اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا

اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations

بهزاد شعبانی
۱۲:۳۹ ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا

خوب یا بد، آخرین قسمت از سری بازی های Resident Evil، یعنی قسمت ششم آن دچار برخی تغییرات محوری شده بود که مورد استقبال همگان واقع نشد. اما عنوان Revelations به ریشه های این بازی بازگشته و با افشاسازی برخی دیگر از گره های داستانی اقامتگاه شیطان، ارمغانی بی نظیر برای طرفداران این عنوان خواهد بود.

نام: Resident Evil: Revelations

سازنده: CAPCOM

ناشر: CAPCOM

سبک: Survival Horror (ترس و بقا)

پلتفرم: PC / X360 / PS3 / Wii U (سال گذشته برای ۳DS منتشر شده)

تاریخ انتشار: ۲۱ / MAY / 2013

Pegi: 16

resident evil revelations

بازگشت به ریشه ها…..

جمله ای که بار ها و بارها آن را شنیده ایم، جمله ای که دور شدن بازی ها از اصالتشان را خبر می دهد، جمله ای که بازیبازان قدیمی را به تاکید بر آن واداشته.

پس از قسمت پنجم سری بازی های رزیدنت ایول بود که داد بازیبازان در آمد و چندان استقبالی از آن به عمل نیاوردند. عنوانی که با از بین بردن تاریکی و کاهش معماهای چالش برانگیز و احترام گذاشته به این IP، عامل این انتقادات شد. اما عرضه Resident Evil: Revelations برروی پلتفرم پرطرفدار ۳DS با گرافیکی چشم نواز و شگفت انگیز نسبت به این کنسول، توانست پاسخ مثبتی به برخی از این انتقادات بدهد تا RE6 بیش از پیش مورد انتظار واقع شود. قسمت ششم، با بازگرداندن تاریکی و raccon city، در همین راستا حرکت کرد اما افزایش چشمگیر اکشن بازی، باعث شد تا خیلی ها این قسمت را خاتم موفقیت های RE بدانند. اما با وجود نمرات فاجعه بار، رسانه های تحلیلی معتبری چون GameInformer، به تحسین این بازی پرداختند.

عرضه RE: Revelations برای چهار پلتفرم رایج و محبوب، سعی در آن دارد تا بازیبازها را با این IP آشتی دهد که نمرات و تحسین های این عنوان به هنگام عرضه اش برای ۳DS نوید وصال کپکام به خواسته اش را می دهد.

لازم بذکر است که این بازی ژانویه سال گذشته برای Nintendo 3DS عرضه شد و در نخستین سالگرد عرضه ی این بازی، خبر از نشر این عنوان برای پلتفرم های مذکور توسط کپکام، به تایید رسید.

کشتی شیطانی

داستان بازی، وقایع میان قسمت های چهارم و پنجم سری بازی های RE را روایت می کند. در سال ۲۰۰۵، یک گروه تروریستی منحل شده با دستیابی به یک ویروس به نام T-Abyss، جزیره ی از دست رفته شان را خواهان هستند. به عبارتی دیگر، این گروه تروریستی تجدید شده که ال ولترو (El – Veltro) نام دارد، عدم پخش ویروس معهود را مورد معامله با یک جزیره قرار داده اند. در همین راستا و جهت یکی از زیباترین و نامدار ترین کشتی های مسافربری که عازم جزیره ی تراگریجیا واقع در کشور ایتالیا است، را به این ویروس آلوده می کند و فاجعه ای دیگر را به وجود می آورد. BSAA کرایس ردفیلد (Chris Redfield) و جسیکا شراوات (Jessica Sherawat) را جهت رفع برخی از مشکلات بوجود آمده توسط گروه ولترو به مقصد مد نظر اعزام می کند. نتیجه ی این تصمیم، ناپدید شدن این دو نفر است. در این راستا، جیل ولنتاین (Jill Valentine) و لوچیانی پارکر (Luciani Parker) برای جستجوی کریس و جسیکا اعزام می شوند. در ادامه این دو نفر از کشتی آلوده که Zenobia Queen نام دارد، سر در می آورند.

در جهت پروژه ی خرابکاری های ال ولترو، گروهی دیگر که FBC نام دارد، دو تن اعضای خود به نام های ریموند وستر (Raymond Vester) و همکارش مورگان را به انجام ماموریتی در این راستا، وادار می کند. حضور این گروه در این بازی سعی در افزایش گره های داستانی RE: Revelations دارد تا شاهد داستانی تک خطی نباشیم.

مراحل بازی نیز در ۱۲ اپیزود روایت می شود و مانند عناوین محبوبی چون Alan Wake، پس از اتمام هر قسمت شاهد روایت خلاصه ای از داستان بازی خواهیم بود. گفتنی است که کنترل سه شخصیت اصلی تعبیه شده در بازی، همانند قسمت ششم آن، از سه کمپین جداگانه متشکل نیست و همچون خیلی دیگر از عناوین چون CoD، تغییر بُعد مراحل و شخصیت بازی، به انتخاب خود بازی صورت می گیرد تا برای اتمام بازی و رسیدن به پایان داستان، انگیزه ی بیشتری داشته باشید.

resident evil revelations

Resident Evil: Revelations

بازگشت غرور آمیز

همانطور که پیش از این اذعان شد، یکی از وظایف سنگینی که بر دوش RE: Revelations گذارده شده است، به دست آوردن توجه و تحسین دوباره ی هواداران به این IP است. به همین دلیل بایست پس از یک سال، به گیم پلی کلاسیک به سبک رزیدنت ایول، سلامی دوباره داشته باشید؛ البته منظور از کلاسیک اسلحه های کُند قسمت های اول و دوم نیست اما بازگشت معما ها و سیستم ایست، شلیک، حرکت به این بازی، شما را تشویق به این اقدام می کند.

یکی از چاره هایی که سازندگان جهت افزون ترس برای Revelations گرفته اند، دادن قدرت بیشتری به محوریت سلاح سرد و نبرد های نزدیک است. چرا که قدرت اسلحه ها در مقابل اکثر هیولا ها تنها ضربه ای تهی به حساب می آیند؛ به خصوص اگر از فاصله ای دور تیراندازی کنید. گفته شده که تنوع اسلحه ها نسبت به نسخه ۳DS افزایش یافته و بایست در انتظار تنوعی دلچسب در این زمینه باشیم. همانند همیشه سیستم ارتقا اسلحه در بازی گنجانده شده و سازندگان و نقد های این عنوان بر آن تاکید داشته اند که وسعت این بازی با توجه به روند گیم پلی بازی کافی است و احترامات سبک این عنوان را به جا آورده است. سیستم نشانه گیری باز هم به لطف یک لیزر قرمز انجام اما با تفاوتی که توقعش را نداشتیم؛ چرا که علیرغم زاویه دید بازی که سوم شخص است، در حالت زوم و نشانه گیری زاویه دید به صورت اول شخص متغیر می شود؛ سیستمی که برای هواداران سری بازی های Metal Gear Solid آشنا است. البته این سیستم در نسخه ۳DS این بازی موجود بود و هنوز خبری از کپکام در باب حضور یا عدم حضور این زوایه دید در نسخه جدید Revelations منتشر نشده است.

لازم بذکر است که قابلیت جای خالی دادن نیز در بازی گنجانده شده است تا در تعادل اکشن و ترس، کمی دیگر کفه ی اکشن سنگین تر شود.

به جای آن زامبی های احمق این بار بااین موجودات ترسناک تر می جنگید

به جای آن زامبی های احمق، این بار بااین موجودات ترسناک تر می جنگید

راهروهای تنگ و تاریک، اصطلاحی محبوب برای هواداران رزیدنت که موجب شده تا Revelations محبوب این دسته از بازیبازها واقع شود. چرا که از بخش اعظم گیم پلی ۸ ساعته ی این بازی، در کشتی زنوبیا رخ می دهد. کشتی مورد یک حمله تروریستی-ویروسی واقع شده و تاریکی مطلق بر آن حکمفرما است.ساختار یک کشتی مسافربری نیز کاملا برایتان واضح است، راهرو های فراوان و اتاق های تنگ و تاریک. انتخاب چنین مکانی برای رخ دادن وقایع بازی از سوی سازندگان پتانسیل خوبی برای ترسیدن را به بازی القا کرده. در همین جهت است که به هنگام مشاهده شدن توسط یک موجود آلوده به T-Abyss، جز مقابله با آن چاره ی دیگری ندارید. همچنین این محل های تنگ و تاریک به شما امکان دادن محوریت بیشتری به سلاح سرد را می دهد.

دشمنان جدیدی هم به بازی اضافه شده اند که از معروف ترین آن ها می توان به Ooze ها اشاره داشت. هیولاهایی که تیر سلاح های گرم شما اثر چندانی بر روند حرکت آن ها و سلامتی شان ندارد. هانتر ها را هم باری دیگر در این قسمت ملاقات خواهید کرد اما آنان نیز، به نوعی قابلیت محو شدن دست یافته اند. حرکت سریع این موجودات ضمن غیب شدنشان، قطعا یک دردسر بزرگ و چالشی دردسرزا برای شما خواهد بود. یک موجود مایع مانند نیز به این قسمت اضافه شده که دنبال کردن مانور های آنان، زحمت زیادی را متحمل شما می کند. مراحل دکمه زنی نیز بازهم حضور خواهند یافت. همچنین، برخی مراحل بر مبنای دویدن و فرار است که پیش از این در این سری بازی مورد استقبال واقع شده اند. bossfight های بازی را هم که در این قسمت چندان تعریف عظیمی ندارند را یادآور می شوم.

یکی از باس فایت ها

یکی از باس فایت ها

اما یکی از ریشه های سری بازی های Resident Evil، معما ها و پازل های به خصوص آن است چرا که نوعی ترس چاشنی آن شده است. در این قسمت باری دیگر شاهد حاکمیت معما ها خواهیم. پس با ذهنی آزاد و حوصله ای مملو پای Revelations بنشینید تا درجه سختی این بازی و پازل هایش، بانی آزار شما نشوند.

یکی از مکانیک های جدیدی که به بازی اضافه شده است، دستگاهی به نام جنسیس (Genesis) است که به موجب آن می توانید یک اسکن کامل در محیط اطراف خود، تا شعاعی تعریف شده داشته باشید و مشاهده هانترهای غیب شده، آیتم ها موثر در روند گیم پلی برای شما ممکن می شود. اما اصلی ترین بخشی که این دستگاه بر آن موثر است، حل معماهای بازی است که به لطف جنسیس حال و هوای دیگری پیدا کرده اند. همچنین یک دستگاه پرتوزا نیز در بازی تعبیه شده که به یاری آن می توانید تا برای مدتی کوتاه، حواس موجودات کریه این بازی را پرت کنید.

پس از اتمام بازی نیز می توانید به انجام بخش Raid بپردازید. در Raid Mode هدف شما تنها گذشتن از سیل عظیمی از دشمنانتان است و با تعداد ضرباتی که به آن ها وارد می سازید، مفتخر به دریافت امتیاز می شوید.

آنطور که پیداست، بازگشت به ریشه ها در گیم پلی RE: Revelations صدق می کند.

اسکن به سبک جنسیس

اسکن به سبک جنسیس

نور، صدا، تصویر، اکشن!

گرافیک این بازی در کنسول Nintendo 3DS آنقدر چشم نواز بود که خیلی ها را به تعجب از قدرت این کنسول واداشت. البته تضمینی وجود ندارد تا همین تحسین ها، شامل حال نسخه جدید این بازی نیز بشود. چرا که بازی با بهره گیری موتور گرافیکی MT Framework ساخته می شود. همان انجینی که در قسمت های قبل  Lost Planet مورد استفاده واقع شد و قدرتش چندان سازگار با انجین های امروزی نیست. سازندگان نسخه چهار پلتفرمی این بازی را با HD سازی تمام بافت ها عرضه خواهند کرد. بحث نورپردازی هم با تکیه بر تصاویر و تریلرهای بازی و نسخه ۳DS  آن، واقعا بی نظیر و چشم نواز هستند و الحق که تحسین برانگیز می باشند.

صداگذاری بازی هم در این قسمت نقش خود را خوب ایفا می کند. البته طراحی محیط ها آنقدر خوب هستند که توجه چندانی را به صداگذاری وا نمی دارد.

راهرو های تنگ و تاریک و لیزر قرمز

راهرو های تنگ و تاریک و لیزر قرمز!

بازگشت به ریشه ها….

جمله که ای مبنای و پایه ی RE: Revelations می باشد. جمله ای که عامل انتشار نسخه HD شده ی Revelations برای چهار پلتفرم رایج دیگر شده، جمله ای که باعث می شود تا بی صبرانه در انتظار خرداد ۹۲ و تجربه ی Resident Evil: Revelations باشیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا
اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اقامتگاه آشکار | پیش نمایش Resident Evil: Revelations - گیمفا