم پلی هاش دیدم خوب بود..باید گیمر خودش پلی بده تا نظرشو بده
    بقیه هم بازی نکردم اصلا برای ایکس باکس نیومده اون دوتا که کسی بخواد بازی کندش :razzmad:

  • AMIN-SCORPION گفت:

    داداش Left Alive تو استور الان ۶۰ دلاره نه ۲۰٫

  • Milidante گفت:

    نه تنها بهت حمله نمى کنم خیلیم از واقع بینیت خوشم اومد در مورد rage 2. جالبه منتقدى از گیمفا که نقد بازى رو نوشته بود چنان از بازى تعریف کرد که من فرداش بازى رو گرفتم و تقریبا بعد از ۴-۵ ساعت بازى کردن فقط افسوس لحظاتى رو خوردم که واسه داناود دیتاى پرحجم بازى صبر کردم و کلى از خودم عذر خواهى کردم!

  • AmirtheGRB گفت:

    انصافن ریج ۲ بیشتر از لفت الایو پایین تر از توقع عمل کرد؟ :-/ :-/ :-/

    • Yunes گفت:

      آره بنظر منم نباید پایین تر از لفت الایو باشه.
      بازی rage تو ارائه یه گیمپلی سریع و خوب موفق بوده و گان پلی عالی داره ولی بزرگترین ضعفش تکراری شدن مراحل اصلی و فرعی و داشتن یه داستان کلیشه ای و ساده هست
      در کل بازی نیست که بخوای دو بار تجربش کنی

  • ERFAN103079 گفت:

    آشغال ترین بازی که تو این نسل بازیش کردم homefront revolutionروز انتشار گرفتمش با چه قیمت مفت و چه ذوقی ۳ ساعت راه تا خونه رو تحمل کردم همونجا قسم خوردم دیگه از این سری حمایت نمیکنم ولی یک هفته بعدش حالم اومد سرجاش چون خبر اومده بود که شرکتش از ضربه ایی که از بازی خورده کارش به فروش موس و کیبورد افتاده برا یک ریال بودجه 😐

  • Vito Scaletta گفت:

    دم آقای آقا بابایی گرم یه مقاله جذاب دیگه قلم بسیار شیوایی دارین
    به نظرم بدتر از همه anthem بود که بعد از اندرومدا یه بزرگ دیگه بود برای ea مخصوصاً تمام آنلاین بودنش
    Death stranding یا بقول دوستان walking simulator 2019 هم برای من شخصا و شاید بعضیا خیلی ناامید کننده و یجورایی غیر قابل بازی بود خیلی خسته کننده بود و در حد اون هایپ بزرگی که دو سه سال کوجیما ادامه داد نبود میدونم که سلیقه ایه ولی توقع بیشتری داشتم مخصوصاً گیمپلی

  • امیدوارم دیز گانو تو لیست نزارین چون خدایی بحثش با بقیه بازیای ۲۰۱۹ جداس بعدشم دیز گان با اون داستان سراییش انصافا نمیتونه ناامیید کننده باشه ( الان دیز گانو میزارن رتبه اول 😐 )

    • kaneki Ken گفت:

      داداش قبول کن دیزگان واقعا نا امید کرد!دلیل نمیشه بازی بدی باشه ولی بازی بدی نبودن به معنی نا امید کردن طرفدارا نیس بعنوان مثال شما رزیدنت اویل ۵ و ۶ رو درنظر بگیر اینا بعنوان یک بازی واقعا عالی و سرگرم کنندن ولی با این حال طرفدارارو ناامید کردن هیچ ربطی هم نه به داستان و گیم پلی و گرافیک نداره بازی اون چیزی که طرفدارا میخواستن نبود

      • Mr Hill93 گفت:

        kaneki Ken
        واجبه شر بگی وقتی بازیش نکردی ؟ دیزگان هیچکس و ناامید نکرد تنها مشکلش باگ های روز عرضه بود ک تو طول ۸۰ ساعت پلی تایمم فقط یکی دوتا باگ دیدم که اون قدرا هم چیزی نبود ک گندش کنن میگم هیچکس و ناامید نکرد برا اینکه فروشش همه چی و ثابت میکنه همینطور دی ال سی های رایگانی ک برا بازی اومد به شدت عالی بودن الکی از طرف طرفدارا صحبت نکن همه ام راضی بودن ی نگاه به یوزر اسکوش بنداز

  • WITCHFIRE گفت:

    فعلا از بین بازی های ۲۰۱۹ فقط re2و dmc5وcontrolوcode veinوstar wars jediرو بازی کردم ولی سال ۲۰۱۹یه سال خیلی خوب بر من pcفن بود چون heavy rain برایpcاومد و تونستم بازیش کنم و تبدیل شد به بهترین بازی عمرم(درکنارmgs3)

  • آقای مقدم با یانگبلاد مخالفم. به نظرم بازی خوبی بود و این نکته هم در نظر بگیرید که بازی ۳۰دلار بود.
    و این که رتبه اول باید به Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint برسه .

  • mo1234 گفت:

    ببخشید rage 2 کجاش نا امید کننده بود ؟؟ واقعا بازی قشنگی بود و باهاش خیلی حال کردم

  • خیلی خیلی ممنونم اقای مقدم عزیز بخاطر این مقاله بسیار جذاب
    البته بیشتر بازی های لیست از نمایش هاشون هم معلوم بود چیزی بارشون نیست
    در مورد بازی هایی مثل rage 2 و young blood بگم درسته بازی های ضعیفی بودن و اونطور که باید نبودن در حد اسمشون و کلا اونطوری که انتظار میرفت ولی کلا تجربه های خوبی بودن اینطور نیست
    بازی ای مثل left alive که حسابی گندکاری کرد
    منتظر قسمت دومم

  • Max.level گفت:

    ریج ۲ رو والا من خیلی باهاش حال کردم حالا هر کس نظری داره قطعا ضعیف های زیادی در برخی بخش ها داشته اما تجربه کلی بازی برای من خیلی لذت بهش بود و شخصا نا امید کننده نمیدونمش، یانگبلاد هم نسبت به نسخه ۲ واقعا ضعیف عمل کرد اما بازم با این حال تجربش خالی از لطف نبود :yes: :yes:
    ممنون بابت مقاله

  • Mgs4 گفت:

    ولفنشتان متوسط بود به نظرم میتونست تو لیست نباشه

  • Old_Gamers گفت:

    انتقادی به شما ندارم اقای محمد اریا مقدم . منظورم سیاست تعریف و تمجید در سایت هست که نا امید کننده هستش و بالاجبار شما هم مجبور به پیروی هستید . منتقدان مینویسن فلان بازی پر از ایراد است و ایرادات رو هم میگن و در اخر هم میگن البته فکر نکنید بازی بد هست و حتما تجربه کنید . و گیمرها هم میخرن و پشیمون میشن از اینکه اعتماد کردن واقعا ارزش فروش ۴ تا بازی از اعتبار و مقبولیت یک سایت بالاتره ؟؟ لطفا این کامنت رو هم مثل قبلی منتشر نکنید چون برای جنابعالی نوشتم .

  • خسته نباشید آریامقدم عزیز…مقاله ی خوبی بود…بنده تا به الان از این پنج بازی که معرفی کردید موفق نشدم هیچکدومو تجربه کنم…ولی دوتاشون تو برنامم هستن و امیدوارم حداقل بنده رو راضی بکنن چون عناوین قبلیشون مفرح بودن و کشش لازمو ایجاد میکردن…موفق باشید

  • اسپم

    بنده تازه گیمر شدم (حدود ۱ سال) ۱۲ سال دارم . و فعلا هیچ کدوم از بازی های نسل ۸ رو بازی نکردم . میخوام از نسل ۷ شروع کنم
    شاهکار های زیادی رو دوست دارم تجربه کنم . به تازگی بازی Far Cry 3 رو تموم کردم و به جرعت میتونم بگم پر از صحنه های شکه کننده بود برای مثال جایی که سم میمیره . میبینید رایلی زنده است . دنیل سیترا رو میکشه . گرنت میمره . بازی بعد از نیمه اول نسبتا سخت شد و تقریبا ۲۰ بار جیسون رو به کشتن دادم 😀 . بازیش خیلی قشنگ بود.

    • سلام گیمر شدنت و ورودت به گیمفا رو تبریک میگم پس تو این دو نسل ۷و۸ انقدر میتونی کیف کنی که حد و حساب نداره. بهت پیشنهاد میدم مقالات سایت نقد و بررسی ها یا مقالاتی که شماره دارن و بازی ها رو داخلش با عنوان های مختلف شماره گذاری کردن و مثلا عناوین انحصاری برتر سونی یا شبیه به این و همینطور نقد های ویدیویی و متنی سعید آقابابایی عزیز و یا نویسنده های دیگه مثل مصطفی زاهدی یا محمد آریا مقدم یا آریا مقدم و بقیه نویسنده های دوست داشتنی گیم فارو مطالعه و مشاهده کنی و برای شروع بهت پیشنهاد میدم حتما از مقالات سعید آقابابایی عزیز و ویدیوهاش شروع کنی البته مجله های دیجیتالی گیمفا رو هم فراموش نکن
      https://gamefa.com/author/saeed-aghababaee/
      این لینک آرشیو مطالب مربوط به سعید آقابابایی هستش. امیدوارم هربازی که دوست داشته باشی بتونی تجربه کنی.موفق باشی.

    • Reason گفت:

      اگر از نسل ۷ میخوای شروع کنی از نظر من با سری بتمن آرکام شروع کن، اگر بعد از اون توصیه میکنم رد دد رو بازی کنی، بعد سه تا آنچارتد رو بازی کن، بعد سری کال آف مادرن وارفر و بلک آپس۱ رو بازی کن، سه گانه‌ی god of war رو برای سن شما زیاد توصیه نمیکنم اما در هر حال تجربش واجبه، سه گانه‌ی هیلو رو حتما اگر تونستی بازی کن،سری metal gear رو حتما بازی کن از همون نسخه اول، در نهایت سه گانه‌ی شاهکار بایوشاک و اسکاریم و last of us رو توصیه میکنم بازی کنی.
      بازی های دیگه‌ای که به شدت مورد علاقمه و میتونم توصیه کنم سری rayman,little big planet هستن.

      • Unassuming_gamer
        ممنون از نظرت و ریمن و سری ارکام (به خصوص ارکام سیتی) و رد دد و مادرن وارفر و هر ۳ تا بلک اپس همچنین متال گیر گراند زیرو و به خصوص بایوشاک اینفینیت رو بازی کردم . با اسکایریم لست اف اس وانچارتد هم زندگی کردم . گاد اف وار ۳ رو هم تا جایی رفتم که هرکول رو میکشه بعدش با یه صحنه ای مواجه شدم که منجر به حذف شدن بازی شد :idk:
        شاهکار های دیگه ایمانند دیسانرد و کالاف ادونس وارفر رو هم بازی کردم
        فارکرای ۳ رو هم هیچ وقت نمیتونم فراموش کنم بازی لحظات (به خصوص جایی که سم مرد ) داشتم از استرس سکته میکردم.
        از فارکرای ۴ هم خیلی بدم اومد . سری بوردرلندس هم فراموش نشه.

          • Reason گفت:

            نه ولی توصیه‌ی من اینه که هیچکس قبل از بازی کردن سه گانه سراغ نسخه چهارم نره
            سه گانه از لحاظ مفاهیم فلسفی و داستان کریتوس به شدت قویه و بدون درک عمیق از سه گانه بنظرم گاد جدید رو نمیشه خوب درک کرد
            اینکه بایوشاک اینفینیت رو بازی کردی باعث خوشحالیه، معمولا هم سن و سالای شما این روزا قدر چنین شاهکارهایی رو نمیدونن
            اگر حوصلت میکشه ۴تا mgs اول رو هم بازی کن پشیمون نمیشی

  • Mikasa گفت:

    anthem
    death stranding
    crackdown 3
    days gone
    Google stadia

  • در قیاس ولفنشتاین گفتین که،مگه میشه عاشق ماکروسافت باشین ولی؟سونی رو هم تحسین کنین؟
    بله دقیقا میشه…اتفاقا اگر نشه اشتباهه….
    اگر کسی عاشق یک پلتفرم باشه،و برتری های پلتفرم دیگه رو تحسین نکنه نشون میده که از منطق دوره و فقط متعصبانه از پلتفرم محبوبش طرفداری میکنه

    • از کلمه «مگه» استفاده نشده. از کلمه «اگه» استفاده کردم. از نظر معنایی این دو تا کلمه تفاوت ایجاد می‌کنن توی یک جمله
      کاملا باهاتون موافق هستم و امیدوارم که روزی برسه که هر گیمری، بدون توجه به برند و لوگو، از بازی کردن لذت ببره 🙂

  • Mr.Game گفت:

    Wolfenstein: Youngblood آبکی و ناامید کنند بود
    Left Alive هم افتضاح
    Contra: Rogue Corps که اصلا نباید ساخته میشد

  • TekkenGod گفت:

    اولین بازی که با موزیک خفن و کیفیت بصری بالاش ذهنمو شدید درگیر کرده بود کنترا بود. البته نسخه اولیه. کنترا، سوپر کنترا و کنترا فورس رو روی فمیکام بازی کردم. کنترا هارد کورپس رو سگا. کنترا ادونچر روی پلی وان. نیو کنترا روی پلی ۲٫ بین این نسخه ها بی شک نسخه اولیه بهترین بوده و از نسخه پلی وان هم من خوشم اومد. بقیه رو حال نکردم باهاشون. این نسخه جدیده هم از قبل انتشار با تیزرش معلوم بود آشغالی بیش نیست. از این لیست فقط از جامپ فورس انتظار بیشتری داشتم.

  • sasuto گفت:

    یعنی اگه توی بخش دوم اسمی از DS بیاد واقعا ازتون ناامید میشم

  • واقعا انتظار زیاد کار دست ادم میده.نمونه بارز اینکه من این هم صبر کردم که از شهریور تااذر امسال بشینمbeordeland3.need for speed.sniperوبازیهایی۲۰۱۹بازی کنم حالا خوشحال از اینکه بالاخره انتظار به پایان رسید و منم میتونم تجربه کنم بازیها نیم دوم۲۰۱۹ غافل از اینکه نصاب بازی کارش رو درست انجام نمیده و بجای اینکه لیست بلند بالایی منو بریزه ۴تا بازیها نیست که مهم هاbordelands,need for اقا۶تا بازی تحویل من داده و بازی که در لیست من نیست بنامmonestr huntr,اون رو با عرض پوزش از دوستدارن این بازی پاک کردم همونجا، حالا خوش نمیاد بازیهایی دیگه که فقط قصدم خالی نباشه هارد لیست کردم البته به جزcall ofکه اولویت۲بوده ولی همونcall of هم حسی ندارم زیاد بازی کنم چون اولویت اولم نیست یعنیbordelandsطرفم گفت دوباره اگه کنسولی امدم خبر میدم بیاری و الان۲هفته میگذره از این داستان، کی خبر بده معلوم نیست و ضد حال بدی خوردیم. اینم از انتظار بیش از حد از یک بازی 😥

  • majidam گفت:

    بهترین باازی سال ۲۰۱۹ از دیدگاه من Star Wars Jedi: Fallen Order این هست

  • omidcraft گفت:

    زیر عکس rage 2 مدمکس رو نوشتید مکس مکس :دی

توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا
توقعات بالا کار دستتان می‌دهد | نگاهی به ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ ( بخش اول ) - گیمفا