سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید

سعید حلاجیان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

پیش بینی اینکه چه آینده‌ای در انتظار یک کنسول بازی قرار دارد کار بسیار سختی است و گاهی حتی پس از عرضه‌ی کنسول‌ها نیز نمی‌توان در مورد آینده و نحوه‌ی فروش آن‌های به طور دقیق صحبت کرد. عوامل زیادی در موفقیت یک کنسول بازی موثر هستند و به نظر می‌رسد کنسول پلی‌استیشن ۴ تمامی این فاکتورها را دارا بوده و به علاوه توانسته استانداردهای جدیدی را به صنعت بازی‌سازی معرفی نماید؛ استانداردهایی که باعث شده‌اند تا این کنسول به یک پلتفرم موفق در نسل هشتم تبدیل شود.

در نسل هفتم کنسول پلی‌استیشن ۳ آن طور که باید و شاید نتوانست مورد توجه مخاطبان قرار گیرد؛ شرکت مایکروسافت نیز از این فرصت استفاده کرده و به جرات می‌توان گفت در اوایل نسل هفتم شاهد جولان مایکروسافت و کنسول اکس باکس ۳۶۰ بودیم. اما سونی بیکار ننشت و سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفت که این سیاست‌ها باعث شده‌اند تا اگر نخواهیم کنسول پلی‌استیشن ۳ و سونی را برنده‌ی نسل هفتم بدانیم، باید بگوییم که رقابت در وقت قانونی به تساوی انجامید و به وقت اضافه کشیده شد؛ وقت اضافه‌ای شش ساله که در نهایت مایکروسافت هرچه تلاش کرد نتوانست کار را به ضربات پنالتی بکشاند زیرا تعویض‌های طلایی سونی کار را در وقت اضافه تمام کرد و این شرکت با اختلاف از رقیب خود پیش افتاد.

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند در موفقیت یک کنسول بازی موثر باشند. بحث تولید محتوا در جایگاه نخست قرار می گیرد؛ اینکه سازندگان برای کنسول مورد نظر چه محتوایی در نظر گرفته‌اند و یا به عبارت ساده‌تر آرشیو بازی‌های این کنسول چگونه خواهد بود. سپس عملکرد کنسول اهمیت دارد اینکه کنسول مورد نظر با گذشت سال‌ها از انتشار خود چه عملکردی را از لحاظ سخت افزاری به بازی‌بازان ارائه خواهد داد. در نهایت فاکتور سوم و به نوعی مرتبط با دو فاکتور اولیه، این است که شرکت سازنده چه برنامه‌هایی دارد تا در مقابل سایر رقبا بتواند کنسول خود را همچنان ممتاز جلوه دهد. این‌ها عواملی هستند که در طول عمر یک کنسول به شدت تاثیر گذار خواهند بود. کنسول‌های زیادی طی این سال‌ها عرضه‌ شده‌اند اما نتوانستند به موفقیت خاصی دست یابند و پس از مدتی کوتاه با شکست روبرو شدند؛ به این دلیل که بیشتر آن‌ها در زمینه‌ یکی از فاکتورهای یاد شده دچار مشکل بود‌ه‌اند. اما کنسول پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم با دارا بودن تمامی این فاکتورها توانست به موفقیت بزرگی دست یابد  و به عنوان دومین کنسول پرفروش تاریخ بازی‌های ویدئویی معرفی شود و حال این شرکت با خیالی آسوده خود را برای نسل آینده و کنسول پلی‌استیشن ۵ آماده می‌کند اما شاید برای شما  نیز سوال باشد که کنسول پلی‌استیشن ۴ چگونه به این موفقیت دست یافت؟

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند در موفقیت یک کنسول بازی موثر باشند عواملی هستند که در طول عمر یک کنسول به شدت تاثیر گذار خواهند بود اما کنسول پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم با دارا بودن تمامی این فاکتورها توانست به موفقیت بزرگی دست یابد  و به عنوان دومین کنسول پرفروش تاریخ بازی‌های ویدئویی معرفی شود و حال این شرکت با خیالی آسوده خود را برای نسل آینده و کنسول پلی‌استیشن ۵ آماده می‌کند

در ابتدا اشاره کردیم که کنسول پلی‌استیشن ۳ در اواخر نسل هفتم راه خود را پیدا کرد به نظر می‌رسد سازندگان به مانند شیمی‌دانان، فرمول موفقیت را پس از بارها آزمون و خطا یافته و از همین فرمول برای آغاز نسل هشتم نیز استفاده کرده‌اند. شاید بسیار گمان می‌کردند تا کنسول پلی‌استیشن ۴ نیز سرنوشتی مشابه اکس باکس ۳۶۰ داشته باشد؛ کنسولی که در ابتدای نسل به یک باره به محبوبیت بسیاری دست یافت اما با سیاست‌های غلطی که مایکروسافت در پیش گرفت، نسل هفتم را تقریبا از دست داد. حال بسیاری بر این عقیده‌ بوده‌اند که سرنوشت مشابهی در انتظار کنسول پلی‌استیشن ۴ قرار دارد اما سونی و پلی‌استیشن  ثابت کرده‌اند نه تنها به سقوط فکر نمی‌کنند، بلکه به دنبال موفقیت‌های بیشتری هستند. همین سیاست باعث شد تا در نسل هشتم شاهد عروج و محبوبیت بالای کنسول پلی‌استیشن ۴ در میان بازی‌بازان باشیم. یکی از عواملی که باعث شد تا کنسول پلی‌استیشن ۴ تا به این حد محبوب شو، معرفی قابلیت اشتراک گذاری بازی‌ها برروی این کنسول بود . به نظر می رسد سونی با این کار و معرفی این قابلیت ثابت کرد که کنسول پلی‌استیشن ۴ برای بازی‌بازان ساخته شده است.

در نسل هشتم و با انتشار کنسول اکس باکس وان، مایکروسافت برای جبران اشتباهات و سیاست‌های غلط خود باید راه طولانی را طی می‌کرد. مایکروسافت با معرفی سرویس اکس باکس گیم پس و قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل، نیمی از این مسیر طولانی را طی کرد اما مشکلات کینکت و تمام آنلاین بودن سرویس‌های یاد شده سبب شد تا نتواند به راه خود ادامه دهد. اگرچه عرضه‌ی کنسول ارتقا یافته‌ی اکس باکس وان اکس را می‌توان قدم بزرگی در این زمینه به شمار آورد اما مجموع برخی از عوامل باعث شده‌اند تا کنسول پلی‌استیشن ۴ همچنان به برتری خود ادامه دهد.

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

در نسل هشتم و با انتشار کنسول اکس باکس وان، مایکروسافت برای جبران اشتباهات و سیاست‌های غلط خود باید راه طولانی را طی می‌کرد. مایکروسافت با معرفی سرویس اکس باکس گیم پس و قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل، نیمی از این مسیر طولانی را طی کرد اما مشکلات کینکت و تمام آنلاین بودن سرویس‌های یاد شده سبب شد تا نتواند به راه خود ادامه دهد. اگرچه عرضه‌ی کنسول ارتقا یافته‌ی اکس باکس وان اکس را می‌توان قدم بزرگی در این زمینه به شمار آورد اما مجموع برخی از عوامل باعث شده‌اند تا کنسول پلی‌استیشن ۴ همچنان به برتری خود ادامه دهد

صرف نظر از این موارد، کنسول پلی‌استیشن ۴ از نظر طراحی ظاهری نیز یک پلتفرم شگفت انگیز است. این کنسول به گونه‌ای طراحی شده تا سیستم خنک کننده و تهویه بهتری نسبت به کنسول پلی‌استیشن ۳ داشته باشد؛ موضوعی که کنسول‌های نسل آینده نیز باید به شدت به آن توجه داشته باشند زیرا این موضوع باعث می‌شود تا بازی‌های ویدئویی بتوانند محدودیت‌های موجود را دور زده و در نهایت رزولوشن بالاتر و تصویری با کیفیتی را به ما ارائه دهند. اما مطمئنا در زمینه‌ی طراحی کنسول پلی‌استیشن ۴، کنترلر Dual Shock 4 را می‌توان نقطه‌ی عطف این طراحی به شمار آورد. بسیاری بر این عقیده هستند که کنترلر Dual Shock 4 نه تنها در زمینه‌ی عملکرد پیشرفت چشم‌‌گیری نسبت به کنترلر Dual Shock 3 داشته است بلکه از نظر آن‌ها، Dual Shock 4 بهترین کنترلر تاریخ بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود.

به واقع Dual Shock 4 هر آن‌چه که شما از یک کنترلر بازی انتظار دارید را داراست. این کنترلر دیگر مشکلات کنترلر Dual Shock 3 به مانند سبکی بیش از حد، استیک‌های قدیمی و سفت، کیفیت پایین کلیدها و امثالهم را ندارد و به علاوه دارای ویژگی‌های جدید بسیاری است. اگرچه شاید این ویژگی‌ها آن طور که باید و شاید توسط بازی‌بازان مورد استفاده قرار نگیرند، اما همچنان هرجا که نیاز باشد عملکرد بسیار خوبی در بازی دارند. از جمله ویژگی‌های یاد شده می‌توان به اضافه شدن صفحه‌ی لمسی و کلید اشتراک گذاری اشاره کرد که می‌توان تصاویر و ویدئوهای زیادی را از بازی‌های ویدئویی را ذخیره و با دوستان خود به اشتراک گذاشت.

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

بسیاری بر این عقیده هستند که کنترلر Dual Shock 4 نه تنها در زمینه‌ی عملکرد پیشرفت چشم‌‌گیری نسبت به کنترلر Dual Shock 3 داشته است بلکه از نظر آن‌ها، Dual Shock 4 بهترین کنترلر تاریخ بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود. به واقع Dual Shock 4 هر آن‌چه که شما از یک کنترلر بازی انتظار دارید را داراست. این کنترلر دیگر مشکلات کنترلر Dual Shock 3 را ندارد و به علاوه دارای ویژگی‌های جدید بسیاری است.

اما صرف نظر از این موارد، هرچه قدر که یک کنسول بازی از نظر سخت افزاری قدرتمند، از نظر رابط کاربری متمرکز و هدفمند و از نظر ظاهری نیز در خدمت بازی‌بازان و عملکرد بهتر آن‌ها باشد اما آگر آرشیو خوبی از بازی‌های ویدئویی را در اختیار نداشته باشد، هیچ مزیتی به همراه ندارد. بگذارید ساده‌تر توضیح دهم در بحث سخت افزاری اشاره کردیم که کنسول‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند حرارت کنسول را در هنگام اجرای بازی‌ها کاهش دهند و از این روی شاهد عملکرد بهتری در بازی‌ها باشیم. اما وقتی بازی در اختیار نداشته باشید، سخت افزار قوی به چه دردی می‌خورد؟ در این زمینه دو بحث کیفیت و کمیت مطرح می‌شود. یک کنسول بازی باید آرشیو خوبی از بازی‌های انحصاری یا غیر انحصاری و البته با کیفیتی را داشته باشد که به راحتی برروی این پلتفرم اجرا شوند و کنسول پلی‌استیشن ۴ نیز در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. اما چرا با وجود اینکه کنسول رقیب یعنی اکس باکس وان نیز بازی‌های زیادی دارد را موفق نمی‌دانیم و تنها به برتر بودن کنسول پلی‌استیشن ۴ اشاره داریم؟

پاسخ به این سوال تقریبا ساده است. در اواخر نسل هفتم شرکت سونی به این نتیجه رسید که بازی‌های انحصاری نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند سونی از فرصت به وجود آمده استفاده کرد و در اواخر نسل هفتم با عرضه‌ی بازی‌هایی انحصاری به مانند God of War: Ascension ،Gran Turismo 6 ،Killzone 3 و در نهایت The last of us توانست از بحرانی که در نسل هفتم در آن گرفتار شده بود، خارج شود و آن نسل را با برتری نسبی به پایان برساند. سونی که فرمول موفقیت را تازه یافته بود، از این فرمول در نسل هشتم نیز استفاده کرد و حتی آن را گسترش داد؛ نتیجه آن شد که  در نسل هشتم شاهد عرضه‌ی بازی‌های انحصاری با کیفیت و رده بالای بسیاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ بودیم. در حال حاضر این کنسول بازی‌هایی هم چون Uncharted 4 ،God of War 2018 ،Horizon Zero Dawn ،Death Stranding، Infamous ،Spiderman و Days Gone و بسیاری دیگر از بازی‌های رده بالای دیگری را به صورت انحصاری و یا انحصار زمانی در اختیار دارد. به این‌ها باید بازی‌های انحصاری دیگر که هنوز عرضه نشده‌اند و قرار است تا پایان نسل هشتم عرضه شوند یعنی The last of Us Part 2 و Ghost of Tsushima را نیز اضافه کنیم. به علاوه به وضوح در نسل هشتم شاهد بودیم که بسیاری از بازی‌های ترد پارتی برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ عملکرد فنی بهتری نسبت به کنسول رقیب یعنی اکس باکس وان داشته‌اند به این موارد، آرشیوی از بازی‌های مستقل را نیز اضافه کنید؛ بازی‌هایی که حتی مایکروسافت نیز در اواخر نسل توجه ویژه‌ای به آن‌ها معطوف کرده است. شاید بازی‌های مستقل از نظر کیفیت و جلوه‌های بصری به پای بازی‌های رده بالا نرسند و با بودجه‌ی کمی ساخته شده باشند اما بارها و بارها بازی‌بازان را نبوغ و نوآوری خود چه در زمینه‌ی داستان و چه در زمینه‌ی گیم‌پلی شگفت زده کرده‌اند. بنابراین سونی با مدیریت این سه فاکتور توانست موفقیت کنسول پلی‌استیشن ۴ را در طول نسل هشتم همچنان حفظ کند. بسیاری از کنسول‌های بازی که حتی از نظر طراحی و سخت افزاری قوی نبودند و حتی در زمینه‌ی بازاریابی نیز عملکرد قابل توجهی نداشتند اما به سبب داشتن آرشیو غنی از بازی‌های ویدئویی توانستند تا حدودی در مسیر موفقیت گام بردارند.

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

سونی که فرمول موفقیت را تازه یافته بود، از این فرمول در نسل هشتم نیز استفاده کرد و حتی آن را گسترش داد؛ نتیجه آن شد که  در نسل هشتم شاهد عرضه‌ی بازی‌های انحصاری با کیفیت و رده بالای بسیاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ بودیم. در حال حاضر این کنسول بازی‌هایی هم چون Uncharted 4 ،God of War 2018 ،Horizon Zero Dawn ،Death Stranding، Infamous ،Spiderman و Days Gone و بسیاری دیگر از بازی‌های رده بالای دیگری را به صورت انحصاری و یا انحصار زمانی در اختیار دارد

کنسول نینتندو سوییچ یکی از این پلتفرمهاست که تلاش کرده تا در نسل هشتم بازی‌های انحصاری هم چون Legend of Zelda: Breath of The Wild و دیگر بازی‌های انحصاری را برای کنسول جدید خود عرضه کند و از طرفی نیز موفق شده تا بسیاری از سازندگان بازی‌های ترد پارتی را متقاعد کند که بازی‌های محبوب خود را برای این کنسول نیز عرضه کنند که از میان این بازی‌ها می‌توان به The Witcher 3: Wild Hunt و حتی Wolfenstein: Youngblood اشاره کرد. این موضوع باعث شده تا کنسول نینتندو سوییچ با وجود اینکه کمی دیر به جمع رقیبان اضافه شد اما نشان دهد که برنامه‌های زیادی برای پیش برد رقابت خود دارد. گوگل استدیا نیز مثال دیگری در این زمینه است و شرکت گوگل از ابتدای معرفی این پلتفرم تلاش کرده تا آرشیوی کامل از بازی‌های ترد پارتی را برای پلتفرم خود آماه سازد. از این روی هردو شرکت می‌دانند که این موضوع یعنی دارا بودن آرشیوی غنی از بازی‌های متنوع و با کیفیت یک فاکتور کلیدی و یک چالش بزرگ به شمار می‌آید؛ چالشی که پلی‌استیشن ۴ به خوبی در نسل هشتم از پس آن برآمد.

در هر صورت نسل آینده بسیار نزدیک است و ورود ما از نسل طلایی هشتم به نسل نهم در یک چشم به هم زدن اتفاق میافتد. اوضاع در نسل آینده نسبت به پایان نسل هفتم و کنسول پلی‌‌استیشن ۳ بسیار متفاوت است. این روزها نسل بازی‌های فیزیکی نیز رو به پایان بوده و بازی‌های دیجیتالی رواج بسیار زیادی یافته‌اند. از این روی کنسول پلیس‌استیشن ۴ در نسل آینده کار ساده‌ای نخواهد داشتیان زیرا در این مسیر نیز رقبای زیادی دارد. صرف نظر از نینتندو و گوگل، مایکروسافت نیز در صدد است تا اشتباهات خود در نسل هشتم را جبران کند و چه بسا رقابت بسیار جذابی را در نسل نهم شاهد باشیم. از این روی، پیش بینی اینکه پلی‌استیشن ۵ در نسل آینده چه عملکردی را خواهد داشت بسیار سخت است و حتی شاید تا چند سال پس از عرضه این کنسول نیز نتوان در این مورد اظهار نظر قعی کرد اما در ارتباط با نسل هشتم، باید قاطعانه سونی و کنسول پلی‌استیشن ۴ را فاتح نسل هشتم نامید.

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

اوضاع در نسل آینده نسبت به پایان نسل هفتم و کنسول پلی‌‌استیشن ۳ بسیار متفاوت است. این روزها نسل بازی‌های فیزیکی نیز رو به پایان بوده و بازی‌های دیجیتالی رواج بسیار زیادی یافته‌اند. از این روی کنسول پلیس‌استیشن ۴ در نسل آینده کار ساده‌ای نخواهد داشت زیرا در این مسیر نیز رقبای زیادی دارد. صرف نظر از نینتندو و گوگل، مایکروسافت نیز در صدد است تا اشتباهات خود در نسل هشتم را جبران کند و چه بسا رقابت بسیار جذابی را در نسل نهم شاهد باشیم. از این روی، پیش بینی اینکه پلی‌استیشن ۵ در نسل آینده چه عملکردی را خواهد داشت بسیار سخت است

در پایان از شما می‌خواهم تا نظر خود در این رابطه را با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما چه فاکتورها یا عوامل دیگری در موفقیت سونی و پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم تاثیرگذار بوده‌اند. به نظر شما سونی برای تداوم موفقیت خود در نسل نهم با کنسول پلی‌استیشن ۵ باید چه راهبردی را در پیش بگیرد، آیا صرفا تولید و عرضه‌ی بازی‌های انحصاری با کیفیت و مبحبوب می‌تواند موفقیت این کنسول در نسل آینده را تضمین کند؟ وضعیت سایر رقیبان را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ با پاسخ به سوالات مطرح شده شاید بتوان تا حدودی در ارتباط با نسل آینده نظراتی را ارائه داد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا
سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ozhan گفت:

    دلیلش فقط انحصاری
    تو سوییچ باش قدرتت از دو پلتفرم لید پایینتر باشه قیمتت تو ایران اندازه وان اکس باشه بازم میخرنت
    چرا؟به یه دلیل:انحصاری

    • HEAVY SQUAD گفت:

      اقای حلاجیان چرا پیسی گیمرها تو سایت اضافی هستن و مدام باید بن بشن ؟

    • bushwhack گفت:

      دقیقا… فروش نینتندو و بازی هاش کاملا این موضوع رو تایید میکنه!
      دلیل خرید یه کنسول فقط بازی انحصاریه!
      البته اکس باکس با سرویس هاش دلیل جدیدی رو به خرید کنسول اضافه کرد ولی باز هم مهمترینش انحصاریه.

    • Ozhan گفت:

      خوزستانم وصل شد ولی سیستان هنوز وصل نشد
      😥

    • انحصاری در کنار سخت افزار قابل قبول وبی محتوا رو دزست میگی امل نه ایزان بلکه کب دنیا میخزن 😀

    • Ozhanداداش اول اینو بگم که سوییچ واقعا شگفت انگیزه…نینتندو…شرکتیه که به جرات ۹۰٪ محتواش زیر نظر خودشه…این دستاورد کمی نیست…
      در مورد پی اس۴
      اول نسل هفتو سونی خراب کرد(بد جوری…سر قیمت)
      اول نسل هشتم مایکرو خراب کرد(بدجوری…اتصال دائم…هر سی دی مخصوص یه کنسول…قیمت)
      اما خب به قول آقای حلاجیان…سونی راهشو وسط نسل هفت پیدا کرد و همون نسل جبران کرد…اما مایکرو هنوز در حال آماده سازیه…اونم نه برای همین نسل…برای نسل بعد…
      حرفم اینه که…اونی که رفت ایکس باکس وان گرفت( یا بدتر از اون ایکس) تکلیفش چیه؟؟؟؟
      یعنی دوتا گیرز…دو تا هیلو…۵.۶ تا فورزا؟؟؟
      من کاری به کیلزون شدو فال و آنتیل داون و اوردر و دیزگان و دیترویت(به نظرم عالی بود) و.آنچارتد لاست لگسی و…ندارم
      کاری به ریمستر گاد۳ و کالکشن آنچارتد و ریمستر لست و ریمیک شدو اف کلوسس(واقعا ترکوند-متا ۹۰ شد فکر کنم)و….ندارم
      اما مایکروسافت برای طرفداراش جلوی گاد۲۰۱۸ و اسپایدرمن و بلاد بورن و آنچارتد۴ و هورایزون و اینفیمس و دث استرندینگ(انحصاری زمانی)و….چی گذاشت؟؟؟؟؟؟
      این استراتژی به سونی خیلی مزه کرده(نوش جونش) و کاملا مشخصه که توی نسل نهم حتی خیلی جدی تر از حتی این نسل محتوای انحصاری بده…اما مایکروسافت شاید بهتر باشه که یکم از فاز سرویس و هر چیزی غیر از محتوای انحصاری فاصله بگیره و بچسبه به اصل موضوع(تولید محتوای انحصاری)
      امیدوارم فنای مایکرو با هیلو جدید عشق کنن
      و فنای سونی با‌لست۲ و گاست عشق کنن
      (با احترام)

      • Big Boss11 گفت:

        دقیقا تفاوت سونی با مایکرو همینه ، سونی کاملا قابل اعتماد و همیشه انتظارات برآورده میکنه از همین الان هم خیال همه بابت کیفیت کنسول و انحصاری های نسل بعد راحته و میدونن سونی به تمام قول هایی که میده عمل میکنه اما در طرف مقابل مایکرو و در راس اونا عمو فیل فقط و فقط شعار میدن !!! به قول خودشون قوی ترین کنسول تاریخ دارن اما از لحاظ محتوا ناامید کننده هستن مثل این میمونه tv 4k داشته باشی اما فقط بتونی ستایش و کیمیا ببینی!!! وای خب بازم هستن کسایی که کورکورانه سنگ جعبه به سینه بزنن و واسش به به چه چه کنن دقیقا علت پیشرفت نکردن جعبه همین فن ها با سطح توقع پایینشون هستن!!!

    • OLDKRATOS گفت:

      شرکت پرآوازه ی sony نه تنها پیشتاز نسل هشتم بوده بلکه همیشه صاحب سبک بوده و طرفداران قدیمیه خودش رو راضی و وفادار نگه داشته به عبارتی کسی که از کودکی با گیم آشنا شده و پلتفرمش یکی از کنسول های sony بوده هیچوقت کنسولش رو عوض نکرده یا تجربه ی عناوین جدید این شرکت رو ترک نکرده.
      این یعنی وفاداری :yes: :yes:

      شرکت سونی همیشه شاخصه های اصلیه جذب مخاطبش رو با کیفیت بالایی حفظ کرده و دلیل افزایش قشر بزرگ طرفداران این کمپانی که امروزه به راحتی میشه بزرگترین کلونیه گیمرها ازش یاد همین بوده!
      برعکس رقیبش که جذب مخاطب رو سیاست آخر و سیاست درآمدزایی و سواستفاده کردن عرضه ی ٢٠٠ انحصاریه کارتونیه ۴k در سال رو سیاست اولش قرار داده متاسفانه

    • Ķįņosą گفت:

      Ozhan
      اکس باکسم انحصاری کنسولی کم نداشته ولی همشو با هم جمع کنی ارزش یدونه از درختای داخل هورایزن زرو داون رو هم نداره

  • z for zack گفت:

    به نظر قریب به تمامی گیمر های این نسل، مهمترین ضعف کنسول xbox نبود یه انحصاری درست و حسابی و مهمتر از همه اشتباه اول کار وصل اجباری به اینترنت بود. من خودم اول قرار بود کنسوا اولم برای این نسل xbox باشه
    ولی همین یه موصوع کار رو خراب کرد.
    هرچند الان که نسل داره به پایان میرسه از لحاظ قدرت وان ایکس خیلی قوی‌تر از ps4 پرو هست
    اما امان از قیمت سرسام آور بازی ها-نبود انحصاری شایسته اسم ماکروسافت
    از همین الان امیدوارم ماکروسافت برای نسل بعد کاری کنه که مجبور بشیم جفت کنسول هارو بگیریم.
    و…….. امیدوارم سونی در کنار همه انحصاری های خفنش یه عنوان ریسینگ تروتمیز برای رقابت با فورزا هورایزن برای گیمراش تدارک ببینه

  • Clara گفت:

    دلیل اصلی موفقیت ش معلومه استدیو هاش ه در حقیقت به نوعی سونی فاتح این نسل نبوده امثال گوریلا گیمز ساکرپانچ اینسومنیاک و حتی بند استدیو و بلوپوینت گیمز ( که فکر کنم احتمال خریدش بالاس) و در نهایت گل سرسبدشون استدیو ناتی داگ فاتح این نسل بودند
    علاوه بر این درس گرفتن از اشتباهات گذشته مثل سیاست قیمت گذاری ابتدایی ps3 که فکر کنم حدود ۷۰۰ دلار بود رو کنار گذاشتن و سود سرویس ها رو به سود سخت افزاری ترجیح دادند
    علاوه بر اون معماری پیچیده ای مثل ps3 هم برای ps4 نزاشتن تا developer ها با مشکل مواجه بشن
    یه دلیل دیگه هم اینه فهمیدن فقط و فقط بازی کردن با کنسول هست که مهم هست کسی کنسول رو بخاطر پخش dvd bluray ( که ps3 توانایی ش رو داشت و قیمت یه bluray player خالی اون زمان از قیمت ps3 بیشتر بود) یا عوامل دیگه نمیخره کنسول فقط برای بازی ه و تمرکز هم باید روی اون باشه

  • Xbox is my heart گفت:

    بعد از اینکه مایکروسافت xbox one s و xbox one x را با کلی تغییرات فرستاد،
    مهم ترین و اصلی ترین مهره ای که سونی داشت بازی های انحصاری اش بود که مردم را برای کنسولش تحریک میکرد و با این مهره پیروز شد.

  • عالی بود ممنون :yes:
    اگه نسل پیش ۲-۲ شدن رفت به وقت اضافه بعد الی با یه شوت توی دروازه کارو تموم کرد ، این نسل ۴-۱ هست ( با گل های کریتوس ، نیتن ، ایلوی و اسپایدی ) و تا دقیقه نود پیش بینی میشه دو تا گل هم از جول پیر و سامورایی میخورن شیش تایی می شن می رن خونشون :rotfl: شوخیه آقا اینا
    ولی واقعا از صمیم قلب راضی هستم از انتخابم ، تجربه شگفت انگیزی بود با سونی برای من پی سی باز … دمشون گرم :rose:

  • کاملا موافقم . فقط در زمینه ی کنترلر ، به نظرم xbox 360 لامصب یه چیزی دیگه بود . پدرسوخته خوبم میلرزوند .

  • واقعا دلم برای این نسل تنگ میشه.

  • من موندم نسل قبل چجوری Xbox و ps3 برابر شدن!!! فرق ps3 با Xbox مثل فرق ارگ با تمبک بود! آخه پشتیباتی از بلوری و اون طراحی ظریف کجا و استفاده از دی وی دی و طراحی عصر حجری و گنده کجا!؟!
    چیزی که مشخصه انحصاری بزرگترین تأثیر رو تو فروش خوب کنسول میذاره و نسل قبل Xbox شروع خیلی بهتری تو ساخت عناوین انحصاری داشت.

  • amin.electric گفت:

    سونی فقط فاتح نسل هشتم نیست فاتح قلب هاست :yes: دلیلش فقط کافیه به هر انحصاری که منتشر شده توجه کنید با چه وسواسی ساخته شده بشخصه gow 4 رو بیشتر rdr2 دوست داشتم و گوتی شدن کاملا حق گاد بود :yes: سونی به شعور طرفداراشم احترام میزاره این مشتری مداری سونیه که راحت ماکرو رو پشت سر گذاشت اسپنسر این همه بلف زد اخری نسلی فقط جیبشو پر کرد سر طرفداراش بی کلاه موند :yes:

  • قبلاً هم گفتم پیروزی سونی توی این نسل انکار ناپذیره

  • موفقیت تجاری + موفقیت اعتباری و قلبی فقط PS2 :heart:

  • Ps4 نصف اثرگذاری و موفقیتهای ps2 رو هم نداشت، حالا تا ببینیم ps5 میتونه جهش جدیدی باشه یا اونم همین فرمونه.

  • دستتون درد نکنه اقای حلاجیان عزیز
    سونی بی شک فاتح این نسل بود و مایکروسافت عملکرد نسبتا ضعیفی داشت که نتونست انچنان رقابتی باهاش کنه (این نظر رو من بی طرف میگم لطفا بد برداشت نکنید)
    سونی با عرضه بازی های انحصاری بزرگ و زیاد و با کیفیت از همه لحاظ تو این نسل حسابی درخشید

  • Senatorbigy گفت:

    سلطان بی چون و چرا هم که خود PS4 هست که در کنار PS2 که الان بازنشته است در حال حکم رانی هستند و منتظرن تا حکمرانی خود را به PS5 بسپارند :inlove: (چقدر کتابی شدم :rotfl: )

  • Xgamer 2323 گفت:

    مایکروسافت از زمانی به انحرافات فاحش در سیاست گذاری ها رو آورد که دان متریک روی کار آمد. مشکل مایکروسافت بحران مدیریتی بود که تو ۴ سال اول نسل هفت فاتح بلامنازع بود و مسیر برای پیروزی کاملا هموار بود اما سیاست های احمقانه متریک،برتری اولیه و سخت افزاری xbox 360 خنثی کرد. کسی که هم با مانع تراشی های احمقانه برای گیمرها(قیمت بیشتر بخاطر اجباری بودن کینکت و قدرت کمتر و تمرکز بروی رسانه ای کردن کنسول نسل هشتمی دقیقا برعکس اول نسل هفت که سونی مرتکب اشتباهات مشابه شد)و حتی استدیوهای داخلی xbox مثل بانجی که مدتی بعد از رویکار امدن متریک حاظر به ادامه همکاری با ماکروسافت نشدن، اصولا کسی بر مسند مدیریتی در هر شاخه ای میشینه که اول علاقه ذاتی و بعد تخصص در اون کار داره که متریک نه کوچکترین علاقه ای به بازی داشت نه تخصص کافی سخت افزاری، بقول یکی از اعضای قبلی مایکروسافت(اسمشو یادم نیست) تعجب می‌کنم چجوری اینو بعنوان ریس بخش xbox انتخاب کردن. متعسفانه وضعیت برای اسپنسر هم اصلا خوب نیست ومن امیدی ندارم با مدریت اون،مایکروسافت بتونه از سونی تو نسل نهم پیشی بگیره چون داره خیلی از اشتباهات متریک تکرار میکنه،البته ضعف اسپنسر بیشتر توی مهیا نکردن بستر خوب برای توسعه دهندگان بازی بویژه استدیو های داخلی تا مسائل سخت افزاری. البته اینو هم بگم بر خلاف نظر اکثر سونی فن ها(من خودم با وجودی این نسل فقط بقیر از ps4 pro پلتفرم دیگه نخریدم در حالی که نسل قبل هرسه پلتفرمو داشتم ولی تعصبی به هیچکدوم ندارم) با وجود خرابکاری های متریک از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳، و در مقابل عرضه عناوین قدرتمند از طرف سونی، باز هم شاید در انتها با اختلاف ناچیز، سونی تونست دستگاه بیشتری بفروشه اما برنده نسل هفت اول نینتندو بود که با کمترین زحمت( اگر اشتباه نکنم فقط ۴یا ۳ سال از Wii پشتیبانی نرم افزاری کرد) و کمترین سرمایه گذاری نسبت به سونی ومایکروسافت، بیشترین فروش و مهمتر ازهمه سود بیشتری داشت و بعد از اون بخاطر سرمایه گزاری کلان سونی،مایکروسافت که‌سرمایه گذاری بمراتب کمتری کرده بود بیشترین سود و کرد. سونی با سرمایه گذاری کلان روی استدیوهای داخلی هم ps3 از بحران نجات داد هم بذر موفقیتو برای نسل هشت و نه پاشید ولی تو نسل هفت کمترین سودو کرد.

  • Vagabond گفت:

    دقیقا دلیل موفقیت یک کنسول اول کیفیت انحصاری هاشه و بعد خدمات دهی و قدرت کنسول..
    من خودم این نسل فقط بخاطر بلادبورن و گاد جدید هر جور شده بود PS4 خریدم وگرنه که مولتی ها با PC میزنم
    بنظر من برای ایرانیا نسل بعد خرید ایکس باکس اصلا منطقی نیست چونکه تمام بازیهاش رو ویندوز۱۰ میادش یعنی شما اگر یه PC خوب ببندی هم بازیای انحصاری PC رو داری هم انحصاری های مایکرو و هم مولتی ها رو میزنی با کیفیت بالاتر و البته رایگان(اگر با کرک مشکل نداشته باشی) و هم بازی های سکند پارتی و ترد پارتی سونی رو که نمونه هاش در این نسل Nioh و Death Stranding و Journey و بازی های کوانتیک دریم بود.در آخر میتونی با شبیه ساز بازی های انحصاری نینتندو رو بزنی و صفا کنی!
    در کل نسل بعد در ایران یا باید PS5 خرید یا اگر توانایی مالی و همچنین حوصله کار کردن با PC دارید باید یه سیستم جمع کنید

  • sarafraz گفت:

    واقعا این نسل سونی از نظر پشتیبانی نرم افزاری و عرضه بازیهای انحصاری خیلی خوب بود
    اگرچه این کنسول واقعا انقلابی نبود(مثل پلی ۱و۲ ) و از نظر سخت افزاری و طراحی و.. هم مشکلاتی داشت اما در کل حداقل بین کنسولها بگیم ایکس باکسو که خورد و خاکشیر کرد(با احترام به طرفدارای مایکرو) و با سوییچم رقابتی در واقع نداره چون اونچنان وجه مشترکی ندارن که بخوان مقایسه بشن همچنین به نظر من مقایسش با پیسیم جداس چون هر کدوم کاملا برای قشر خاصی‌از بازیکنان و هرکی طبق سلیقش انتخاب میکنه و شاید یکی پل فور رو حتی به یه پیسی ۳۰۰۰ دلاری هم ترجیح بده و یکی یه پیسی مدیوم رو به پلی فور هیچکدومم نمیشه گفت کارشون درسته یا غلط :yes:

  • ببخشید بررسی بازی های جدید رو مثل ds nfs starwars کی قرار میدید

  • DeadSpace گفت:

    بنظر من خدمات و انحصاری ها و اینکه سونی خیلی برند قابل اعتمادی، من از بچگی یادمه همه تلویزیون و ظبط و رادیو سونی داشتن، من همه نسل سونی از ps1 تا الان رو تجربه کردم و کاملاً راضی هستم :inlove:

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون آقای حلاجیان عالی بود
    مهمترین دلیل خرید کنسول بازی های انحصارین که سونی تو این نسل واقعا سنگ تموم گذاشت

  • mamad1166 گفت:

    بنده خودم ps4 دارم اما این متن زیاد از حد فن بوی هست !!!
    علت اصلی پیروزی ps4
    ۱٫ شناخت بازار و گیمرها و احترامی بود که سونی ابتدای نسل بهشون گذاشت
    ۲٫قدرت سخت افزاری بهتر ps4
    ۳٫انحصاری های بیشتر و با کیفیت تر
    و اینکه بنده با وجود اینکه دو تا کنترلر ps4 دارم اما برای بازی روی ویندوز ! کنترلر ایکس باکس گرفتم چون واقعا بهتر از کنترلر ps4 هست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا بهتره ها !
    الان هم دارم دث استرندینگ رو ps4 بازی میکنم !

  • Rich Man گفت:

    تحلیل جذابی بود بین رقابت Ps3 و Xbox. هرچند که من از بدو خرید این کنسول هم کوچکترین شک و تردیدی بهش نداشتم و تنها کنسول بازی رو سونی میشناختم و بس .
    تنها عامل جا موندن از بازار رقیبش رو حدس میزنم ایرادات کنسول نسخه ی Fat و قیمت اولیه بسیار بالاش بوده .
    زمانی که نسخه ی کپی خور و اسلیمش تو ایران اومد سونی بهترین انتخاب بود و آرشیو بازی هاش جای هیچ بحث و شبهه ای باقی نمی ذاشت .

  • ولی واقعیتش اینو بگم نسل هفت نسل طلایی بود واسه گیمرها چه ۳۶۰ چه پی اس ۳ واقعا انحصاریشون ناب و.عالی بود الان داشتم رو پی اس تری اسنشن و گاد ۳ رو بازی میکردم واقعا گاد۳ تو زمون خودش چی بود یا خدا یا خدا

سونی، فاتح نسل هشتم | چرا پلی‌استیشن ۴ یک موفقیت عظیم برای سونی به شمار می‌آید - گیمفا