نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا

نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا

در بسیاری از بازی‌هایی که زمینه داستانی فانتزی دارند، شاهد نکرومنسی و جادوهای مرتبط با زنده کردن مردگان هستیم. در اکثر این بازی‌ها نیز دشمنان شما به چنین توانایی‌هایی دسترسی دارند اما شخصیت شما هیچ گاه امکان استفاده از این توانایی‌ها را به دست نمی‌آورد و اگر هم به دست بیاورد، در حد محدود و جزئی است. Undead Horde عنوانی است که رویه کاملاً برعکسی را برای این موضوع در نظر گرفته است و شما را مستقیماً در نقش یک نکرومنسر قرار می‌دهد. در ادامه مطلب، به نقد و بررسی این بازی می‌پردازیم.

undead horde

Undead Horde

پیش از شروع بررسی خود بازی، به طور مختصر به تاریخچه استودیوی سازنده آن اشاره می‌کنیم. استودیو سازنده این بازی یعنی ۱۰tons، شرکت جدیدی و تازه‌کاری نیست و بعد از تأسیسش در سال ۲۰۰۳، بازی‌های مختلفی را روانه بازار کرده است. با این وجود، دلیل اصلی که شاید خیلی‌ها نام این شرکت را نشنیده باشند، تمرکز این شرکت بر ساخت بازی‌های کژوال و عامه پسند است و از این رو بخش زیادی از بازی‌های عرضه شده این شرکت بر روی پلتفرم‌های موبایل بوده است. توجه کنید که این در این جا منظور ما از پلتفرم همراه، صرفاً سیستم‌عامل‌های فعلی موبایلی نظیر اندروید و iOS نیست و با توجه به تاریخ تأسیس این شرکت، می‌توان به راحتی حدس زد که این استودیو برای سیستم‌عامل‌هایی نظیر Symbian نیز بازی ساخته است. با این وجود، این شرکت چند سالی است که بر عرضه بازی برای کنسول‌ها و PC نیز حساب ویژه باز کرده است و چندین عنوان مختلف نظیر Tesla vs Lovecraft، Jydge و همین بازی Undead Horde را برای پلتفرم‌هایی به جز پلتفرم موبایل نیز عرضه کرده است. البته این شرکت همچنان بازار بازی‌های همراه را فراموش نکرده و بازی‌های خود را بر روی سیستم‌عامل‌های همراه نیز عرضه می‌کند. با این وجود مثلاً برای همین عنوان Undead Horde، عرضه اولیه آن صرفاً بر روی PC صورت گرفته و کم کم به App Store اپل نیز راه یافته است و نشان از این دارد که این استودیو حساب ویژه‌تری بر بازارهای اصلی‌تر صنعت ویدیو گیم باز کرده است. با این مقدمه به سراغ نقد بازی Undead Horde می‌رویم.

در ابتدای بازی شما سرگذشت کوتاه شخصیتی به نام Orcen را می‌شنوید. این فرد، یک نکرومنسر قدرتمند بوده که سال‌ها پیش به همراه بسیاری از Undead ها و نکرومنسر های دیگر از گروهی از پالادین‌ها که جنگجویان شجاع جبهه زندگان هستند شکست خورده و با جادو درون یک کوزه حبس شده است. در شروع بازی به شکل خیلی تصادفی، یک مرغ (!) این کوزه را می‌شکند و پس از سال‌ها، Orcen از کوزه نفرین‌شده‌اش خارج می‌شود و طبیعتاً با سختی‌هایی که در این سال‌ها دیده است، تصمیم به انتقام از مسببان زندانی شدنش می‌گیرد. او در همان ابتدا کار، مرغ نجات‌دهنده‌اش را کشته و تبدیل به زامبی می‌کند و سپس شروع به پیشروی در قلمرو زندگان می‌کند. در این راه نیز با اسکلت‌ها و Undead های مختلفی رو به رو می‌شود که به او در طی مسیر شکست دادن زندگان و پالادین‌ها، کمک می‌کنند.

undead horde

در هنگام حمله به پایگاه دشمنان، باید هر چه سریع‌تر نقاط تعلیم نیروها را از بین ببرید.

بازی در کل سعی نداشته تا داستان خیلی پیچیده‌ای را به مخاطبان ارائه بدهد و صرفاً با همین ایده ساده شروع کرده و تا انتها نیز شاهد پیچش داستانی خاصی در آن نیستیم. اسکلت‌های مختلف زیادی به عنوان شخصیت فرعی در بازی حضور دارند اما تقریباً هیچ کدام شخصیت پردازی خاصی ندارند و صرفاً نقششان ارائه یکی دو جمله برای مشخص کردن هدف بعدی شما است. حتی خود Orcen نیز شخصیت پردازی خاصی ندارد و به جز همان دو سه جمله اول بازی، خیلی با شخصیت درونی او آشنا نمی‌شوید. تمامی این موارد نشان می‌دهد که سازندگان به طور کلی تمرکز خیلی زیادی روی داستان نداشته‌اند. البته در این میان، یکسری دیالوگ‌های طنز هم در بازی به چشم می‌خورند که بعضاً شامل شوخی با کلمه‌های زنده و مرده هستند.

به هر حال، این عنوان در کل به طور خیلی جدی داستان را هدف قرار نداده است و صرفاً از آن به عنوان دلیلی برای ارائه گیم پلی به مخاطبان استفاده کرده است. با این وجود، با توجه به این که بازی مستقیماً شما را در نقش یک نکرومنسر قرار می‌داد، پتانسیل بیش‌تری برای پرداخت‌های داستانی بهتر داشت که از آن استفاده نکرده است اما نمی‌توان خیلی بابت این موضوع از بازی نمره‌ای کم کرد چون به هر حال واضح است که بازی کلاً سعی نداشته خیلی مانور خاصی روی داستان بدهد.

بعد از داستان نوبت به گیم پلی بازی می‌رسد. طبیعتاً از یک بازی که تا حد زیادی از داستان صرف‌نظر کرده است، انتظار می‌رود که گیم پلی جذابی برای آن طراحی شده باشد تا بتواند با وجود نبود داستان درست و حسابی، بازیکنان را به خود مشغول نگه دارد. خوشبختانه در این زمینه، سازندگان بازی که از گذشته سابقه ساخت بازی‌های کژوال و بدون داستان مشخص را داشته‌اند، به خوبی عمل کرده و در پیاده سازی ایده کلی بازی موفق بوده‌اند.

مکانیزم اصلی این بازی با توجه به حضور شما به عنوان یک نکرومنسر، زنده کردن مردگان است. با کشتن دشمنان مختلف، شما قابلیت زنده کردن اجساد آن‌ها را خواهید داشت و با زنده کردن این مردگان، آن‌ها به ارتش شما ملحق می‌شوند و برای شما خواهند جنگید. به این ترتیب وظیفه شما در اکثر مراحل بازی، استفاده از ارتش مردگان برای حمله به مواضع انسان‌ها و نابود کردن آن‌هاست.

undead horde

محیط‌های گوناگون زیادی برای بازی طراحی شده‌اند و نقشه کلی هر محیط را نیز می‌توانید در گوشه سمت راست پایین تصویر مشاهده نمایید.

طبیعتاً در این جا، باید محدودیت‌هایی برای بازیکنان قائل شد تا بازی چالش کلی خود را حفظ کند. مهم‌ترین محدودیت قرار داده شده، تعداد مردگانی است که می‌توانید به خدمت بگیرید. این تعداد به طور کلی محدود است و به صورت یک نوار دایروی دور خط سلامتی و مانای شخصیت اصلی نشان داده می‌شود. هر نیرویی که از طریق زنده کردن به خدمت بگیرید، بسته به توانایی‌های جنگی خود مقدار متفاوتی از این نوار را اشغال می‌کند و طبیعتاً وقتی نوار پر شده باشد و یا ظرفیت برای نفر بعدی نداشته باشد، امکان به خدمت گرفتن نیروی جدید نخواهید داشت. از طرف مقابل، دشمنان پایگاه‌هایی دارند که در صورت شروع حمله به مقر آنان، این پایگاه‌ها به طور مداوم نیروهای جدید برای دشمن تولید می‌کنند و در این میان باید حواستان باشد که هر چه سریع‌تر این نقاط اصلی را تخریب کنید تا ناگهان با یک لشکر بسیار قدرتمند از دشمنان رو به رو نشوید.

نکته دیگر تنوع بسیار خوب و قابل قبول نیروهای مختلفی است که می‌توانید به خدمت بگیرید. در همان ابتدای بازی شما یک مقر به نام Crypt of the Necromancer به دست می‌آورید که در آن جا می‌توانید بدون کشتن دشمنان، به طور مستقیم نیروهای جدید به خدمت بگیرید؛ در طول بازی هم با شکست دادن تعداد مشخصی از دشمنان از یک نوع مشخص، می‌توانید به راحتی توانایی احضار آن‌ها بدون هزینه خاصی را از مقر اصلی به دست بیاورید. به این ترتیب، بازی سعی کرده تا به نوعی نظر بازیکنان تازه‌کارتر را هم جلب کند و بدون نیاز به مشکلات خیلی زیاد در بازی، صرفاً با چند بار شکست دادن دشمنان قوی، می‌توانید آن‌ها را مستقیماً در میان نیروهای خود به خدمت بگیرید و همان طور که گفتیم، تنوع این نیروها بسیار بالاست. از دشمنان انسانی مختلف با سلاح‌های گوناگون نظیر تبر، شمشیر و تیرکمان گرفته تا خرس و عقرب‌های عظیم‌الجثه، همگی در بازی قابل احضار هستند. از طرفی باید توجه کنید که وقتی شما به این نیروها دسترسی دارید، طبیعتاً دشمنان مختلفی را نیز در بازی مشاهده خواهید کرد که از این نوع واحدها در میان آنان استفاده شده است و به خصوص در اواخر بازی، باید توجه بیش‌تری در نحوه انتخاب واحدهای همراهتان داشته باشید تا بتوانید به خوبی بر مشکلات فائق آیید.

با وجود این چالش‌های مقطعی، بازی در کل به هیچ وجه بازی خیلی سختی نیست و در شرایط بحرانی، همواره می‌توانید به مقر اصلی خود برگردید و با درمان کامل و تجدید قوای نیروها، دوباره به دشمنان حمله کنید. ضمن این که ساختمان‌هایی که به دست شما تخریب‌شده‌اند، بازسازی نخواهند شد و از این رو، در مجموع با عنوان خیلی سختی رو به رو نیستیم و هر چند در بعضی قسمت‌ها سختی بازی کمی افزایش پیدا می‌کند اما در مجموع بازیکنان غیرحرفه‌ای نیز می‌توانند به راحتی با بازی کنار بیایند. این موضوع شاید خیلی به مذاق بازیکنان حرفه‌ای خوش نیاید اما به هر حال باید توجه کنیم که جامعه هدف Undead Horde نیز تا حد زیادی بازیکنان مبتدی‌تر بوده است و از این رو نمی‌توان به این موضوع خرده گرفت.

undead horde

شخصیت‌های فرعی بازی هر چند شخصیت پردازی خاصی ندارند ولی اکثراً یا دیالوگ‌های طنزی به زبان می‌آورند و یا اسم‌های خنده‌داری دارند.

موضوع دیگر، وجود عناصر نقش آفرینی در بازی هستند که باعث می‌شوند بازی تا حدی از حالت یکنواخت و تکراری خارج شود. شخصیت اصلی بازی در ابتدا صرفاً یک سلاح معمولی دارد که با آن می‌تواند به دشمنان ضربه بزند اما به مرور و با پیشرفت در بازی و شکست دادن دشمنان مختلف، سلاح‌های گوناگونی به دست می‌آورد که هر کدام قدرت‌های خاص خود را دارند و باید بنا به نیاز، بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. از طرفی یکسری سلاح جداگانه نیز در بازی برای ایجاد توانایی‌های جادویی در شخصیت اصلی وجود دارند که به او امکان اجرای جادوهایی نظیر ایجاد دیوار محافظ یا پرتاب آتش به سمت دشمنان را می‌دهد. از طرف دیگر نیز یکسری انگشتر هم وجود دارند که فعال کردن قدرت آن‌ها، برای مدت محدودی سربازان تحت فرمان شما را قوی‌تر می‌کند.

علاوه بر این موارد، با شکست دشمنان مختلف و انجام مأموریت‌های بازی، شخصیت شما XP به دست آورده و با رسیدن این XP به حد مشخصی، شاهد Level Up شدن او خواهید بود. با هر بار Level Up شدن، شما باید از میان سه کارت مربوط به توانایی‌ها، یکی را انتخاب کنید. هر کدام از این کارت‌ها، تأثیرات خاص خود را دارند و هر چهار قدرت اصلی شخصیت یعنی سلامتی، قدرت ضربه، تعداد نیروهای تحت فرمان و میزان مانا را افزایش می‌دهند اما این افزایش برای هر کدام از آن‌ها تفاوت دارند و از این رو باید میان این موارد، بسته به روش بازی خود یکی را انتخاب کنید. وجود این عناصر مربوط به سبک نقش آفرینی، باعث شده بازی کمی از یکنواخت شدن فاصله بگیرد.

با همه این موارد، در نهایت بعد از مدتی بازی روند یکنواختی به خود می‌گیرد و صرفاً تبدیل به یکسری مرحله برای نابود کردن چند ساختمان دشمن و شکست دادن تعدادی از آن‌ها با روش‌های یکسان و مشابه می‌شود. البته این موضوع اگر نسخه iOS بازی را مورد بررسی قرار دهیم، با توجه به انتظاراتی که از یک بازی موبایل می‌رود، به طور کلی نکته منفی محسوب نمی‌شود و با توجه به امکانات دیگر بازی می‌توان از این مشکلات چشم پوشی کرد ولی وقتی بازی را در قالب یک عنوان کنسولی یا PC بررسی کنیم، این مشکلات به چشم می‌آیند و قطعاً از ارزش کلی بازی می‌کاهند.

undead horde

با هر بار Level Up شدن، باید از بین سه ارتقای ممکن، یکی را انتخاب کنید.

در مجموع و با توجه به مواردی که گفتیم، Undead Horde در زمینه کلی توانسته از لحاظ گیم پلی موفق باشد و با ارائه یک گیم پلی سرگرم کننده که واقعاً شما را در نقش یک نکرومنسر با قدرت زنده کردن مردگان قرار می‌دهد، موفق باشد. وجود عناصر نقش آفرینی نظیر سلاح‌های مختلف با قابلیت‌های گوناگون و همچنین تنوع بالای نیروهای مختلف در بازی نیز از جمله نکاتی هستند که به خوبی در بازی پیاده سازی شده‌اند.

بعد از گیم پلی نوبت به گرافیک می‌رسد. در زمینه هنری، عملکرد سازندگان را می‌توان قابل قبول دانست. به طور کلی، طراحی‌های خوبی برای دشمنان و شخصیت‌های مختلف بازی صورت گرفته است که با کلیت و فضای بازی هماهنگی دارند. با این وجود یکسان بودن ظاهر بسیاری از اسکلت‌های موجود در بازی، از جمله مواردی است که تا حدی در بازی آزاردهنده به نظر می‌رسد. موضوع دیگر بعد فنی گرافیک بازی است؛ در این زمینه نیز از دو دیدگاه کلی می‌توان بازی را بررسی کرد. یکی از جنبه یک عنوان موبایلی و یکی از جنبه یک بازی کنسولی. اگر از جنبه یک بازی موبایل به این عنوان نگاه کنیم، عملکرد سازندگان را می‌توان خوب و قابل قبول ارزیابی کرد و با اثری در خور رو به رو هستیم؛ با این وجود اگر از دیدگاه یک بازی کنسولی به این عنوان نگاه کنیم، با اثر چندان باکیفیتی رو به رو نیستیم. کیفیت کلی اثر در این حالت خیلی معمولی به نظر می‌رسد و در موارد خاصی نیز ضعف‌های بارزی به چشم می‌خورد؛ به عنوان مثال در بعضی لحظات که بازی روی شخصیت‌ها زوم می‌کند، به طور واضح با ضعف‌هایی در زمینه نورپردازی و مدل‌سازی شخصیت‌ها رو به رو می‌شویم. اگر کمی سبک هنری بازی تفاوت داشت و نحوه ارائه مدل‌های شخصیت‌ها به شکل دیگری بود، می‌شد از بعضی ایرادات چشم پوشی کرد اما وضعیت فعلی آن طوری است که نمی‌توان به این مسائل به چشم یکسری تصمیمات در زمینه گرافیک هنری بازی نگریست و بیش از هر چیز، شبیه ایرادات فنی به نظر می‌رسند.

undead horde

جذابیت اصلی بازی مربوط به زمان‌هایی است که چنین ارتش بزرگی را به همراه خود داشته باشید.

در نهایت، به موسیقی و صداگذاری بازی می‌رسیم. از آن جایی که بازی خیلی عنوان بزرگی نیست، نمی‌توان روی این بخش بازی خیلی سخت گیری کرد و خوشبختانه بازی نیز در این زمینه مشکل خیلی بزرگی ندارد. موسیقی‌های بازی متناسب عنوانی با این سبک هستند و تا حدی حس طنز بازی را نیز منتقل می‌کنند. از طرفی صداگذاری حرکات اسکلت‌ها، ضربات مختلف سلاح‌ها، احضار مردگان و… نیز به خوبی انجام شده است و مشکل خاصی در آن دیده نمی‌شود. تنها مشکلی که البته خیلی هم آزار دهنده نیست، تکراری شدن صدای شخصیت اصلی هنگام ادای یکسری دیالوگ‌های مربوط به گیم پلی نظیر کمبود مانا و موارد این چنینی است که با لحنی که دارد، به سرعت تا حد زیادی تکراری می‌شود.

نتیجه‌گیری:

در نهایت با تمام مواردی که گفتیم، باید گفت که Undead Horde در مجموع بازی خوبی است که می‌تواند به هدف اصلی خود یعنی ارائه یک گیم پلی خوب و سرگرم کننده دست یابد. در این میان، اگر بازی را به عنوان یک بازی موبایل مورد قضاوت قرار دهیم، قطعاً با عنوان سطح بالا و باکیفیتی رو به رو هستیم. با این وجود اگر به چشم یک عنوان کنسولی به بازی نگاه کنیم، مشکلات گرافیک، خسته کننده شدن و عدم استفاده از پتانسیل‌های داستان تا حد بیش‌تری به چشم می‌آیند. با تمام این‌ها، در کل می‌توان گفت که بازی تا حد مطلوبی توانسته به هدف خود و راضی کردن جامعه هدفش که بازیکنان کمتر حرفه‌ای‌تر بوده، دست یابد.

 

از آن جایی که این نقد و بررسی بر اساس نسخه کنسولی بازی نوشته شده، نمره ۷٫۵ به آن داده شده است اما اگر بخواهیم با معیارهای عناوین موبایلی بازی را نقد کنیم، می‌توان نمره ۸٫۵ را به آن داد.

نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا
نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نکرومنسر، زامبی، مرغ! | نقد و بررسی بازی Undead Horde - گیمفا