تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts

سعید آقابابایی
۱۷:۴۰ ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

 سری عناوین Sniper: Ghost Warrior و به طور کلی بازی های City Interactive Games معمولا به طور شدیدی توسط منتقدین کوبیده می شوند و منتقدین در نقدهای خود پایین ترین نمره و امتیاز ممکن را به بازی های این سازنده می دهند. حالا می خواهد Lords of Fallen باشد که به واقع در حقش بی انصافی کردند و یا می خواهد Sniper: Ghost Warrior 3 باشد که خیلی راحت  باید بگویم الحق و الانصاف دیگر حقش متای ۵۰ نبود. البته نه این که این بازی ها ضعف نداشته باشند، زیرا همیشه در عناوین این سازنده ضعف هایی دیده می شود که قابل گذشت نیستند، ولی خب مقدار و میزان این ضعف ها زیاد مناسب با نمره های ۵ و ۶ که به این بازی ها می دهند نیست و وضعیتشان انصافا از این نمره ها بهتر است. جدیدترین بازی سری Sniper: Ghost Warrior که نسخه چهارم آن محسوب می شود و Sniper Ghost Warrior Contracts نام دارد نیز اخیرا منتشر شده است و امروز قصد داریم تا به آن بپردازیم. بد نیست تا در ابتدای این مقاله نگاهی به روند کلی و تاریخچه سری عناوین Sniper: Ghost Warrior که حدودا یک دهه از حضور آن در دنیای بازی ها می گذرد داشته باشیم و سپس به سراغ بررسی نسخه جدید سری برویم. نخستین بار در سال ۲۰۱۰ بود که عنوانی شوتر تاکتیکی مبتنی بر تک تیراندازی با نام Sniper: Ghost Warrior توسط City Interactive برای ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی منتشر شد و سال بعد نیز نسخه پلی استشن ۳ این عنوان در اختیار طرفداران قرار گرفت. با توجه به این که در آن زمان عناوین زیادی وجود نداشتند که به طور خاص به موضوع اسنایپرها و تک تیراندازها بپردازند، این بازی دست روی موضوعی خاص و جالب گذاشته بود و طرفدارانی نیز پیدا کرد اما متاسفانه در بازی ضعف های زیادی هم وجود داشت و هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ تنوع گیم پلی بازی ضعیف عمل نمود و امتیازی بهتر از ۵۵ نصیب آن نشد. اما نکته خیلی جالب بازی دوربین نمای نزدیک هد شات کردن ها بود که جذابیت خاصی داشت و نمی توان منکر هیجان آن شد ولی این که در بازی مدام و مدام باید به یک نقطه می رفتیم، کمین می کردیم، چندین نفر را اسنایپ می کردیم و دوباره منطقه بعد عینا همین کار تکرار می شد، گیم پلی بازی را بسیار خسته کننده می کرد.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

Sniper Ghost Warrior Contracts همان چیزی است که یک بازی تک تیراندازی جذاب باید باشد، یعنی عنوانی که خیلی زود خسته کننده نمی شود و جذابیتش را برای بازیباز حفظ می کند. باید گفت Sniper Ghost Warrior Contracts به وضوح از ۳ بازی قبلی این فرنچایز بسیار بهتر عمل می کند و بسیاری از منتقدین هم این موضوع را مطرح کرده اند و از لحاظ نمرات هم این نسخه نسبت به ۳ بازی قبلی پیشرفت داشته است. در واقع Sniper Ghost Warrior Contracts نسبت به قبل کلی فرق کرده است و خیلی هیجان انگیز تر شده، مخصوصا در زمینه بزرگترین مشکل نسخه های قبلی یعنی کسل کننده بودن گیم پلی.

سپس ۳ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۳ نسخه Sniper: Ghost Warrior ۲ مجددا برای پلتفرم های قبلی منتشر گردید که با کمال تعجب دقیقا همان مشکلات نسخه اول را داشت و حتی در مواردی پسرفت هم کرده بود و گیم پلی بازی از قبلی هم خسته کننده تر می شد. این عنوان نیز بازخوردهای متوسط و منفی را دریافت کرد و با امتیاز  متای ۵۲ به کار خود پایان داد. با تعویض نسل و ورود به نسل هشتم، فرنچایز Sniper: Ghost Warrior هم تبدیل به یک ۳ گانه شد و نسخه سوم این سری نیز توسط سازندگان معرفی و منتشر گردید و در کمال ناباوری مشاهده شد که از لحاظ امتیازات و نمرات، این بازی تنها مقدار بسیار کمی از بازی اول بهتر شده بود و امتیاز متای ۵۷ (۶۱ در نسخه ایکس باکس وان) را کسب نمود که انصافا حقش نبود و می توانست نمره لااقل ۷ را داشته باشد. خوشبختانه این طور به نظر می رسد که این سری لااقل از نظر فروش وضعیت خوبی دارد زیرا باز هم نسخه جدیدتری از آن معرفی و اخیرا منتشر شد که به نظر می رسد بهترین نسخه این مجموعه است و امتیاز متای این بازی هم بالاخره به بالای ۷۰ رسید و عنوان Sniper Ghost Warrior Contracts موفق شده است که امتیاز متای ۷۱ را به خود اختصاص دهد. این بازی که اخیرا برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر شده است تفاوت های خوبی را در قالب کلی مجموعه ایجاد کرده است و با اضافه کردن یک حالت قرارداد محور به ماموریت های این بازی، جذابیت خاصی به آن بخشیده است.  در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان Sniper Ghost Warrior Contracts بپردازیم و تمام جزییات آن را برای شما عزیزان واکاوی کنیم تا بتوانید راحت تر در مورد این که آیا این عنوان مورد علاقه شما هست یا خیر و این که آیا بازی را خریداری کنید یا خیر، تصمیم بگیرید. با بیان این مقدمه، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

یک بازی با نقشه های متنوع و گرافیک هنری چشم نواز و صحنه ها و مناظر زیبا که تنوع و آزادی عمل بالا در روش پیشروی در بازی را برای شما به همراه دارد. عنوانی با گیم پلی بسیار متنوع و دارای قراردادهای پر تعداد و باکیفیت که آزادی خوبی را برای گشت و گذار و آزمون و خطا و اکتشاف در اختیار شما می گذارند. همچنین نمی توان از شخصی سازی ها و ارتقاهایی که سبب می شوند بازی اصلا خسته کننده نشود و کلی انگیزه برای انجام قراردادها و کسب پاداش بیشتر و خرید ارتقاهای بهتر به شما تزریق می کنند نیز گذشت، زیرا یکی از مهم ترین دلایل برتری این نسخه نسبت به بازی های قبلی سری هستند و سبب می شوند شما مشتاق ادامه دادن بازی و انجام قراردادهای مختلف باشید، زیرا می دانید که پاداش های خوبی در انتظارتان است

 Sniper Ghost Warrior Contracts مثل همیشه در زمینه داستان حرف خاصی برای گفتن ندارد و علاوه بر آن از لحاظ روایت نیز چنگی به دل نمی زند. از لحاظ شخصیت پردازی نیز Sniper Ghost Warrior Contracts اصلا وضعیت خیلی جالبی ندارد. البته این موضوع کاملا واضح است زیرا که وقتی می گوییم بازی داستان جالبی ندارد و روایت آن نیز جذاب نیست، یعنی شخصیت های داستان که شکل دهنده جریان وقایع بازی هستند چندان خوب پرداخت نشده اند و نمی توانند کاری کنند که بازیباز با آنها همذات پنداری کرده و یا در دنیای بازی و وقایع آن فرو رود. اکثر شخصیت هایی که در بازی می بینید عمق چندانی ندارند و نباید انتظار بالایی از آنها داشته باشید. وقایع داستانی بازی این بار در Siberia رقم می خورد که به نوعی از روسیه جدا شده است و می خواهد مستقل باشد و شما در میان یک نبرد و کشمکش بین روسیه و سایبریا یا همان سیبری خودمان قرار می گیرید که بهترین موقعیت است برای مزدوران و قاتلین قرار دادی. بله! در داستان این بازی شما در بازی در نقش یک آدمکش قرار دادی یا یک هیتمن قرار می گیرید که همان طور که از نام بازی پیداست، می توانید قراردادهای مختلفی را قبول کنید و آنها را به سرانجام برسانید و اهدافتان را از بین ببرید تا پاداش دریافت کنید. این قراردادها هر کدام برای خود موضوع و داستانی دارند که البته همان طور که گفتم چندان جذابیت بالایی نداند. البته این را هم باید اشاره کنم که انصافا لحظه هایی هم در برخی قرار دادها هستند که داستان بازی مقداری جذاب تر و هیجان انگیز می شود ولی این لحظات نه تنها پرتعداد نیستند بلکه کوتاه و گذرا نیز هستند و نمی توانند تاثیر بزرگی بر جذب مخاطب به داستان بازی بگذارند.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

دقت داشته باشید که اصلا نمی گویم که یک بازی فوق العاده عالی و بی نظیر، بلکه عنوانی با کیفیت و جذاب برای که به طور قطع و یقین ارزش تجربه کردن یک یا حتی دو بار را داراست. تجربه ای که درست است بی نظیر نیست اما بسیار خاص است و لذت را برای شما به ارمغان می آورد. اگر مایل به تجربه یک عنوان تک تیراندازی حرفه ای و جذاب هستید، قطعا Sniper Ghost Warrior Contracts را در لیستتان قرار دهید.

شما در طول روند داستانی بازی باید مراقب هیتمن های قرار دادی دیگر که رقیبتان هستند و لحظه ای از خراب کردن نقشه شما دریغ نمی کنند، نیز باشید و شاهد برخی کشکمش های داستانی در این زمینه نیز در بازی هستیم. به صورت کلی در مورد داستان و شخصیت پردازی و روایت بازی باید بگویم داستان در Sniper Ghost Warrior Contracts سطح بالایی ندارد و به مانند ۳ بازی گذشته این فرنچایز، این بار هم نمی تواند دلیلی اصلی تشویق کردن بازیباز برای ادامه بازی باشد و کاری کند که شما مشتاق شنیدن بقیه داستان بازی شوید. بلکه بیشتر به عنوان دلیلی برای انجام ماموریت ها و کارهایی که در بازی می کنید به آن نگاه می شود. الیته این را هم در نظر داشته باشید که اگر بخواهیم فقط بین ۴ بازی این سری از نظر داستانی مقایسه ای را انجام دهیم Sniper Ghost Warrior Contracts با روایت کردن درگیری میان سایبریا و روسیه که موضوع جالبی است، بهترین نسخه از نظر داستانی محسوب می شود و راستش را بخواهید این موضوع جذاب جای کار خیلی بیشتری داشت و می شد از آن یک داستان عالی با شخصیت های عمیق و روایت فوق العاده ساخت، ولی خب اکثر این پتانسیل از دست رفته است.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

از لحاظ گیم پلی در دو بازی نخست Sniper Ghost Warrior شاهد عنوان خطی بودیم که یک روند از پیش تعیین شده را باید طی می کردید. در نسخه سوم تغییر بزرگی در این فرمول به وجود آمد و بازی تبدیل به یک عنوان جهان آزاد غیر خطی شد که این موضوع موافقین و مخالفانی داشت. حالا از نظر گیم پلی در Sniper Ghost Warrior Contracts باید گفت این عنوان به نوعی به ریشه های این فرنچایز برگشته است و دوباره شاهد عنوانی تقریبا خطی هستیم. گفتم تقریبا! زیرا در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم می شود گفت Sniper Ghost Warrior Contracts یک بازی در حد وسط یک عنوان کاملا خطی و یک بازی جهان آزاد غیر خطی است که اتفاقا به نظر من این فرمول مناسب ترین نوع گیم پلی برای این سری است و همین باعث شده است که این بازی برای من که هر ۴ بازی را تجربه کرده یم، بهترین نسخه این سری تا به امروز باشد

از لحاظ گرافیک هنری بازی Sniper Ghost Warrior Contracts انصافا عالی عمل کرده و برخی صحنه های به غایت چشم نواز و زیبا را پدید آورده که چشم بازیباز را خیره خواهد کرد. تجربه سازندگان در ۳ نسخه قبلی این سری باعث شده است تا شاهد عنوانی خوش رنگ و لعاب و زیبا در این نسخه باشیم که باید گفت تاکنون زیباترین بازی سری از لحاظ بصری به شمار می رود. بازی دارای ۵ نقشه بزرگ و کاملا متفاوت از یکدیگر است که هر کدام حس و حالی کاملا خاص را به شما منتقل می کنند و کار طراحان و سازندگان بازی در زمینه طراحی و گرافیک هنری واقعا قابل تحسین است. در این نقشه ها شاهد انواع و اقسام مناطق گوناگون از جنگلی و سرسبز گرفته تا کوهستانی و خیابانی و پایگاه های شدیدا حفاظت شده نظامی و …. هستیم که هر کدام نیز به خوبی و با جزییات بالا طراحی شده اند تا بازیباز از لحاظ بصری و طراح های هنری، تجربه خیلی خوبی را از بازی کردن Sniper Ghost Warrior Contracts داشته باشد. کیفیت مناظر و تکسچرهای بازی و عمق دید در بازی فوق العاده است و واقعا از لبه یک منطقه کوهستانی، مناظر دوردست و سرسبز و جنگلی را نگاه می کنید از چشم نوازی آنها لذت می برید و دلتان می خواهد بایستید و بیشتر نگاه کنید و یا اسکرین شات بگیرید. نمی شود در مورد گرافیک عنوانی از این سری حرف زد و از قابلیت bullet time effect سخنی به میان نیاورد. یکی از امضاهای این سری که از نسخه اول شاهدش بوده ایم مربوط به قابلیت صحنه آهسته bullet-cam است که به واقع زیبا و هیجان انگیز است. هدشات کردن دشمنان و مشاهده پاشیدن تمام سر و مغز آنها به اطراف با صحنه آهسته بسیار هیجان انگیز و البته خشن است و طراحی بسیار خوب و با کیفیت نیز دارد و یکی از دلایل اصلی علاقه بازیباز به اسنایپ کردن دشمنان و هدشات کردن دقیق آن ها، همین مشاهده bullet-cam است که از لحاظ بصری حس خشونت معرکه و لذتبخشی دارد، البته برای سن مناسبش و برای دوستداران خشونت در بازی های ویدئویی.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

بازی از نظر شبیه سازی تک تیراندازی بسیار عالی و فوق العاده عمل کرده است و باید کاملا مواردی مثل فاصله از هدف و میزان و جهت وزش باد و .. را برای یک شلیک دقیق و کارامد در نظر بگیرید. در واقع باید بگویم بهترین قسمت کل گیم پلی بازی، همین اسنایپ کردن و تک تیراندازی های دقیق و نفس گیر و بی نهایت جذاب است. همان طور که در بخش گرافیک این مقاله اشاره کردم یکی از امضاهای این سری که از نسخه اول شاهدش بوده ایم مربوط به قابلیت صحنه آهسته bullet time effect است که به واقع زیبا و هیجان انگیز است. هدشات کردن دشمنان و مشاهده پاشیدن تمام سر و مغز آنها به اطراف با صحنه آهسته بسیار هیجان انگیز و البته خشن است و اصلا و ابدا تکراری نمی شود و همیشه دیدنش کیف دارد!  در واقع یکی از دلایل اصلی علاقه بازیباز به اسنایپ کردن دشمنان و هدشات کردن دقیق و ۱۰۰ درصد آن ها، همین مشاهده bullet time effect است که از لحاظ بصری حس خشونت معرکه و لذتبخشی دارد.

در طول روند تجربه بازی به سنت همیشه این سری شاهد برخی مشکلات فنی و باگ های مختلف یا دیر لود شدن بافت ها هستیم که آن قدر کم تعداد نیستند که کاملا از آن ها بگذریم و این مشکلات را ندید بگیریم. در واقع باید گفت از لحاظ کیفیت فنی Sniper Ghost Warrior Contracts بازی معمولی است که جا داشت تا به عنوان یک بازی نسل هشتمی بسیار بهینه تر و باثبات تر باشد. دیگر نکته منفی در این زمینه مربوط به افت فریم است که در بازی چندین بار با آن برخورد کردم و می تواند روی تجربه شما از بازی اثر بگذارد. همچنین گاها در بازی شاهد انیمیشن های ضعیفی هستیم که آن حالت و حس روان بودن و واقعی بودن را مثلا در بخش های پلتفرمینگ و بالا رفتن ندارند، البته این موضوع اصلا در مورد شلیک ها و نوع شبیه سازی اسنایپ کردن وجود ندارد زیرا شاهد بهترین انیمیشن ها و شبیه سازی واقعی روند شلیک یک تک تیرانداز در بازی هستیم و سازندگان در این زمینه که شاید مهم ترین نکته یک بازی اسنایپر باشد، دقت کافی به خرج داده اند و کاملا حس و حال یک نک تیرانداز را در بازی با انیمیشن های زیبای سلاح و گلوله ها حس خواهید کرد. همچنین در زمینه فنی جدا از مشکلاتی که قبل تر ذکر کردم باید به یک مورد مثبت نیز اشاره کنم. اگر خاطرتان باشد در نسخه قبلی این سری زمان لودینگ های بازی به طرز وحشتناکی طولانی بودند و این موضوع بزرگترین ایراد بازی بود و سبب می شد تا گاهی بازی غیر قابل تحمل شود. خوشبختانه سازندگان بازی به این نکته در Sniper Ghost Warrior Contracts توجه کرده اند و دیگر شاهد آن صفحه های لودینگ مرگبار نیستیم و بازی بسیار بهینه تر از نسخه قبل است. همچنین نورپردازی نیز در بازی فوق العاده عالی و حرفه ای عمل می کند و جلوه دو چندانی به مناظر و مناطق زیبای بازی می دهد و جای هیچ گونه حرف و حدیثی را باقی نمی گذارد.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

در طول بازی و با پیشروی در آن برخی گجت های مختلف را هم به دست می آورید که البته چندان پرتعداد نیستند. همچنین می توانید مواردی مثل Drone یا Turret را هم خریداری کنید تا در ماموریت ها بیشتر حمایت شوید. شما در بازی به مواردی مثل Med-Kit و چاقوهای پرتابی و نارنجک های دستی دسترسی دارید که در مواردی بسیار کارآمد هستند. همچنین نکته بهتر اینجاست که چند نوع گلوله مختلف برای شلیک با رایفلتان در بازی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که به وسیله این گلوله های گوناگون می توانید در زره دشمنان نفوذ کنید و گاها دشمنان را مارک کرده یا حتی به نقاط خاصی بکشانید. تازه خود رایفل ها هم انواع مختلفی دارند که می توانید از هر کدام خواستید استفاده کنید و مثلا روی آنها صدا خفه کن برای مخفی کاری نصب کنید یا با آن ها گلوله های فوق العاده قدرتمند و مرگبار که دشمنان را نابود یا حتی قطع عضو می کند شلیک نمایید.

از لحاظ گیم پلی در دو بازی نخست Sniper Ghost Warrior شاهد عنوان خطی بودیم که یک روند از پیش تعیین شده را باید طی می کردید. در نسخه سوم تغییر بزرگی در این فرمول به وجود آمد و بازی تبدیل به یک عنوان جهان آزاد غیر خطی شد که این موضوع موافقین و مخالفانی داشت. حالا از نظر گیم پلی در Sniper Ghost Warrior Contracts باید گفت این عنوان به نوعی به ریشه های این فرنچایز برگشته است و دوباره شاهد عنوانی تقریبا خطی هستیم. گفتم تقریبا! زیرا در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم می شود گفت Sniper Ghost Warrior Contracts یک بازی در حد وسط یک عنوان کاملا خطی و یک بازی جهان آزاد غیر خطی است که اتفاقا به نظر من این فرمول مناسب ترین نوع گیم پلی برای این سری است و همین باعث شده است که این بازی برای من که هر ۴ بازی را تجربه کرده یم، بهترین نسخه این سری تا به امروز باشد. در این بازی شما در نقش یک آدمکش قرار دادی یا یک هیتمن قرار می گیرید که همان طور که از نام بازی پیداست، می توانید قراردادهای مختلفی را قبول کنید و آنها را به سرانجام برسانید و اهدافتان را از بین ببرید تا پاداش دریافت کنید. تعداد قرار دادها در بازی کاملا مناسب است. همچنین یکی از نقاط قوت این قرار دادها آن است که به خوبی طراحی شده اند و هر کدام حس و حال خاصی را به شما منتقل می کنند و باید کارهای گوناگونی را برای به سرانجام رساندن آنها انجام دهید. تک تیراندازی و اسنایپ کردن همیشه جزو کارهایی است که برای همه و مخصوصا ما گیمرها خیلی جذاب است و به نظرمان تک تیراندازها همیشه انسان های خفن و کار درستی هستند که البته واقعا هم هستند! همیشه در بازی ها گاها از اسنایپر استفاده کرده و لذت هدشات کردن از راه دور و ..  را تجربه می کنیم.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

از موارد جالب در گیم پلی بازی این است که برای انجام ماموریت ها فقط یک راه وجود ندارد و شما می توانید به روشی که دوست دارید عمل کنید و ماموریت را به پایان برسانید که تا حدودی حالتی شبیه به عناوین هیتمن دارد و باعث می شود گیم پلی زود تکراری نشود و دستتان را برای انجام هدفتان باز می گذارد. شما می توانید بسیار مخفی و آهسته حرکت کرده و یکی یکی نگهبانان را از پای در اورید (با انیمیشن های بسیار خشن و متنوع و جذاب) و در سکوت و مخفی کاری کامل به سمت انجام هدف پیش بروید یا این که از همان اول بی خیال مخفی کاری شوید و کل دشمنان را خبر کنید و با سلاح دومتان بزنید به دل دشمنان و کال آو دیوتی بازی از خودتان در آورید! البته روش اصلی و مد نظر سازندگان بازی قطعا همان مخفی کاری است زیرا که اساس تک تیراندازی این است. تازه این را هم باید بگویم که اکشن بازی و شلیک کردن با سلاح ثانویه و به عبارتی کال آو دیوتی وار جلو رفتن در بازی یکی از بدترین بخش های آن است و اصلا و ابدا اکشن و تیراندازی بازی کیفیت بالایی ندارند و شدیدا شما را تشویق به مخفی کاری می کنند

اما آیا یک بازی که صرفا و به طور خاص فقط در مورد اسنایپ کردن و تک تیرانداز بودن است، می تواند جذاب باشد یا خیر؟ پاسخ این سوال از دور مثبت است و شاید خیلی جذاب باشد که فکر کنیم یک تیرانداز خفن هستیم و در بازی باید این نقش را ایفا کنیم. اما وقتی نزدیک بیاییم و در موقعیت بازی کردن چنین عنوانی قرار بگیریم کاملا و خیلی زود در می یابیم که آن قدر هم این که فقط تک تیراندازی کنیم و مدت ها کمپ کنیم و صبر کنیم، جذاب نیست مخصوصا وقتی که کشته شویم و دوباره همه چیز از اول و باز هم صبر کردن و … دو عنوان اول و دوم Sniper: Ghost Warrior کاملا این موضوع را نشان داد که وقتی قرار باشد در بازی فقط و به طور خاص تک تیرانداز باشیم و المان های دیگری نداشته باشیم، تجربه آن چندان هم لذتبخش نیست و اتفاقا می تواند خیلی خیلی هم حوصله سر بر و کسل کننده باشد. خوشبختانه در نسخه سوم این موضوع تا حد زیادی رفع شد و حالا در بازی Sniper Ghost Warrior Contracts نیز به شکلی بهتر از نسخه سوم، گیم پلی بازی بسیار متنوع تر و جذاب تر شده است و با ارتقاها و تشویق شما به قوی تر کردن شخصیتتان و خرید آیتم ها و گجت ها، شما را به انجام دادن تمامی ماموریت ها و قرار دادها وا می دارد و به شما انگیزه می دهد که این موضوع برای یک بازی تک تیراندازی واقعا از نان شب هم واجب تر است! در بازی شاهد ۵ نقشه کاملا متفاوت از هم هستیم که هر کدام هم وسعت خوبی دارند و می توانید با استفاده از دوربین خود و… نقاط مهم و کلیدی را روی آن نقش هایلایت کنید تا کار راحت تری داشته باشید. تنوع قراردادها در ترکیب با تنوع خوب محیط ها و نقش ها باعث شده است تا از نظر گیم پلی شاهد عنوانی با کیفیت و خوش ساخت باشیم.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

در گیم پلی بازی شاهد شخصی سازی های جذابی هم بر روی تجهیزات و ظاهر جلوی سلاح که در تصویر دیده می شود نیز هستیم که بازی را برای شما متنوع تر می کنند. همچنین از آن بهتر این است که شما می توانید در بازی پرک های مختلفی برای شخصیتتان بخرید و به این وسیله مثلا قابلیت حمل سلاح های بیشتر را به دست اورید یا در مخفی ماندن از دید دشمنان حرفه ای تر شوید و حتی قدرت بدنی شخصیتتان را بالاتر ببرید. این ارتقاها انگیزه شما را کاملا برای انجام حداکثر قراردادها بالا می برند زیرا دوست دارید که مدام برای شخصیتتان ارتقاهای بهتر و قدرتمندتر خریداری کنید و این نیازمند انجام ماموریت های پرتعداد در هر نقشه است.

گیم پلی در Sniper Ghost Warrior Contracts حالتی مخفی کارانه دارد که شما به پایگاه های مخوف دشمن نفوذ کرده و ناشناس باقی بمانید و اهداف خود را از پای در آورید و ماموریت هایتان را به سرانجام برسانید. بازی از نظر شبیه سازی تک تیراندازی بسیار عالی و فوق العاده عمل کرده است و باید کاملا مواردی مثل فاصله از هدف و میزان و جهت وزش باد و .. را برای یک شلیک دقیق و کارامد در نظر بگیرید. در واقع باید بگویم بهترین قسمت کل گیم پلی بازی، همین اسنایپ کردن و تک تیراندازی های دقیق و نفس گیر و بی نهایت جذاب است. همان طور که در بخش گرافیک این مقاله اشاره کردم یکی از امضاهای این سری که از نسخه اول شاهدش بوده ایم مربوط به قابلیت صحنه آهسته bullet time effect است که به واقع زیبا و هیجان انگیز است. هدشات کردن دشمنان و مشاهده پاشیدن تمام سر و مغز آنها به اطراف با صحنه آهسته بسیار هیجان انگیز و البته خشن است و اصلا و ابدا تکراری نمی شود و همیشه دیدنش کیف دارد!  در واقع یکی از دلایل اصلی علاقه بازیباز به اسنایپ کردن دشمنان و هدشات کردن دقیق و ۱۰۰ درصد آن ها، همین مشاهده bullet time effect است که از لحاظ بصری حس خشونت معرکه و لذتبخشی دارد. در طول بازی و با پیشروی در آن برخی گجت های مختلف را هم به دست می آورید که البته چندان پرتعداد نیستند. همچنین می توانید مواردی مثل Drone یا Turret را هم خریداری کنید تا در ماموریت ها بیشتر حمایت شوید. شما در بازی به مواردی مثل Med-Kit و چاقوهای پرتابی و نارنجک های دستی دسترسی دارید که در مواردی بسیار کارآمد هستند. همچنین نکته بهتر اینجاست که چند نوع گلوله مختلف برای شلیک با رایفلتان در بازی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که به وسیله این گلوله های گوناگون می توانید در زره دشمنان نفوذ کنید و گاها دشمنان را مارک کرده یا حتی به نقاط خاصی بکشانید. تازه خود رایفل ها هم انواع مختلفی دارند که می توانید از هر کدام خواستید استفاده کنید و مثلا روی آنها صدا خفه کن برای مخفی کاری نصب کنید یا با آن ها گلوله های فوق العاده قدرتمند و مرگبار که دشمنان را نابود یا حتی قطع عضو می کند شلیک نمایید. در گیم پلی بازی شاهد شخصی سازی های جذابی هم بر روی تجهیزات و ظاهر جلوی سلاح که در تصویر دیده می شود نیز هستیم که بازی را برای شما متنوع تر می کنند.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

در این بازی شما در نقش یک آدمکش قرار دادی یا یک هیتمن قرار می گیرید که همان طور که از نام بازی پیداست، می توانید قراردادهای مختلفی را قبول کنید و آنها را به سرانجام برسانید و اهدافتان را از بین ببرید تا پاداش دریافت کنید. تعداد قرار دادها در بازی کاملا مناسب است. همچنین یکی از نقاط قوت این قرار دادها آن است که به خوبی طراحی شده اند و هر کدام حس و حال خاصی را به شما منتقل می کنند و باید کارهای گوناگونی را برای به سرانجام رساندن آنها انجام دهید. تک تیراندازی و اسنایپ کردن همیشه جزو کارهایی است که برای همه و مخصوصا ما گیمرها خیلی جذاب است و به نظرمان تک تیراندازها همیشه انسان های خفن و کار درستی هستند که البته واقعا هم هستند!

همچنین از آن بهتر این است که شما می توانید در بازی پرک های مختلفی برای شخصیتتان بخرید و به این وسیله مثلا قابلیت حمل سلاح های بیشتر را به دست اورید یا در مخفی ماندن از دید دشمنان حرفه ای تر شوید و حتی قدرت بدنی شخصیتتان را بالاتر ببرید. این ارتقاها انگیزه شما را کاملا برای انجام حداکثر قراردادها بالا می برند زیرا دوست دارید که مدام برای شخصیتتان ارتقاهای بهتر و قدرتمندتر خریداری کنید و این نیازمند انجام ماموریت های پرتعداد در هر نقشه است. از موارد جالب در گیم پلی بازی این است که برای انجام ماموریت ها فقط یک راه وجود ندارد و شما می توانید به روشی که دوست دارید عمل کنید و ماموریت را به پایان برسانید که تا حدودی حالتی شبیه به عناوین هیتمن دارد و باعث می شود گیم پلی زود تکراری نشود و دستتان را برای انجام هدفتان باز می گذارد. شما می توانید بسیار مخفی و آهسته حرکت کرده و یکی یکی نگهبانان را از پای در اورید (با انیمیشن های بسیار خشن و متنوع و جذاب) و در سکوت و مخفی کاری کامل به سمت انجام هدف پیش بروید یا این که از همان اول بی خیال مخفی کاری شوید و کل دشمنان را خبر کنید و با سلاح دومتان بزنید به دل دشمنان و کال آو دیوتی بازی از خودتان در آورید! البته روش اصلی و مد نظر سازندگان بازی قطعا همان مخفی کاری است زیرا که اساس تک تیراندازی این است. تازه این را هم باید بگویم که اکشن بازی و شلیک کردن با سلاح ثانویه و به عبارتی کال آو دیوتی وار جلو رفتن در بازی یکی از بدترین بخش های آن است و اصلا و ابدا اکشن و تیراندازی بازی کیفیت بالایی ندارند و شدیدا شما را تشویق به مخفی کاری می کنند. البته این مخفیانه عمل کردن هم در بازی کار خیلی آسانی نیست و خیلی زود با کوچکترین دیده شدن کل دشمنان را خبر خواهید کرد و یک پایگاه روی سرتان می ریزند! ولی برعکس این موضوع در مورد حس شنوایی دشمنان است که اصلا انگار وجود ندارد و هر کاری نزدیکشان انجام دهید و بپرید و بدوید و… نمی شوند! انگار حس شنوایی را با قوی تر شدن حس بینایی عوض کرده اند! از شوخی گذشته این موضوع از نظر هوش مصنوعی به بازی لطمه می زند و حس کاملا واقعی و طبیعی بودن آن را تا حدودی از شما می گیرد زیرا در واقعیت نمی شود که دشمنان هیچ چیزی را هرگز نشنوند. به هر حال و با تمام این موارد ، نفوذ و تصرف یک پایگاه دشمن می تواند بسیار دشوار، هیجان انگیز و تاکتیکی باشد. باید سعی کنید اهداف موجود را مارک کنید و اگر Drone در اختیار دارید آن را با احتیاط بفرستید تا دشمنان را شناسایی نمایید. باید دشمنانی که در حال گشت زنی هستند را بسیار با احتیاط از پای در آورید و روند حرکتی آنها را بررسی کنید.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

 در طول روند تجربه بازی به سنت همیشه این سری شاهد برخی مشکلات فنی و باگ های مختلف یا دیر لود شدن بافت ها هستیم که آن قدر کم تعداد نیستند که کاملا از آن ها بگذریم و این مشکلات را ندید بگیریم. در واقع باید گفت از لحاظ کیفیت فنی Sniper Ghost Warrior Contracts بازی معمولی است که جا داشت تا به عنوان یک بازی نسل هشتمی بسیار بهینه تر و باثبات تر باشد. دیگر نکته منفی در این زمینه مربوط به افت فریم است که در بازی چندین بار با آن برخورد کردم و می تواند روی تجربه شما از بازی اثر بگذارد. همچنین گاها در بازی شاهد انیمیشن های ضعیفی هستیم که آن حالت و حس روان بودن و واقعی بودن را مثلا در بخش های پلتفرمینگ و بالا رفتن ندارند

در زمینه صداگذاری شخصیت ها Sniper Ghost Warrior Contracts مثل همیشه در این سری پر فراز و نشیب است و برخی از شخصیت ها کار خود را بخوبی انجام داده اند و برخی از آنها گویی کاملا بدون روح و خشک صحبت می کنند. در زمینه صداگذاری محیطی اما شرایط بسیار بهتر است. صداگذاری محیطی بازی و صدای سلاح ها و شلیک با اسنایپر و… بسیار خوب و با کیفیت انجام شده است و هیچ گونه مشکلی را در این بخش شاهد نیستیم. از لحاظ موسیقی باید گفت عنوان Sniper Ghost Warrior Contracts در حدی معمولی ولی قابل قبول کار کرده است. قطعات ساندترک بازی هماهنگی خوبی با مراحل و محیط های بازی دارند و در شرایط مختلف می توانند هیجان لازم را به شما تزریق کنند اما هرگز شاهد یک ساندترک به یاد ماندنی و فوق العاده زیبا که بخواهیم آن را به تنهایی نیز گوش دهیم نیستیم و می توان گفت ساندترک و موسیقی های بازی تنها نیاز بازی را در حد معقول و استاندارد برآورده می کنند. به صورت کلی باید گفت Sniper Ghost Warrior Contracts در زمینه موسیقی و صداگذاری، مجموعا کیفیت مورد قبولی دارد و نیاز بازی را برطرف می کند. نمی توان کتمان  کرد که شاهد صداگذاری و موسیقی در حد بازی های قدرتمند روز دنیا در این عنوان نیستیم اما شاهد یک بازی ضعیف و بی کیفیت در این زمینه هم نیستیم و بازی در مبحث صدا و موسیقی گلیمش را از آب بیرون می کشد.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

Sniper Ghost Warrior Contracts یک انتخاب بسیار خوب و در واقع یکی از بهترین انتخاب ها برای علاقمندان به اسنایپ کردن، تک تیراندازی حرفه ای و شکار دشمنان از فواصل دور محسوب می شود و یک بازی کاملا “خوش ساخت و جذاب” است. المان های و بخش های مختلف بازی به خوبی و با تعادل و توازن بالا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا از Sniper Ghost Warrior Contracts یک بازی با شخصیت و یک شوتر تک تیراندازی لذتبخش و به قول خودمان “با حال” بسازند!

Sniper Ghost Warrior Contracts همان چیزی است که یک بازی تک تیراندازی جذاب باید باشد، یعنی عنوانی که خیلی زود خسته کننده نمی شود و جذابیتش را برای بازیباز حفظ می کند. باید گفت Sniper Ghost Warrior Contracts به وضوح از ۳ بازی قبلی این فرنچایز بسیار بهتر عمل می کند و بسیاری از منتقدین هم این موضوع را مطرح کرده اند و از لحاظ نمرات هم این نسخه نسبت به ۳ بازی قبلی پیشرفت داشته است. در واقع Sniper Ghost Warrior Contracts نسبت به قبل کلی فرق کرده است و خیلی هیجان انگیز تر شده، مخصوصا در زمینه بزرگترین مشکل نسخه های قبلی یعنی کسل کننده بودن گیم پلی. یک بازی با نقشه های متنوع و گرافیک هنری چشم نواز و صحنه ها و مناظر زیبا که تنوع و آزادی عمل بالا در روش پیشروی در بازی را برای شما به همراه دارد. عنوانی با گیم پلی بسیار متنوع و دارای قراردادهای پر تعداد و باکیفیت که آزادی خوبی را برای گشت و گذار و آزمون و خطا و اکتشاف در اختیار شما می گذارند. همچنین نمی توان از شخصی سازی ها و ارتقاهایی که سبب می شوند بازی اصلا خسته کننده نشود و کلی انگیزه برای انجام قراردادها و کسب پاداش بیشتر و خرید ارتقاهای بهتر به شما تزریق می کنند نیز گذشت، زیرا یکی از مهم ترین دلایل برتری این نسخه نسبت به بازی های قبلی سری هستند و سبب می شوند شما مشتاق ادامه دادن بازی و انجام قراردادهای مختلف باشید، زیرا می دانید که پاداش های خوبی در انتظارتان است. Sniper Ghost Warrior Contracts یک انتخاب بسیار خوب و در واقع یکی از بهترین انتخاب ها برای علاقمندان به اسنایپ کردن، تک تیراندازی حرفه ای و شکار دشمنان از فواصل دور محسوب می شود و یک بازی کاملا “خوش ساخت و جذاب” است. المان های و بخش های مختلف بازی به خوبی و با تعادل و توازن بالا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا از Sniper Ghost Warrior Contracts یک بازی با شخصیت و یک شوتر تک تیراندازی لذتبخش و به قول خودمان “با حال” بسازند! دقت داشته باشید که اصلا نمی گویم که یک بازی فوق العاده عالی و بی نظیر، بلکه عنوانی با کیفیت و جذاب برای که به طور قطع و یقین ارزش تجربه کردن یک یا حتی دو بار را داراست. تجربه ای که درست است بی نظیر نیست اما بسیار خاص است و لذت را برای شما به ارمغان می آورد. در انتهای این مقاله نقد و بررسی باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که اگر مایل به تجربه یک عنوان تک تیراندازی حرفه ای و جذاب هستید، قطعا Sniper Ghost Warrior Contracts را در لیستتان قرار دهید.

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا
تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MASOUD.PS4 گفت:

    اقا سعید دستت طلا .همین که شما نوشتی باعث شد که کامل بخونم
    به به امیدوارم همه ی دوستان تجربه کنن

  • من روی PS3 نسخه دوم این بازی رو خیلی دوست داشتم کلا من بازی اسنایپری خوشم میاد . با تشکر از اقای بابایی استاد گیم ایران

  • ممنون بابت نقد کامل و دقیق ک نوشتید :yes: :yes:

    من ک sniper رو سوم شخص ترجیح می دم ولی بازم تجربه این عنوان خیلی خوبه

    کیف می ده ی گوشه کز کنی و صر حوصله فقط هدشات کنی 😀

  • erfanbg گفت:

    عجب بازیی!!
    یاد igi میفتم.
    اقا red dead و nfs heat کرک نشدن؟

  • ocelat گفت:

    از بازیش خوشم نیومد.همون اولای بازی حذفش کردم.

    behrad khole
  • خیلی خیلی ممنونم از اقای اقابابایی عزیز نقد و بررسی مثل همیشه عالی
    یه سه روزی میشه نصبش کردم و الان اخراشم میتونم بگم بازی خوبیه بعد از تجربه کردن سه نسخه ضعیف این یکی به نوبه خود خیلی بهتره
    و همون طور که قبلا هم گفتم و تو نقد هم اومد به نظر من بزرگترین ضعفش داستانش هست
    وگرنه گرافیک و گیم پلی و تنوع محیطی خیلی عالیه

    • درود بر حمیدرضای عزیز و گل. خیلی خیلی از شما متشکرم به خاطر محبت همیشگیتون که هم لطف می کتید مقالات رو می خونید و هم نظر می نویسید. یک دنیا سپاس.
      دقیقا در مورد بازی درست می فرمایید و بدون شک بزرگترین ضعفش داستانه. ولی چیزی که برام عجیبه اینه که چرا این بازی های سازنده های نه چندان برگ و مشهور، در بهترین حالت “کف” و “پایین ترین” نمره ای که لیاقتشونه می گیرن. این بازی انصافا نمره ۶.و ۶.۵ و فقط ۷ نیست. بلکه باید لااقل دیگه در پایین ترین حالت ۷.۵ باشه.
      https://t.me/Gametal

  • من کسی که این بازی و بازی گوست ریکون رو نقد کرده نمی‌شناسم ولی به نظرم واقعاً نقد واقعی می‌کنه و تاثیر گرفته از وب‌سایت‌ها و منقدان خرجی و اون عدد کودکانه متا نیست

    • سلام و درود خدمت شما مهدی جان. بابت نظری که نوشتید واقعا ممنونم و افتخار میکنم که برای افرادی مثل شما می نویسیم که دیدشون فراتر از یه امتیاز متاس. گیمفا با وجود افرادی مثل شما مسئوله که نقدهاش مختص خودش باشن و نه تحت تاثیر جاهای دیگه. ما باید حقیقتی که از تجربه بازی خودمون کسب کردیم به شما بگیم نه چیزی که بقیه گفتن رو طوطی وار برای شما تکرار کنیم. باعث افتخار منه که این موضوع رو متوجه هستید. خیلی راحت بود که به گوست ریکان میدادیم ۵ و به این هم می دایم ۶ و خودمون رو راحت می کردیم مثل همه. ولی دروغه چون اون تجربه خودمون نبود بلکه تجربه بقیه بوده که تازه اگر بوده باشه!! به یک نکته دقت کنید لطفا و اونم اینه که نمره ۹۰ درصد سایت ها دقیقا بعد از این که گیم سپات و ای جی ان نمره شون میاد به صورت رگباری شروع به اومدن میکنه!!! ما نیازی به نمره اونا نداریم. خودمون براتون می نویسیم چون اعتماد به نفس داریم و لیاقت شما خیلی بالاتر از یه نقد و نمره کپیه. باز هم از نظر زیباتون منونم.
      https://t.me/Gametal

  • سلام و عض خسته نباشید به سعید جان
    یه کوچولو دیر اومد ولی ارزشش رو داشت که با قلم سعید جان بخونیم باتشکر از سعید جان.

  • خسته نباشی سعیدجان…امیدوارم سرگرممون کنه…نسخه دوم رو تجربه کردم ی خورده خشک بود برا همین سراغ سومی نرفتم امیدوارم حداقل این سرگرم کننده باشه

  • XpBs14 گفت:

    سلام
    اسپم
    تو فورزا ۴ نمیدونم چرا تو آنلاین نمیره
    یه اروری میده درباره پاییز

  • Nima.1371 گفت:

    بازم استاد دست به قلم شدنو ما چاره ای به جز تعریف و تمجید نداریم وقتی کیفیت کار اینقدر بالاس.خسته نباشید آقا سعید بزرگوار.کاش منتقدای دنیا هم مثل شما این درکو داشتن که هر بازی رو نسبت به ژانر خودش نقد کنن.بفهمن این بازی یک ژانر خاص از فرست پرسن شوتره و باید با بازیهای اسنایپر دیگه مقایسه شه.بفهمن ace combat رو نباید با کال آف مقایسه کرد و باید تو ژانر پرواز نقد شه و با هم سبکاش مقایسه شه.کاش میفهمیدن L.A Noire نباید با جی تی ای مقایسه شه.بفهمن.راجع به Lords of the fallen,Dark siders و خیلی خیلی بازیای دیگه بفهمن.مخصوصا توی این نسل بخاطر منتقدای فورتنایت باز خیلی بازیا ضربه خوردن.کاش بخش اندکی از درک و تخصص شما تو وجود اون ها بود.خیلی متشکرم بابت مقاله ی فوق العادتون.منو امیدوار میکنه واقعا همیشه.بازم خسته نباشید استاد گرانقدر.

    • سلام و عرض ادب و احترام خدمت نیمای عزیز و گل. واقعا نمیدونم چی بگم از این همه بزرگواری و محبت شما. من رو شرمنده می کنید با این القاب و این بزرگواری و لطف بالای شما رو نسبت به بنده می رسونه که بسیار قدردانش هستم. خیلی خیلی خوشحالم که شما به عنوان یک گیمر کشورم کاملا مسائل و جریانات این روزهای دنیای بازی ها رو درک کردید و هرگز فقط به ظاهر موضوع نگاه نمی کنید. خیلی لذت بردم از خوندن تک تک کلماتتون و مخصوصا این که “وی این نسل بخاطر منتقدای فورتنایت باز خیلی بازیا ضربه خوردن”. این واقعا زیباست و دقیقا درسته حرفتون و حرف منم همینه. گروه سنی پایین منتقدای جدید و “سلیقه های شدیدا به سمت بازی های بتل رویال و چند نفره گرایش پیدا کرده” ی اونها واقعا در نسل هشتم ضربه مرگباری زده به دنیای بازی ها و قداست داستان پردازی در بازی. همینطور بسیار بسیار عالی اشاره کردید که هر بازی باید با نوع خودش مقایسه بشه و این بازی رو نباید بذارن کنا مدرن وارفیر و مقایسه اش کنن ولی متاسفانه همه چیز رو با همه چیز رو مقایسه میکنن و نمره هم که همینطوری می پرونن هر چی دوست دارن. نیما جان خیلی خیلی از خوندن نظر زیباتون کیف کردم و به خودم می بالم که دوستان و مخاطبینی مثل شما دارم که علاوه بر بامحبت و با شخصیت بودن، بسیار اگاه و واقف به مسائل دنیای گیم هم هستید و عمق موضوع رو درک کردید. یک دنیا سپاس از شما نیمای عزیز و گل.
      https://t.me/Gametal

تک‌‌تیرانداز قراردادی | نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts - گیمفا