خروش نینجای سایبرگی | نقد و بررسی عنوان Metal Gear Rising: Revengeance
سری بازیهای Metal Gear از قدمت بالایی در صنعت بازیهای ویدئویی برخوردار هستند و میتوان از آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فرانچایزهای تاریخ نام برد.سبک مخفی کاری با این بازی پا به عرصه ی وجود گذاشت و شخصیت پردازی و نحوه ی روایت داستان توسط آقای هیدئو کوجیما،باعث شد استانداردهای نوینی پایه ریزی بشود.حال پس از گذشت ۲۵ سال،سری متال گیر صاحب یک فرزند خاص شده است.Raiden،شخصیتی که در متال گیر ۲ کنترلش را به عنوان یک مامور در اختیار داشتیم و در قسمت چهارم به شکل یک نینجای حرفه ای به کمک اسنیک میاید،این بار تحت کنترل بازیکن است و سبک Hack & Slash را به فرانچایز متال گیر تزریق میکند.
نام: Metal Gear Rising: Revengeance
سازنده: P*latinum Games (با نظارت مستقیم Kojima Production)
ناشر: Konami
سبک: Hack & Slash
پلتفرم: PS3/Xbox360
درجه سنی : M
از روزی که MGS4 رو تموم کردم،آرزو داشتم بتونم شخصیت Raiden رو با همون شکل و شمایل نینجا و اون سرعت و هیجان رو کنترل کنم و به دل دشمن بزنم.در سال ۲۰۰۹ و E3 اون سال،آقای هیدئوکوجیما وارد صحنه ی کنفرانس مایکروسافت میشود و از بازی Metal Gear Solid : Rising با شخصیت Raiden رونمایی میکند.از همان روز انتقاد ها نسبت به اینکه Metal Gear Solid همیشه با اسنیک و سبک مخفیکاری اجین شده است بالا گرفت.نزدیک ۲ سال سکوت رسانه ای برقرار شد و در نهایت هیدئو کوجیما دوباره در اطلاعیه ای اعلام کرد بازی Rising کنسل نشده و اینبار با شکل و شمایلی جدید میخواد مخاطبین رو غافلگیر کنه.اسم بازی به Metal Gear Rising : Revengeance تغییر کرد و سازنده ی آن استودیو مطرح پلاتینیوم گیمز شد.از اینجا بود که سیر تکاملی این بازی و فرانچایز جدید آغاز شد.
چشم ها را باز کنید !
اول از همه باید نکته ای رو به خوانندگان عزیز بگم.Metal Gear نام اصلی فرانچایز محبوب آقای هیدئو کوجیما و استودیوی وی کوجیما پروداکشن است.تا به حال بازی های زیادی از این سری ساخته شده اند و نام های متعددی داشتند که بیشترین آنها از شاخه ی Metal Gear Solid بودند.سری دیگری نیز تحت عنوان Metal Gear Acid نیز وجود داشته و قسمت های اول فقط نام Metal Gear را داشته اند.حال پس از سالها شاخه ی دیگری از این بازی به نام Metal Gear Rising شروع به رشد و نمو پیدا کرده و داستان یکی دیگر از شخصیت های این فرانچایز را به نام Raiden روایت میکند.مشخصه ی این شخصیت،شمشیر،سرعت،خون و شلوغی و اکشن بسیار بالا است و مسلما بازیی که قرار است Raiden شخصیتش باشد،باید هم پا و هم سو با خود شخصیت باشد و به همین سبب سری Metal Gear Rising سبک Hack & Slash را برای جلوه دادن این شخصیت انتخاب کرده است.کسی که متال گیر باز باشد باید این فرق ها را به خوبی درک کند و بداند هر شخصیت در این فرانچایز اگر قرار است یک بازی از رویشان ساخته شود،نیازمند چه سبکی هستند ! پس بهتر است چشمهایمان را باز کنیم و به Rising به چشم یک متال گیر از نوع Hack & Slash نگاه کنیم و متهم به این نکنیم که چرا اسنیک نیست و مخفی کاری نداره…
وقتی کار به کاردان سپرده میشه !
در اول راه ساخت این بازی،استاد کوجیما بازی را دست یک تیم جوان در استودیو خود داد تا آن را بسازند.بازی از نظر گیم پلی و پیاده سازی شخصیت Raiden و همینطور مشخصه ی وی یعنی شمشیر خوب از آب در آمده بود ولی تیم راهشان را گم کردند.بازی قرار است به کجا برود و چه چیزهایی یک متال گیر اکشن و خونین نیاز دارد.به همین سبب،سکوتی طولانی مدت حکم فرما شد.در این سکوت آقای کوجیما ظاهرا دنبال استودیویی مناسب برای ساخت بازی Rising بود و خیلی هم برای ساختش مسمم بود.در پایان استودیو پلاتینیوم گیمز که در کارنامه ی خود عناوین شلوغ و اکشن Vanquesh و بیونیتا را دارد،بهترین گزینه برای ساخت یک بازی با محوریت Raiden دانست.استودیو پلاتینیوم گیمز شامل بازی سازان بزرگ ژاپنی مانند آقای inaba است که یکی از بزرگترین و پرافتخارترین بازی سازان تاریخ است و اگر نگوییم بیش از کوجیما است کم هم نیست.وی کار تهیه کنندگی این بازی را بر عهده گرفت و دیگز اعضای استودیو نیز به تیم ساخت بازی Rising ملحق شدند.انتخاب هوشمندانه ی آقای کوجیما سبب شد این بازی از زیر بار منتقدان و مخالفان تعصبی جان سالم بدر ببرد و خیلی زود یکی از عناوین محبوب و پرطرفدار بین حتی کسانی که Metal Gear بازی میکنند شد.اگر بازی های ونکوییش و بیونیتا را به یاد داشته باشیم،به خوبی میدانیم که استودیو پلاتینیوم گیمز در ساختن صحنه های شلوغ و سرعتی با مکانیزمی بسیار روان و سینماتیک؛بسیار قهار است و الان میبینیم که سیستم خود را به خوبی بر روی Rising سوار کرد و جواب مثبت داد.
داسنان بازی تقریبا به همان شیوه ی آقای کوجیما روایت میشود و بیشتر در بین متنها و صحبت هایی که در بازی رد و بدل میشود باید فهمید قضیه از چه قرار است.خود آقای کوجیما در این پروژه نقش ناظر کیفی و تهیه کنندگی بخش خلاقیت را برعهده داشت و همین مسئله سبب شد تا داستان بازی به بیراهه خاصی نرود.داستان درست ۴ سال پس از رخداد های مهم MGS4 یعنی سال ۲۰۱۸ روایت میشود.گروه های تروریستی توانسته اند به سلاح های مخوفی مانند متال گیرهای عظیم الجثه و تکنولوژی سربازان شکست ناپذیر دست پیدا کنند و گروه میهن پرستان (که در نسخه ی چهار نیز وجود داشتند) وظیفه ی مقابله با آنها را دارند.نحوه ی روایت داستان مخلوطی از عناصر به کار رفته در بازیهای سابق استودیو پلاتینیوم و شگردهای استاد کوجیما است طوری که هر کسی که عاشق سری متال گیر باشد حس غریبی و بیگانگی نسبت به اتمسفر موجود در بازی و نحوه ی روایتی پیدا نمیکند.شخصیت رایدن که در نسخه ی چهارم پخته شده بود و نقش بسزایی در روند داستان و اهداف اسنیک داشت،در MGR به نقطه ی اوج خود رسیده و کنترل وی را میتوان یکی از بهترین کنترل ها در بین شخصیت های سبک Hack & Slash دانست.سرعت ،انفجار و اکشن های مافوق صوتی،مشخصه های بازی های استودیو پلاتینیوم است و در MGR به وضوح میتوان آنها را مشاهده کرد.کومبوهای رایدن قابلیت ارتقاع دارند و سرعت عمل بازیکن میتواند صحنه های بسیار زیبا و خشنی را از نابودی دشمنان پدید بیاورد.اما رایدن علاوه بر داشتن ضربات کومبو متعدد،قدرت های خاصی نیز دارد.
حالت Blade Mode ،این قابلیت را به بازیکن میدهد تا دشمن و هر شیئی را از هر جایی که دوست دارد ببرد و قطعه قطعه کند.این قابلیت بسیار مهیج است و بازیکن با آن حس واقعی یک نینجا و تیزی شمشیر را حس میکند ولی با این حال استفاده ی زیاد از این قابلیت گاهی خسته کننده میشود.یکی از اشکالاتی که در گیم پلی بازی میتوان یافت عدم وجود دکمه ی مخصوص بلاک یا همان دفاع کردن است و همین امر سبب میشود دفعات مرگ بازیکن در درجات سختی بالا بسیار زیاد شود.البته بازی هر چقدر در بخش دفاع ضعیف است ،در نقطه ی مقابل سلاح های حمله و یورش متنوع و مرگبار هستند و بازیکنی که به طورکامل مسلط بر سلاحهای خود باشد،میتواند بدون دریافت حتی یک ضربه ، از پس دشمنان با تعداد بالا نیز بربیاید.علاوه بر شمشیر اصلی رایدن،در طول بازی سلاحهای دوربرد نیز دریافت میکنید که برای درگیریهای گروهی بسیار کاربرد دارد. بطور کل MGR در بخش گیم پلی کمترین نقص را دارد و با ارائه ی کات سین های بسیار حرفه ای و دکمه زنی های به جا ،باعث میشود صحنه ها و مبارزات حماسی و هیجان انگیزی پدید بیاید.
وقتی اشک از چشمانمان جاری میشود !
احساسی نشید ! منظورم گرافیک بازی هست.وقتی اولین بار در مراسم VGAs 2011 این بازی بار دیگر توسط استودیو پلاتینیوم گیمز معرفی شد،بسیاری به گرافیک بازی لعن و نفرین فرستاند و آن را بسیار ضعیف شمردند.خوشبختانه پلاتینیوم گیمز بر و بچ حرف گوش کن و وسواسی داره و اصلا دوست ندارن تو حاشیه ها آماج حمله ی منتقدین قرار بگیرند.هر چقدر به تاریخ انتشار بازی نزدیک میشدیم،گرافیک بازی در ویدئوهای تبلیغاتی منتشر شده بالاتر میرفت و محصول نهایی،یک بازی خوش ساخت و تمیز با گرافیکی امروزی و قابل قبول شد.البته گرافیک بازی ضعفهایی در بخش تکستچرها دارد ولی تمامی آنها در بخش اکشن و درگیریهای بازی بخشیده میشن.حالا چرا اشک به چشمهامون میاد ! بازی Vanquesh رو به یاد دارید ؟ اول بازی پیامی بهداشتی میاد و میگه اگر چشماتون حساس به نور و فلش های متعدد هست خواهشا یا بازی نکنید یا کمتر بازی کنید.این مورد در باره ی MGR نیز صدق میکند.گاهی به قدری صحنه های بازی پر زد و خورد میشود که چشمهایتان از کاسه درمیاد ولی هیجانی که این صحنه ها به بازیکن القا میکند،بسیار حساب شده و دقیق است.با اینکه گرافیک MGR نمیتواند با رقیبی مثل God Of War رقابت کند،اما موتور اختصاصی پلاتینیوم گیمز در این بازی نمره ی قبولی خود را دریافت میکند.
پس بقیه کوشن ؟
راحت بگم،تو این بازی خبری از اسنیک،اتاکان و شخصیت های سابق نیست ! مشخص نمیشه چرا رایدن که در MGS4 بعد از کلی بدبختی تونست خانواده تشکیل بده چی شد دوباره تبدیل به یک نینجای سایبرگ شد و اینکه آیا اسنیک زنده است یا دارفانی رو وداع گفته !؟ داستان بازی با اینکه روایت خوبی داره ولی وقتی مثلا با MGS4 مقایسه میشه یه تیکه آشغال بیشتر نیست!شخصیت پردازی در MGS4 کجا و شخصیت پردازی MGR کجا !ولی MGR هر نقصی در داستان دارد،همه را در بخش گیم پلی،مبارزه با Boss ها و روند سریعش جبران کرده و به نوعی بر روی ایراد های خود سرپوش گذاشته است.داستان بازی نسبت به یک عنوان Hack & Slash خوب است ولی وقتی اسم Metal Gear اول آن دیده میشود،انتظارات از داستان به شدت بالا میرود !
این بازی رو بنده به تمامی عاشقان سری Metal Gear و همینطور سبک Hack & Slash توصیه میکنم.از دستش ندید !
پر بحثترینها
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- تحقیقات جدید FTC علیه مایکروسافت آغاز شده است
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- سهگانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه
- تماشا کنید: Light of Motiram معرفی شد، کپی بیشرمانه از Horizon Zero Dawn
نظرات
ممنون بابت خبر :yes: :yes:
منظورم همون نقده :yes:
عالی بود اما چون گرون هنوز نگرفتمش :rotfl:
اوه….لوول….اوه….همممممممم….اوه….لووول
:yes:
بیان نوشته خیلی باحال بود!!!
واقعا حال کردم
مرسی :yes:
عاقا من تا حالا متال گیر بازی نکردم ینی کردم ولی هر دفه قر قاتی شده نمیشه سایلنت کشت همه چیز قر قاتی میشه البته نه تو این تو قبلیاش اصلا نمیتونم بازیرو مثل آدم بازی کنم
اولا:ممنون از نقدتون.
دوما:این بازی چه از نظر گیم پلی و چه از نظر گرفیک و … واقعا عالی بود.
یکی از بهترین بازی ها توی سبک Hack And Slash بود.
به نظر من حتما امتحانش کنید. :yes: :yes: :yes:
من که هنوز موفق نشدم بازی کنم :-(( :-(( :-(( :-((
بچه این عنوان pc نداره ؟؟ اگه داره کی میاد ؟؟؟
راستی آقا دانیال ممنون بابت نقد 😀 :snicker: :snicker: :snicker: :snicker: :snicker:
از لحن نقدت خوشم اومد :snicker: :snicker: :snicker: :snicker: :snicker: :snicker: :snicker:
ببخشید منظورم بچه ها بود 😐
بازیه خوبی به نظر میاد باید امتحانش کرد :evilgrin:
متاسفانه هنوز به دستم نرسیده 😥 ممنون بابت نقد ولی با پاورقی های تصاویر زیاد حال نکردم………… :snicker: :snicker: :snicker:
درسته که ماورای تخیله ولی باهاله 😀
بازی قشنگی من رو ps3 بازی کردم
به نظر خودت چه طوری بود………بهش چند میدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin:
نسخه ی pc نداره ?:-)
نسخه ی PCدیر تر میاد.مرسی وقت نکردم بخونم
(:yes:)
😀
ممنون از نقدتون 🙂 :yes:
اول از دانیال عزیز تشکر می کنم..واقعا طنز موجود تو نوشته حرف نداشت :yes:
و اما MG Rising!
واقعا از یک H & S چه توقعی میشه داشت؟ رایزینگ حرف نداشت..واقعا عالی کار کرد..در عین نقشه پرجزئیات و اون تخریب پذیری بی نظیری که داشت، بعلاوه اون سرعت فرابشری گیم پلی، یک گرافیک بی نظیر چشمارو نوازش می کرد!
باس فایت های بازی هم که حرف نداشت..وقتی (****اسپویل****) برای بار دوم با میسترال و مانسون جنگیدم، بی اونکه از تکراری شدن باس فایت ایراد بگیرم، ذوق زده شدم!!!! طراحی باس فایت ها به قدری بی نظیره که توش کلی شخصیت پردازی شکل می گیره!
موسقیم تو اون روند تند بازی، واقعا نقش مهمی ایفا می کرد!
خاصیت Blade Mode هم که زندگی بود..به خصوص وقتی شارژر سایبرگ می گیری 😀
اما منم توقع فلش بک داشتم..جمعا تو کل بازی، دو سه بار بیشتر، واژه پاتریوتس بیان نشد!!!! اما خو، این بازی به احتمال زیاد یه فرانچائز میشه و شاید ابهامات داستانی و شخصیت پردازی، در سایر قسمت ها تعریف بشه!
لطفا هرکی بازی کرده بگه که ارزش بازی کردن داره یانه آخه این روزها انقد بازی ها گند زدن دیگه دارم ازبازی رایانه ایی سیر میشم اون از داد اسپیس این هم از کرایسیس که فقط گرافبک داشت
دد اسپیس و کرایسیس گند زدن؟!؟!؟!؟
نظر شخصیتون قابل احترام اما حداقل ((حداقل)) نمرات این بازیا چیز دیگه ای میگن!
به هر حال شما نقد رایزینگ رو بخون و خودت قضاوت کن..وقتی آتسوشی اینابا و استاد کوجیما کنار هم باشن، قطعا چنین بازی ارزش تجربه رو داره!!
خدایی dead space گند زد حالا کرایسیس رو هنوز بازی نکردم.
من کی گفتم کرایسیس گند زد گفتم داستان جالبی نداشت و داد اسپیس هم با این همه تبلیغ بیشتر ازش انتظار میرفت این بازی هم میگیرمش تا ببینیم چی میشه ولی بیشتر منتظر بازی metro last ligetهستم
راستی شما که در مورد نمرات کرایسیس حرف میزنی نمراتش همچین تعریفی نداشت بیشترشون بین ۷و۸بودن ندیدی برو ببین
ضمن تاکید بر احترامم به نظر شخصیتون، باید بگم متای ۸۲ که این بازی دریافت کرده، به وضوح سطح بازی رو بیان می کنه!!
ممنون میشم اگر بحث کرایسیس تموم بشه..به هر حال پست مربوط به Metal Gear Rising هست 😉
ولی آقای شعبانی انصافا dead space دیگه dead space قدیم نبود کلا بد شده بود نه؟!
کرایسیس همیشه یک بازی مضخرف اما شاهکار بوده و همیشه قدرت کرای انجین رو به خوبی نشون می داده ولی یک مشکل کلی داشته همیشه …داستان رو به خوبی به بازیکن نمی فهموند و گیم پلی زیادی تکراری بود ….ولی از لحاظ گرافیک فوق العاده هست و به نوعی بازی میگه لوول بر کرای انجین لول
لووولآرش جون.کرایسیس یه شاهکاره! 😀
دانیال عزیز انصافا نقد بسیار روان وزیبایی بود وشوخ طبعی که داخل نقدتون بود بسیار خودنش رو جذاب وشیرین میکرد :inlove: 😉
اما این بازی استاد بزرگ کوجیما :-* رو باید بازیش کنم ولی چون فعلا نسخه PC نیومده فعلا نمیتونم بازیش کم اما شک ندارم یک هک واسلش عالی روبه رو هست به شدت منتظرشم :drool: :laugh:
ممنون ، خیلی حال کردم با نقدت :yes: :yes:
بازی خوبی بود ولی هنوز هم ninja gaiden2 بهترین بازیه نینجایی که من بازی کردم. :yes:
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
به منتقد حتی آماتورم نمیشه گفت انگار کتاب قصه کودکان نوشته!
شما حرفه ای 😉