زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

با گسترده تر شدن دنیای بازی ها و ابزار پیشرفته تری که هر روز در اختیار بازی سازان قرار می گیرد، در سال های اخیر شاهد ساخت بازی های جالب، خلاقانه و با موضوعات متفاوت تری بوده ایم. از طرف دیگر بازی های گوشی های هوشمند، قسمت بزرگی از بازار را در بر گرفته اند و هر سال شاهد تعدادی از این بازی های کوچک و کم هزینه هستیم که از نظر شهرت جهانی، با بازی های بزرگ تر رقابت می کنند. سال پیش شاهد عرضه ی بازی های جالبی مانند GRINDSTONE و Sky: Children of Light بودیم که با بازخورد بسیار مثبت طرفداران همراه بوده و در مراسم The Game Awards 2019 نیز دو تا از نامزدهای بهترین بازی موبایل سال بودند. چند سال پیش، وقتی که بازی های موبایل هنوز تازه نفس بودند، شاهد این بودیم که سازندگان سعی می کنند این دست از بازی ها را با اقتباس از بازی های بزرگ تری تولید کنند که قبلاً نظیر آن ها را در کنسول ها یا PC دیده بودیم. بسیاری از سازندگان بازی های مسابقه ای سعی می کردند بازی های خود را مانند سری Need for Speed تولید کنند و بازی های استراتژی بسیاری با تقلید از بازی های موفق PC در این سبک ساخته می شد. چون این بازی ها فروش یا دانلود بازی های موبایل را تا حدی تضمین می کردند و مخاطب فکر می کرد با همان تجربه های گذشته ی خود در قابی کوچک تر همراه است. به تدریج بازی های موبایل هویت خود را پیدا کردند و بازی هایی پا به بازار گذاشتند که بهترین عملکرد آن ها روی گوشی های موبایل بود. بازی هایی مثل Angry Birds که به سرعت تبدیل به چهره ی بازی های موبایل شدند و فارغ از بازخوردهای منفی و مثبت بسیاری که از جناحین مختلف دریافت کردند، عملکرد مالی بی نظیری داشتند. اکنون بازی هایی ساخته می شوند که عرضه ی اولیه و اصلی آن ها روی گوشی های موبایل است و بعداً بر روی کنسول ها و PC هم پورت می شوند. این گویای یک واقعیت است و آن اینکه بازی های موبایل هر روز بیشتر و بیشتر جایشان را در میان بازی های جدی تر بازی می کنند و به یکی از اصلی ترین منابع سرگرمی تبدیل می شوند.

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

یکی از این بازی های که امروز آن را به شکلی کوتاه از زیر نظر خواهیم گذراند، بازی Dead End Job، ساخته استودیوی بازی سازی Headup Games است که مدتی پیش برای گوشی های موبایل و پس از گذشت زمان کوتاهی، برای کنسول های خانگی و PC هم منتشر شد. Dead End Job به شکلی طنز به یکی از شایع ترین مشکلات انسان قرن ۲۱ که پشت میز نشینی و انجام کارهای سنگین با حقوق کم است اشاره می کند. البته در کل بازی اشاره ی جدی ای به این موضوعات نمی شود، اما تم کلی بازی همین است. Dead End Job شبیه بازی هایی مانند Luigi’s Mansion است که اکثراً چنین بازی هایی روی کنسول نینتندو سوییچ عرضه می شوند و این فرصتی مناسب برای کسانی است که می خواهند با یک بازی نینتندویی، روی کنسول هایی به غیر از نینتندو سوییچ بیشتر آشنا شوند.

یکی از این بازی های که امروز آن را به شکلی کوتاه از زیر نظر خواهیم گذراند، بازی Dead End Job، ساخته استودیوی بازی سازی Headup Games است که مدتی پیش برای گوشی های موبایل و پس از گذشت زمان کوتاهی، برای کنسول های خانگی و PC هم منتشر شد. Dead End Job به شکلی طنز به یکی از شایع ترین مشکلات انسان قرن ۲۱ که پشت میز نشینی و انجام کارهای سنگین با حقوق کم است اشاره می کند. البته در کل بازی اشاره ی جدی ای به این موضوعات نمی شود، اما تم کلی بازی همین است. Dead End Job شبیه بازی هایی مانند Luigi’s Mansion است که اکثراً چنین بازی هایی روی کنسول نینتندو سوییچ عرضه می شوند و این فرصتی مناسب برای کسانی است که می خواهند با یک بازی نینتندویی، روی کنسول هایی به غیر از نینتندو سوییچ بیشتر آشنا شوند. در ادامه با نقد و بررسی بازی Dead End Job، همراه من و گیمفا باشید!

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

گرافیک بازی مینیمال و خوش رنگ و لعاب است.

Dead End Job مانند سایر بازی های کوچک موبایل، داستان گسترده ای ندارد و خوبی بازی این است که لازم نیست خیلی به داستان توجه کنید. تمرکز اصلی بازی روی گیم پلی است که تا حد خوبی در این زمینه موفق هم شده است. اما بازی دیالوگ های جالبی دارد و کاراکترها با اینکه از طراحی خیلی عمیقی برخوردار نیستند، اما سرگرم کننده و دوست داشتنی طراحی شده اند. قهرمان داستان شما یک موجود عجیب و غریب و چاق است که در پنج منطقه ی بازی که از نظر طراحی گرافیکی، هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند، دنبال کارورز خود می گردد. هدف بازی جمع کردن ۱ میلیون دلار در طی ۳۰ روز است. رئیس شما یک روح است و بر خلاف روح های دیگر که باید برای آن ها قربانی کنید یا کارهایی از این قبیل، این روح فقط با پول می تواند به حیاتش در این دنیا ادامه دهد! برای همین هم ۳۰ روز برایتان زمان در نظر گرفته تا مقدار پول مورد نیاز را برایش جمع کنید. Dead End Job پر از شوخی های جالب و بخش های مفرح است. حتی نام کاراکترها هم بازی با کلمات است و روی هم رفته این عوامل باعث می شوند با اینکه Dead End Job یک عنوان داستان محور نیست، اما روند مفرح و جالبی داشته باشد.

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

تمرکز اصلی بازی روی گیم پلی است که تا حد خوبی در این زمینه موفق هم شده است. اما بازی دیالوگ های جالبی دارد و کاراکترها با اینکه از طراحی خیلی عمیقی برخوردار نیستند، اما سرگرم کننده و دوست داشتنی طراحی شده اند. قهرمان داستان شما یک موجود عجیب و غریب و چاق است که در پنج منطقه ی بازی که از نظر طراحی گرافیکی، هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند، دنبال کارورز خود می گردد. هدف بازی جمع کردن ۱ میلیون دلار در طی ۳۰ روز است.

گیم پلی Dead End Job از چند بخش مختلف تشکیل شده است. بخش اصلی آن، یعنی بخش مبارزات به استفاده از دو ابزار اصلی تان بر می گردد. سلاح اولتان اسلحه ای است که در اختیار دارید و سلاح دیگر هم یک عدد وکیوم است! در کل وظیفه ی شما در بازی این است که پنج منطقه ی اصلی بازی را طی کنید و روح های مختلفی که می خواهند جلوی شما را بگیرند بکشید. به نظر می رسد روح هایی که در این بازی وجود دارند به وکیوم هم حساس هستند و می توانید پس از چند بار شلیک به آن ها، بوسیله وکیوم آن ها را بمکید! کنترل بازی نیز ساده است. اگر با کنترلر بازی کنید از دو ماشه ی بزرگتر برای به کار گرفتن تفنگ و وکیوم استفاده خواهید کرد و دو شوک هم برای حرکت و نشانه گیری به کار خواهند رفت.

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

کنترل ساده باعث می شود که به محض شروع بازی بتوانید از آن لذت ببرید و لازم نیست زمان بسیاری را برای یادگیری گیم پلی صرف کنید. البته این موضوع در یک سوم پایانی خود را به شکلی دیگر نشان می دهد و بازی از یک تجربه ی ساده و دلچسب به یک تجربه ی تکراری تبدیل می شود. از آنجایی که هدف اصلی این بازی، اجرا روی گوشی های موبایل بوده، بسیاری از عواملی که می توانستند گیم پلی بازی را جذاب تر کنند استفاده نشده است.

این کنترل ساده باعث می شود که به محض شروع بازی بتوانید از آن لذت ببرید و لازم نیست زمان بسیاری را برای یادگیری گیم پلی صرف کنید. البته این موضوع در یک سوم پایانی خود را به شکلی دیگر نشان می دهد و بازی از یک تجربه ی ساده و دلچسب به یک تجربه ی تکراری تبدیل می شود. از آنجایی که هدف اصلی این بازی، اجرا روی گوشی های موبایل بوده، بسیاری از عواملی که می توانستند گیم پلی بازی را جذاب تر کنند استفاده نشده است. چیزی که گیم پلی را کمی از حالت تکراری خارج می کند، ارواح بزرگ تری هستند که مبارزه با آن ها تقریباً حکم باس فایت را دارد. روح های کوچک تر و پایه ای با سه بار برخورد شما را از پا در می آورند و باید مرحله را تکرار کنید. روح های بزرگ تر ولی قوی تر هستند. برخی از آن ها سرعت بیشتری دارند، برخی از آن ها نسبت به استراتژی های عادی‌تان واکنشی نشان نمی دهند و برخی دیگر حتی روح های کوچک تر ایجاد می کنند که مبارزه را شلوغ تر و البته سخت تر می کند.

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

به جز بخش مبارزات، در بازی مشغول تیر اندازی به در و دیوار و اجسام موجود در محیط خواهید بود، زیرا هر کدام از آن ها نیز می توانند در هدفتان برای رسیدن به مقدار معینی از پول، یاری دهنده باشند. لذت تخریب این اجسام و پیدا کردن آیتم های بیشتر به قدری هست که هیچ محیطی را سالم باقی نگذارید و پس از تخریب هر چیزی که در محیط وجود دارد آن را ترک کنید!

به جز بخش مبارزات، در بازی مشغول تیر اندازی به در و دیوار و اجسام موجود در محیط خواهید بود، زیرا هر کدام از آن ها نیز می توانند در هدفتان برای رسیدن به مقدار معینی از پول، یاری دهنده باشند. لذت تخریب این اجسام و پیدا کردن آیتم های بیشتر به قدری هست که هیچ محیطی را سالم باقی نگذارید و پس از تخریب هر چیزی که در محیط وجود دارد آن را ترک کنید! برخی از این آیتم ها تاثیر آنی در بازی شما می گذارند. برای مثال یکی از عوامل موثر در گیم پلی، داغ کردن سلاح هایتان است که وقتی دشمنان زیادی روی سرتان می ریزند می تواند کارتان را سخت کند. یکی از آیتم ها به شما مدت زمان بیشتری برای استفاده از سلاح ها می دهند و سلاح هایتان دیرتر داغ می کنند. برخی آیتم های دیگر مقاومت بدنی شما را بالا می برند، عده ای دیگر سرعت حرکت‌تان را در محیط افزایش می دهند و برخی دیگر هم بُرد سلاح یا مکندگی وکیوم را بالا می برند. این آیتم ها تا وقتی که زنده اید با شما باقی می مانند و وقتی می میرید، همه ی آن ها را از دست می دهید. البته این موضوع برای پول های شما صدق نمی کند، اما آیتم ها را کلاً از دست می دهید و باید تلاش کنید و آن ها را جمع کنید. این موضوع در اوایل بازی باعث می شود که حواستان را بیشتر جمع کرده و شکست نخورید، اما در اواخر بازی به مانعی تبدیل می شود که نمی گذارد از آن لذت ببرید.

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

به خاطر یک مشت دلار!

بخش چندنفره یا Co-op بازی با اینکه از همین فرمول ساده ولی لذت بخش بازی پیروی می کند، زیاد جالب از آب در نیامده و پاره ای از مشکلات فنی و تکراری شدن بازی پس از مدتی کوتاه، باعث می شود بخش تک نفره را ترجیح دهید. اما طراحی هنری مراحل جالب است. با اینکه مراحل زیاد پرجزئیات نیستند، اما رنگ بندی محیط و طراحی کاراکترها و ارواح دشمن جالب از آب درآمده اند و آهنگ هایی که برای آن انتخاب شده اند متناسب با هر مرحله بوده و شما را به ادامه ی بازی ترغیب می کنند.

روی هم رفته، Dead End Job یک بازی مفرح و باحال است که برای پر کردن وقت آزادتان گزینه ی خوبی است. قیمت بازی نسبت به محتوای ارائه شده کمی بالا به نظر می رسد و ایده ی خیلی جدید و اورجینالی در بازی دیده نمی شود. اگر از گیم پلی های ساده لذت می برید، Dead End Job می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا
زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زندگی کارمندی… با ارواح! | نقد و بررسی بازی Dead End Job - گیمفا