بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا

بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا

بدون شک موسیقی یکی از مهم‌ترین ارکان بازی‌ها محسوب می‌شود و شاید در نگاه اول به آن به اندازه سایر المان‌های بازی توجهی نشود اما وقتی یک بازی در زمینه موسیقی ضعف داشته باشد، به طور مستقیم بر تجربه بازیکنان از سایر المان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر موسیقی خوب می‌تواند بسیاری از ضعف‌های بازی را کمرنگ جلوه دهد و باعث شود که تأثیر کلی بازی بر ذهن مخاطب، بسیار مثبت‌تر و بهتر باشد. در دنیای بزرگ بازی‌ها، عناوین زیادی هستند که توانسته‌اند از موسیقی بسیار خوبی بهره‌مند باشند. طبیعتاً پشت هر موسیقی زیبایی، آهنگساز و موسیقی‌دان زبده‌ای قرار دارد که توانسته به خوبی آن را تنظیم و اجرا نماید. در ادامه مطلب، به بررسی تعدادی از بهترین آهنگسازهای دنیای بازی‌ها می‌پردازیم.

در این مقاله، هدف بررسی بهترین بازی‌ها از نظر موسیقی نبوده است، بلکه هدف بررسی بهترین آهنگسازهای بازی‌ها بوده است. هر چند این دو موضوع از هم مستقل نیستند ولی در این مقاله بیش‌تر تمرکز روی خود آهنگسازها بوده است. از این رو آهنگسازهایی که به طور خیلی معدود در دنیای بازی فعالیت داشته‌اند و یا تنها یک اثر در دنیای بازی‌ها داشته‌اند، یا در این لیست حضور ندارند و یا در رتبه‌های آخر حضور دارند. این موضوع به معنی کیفیت پایین‌تر کار آن‌ها نسبت به سایر آهنگسازان لیست نیست اما از آن جایی که موضوع مقاله در مورد آهنگسازان بازی‌ها است، طبیعی است که آهنگسازانی که تنها یک اثر در دنیای بازی‌ها دارند، در رتبه‌های آخر لیست حضور داشته باشند.

توجه: پیش از شروع مقاله، در مورد عدم حضور هانس زیمر در لیست باید این توضیح را بدهیم که ایشان در اکثر بازی‌هایی که در لیست آهنگسازان حضور داشته‌اند، در اصل به عنوان مشاور و استاد برای آهنگساز دیگری بوده‌اند و صرفاً قطعه Main Theme بازی را ساخته و بقیه قطعات بر عهده فرد دیگری بوده. این موضوع برای عناوین مشهوری نظیر Call of Duty: Modern Warfare 2 و Crysis 2 هم که قطعات موسیقی خیلی معروفی دارند به همین شکل بوده و آهنگساز اصلی این عناوین که اکثر قطعات را ساخته لورن بالف بوده است. به علت همین موضوع که هانس زیمر برای آهنگسازی بازی‌ها، اکثراً در حد Main Theme حضور داشته و بخش خیلی بیش‌تری از قطعات بر عهده شخص دیگری بوده، در لیست حضور ندارد.

Gustavo Santaolalla

best video game composers

Gustavo Santaolalla

آقای Santaolalla، آهنگساز بسیار توانمند آرژانتینی است که در دنیای سینما برای ساخت آهنگ فیلم‌های Brokeback Mountain و Babel جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را کسب کرده است. در دنیای بازی‌ها، او را تنها با یک بازی می‌شناسیم و این بازی چیزی نیست جز The Last of Us؛ بازی‌ای که بدون شک یکی از بهترین عناوین کل صنعت بازی محسوب می‌شود و با ارائه داستانی دراماتیک و غم‌انگیز در کنار گیم پلی و گرافیک خوب و صد البته موسیقی فوق‌العاده‌اش، توانست به وزنه‌ای سنگین برای سونی در اواخر نسل هفتم تبدیل شود و باعث شود که در نهایت، در اواخر نسل فروش PS3 بتواند از Xbox360 جلو بزند. موسیقی بازی The Last of Us با تمرکز بر گیتار و یکسری ساز مخصوص شبیه گیتار نظیر رانروکو ساخته شده است. بدون شک همه کسانی که این آهنگ را در حین بازی شنیده باشد، بر این موضوع که آقای Santaolalla در زمینه خلق آهنگ‌های احساسی متناسب با فضای آخرالزمانی بازی موفق بوده است، با یکدیگر هم عقیده هستند.

best video game composers

The Last of Us Remastered | حضور آقای Santaolalla در دنیای بازی‌ها محدود به فرنچایز The Last of Us است اما همین بازی به تنهایی نشان دهنده کیفیت بالای کار ایشان است.

 

Masato Nakamura

best video game composers

Masato Nakamura

ماساتو ناکامورا، در مقابل بسیاری از عناوین حاضر در لیست نام چندان بزرگی محسوب نمی‌شود و شمار قطعاتی که برای بازی‌ها ساخته است نیز چندان بالا نیست. با این وجود، حضور یک بازی بسیار نمادین در کارنامه او باعث شده است که نام او به لیست ما راه پیدا کند و آن بازی چیزی نیست جز Sonic the Hedgehog. سونیک، خارپشت آبی دوست داشتنی دنیای بازی‌های ویدیویی، بی‌شک در کنار ماریو یکی از نمادهای مهم صنعت بازی و عناوین پلتفرمر محسوب می‌شود و موسیقی آن برای بسیاری از بازیکنان، خصوصاً بازیکنان قدیمی‌تر، فوق‌العاده خاطره انگیز است. با این تفاسیر حضور ماساتو ناکامورا به دلیل ساخت قطعات یکی از نمادهای صنعت بازی، در این لیست چندان هم عجیب نیست.

 

Lorne Balfe

best video game composers

Lorne Balfe

لورن بالف نامی شناخته شده در دنیای موسیقی است و وظیفه آهنگسازی آثار زیادی را در دنیای بازی‌ها و سینما بر عهده داشته است و در این میان بخش زیادی از این کارها نیز با همکاری هانس زیمر –که نیازی به معرفی ندارد- انجام شده است. در میان بازی‌ها، بیش‌تر شهرت لورن بالف به خاطر آهنگسازی عناوین Call of Duty: Modern Warfare 2، Crysis 2، Assassin’s Creed: Revelations و Assassin’s Creed III شناخته می‌شود. آهنگسازی دو اثر اول با همکاری هانس زیمر و اثر سوم با همکاری جسپر کید ساخته شده است اما آهنگسازی Assassin’s Creed III به طور کامل بر عهده خود Lorne Balfe بوده است. به جز Crysis 2، موسیقی سه اثر دیگر در زمان عرضه خود کاندیدای دریافت جایزه بفتا بوده است که نشان از کیفیت بالای کار آقای بالف دارد. همچنین آهنگسازی بازی Beyond: Two Souls هم در ابتدا بر عهده آقای نورمند کوربیل بود که بعد از فوت او در سال ۲۰۱۳، اتمام ساخت قطعات بازی بر عهده لورن بالف گذاشته شد. موسیقی این بازی نیز توانسته برای دریافت جایزه بفتا کاندیدا بشود. در کل لورن بالف با توجه به آهنگ‌های باکیفیتی که برای عناوین بزرگی که گفته‌ایم ساخته است، قطعاً شایستگی حضور در این لیست را دارد.

best video game composers

Assassin’s Creed III

 

Keiichi Okabe

best video game composers

Keiichi Okabe

شاید نام کیچی اوکابه برای خیلی‌ها ناشناخته باشد اما قطعاً اکثر افرادی که دنیای بازی را دنبال می‌کنند، با بازی Nier Automata و آهنگ‌های فوق‌العاده عجیب و خاص آن آشنا هستند. آقای اوکابه با دنیای بازی غریبه نیست و برای چندین بازی ویدیویی دیگر نظیر بعضی از قسمت‌های سری Tekken نیز آهنگسازی کرده است یا در میان تیم موسیقی آن‌ها حضور داشته است اما بدون شک خاص‌ترین قطعات ساخته شده توسط این آهنگساز مربوط به آهنگ‌های سری Nier است. موسیقی این سری و مخصوصاً Nier Automata به طور کلی با فضای موسیقایی اکثر بازی‌ها تفاوت دارد. این شکل خاص موسیقی، هم باعث شده که بازیکنان بیش‌تر در فضا و اتمسفر خاص بازی غرق شوند و هم سبب شده که بازی تبدیل به عنوانی ماندگار در ذهن بازیکنان بشود. شک نکنید که اگر این بازی را انجام دهید و به بعضی از مکان‌های عجیب و غریب بازی برسید، موسیقی خاص آن شما را مات و مبهوت خواهد کرد.

 

Russell Brower

best video game composers

Russell Brower

راسل براور را می‌توان آهنگساز اختصاصی بازی‌های بلیزارد دانست. اگر به کارنامه او نگاه کنید، به جز یکی دو عنوان اثری از بازی‌هایی به جز عناوین شرکت بلیزارد نمی‌بینید. آهنگسازی اکثر بازی‌های بلیزارد در سال‌های اخیر توسط آقای باور انجام شده است. از Diablo III و Starcraft II: Wings of Liberty و Hearts of the Swarm گرفته تا تعداد زیادی از نسخه‌های World of Warcraft از جمله Burning Crusade، Wrath of the Lich King، Cataclysm، Legion و… ساختن موسیقی متن این تعداد از بازی‌ها باعث شده تا این فرد به شناختی از این بازی‌ها برسد که به سختی می‌توان فردی را پیدا کرد که بتواند در سطحی نزدیک او برای عناوین این فرنچایزها آهنگسازی کند. بخش زیادی از آهنگ‌های ساخته شده توسط او، فضای حماسی دارند و با استفاده از ارکسترهای بزرگ همراه با گروه‌های کر پرتعداد ساخته شده‌اند که کاملاً متناسب بازی‌های بزرگ بلیزارد است. شاید برای کسانی که کلاً با عناوین بلیزارد رابطه‌ای ندارند، نام او خیلی شناخته شده نباشد ولی قطعاً افرادی که مدت‌های زیادی را با بازی‌های این شرکت گذرانده‌اند، بارها و بارها در طول بازی از شنیدن موسیقی فوق‌العاده‌این عناوین لذت برده‌اند.

best video game composers

آقای Russell Brower در ساخت آهنگ نسخه‌های مختلف World of Warcraft نقش داشته است.

 

Harry-Gregson Williams

best video game composers

Harry-Gregson Williams

هری-گرگسون ویلیامز، آهنگساز انگلیسی است که در دنیای بازی، فقط با یک نام شناخته می‌شود، Metal Gear Solid. آهنگسازی Metal Gear Solid 2، Metal Gear Solid 3، Metal Gear Solid 4 و Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به همراه پیش درآمدش یعنی Ground Zeroes همگی بر عهده او بوده است. همان طور که می‌دانید، هیدئو کوجیما در بازی‌هایش به عنصر موسیقی اهمیت زیادی می‌دهد و این موضوع که آقای ویلیامز برای تعداد زیادی از عناوین اصلی متال گیر آهنگسازی کرده است، به خودی خود نشان دهنده توانایی بالای او در آهنگسازی است. قطعاتی ساخته شده توسط او همگی با فضای کلی این سری که مرتبط با جنگ، جاسوسی و توطئه است هماهنگی دارند و بدون شک یکی از عوامل موفقیت این سری محسوب می‌شوند. به جز این فرنچایز، آقای ویلیامز در ساخت تم اصلی دو نسخه Modern Warfare 1 و Advanced Warfare از سری Call of Duty هم نقش داشته است.

best video game composers

آقای ویلیامز آهنگسازی اکثر نسخه‌های اصلی سری Metal Gear Solid را بر عهده داشته است.

 

 

Akira Yamaoka

best video game composers

Akira Yamaoka

آکیرا یامائوکا، یکی دیگر از آهنگسازان بزرگ ژاپنی این لیست است که به طور کلی، برای آهنگسازی در سری Silent Hill شناخته می‌شود. تقریباً عنوانی از سری Silent Hill را پیدا نمی‌کنید که نام آکیرا یامائوکا در لیست آهنگسازان آن نباشد. آهنگ‌های این سری ترکیبی از قطعات ملایم و یا با ریتم متوسط به همراه مجموعه‌ای از آهنگ‌های ترسناک و رعب‌آور هستند که آقای یامائوکا از پیاده سازی تک‌تک آن‌ها به خوبی برآمده است. در بین قطعات ساخته شده توسط او، قطعه معروفی که در ذهن خیلی از بازیکنان ماندگار شده است، قطعه Theme of Laura و همچنین Main Theme اصلی Silent Hill 1 است. علاوه بر این سری، آقای یامائوکا وظیفه آهنگسازی تعدادی از بازی‌های بازی‌ساز معروف ژاپنی Suda51 نظیر Shadow of the Damned، No More Heroes 2، Killer is Dead را نیز بر عهده داشته است. او حتی با آهنگسازی برای بازی Sine Mora که عنوانی در سبک Shoot em’Up است، نشان داده که توانایی آهنگسازی در هر سبکی را دارد. با این تفاسیر، قطعاً باید او را در این لیست قرار بدهیم.

best video game composers

نام سری Silent Hill با آکیرا یامائوکا گره خورده است.

 

Austin Wintory

best video game composers

Austin Wintory

آستین وینتوری، از جمله آهنگسازانی است که شاید تعداد آثار بزرگی که برای آن‌ها آهنگسازی کرده است خیلی پرشمار نباشد اما تقریباً اکثر آثار او قطعاتی فوق‌العاده باکیفیت و زیبا بوده‌اند. مشهورترین قطعات موسیقی ساخته شده توسط او مربوط به بازی Journey است. این بازی تبدیل به اولین بازی ویدیویی شد که توانست نامزد دریافت جایزه گرمی بهترین موسیقی متن –که به نوعی معادل اسکار دنیای موسیقی و یکی از معتبرترین جوایز این زمینه است- بشود. آستین وینتوری در میان آثارش علاقه خود به عناوین مستقل را به طور کامل نشان داده است و در لیست بازی‌هایی که او برای آن‌ها آهنگسازی کرده، عناوین مستقل زیادی نظیر Journey، Flow، Flower، The Banner Saga، Abzu، Tooth and Tail و بسیاری از عناوین مستقل دیگر حضور دارد. در تمامی این بازی‌ها، به خصوص عناوین هنری نظیر Abzu و Journey، آقای وینتوری آهنگ‌هایی بسیار احساسی را طراحی کرده‌اند که به طرز زیبایی با روند حرکت و جنبش در بازی هماهنگ شده‌اند و به شکلی زیبا در تار و پود بازی بافته شده‌اند. او با ساخت آهنگ برای بازی‌های AAA هم غریبه نیست و آهنگسازی بازی Assassin’s Creed: Syndicate نیز بر عهده آقای وینتوری بوده است و ایشان نیز خوشبختانه به خوبی از پس ساخت آهنگ‌هایی برای فضای ویکتوریایی خاص این بازی برآمده است.

best video game composers

Journey اولین بازی ویدیویی بود که توانست در مراسم گرمی نامزد دریافت بهترین موسیقی بشود.

 

Martin O’Donnell

best video game composers

Martin O’Donnell

مارتین اُ دانل آهنگساز خیلی پر کاری نیست اما قطعات بسیار معروف و نمادینی در صنعت ویدیو گیم را ساخته است که بی‌شک باعث می‌شوند او را در این لیست قرار بدهیم. تقریباً تمامی کارهای او به نوعی با استودیوی Bungie در ارتباط است. او وظیفه آهنگسازی دو عنوان از سری قدیمی Myth را بر عهده داشته است و علاوه بر آن، قطعات موسیقی چهار نسخه Halo: Combat Evolved، Halo 2، Halo 3 و Halo: Reach توسط او تهیه شده‌اند ضمن این که تعدادی از آهنگ‌های بازی Destiny نیز توسط او تهیه شده‌اند. چیزی که باعث شده است او تبدیل به یک آهنگساز مشهور در دنیای بازی‌ها بشود، بی‌شک قطعات خاص و مخصوصاً تم اصلی سری Halo است که ساختاری بسیار به یاد ماندنی دارد و با یک بار شنیدن آن، در هر جایی که آن را بشنوید، بلافاصله به یاد بازی خواهید افتاد. از این قطعه به دلیل کیفیت بالا و ساختار به‌یادماندنی‌اش، خارج از سری Halo نیز استفاده زیادی شده است و همین موضوع باعث می‌شود که این قطعه به گوش خیلی از افرادی که عناوین سری Halo را انجام نداده‌اند نیز آشنا باشد. با توجه به ساخت چنین قطعات خاصی که یکی از نمادهای موسیقی در صنعت بازی محسوب می‌شود، قطعاً باید او را در لیست بهترین آهنگسازهای دنیای بازی قرار داد.

best video game composers

آهنگسازی نسخه‌های اولیه سری Halo تا عنوان Halo: Reach بر عهده آقای مارتین اُدانل بوده است.

 

Inon Zur

best video game composers

Inon Zur

Inon Zur، از جمله آهنگسازانی است که بخش زیادی از کارنامه کاری او به بازی‌های ویدیویی اختصاص دارد و عمده شهرتش را مدیون کار در زمینه بازی‌هاست. با نگاهی کوتاه به کارنامه او، متوجه طیف گسترده قطعاتی که او وظیفه آهنگسازی‌شان را بر عهده داشته است، خواهید شد. از عناوین ادونچر نظیر Syberia II گرفته تا مجموعه‌های اکشن نظیر بعضی از نسخه‌های Prince of Persia و نسخه اول Crysis و صد البته غول‌های سبک نقش آفرینی نظیر Dragon Age: Origins، Fallout 3 و Fallout New Vegas و Fallout 4 همگی توسط آقای Inon Zur آهنگسازی شده‌اند. این عناوین تنها تعداد کمی از بازی‌هایی هستند که موسیقی آن‌ها توسط این آهنگساز بزرگ تهیه شده‌اند. با وجود این طیف گسترده از عناوین و نامزد شدن و کسب بسیاری از جوایز معتبر دنیای موسیقی، شکی باقی نمی‌ماند که Inon Zur نامی مهم در میان آهنگسازان دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود.

best video game composers

Fallout 4، Fallout 3، Fallout New Vegas و Dragon Age: Origins تنها تعدادی از بازی‌هایی هستند که Inon Zur وظیفه آهنگسازی آن‌ها را بر عهده داشته است.

 

Michiru Yamane

best video game composers

Michiru Yamane

خانم میچیرو یامانه نیز یکی دیگر از آهنگسازان بزرگ ژاپنی است و عموماً به خاطر آهنگ‌های یک فرنچایز خاص شناخته می‌شود، Castlevania. قبل از آهنگسازی برای این بازی او سابقه کار بر روی چند عنوان دیگر را هم داشته است اما بدون شک مهم‌ترین کار او که باعث شد تبدیل به یکی از آهنگسازهای بزرگ صنعت بشود، آهنگسازی برای بازی Castlevania: Symphony of the Night باشد. این بازی به تنهایی یکی از عناوین فوق‌العاده موفق زمان خود بود و با گیم پلی بسیار خوب خود، نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد. همان طور که می‌بینید، در نام بازی از کلمه سمفونی استفاده شده و با این نام، طبیعتاً انتظار یک موسیقی عالی از بازی می‌رود و خوشبختانه همین طور هم هست. قطعات مختلفی برای این بازی تنظیم شده‌اند. بعضی حس و حال حماسی دارند و بعضی نیز تا حدی نوعی حس ترس را که مرتبط با حضور ومپایرها و موجودات عجیب و غریب در این سری هستند به بازیکنان منتقل می‌کنند. علاوه بر این بازی او ساخت قطعات نسخه‌های دیگری از این سری نظیر Lament of Innocence، Aria of Sorrow، Curse of Darkness، Order of Ecclesia و چندین نسخه دیگر را نیز بر عهده داشته و در همگی‌شان موفق و سربلند بوده است.

best video game composers

Castlevania: Symphony of the Night

 

Motoi Sakuraba

best video game composers

Motoi Sakuraba

طرفداران سری سولز بی‌شک با این نام غریبه نیستند. موتوی ساکورابا را عموم بازیکنان بیش‌تر برای آهنگسازی نسخه‌های مختلف سری سولز می‌شناسند. با این وجود، کارنامه او در دنیای بازی‌ها بسیار گسترده‌تر از عناوین سری سولز است. او در فرآیند آهنگسازی بیش از ۱۰۰ بازی بزرگ و کوچک نقش داشته است و عناوین بسیاری زیادی از قطعات ساخته شده توسط او استفاده کرده‌اند. قدیمی‌ترین بازی‌هایی که او در فرآیند آهنگسازی‌شان نقش داشته به سال ۱۹۸۹ بر می‌گردد که گویای سابقه کار بسیار بالای آقای ساکورابا در زمینه آهنگسازی است. بسیاری از عناوین سری Star Ocean نیز توسط او آهنگسازی شده‌اند و حتی در آخرین نسخه Super Smash Bros. Ultimate نیز شاهد حضور نام او در کنار چندین آهنگساز دیگر هستیم. با توجه به کیفیت بسیار بالای کارهای او به خصوص قطعات ساخته شده برای سری سولز، قطعاً باید او را نامی مهم در میان آهنگسازان بازی به حساب آورد. کافی است تنها به قطعه Soul of Cinder از بازی Dark Souls III نگاه کنید که در اواسط به نوعی با قطعه Gwyn Lord of Cinder در بازی Dark Souls I ترکیب می‌شود که به زیبایی هر چه تمام‌تر حس نوستالژی خاصی را به بازیکنان منتقل می‌کند. این موارد به خوبی نشان می‌دهد که موتوی ساکورابا آهنگساز بسیار توانمندی است که هوشمندانه قطعات خود را طراحی می‌کند.

best video game composers

منظره‌ای از بازی Dark Souls 3 | اکثراً Motoi Sakuraba را به خاطر ساخت موسیقی سری سولز می‌شناسند اما او علاوه بر این سری، برای تعداد زیادی از بازی‌های دیگر نیز آهنگسازی کرده است.

 

Jeremy Soule

best video game composers

Jeremy Soule

کمتر بازیکنی را می‌توان پیدا کرد که نام اسکایریم را نشنیده باشد و به همین علت نیز کمتر کسی هست که حداقل یک‌بار موسیقی زیبای این بازی را نشنیده باشد. آهنگساز این بازی جرمی سول است. بی‌شک او را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازهای غربی دنیای ویدیو گیم دانست. چهار نسخه Morrowind، Oblivion، Skyrim و Online از سری بسیار بزرگ The Elder Scrolls در کنار موسیقی عناوین بزرگ و کوچک دیگر نظیر Company of Heroes، Guild Wars، Warhammer 40K: Dawn of War، Dead Rising، Star Wars: Knights of the Old Republic و بسیاری عناوین دیگر قطعاً او را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازهای دنیای بازی می‌کنند. در عنوانی نظیر اسکایریم، حضور قطعات مختلف با فضای آهنگی متفاوت کاملاً ضروری بوده است. از فضای حماسی گرفته تا قطعات آرام برای حرکت بین محیط‌های گسترده بازی؛ همه این موارد در قطعات ساخته شده توسط این آهنگساز رعایت شده است. برای درک کیفیت بالای آثار او، صرفاً کافی است به قطعه Dragonborn از Skyrim گوش کنید تا متوجه سطح بسیار بالای آهنگ‌های حماسی ساخته شده توسط جرمی سول بشوید.

best video game composers

کمتر گیمری وجود دارد که نام سری The Elder Scrolls به گوشش نخورده باشد. آقای سول وظیفه آهنگسازی نسخه‌های مختلفی از این سری بزرگ نظیر Skyrim را بر عهده داشته است.

 

Yasunori Mitsuda

best video game composers

Yasunori Mitsuda

یاسونوری میتسودا، از جمله آهنگسازان بسیار بزرگ ژاپنی است که علاوه بر این که قطعات بسیار زیادی ساخته است، کار آهنگسازی برای او حکم زندگی را دارد و حتی یک بار سلامتی‌اش را نیز فدای کار کرده است. اولین اثر معروف او مربوط به بازی Chrono Trigger می‌شود. او در این اثر با موسیقی‌دان فوق‌العاده‌ای نظیر نوبوئو اوئه‌ماتسو همراه شد و شاید همین عامل و همراهی با چنین فرد بزرگی باعث شده است که او به سرعت در این زمینه پیشرفت کند. یاسونوری میتسودا برای عناوین ژاپنی بسیار زیادی آهنگسازی کرده است. از عنوان Valkyria Revolution و Xenoblade Chronicles گرفته تا عناوین مختلف سری Inazuma Eleven و بازی خاص Kid Icarus و یکسری از قطعات بسته‌های الحاقی بازی Final Fantasy XV. یاسونوری میتسودا، از جمله آهنگسازانی است که واقعاً تمام وجودش را صرف قطعاتی که می‌سازد کرده و از این بابت به او آسیب جسمانی نیز وارد شده است. برای ساخت قطعات یکی از بازی‌ها به دلیل کار طولانی مدت و سنگین او دچار زخم معده شده و مدتی در بیمارستان بستری شد. این موضوع کاملاً نشان می‌دهد که موسیقی و آهنگسازی زندگی این فرد است و حتی از سلامتی نیز برای او اهمیت بیش‌تری دارد.

best video game composers

Chrono Trigger اولین بازی بزرگی است که آقای میتسودا بر روی آن کار کرده است.

 

Yoko Shimomura

best video game composers

Yoko Shimomura

خانم یوکو شیمومورا نیز یکی دیگر از آهنگسازان فوق‌العاده پرکار ژاپنی است که آثار ماندگار بسیار زیادی خلق کرده است. او قطعات عناوین معروف بسیاری را ساخته است هر کدام طرفداران بسیار زیادی دارند. از عنوان خاطره انگیز و قدیمی Legend of Mana گرفته تا نسخه‌های مختلف سری Kingdom Hearts، بعضی از نسخه‌های Xenoblade Chronicles و همچنین عنوان Radiant Historia. حتی چند قطعه بسیار معروف از Street Fighter II نیز توسط ایشان ساخته شده‌اند که به دلیل محبوبیت این عنوان در مسابقات، تبدیل به قطعاتی بسیار ماندگار در ذهن طرفداران سبک مبارزه‌ای شدند. تم اصلی بازی Final Fantasy XV در منوی اصلی آن نیز توسط خانم شیمومورا ساخته شده است. آهنگ‌های ساخته شده توسط او کاملاً با تم بازی هماهنگی دارند و علاوه بر آن ریتم خاص و به یاد ماندنی دارند و در طول زمان نیز تکراری نمی‌شوند. دلیل این مدعا را می‌توان قطعه Dearly Beloved از سری Kingdom Hearts دانست که پس از بارها گوش دادن به آن نیز احساس تکراری شدن قطعه به شما دست نخواهد داد. با گوش دادن به این قطعات، مطمئن خواهید شد که آهنگساز آن‌ها یعنی خانم شیمومورا با احساس و دقت فراوانی آن‌ها را تنظیم کرده است. با این تفاسیر و با توجه به تعداد بسیار بالای قطعات ساخته شده توسط ایشان، می‌توان او را یکی از اسطوره‌های آهنگسازی برای بازی‌های ویدیویی دانست.

best video game composers

آهنگسازی عناوین سری Kingdom Hearts بر عهده خانم شیمومورا بوده است.

 

Jesper Kyd

best video game composers

Jesper Kyd

جسپر کید از جمله آهنگسازهای پرکار صنعت بازی است که قطعات ماندگار بسیاری خلق کرده است و عمده فعالیتش نیز در زمینه بازی‌های ویدیویی بوده است. او سابقه کار بر روی فرنچایزهای معروفی نظیر Hitman، Assassin’s Creed، Darksiders و Borderlands را دارد و با توجه به سبک متفاوت این عناوین و ارائه موفق موسیقی برای آن‌ها ثابت کرده است که موسیقی‌دان توانمندی است که می‌تواند از سبک‌های مختلف به خوبی در کار خود بهره ببرد. معروف‌ترین قطعه‌ای که توسط او ساخته شده است، احتمالاً قطعه Ezio’s Family است که برای Assassin’s Creed II ساخته شده است و به نوعی نماد موسیقی کل سری Assassin’s Creed محسوب می‌شود. به علاوه قطعه دیگر این بازی یعنی Venice Rooftops نیز از جمله قطعات شناخته شده در میان تمامی بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. با توجه به کارنامه پربار این آهنگساز و ساخت تعدادی از معروف‌ترین قطعات دنیای بازی و کار بر روی عناوین بسیار مهم این صنعت، قطعاً باید او را جزو بزرگ‌ترین آهنگسازهای دنیای ویدیو گیم دانست.

best video game composers

معروف‌ترین قطعات ساخته شده توسط Jesper Kyd مربوط به بازی Assassin’s Creed II می‌شود.

 

Nobuo Uematsu

best video game composers

Nobuo Uematsu

در نهایت می‌رسیم به دو نفر اول لیست. در مورد این که کدام بین نوبوئو اوئه‌ماتسو و کوجی کوندو کدام یک باید در رتبه اول لیست باشند، می‌توان خیلی بحث کرد و احتمالاً در نهایت نیز به نتیجه مشخصی نخواهیم رسید. در این جا صرفاً به خاطر عناوین نمادین و مهم‌تری که کوجی کوندو آهنگسازی کرده او را در رتبه اول و نوبوئو اوئه‌ماتسو را در رتبه دوم قرار داده‌ایم. نوبوئو اوئه‌ماتسو به نوعی پدر موسیقی سری فاینال فانتزی است و همان طور که احتمالاً می‌دانید، این سری قدمت بسیار زیادی دارد و از همان موقع تا به حال، اکثر عناوین این سری موسیقی فوق‌العاده خود را مدیون آهنگسازی‌های این نابغه دنیای موسیقی هستند. نوبوئو اوئه‌ماتسو با ساخت قطعات مختلف برای سری فاینال فانتزی، تعدادی از مهم‌ترین و نمادین‌ترین قطعات صنعت بازی نظیر Aerith’s Theme را تهیه کرده است و به نوعی بعد از گذشت سال‌ها همچنان توانسته‌اند عناوین قدیمی این سری را زنده نگه دارند. علاوه بر سری فاینال فانتزی، او آهنگساز تعداد بسیار زیادی از بازی‌های ژاپنی دیگر نیز بوده است و در آن‌ها نیز عملکرد فوق‌العاده از خود نشان داده است. با توجه به این موضوعات و نقش بسیار زیاد او در ساخت قطعات مختلف برای بازی‌ها و سابقه طولانی او در ساخت قطعات مختلف، قطعاً باید نوبوئو اوئه‌ماتسو را یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازهای دنیای بازی‌های ویدیویی دانست.

best video game composers

آقای اوئه‌ماتسو تقریباً در ساخت موسیقی تمامی نسخه‌های Final Fantasy VII نقش داشته است.

 

Koji Kondo

best video game composers

Koji Kondo

همان طور که ردپای شیگرو میاموتو در گیم پلی اکثر بازی‌های شرکت نینتندو دیده می‌شود، ردپای کوجی کوندو نیز در موسیقی این آثار دیده می‌شود. او آهنگساز نسخه‌های اول Super Mario Bros. و The Legend of Zelda است و با ساخت قطعات اصلی این بازی‌ها، به‌یادماندنی‌ترین قطعات بازی کل تاریخ صنعت ویدیو گیم را خلق کرده است. تقریباً در اکثر بازی‌های ماریو و زلدا و زیرمجموعه‌های ماریو نظیر Super Smash Bros. یا عناوین مربوط به Yoshi، ردپای کوجی کوندو دیده می‌شود. آهنگساز اصلی بسیاری از نسخه‌های مهم سری ماریو کوجی کوندو بوده است و در بسیاری از نسخه‌های فرعی پر شمار این بازی نیز در تیم آهنگساز حضور داشته است. از طرف دیگر سری The Legend of Zelda نیز موسیقی بسیاری از عناوین خود و صد البته Main Theme اصلی‌اش را مدیون کوجی کوندو است. بی‌شک اگر موسیقی‌های فرد بزرگی همچون او نبود، این فرنچایزها به محبوبیتی که الآن دارند نمی‌رسیدند. کوجی کوندو و شیگرو میاموتو به نوعی دو عضو جدایی ناپذیر بازی‌های نینتندو هستند که هر چند هر کدام به بخش جداگانه‌ای مربوط‌اند اما بدون نظارت مستقیم یا غیرمستقیم آن‌ها بر بازی‌های این شرکت و علی‌الخصوص سری ماریو و زلدا، چیزی در این بازی‌ها کم خواهد بود. با توجه به نقش بسیار مهم این عناوین در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی و محبوبیت و شهرت بالای قطعات موسیقی آن، می‌توان کوجی کوندو را تأثیرگذارترین آهنگساز دنیای بازی‌های ویدیویی دانست.

best video game composers

زلدا و ماریو، دو نماد مهم از صنعت بازی هستند که آهنگسازی بسیاری از نسخه‌های آن‌ها بر عهده آقای کوندو بوده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا
بازی صدا | نگاهی به برترین آهنگسازان دنیای بازی - گیمفا