مصاحبه با کازوهیرو ایشی‌گویا، تهیه‌کننده‌ی سری Romance of the Three Kingdoms | صحبت در مورد جدیدترین نسخه‌ی سری و ژانر استراتژی

۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

اگر به دنبال یک بازی استراتژی بزرگ و پرشده از جزئیات با المان‌های نقش‌آفرینی هستید، سری Romance of the Three Kingdoms همیشه یکی از گزینه‌های مورد اعتماد در دنیای بازی‌های ویدئویی است. جدیدترین نسخه‌ی این فرنچایز که سال آینده منتشر خواهد شد، به دنبال رسیدن به تعادلی میان مکانیک‌های قدیمی بازی که هواداران را عاشق خود کرده بود و پیشرفت‌های سری در سال‌های اخیر است. اخیرا کازوهیرو ایشی‌گویا، تهیه‌کننده‌ی این بازی در مصاحبه‌ای در مورد جوانب مختلف Romance of the Three Kingdoms XIV که چهاردهمین نسخه در این فرنچایز است، صحبت کرده است. در ادامه این مصاحبه را با هم مرور می‌کنیم.

چه چیزی باعث شد تصمیم به بازگشت به نسخه‌های کلاسیک مجموعه، به خصوص شماره‌ی ۱۱ و ۹ بگیرید؟

اولین ایده‌مان این بود که به سبک آسان بازی‌های RTK بازگردیم اما این بار از تکنولوژی روز استفاده کنیم. تصمیم بر این شد تا از سیستم بازی‌های سلطنتی تک‌نقشه‌ای استفاده کنیم و وقتی به این نوع بازی‌ها فکر می‌کنید، سری RTK و RTK 9 و RTK 11 اولین بازی‌هایی هستند که به ذهن‌تان می‌رسد. پس طبیعی بود که به این بازی‌ها اشاره کنیم.

می‌توانید در مورد سیستم هوش مصنوعی تازه‌ی بازی و تاثیراتش بر گیم‌پلی صحبت کنید؟

هوش مصنوعی در این بازی براساس مراحل مختلف نیروها و ارتش‌ها طراحی شده است و به صورت طبیعی سازمان‌دهی شده است. با توجه به تصمیمات اتخاذ شده توسط بازی‌بازان در لحظات متفاوت، هوش مصنوعی بازی تعیین می‌کند که نیروها به چه چیزی نیاز دارد و دستورالعمل‌های را ارائه می‌دهد که ارتش‌ها براساس آن عمل می‌کنند و در نهایت تعیین می‌کند هر افسر چه تصمیمی بگیرد. تمام تصمیمات گرفته شده توسط منطق هوش مصنوعی یکپارچه خواهد بود. با اینکه ممکن است در سطح کوچک برخی رفتارهای عجیب از هوش مصنوعی سر بزند اما به طور کلی، هوش مصنوعی فراتر از تصور بازی‌بازان عمل خواهد کرد. لطفا بازی‌بازان به نحوه‌ی واکنش هوش مصنوعی در بازی توجه کنند‌!

با توجه به منحصر به فرد بودن شخصیت‌ها و افسرها، گیم‌پلی دچار چه تغییراتی شده است؟

افسرها شخصیت‌های گوناگونی اعم از ۱۴۱ نوع ویژگی منحصر به فرد دارند. پس این افسرها با شخصیت خاص خودشان کارهای قهرمانانه‌ای در بازی انجام می‌دهند. در نبردها، معمولا قدرت کلی منابع و سربازها شکست یا پیروزی را تعیین می‌کنند. با این حال، افسرهایی مانند Lu Bu و Zhuge Liang که قهرمانانی خاص هستند می‌توانند تاثیر خاص خود را بر نبرد بگذارند.

از سوی دیگر، هر افسر مکتب خاص خود را دارد و وقتی یکی از آن‌ها فرمانروای یک نیرو شود می‌تواند طراحی فرم آن‌ را تغییر دهد. پس هر نیرو می‌تواند از قدرت خود استفاده کند و این مهم هنگام تصمیم‌گیری برای قدرت بخشیدن به یک جهت از نیروهایتان، بسیار تاثیرگذار می‌شود.

هوش مصنوعی بازی تعیین می‌کند که نیروها به چه چیزی نیاز دارد و دستورالعمل‌های را ارائه می‌دهد که ارتش‌ها براساس آن عمل می‌کنند و در نهایت تعیین می‌کند هر افسر چه تصمیمی بگیرد. تمام تصمیمات گرفته شده توسط منطق هوش مصنوعی یکپارچه خواهد بود. با اینکه ممکن است در سطح کوچک برخی رفتارهای عجیب از هوش مصنوعی سر بزند اما به طور کلی، هوش مصنوعی فراتر از تصور بازی‌بازان عمل خواهد کرد.

آیا این منحصر به فرد بودن شخصیت‌ها منجر به داستان‌گویی تاثیرگذارتر هم خواهد شد؟

ما ۷ سناریو مختلف که با RTK جور هستند، نوشته‌ایم. علاوه بر آن ۱۰۰ رویداد متفاوت در بازی وجود دارند. تفاوت رویدادها با بازی‌های قبلی در این است که به صورت اتفاقی رخ نمی‌دهند بلکه بازی‌بازان حق انتخاب و پیشروی در آن‌ها را دارند. قطعا حق انتخاب رویدادها و گسترش دنیای بازی در چارچوب داستان RTK، منجر به تاثیرگذاری رویدادها در استراتژی نبردها خواهد شد.

می‌توانید در موردخط مقدم‌ها و اینکه چه چیزی را شامل می‌شوند بگویید؟

در این بازی، قطعه‌های کوچک‌تر زمین جمع شده‌اند و برروی یک نقشه نمایش داده خواهند شد و هر منطقه نماینده‌ی یک واحد استراتژیک خواهد بود. هر چه منطقه بزرگ‌تر باشد، نیروهای آن قوی‌تر هستند و اگر زمین به تسخیر گرفته شود، به همان اندازه ضعیف خواهید شد. پس مهم است که در بازی زمین‌ها را تسخیر و مدیریت کنید. منطقه‌ای از زمین که توسط نیروها کنترل می‌شوند مرز جنگی آن است.

درون مرزها، می‌توانید کسب درآمد کنید. علاوه بر آن، بنا بر نحوه‌ی تسخیر زمین، مزایایی به نیروها داده می‌شوند. پس تسخیر کردن جبهه‌‌ی جنگی چه در نبرد و چه در دیپلماسی بسیار حائز اهمیت است.

چه مقدار تنوع میان افسرها در بازی وجود دارد؟ تصور می‌کنم که این مسئله مهم‌ترین چیز است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از آن‌ها در RTK 14 وجود خواهد داشت؟

علاوه بر پارامترهای موجود، ۱۴۱ نوع ویژگی شخصیتی برای افسرها وجود دارد و هر افسر می‌تواند حداکثر ۵ ویژگی داشته باشد. برای هر ویژگی مزایا و معایب زیادی وجود دارد و ترکیب این‌ها می‌تواند منجر به خلق بیش از ۱۰۰۰ نوع افسر منحصر به فرد شود. همچنین نوع ترکیب‌ها و تاکتیک‌ها براساس افسرها تعیین می‌شوند. پس می‌شود گفت هیچ دو نوع افسری وجود نخواهند داشت که دقیقا شبیه هم باشند.

درک توانایی‌های و ضعف‌های هر افسر و سپس تشخیص نیاز یا عدم نیاز به کدام یک از ویژگی‌ها در میدان نبرد، از قسمت‌های لذت‌بخش هنگام انتخاب افسرهایی است که متناسب با موقعیت باشند.

علاوه بر پارامترهای موجود، ۱۴۱ نوع ویژگی شخصیتی برای افسرها وجود دارد و هر افسر می‌تواند حداکثر ۵ ویژگی داشته باشد. برای هر ویژگی مزایا و معایب زیادی وجود دارد و ترکیب این‌ها می‌تواند منجر به خلق بیش از ۱۰۰۰ نوع افسر منحصر به فرد شود.

با توجه به وجود جزئیات زیاد در این بازی و تعداد زیاد سیستم‌های اجرایی همزمان، چگونه میان عمق مکانیک‌های بازی و در دسترس بودن آن تعادل ایجاد می‌کنید؟ آیا این مورد تمرکز شما برای RTK 14 است؟

برای المان‌های درون بازی تدارکات زیادی دیده‌ایم اما سیستم‌های بازی همه در جهت نبرد برای تصاحب زمین فعالیت می‌کنند. هنگام نبرد و با گسترش خط مقدم، می‌توانید افرادی را به داخل بفرستید تا به توسعه‌ی داخلی کمک کنند و سپس درآمد حاصل را به میدان نبرد ببرید. ایده‌ی اصلی این است که همیشه از وضعیت سرزمین خود و خط مقدم آگاه باشید. بازی‌بازان طبیعتا می‌توانند از تمام سیستم‌های بازی استفاده کنند. به علاوه، با تقسیم‌بندی سرزمین به وسیله‌ی رنگ‌ها، همه چیز ساده‌سازی شده است. فکر کنم بازی‌بازان به لطف رنگ بتوانند از المان‌های ساده اما عمیق بازی لذت ببرند.

بازی ۱۳ Romance of the Three Kingdoms انتقاداتی بابت مشکلات فنی و باگ‌های هنگام عرضه دریافت کرد. آیا این بار مطمئن خواهید شد که این اتفاق رخ نخواهد داد و بازی نهایی صیقل‌خورده‌تر خواهد بود؟

ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که این اتفاق دوباره رخ ندهد. با توجه به هوش مصنوعی بازی، تصمیم داریم بازی را به طور مداوم با به‌روزرسانی‌ها بهبود ببخشیم.

آیا قصد دارید بازی را برروی سایر پلتفرم‌ها هم عرضه کنید؟

جز پلی‌استیشن ۴ و استیم، هیچ برنامه‌ی دیگری برای عرضه بازی نداریم.

نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ پرو بازی چگونه اجرا خواهد شد؟

هیچ تفاوتی بین نسخه‌ی معمولی و پرو وجود ندارد. بازی برروی هر دو کنسول با وضوح تصویر FHD و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد.

در حال حاضر تایید شده که پلی‌استیشن ۵ از SSD بهره خواهد برد. از نگاه یک توسعه دهنده‌ی بازی، این چه کمکی به شما خواهد کرد؟

شاید به طور مستقیم عملکرد بازی را بهبود نبخشد اما فکر کنم دیدن همزمان و بدون وقفه‌ی چیزهای موجود در صفحه را بهتر کند.

هیچ تفاوتی بین نسخه‌ی معمولی و پرو پلی‌استیشن ۴ وجود ندارد. بازی برروی هر دو کنسول با وضوح تصویر FHD و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد.

کنسول پلی‌استیشن ۵ از یک پردازنده‌ی Zen 2 استفاده می‌کند که بسیار قوی‌تر از کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان است. از نگاه یک بازی‌ساز، این چه کمکی به توسعه‌ی بازی‌ها در آینده خواهد کرد؟

فکر کنم کمک شایانی به سرعت‌بخشی و قوی‌تر کردن الگوریتم‌ها خواهد کرد.

اکس‌باکس اسکارلت از حافظه‌ی GDDR6 بهره می‌برد. این افزایش پهنای حافظه، در آینده چه کمکی به شما خواهد کرد؟

به نظرم افزایش قابلیت رندر کردن باعث واقع‌گرایانه‌تر شدن تصویرها و جزئیات شود.

قابلیت پشتیبانی از نسل قبل، یکی از ویژگی‌های بزرگ پلی‌استیشن ۵ است. این مسئله چگونه باعث حفظ و رشد مجموعه‌ی بازی‌های قبلی شما خواهد شد؟

فکر نکنم تاثیر زیادی بر رشد یا حفظ عناوین گذشته‌مان بکند. فکر کنم بزرگ‌ترین نکته برای بازی‌بازان توانایی حفظ محتوایی است که همین حالا دارند. از آن‌ جایی که تغییر سخت‌افزار در این مورد ریسک کمی دارد، فکر کنم پلی‌استیشن ۵ خیلی زود مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

در این بازی، قطعه‌های کوچک‌تر زمین جمع شده‌اند و برروی یک نقشه نمایش داده خواهند شد و هر منطقه نماینده‌ی یک واحد استراتژیک خواهد بود. هر چه منطقه بزرگ‌تر باشد، نیروهای آن قوی‌تر هستند و اگر زمین به تسخیر گرفته شود، به همان اندازه ضعیف خواهید شد. پس مهم است که در بازی زمین‌ها را تسخیر و مدیریت کنید.

بازی Romance of the Three Kingdoms در تاریخ پنج شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۸ (۱۶ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی) برای کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلتفرم استیم منتشر خواهد شد.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید