شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم)

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

  هر سال اینجا می نویسم وای که چطور این سال هم تمام شد و از این حرف ها! نمی دانم که این باید برایمان تلخ باشد یا شیرین ولی به هر حال زمان می گذرد و عمر ما هم با آن می رود و باید سعی کنیم خوب زندگی کنیم و لذت ببریم. خوب می دانم که به چشم بر هم زدنی در حال انتخاب برترین های۲۰۲۰ خواهیم بود، همان طور که  سال قبل نوشتم و سال قبل تر از آن و سال قبل تر از آن و ..  سال ۲۰۱۹ نیز نفس آخرش را می کشد و ۲۰۲۰ از راه می رسد. اما در این بین کلی اتفاقات در دنیای بازی های رایانه ای رخ داده است که حالا وقت بررسی آن ها و معرفی خوب های سال رسیده است. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا دوباره زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها باید در ترازویی به نام The Game Awards 2019 قرار بگیرند تا بهترین و جذاب ترین آن ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند. ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط مراسم رسمی The Game Awards 2019 احترام گذاشته ایم و همین بازی ها را بررسی نموده ایم و کلا در راستای انتخاب های این مراسم رسمی کاندیداها را قرار دادیم. البته برای شما عزیزان نیز رای گیری داریم هم در مورد بازی سال و هم در مورد مورد انتظارترین بازی ۲۰۲۰ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای گیری اجرا خواهد شد تا رای کاربران گیمفا نیز مشخص گردد. این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می شود و در هر قسمت شاهد بررسی تک تک بخش و کاندیداهای آن هستیم. امسال انتخاب ها را جامع تر کردیم و آن را به صورت همگانی در تمام بخش ها انجام دادیم تا نتایج دقیق تری را کسب نماییم. یعنی برندگان تمام بخش ها حاصل رای گیری از کل تیم گیمفا هستند و تمام بخش های مختلف رای گیری شده اند. در این دو قسمت شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه ای، چند نفره، استراتژی، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود و همین طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین طراحی و کاگردانی هنری. برترین بازی موبایل و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی های سال ۲۰۱۹ نیز خواهیم پرداخت. امید است که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید. لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده است و آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۹ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته می شود. همچنین گزینه ای که رنگ بنفش دارد برنده مراسم جهانی بازی سال در آن بخش است و اگر بخشی گزینه بنفش ندارد یعنی انتخاب گیمفا و مراسم جهانی با هم یکی بوده است. امیدواریم که شما نیز لیست برترین های خودتان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.


بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۲ – Apex Legends (توسعه و نشر توسط:  Respawn/EA)

۳ – Final Fantasy XIV (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۴ –  Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۵ – Tom Clancy’s Rainbow Six Siege (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Montreal / Ubisoft)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

در بخش برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۹، عناوینی قدرتمند حضور دارند که هر کدامشان به بهترین شکل از سوی سازندگانشان در سال ۲۰۱۹ حمایت شده اند و در وضعیت بسیار مناسبی به سر می برند و مثلا رینبو سیکس ۳-۴ سال است که در این بخش مدام حاضر است و یوبیسافت به شکل بی نظیری از آن پشتیبانی می کند. در بین کاندیداهای بخش برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین ها هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Destiny 2 ،Apex Legends ،Final Fantasy XIV، Fortnite و Tom Clancy’s Rainbow Six Siege هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. Destiny 2  یک شوتر آنلاین بسیار با کیفیت بر پایه کواپ است که از زمان عرضه تا به امروز مدام وضعیتش بهتر شده است و به خاطر به روز رسانی‌ های سریع، ایجاد تغییرات ساده در چالش‌های گیم‌ پلی و رویداد‌ های زمانی مختلف، به یکی از پرطرفدارترین عناوین شوتر آنلاین تبدیل شده است. Fortnite که اصلا دیگر نیاز به توضیح و حرف خاصی ندارد و به طور وحشتناکی در حال حمایت شدن از سوی اپیک گیمز است. البته من هم اگر از یک بازی کارتونی عجیب و غریب به صورت میلیون و میلیارد دلار پول در می آوردم زندگی ام را تعطیل می کردم و می چسبیدم به پشتیبانی تا اخر عمر از این بازی! فاینال فانتزی ۱۴ با ۱۸ میلیون بازیباز و Apex Legends هم که واقعا در یک کلمه فوق العاده هستند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Fortnite  توانست در حضور این ۵ نام قدرتمند، جایزه برترین پشتیبانی از یک بازی را کسب نماید ولی در تیم گیمفا نظر اعضای تیم در این بخش متفاوت بود و مانند سال گذشته Tom Clancy’s Rainbow Six Siege به عنوان برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین ها از این نظر محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Tom Clancy’s Rainbow Six Siege برنده ما در این بخش است.  این روزها و در نسل هشتم یوبی‌ سافت خودش را حسابی وقف بازی‌های آنلاین در سبک های مختلف کرده و بسیار هم موفق بوده است زیرا خیلی عالی از آنها پشتیبانی می کند حالا چه فور انر باشد و چه رینبو و چه گوست ریکان. یکی از برترین عناوین نسل هشتمی و آنلاین این کمپانی محبوب بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege است که یک شوتر اول شخص بر پایه کار تیمی و تاکتیکی است که اکنون یکی از باکیفیت ترین و محبوب ترین عناوین آنلاین در دنیا و مخصوصا در کشور خودمان محسوب می شود که بدون شک پشتیبانی عالی یوبیسافت در طول ۴ سال در این موفقیت نقش حیاتی داشته است و سبب شده تا این بازی اکنون در بهترین وضعیت خود از زمان عرضه قرار داشته باشد و اعضای تیم گیمفا نیز به مانند سال گذشته اکثرا در این موضوع اتفاق نظر داشته اند که Tom Clancy’s Rainbow Six Siege بسیار عالی توسط یوبیسافت حمایت شده است و پشتیبانی خوب این شرکت، ‌باعث شده که Tom Clancy’s Rainbow Six Siege هر روز در حال پیشرفت باشد. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۹ موفق شد تا ۵۰ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Fortnite بود که حدود ۱۶ درصد رای دارد و سپس ۳ بازی دیگر بقیه آرا را به صورت مساوی بین خود تقسیم کرده اند. به این ترتیب Tom Clancy’s Rainbow Six Siege به عنوان برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ – Age of Wonders: Planetfall (توسعه و نشر توسط: Triumph Studios/Paradox)

۲ – Anno 1800 (توسعه و نشر توسط: Blue Byte/Ubisoft)

۳ – Fire Emblem: Three Houses (توسعه و نشر توسط:Intelligent Systems/Koei Tecmo/Nintendo)

۴ –  Total War: Three Kingdoms (توسعه و نشر توسط: Creative Assembly/Sega)

۵ –  Tropico 6 (توسعه و نشر توسط: Limbic Entertainment/Kalypso Media)

۶ –  Wargroove (توسعه و نشر توسط: Chucklefish)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Total War: Three Kingdoms

از نظر بازی‌های استراتژِی در سال ۲۰۱۹ سال خوبی را سپری کردیم و همان طور که در کاندیداهای این بخش مشخص است، بازی های با کیفیتی حاضر بودند که طرفداران این سبک را بتوانند ساعت ها سرگرم نمایند. وجود عناوینی همچون Age of Wonders: Planetfall و Fire Emblem: Three Houses، دست طرفداران را برای امسال خالی نگذاشت و طرفداران این سبک موفق شدند امسال از عناوین خوبی بهره‌مند شوند.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۹، شاهد ۶ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین های این سبک در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Tropico 6 ،Total War: Three Kingdoms ،Fire Emblem: Three Houses ،Anno 1800، Age of Wonders: Planetfall و Wargroove هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Fire Emblem: Three Houses  توانست در حضور این ۵ نام قدرتمند، جایزه برترین بازی استراتژی سال را کسب نماید ولی در تیم گیمفا نظر اعضای تیم در این بخش متفاوت بود و Total War: Three Kingdoms به عنوان برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۵ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین های این ژانر محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Total War: Three Kingdoms برنده ما در این بخش است.

Total War: Three Kingdoms در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین بازی استراتژی سال موفق شد تا ۵۰ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Tropico 6 بود که حدود ۲۷ درصد رای دارد و سپس Anno 1800 در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب Total War: Three Kingdoms به عنوان برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ –  A Plague Tale: Innocence (توسعه و نشر توسط: Asobo/Focus Home)

۲ – Control (توسعه و نشر توسط: Remedy Entertainment/505 Games)

۳ – Death Stranding (توسعه و نشر توسط: Kojima Productions/Sony Interactive Entertainment)

۴ – Disco Elysium (توسعه و نشر توسط: ZA/UM)

۵ – The Outer Worlds (توسعه و نشر توسط: Obsidian/Private Division)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

A Plague Tale: Innocence و Death Stranding

امسال هم خوشبختانه مثل همیشه بازی های خیلی عالی و پرتعدادی با داستان های جذاب و فوق العاده داشتیم که همگی داستان را به عنوان یکی از محوری ترین اجزای خود داشتند و ۵ تای آن ها به عنوان کاندیدای برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹ انتخاب شدند که انصافا هم همگی شایسته هستند. همان طور که سال گذشته نیز در این بخش خدمت شما عرض کردم داستان همیشه عظمت و محبوبیت و قدرت خود را داشته و دارد و خواهد داشت و برای تعداد خیلی زیادی از بازیبازان در دنیا ارزش خود را همواره حفظ خواهد کرد. همان طور که در مراسم گیم اواردز امسال دیدیم که کاندیداهای بازی سال همگی بازی داستانی و تک نفره بودند. هر چقدر هم که بازی ها مدام آنلاین و آنلاین تر شوند و بازی تماما آنلاین بازی سال شود و تعداد بازی های تماما آنلاین بیشتر و بیشتر شود، هنوز هم برای من و خیلی های دیگر مثل من، بازی یعنی “بخش تک نفره داستانی” و بس. تجربه آنلاین و چند نفره فقط یک تفریح گاها جذاب برای من بوده و هست و خواهد بود و اساس و اصل “بازی کردن” برای من از قدیم، تجربه ای همراه داستان بوده است. حتی در بازی چند نفره و آنلاین هم باز انتخاب اول من بازی هایی هستند که بخش داستانی همکاری یا Cooperative دارند و نه PvP. در بین کاندیداهای بخش برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین های این حوزه در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل A Plague Tale: Innocence ،Death Stranding ،Control، Disco Elysium و The Outer Worlds هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Disco Elysium  توانست در حضور این ۵ نام قدرتمند، جایزه برترین روایت داستان سال را کسب نماید ولی در تیم گیمفا نظر اعضای تیم در این بخش متفاوت بود و  دو بازی A Plague Tale: Innocence و Death Stranding به صورت مشترک و با آرای مساوی به عنوان برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹ انتخاب شدند. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۳ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین های این حوزه محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا A Plague Tale: Innocence و Death Stranding برنده ما در این بخش هستند. A Plague Tale: Innocence و Death Stranding در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین روایت داستان سال موفق شدند تا هر کدام ۳۳درصد آرا را کسب نمایند و بعد از آن ها Control بود که حدود ۲۲ درصد رای دارد و سپس The Outer Worlds در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب A Plague Tale: Innocence و Death Stranding مشترکا به عنوان برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شوند.


تاثیرگذارترین بازی‌ سال ۲۰۱۹  گیمفا

۱ –  Concrete Genie (توسعه و نشر توسط: Pixelopus/SIE)

۲ –  Gris (توسعه و نشر توسط: Nomada Studio/Devolver)

۳ – Kind Words (توسعه و نشر توسط: Popcannibal)

۴ – Life is Strange 2 (توسعه و نشر توسط: Dontnod Entertainment / Square Enix)

۵ –  Sea of Solitude (توسعه و نشر توسط: Jo-Mei Games/EA)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Concrete Genie

به طور کلی، جایزه تأثیرگذارترین بازی سال به عنوانی اهدا می‌شود که توانسته باشد به خوبی در دنیا نام خود را شناسانده باشد و تاثیر خود را روی مخاطبینش و حتی کسانی که مخاطبینش نیستند هم گذاشته باشد و مشاهده آن یا تجربه کردنش یک اتفاق خاص برای بیننده یا بازیباز است. عنوانی که به هر دلیلی یک نوعی از خاص بودن و تاثیرگذاری را در خود دارد که ناخودآگاه روی مخاطبش اثر می گذارد و او را به خود جذب می کند، حالا چه با طراحی هنری و روایت شگفت انگیزش مثل Gris، چه با دنیای جادویی و زیبا و المان های دوست داشتنی اش مثل Concrete Genie و یا با موضوع و هسته اصلی مهربانانه و انسانی اش که خوبی را در دنیا گسترش می دهد مثل Kind Words. در بین کاندیداهای بخش تاثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین ها از این نظر در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Concrete Genie ،Gris ،Kind Words، Life is Strange 2 و Sea of Solitude هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Gris توانست در حضور این ۴ بازی جذاب، جایزه تاثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۹ را کسب نماید ولی در تیم گیمفا نظر اعضای تیم در این بخش متفاوت بود و Concrete Genie به عنوان تاثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین های این ژانر محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Concrete Genie برنده ما در این بخش است و باز هم سونی نشان داد که در همه زمینه ها بازی های انحصاری اش حرف های زیادی برای گفتن دارند حالا چه با خشونت گاد او وار و چه با دنیای جادویی و دوست داشتنی Concrete Genie. بازی Concrete Genie در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین بازی تاثیرگذار سال موفق شد تا ۳۸ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Gris بود که حدود ۲۷ درصد رای دارد و سپس Sea of Solitude و Life is Strange 2 مشترکا در جایگاه سوم قرار گرفته اند. به این ترتیب Concrete Genie به عنوان تأثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ – Baba Is You (توسعه و نشر توسط: Hempuli)

۲ – Disco Elysium (توسعه و نشر توسط: ZA/UM)

۳ –  Katana ZERO (توسعه و نشر توسط: Askiisoft/Devoler Digital)

۴ –  Outer Wilds (توسعه و نشر توسط: Mobius Digital/Annapurna)

۵ – Untitled Goose Game (توسعه و نشر توسط: House House/Panic)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Disco Elysium

سال ۲۰۱۹ به مانند سال قبلی برای طرفداران بازی‌های ویدئویی فوق العاده بود (و البته برای ما در ایران از نظر وضعیت قیمت این بازی ها یک افتضاح محض بود). امسال بازی‌های زیادی توانستند عالی عمل کرده و انتظارات طرفداران و سازندگانشان را کاملا برآورده نمایند.  گذشته از بازی‌های عظیم AAA، بازی‌های مستقلی هم به بازار عرضه شدند که برخی از آنها بالاتر از سطح توقعات ظاهر شدند که کاندیداهای این بخش از همین عناوین هستند. هر سال یکی دو بازی مستقل در مراسم بازی سال هستند که دنیا را تکان داده اند و شانه به شانه برترین و بزرگترین عناوین AAA در کاندید شدن و امتیاز متا و.. پیش می روند. از اینساید گرفته تا هل بلید و Cekeste در سال گذشته و امسال هم که قطعا می دانید همه جا صحبت از چه عنوان مستقلی است. بله Disco Elysium که باز هم به ما نشان داد صنعت بازی امروزه چه ارزشی برای عناوین مستقل قائل است. به طور کلی در چند سال اخیر شاهد بازی‌های مستقل موفق زیادی بوده‌ایم. بازی‌هایی که علی‌رغم عدم صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت آن‌ها، بازی‌هایی جذاب، موفق و پرطرفدار از آب درمی‌آیند. گاه اینگونه بازی‌ها می‌توانند ایده‌هایی نو را وارد صنعت بازیسازی کنند، ایده‌هایی که تا سال‌ها بعد می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین های این حوزه در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Baba Is You،،Outer Wilds ،Katana ZERO، Disco Elysium و Untitled Goose Game هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Disco Elysium  توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه برترین بازی مستقل سال را کسب نماید و اتفاقا در تیم گیمفا نیز همان طور که انتظار داشتیم نظر اعضای تیم در این بخش مشابه نظرات جهانی بود و Disco Elysium به عنوان برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ گیمفا نیز انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین های این حوزه محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Disco Elysium برنده ما در این بخش است. وقتی به نامزدهای بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در سال جاری بازی‌های مستقل حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. روایت های داستانی فوق العاده یا طراحی های عالی محیط و صداگذاری و موسیقی شنیدنی و یا گیم پلی خلاقانه مواردی هستند که به وفور در بازی های مستقل باکیفیت می بینیم و خیلی وقت ها هم تمامی این ها با هم در یک بازی وجود دارند که می شود عنوانی مثل Disco Elysium. بازی Disco Elysium با این که یک بازی جمع و جور مستقل است و با بودجه و تعداد نفرات خیلی خیلی کمتری نسبت به بازی‌های عظیم AAA ساخته شده است، ولی یک نقش آفرینی عظیم است و کیفیتی بسیار بالاتر از بسیاری از عناوین AAA دارد و همین است که این بازی را بسیار جذاب کرده است و باید گفت پرداخت خوب سازندگان و توجه به ریزترین جزییات، Disco Elysium را تبدیل به یک Icon در دنیای بازی ها کرده است. Disco Elysium در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین بازی مستقل سال موفق شد تا ۵۰ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Katana ZERO و Outer Wilds بودند که هر کدام حدود ۲۲ درصد رای دارند و سپس Baba Is You با حدود ۶ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب Disco Elysium به عنوان برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ – Crash Team Racing Nitro-Fueled (توسعه و نشر توسط: Beenox/Activision)

۲ – DiRT Rally 2.0 (توسعه و نشر توسط: Codemasters)

۳ – eFootball Pro Evolution Soccer 2020 (توسعه و نشر توسط: PES Productions/Konami)

۴ –  F1 2019 (توسعه و نشر توسط: Codemasters)

۵ – FIFA 20 (توسعه و نشر توسط: EA Sports)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Crash Team Racing Nitro-Fueled

وقتی که به ۵ کاندیدای بخش برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۹ نگاه می کنیم مشاهده می شود که هر کدام برای مخاطب خودشان دنیایی از لذت و سرگرمی را به همراه دارند و همگی هم موفق عمل کرده اند. البته هیچ کدام از این عناوین انقلابی نبودند و در واقع همگی همان نسخه های قبلی خود را بهبود داده و کامل تر کرده اند یا مثل برنده این بخش به نوعی یک ریمیک بوده اند. اما خب همیشه که نباید به فرمول موفق زیاد دست زد، بلکه گاهی کافیست که آن را بهبود و ازتقا بخشی و تکمیل کنی تا باز هم یک عنوان بی نظیر را منتشر نمایید. اتفاقی که در تمام کاندیداهای این بخش رخ داده است و هر کدامشان واقعا می توانند برنده این قسمت باشند و مثلا برای من که ابدا اهل ریسینگ نیستم بدون شک بین اینها بازی Pro Evolution Soccer 2020 برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال است و برای شخصی دیگر می تواند هر کدام از این بازی ها برترین باشند.  حوزه برترین عناوین ریسنگ و ورزشی نیز از آن بخش هایی است که نظر رای دهندگان در مراسم جهانی گیم اواردز با اعضای گیمفا مطابقت دارد و در هر دو، یک عنوان بسیار بسیار شایسته موفق به کسب این جایزه و لقب برترین بازی ریسینگ و ورزشی شده است که این بازی عنوانی نیست جز Crash Team Racing Nitro-Fueled که واقعا یکی از باحال ترین و لذت بخش ترین عناوین این نسل تا به امروز است. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین های این سبک ها در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل ،F1 2019 ،eFootball Pro Evolution Soccer 2020 ،DiRT Rally 2.0، Crash Team Racing Nitro-Fueled و FIFA 20 هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Crash Team Racing Nitro-Fueled توانست در حضور این ۴ نام قدرتمند، جایزه برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال را کسب نماید و اتفاقا در تیم گیمفا نیز نظر اعضای تیم در این بخش مشابه نظرات جهانی بود و Crash Team Racing Nitro-Fueled به عنوان برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۹ گیمفا نیز انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین های این ژانرها محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Crash Team Racing Nitro-Fueled برنده ما در این بخش است. Crash Team Racing Nitro-Fueled در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال موفق شد تا ۵۵ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن FIFA 20 بود که حدود ۲۷ درصد رای دارد و سپس PES 2020 در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب Crash Team Racing Nitro-Fueled به عنوان برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ – Control (توسعه و نشر توسط: Remedy/505 Games)

۲ – Death Stranding (توسعه و نشر توسط: Kojima Productions/SIE)

۳ – Resident Evil 2 (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۴ – Sekiro: Shadows Die Twice (توسعه و نشر توسط: From Software/Activision)

۵ – Outer Wilds (توسعه و نشر توسط: Mobius Digital/Annapurna)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Death Stranding

  تمام بخش های یک بازی از موسیقی و گرافیک و گیم پلی و.. را باید یک نفر باشد که کنار هم به صحیح ترین شکل ممکن قرار دهد و واقعا کارگردانی یک بازی می توان گفت از تمام بخش های دیگر آن مهم تر است زیرا نهایتا همه آن بخش ها به زیر پرچم کارگردانی می آیند. باید اعتراف کرد که از لحاظ کارگردانی، هر پنج کاندید این بخش در مراسم امسال شگفت انگیز عمل کرده اند ولی خب نهایتا باید گفت انصافا وقتی پای کارگردانی وسط بیاید کاری که کوجیمای بزرگ در Death Stranding کرد بسیار سنگین تر و پیچیده تر از یک بازی عظیم یا یک فیلم بزرگ هالیوودی بوده است زیرا به نوعی کوجیما برای این بازی هم کارگردان بازی بوده و هم کارگردان یک فیلم با بزرگترین بازیگران دنیا. به همین خاطر هم اگر انصاف داشته باشیم هیچ کس حق بیشتری از کوجیما برای دریافت این جایزه ندارد و چه در مراسم بازی سال و چه از نظر اعضای گیمفا هم این موضوع ثابت شد (البته خب برای من موضوع فرق دارد و شخصا کارگردانی Control برایم چیز دیگری بود). در بین کاندیداهای بخش برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین ها از نظر کارگردانی در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل ،Sekiro: Shadows Die Twice ،Resident Evil 2 ،Death Stranding، Control و Outer Wilds هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Death Stranding با کارگردانی استاد کوجیما توانست در حضور این ۴ نام قدرتمند، جایزه برترین کارگردانی سال را کسب نماید و اتفاقا در تیم گیمفا نیز نظر اعضای تیم در این بخش مشابه نظرات جهانی بود و Death Stranding به عنوان برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹ گیمفا نیز انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین ها از این نظر محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Death Stranding برنده ما در این بخش است. Death Stranding به واسطه کارگردانی و روایت داستانی شاهکارش و البته اجراهای بی نقصش، بدون شک یکی از بهترین های امسال آن هم از همه نظر بود و وقتی می گوییم از همه نظر یعنی اینجا داریم به نقش کارگردان اشاره می کنیم که همه اینها را محقق کرده و در جای صحیح خود نشانده است. Death Stranding در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین کارگردانی سال موفق شد تا ۴۴ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Control بود که حدود ۲۲ درصد رای دارد و سپس سکیرو و رزیدنت اویل ۲ بقیه آرا را به صورت مساوی تقسیم کرده و در جایگاه سوم قرار گرفته اند. به این ترتیب Death Stranding به عنوان برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ – Apex Legends (توسعه و نشر توسط:  Respawn/EA)

 ۲ – Borderlands 3 (توسعه و نشر توسط: Gearbox/2K)

۳ – Call of Duty: Modern Warfare (توسعه و نشر توسط:  Infinity Ward/Activision)

۴ –  Tetris 99 (توسعه و نشر توسط: Arika/Nintendo)

۵ – Tom Clancy’s The Division 2 (توسعه و نشر توسط: Massive Entertainment/Ubisoft)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Call of Duty: Modern Warfare

هر سالی که می گذرد با افزایش ویژه‌ای در روند انتشار و عرضه بازی های چند نفره روبرو می شویم و قطعا این موضوع در سال‌های آینده هم حتی با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. بازی های لیست کاندیداهای برترین عناوین چند نفره امسال همگی فوق العاده هستند و در زمینه “عملکرد جهانی” فراتر از شگفت انگیز عمل کرده و جهان را خیره به خود کرده اند. در واقع تمام این ۵ بازی در سال جاری موفق شدند یک تجربه عالی را به بازیباز ارائه دهند و با عرضه یک بازی بالانس و بدون مشکلات عجیب فنی، تجربه‌ای مستمر و با ثبات را برای بازی‌باز به ارمغان بیاورند. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی چندنفره سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین های این حوزه در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Tom Clancy’s The Division 2 ،Tetris 99 ،Borderlands 3، Apex Legends و Call of Duty: Modern Warfare هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Apex Legends توانست در حضور این ۴ نام قدرتمند، جایزه برترین بازی چندنفره سال را کسب نماید ولی در تیم گیمفا نظر اعضای تیم در این بخش متفاوت بود و Call of Duty: Modern Warfare به عنوان برترین بازی چندنفره سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین های این حوزه محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Call of Duty: Modern Warfare برنده ما در این بخش است. Call of Duty: Modern Warfare در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین بازی چندنفره سال موفق شد تا ۵۵ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Tom Clancy’s The Division 2 بود که حدود ۲۸ درصد رای دارد و سپس Apex Legends با کسب بقیه آرا در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب Call of Duty: Modern Warfare به عنوان برترین بازی چندنفره سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین موسیقی سال ۲۰۱۹ گیمفا

۱ – Cadence of Hyrule (توسعه و نشر توسط:‌ Brace Yourself Games/Nintendo)

۲ – Death Stranding (توسعه و نشر توسط:‌ Kojima Productions/Sony Interactive Entertainment)

۳ – Devil May Cry 5 (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۴ – Kingdom Hearts III (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۵ – Sayonara Wild Hearts (توسعه و نشر توسط: Simogo/Annapurna)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Death Stranding

موسیقی مثل روح بازیست. آن را لمس نمی کنید ولی به طور کامل حس می کنید و وقتی که نباشد آن وقت می فهمید چه نقشی داشته است و لمسش نمی کرده ایم. موسیقی به بازی زندگی می بخشد. درست است که در هیاهوی بحث های گرافیکی و گیم پلی و .. گم می شود ولی نقشش کم رنگ نمی شود و میزان شدیدی از تاثیرگذاری را در بازی دارد] مخصوصا وقتی که موسیقی یک بازی، شاهکار باشد آن وقت نقشش در قوی تر کردن بازی چندین برابر هم می گردد. امسال سال فوق العاده ای برای ساندترک بازی ها بود و هر ۵ کاندید امسال ساندترک های فوق العاده ای داشتند و یکی از دلایل اصلی شاهکار بودن آنها قطعات موسیقی دلنشین و به یاد‌ ماندنی‌ شان بوده است که در ذهن ما تا همیشه جای گرفتند. در بین کاندیداهای بخش برترین موسیقی سال ۲۰۱۹، شاهد ۵ بازی با ساند ترک های معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین ها از نظر موسیقی در سال ۲۰۱۹ هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل ،Kingdom Hearts III ،Devil May Cry 5 ،Death Stranding، Cadence of Hyrule و Sayonara Wild Hearts هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. در این لیست، بازی‌هایی دیده می‌شوند که هرکدام از لحاظ موسیقی و صداگذاری، در سطح بالایی قرار دارند و در واقع در بالاترین سطح ممکن هستند. رک و راست باید بگویم که انتخاب بین ساندترک این عناوین بیشتر به سلیقه رای دهنده ها بر می گردد که کدام بازی شانس بیشتری داشته باشد و تعداد افرادی که رای می دهند سلیقه شان بیشتر به سمت آن باشد وگرنه از نظر کیفیت جهانی هیچ کدام برتری خاصی به هم ندارند. به عنوان مثال بازی Control (که البته در لیست کاندیدها نیست) با موسیقی هایش امسال روح مرا نوازش کرد و مخصوصا با دو قطعه متال بی نظیری که داشت و آن مرحله هتل و هدفون و موزیک متالی که در آن مرحله پخش می شد، تا همیشه برای من جاودانه شد و برترین موسیقی امسال را برای من رقم زد و البته یکی از بهترین مراحل تاریخ. همچنین باید از شاهکار موسیقی دویل می کرای ۵ نام ببرم که بدون شک بین این گزینه ها انتخاب من است و البته قطعا هر متال دوستی هم این بازی برایش از نظر موسیقی با دیگر عناوین فرق دارد زیرا دویل می کرای یعنی متال! مخصوصا آن قطعه تم اصلی و زیبای بازی به نام Devil Trigger. از نظر شخصی بگذریم و بروبم به سراغ آرا. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Death Stranding توانست در حضور این ۴ نام قدرتمند، جایزه برترین موسیقی سال را کسب نماید و اتفاقا در تیم گیمفا نیز نظر اعضای تیم در این بخش مشابه نظرات جهانی بود و Death Stranding به عنوان برترین موسیقی سال ۲۰۱۹ گیمفا نیز انتخاب شد. البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین ها از این نظر محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Death Stranding برنده ما در این بخش است. Death Stranding واقعا موزیک های معرکه ای دارد و آن قدر این قطعات زیبا هستند که چه در بازی و چه به تنهایی تا سال ها می توان آنها را گوش داد و لذت برد. Death Stranding در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین موسیقی سال موفق شد تا ۴۴ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Devil May Cry 5 بود که بسیار نزدیک و با ۳۸ درصد رای در جای دوم قرار دارد و سپس Kingdom Hearts III بقیه آرا را به خود اختصاص داده و در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب Death Stranding به عنوان برترین موسیقی سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


خب… می رسیم به بخش نهایی و هیجان انگیز این مطلب یعنی بازی سال ۲۰۱۹ گیمفا. در ادامه، رای و نظرات کادر گیمفا را در مورد بازی سال و برخی بخش های مهم دیگر مشاهده می کنید و  و به این ترتیب بازی سال ۲۰۱۹ از نظر اعضای کادر گیمفا مشخص  می شود.


برترین بازی سال ۲۰۱۹ گیمفا 

۱ – Control (توسعه و نشر توسط: Remedy/505 Games)

۲ – Death Stranding (توسعه و نشر توسط: Kojima Productions/SIE)

۳ – Super Smash Bros. Ultimate (توسعه و نشر توسط: Bandai Namco/Sora/Nintendo)

۴ – Resident Evil 2 (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۵ – Sekiro: Shadows Die Twice (توسعه و نشر توسط: From Software/Activision)

۶ – The Outer Worlds (توسعه و نشر توسط: Obsidian/Private Division)

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Sekiro: Shadows Die Twice

بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا با رای اعضای مختلف تیم گیمفا تعیین گردید و نهایتا پس از شمارش آرا، شاهکار استاد میازاکی یعنی Sekiro: Shadows Die Twice توانست در رقابت با Resident Evil 2  که  رتبه دوم را کسب کرد، عنوان بازی سال را از سوی گیمفا به خود اختصاص دهد و قطعا هم شایسته است زیرا که همان طور که قبلا هم گفته ام صنعت بازی یک جایزه بازی سال به استاد میازاکی بدجوری بدهکار بود و حقش بود که یکی از شاهکارهای وی بازی سال شوند و به پاس این همه شاهکاری که خلق کرده است یک بار جایزه بازی سال را بگیرد، حتی اگر آن جایزه برای ضعیف ترین عنوانش بین دیگر بازی هایی که ساخته است باشد، البته از نظر من. البته اشتباه برداشت نکنید ها! منظورم شاهکاری است به نام سکیرو که بین دیگر شاهکارهایی مثل سولز و بلادبورن، ضعیف تر است و مخصوصا بی منطق تر. نکته جالب در مورد عناوین میازاکی این است که حتی شرکتی مثل اکتیویژن هم زورش نمی رسد فرام سافتور و میازاکی را خراب کند و بازی استاد را بکشاند به مسیر پول پرستی اش. البته در ازای این اعتماد به استاد می دانید چه تحویل می گیرد؟ بازی سال!!! وقتی اسمی از بازی جدید هیدتاکا میازاکی مطرح شود همه انتظار دارند که شاهد یک شاهکار هاردکور باشیم و جالب است که میازاکی نه تنها هرگز ما را ناامید نمی کند، بلکه هر بار عناوین بهتری را هم  برای ما به ارمغان می آورد. اوضاع برای Sekiro Shadows Die Twice هم به همین شکل پیش رفت و شاهد یکی شاهکار فوق العاده دیگر از این سازنده بودیم. Sekiro: Shadows Die Twice واقعا شاهکار ، لذت بخش، و سرگرم کننده است. از مبارزات جذاب و نفس گیر بر پایه دفاع و ضد حمله گرفته، تا استفاده از ابزار های prosthetic Arm, و المان های مختلف نقش آفرینی همه و همه به خوبی در  بازی جای گرفته اند. در بازی به زیباترین و باکیفیت ترین شکل ممکن شاهد یک دنیای زیبا و مخوف با انواع دشمنان و باس های جذاب، مبارزات نفس گیر و حتی هیولاهای عظیم هستیم. Sekiro به هیچ وجه عنوان ساده یا حتی متوسط نیست و در طول بازی، دشمنان، مینی باس ها و باس های مختلف، چالش های خیلی زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد. البته مهم ترین و مثبت ترین نکته در مورد چالش و سختی بازی این است که شما را به تجربه و تلاش مجدد بعد از شکست ترغیب می کند.  نکته جالبی که در مورد Sekiro Shadows Die Twice وجود دارد این است که با وجود شباهت های زیاد بین این بازی و سری سولز، حتی سبک این بازی هم اکشن نقش آفرینی نیست و شاهد یک عنوان اکشن ماجرایی هستیم که از همه نظر و به طور کامل از  سری تحسین شده سولز متفاوت است. سیستم مبارزات  Sekiro به طور کامل با دیگر عناوین میازاکی تفاوت دارد. در Sekiro چیزی به نام کلاس مبارزه از راه دور  از طریق جادو یا سلاح های دورزن، و همچنین روش محتاطانه مبارزه با سپر وجود ندارد و حتی هیچ گونه کلاس انتخابی هم در دسترس نیست. تنها سلاح اصلی شما از ابتدا تا انتها  Katana است در کنار قابلیت های مختلف دست مصنوعی. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی سال ۲۰۱۹، شاهد ۶ بازی معرکه و جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین های سال ۲۰۱۹ و نسل هشتم هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Resident Evil 2 ،Death Stranding ،Control ،Super Smash Bros. Ultimate، The Outer Worlds و Sekiro: Shadows Die Twice هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Sekiro: Shadows Die Twice  توانست در حضور این ۵ نام قدرتمند، جایزه برترین بازی سال را با شایستگی کسب نماید و اتفاقا در تیم گیمفا نیز نظر ما همینطور بود و Sekiro: Shadows Die Twice در تیم گیمفا نیز به عنوان برترین بازی سال ۲۰۱۹ انتخاب شد، برخلاف سال گذشته که برنده ها ما و گیم اواردر برعکس بودند! البته همان طور که خدمت شما عرض کردم هر ۵ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین های سال محسوب می شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند ولی نهایتا Sekiro: Shadows Die Twice برنده ما در این بخش است. Sekiro: Shadows Die Twice در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین بازی سال موفق شد تا بیش از ۴۴ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Resident Evil 2 بود که حدود ۲۷ درصد رای دارد و سپس Death Stranding در جایگاه سوم با حدود ۱۶ درصد ارا قرار گرفته است و بازی Control هم باقی آرا را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب Sekiro: Shadows Die Twice به عنوان برترین بازی سال ۲۰۱۹ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


 در ادامه این مطلب می توانید برخی از مهم ترین آرای اخذ شده از تیم گیمفا و ۳ رتبه برتر بازی سال ۲۰۱۹ و همچنین برندگان تک تک بخش های کل این دو مطلب که در واقع برندگان گیمفا در سال ۲۰۱۹ هستند را مشاهده نمایید. آراء اخذ شده از کادر گیمفا در چند بخش مهم که بر اساس این رای ها بازی سال و دیگر برنده ها انتخاب شدند. البته این ها تنها چند بخش از رای های داده شده است، زیرا در ۲۰ بخش مختلف از تمام اعضای گیمفا رای گیری انجام شده است که چند تا از مهم ترین هایشان را با اسم شخص برای شما قرار داده ایم تا با سلایق و نظرات افراد تیم گیمفا بیشتر آشنا شوید.


سعید اقابابایی (سردبیر تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Control
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Control
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Courtney Hope در نقش Jesse Faden (بازی Control)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Control
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: Control
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Control

انتخاب بازی سال ۲۰۱۹ برای من مقداری عجیب بود و روزهایی بود که مطمئن بودم بازی سال برای من Control است و روزهای دیگری هم بود که می گفتم بازی سال برای من Sekiro است ولی نهایتا به یک سوال رسیدم که باید پاسخش را از ته دل می دادم تا مشخص شود واقعا بازی سال برای من کدام عنوان است. با کدام بازی در سال ۲۰۱۹ بیشترین لذت را بردی و بیشتر از هر بازی دیگری تو را شگفت زده کرد؟ پاسخ این سوال برایم راحت بود زیرا کاملا جوابش Control است. چندین سال بود که عنوانی مثل Control بازی نکرده بودم و هیچ بازی من را اینطور شگفت زده نکرده بود. می دانید منظورم چیست؟ یعنی در بازی بارها و بارها هنگ می کردم و می ایستادم و فکر می کردم که این دیگه چی بود!! این از ذهن کی بیرون اومده؟ چراغ راهنمایی؟ یخچال فریزر؟ هدفون سرایدار؟ رد کردن هتل با موزیک متال؟ اینها به فکر چه کسی می رسد؟ واقعا در زندگیم هیچ بازی شبیه Control ندیده بودم و این بازی بارها و بارها من را سورپرایز کرد و بدجوری شیفته و عاشقش شدم به طوری که کل بازی را حتی بهتر از جاروبرقی با ولع بلعیدم و اگر ۳ برابر این هم محتوا داشت حاضر بودم تا مدت ها و مدت ها فقط همین را بازی کنم چون شدیدا خاص و باکیفیت و یونیک و شگفت انگیز بود. از طراحی هایش تا موسیقی و روایت داستانی و اجرای بازیگرهایش که تقریبا در همه زمینه ها هم کاندید شده بود. بنا بر این بازی سال ۲۰۱۹ برای من قطعا Control است و نه هیچ بازی دیگری.

اما جا دارد تا کمی از Sekiro: Shadows Die Twice هم برایتان بگویم. ابتدا این که بسیار خوشحالم که Sekiro: Shadows Die Twice بازی سال شد و چون می دانستم Control انتخاب نمی شود، آرزو داشتم که Sekiro بازی سال شود می دانید چرا؟ چون همان طور که در بخش قبلی مربوط به بازی سال خدمت شما عرض کردم الحق و الانصاف “صنعت بازی یک جایزه بازی سال به استاد میازاکی بدجوری بدهکار بود و حقش بود که یکی از شاهکارهای وی بازی سال شوند و به پاس این همه شاهکاری که خلق کرده است یک بار جایزه بازی سال را بگیرد، حتی اگر آن جایزه برای ضعیف ترین عنوانش بین دیگر بازی هایی که ساخته است باشد، البته از نظر من. البته اشتباه برداشت نکنید ها! منظورم شاهکاری است به نام Sekiro که بین دیگر شاهکارهایی مثل سولز و بلادبورن، ضعیف تر است و مخصوصا بی منطق تر.”

بله این نظر من است. من که بیشتر از هر کسی که فکرش را بکنید با عناوین میازاکی زندگی کرده ام و به آنها وابسته ام از نظرم Sekiro ضعیف ترین بازی میازاکی است و من که سولزها و بلادبورن را هر کدام را در کمترین حالت ۷-۸ بار بازی کرده ام، Sekiro را بعد از تمام کردن بار اول، دیگر خیلی عاشق بازی کردن بار دومش نبودم و مقداری خسته ام کرده بود. من همیشه حقیقت را می گویم حتی اگر بازی میازاکی باشد که شدیدا عاشقش هستم ولی باز هم آنچه در دلم حس میکنم درست است و حقیقت است را به شما می گویم و هرگز به خاطر جوگیری و تعصب و .. دروغ نمی گویم حتی اگر پای میازاکی وسط باشد. Sekiro: Shadows Die Twice از نظر المان های گیم پلی و مخصوصا از نظر تعادل بالانس سختی ضعیف ترین بازی میازاکی است و گاهی برای اولین بار می دیدم که میازاکی از آن خط وسط تعادل که همیشه در بازی هایش هست رد شده است و مقداری بیش از حد سکیرو را بی منطق کرده است مخصوصا در بحث مجازات مرگ. اما همه اینها را که گفتم فقط در مورد بازی های خود میازاکی است وگرنه سکیرو بدون شک یکی از برترین بازی های سبک خودش در تاریخ بازی هاست و کاملا شایسته برنده شدن جایزه برترین بازی سال. Sekiro: Shadows Die Twice یک شاهکار است ولی ضعیف ترین شاهکار میازاکی.

در خصوص Resident Evil 2 هم که خب کلا از اساس نمی توانم قبول کنم بازی سال شود زیرا ریمیک است و تنها کسی که باید برای این بازی جایزه بگیرد استاد میکامی است که همه آنچه که می بینیم و اینها برداشته اند فقط نسل هشتمی اش کرده اند را خلق کرده است. اینها فقط کل اساس Resident Evil 2 را گرفته اند و حاضر و آماده آن را به نسل هشتم آورده اند پس نمی شود یک ریمیک بازی سال باشد. مثل این است که رزیدنت اویل ۳ ریمیک بیاید و به خاطر خفن بودن نمسیس این بازی را بازی سال کنیم در حالی که اینها کاری نکرده اند، زیرا نمسیس و داستان و شخصیت ها و المان های گیم پلی و …. حاضر و آماده دستشان بوده و محصول ذهن نابغه ای به نام میکامی هستند. عنوانی که شدیدا جایش در بازی سال خالی است Devil May Cry 5 است که انصافا نامردی است وقتی The Outer Worlds و Super Smash Bros. Ultimate هستند چنین شاهکار با کیفیتی کاندید بازی سال نباشد. نه این که کر کنید می گویم این دو بازی ضعیف هستند ها. نه اصلا. بلکه می گویم Devil May Cry 5 هم حقش است که در کنار چنین عناوینی باشد. به هر حال این نظر و تحلیل من بود در مورد بازی سال ۲۰۱۹ و مثل همیشه ببخشید اگر زیادی توضیح دادم و تحلیل کردم!

سعید حلاجیان (سردبیر خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: A Plague Tale: Innocence
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Death Stranding

نام کوجیما در دنیای بازی‌های ویدئویی یک برند است و نمی توان نقش این برند در موفقیت بازی Death strnding را نادیده گفرت اما چیزی که باعث می شود Death Stranding یک تجربه متفاوت  به شمار بیاید و شانس بزرگی در کسب عنوان بهترین بازی سال داشته باشد تنها نام کوجیما نیست بلکه حاصل تلاش و همکاری مشترک این استودیو با استودیو گرویلا گیمز بوده که سبب شده ما شاهد خلق دنیایی متفاوت باشیم. دنیای که شاید به ماند بسیاری از بازی های بلک باستر مملو از دشمنان ریز و درشت و هیولاهای شکست ناپذیر نباشد اما به واقع باید گفت به همان اندازه گام برداشتن در چنین دنیایی جذاب و شگفت انگیز است. Death Stranding شاید داستان متفاوتی نداشته و داستان تلاش گروهی از انسان ها برای بقا در شرایط آخر الزمانی را روایت کند اما داستان بازی برداشت کاملا متفاوتی از این موضوع دارد و برعکس بسیاری از بازی های سبک بقا و یا بازی های مشابه در این سبک تلاش برای بقا را می‌توانید در تک تک سکانس های بازی ، چهره تمام شخصیت هیا بازی و حتی گیم‌پلی آن احساس کنید. بله این را می‌توان مدیرون کارگردانی هنری و سینمایی خوب بازی و البته بازی‌گردانی برجسته‌ی ان دانست؛ همان چیزی که باعث شده تا کوجیما به یک برند در دنیای بازی‌های ویدئوی تبدیل شود.

محمد آریا مقدم (سرپرست تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹: 
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Laura Bailey در نقش Kait Diaz (بازی Gears 5)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Devil May Cry 5 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Gears 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  The Legend of Zelda: Link’s Awakening
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: A Plague Tale: Innocence
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2

حقیقتا انتخاب فقط یک گزینه از بین این ۶ بازی کار آسانی نیست. همه قبول داریم که امسال، یک سال موفق برای تقریبا تمامی کمپانی‌های معتبر صنعت بازی و بازی‌سازی بود و خب این موضوع برای هر گیمری خوشحال‌کننده است. به شخصه هنوز موفق به تجربه The Outer Worlds نشده‌ام. احترام زیادی برای هیدئو کوجیما و طرفدارانش قائل هستم، از بازی بزرگی مثل Sekiro: Shadows Die Twice نمی‌توان گذشت و Control و Super Smash Bros. Ultimate نیز طرفداران خاص خودشان را دارند. با کمال احترام نسبت به ۵ بازی دیگر و طرفداران آن‌ها، انتخاب من برای بهترین بازی سال Resident Evil 2 Remake است.

مرصاد قدیری (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice 
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Laura Bailey در نقش Kait Diaz (بازی Gears 5)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Kingdom Hearts III
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹:  Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Death Stranding
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:  Disco Elysium
  •  بازی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice

اگر بخواهم از میان بازی‌های نامزد شده تنها یکی را انتخاب می‌کنم، جدیدترین شاهکار میازاکی انتخاب من است. Sekiro تنها عنوانی بود که برای تماشای تمام پایان‌های آن، بازی را چهار بار تمام کردم. این بازی باس‌هایی دارد که فکر نمی‌کنم به این زودی آن‌ها را فراموش کنم. نبرد‌های بازی آن قدر حساس و پراسترس هستند که دست‌هایم از شدت سفت گرفتن کنترلر عرق کرده‌ بودند. شاید اوایل بازی خیلی ضعیف باشید و چندین بار پشت سر هم کشته شوید، اما زمانی که تمام زیر و بم سیستم مبارزه‌ی بازی را یاد گرفتید، حس می‌کنید که خفن‌ترین نینجای تاریخ هستید. حس بی‌نظیری که بعد از کشتن باس‌های بازی احساس می‌کنید، غیر قابل توصیف است.

همین تجربه‌ی من از گیم‌پلی و طراحی باس‌های Sekiro به تنهایی کافی بود تا این بازی را انتخاب کنم، اما فرام سافتور در تمام موارد سنگ تمام گذاشته است؛ طراحی غیر خطی مراحل، ابزار مختلف دست مصنوعی Sekiro ،گرافیک فنی و هنری عالی، طراحی عالی بصری و صوتی برخورد شمشیر‌ها و یک داستان و لور جالب که اگرچه به اندازه‌ی Bloodborne و Dark Souls عمیق نیست، اما این چیزی از جذابیت آن کم نمی‌کند.

گیم‌پلی Sekiro به قدری عالی طراحی شده که بازگشت به سری سولز کار سختی است. برای همین امیدوارم که فرام سافتور تمام تجربیاتی که در طی تولید Sekiro کسب کرد را به تمام پروژه‌های آینده‌ی خود انتقال دهد.

به هر حال، بالاخره سال ۲۰۱۹ هم گذشت و حالا باید خودمان را برای ترافیک سنگین نیمه‌ی اول سال بعد آماده کنیم.

آرین مرادی (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding 
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: 
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Death Stranding 
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:Death Stranding 
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice

برای بخش بهترین بازی سال، خب هم Death Stranding هست، هم Sekiro و هم RE2 که برای من بزرگ ترین کاندیداها بودن. این وسط، نمیشه خیلی با اطمینان گفت که با اختلاف فلان بازی برترین بازی ساله…حداقل از نظر من. ولی خب اگر بخوام یکم با خودم روراست باشم و نظر واقعیمو بگم، RE2 هرچقدر هم فوق‌العاده باشه، باز هم یه ریمیک از روی یک شاهکاریه که قبلا ساخته شده. از اون طرف، Death Stranding هم به نظر می‌رسه که توی بعضی حیطه‌ها فوق‌العاده باشه، ولی کاملا سلیقه‌ای و یه بازی سلیقه‌ای به نظرم نباید بشه بهترین بازی سال. به نظرم Sekiro امسال باید بهترین بازی سال باشه…ولی خب هر کسی میتنه دلایل من رو درست ندونه و به هر یکی از بازی های دیگه رای بده

امیرمهدی نامجو (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Norman Reedus در نقش Sam Porter Bridges (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹: Kingdom Hearts III
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Astral Chain
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:  Death Stranding 
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice

امسال به اندازه پارسال رقابت خیلی فشرده‌ای را در زمینه بازی سال شاهد نیستیم و به طور کلی، تعداد عناوین خیلی خوب و سطح بالای امسال هم در حد سال پیش نبود. با این وجود در مجموع بازی‌هایی که برای دریافت جایزه بهترین بازی سال کاندیدا شده‌اند، همگی عناوین بسیار خوبی در سبک خود بوده‌اند. تقریباً تمامی عناوین ساخته شده توسط هیدتاکا میازاکی، در سال عرضه خود برای من بهترین بازی سال بوده‌اند و Sekrio: Shadows Die Twice نیز برای من از این قضیه مستثنا نیست. برخلاف بازی‌های قبلی هیدتاکا میازاکی، در این عنوان با وجود حضور همان سختی و سبک و سیاق همیشگی بازی‌های From Software، این بار شاهد اهمیت بیش‌تر مهارت خود بازیکنان در انجام بازی بودیم و بار اکشن بازی بیش‌تر شده بود. هر چند من خودم به شخصه گیم پلی نقش آفرینی‌تر سری SoulsBorne را بیش‌تر می‌پسندم اما همچنان به نظرم Sekiro عنوان بسیار خوش ساخت و زیبایی بود که ارزش بهترین بازی سال شدن را دارد. بقیه عناوین لیست هم همگی بازی‌های فوق‌العاده‌ای هستند. Super Smash Bros عنوانی است که نشان می‌دهد نینتندو در هر زمینه‌ای توانایی ساخت عناوین شاهکار را دارد. The Outer Worlds نشان داد که استودیوی Obisidan همان طور که قبلاً در چند عنوان از سری Fallout نشان داده بود، توانایی فوق‌العاده‌ای در ساخت عناوین نقش آفرینی دارد. Control عنوان خاص و زیبایی بود و با وجود این که خودم خیلی به موفقیت آن مطمئن نبودم، در نهایت عنوان بسیار خوش ساختی از آب در آمد و نقد آن در گیمفا را هم خودم نوشتم. در لیست تنها دو عنوان Resident Evil 2 و Death Stranding را تجربه نکرده‌ام. در مورد Resident Evil از آن جایی که خودم خیلی اهل عناوین با محوریت کامل ترس نیستم، نمی‌توانم نظر تخصصی بدهم ولی با توجه به موفقیت‌های بسیار بزرگ آن، این عنوان ثابت کرد که بازی‌های کلاسیک در صورت بازسازی درست همچنان پتانسیل بالایی برای بهترین بودن در این دوره و زمانه دارند. در مورد Death Stranding هم هنوز وقت نکرده‌ام آن را تجربه کنم اما مطمئنم که فارغ از صحبت‌هایی که در مورد گیم پلی بازی می‌شود و تا خودم بازی را تجربه نکنم، نمی‌توانم نظر بدهم، قطعاً با عنوانی بسیار زیبا و فوق‌العاده از جنبه سمعی، بصری و روایی رو به رو هستیم. با همه این‌ها، انتخاب من برای بهترین بازی سال Sekiro: Shadows Die Twice است.

مهدی رضایی (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2 
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Laura Bailey در نقش Kait Diaz (بازی Gears 5)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2 
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹ :  Death Stranding 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹:  Call of Duty Modern Warfare
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Gris
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:  Control
  •  بازی سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2

Resident evil 2 بهترین بازسازی ممکن و ادای احترام به یکی از بهترین بازی های تاریخ بود و خودش هم به یکی از کم نظیرترین های هنر هشتم تبدیل شد. پس از مدت ها یک بازی توانست مرا واقعا بترساند و لذتی خالص را به من القا کند. اجرای بی نظیر بازیگران، گیم پلی بی نظیر و گرافیک و موسیقی شاهکار چیزی جز یکی از به یادماندنی ترین آثار تاریخ را نمیسازد. در مورد نامزدها در عین اعتقاد به عادلانه بودن اکثر آن ها، جای خالی Call Of Duty Modern Warfare را به شدت حس میکنم.

آریا مقدم (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Control
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Courtney Hope در نقش Jesse Faden (بازی Control)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Control
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: A Plague Tale: Innocence
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Control

درست است که جو رقابتی وحشتناکی که پارسال برای انتخاب بازی سال بین God of War و Red Dead Redemption 2 وجود داشت امسال وجود ندارد، اما کاندیداهای امسال را در کل بیشتر از سال پیش دوست دارم. با همه‌ی این بازی‌ها به جز ماریو چندین ساعت گذرانده و از تک تکشان لذت برده‌ام. Death Stranding که جدیدترین بازی نابغه‌ی بازیسازی است و اصلاً بعید بود که در لیست نباشد، اما تجربه‌ای که از گیم‌پلی این بازی داشتم بهترین تجربه‌ی امسالم نبود. چندین ساعت پیاده روی و حمل کردن بار برای شنیدن یک پیام؟ این چیزی نیست که از بازی سال‌ام بخواهم. Sekiro به نظرم بیشترین شانس برد جایزه را دارد و اگر ببرد به احترامش برخواهم خواست چون کاملاً حقش است، اما Sekiro هم انتخاب امسالم نیست. Outer Worldsامسال بهترین تجربه‌ام در سبک RPG بود، یک بازی بسیار دوست داشتنی و جمع و جور که مرا یاد سری فال آوت می‌انداخت و حتی برایم لذت‌یخش‌تر از آن بود. اما سخت‌ترین کار برایم انتخاب بین Resident Evil 2 و Control است. هر دو برای من بازی سال هستند و هر دو را شدیداً دوست دارم. هر کس مرا بشناسد از علاقه‌ام به سری Resident Evil هم خبر دارد، اما Control یک تجربه‌ی نو بود. تجربه‌ای که از لحظه به لحظه‌اش لذت برده و از وقتی بازی را تمام کرده‌ام هنوز از جوش خارج نشده‌ام. Control چه از نظر داستان، چه از نظر گیم‌پلی، چه طراحی محیط و کارگردانی و چه صداگذاری به نظرم متفاوت‌ترین بازی امسال بود و انتخاب من برای بازی سال است. Control نه تنها یک بازی، که یک اثر هنری به‌یادماندنی از نسل ماست.

مصطفی زاهدی (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Call of Duty Modern Warfare
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Devil May Cry 5
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹:  Call of Duty Modern Warfare
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:  A Plague Tale: Innocence
  •  بازی سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2

لیست کاندیداهای امسال با حاشیه های مختلفی همراه بود. به نظرم نبود Devil May Cry در بین کاندیدهای بهترین بازی سال کاملا ناعادلانه بود‌. با این وجود امسال توی بخش های مختلف به نظرم جوایز کاملا پخش میشه بین بازیای برتر. به همین دلیل فکر می کنم جایزه بهترین کارگردانی، صداگذاری و موارد دیگر احتمالا به عناوین مختلفی برسه. دلیلش هم اینه امسال رقابت فوق العاده نزدیک و شاهد یک عنوان با کیفیت خیلی بیشتر از بقیه نیستیم. در مورد بازی سال هم باید یگم توی انتخاب بین Resident Evil 2 و Sekiro Shadows Die Twice تردید داشتم که نهایتا عنوان Resident Evil 2 رو انتخاب کردم. کپکام با این نسخه بازسازی نشون داد Resident Evil هنوز هم می تونه فوق العاده و عالی باشه. Resident Evil 2 یک بازی کامل بود. گیم پلی جذاب، اتمسفر فوق العاده، گرافیک هنری بسیار مناسب و از همه مهم تر، تعادل بین اکشن و ترس. البته Sekiro رو هم بازی فوق العاده ای بود اما در نهایت فکر می کنم Resident Evil 2 انتخاب مناسب تر و شایسته تری نسبت به عناوین دیگه باشه برای کسب جایره بهترین بازی سال.

فرزین سلیمی (طراح گرافیک):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Control
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Gears 5
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Gris
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: A Plague Tale: Innocence
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2

با اینکه هم Sekiro: Shadows Die Twice و هم Resident Evil 2 رو لایق بهترین بازی سال ۲۰۱۹ شدن می‌دونم اما Resident Evil 2 رو انتخاب کردم به امید اینکه بازیسازان در آینده بازی‌های ریمیک با کیفیت بیشتری در آینده بسازن.

مهیار امیدی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice 
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Ashly Burch در نقش Parvati Holcomb (بازی The Outer Worlds) 
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Call of Duty Modern Warfare
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹:  Call of Duty Modern Warfare
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice 
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:  Death Stranding 
  •  بازی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice

بهترین بازی سال از نظر بنده عنوان Sekiro: Shadows Die Twice هست که از مهم ترین ویژگی های اون میتونیم به مبارزات درگیر کننده و نفس گیر، باس فایت های متنوع و متفاوت، طراحی هنری فوق العاده و چشم نواز اشاره کرد. همچنین در کنار بخش مبارزات، بخش مخفی کاری به بهترین شکل در گیم پلی تعبیه شده تا کاربران مجبور باشند بخش هایی از مراحل بازی رو بدون درگیری با حجم زیادی از دشمنان به پایان برسونند. لذت بخش بودن سختی گیم پلی و مبارزات بازی هم تاثیر زیادی در شروع مجدد بازی داره و کاربر نمیتونه به راحتی از تجربه ی دوباره بازی دست بکشد.

حمید کوه پیما (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:  Outer World
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice

هیدتاکا میازاکی و شرکت فرام‌سافتور بدون شک تخصص بسیار بالایی در خلق عناوین اکشن و نقش‌آفرینی دشوار دارند. این تیم بااستعداد در گذشته با ساخت بازی‌هایی همچون Bloodborne و سری Dark Souls توانایی خود را به همگان ثابت کرده بودند و این بار نیز شاهد خلق یک شاهکار دیگر از سوی آن‌ها هستیم. بازی Sekiro: Shadows Die Twice در کنار ارائه‌ی همان فرمول لذت‌بخش همیشگی، ویژگی‌ها و محتوای جدید بسیاری را در اختیار بازی‌بازان قرار داده است. تنوع بالای آیتم‌ها در سری Souls-borne جای خود را به یک Talent Tree جذاب و متنوع و آن جهان بزرگ جای خود را به یک دنیای نسبتا خطی ولی عمیق و غنی داده است. با وجود تغییرات بسیاری که در بازی Sekiro: Shadows Die Twice در مقایسه با سری Souls-borne ایجاد شده است، تیم سازنده به زیبایی هر چه تمام‌تر المان‌های بازی را کنار یکدیگر قرار داده و یک شاهکار دیگر را به ما عرضه کرده است.

حسین چوبین (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:Death Stranding
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Death Stranding

بازی Death Stranding سبک جدیدی را معرفی می‌کند که همین امر مقایسه‌ی آن را با سایر عناوین این نسل کمی دشوار می‌کند بنابراین امری منطقی است که شیوه‌ی روایت یا به نوعی سبک این بازی را کنار بگذاریم و به بررسی گرافیک محیطی بازی و شخصیت‌ها، موسیقی، داستان، فلسفه و مسائلی از این دست بپردازیم. همیشه در آثار استاد هیدئو کوجیما شاهد نوآوری‌هایی فراتر از نسل بودیم. خوشبختانه در این عنوان هم شاهد این امر هستیم. گرافیک محیط، جزئیات چهره شخصیت‌ها و در مجموع جزئیات موجود در بازی همگی خارق‌العاده هستند و می‌توانیم بگوییم در میان عناوین این نسل یا به عبارت بهتر سایر نامزدهای این نسل دیده نمی‌شود. یکی از مواردی که به شخصه در آثار استاد کوجیما می‌دیدم و به آن علاقه دارشتم فلسفه و موسیقی هر بازی است. موسیقی بازی و فلسفه‌ی داستان این بازی هم همانند سایر بازی‌های ساخته شده توسط ایشون جذاب و کامل است. در نهایت باید بگویم این بازی به دلیل فلسفه‌های عجیب داستانی و سبک مدرن خود ممکن است گزینه‌ی انتخابی بسیاری از بازی‌بازان و بخصوص بازی‌بازانی که به تازگی وارد جهان بازی‌های رایانه‌ای شده‌اند نباشد اما باید بگویم تجربه‌ی این بازی یکی از لذت‌ بخش‌ترین تجربیات من در نسل هشتم بوده است و تجربه‌ی این بازی را به تمامی بازی‌بازان پیشنهاد می‌کنم.

به غیر از عنوان بزرگ Death Stranding؛ عناوین Control و Sekiro: Shadows Die Twice هم نظر من را به خود جلب کردند اما باتوجه به شیوه‌ی ساختاری، گرافیک، داستان و فلسفه‌ی بسیار قدرتمند، جهان بزرگ، تیم کوچکی که توانستند چنین بازی بزرگی را با بودجه‌ای حداقلی بسازند عنوان Death Stranding را انتخاب کردم.

محمد متین سعیدی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:   Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹:  Norman Reedus در نقش Sam Porter Bridges (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Devil May Cry 5
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹:  Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:   Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹:  Death Stranding
  •  بازی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice

به دلیل داشتن باس‌های متنوع، گیم‌پلی سریع و متفاوت نسبت به سایر عناوین From Software، دنیای زیبا و گرافیک هنری استثنائی، Sekiro: Shadows Die Twice را بهترین بازی سال ۲۰۱۹ می‌دانم. این اثر به گونه‌ای طراحی شده است که ارزش تکرار و تجربه‌ی دوباره را دارد.

آرش بوالحسنی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Norman Reedus در نقش Sam Porter Bridges (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Call of Duty: Modern Warfare
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: Control
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice

خب، در کل بگم که امسال به نظرم سال ضعیفی نسبت به سال گذشته بود که دو تا از بهترین‌ بازی‌های نسل ۸ یعنی God of War  و Red Dead Redemption 2  تو یک سال عرضه شدند. تازه علاوه‌ی اون Spider-Man  هم داشتیم. با این حال، یکی از استودیوهای مورد علاقه‌ام یعنی فرام سافتور امسال بازی منتشر کرد که در نهایت هم به نظرم بهترین بازی سال بود. اتمسفرسازی بازی فوق‌العاده بود و خیلی خوب ژاپن فئودالی رو به نمایش گذاشته بود. سیستم مبارزات جدید بازی نسبت به سری سولزبورن هم که اولش خیلی اذیت می‌کرد ولی بعدش طوری بهش عادت کردم که به نظرم سری‌های قبلی سیستم مبارزه‌ی بچگانه‌ای داشتن. سال خوبی هم برای بازی‌های اکشن ماجراجویی بود و چندتا بازی از جمله RE 2 Remake  و Control  رو خیلی دوست داشتم. در کل سال بدی نبود، اما در مقایسه با سال گذشته، یکمی ناامیدکننده ظاهر شد.

محسن رضوی فر (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Resident Evil 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Control
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: A Plague Tale: Innocence
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2

برای من انتخاب بهترین بازی سال از بین دو بازی Resident Evil 2 و  Shadows Die Twice:Sekiro کار مشکلی بود. هر دو بازی زیبا و لذت‌بخش بودند. هم کپکام و هم فرام سافتور نهایت تلاششون رو برای ارائه‌ی دو بازی عالی انجام دادند. اما Resident Evil 2 رو به خاطر داستان، گیم‌پلی بسیار خوب، و حس نوستالژی انتخاب کردم. کپکام با این بازی نشون داد که به نظر می‌رسه قصد داره دوباره به دوران اوج خودش برگرده. بازگشت حس ترس، طراحی بسیار خوب محیط‌ها و باس فایت‌های بازی، گرافیک عالی و بهینه، صداگذاری خوب و همراه شدن با شخصیت‌های لیان و کلر بسیار لذت‌بخش بود و یک تجربه‌ی فراموش نشدنی رو برای من رقم زد. امیدوارم این حس خوب رو یک بار دیگه در بازسازی Resident Evil 3 تجربه کنم.

در مورد گزینه‌های بهترین عناوین سال می‌تونم بگم که تقریبا همه‌ی نامزدها به شایستگی انتخاب شدند، اما به نظرم تو این فهرست جای ۵  Devil May Cryبه شدت خالی بود.

امیرحسین حاجی قاسمعلی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Control
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Control
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Ashly Burch در نقش Parvati Holcomb (بازی The Outer Worlds)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹: Kingdom Hearts III
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: Control
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice

اگر بخوام حقیقت رو بگم، راستش هیچ وقت سکیرو رو به پایان نرسوندم. این عنوان مشکل تر از چیزی بود که به سبک و ذائقه من بخوره اما در عین حال نمیتونم هنر، عشق و ایده‌ای که توش ریخته شده بود رو انکار کنم و بدتر از اون ، نادیده بگیرم.
دوتا اشاره‌ی افتخاری هم باید به The Outer Worlds آبسیدین و Greedfall اسپایدرز بکنم که احتمالا لذت بخش ترین بازی های امسالم بودن. اوتر ورلدز که یک بازی واقعا فوق‌العاده اما جمع و جور بود(عاشق بحثای فلیکس و ویکار مکس شدم) و گریدفال هم واقعا جزو اون عناوینیه که آدم رو به آینده‌ی صنعت بازی امیدوار میکنه. منتظر سی دی پراجکت رد شدن اسپایدرز هستم.

رضا رحیمی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹:  Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹:  Death Stranding 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Metro Exodus
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Control
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: Death Stranding
  •  بازی سال ۲۰۱۹: Death Stranding

انتخاب بهترین بازی سال یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی یک منتقد و نویسنده‌ی بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. شخصا برای انتخاب بهترین بازی، ملاکی جز لذت شخص خودم در نظر نمی‌گیرم. مهم نیست که متاکریتیک یک بازی چند شده یا چقدر فروش کرده، مهم این است که چقدر در ذهن من باقی مونده. عنوان Death Stranding یک تجربه‌ی شخصی هست برای من. به نظرم میشه اینطور گفت که این بازی ادای دین کوجیما به طرفدارانش است؛ یک اثر شخصی. DS شخصی‌ترین بازی تمام عمرم بوده و یکی از فراموش‌ نشدنی‌ ترین‌ تجربه‌ها. من این رو پیش از عرضه‌ی بازی هم می‌دونستم.


 نهایتا و بعد از رای گیری از تمامی اعضای کادر گیمفا بازی سال ۲۰۱۹ و برندگان تمامی بخش های دیگر برای اعضای گیمفا مشخص گردید. عنوان Sekiro: Shadows Die Twice موفق شد تا با برنده شدن در بخش بازی سال وبه همراه ۲ بخش دیگر، به عنوان برترین بازی سال ۲۰۱۸ از نظر گیمفا انتخاب گردد. 

 ۲ بازی برتر سال ۲۰۱۹ گیمفا از نظر کل جوایز:

۱- Death Stranding با برنده شدن در ۴ بخش 

۲- Sekiro: Shadows Die Twice با برنده شدن در ۳ بخش که شامل بازی سال هم می شود (برنده جایزه بازی سال جهانی)

۳- دیگر بازی ها تنها در یک بخش برنده شده اند 


مطلب مربوط به بازی سال گیمفا در بخش های مختلف در سال ۲۰۱۹ نیز به پایان رسید. سال گذشته و در همین بخش مقاله خدمتتان گفتم “باور کنید که چشم بر هم نزده ایم، در حال خواندن مقاله مربوط یه سال ۲۰۱۹ خواهیم بود.” حالا می بینید که چقدر همه چیز سریع بود؟ واقعا باور می کنید که یک سال پیش بود داشتیم مطلب بازی های ۲۰۱۸ را می خواندیم؟ اما همان طور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کردم آن چه که در این بین اتفاق افتاده است مهم است و امیدوارم که همگی شما از اتفاقاتی که در زندگی خود و همچنین زندگی گیمری خود برایتان رخ داده است راضی و خشنود بوده باشید و در آینده نیز همین طور باشد. کاش به جای ناراحت کردن و آزردن دیگران و خودمان به خاطر بازی، بدانیم که بازی برای دوستی ماست و لذت بردنمان نه کینه و ناراحتی. کاش روزی باشد که دوباره فقط از بازی ها لذت ببریم و به خاطر کیفیت پایین فلان تکسچر در فلان گوشه بازی، عنوانی که که ساخته شده تا از آن لذت ببریم را بیهوده نکوبیم و بر سر یکدیگر نزنیم. به هر حال بد یا خوب بازی های سال گیمفا در سال ۲۰۱۹ نیز مشخص گردید که البته بر اساس کاندیداهای مراسم گیم اواردز ۲۰۱۹ این انتخاب ها انجام شده بود و می توانید برندگان ما را با برندگان مراسم رسمی جهانی و همچنین با لیست برندگان خودتان مقایسه نمایید و خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان و لیستان را با ما نیز در میان بگذارید. به طور مشخص عناوین Death Stranding و Sekiro: Shadows Die Twice بیشترین جوایز گیمفا را به خود اختصاص دادند.

به غیر از این دو بازی هر عنوانی تنها موفق به کسب یک جایزه گردید و دیگر شاهد بازی نبودیم که مثلا در دو بخش یا بیشتر موفق به کسب جایزه شود. برای یک مرور کلی از دو قسمت مقاله جا دارد تا در اینجا تمامی برندگان را به طور تیتروار برای شما عزیزان قرار دهیم تا راحت تر بتوانبد تمام آن ها را مشاهده نمایید.

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹ گیمفا: Death Stranding
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹ گیمفا: Resident Evil 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۹ گیمفا: Mads Mikkelsen در نقش Cliff (بازی Death Stranding)
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۹ گیمفا:  Death Stranding
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹ گیمفا: Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹ گیمفا Sekiro: Shadows Die Twice
  • برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۹ : Crash Team Racing Nitro-Fueled
  • برترین عنوان مبارزه ای سال ۲۰۱۹ گیمفا: Mortal Kombat 11
  • برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۹ گیمفا Total War: Three Kingdoms
  • برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۹ گیمفا: Devil May Cry 5
  • برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۹ گیمفا: The Outer Worlds
  • برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۹ گیمفا : Disco Elysium
  • برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۹ گیمفا : Call of Duty: Modern Warfare
  • برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۹ گیمفا:  No Man’s Sky
  • تاثیرگذار ترین بازی سال ۲۰۱۹ گیمفا: Concrete Genie
  • برترین بازی در حال پیشرفت ۲۰۱۹ گیمفا: Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹ گیمفا: A Plague Tale: Innocence و Death Stranding
  • برترین بازی موبایل سال ۲۰۱۹ گیمفا : Call of Duty: Mobile
  • برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۹ گیمفا: Super Smash Bros. Ultimate
  • برترین بازی سال ۲۰۱۹ گیمفا : Sekiro: Shadows Die Twice

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Sina5124 گفت:

    چه عجب اومدن قسمت دوم یک روز بیشتر طول نکشید 😀
    من شخصا جوایز برام مهم نیست ولی امسال هیجانی نداشت
    سال بعد که بعدش میریم تو نسل نهم، رقابت خیلی شدید میشه (اینجا هم عین بمب میترکه :laugh: )
    .
    اسپم:
    دوستان PC گیمر با شروع شدن تخفیفات زمستونه علاوه بر تخفیفات،
    میتونید برید به بازی سال استیم رای بدید
    اما قسمت جالب ماجرا،
    میتونید با انجام کوئست ها یا خرید، کوپن جمع کنید و با کوپن هاتون ایموجی و بک گراند و خرت و پرت های موقتی دیگه بگیرید
    و
    یه بن تخفیف ۵ دلاری 😀 که ۵۰۰۰ کوپن میخواد
    طبق مشاهدات اگه روزانه ۶ تا کوئست بده که هرکدوم ۱۰۰ کوپن بده، طی ۷ روز میشه این بن تخفیف رو گرفت (که امیدوارم همینطور باشه و استیم تر نزنه توش)
    ایونت زمستونی خوبی داشته باشید :rose:
    شرمنده برای اسپم…

  • DFSHINNOK7 گفت:

    خسته نباشید به تیم گیمفا

    مثل پارسال و دو سال پیش باز میخوام اینو تکرار کنم: کاش کاندیدها رو هم خودتون انتخاب میکردین. چون TGA هر قدر که بزرگ باشه نباید ملاک جوایز دیگر سایت ها و برنامه ها قرار بگیره. دلیل اول حضور بازیهای سال ۲۰۱۸ مثل Gris و Smash Ultimate هست که به دلیل حضور نداشتن در TGA پارسال، میبینیم که امسال تو کاندیدها هستن، ولی گیمفا داره اواخر سال به انتخاب بازیهای برتر میپردازه و براحتی میشه برای هر بخش کاندیدها فقط از ۲۰۱۹ باشن.
    دلیل دوم هم اینه که الزاما نیازی نیست فقط یکسری بازی که در لیست سایت های خارجی هستن، توی لیست سایت های داخلی وجود داشته باشن. مثلا دو سال پیش بازی She Remembered Caterpillars یکی از بازیهای گمنام ولی عالی بود. امسال هم بازیهای دیگه ای بودن که بد نبود به یکیشون تو بعضی بخش ها اشاره بشه.
    اول و آخرش همه چیز به سلیقه بستگی داره و به نظر من اگه کاندیدهای هر بخش رو بر اساس سلیقه تیم گیمفا انتخاب کنید و رای بدید، هیچ مشکلی پیش نمیاد و شک نکنید که جذاب تر هم میشه.

  • Mgs4 گفت:

    اینکه ۲تا بازی رو توی برترین روایت داستان گذاشتد خیلی جالب بود واقعان انتخاب های شما عالیه

  • لامصب سکیرو هم گوتی شد از دو طرف

  • گیمفا و game awards خیلی با هم فرقی نداشت. 😀 :laugh:
    ولی همون تغییرات کم رو من پسندیدم. مثلا outer worlds برترین بازی نقش آفرینی. :yes:

  • WITCHFIRE گفت:

    به نظرم بهترین بازی سال۲۰۱۹ resident evil2باید میشد که نشد
    سکیرو هم بازیش عالی بود منتها از نصف به بعدش رو دیگه نتونستم برم(فقط dark souls2رو تونستم تا اخرش برم اونهم ۷۰ساعت طول کشید) بعد ازاون هم dmc5بازیش عالی بود و۲بار تا اخرش رفتم و به حقشم رسید(بهترین بازی اکشن) controlهم بازی خوبی بود ولی نه در اون حدی که بازی سال بشه بعد از ایناهم code vein وstar wars jediهم بازی های خوبی بودند

  • AXEL STONE گفت:

    مرسی خیلی ممنون بابت اینکه مثل همیشه تیم بزرگ و محبوب گیمفا نظرات محترم خودش را با ما در میون میذاره واقعا کار: کار درست و سترونی هست :rose: :heart:
    #نظر_یک_فن_DMC
    برترین کارگردانی سال ۲۰۱۹: Resident Evil 2
    برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹: Control
    برترین اجرای سال ۲۰۱۹: Courtney Hope در نقش Jesse Faden (بازی Control)
    برترین صداگذاری سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5 Devil May Cry 5 :bomb: 🙂
    برترین موسیقی سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5 Devil May Cry 5 :bomb: 🙂
    برترین اکشن سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5 Devil May Cry 5 :bomb: 🙂
    برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Sekiro: Shadows Die Twice
    برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: A Plague Tale: Innocence
    بازی سال ۲۰۱۹: Death Stranding
    اگه ۵ DEVIL MAY CRY را به عنوان بازی سال انتخاب نکردم دلیل ان فقط و فقط: همین تیکه تیکه بودن مپ بازی میباشد و تمام :rose: :heart:
    و اگر هم Death Stranding را انتخاب کردم فقط به دلیل اینکه بازی به بازی باز یک تجربه کاملا جدید و لذت بخشی میبخشید :rose: :heart: :heh:

    • vergil2max گفت:

      حقیقتش غافلگیر شدم دیدم DMC V از نظر شما که یکی از سر سخت ترین طرفداراشید بازی سال نشد البته نظرتون محترم

      • AXEL STONE گفت:

        داداش این نظر منصفانم هست و اگه بخام نظر دلم رو بگم همه گزینه هارو DMC میزدم 🙂 :heart: :rose: من افتخار میکنم یک فن از فنون DMC کبیر هستم و هیچ گیمی رو هم حتا به نصف اون دوست ندارم.
        حقیقتش بازی کوجیما امسال برای من یکی یک تجربه ی هست که با جدید بودنش هم بسیار لذت بخش بود… خلاصه اما باز هم اگه نظر دل من رو بخای بیشترین لذت رو با DMC بردم چونکه خیلی بازی ممتاز و ممیزی بود! نه #گند هست و نه #کوچیک: اما از سر تا پاش شاهکاره فقط یک اشکالی داشت که اونم از سر بیلیاقتی کپکام هست! که مپ بازی رو از هم جدا جدا کرده بودن ولی باز هم با همین حالی که داشت کلی توش عشق کردم
        ما نقد میکنیم تا در آینده این شکافهای رو پر کنن

    • 😐 :bomb: :heart: ✌️ :rotfl: :rotfl: :rotfl: دانته: اُو یه
      داداش باهات موافقم ولی
      برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5 Devil May Cry 5 Devil May Cry 5
      برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5 Devil May Cry 5 Devil May Cry 5
      برترین روایت داستان سال ۲۰۱۹: Devil May Cry 5 Devil May Cry 5 Devil May Cry 5
      ایطوریه 😀 :bomb: BOOM

    • Fenrir گفت:

      @Axel stone
      درود بر الیاس گل.
      یه راه ارتباطی از خودت میذاری گفت و گویی داشته باشیم؟

  • دست اقای اقابابایی و تمامی گیمفایی های عزیز درد نکنه بابت این مقاله بسیار عالی که خیلی زود منتشر شد
    امسال اینقدر عناوین عالی بودن و همگی لحظات بسیار خوب و بیادماندنی رو برامون رقم زدن که واقعا سخته انتخاب کردن بیشنشون ادم با خودش میگه اگه میشد همه رو انتخاب میکردم درسته هیجان انگیز تر از سال های قبل نبود ولی بازی های همگی عالی عالی
    دستتون درد نکنه بابت گفتن نظرات محترمتون
    به شخصه نظرم اینه
    برترین بازی سال resident evil 2 remake
    برترین موسیقی سال death stranding
    برترین اجرا نورمن ریداس
    برترین بازی اکشن call of duty
    برترین صدا گزاری call of duty
    برترین روایت داستان a plague tale و death stranding (دومی بر اساس چیزایی که ازش شنیدم)
    برترین کارگردانی death stranding
    برترین طراحی هنری control
    برترین بازی استراتژیک total war 3
    بهترین بازی اکشن ماجرایی sekiro shadows die twice
    برترین بازی نقش افرینی outer worlds
    برترین بازی مبارزه ای mortal kombat 11
    برترین بازی موبایل call of duty
    برترین بازی چند نفره call of duty

  • mehrdadPS گفت:

    دست تیم تحریریه گیمفا درد نکنه خصوصا آقای آقا بابایی عزیز :yes: :heart: :rose: :rose: :rose: :rose:
    امسال بازی های خوب زیادی اومدن و واقعا بعضی جاها انتخاب رو سخت کردن.
    ولی خدایش بازی های مثل سکیرو ، DMC ، Rrsident Evil 2 Remake و Death Stranding کلاس بالاتری داشتن من خودم سکیرو رو خیلی دوست داشتم

    واقعا هم بازی خوبیه

    ولی امان امان از ۲۰۲۰ و بازی هاش و جیب خالی ما گیمرها

  • Clara گفت:

    برا من کارگردانی: دث استرندینگ
    اکشن ماجرایی: دویل می کرای
    اجرا: مدس میکلسن
    صداگذاری و موسیقی: دث استرندینگ
    اکشن: دویل می کرای ( انصافا نمیتونم وقتی نام دانته بین کاندیدا هاست چیز دیگه ای رو انتخاب کنم!)
    طراحی هنری: سکیرو چون قطعا اسم عنوان میازاکی میاد یعنی هنر!
    روایت: ا پلگ تیل: اینسنس که واقعا وقتی فکر کردم بین داستان امیسیا و سم بریجز نتونستم روایت جذاب تر ( نه داستان کلی) a plague tale رو انکار کنم
    برترین بازی: دث استرندینگ
    یه چیزی برای من خیلی مبرهن بود بعد صفحه کردیت دث، بازی بی نقص نبود جدا از ضعف المان های گیمپلی دث تو بخش داستان هم حفره هایی داشت تو شخصیت پردازی کاراکتر های فرعی و یکی از اصلی ها مشکل داشت و ساید کویست ها عملا جذابیت خاصی نداشتن اما چرا از نظر من دث برترین ه؟
    من نحوه تفکر و کار کوجیما رو شدیدا تحسین میکنم که در درجه اول اون چیزی که میخواد رو میسازه بعد به فکر عوامل فروش و منتقدین ه خیلی حرف ه تو دنیایی که سر یه آیپی AAA شرکت ها جونشون در میاد تا یه آیپی جدید و نو خلق کنن تو کلا بنیان گیمپلی رو از نو خلق کنی کاری با درست یا غلط بودن تصمیم های کوجیما نیست ولی اون شهامت و اون شجاعت ش برای خلق چنین اثر خارق العاده ای با اون بازیگرای فراتر از AAA واقعا ستودنی ه درست مثل آثار دیوید کیج یا میازاکی ( هنگام انتشار دیمنز سولز)
    افرادی مثل کوجیما مث میازاکی مث دیوید کیج ساختار شکنن و این دقیقا چیزی که ما بهش نیاز داریم تا تو دنیایی که شوتر های پر زرق و برق احاطه مون کردند فراموش نکنیم بعضی وقت ها نیاز به تغییر هست….

  • ocelat گفت:

    خسته نباشید.نظر من بهترین بازی۲۰۱۹:devil may cry5وبعدشم بخوام بگمre2 remake امسال سال کپکام بود(بهترین استودیو) 😎

  • این حجم از هماهنگی و همکاری واسه مقاله قابل تحسینه…انقدر سکیرو سکیرو کردن…تا منم واسه تهیش وسوسه بشم

  • سلام خدمت آقای بابایی و دوستان گیمفایی،
    برای من به بهترین بازی سال فقط و فقط رزیدنت اویل ۲ هست و تمام :shy:
    برای من بهترین و مورد احترام ترین ناشر و استودیو کپکام بود،فقط به خاطر خلق و بازسازی اویل ۲ و در آینده شاهکار بی همتای اویل۳
    هیچ وقت فکرش رو نمیکردم کپکامی که نسل ۷ در دوران افول خودش بود،اواخر نسل ۸ بتونه تا این حد پیشرفت کنه،امیدوارم همینطوری ادامه بده،و به دوران طلایی خودش برسه،دورانی که وقتی یه بازی امضای کپکام رو خورده بود،بدون هیچ تردیدی بازیش میکردیم،

  • خسته نباشید باید وقت یک ساعته بذارم و شروع کنم به خوندم.
    ولی فقط نظر سعید آقا بابایی رو خوندم که برام جالب بود.به نظرم sekiroبازی خاصی بود ولی ضعیف ترین نبود.
    ما سال های قبل که دارک سولز یا بلاد منتشر شد می‌دیدیم که سعید جان انواع مقاله درموردشون می‌نوشت ،ولی امسال در مورد Sekiroفکر کنم یکی دوبار نوشتید.به هر حال هر کسی نظری داره و به شخصه برای من بعد از دارک سولز ۱,Sekiro بهترین اثر میازاکی بود،البته بلاد رو تجربه نکردم.
    ایشالا به نظر سنجی هم برای ما کاربران بذارید.

    • سلامت خدمت شما رضا جان. سلامت باشید. لطف کردید نظر گذاشتید و نظر من رو خوندید.
      عرض کنم خدمتتون که این کلمه ضعیف ترین بار معنایی بدی داره فکر کنم. سکیرو بدون هیچ شکی یک شاهکاره و کاملا کاملا کاملا مستحق بازی سال، ولی به شخصه فکر میکنم از بلادبورن و سولز پایین تره اون هم به خاطر ارزش تکرار از نظر المان های گیم پلی.
      حتما نظر سنجی میذاریم برای شما. نظر شما هم برای ما خیلی مهمه که بدونیم بازی سال از نظر مخاطبین عزیز و گلمون چی هست.

  • ST.ranger گفت:

    من واقعا ناراحت شدم که RE2 هیچی نبرد و خوشحال شدم که sekiro بازی سال شد ولی تعجب میکنم از شما که طرفدار کارهای میازاکی هستید ولی می فرمایید که sekiro براتون ارزش تکرار نداشت! در این مورد که این بازی ضعیفترین بازی میازاکی هست هم نظرم کاملا برعکس شماست من فقط یک چیز بی منطق تو بازی دیدم که البته این مورد تو تمام عناوین میازاکی هست اونم نحوه دسترسی به پایان های مختلفش!

    • درود بر شما. خیلی ممنونم از این که لطف کردید نظر گذاشتید.
      والا من طرفدار کارهای میازاکی نیستم. من شدیدا عاشق کارهای میازاکی هستم و وقتی سکیرو بازی سال معرفی شد سر صیح مشت هامو گره کردم و به اسمون بردم از خوشحالی. همونطور که در یکی از نظرات قبلی گفتم این کلمه ضعیف ترین بار معنایی بدی داره فکر کنم. سکیرو بدون هیچ شکی یک شاهکاره و کاملا کاملا کاملا مستحق بازی سال، ولی به شخصه فکر میکنم از بلادبورن و سولز پایین تره اون هم به خاطر ارزش تکرار از نظر المان های گیم پلی. ولی خب این فقط نظر من هست و به قول شما ممکنه یکی دیگه براش دقیقا برعکس باشه و سکیرو بهترین باشه بین بازی های میازاکی. باز هم ممنون از این که نَظرتون رو با ما هم در میون گذاشتید.

  • vergil2max گفت:

    در کل قسمتهای که بازیهای نینتندو بودن و برنده نشدن زیاد به مذاقم خوش نیامد مثل همین برترین استراتژی که بنظرم Fire Emblem اما کاریش نمیشه کرد اخه خیلیامون کنسولشو نداریم.ولی انتظار داشتم اقای قدیری(حقیقتش فکر میکردم نینتندو فن هستن) اینجا یه حرکتی واس بازیهای نینتندو بزن.دی
    برای من بهترین بازی سال DMC V بود و متاسفانه با بهانه نواور نبودن نامردی کردن بهش و چرا میگم بهانه چون بازیهای دیگه هم بودن که تقریبا همین مشکلو داشتن اما نامزد شدن مثل بازی عالی اسپایدرمن یا کنترل البته منظور بدی ندارم فقط میخوام بگم که دنبال بهانه بودن که DMC رو نامزد نکنن.دومین تجربه برترم بازی بشدت Underrated شده شده CODE VEIN بود که به طرفدارای انیمه پیشنهاد میکنم تجربش کنن،شخصا اصلا انتظار نداشتم اینقدر بهم بچسبه،امیدوارم فروش خوبی بکنه و شاهد یه نسخه دیگه اما بهتر ازش باشیم

    • vergil2max گفت:

      اقای اقابابایی کاملا باحرفاتون راجب به اینکه سکیرو ضعیفترین بازی میازاکی بویژه در تعادل بالانس ولی در عین حال همچنان شاهکار و لایق گوتی موافقم.حقیقتش از اونروزی نقدشو کار نکردید و بعدا وقتی توی مقاله بهترین مولتی پلتفرم ها رتبه شو دیدم (معمولا مقاله هاتون رو پیگیری میکنم حتی اگه نظر ندم) احتمال دادم هم نظریم و امروزم که دیگه رک حرف دل خودتونو خیلیا زدی.گرچه فکر میکردم dmc بهترین بازی سال شما باش
      ضمنا اقای اقابابایی حداقل توی نظرسنجی بهترین بازی از نظر کاربرا DMC رو نامزد کنید

      • سلام .و عرض ادب خدمت شما. یک دنیا سپاس از این که لطف کردید و نظرتون رو با من در میون گذاشتید. بسیار خوشحالم که نظرمون در این مورد مشابه هست و باعث افتخار منه که شما لطف دارید و مقالات رو پیگیری میکنید و بابتش صمیمانه از شما سپاسگرازم. دقیقا نظر من هم مثل شماست یعنی سکیرو یک شاهکار کامل و بسیار مستحق گوتی شدنه منتها بین دیگر کارهای استاد میازاکی، برای من بعد از سولز و بلاد قرار می گیره. در مورد دی ام سی هم عرض کنم حضورتون که اگر توی کاندیداها بود حتما همین بود انتخابم. در دو بخشی که نامش بود هم انتخاب من دی ام سی بود. برای بازی سال هم قطعا دی ام سی رو به جای کنترل انتخاب می کردم اگر بود توی کاندیداها. انشالله اگر بشه همین کارو میکنیم و دی ام سی رو هم می ذاریم توی لیست براتون. باز هم از شما و محبتتون ممنونم.

    • AXEL STONE گفت:

      (۱۳۹۸/۰۹/۲۹ در ۱۳:۱۶) (۱۳۹۸/۰۹/۲۹ در ۱۳:۲۵)
      داداش خدایی از کامنت شما و کامنت داداش یاسین خیلی خوشم اومد خدایی چیزی که گفتین واقعا درست هست و هیچ حرفی هم نمیتوان روش گذاشت :rose: :heart:

  • Old_Gamers گفت:

    خسته نباشید بابت این مقاله مفصل . اما سکیرو قطعا ضعیفترین اثر میازاکی نیست و بلکه متفاوت ترین اثرش هست . اگر با تصور سری سولز بورن سراغ سکیرو رفتید خواسته های شما براورده نمیشود و از شما بعیده با چنین تصوری سراغ سکیرو رفته باشید . چون بازی کاملا متفاوت هست . بحث مجازات مرگ هم چالشی نبود و کافیه با اسکیل پوینت بالا سراغ دشمنان نروید و درواقع این قسمت هیچ فرقی با عناوین سولز بورن نداره و اونجا هم با سولز یا بلاد اکو بالا بهتره ماجراجویی نکنید فقط در اینجا دراگون روت عنوان شده که اگه زیاد بشه یکسری از افراد دیگه با شما حرف نمیزنن . در اخر انتخاب کنترل توسط شما باعث تعجب من شد به دلیل وجور فریزر و هدفون و پخش اهنگ متال در بازی ؟؟ اینهمه ایرادات بازی و یکنواخت شدن گیم پلی رو ندیدید شما ؟؟

    • درود بر شما. سلامت باشید. اجاره بدید که دوباره تکرار کنم یکی از نظرات قبلیم رو.
      وقتی سکیرو بازی سال معرفی شد سر صیح مشت هامو گره کردم و به اسمون بردم از خوشحالی. این کلمه ضعیف ترین بار معنایی بدی داره فکر کنم. سکیرو بدون هیچ شکی یک شاهکاره و کاملا کاملا کاملا مستحق بازی سال، ولی به شخصه فکر میکنم از بلادبورن و سولز پایین تره اون هم به خاطر ارزش تکرار از نظر المان های گیم پلی. ولی خب این فقط نظر من هست و نظر شما هم کاملا محترم و عزیزه.
      به قدری این جمله شما زشت و توهین امیزه که جوابی ندارم براتون. “به دلیل وجور فریزر و هدفون و پخش اهنگ متال در بازی ؟؟” اگر درکتون از توضیحات من همینه مشکلی نیست.

      • Old_Gamers گفت:

        اگه باعث رنجش شما شدم منو ببخشید . اصلا قصدم توهین به شما نبود ولی شما در مورد گیم پلی کنترل چیزی غیر از این ۳ مورد عنوان نکردید که به خودی خود نمیتونه باعث خوب بودن یک بازی بشه . منم فقط تعجب کردم که شما از بازی مورد انتخابتون فقط همین سه کلمه رو عنوان کردید و اونو عامل جذابیت بازی ذکر کردید . چه چیزی رو باید درک میکردم از این سه کلمه ؟؟ در اخر قصد ناراحتی شما رو نداشتم ولی واقعا علتش رو نفهمیدم .

  • هر نقد منصفانه ای که در مورد DMC باشه را قبول دارم اما باز هم DEVIL MAY CRY برای من عشقه :inlove: چون اگه راستشو بخایین اگه DMC یک نقصی داشت دیگر بازیا صدها عیب داشتن! که اگه چیزی نگم در مورد معایبشون خیلی بهتره خودتونم خیلی خوب میدونید.

    اقای اقابابایی پارگراف شما خیلی زیبا و جالب بود یجوری فن DMCرو خیلی خوب درک میکنین :rose: البته نظرات دیگر اعضای تیم هم محترمه ولی چیزی که شما گفتین دلیل و دلایلشو هم نوشتن که این واسم خیلی عالیه :heart: :cowboy: به امید روزی که عدل و عدالت و انصاف در درون و وجودش برق بزنه. مبارکتون باشه

    • AXEL STONE گفت:

      خدایی داداش بخدا حرفهای شما درسته :rose: :heart:

    • sorena گفت:

      DMC اگر طراحی محیط متنوع تری می‌داشت، و بجای سه شخصیت همون دو شخصت میشدن( نرو و دانته)، باس فایت هاش هم بجز باس فایت آخر اصلا در سطح نسخه های قدیمی نبودن. گیم پلی بازی فوق‌العاده جذاب بود اما یه ایراد خیلی بد داشت و اون چیزی نبود جز سه شخصیت! تا می‌آمدی چند و چون کار دستت بیاد و بقولی راه بیافتی برا طوفان بپا کردن شخصیت عوض میشد و ضد حال میخوردی. اون یارو که با حیوون حمله می‌کرد که افتضاح بود یه بچه دو ساله هم باهاش میتونست راحت بازی کنه و هیچ چالشی نداشته باشه. این نسخه تنها بازی از این سری بود که فقط یه بار تا آخر رفتم چون واقعا حوصله ای تعویض شخصیت های اجباری رو نداشتم.
      خیلی ها که این نسخه رو بهترین نسخه ای DMC میدونن بقیه نسخه ها رو تو همون سال عرضه اش بازی نکردن و نمیدونن یه DMC بی نقص چقدر خارق‌العاده میتونه باشه!
      ولی از حق نگذریم بهترین موسیقی هم حق DMC بود

      • شما RPG رو با H&S اشتباه گرفتی فکر کنم به دنبال نظره و اینا هستی خوب اینجا H&S هست و به نظرم با همینم خیلی جاهای زیبایی داشت کلی مارو شگفت زده کرد 😐
        باس فایتاشم هیچ مشکلی نداشتن تنها مشکل بازی (فقط تیکه تیکه بودن مپش هست و مراحل وی میتونستن بعد اتمام کردن بازی به طور ویژه باز بشن و بازیشون کنیم) در ادامه: و اگر اینطوری نمیبود امروز متاس بالای ۹۰ میرفت.
        این ۳ شخصیتی هم دلیل نمیشه بگیم نا امید کننده ترین بازی سال 😐 واقعا نمیدونم چطوری حساب کردی
        دادا شما داستانو نفهمیدی 😀 بخدا: اون یارو نیست اون نصف دیگر ورجیله همون نصف معصومش هست خوب مشکل اینجا که یک انسان هست و نمیتونه دیگه مبارزه کنه برای همین از حیواناتی که با دست خودش احضار و تصخیرشون کرده استفاده میکنه و با سحر و جادو به اونا فرمان حمله و دفاع میده. خیلی عالیه
        (اگه دقت کنی دستش یک کتاب هست اون کتابم از کتابای مقدس و بسیار مهم DMC هست که ورجیل خیلی بدنبال اون بود و اون به دست ارخام پدر لیدی بود! که در اخر DMC5 اون کتابه به دست نیرو میرسه) DMC6 فقط خدا میدونه چه جهنمی بر پا میکنه (نیرو دستش برگشته بعلاوه کتاب وی!) و (دانته و ورجیل هم رفتن جهنم با هم دیگه)
        بنظر من شخصیت وی برای من یک تجربه جدید و لذت بخشی بود اتفاقا یک خلاقیت جدیدی در دنیای گیم بود اما متاسفانه کسی درکش نمیکنه و فقط بلدن بکون کـــ
        طوفان هنوز شروع نشده داش هنوز اول راهیم حالا بذار DMC6 بیا و ببین دنیا دست کیه ما این نسخه رو خیلی دوست داریم هم لذت بخش بود هم تجربه جدیدی به ما داد و هم دیزاین بسیار خوبی به مالکیتای داستان بخشید و هم کلا بازی خیلی نابی بود هستهای داستان و گیم پلیش خیلی قوی شدن! اهنگاش گرافیکش شخصیتاش :cowboy: خدایی نمیدونم شما چطوری نقد میکنید
        نه کسی نگفته این DMC بهترینه اصلا چنین چیزی نیست شما در استباهی.
        داش گفتی یک DMC کامل 😀 یک DMC کامل کپکام نمیتونه DMC کامل بسازه چون خودش نمیخاد و حقیقتش ما به این چیز اعتقاد داریم. راستشم بخای کپکام همش به فکر RE هست یعنی RE کجاست RE چی گفت RE چی باید بگه RE باید چطوری باشه RE باید دقیقترین ما باشه RE باید بهترین ما باشه RE لوگوی تجاری ما RE کلیدیترین IP ما. من خودم خدایی فن RE هستم ولی نمیدونم کی یکمم برای DMC به این شکل فکر کنن. فکر میکنن باید RE براشون بهترین باشه! نمیدونن DMC چی میتونه باشه براشون.
        فنای DMC از این بابت خیلی ناراحتن دادا چون درک میکنن بازیشون باید خیلی بهتر باشه و خیلی خیلی جا داره برای بهتر شدن ولی نمیشه چیزی گفت یعنی راهی نداره
        با شما مخالفم ولی بخش اخر کامت شما خیلی باحال بود این چیزی که گفتم در مورد کپکام فقط ۱۰ درصد از نامردی های کپکام به DMC هست بالای ۱۱ سال فرنچایز رو خابوند و بالا سرشم یک ریبوت زد یعنی ظالمترن شرکت بر حق یک IP بزرگ به بزرگی DMC کبیر وای ما همچنان حضرت حضرات رو دوست داریم :heart:

        • sorena گفت:

          معلومه خیلی طرفدارشی ها 😀 شخصیت V که( عمدا حیوون باز یا یارو خطابش میکنم 😀 ) تجربه ی منو از بازی خراب کرد، بهترین روش برای این شخص همون چیزی بود که گفتی یعنی اگر هم میخواستن باشه باید مراحل ویژه میشد. و مراحل اصلی رو با دانته و نرو و با چپتر های بیشتر پیش میبردن، واقعا انصافی تجربه من خراب شد سر این شخصیت، مثلا تا می‌آمدم کامبو های دانته و اسکیل هایی که آزاد کرده بودم رو کامل یاد بگیرم و ترکیب کنم یهو شخصیت عوض میشد و این برادر محترم پیداش مشد 😐 که واقعا از نظر مبارزه جذابیتی نداشت. بعد میرفت رو نرو.. همین سوئیچ شدن ها کیفیت کار رو می‌آورد پایین. راجب باس ها ام خدایی هرجور حساب کنیم جز باس آخر( اسپویل نمیکنم کی) هیچ کدوم ابهت نداشتن، نمیدونم میتونم منظورم رو برسونم یا نه ولی باس های نسخه های قدیمی یه ابهت خاصی داشتن( مثل باس آخره با ابهت و جذاب بود)چالشی تر هم بودن. تو طراحی هم تکراری میشد ولی قابل چشم پوشی بود. اگه میگم ناامید کننده به این خاطر هست که این بازی برام مهمه اگه نبود اصلا اسمی نمیاوردم، اگه میبینی ناراحتم چون برام ارزش داره. من امیدوارم تو این سیل ریمک های کپکام نسخه های قدیمی DMC هم ریمک بشن تو نسل بعد، این نسل که دیگه فک کنم re3 آخریش باشه.

          • اگه منا میگی خوب معلومه که طرفدارشم چون فن این بازی هستم
            درکل بازی یکی دوتا مشکل داشت ولی دیگر بازیا خیلی بیشتر مشکل داشتن یعنی قابل قیاس با DMC5 نیستن و حتا بعضی از بازیا مشکلی نداشتن اما بازم در برابر DMC5 حرفی برای گفتن نداشتن
            هر مشکلی که داشت درسته به بازی لطمه زد اما بازم با این همه نامردی تم کپکام به تجربه خیلی نابش میارزه یعنی کاملا قابل چشم پوشی هست و اصلا این چیزا نتونست بازیو در چشمای ما خراب و تخریب کنه
            سلیقه ای هس و شاید برای شما مبارزات وی جذابیتی نداشت اما برای ما یک جذابیت خاص و تجربه جدید و چالش بر انگیزی جدیدی بود! بعضیا میگفتن DMC5 همون حرکات DMC4رو داره خیلی تکراریه خوب دادا دقت کن حرکات تکراری نیستن بازی برای فن های خاص DMC اسخته شدن و شما اگه فن DMC باشه خیلی خوب میدونی چطوری باید کمبو بزنی و کمبوها را از خود خلق کنی
            (حالا بعضیا بخاطر شناخت بسیار ضعیفشون ازDMC میگن DMC5 حرکاتش تکراریه و شما هم میگی که بلد نیستم باهاش کار کنم و تا میخاستم یاد بگیرم یکی دیگه میومد جای اولی رو میگرفت خوب مشکل از شماست 😀 و شما میبایستی از اول با نسخه های اولش اشنا می بودی)
            :snicker: کپکام DMC را ریمیک نمیکنه چشامون اب نمیخوره 😀 داش کپکام نون روغنیشو توی دانو کرایسیس میبینه D:

    • درودب ر شما. خیلی متشکرم از لطف و محبت شما مثل همیشه. خوشحالم که از نوشته من برای دی ام سی رضایت داشتید. من واقعا بزرگ شدم با دویل می کرای و خیلی دوسش دارم.

  • sorena گفت:

    کنترل و سکیرو امسال متفاوت ترین و بهترین بازی ها بودن، اما خوب سکیرو بی نقص تر بود و شایسته تر.
    درکل سکیرو با اختلاف امسال بهترین بازی سال بود.
    ناامید کنننده ترین بازی سال هم DMC بود، نه حال هوای DMC های قدیم رو داشت، نه طراحی قابل قیاس با نسخه های قبل بود، نه برخلاف چیزی که بهش معروف بوده همیشه باس فایت های بدرد بخوری داشت. بد تر از همه یه شخصیت نچسب و مسخره هم تحمیل کرده بودن بهمون که با سگ و گربه کامبو میزد! و کل لذت گیم پلی بازی زو از بین برده بود.

    • AXEL STONE گفت:

      وقتی که بازی نکردین و فقط تریلر دیدین: میایین این حرفای بیرنگ رو میذارین. و یا اگر هم بازی کردی بدون شک میگم اهل هک اند اسلش نیستی!
      دوست گلم DMC امسال با این منتقدای هار و خون خار و با تمام دشمنیهایی که داره و با خارهاش: تونست متای ۸۹ ۸۸ رو بیاره!
      سکیرو نصفش اسپایدر من بازی بود! گرافیکی هم نداشت گرافیکش مال نسل ۷ بود! درکل فقط فن مبارزاتش خوب بود که اون هم به لطف سولزبرون از سلزبرون الهام گرفته بود وگرنه هیچ گونه خلاقیت جدیدی نداشت: یعنی من باید اینطوری بهتون بگم تا متوجه بشید!؟ سکیرو فرسنگها فاصله داره در برابر DMC چونکه DMC امسال فشفشه بودن شخصیتهای بازی رو نشون داد… من قسم میخورم اگه شما DMC بازی کردی امروز نظرت این نمیبود! چونکه کافیه فقط دکمه مربع یا کلیک چپ رو بزنی تا عمق شخصیت پردازی رو ببینی و ببینی چه واکنشی در شخصیتهای بسیار عمیقش هست! تازه این فقط یک نکته ای از نکات مثبتش هست
      هیچ بازی تا حالا چنین نبوده و هر وقت دوست داشتی میتونی بری بگیری و امتحانش کنی!
      اون شخصیت نچسبی هم که میگی اون نصف #انسانی و معصوم ورجیل برادر دانته بود که خیلی از دوستانی که حتا فن DMC هم نیستن و نبودن عاشقش شدن!
      لذت و خلاقیت ایتسونو سان باز هم برای ما ثابت شد اتفاقا یک مراحلی چالش بر انگیری داشت با شحصیت V که من به شخصه خیلی باهاش لذت بردم چونکه کلا برای اولین بار چنین چیزی رو تجربه میکردیم!

      • sorena گفت:

        پسر جان تو نه سولز و بلاد بازی کردی نه سکیرو، وگرنه تفاوت این سه رو به بچه چهار ساله هم متوجه میشه! سکیرو هیچ گونه خلاقیتی نداشت(! ) بله بله میفرمودین. راجب گرافیک خوب برای شما نسل هفتم/هشتم گیمر شده ها امثال the order میتونه بازی سال باشه و منم حرفی ندارم. راجب مشکلات DMC هم بالا توضیح دادم میتونی بخونی برا منی که از نسخه اول این بازی رو تجربه کردم و میدونم چقدر پتانسیل داره این نسخه اصلا درحد قدیمی ها نبود مشکلات اصلی رو هم گفتم. بله هر هارکوری میدونه که سکیرو با امثال DMC فرسنگ ها فاصله داره، چون تو سکیرو جایی برای جنگولک بازی و گیمر های جنگولک باز نیست. فرق زیادی بین بهترین بازی سال و بازیی که حتی نتونسته کاندید بشه وجود داره، حال هرچی شما بگی. : ))

        • AXEL STONE گفت:

          پسر جان: من گه نمیگم کپی هم هستن!
          (اگه میخای اینطوری حرف بزنی میگمت بیا برو عزیزم حال ترو ندارم) پس رعایت کنیم
          فکر کنم (الهام) و (کپی)رو یک معنی میدونی! کپی: یعنی به نسخه ای که از نسخه اصلی گرفته می شود! یعنی: ساختن نمونه ای به شکل نمونه ی اول!. و الهام: حداقل در زمینه ی گیمینگ به سما میگم مثلا: یعنی کمک گرفتن از فن و المانهای سابق یک بازی یا یک فیلم! برای ساخت یک نمونه ای جدید و متفاوت.

          حالا در مورد تجربیات من هرطور میخای فکر کنی فکر کن به درک! اصلا مهم نیست! تا دلت بخاد با این فکرا ذهن خودت رو شیرین کن دوست گلم.
          ولی باز هم میگم سکیرو هیچ گونه خلاقیتی نداشت و نداره فقط به لطف بازیهای گذشته تونست یک بازی با گیم پلی خوبی از اب در بیاد… وگرنه سولزبورن بخصوص بلادبورنش که ۱۰۰ها بار بهتر از این بازی امروزه ی میازاکی هست که ۵ بار بازیش کردم… و همه میدونیم اگه امسال سکیرو برنده شد فقط به بخاطر بازیهای گذشتش مثل بلادبورن بود.
          من اهل گرافیک نیستم! (الان تو به من گفتی گیمر نسل ۷هفت و ۸هشتی) منم هم با زبان خودت باهات حرف میزنم! اگه تو گیمره نسل ۷هفت و ۸هشت نمیبودی به راحت و آسانی کامل میتونستی از پروفایل و نام پروفایلم بفهمی که بنده گیمر کدام عهدی بوقی هستم! (اگر هم دوست داری بدونی فقط کفایه در گوگل یا ویکیپدیا سرچ کنی ((AXEL STONE)) اون وقت اون وقت خاهی فهمید چیرو میگم و کجارو میگم) در کل بازی سکیرو یکی از عیوب دیگرش نداشتن گرافیک هست که تا ۳ سال اینده به یک بازی تاریخ گذشته ای تبدیل خاهد شد و با گیمپلی چالش برانگیز.
          نسخه ی DMC5 خیلی چیزهاش بهتر از نسخه های سابق بود اما با مشکلی که داشت نتونست بهتر از نسخه های سابقش بشه و مشکلش رو هم از اول بیان کردیم تکرار کردن یک موضوع زیاد جالب نیست ولی باز هم تکرار میکنم: مپ بازی باز و یک نواخت نبود و برای هر مرحله ای یک مپ جدید و دیگری به گیمر میداد! که از مپ قبلی کاملا جداست (یعنی مثل DMC1234 نبود که در هرجایی از بازی باشیم و میبودیم میتونستیم به اولین جای شروع بازی برگردیم! و این یعنی یک زندگی در یک بازی) اما باز هم DMC خیلی عالی و بازی لذت بخشی بود
          از همین حرفای مزخرف و چرند شما میتوان فهمید که شما اهل DMC گیم نیستی! و حرفای شما فقط توخالی هست! اگه شما واقعا گیمرDMC بودی میفهمیدی DMC یک بازی دارای درجه بندی فراوانی هست و حداقل درجه ی SON OF SPARDAرو اگه بازی میکردی میفهمی کدام بازی “جایی برای جنگولک بازی و گیمر های جنگولک باز نیست!” جنگولک باز گلم.
          DMC کاندید نشد ولی در جایی که نامزد شد تونست جوایزش رو بگیره! چه در گیمفا چه در TGA البته در TGA موسیقی رو نبرد که همگی با این مخالف بودن و بیشتر دوستا گفتن که نبود DMC در بین کاندیدها کاملا حس میشه.
          حالا کی گیمره؟ شمایی که به فکر جایزه و کاندید شدن هستی؟
          //؟ شمایی که کوبیدن رو برای عنوانی که کاندید نشده رو ترجیح میدی؟ و میگی اگه بازی خوبی بود حد اقل کاندید میشد؟؟؟
          //؟ شمایی که چونکه بازی کاندید نشده به فکر کوبیدن هستی؟
          //؟ شمایی که بازی بعد از برنده شدنش میایی و ازش تعریف و تمجید میکنی و عاشقش میشی؟… عشق؟ بعد از بردن جایزه؟ اگه واقعا راست میگی: فن ثابتی باش و از فن خودت تعریف و تمجید و در جاهای لازم نقد و انتقادش کن که بالا کامنتم بطور منصفانه نوشتم مثل شما نیستم که بازی بعد از برنده شدنش میام و نام اون رو بر بپشونیم بچسبونم!

      • abdollah_a2 گفت:

        سکیرو نصفش اسپایدر من بازی بود :))))))
        گرافیکی هم نداشت گرافیکش مال نسل ۷ بود:))) یعنی ارزشه یه بازی به گرافیکشه!؟ پس street of rage هم اشغاله لابد اگه به گرافیکه؟ یا dmc های قدیمی که گرافیکشون الان پایین اومده دیگه ارزشی ندارن پس؟
        (درکل فقط فن مبارزاتش خوب بود که اون هم به لطف سولزبرون از سلزبرون الهام گرفته بود وگرنه هیچ گونه خلاقیت جدیدی نداشت)
        سولز بورن یا سکیرو کوچک ترین شباهتی به هم ندارن، سکیرو مبارزاتش کاملا بر اساسه مهارته و با هر بار مردن بهت درس میده، مجبورت میکنه که فکر کنی که دفعه ی بعدی چجوری حریفتو شکست بدی تو مبارزه ی تن به تن نه این که بری تو دله دشمن و فقط کمبو بزنی، حتی وسطه مبارزه هم باید روی حرکت بعدیت فکر کنی و همین یکی از نو اوری هاش هست… حالا این که گیمپلی زمین تا اسمون با سولز بورن ها فرق میکنه به کنار، از نواره پاستچر تا پری کردن و… اخه انصافه شما اینطوری میگی در موردش که هیچ خلاقیت جدیدی نداشت و فرسنگها فاصله داره با dmc ، سکیرو هنوز یک سال نشده اومدن سیستم مبارزاتش رو استفاده کردن برای استار واز، اگه این نواورری نیست پس چیه؟
        سکیرو بدون شک لایق ترین بازی امسال بود برای گوتی

        • AXEL STONE گفت:

          داداش من اهل گرافیک نیستم! و اهل فن بویی هم نیستم اهل کوبیدن هم نیستم! خودتم خیلی خوب میدونی تحت تأثیر هیچ مخلوقی نمیرم! فقط نظر خودم رو بیان میکنم و سعی میکنم منصفانه باشه و تک جهتی نباشه.
          ایشون کوبید من هم مشاکل و اشکالات بازیش رو گذاشتم دستش!
          بله همین که طناب مینداختیم و مستقیم هوایی میرفتیم بالا این بنظرم چیزی از داداش جونش اسپایدی کم نداشت.
          چرا فکر میکنی داری با بچه حرف میزنی داداش SOR کملا نوعش این شکلیه و ما با این شکلی بودنش بزرگ شدیم! در نسل خودش خدای گرافیک بود گرچه گرافیک برای من مهم نیست اگه هم SOR4رو میگی اون گرافیکش انیمه ای هست و خیلی خوش رنگ و لعاب هست که فکر میکنم سال اینده کم کمش نامزد (جایزه ی برترین طراحی هنری سال) میشه و بعدشم SOR بحثش جداست خدایی مگه جایی برنده شده که شما اومدین اینطوری در موردش میگین!؟. این رو از شما انتظار نداشتم داداش!
          DMC های قدیمی وقتی که اومدن برای PS2 اومدن خدایی در زمان های خودشون اوج گرافیک رو داشتن قسم میخورم بخدا هنوز هم دارم تجربشون میکنم هم DMC12345 DmC1 و هم SOR123 SOR3r SORr.c 2006 اهل گرافیک نیستم ولی چرا دروغ گرافیک هر بازی باید در نسل خودش باشه.
          داش عزیزم گفتم الهام گرفته نگفتم کپی! بازی سکیرو از سختی های بازیهای قبل میازاکی الهام گرفته و سختر شده! تا چالش بر انگیزتر بشه!!! وگرنه کافیه فقط یک تریلر ازش ببینی تا بفهمی اصلا شبیه هم دیگه نیستن! من نمیدونم چرا شما کلمات رو دقت نمیکنین! حالا خوبه که من بازی رو تموم کردم! بعد شما واسم ازش تعریف میکنین… بله در خیلی جاهاش از DMC دوره باور کن: بازی هم فقط در سخت بودن که بازی نیست! داداش اگه دنبال سخت بازی کردن هستی در حد ضربه ای برای من و ضربه ای برای تو؟ خوب میتونی بری اخرین گزینه DMC به نام HELL AND HELLش رو تجربه کنی که اگه بتونی اونجاش برسی!
          شما هم بارها و بارها TW و GOW رو کوبیدی خب جواب شمارو دادم یبارش بد جور حرفمون شد بعد بار دومش یخورده اروم تر بعد بار سومش باهم خیلی خوب کنار اومدیم ولی داداش همونطوری که شما انتقاد دارین در مورد بازیهایی بزرگ به مثل GOW و TW منم امروز با این بازی مشکلی ندارم ولی چون طرف اومد و کوبید اومدم واقعیت رو به دستش دادم! تا دیگه فکر نکنه سکیرو و دیگه هیچ وگرنه اصلا ارزش نداره حتا بیام شخصیتم رو با این بازی خاک مالی کنم (گوتی شد بیگوینر شد به درک) نوش جانش فدای بلابورنش
          درک میکنم من باهاش مشکل دارم ولی دیگران باهاش مشکل ندارن برای همین برد خودش رو زد
          من کاری به استار وارز ندارم EA بی ابورو خودش دوست داشت بازیش از سکیرو الهام بگیره و یک سری از المان های سکیرو رو تقلید کنه. شما از اینطرف حرف میزنی! من هم میتونم به شما بگم DMC دارای یک سیستم کمبو زنی هست که فکر میکنم بینهایت∞ باشه ولی خوب من هم نگفتم DMC باید و باید گوتی میشد و یا مراسم قبول نیست (من در مورد بی انصافیها گفتم و گتیم! بالا لیست منصفانم رو نشوتم بازی سالم DS هست و گفتم که چرا DS برای بازی سال شد و چرا DMC نشد)
          “سکیرو بدون شک لایق ترین بازی امسال بود برای گوتی” باسه داداش خیلی خب این نظر شما که نظر محترمی هست مثل سایر نظرات دوستان! گفتم من کاری به نظر کسی ندارم چونکه همونطوری که من حس میکنم نظرم یک نظر زیبا و محترمی هست دیگران هم دقیقا همچنین نظری در مورد نظرات خودشون دارن!
          موفق باشی مبارکتون باشه قبلاً هم تبریک گفتم :rose: :heart:

      • Old_Gamers گفت:

        هر وقت سکیرو رو بازی کردی بیا اینطوری در موردش نظر بده . بهتره ادم تا بازی ایی رو تجربه نکرده در موردش اظهارنظر نکنه اینطوری . نمیدونم تعریف شما از گرافیک چیه که به سکیرو میگی نسل هفتمی . به گیم پلیش هم میگی اسپایدر من .

        • Old_Gamers گفت:

          خوب دمت گرم که تمومش کردی . ولی جای تعجبه که در موردش اینطوری میگی . بپر بپر سکیرو فقط واسه فرار هستش و بخوای بازی رو رد کنی بالاخره باید بیایی پایین و روبرو بشی با دشمنا از اون بالا فقط میتونی سگ رو با شوریکن بزنی چون دشمنا هم شوریکن رو دیفلکت میکنن پس بالاخره باید بیای پایین . گرافیک مهم هستش من کی گفتم مهم نیست در اخر واقعا نفهمیدم چطوری به گرافیک سکیرو با اون رنگبندی بینظیرش میگی نسل هفتمی .

          • AXEL STONE گفت:

            داش واسم مهم نیست باز هم میگم تا اخر هم میگم! کرافیکش مال اولای نسل هفت بود و امروز در اخرای نسل هشت هستیم
            خود شما با ویچر مشکال داری حتا با شما در موردش بحث کردم! همون طوری شما با یک بازی به گندگی ویچر مشکل داری منم البته با سکیرو مشکلی ندارم و از نظر من بازی خیلی معمولیه که فاقد گرافیکه همین هیچ مشکلی باهاش ندارم! برنده شد فدای بلادبورن!
            اگه محتویات زیادی داشن خوب این وظیفه هر بازی هست که چنین نکته ی مثبتی باشه اما باز هم وظیفش بود یک گرافیک قابل قبولی میداشت!
            اگه گرافیک واس شما مهمه پس باید بدونی که این بازی تا ۲ ۳ سال اینده تاریخش برای سایر گیمرا تمام خاهد شد

            • Old_Gamers گفت:

              من واقعا درک نمیکنم تو رو . غیر ممکنه کسی سکیرو رو تا اخر رفته باشه و لذت های مبارزات طاقت فرسا و گیمپلی فوق العاده رو چشیده باشه و بعد بیاد بگه مثل داداشش اسپایدر من بود و فقط بپر بپر بود . شک دارم که راست بگی بازی رو تا اخر رفتی و فقط خواستی یه جوابی به من داده باشی . دنبال دردسر درست کردن میگردی و الان یهو بحث ویچر رو کشیدی وسط که متم یه چیزی بگم و بحث راه بندازی . برو بازیهای اول نسل هفت رو دوباره ببین بعد بیا بگو سکیرو اول نسل هفت هستش . تو کلا دیدگاهت به بازیها و یا همه چی دو حالته یا عشق یا نفرت . یا بازی رو میپرستی و یا ازش متنفری و میکوبیش حد وسط نداری .

              • AXEL STONE گفت:

                چرا بازیرو نرم!؟ من گیمرم و بازی یک بازی خوبی بودش! قرار نیست چونکه بازیرو نقد میکنم یعنی ازش بدم میاد!
                دقیقا مثل داداش گلش اسپایدی بود باحاله و من اتفاقا دوسش دارم ولی نقدش میکنم!
                دلیلی نداره چونکه دستش دارم نقدش نکنم!
                هرچقدر دلت بخاد شک داشته باش واسم مهم نیست
                من دنبال دردسر نمیگردم! ولی چیزی که صحت داره رو گفتم! و باز هم میگم دوست عزیز اگه با بازی مشکلی دارم و نقدش میکنم خود شما هم با ویچر مشکل داری و نقد کردی یعنی من رو باید درک کنی. متائسفانه شماها بلد نیستید جملات رو خوب تقسیر کنید! درکتون پایینه از یچیزی چیزای دیگری خلق میکنید!
                مهم نیست که چی در موردم فکر میکنی! ثابت کردم واست که شماها از یک کلمه و یا یک جمله مسالمت امیز و یجوری توجیه کننده: میرید یک مشکل دیگه ای رو میسازید!

  • برای من بهترین بازی سال RESIDENT EVIL 2 هست البته با دیدن مقام هایی که سعید جانِ آقابابایی به بازی CONTROL دادن به صورت جدی دارم به تجربه بازی فکر میکنم.

  • خسته نباشید و دستت درد نکنه آقا سعید بابت این مقاله عالی :rose: :heart: نظر خودم یکمی با گیمفا متفاوته و این لیستمه :yes: :
    برترین کارگردانی:Death stranding
    برترین صداگذاری:Resident evil 2
    برترین اجرا:Mass mikkelsen
    برترین موسیقی:Death stranding
    برترین طراحی هنری:Sekiro shadows die twice
    برترین اکشن ماجرایی:Resident evil 2
    برترین بازی ریسینگ یا ورزشی:FIFA 20
    برترین بازی فایتینگ:Mortal kombat 11
    برترین بازی استراتژی: Total war three kingdoms
    برترین بازی اکشن:DMC 5
    برترین بازی نقش آفرینی:The outer worlds
    برترین بازی مستقل :Disco elysium
    برترین بازی چند نفره :COD MW
    برترین بازی وی آر:No mans sky
    تاثیر گذارترین: Concrete genie
    برترین بازی در حال پیشرفت:Tom Clancys rainbow six siege
    برترین روایت داستان :Death stranding
    برترین بازی موبایل :COD Mobile
    برترین بازی خانوادگی Super smash bros ultimate
    و در نهایت بهترین بازی سال به ترتیب سه تای اول:۱Death stranding
    ۲٫Resident evil 2
    ۳٫Sekiro,DMC 5

  • fox hunter گفت:

    خوب انتخاب ها برا اساس تجربه انجام شده بود
    اما امسال death stranding یه حس و تجربه متفاوت تر از بقیه بود جوری که تمام بخش های بازی بوی خود بازیو میداد انگار قبلا همچین چیزی نرفته بودم.و در ضمن به بعضی از کاربرا باید گفت اسکار بهترین نقش اول گیمفا برا شما اسطوره ها

  • Mahan Rostami گفت:

    با تمام احترامی که به آقای آقابابایی دارم ولی به شدت با حرف ایشان مبنی بر اینکه Sekiro ضعیف ترین بازی آقای میازاکیه مخالف چون بهترین بازی ایشون بود سیستم مبارزات بازی گواه بر این مطلبه

  • Sekiroisgoty گفت:

    سکیرو :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • اون لذتی رو که از بازی رزیدنت اویل ۲ ریمیک بردم فقط قابل مقایسه با سالیه که رزیدنت اویل ۴ برا پلی استیشن ۲ ریلیز شده بود و داشتم رو پلی ۲ خودم بازیش میکردم و مات و مبهوت با دهانی باز شاهد گرافیک و گیمپلی شگفت انگیزش بودم . به نظر من برترین بازی سال ۲۰۱۹ فقط و فقط رزیدنت اویل ۲ ریمیک :shy: :shy: :shy:

  • Mikasa گفت:

    کمبود توجه به بازی های نینتندو تو این سایت خیلی حس میشه

    • abdollah_a2 گفت:

      بیش ترین توجه ای که تو این سایت به نینتندو میشه همین بود که اومدن جایزه ی برترین بازی خانوادگی رو شانسی بین نامزد هایی که همش ماله نینتندو بود انتخاب کردن
      حتی بهترین استراتژیک هم ندادن به فایر امبلم… فایر امبلمی که حتی جایزه ی Player’s Voice رو برد، Player’s Voice هم یه جایزه ی جدیده تو گیم اواردز که فن ها بازیه مورد علاقه ی سالشون رو انتخاب میکنن
      جالب هم اینجاست که سوپر اسمش و دث استراندینگ هم به ترتیب دوم و سوم شدن ولی فایر امبلم اول شد

  • Senatorbigy گفت:

    بسیار هم عالی و جذاب :inlove: مرسی بابت مقاله

  • cfcuk گفت:

    دوستان یه سوال من چند روزیه که یه گرافیک تهیه کردم ولی تو بازی(همه بازیا)تنظیمات رو الترا میزارم ولی کیفیت در حد میدیومه کسی میدونه مشکل کجاست؟؟

    • Vagabond گفت:

      احتمالا سیستمت داره از کارت گرافیک اینتل بجای کارت گرافیک قویت استفاده میکنه.اول مطمئن بشو که درایو کارت گرافیک نصب هستش یا نه چون تازه خریدی شاید یادت رفته درایوش رو نصب کنی! اگر مشکل از اون نبود
      و کارت گرافیکت Nvidia هست روی صفحه دسکتاپ راست کلیک کن و روی گزینه Nvidia Control Panel کلیک کن بعد یه پنجره باز میشه برو به بخش ۳D setting از اونجا گزینه Manage 3D Settings رو انتخاب کن حالا تو صفحه جدید روی Global Settings کلیک کن بعد روی preferred graphics processor کلیک کن و بعدش High Performance Nvidia Processor رو انتخاب کن بعدش حتما در پایین همون صفحه روی Apply کلیک کن تا تغییرات اعمال بشه و تمام!
      اگر کارت گرافیکت AMD هست باید اول روی صفحه دسکتاپ راست کلیک کنی بعد Radeon Settings رو انتخاب کن و حالا یه صفحه جدید باز میشه در پایین صفحه روی Preferances کلیک کن بعد گزینه Radeon Additional Settings رو انتخاب کن و حالا تو این صغحه جدید سربرگ Power رو باز کن و بعد Switchable Graphics رو انتخاب کن حالا از تو لیست باز شده اگر بازی موردنظرت رو پیدا کردی که هیچی اگر نه باید add رو بزنی و مسیر دقیق نصب بازی رو پیدا کنی و فایل exe بازی رو انتخاب کنی و به لیست اضافش کنی حالا در لیست روی بازی موردنظرت کلیک کن و در جلوی اسم هر بازی یک graphic settings هست روی اون کلیک کن و به High Performance تغییرش بده و بعد Apply رو بزن حالا از این بعد بازی با کارت گرافیک قویتر اجرا میشه فقط اگر کارتت AMD هست باید هر موقع بازی جدید میریزی اینکار رو براش انجام بدی.امیدوارم مشکلت حل بشه 😉

شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
شاگرد اول‌ها! | برترین های سال ۲۰۱۹ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا