جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

استودیو Bungie, به واسطه ساخت و توسعه نسخه های مختلفی از فرانچایز فوق العاده نام آشنای دنیای گیم یعنی Halo, به مقبولیت بسیار قابل توجه ای در میان مخاطبان جهانی دست پیدا کرده بود. روایت جذاب  داستانی نسخه های مختلف سری هیلو، خصوصا نسخه دوم، نسخه سوم و Reach, در کنار گان پلی جذاب و استاندارد و بخش چند نفره سرگرم کننده، همگی دست به دست هم دادند تا شاهد موفقیت های گسترده فرانچایز Halo در نسل ششم و هفتم باشیم. اما پس از آنکه بانجی دیگر وظیفه ساخت نسخه های جدید هیلو را بر عهده نداشت، بسیاری کنجکاو بودند که پروژه آینده ی این استودیو چه عنوانی و در چه سبکی خواهد بود‌. در نهایت این افراد جواب سوال خود را به خوبی گرفتند، چرا که پروژه جدید استودیو Bungie, عنوان تمام آنلاین FPS ای بود با اتمسفر مشابه سری هیلو. عنوانی به نام Destiny که در سال ۲۰۱۴ به صورت رسمی عرضه شد. در پنج روز بعد از عرضه، این عنوان موفق به فروش بیش از ۳۲۰ میلیون دلاری در سرتاسر جهان شد که موفقیت فوق العاده ای برای بانجی، و ناشر بازی کمپانی Activision به شمار می رفت. گیم پلی جذاب، محتوای قابل قبول، طراحی هنری چشم نواز و طراحی سرگرم کننده بخش چند نفره نقاط قوت Destiny به شمار می رفتند در حالی که منتقدان و مخاطبان عموما از داستان و روایت بازی رضایت چندانی نداشتند. با این وجود Destiny به فروش فوق العاده خود ادامه داد و یک سال و نیم پس از عرضه، به آمار ۱۵ میلیون بازیباز دست یافت. در این زمان نیز بانجی به صورت مداوم بسته های الحاقی مختلفی را برای بازی عرضه می کرد تا مخاطبان از لحاظ محتوا احساس کمبود نکنند.
پس از موفقیت قابل توجه Destiny, کم کم شایعاتی مبنی بر ساخت و عرضه نسخه دوم به گوش می رسید که نهایتا این شایعات رنگ واقعیت به خود گرفته، و شاهد عرضه عنوان Destiny 2 در سال ۲۰۱۷ بودیم. عنوانی که مانند نسخه اول با اقبال و رضایت کلی منتقدان همراه بوده و موفق به کسب متای ۸۵ شد. پیشرفت های قابل توجه به نسخه اول و همچنین روایت حذاب داستان برخلاف نسخه اول از جمله مهم ترین نقاط قوت بازی از دید منتقدان به شمار می آمدند. به مانند Destiny, این عنوان نیز از حیث گیم پلی بسیار مورد قبول و رضایت منتقدان و مخاطبان قرار گرفته و عملکرد فوق العاده ای از خود به جای گذاشت.
اما به دلیل حضور Activision به عنوان ناشر و همچنین تلاش های استودیو بانجی برای حمایت و پشتیبانی مداوم از Destiny2، از زمان عرضه تا به امروز شاهد بسته های الحاقی بزرگ و کوچک مختلفی برای این عنوان بوده ایم که البته همگی آنها قیمت قابل توجه ای نیز به خود می دیدند. حال امروز در این مقاله به صورت کلی به نقد و بررسی بسته های الحاقی گوناگون عنوان Destiny 2 خواهیم پرداخت. پس با من و گیمفا همراه باشید…

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

چه هنگام سفر به سیاره عطارد در قالب بسته الحاقی Curse of Osiris, و یا در قالب بسته الحاقی Warmind که به مریخ سفر می کنیم طراحی هنری چشم نواز بازی نکته بسیار قابل توجهی به شمار می آید. البته متاسفانه اکثر اوقات به علت استفاده از طیف رنگ محدود شاهد محیط های تکراری و مشابه با آنچه که بارها دیده ایم نیز بودیم.

بررسی بسته الحاقی Curse of Osiris
همانطور که احتمالا از نام DLC خدس زده اید، داستان و اتفاقات این بسته الحاقی پیرامون شخصیتی است به نام Osiris. اگر با داستان نسخه اول Destiny آشنایی داشته باشید، می دانید که Osiris قدرتمند ترین Guardian در بین Warlock ها به شمار آمده و به نوعی استاد Ikora محسوب می شود و بسیاری از نکات و چیزها را به Ikora آموخته است. حال در همچین شرایطی Osiris از Tower اخراج و تبعید شده، و در سیاره عطارد فعالیت های مختلف خود را ادامه می دهد. حال بازیبازان در قامت این بسته الحاقی به سیاره عطارد یا همان Mercury سفر کرده و در نبرد با دشمنانش او را یاری می دهند.
باید اذعان کرد که داستان بازی به لطف وجود المان های سفر در زمان یا همان Time Travel و همچنین برخی اطلاعاتی که در مورد حوادث و شخصیت های Destiny به مخاطبان ارائه می دهد نکات جالبی در بر دارد. اما مشکل این جاست که به علت زمان کوتاه و تعداد کم (شش مرحله) مراحل، پرداخت داستان بسته الحاقی به هیچ وجه نتوانسته است قابل قبول ظاهر شود. در طول مراحل متاسفانه به خوبی امکان پرداخت شخصیت Osiris فراهم نشده و در نتیجه خروجی رفتاری این شخصیت آنچنان باورپذیر نیست. از طرف دیگر به علت زمان بیش از یک حد کوتاه بخش Campaign, مراحل بازی با وجود طراحی هنری چشم نواز، فاقد عمق مناسب بوده و نبرد نهایی نیز آنچنان که باید و شاید طراحی جذابی و مناسبی ندارد. در واقع یا وجود پتانسیل بالای اتفاقات پیرامون شخصیت Osiris, نه خود شخصیت او پرداخت قابل قبولی در طول مراحل داستانی داشته و نه روایت کلی داستان را می توان جذاب در نظر گرفت. در مقایسه با Plot جذاب و با تعلیق بالای خود Destiny 2, باید اذعان کرد بسته الحاقی Curse of Osiris حرف خاصی برای گفتن ندارد.

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

گیم پلی بازی در قالب این بسته های الحاقی همچنان جذابیت، سرعت بالا و سختی خود را حفظ کرده است و‌ همچنان شاهد گیم پلی در زرق و برق و پر از افکت های جذاب به همراه گان پلی عالی هستیم.

اکثر مراحل و زمان بخش Campaign این بسته الحاقی در عطارد جریان دارد. از حیث طراحی یک بار دیگر استودیو بانجی مهارت بالای خود را در طراحی چشم نواز سیارات و مکان های فضایی به رخ کشیده است. اما متأسفانه به دلیل استفاده بیش از حد و همیشگی از دو رنگ زرد و قهوه‌ای (که طبیعی است به علت ساختار و ظاهر عطارد از این دو رنگ به عنوان رنگ غالب در تقریبا تمام محیط ها استفاده شده است) و همچنین مشابه بودن ظاهر این سیاره و محیط های مراحل مربوط به آن به مکان های دیگر در Destiny 2, زیاد شاهد تنوع در بخش محیط مراحل و طراحی مأموریت ها نبوده ایم. شاید بهتر می بود که سازندگان سیاره یا مکان دیگری غیر از عطارد را به عنوان لوکیشن اصلی در نظر می گرفتند تا با استفاده از طیف رنگ وسیع تر، محیط های متفاوتی نسبت به آنچه در Destiny 2 شاهد بودیم خلق کنند.
شاید ناامید کننده ترین نکته Curse of Osiris را باید بخش Strike بازی دانست. در Destiny 2 بخش ها و ماموریت های Strike با وجود آنکه در محیط ها و لوکیشن های تکراری و از قبل استفاده شده در بخش Campaign اتفاق می افتادند، اما دارای دیالوگ ها، مأموریت ها، Objective ها و در نهایت باس های متفاوت و جدیدی بودند که همین مسأله رنگ و بوی جدید به این محیط های تکراری بخشیده بود. اما در اینجا تقریبا Strike را باید تکرار دوباره مراحل داستانی با تغییرات بسیار اندک دانست که به همین دلیل این قسمت از بسته الحاقی ناامید کننده ظاهر شده است. با وجود این مشکلات مختلف، همچنان تجربه بسته الحاقی سرگرم کننده است و می تواند لحظات کوتاه اما سرگرم کننده ای را به ارمغان بیاورد. البته باید در نظر گرفت برای این بسته الحاقی تقریبا کوچک، باید ۲۰ دلار پرداخت کنید که هزینه بسیار زیادی محسوب می شود و صادقانه باید گفت که Curse of Osiris ارزش قیمت خود را به هیچ وجه دارا نیست…

نقاط قوت
طراحی هنری عطارد چشم نواز است-ماموریت های بازی با وجود تعداد کم و زمان کوتاه سرگرم کننده هستند

نقاط ضعف
بخش داستانی ناامید کننده که به واسطه شخصیت پردازی ضعیف Osiris و روایت و پرداخت ناقص عملکرد ضعیفی داشته است-Strike نکته جدیدی برای عرضه ندارد-قیمت این بسته الحاقی با توجه به محتوای موجود به صرفه نیست-طراحی محیط ها تکراری و فاقد تنوع لازم است
امتیاز ۶

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

متاسفانه بانجی دوباره به تغییر کلی طراحی ظاهر دشمنان و عرضه آنها به عنوان دشمن جدید دست زده است به حای اینکه واقعا نوع جدیدی از دشمنان را طراحی کند. البته در Forsaken شاهد یک نوع جدیدی از دشمنان بودیم.

بررسی بسته الحاقی Warmind
در کل روایت داستان در طول بخش Campaign در قسمت های مختلف Destiny 2 به این صورت بوده است که انگیزه و دلیلی کلی برای جنگیدن و‌ کشتن دشمنان به مخاطب داده میشده و بقیه مسائل داستانی در حاشیه گیم پلی و باس فایت ها کمرنگ می شدند. Warmind نیز در این زمینه استثنا نیست. در این بسته الحاقی بازیبازان به مریخ سفر کرده و با Ice Hive که پیش تر در نسخه اول مفصلا با آنها مبارزه داشته این بار دیگر مبارزه خواهند کرد.
تفاوت این Hive ها با Original Hive ها را باید در رنگ دشمنان بازی جست و جو کرد. در واقع بانجی یک بار دیگر تنبلی به خرج داده و به حای طراحی دشمنان جدید و تازه، با تغییر رنگ و ظاهر کلی دشمنان قدیمی، سعی در ارائه دشمنانی جدید داشته است که البته پر واضح است آنچنان در این زمینه موفق ظاهر نشده است. یکی از بزرگ ترین مشکلات این بسته الحاقی و در کل محتویات جدید Destiny 2 همین مسأله تکراری بودن دشمنان است‌. برای مثال یکی از مینی باس های مراحل در Warmind یک Ogre است که ظاهر کاملا با Ogre های قبلی متفاوت است اما در نحوه حمله و جنگیدن کوچک ترین تفاوتی با هم ندارند.
طراحی ظاهری خود مریخ بسیار با طراحی این سیاره در نسخه اول مشابه است و به غیر از برخی تفاوت ها در ساختمان ها و چند مورد کلی دیگر شاهد تفاوت خاصی نیستیم. که اینجا مانند بررسی بسته الحاقی Curse of Osiris باید عدم تنوع در طراحی ظاهری مناطق اشاره کنیم. با این وجود برخلاف Curse of Osiris, بخش Strike ارتباط مکانی و ظاهری با مراحل و لوکیشن های داستانی نداشته و حال و هوای متفاوتی دارند. با این وجود همچنان Objective های موجود در آنها تکراری است.

اما بلاشک جذاب ترین نکته در مورد Warmind, وجود Challenges ها و چالش های هفتگی است که به لطف   وجود باس فایت های متنوع و جدید، قابلیت تکرار بسیار بالایی دارند و می توانند تا زمان قابل توجهی مخاطبان را سرگرم سازند. در واقع این چالش های منظم هفتگی، محتویات بازی پس از اتمام بخش داستانی را برای مخاطبان تا حد مناسبی سرگرم کننده می سازد. در کل به لطف وجود این Challenges ها جذاب، و همچنین در نظر گرفتن این نکته که شاهد فعالیت ها و نکات بیشتری در مریخ نسبت به عطارد هستیم باید گفت بسته الحاقی Warmind با وجود مشکلات مختلف، به مراتب عملکرد بهتری نسبت به بسته الحاقی Curse of Osiris از خود به جای گذاشته است.

نقاط قوت
چالش های جذاب با باس های متنوع-پیشرفت های کلی نسبت به Curse of Osiris

نقاط ضعف
بخش داستانی بسیار کوتاه و مختصر با روایتی نه چندان مناسب-ضعف طراحی Strikes های جدید-قیمت زیاد
۶٫۵

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

برخی از سخت ترین باس های بازی را در این بسته های الحاقی و خصوصا بسته الحاقی Forsaken خواهید یافت.

بررسی بسته الحاقی Forsaken
و اما می رسیم به کامل ترین و جذاب ترین بسته الحاقی عنوان Destiny 2 یعنی Forsaken . بسته الحاقی که به لطف محتوای کامل، داستان قوی و طراحی مراحل متنوع فوق العاده مورد رضایت منتقدان و کاربران این عنوان قرار گرفت. داستان این بسته الحاقی، با کشته شدن شخصیت محبوب Destiny, یعنی Cayde-6 آغاز می گردد. حال در همچین شرایطی بازیبازان در نقش نگهبان و قهرمان به دنبال قاتلان Cayde-6 خواهند گشت و‌ به همین دلیل شاهد داستان و روایتی بسیار شخصی تر و احساسی تر هستیم و این بار انتقام در تار و پود روایت داستان به چشم می خورد. به لطف وجود عنصر انتقام در کنار وظیفه قهرمانانه شخصیت اصلی، شاهد Storyline هایی جذاب و قوی هستیم که به شکلی حرفه ای با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و پرداخت بسیار فوق العاده ای از شخصیت های مختلف Forsaken را کلید می زنند. در واقع به لطف بخش داستانی قوی، هم شاهد Campaign جذابی در Forsaken هستیم و هم تنوع طراحی مراحل از حیث Objective و داستان بسیار راضی کننده است.
در قالب این بسته الحاقی، بازیبازان به دو منطقه Dreaming City و The Tangled Shore سفر می کنند. The Tangled Shore میزبان بسیاری از اهداف اصلی داستانی، و همچنین یکی از دشمنان جدید این بسته الحاقی به نام Skorn است که در واقع Skorn همان Fallen هایی هستند که Ressurect شده اند و به زندگی بازگشته اند. Skorn ها را باید یکی از بهترین نکات موجود در این بسته الحاقی دانست خصوصا از آن جایی که این دشمنان کاملا طراحی جدیدی داشته و خبری از تغییر ظاهر و رنگ دشمنان قدیمی و عرضه آنها به اسم دشمنان جدید نیست که این مسأله خود نکته ای مثبت تلقی می شود. رییس منطقه Tangled Shore نیز خود یک Fallen به نام Spider است. منطقه Dreaming City از لحاظ وسعت و محتوا نسبت به منطقه قبلی کوچک تر و کم تر است اما با این وجود شاهد برخی مراحل جذاب و سرگرم کننده نیز در این منطقه هستیم. لازم به ذکر است که دستیابی به این منطقه پس از انجام Quest هایی خاص امکان پذیر می گردد. در کل چه Dreaming City و چه Tangled Shore فعالیت ها، چالش ها و محتویات جذاب و سرگرم کننده ای را در خود جای داده اند که حتی پس از اتمام بخش داستانی ۶ ساعته Forsaken, بتوانید به انجام کارهای مختلف مشغول شوید و از زمان خود لذت ببرید.

یکی از جذاب ترین ویژگی های اضافه شده در Forsaken, بخش کاملا جدید Gamble است که دو حالت PvP  و PvE را به بهترین شکل ممکن با یکدیگر ترکیب ساخته است. در این بخش اهمیت انتخاب استراتژی درست و همچنین کار تیمی فوق العاده بالاست. در بخش Gamble دو تیم چهارنفره از بازیکنان با یکدیگر رقابت می کنند اما نکته این جاست که این دو تیم با یکدیگر مبارزه نمی کنند بلکه هر تیم جداگانه با دشمنان هوش مصنوعی و کامپیوتری مبارزه می کند. هدف این است که دشمنان را کشته، Mote آنها را برداشته و آنها را با سرعت هر چه بیشتر در یک Bank پرتاب کنید تا بدین ترتیب دشمنان جدیدی در مقابل تیم مقابل شما ظاهر شده و پیشروی را یر آنها سخت تر سازند‌ در واقع بازیبازان به صورت غیرمستقیم با یکدیگر مبارزه می کنند اما با این وجود این بخش از استرس و‌ هیجان قابل توجهی برخوردار است. البته در ادامه امکان نبرد با تیم مقابل به صورت مستقیم وجود دارد که البته باید از حضور دشمنان متفرقه نهایت استفاده را برده و با استفاده از هرج و مرج موجود دشمنان را از دای درآورید.
در پایان باید اشاره کرد بسته الحاقی Forsaken به لطف محتویات ارزشمند، بخش Campaign جذاب، داستان و روایت با تعلیق بالا و همچنین راحت تر کردن انجام Level Up در بخش های گوناگون، یک بسته الحاقی فوق العاده به شمار می آید که رنگ و بویی کاملا تازه به Destiny 2 بخشیده است.

نقاط قوت
داستانی با روایت مناسب و پرداخت فوق العاده شخصیت های داستانی- بخش Gamble فوق العاده سرگرم کننده است-محتویات بسته الحاقی راضی کننده هستند-ویژگی های بزرگ و کوچک اضافه شده به بازی کارآمد هستند

نقاط ضعف
قیمت بالای بسته الحاقی
۹

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا
جذاب اما ناقص | نقد و بررسی بسته‎ های الحاقی Destiny 2 - گیمفا