در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم)

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

اخیرا لیست کاندیداهای بازی سال ۲۰۱۹ با همان جنجال ها و حرف و حدیث هی همیشگی اعلام شد و باز هم طبق معمول نتوانست همه را راضی کند و هر کسی یک چیزی می گوید. یکی از کوجیما بدش می آید می گوید چرا دث استرندینگ همش کاندید شده! یکی عاشق میازاکیه میگه فقط حق سکیرو هست (راست می گه!!)! یکی کشته مرده ی اویله میگه فقط رزیدنت ۲ و تازه باید به میکامی هم مدال بدن! خلاصه هر کسی نظری دارد و برای خودش هم دلایلی دارد. راستش را بخواهید هر سال همین بوده است. فقط برخی سال ها نظرات به هم نزدیک تر بوده مثل پارسال که همه توافق داشتند که بازی سال فقط از بین گاد او وار و رد دد ۲ باید انتخاب شود و برخی سال ها هم مثل امسال همه کاندیداهای بازی سال طرفداران خودشان را دارند و هر کدام ممکن است انتخاب شوند. به شخصه فکر می کنم جای دویل می کرای ۵ خیلی خالی است ولی خب در این لیست کاندیداها که بیرون آمده است فکر می کنم حق سکبرو بازی سال باشد زیرا راستش را بخواهید اصلا صنعت بازی یک جایزه بازی سال به میازاکی به خاطر خدماتش و خلق چندین فرنچایز شاهکار بدهکار است و تازه یک سال هم با نامردی تمام حق دارک سولز ۳ وی را خوردند. بعد هم به نظرم کنترل یک شاهکار بود هر کسی اصلا و عمرا آن را نمی فهمد و به هیچ عنوان بازی مناسب گیمرهای بی حوصله ظاهر بین نیست، ولی خوشحالم که داوران مراسم بازی سال لااقل ارزش بازی را درک کرده اند زیرا قبل از اعلام با خودم می گفتم کاش کسی ارزش کنترل را درک کرده باشد و کاندید شود و اکنون می بینم همین طور  شده است و برایم خوشحال کننده است. کنترل یک بازی بود که همه چیز یونیک و جدید بود. سخت است در این دوره تکرار بازی  AAA یونیک بسازی. همان یک مرحله هدفون و موسیقی متال بازی کنترل به خیلی از خفن ترین بازی های می ارزید منتها برای هر کسی که ارزشش را درک کند زیر ا از قدیم گفته اند “قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری”. باز ی دث استرندینگ هم قطعا به حق در لیست ها قرار گرفته است و کاری ندارم که برخی ها دشمن کوجیما هستند و این بازی هم مناسب من نیست، زیرا خوب می دانم که هنوز خلاقیت در این صنعت ارزش دارد آن هم خلاقیت و دل و جرات برای یک بازی شدیدا پرهزینه AAA که تازه با آن بازیگران AAAA شده بود. کوجیما در دوره تکرار بازی های بزرگ، یک AAA خلق کرد که نه تنها کاملا یونیک و خاص است بلکه هیچ هیچ هیچ مشابهی که ذره ای شبیهش هم باشد ندارد! می دانید این چه ارزشی دارد؟ بگذریم. به هر حال به بهانه انتخاب و اعلان کاندیداهای بازی سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفتیم سری به بازی های سال و کاندیدها از ابتدا تا امروز بزنیم و مروری بر آنها داشته باشیم.

شاید می پرسید خب حالا چرا از سال ۲۰۰۳؟ چرا رندش نکردی و از سال ۲۰۰۰ قرار ندادی؟ دوستان عزیز دلیلش این است که در واقع از سال ۲۰۰۳ بود که مراسم کلی بازی سال (یعنی جدا از انتخاب هایی که هر سایت و هر رسانه برای خودش می کند) آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۰۳ نخستین مراسم Spike Video Game Award که به صورت VGX هم شناخته می شد برگزار کردید و تا سال ۲۰۱۳ هم ادامه یاقت. سپس همان طور که می دانید این مراسم به کار خود پایان داد و مراسم The Game Awards از سال ۲۰۱۴ با اجرای جف کیلی، جایگزین این مراسم شد و تا به امروز هم ادامه یافته است. به همین دلیل هم هست که لیست را از سال ۲۰۰۳ آغاز کردیم زیرا نمی خواستیم بازی سال به انتخاب سایت های مختلف که هر سایتی برای خودش یک چیزی گفته است را در لیستمان بنویسیم، بلکه تنها بازی های رسمی که Goty شده اند در مطلب ما جای دارند. در این مقاله از عناوین جدید یعنی بازی سال ۲۰۱۸ آغاز می کنیم و همین طور می رویم پایین تا به سال ۲۰۰۳ برسیم و در این مسیر کلی شاهکار را مرور می کنیم و برخی از بهترین خاطراتمان با این شاهکارها زنده خواهد شد. علاوه بر توجه به خود بازی های سال، مرور ۴ کاندیدای دیگری (گاهی هم ۳ کاندیدا و یک سال هم ۸ کاندیدا) که همراه آن بوده اند و برنده نشده اند نیز بسیار جذاب است و حتی گاهی بسیار عجیب و غریب است و بحث برانگیز. شاید خیلی ها ندانند که مثلا بازی اساسینز کرید ۳ کاندید بازی سال در زمان خودش بوده است و کنار شاهکارهایی مثل مس افکت ۳ قرار گرفته است و رقابت را به یک بازی داستان محور تل تیل یعنی واکینگ دد واگذار کرده اند! یا این که ۳ بازی شاهکار مس افکت، بیچاره ها هر ۳ کاندید بازی سال بوده اند ولی یک بار هم برنده نشده اند! مرور تمام این موارد می تواند بسیار جذاب باشد و امیدواریم که نظرات شما را نیز در مورد این بازی ها و این انتخاب ها بدانیم. پس اگر به این موضوع علاقمند هستید پیشنهاد می کنم تا در ادامه بخش دوم و پایانی مقاله نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ که به بررسی ۸ بازی سال طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ می پردازد، با من و گیمفا همراه باشید.

۸ – Red Dead Redemption

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

Red Dead Redemption

بازی سال ۲۰۱۰

سازنده: RockStar

ناشر: RockStar

ژانر: Action-Adventure و Open-world و Third Person Shooter

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Call of Duty: Black Ops, God of War III, Halo: Reach, Mass Effect 2

پلتفرم مقصد:  Playstation 3 ,Xbox 360

امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰

غرب وحشی در سال ۲۰۱۰ بر خدایان یونان فائق آمد و کینه اش را در دل کریتوس کاشت تا بالاخره کریتوس در سال ۲۰۱۸ انتقامش را از غرب وحشی بگیرد! بله، شاهکار Red Dead Redemption در سال ۲۰۱۰ در رقابت با گاد آو وار ۳ موفق شد بازی سال شود و در سال ۲۰۱۸ این اتفاق برعکس رخ داد. Red Dead Redemption آن قدر خفن بود که طفلکی مس افکت ۲ بدشانس هم پشتش گیر کرد و بازی سال نشد. باید گفت برترین فرنچایزی که بازی سال نشده است و رسما هم یک بار لااقل حقش بوده است سری مس افکت است. بگذریم. صحبت از نسخه اول شاهکار عظیم راک استار یعنی Red Dead Redemption است که به شخصه آن را بیشتر از بازی زیادی واقعی دوم دوست دارم. راک استار سراغ مافیا و گانگسترها برود شاهکار می سازد. سراغ قتل و آدم‌کشی برود شاهکار میسازد. سراغ مکس پین برود شاهکار می سازد. سراغ کارآگاهی و بازجویی برود شاهکار می سازد. سراغ غرب وحشی برود شاهکار می سازد و در واقع اگر چیزی غیر از این از راک استار ببینیم عجیب است. Red Dead Redemption که به عنوان بازی سال ۲۰۱۰ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی راک استار که همین کمپانی هم مثل همیشه وظیفه انتشار آن را برعهده داشت. این بازی که در ژانر اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر سوم شخص قرار داشت، بر روی پلتفرم های پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ در اختیار بازیبازان سراسر دنیا قرار گرفت و توانست به واسطه روایت بی نظیر داستانی فوق العاده احساسی و قدرتمند در دل غرب وحشی در کنار گیم پلی بسیار عمیق و کاملا آزادانه و پرمحتوا، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد. راک استار با Red Dead Redemption یک انقلاب بزرگ در بازی های وسترن جهان آزاد ایجاد کرد و عنوانی را ساخت که ابدا در ابتدا کسی فکر نمی کرد تبدیل به چنین افسانه ای شود و گمان بر این بود که مانند بازی قبلی خود یعنی Red Dead Revolver یک عنوان خوب و جذاب باشد. ولی قضیه اصلا و ابدا این نبود. Red Dead Redemption منتشر شد و در صنعت بازی های رایانه ای موجی از تحسین و شوق را بین بازیبازان و منتقدان ایجاد کرد، انگار که یک جی تی ای جدید عرضه شده است.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

داستانی فوق العاده زیبا و غمناک، گرافیکی بی نظیر، دنیایی فوق العاده عظیم و پر محتوا، صداگذاری و موسیقی بی نقص و البته گیم پلی و مبارزات با بالاترین حد کیفیت، همه و همه دست به دست هم دادند تا یکی از برترین بازی های تاریخ خلق شود. به نوعی که می توان تصور کرد Red Dead Redemption یک نسخه از جی تی ای در دنیای وسترن است دقیقا با همان کیفیت و استانداردهای محبوب ترین بازی راک استار. بازی گیم پلی بی نظیری داشت و دارای گان پلی فوق العاده عالی و خوش دستی بود که بی شک در این زمینه یکی از برترین های نسل هفتم محسوب می شود. Red Dead Redemption واقعا در هیچ زمینه ای هیچ نقصی نداشت

Red Dead Redemption از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با رقبایی قدرتمند که شامل Call of Duty: Black Ops, God of War III, Halo: Reach و Mass Effect 2 بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 2010 را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای سازندگان و ناشرش رقم بزند. لازم به ذکر است که Red Dead Redemption در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به دریافت امتیاز متای ۹۵/۱۰۰ گردیده بود. کسب امتیاز متای ۹۵ فقط نشانگر این است که تقریبا تمامی نمرات بازی کامل بوده است و خوب می دانید که در این زمانه با این همه فکر و عقاید مختلف منتقدان، وقتی یک بازی از همه نمره کامل بگیرد یعنی چه. تنها یک شاهکار بی تکرار می تواند چنین کاری را انجام دهد که البته Red Dead Redemption یک شاهکار بی تکرار بود. راک استار خیلی زیاد اهل انتشار بسته های الحاقی کوچک و پرتعداد برای عناوین خود نبوده است و کمتر پیش آمده است که شاهد انتشار دی ال سی با محتوای کم از سوی این کمپانی عظیم باشیم. این ناشر بزرگ در مورد عنوان Red Dead Redemption نیز زمانی که تصمیم گرفت تا یک بسته الحاقی منتشر نماید بار دیگر نشان داد که اگر قصد ساخت دی ال سی را نیز داشته باشد چیزی در حد بازیهای خود و با کیفیت فوق العاده بالا می سازد و همین طور ثابت کرد که حتی اگر سراغ زامبی های بی مغز و آدمخوار نیز برود می تواند به بهترین شکل از آنها در بازی استفاده کند. در بسته الحاقی Undead Nightmare باز هم در نقش جان مارستون که شخصیت اصلی بازی بود ایفای نقش می کردیم ولی این بار همه شهر و خانواده و اطرافیان وی تبدیل به زامبی شده بودند و وی باید به شغل شریف زامبی ‎کشی مشغول می شد! راک استار به قدری عالی این داستان را در قالب گیم پلی آورده بود که یکی از لذت بخش ترین تجربه های زامبی کشی را برای ما رقم میزد و یک بسته الحاقی فوق العاده با کیفیت و پرمحتوا را به کاربران هدیه داد. بی شک Undead Nightmare با هر مقیاس و میزان و ترازویی که حساب کنیم یکی از برترین بسته های الحاقی منتشر شده در تاریخ بازیهای رایانه ای است که البته مشاهده چنین موضوعی از راک استار اصلا نیز عجیب نیست.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

راک استار با Red Dead Redemption یک انقلاب بزرگ در بازی های وسترن جهان آزاد ایجاد کرد و عنوانی را ساخت که ابدا در ابتدا کسی فکر نمی کرد تبدیل به چنین افسانه ای شود و گمان بر این بود که مانند بازی قبلی خود یعنی Red Dead Revolver یک عنوان خوب و جذاب باشد. ولی قضیه اصلا و ابدا این نبود. Red Dead Redemption منتشر شد و در صنعت بازی های رایانه ای موجی از تحسین و شوق را بین بازیبازان و منتقدان ایجاد کرد، انگار که یک جی تی ای جدید عرضه شده است.

داستانی فوق العاده زیبا و غمناک، گرافیکی بی نظیر، دنیایی فوق العاده عظیم و پر محتوا، صداگذاری و موسیقی بی نقص و البته گیم پلی و مبارزات با بالاترین حد کیفیت، همه و همه دست به دست هم دادند تا یکی از برترین بازی های تاریخ خلق شود. به نوعی که می توان تصور کرد Red Dead Redemption یک نسخه از جی تی ای در دنیای وسترن است دقیقا با همان کیفیت و استانداردهای محبوب ترین بازی راک استار. بازی گیم پلی بی نظیری داشت و دارای گان پلی فوق العاده عالی و خوش دستی بود که بی شک در این زمینه یکی از برترین های نسل هفتم محسوب می شود. Red Dead Redemption واقعا در هیچ زمینه ای هیچ نقصی نداشت، از جمله در زمینه مبارزات. مبارزات از زاویه دوربین سوم شخص دنبال می شد و مانند تقریبا تمامی بازی های شوتر سوم شخص بر پایه کاور گیری و تیراندازی بنا شده بود، اما این کیفیت و خوش دست بودن تیراندازی و سلاح ها و کاورگیری در بازی بود که آن را در رده برترین ها قرار می داد. بازی Red Dead Redemption بی ‎شک یکی از برترین عناوین تاریخ بازیهای رایانه ای است و کمتر عنوانی وجود دارد که به این زیبایی به موضوع دوران غرب وحشی پرداخته باشد و آن را به خوبی با موضوعاتی مثل خانواده و رستگاری و توبه در آمیخته باشد. داستان بازی واقعا فوق العاده بود و از آن مهمتر اینکه چنان روایت زیبایی داشت که بازیباز را در عمق بازی فرو می برد و مخصوصا با پایان بندی بی نظیری که داشت هر کسی را محو خود می کرد و شاید قطرات اشکی را نیز بر گونه های ما جاری ساخت. بدون شک Red Dead Redemption عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۰ در لیست ما قرار گرفته است.

۷ – Uncharted 2: Among Thieves

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

Uncharted 2: Among Thieves

بازی سال ۲۰۰۹

سازنده: Naughty Dog

ناشر: Sony

ژانر:  Action-Adventure و Third Person Shooter

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Assassin’s Creed II, Batman: Arkham Asylum, Call of Duty: Modern Warfare 2, Left 4 Dead 2

پلتفرم مقصد: PS3. PS4

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

سری عناوین Uncharted یکی از فرنچایزهایی هستند که معنا و مفهوم کنسول های سونی و پلی استیشن هستند و یکی از ۲-۳ فرنچایز مطرح و محبوب سونی در طول تاریخ محسوب می شوند که در نسل هفتم پای به عرصه بازی های رایانه ای گذاشت و با معرفی یک شخصیت اصلی بی نظیر و بی نهایت دوست داشتنی کاری کرد که نامش در تاریخ این صنعت جاودانه گردد. نسخه اول سری Uncharted که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد یک عنوان بسیار زیبا و عالی بود که نام این فرنچایز را بر سر زبان ها انداخت، اما صعود وحشتناک این سری در اصل از نسخه دو آغاز شد و در نسخه دوم سازندگان بازی در ناتی داگ عنوانی را خلق کردند که دیگر تنها یک بازی عالی و فوق العاده نبود، بلکه یک شاهکار بی نقص بود که تمام جامعه بازی های رایانه ای را به تحسین واداشت. تاکنون از این سری در طول ۲ نسل هفتم و هشتم، تعداد ۸ بازی منتشر گردیده است که شامل Uncharted: Drake’s Fortune در سال ۲۰۰۷ برای پلی استشن ۳، عنوان Uncharted 2: Among Thieves در سال ۲۰۰۹ برای پلی استیشن ۳، عنوان Uncharted 3: Drake’s Deception در سال ۲۰۱۱ برای پلی استیشن۳، بازی Uncharted: Golden Abyss در سال ۲۰۱۱ برای کنسول دستی ویتا، بازی Uncharted: Fight for Fortune در سال ۲۰۱۲ برای کنسول دستی ویتا،  Uncharted: The Nathan Drake Collection در سال ۲۰۱۵ برای پلی استیشن ۴، بازی Uncharted 4: A Thief’s End در سال ۲۰۱۶ برای پلی استیشن ۴ و Uncharted: Fortune Hunter در سال ۲۰۱۶ برای Android و iOS. عناوین شماره دار واصلی این سری یعنی بازی اول تا چهارم همگی شاهکارهای ناتی داگ هستند و این استودیو توانمند با این عناوین نقش بسیار بزرگی در موفقیت دو کنسول نسل هفتم و هشتم سونی داشته است. نسخه کالکشن ۳ بازی اول که در نسل هشتم منتشر شد نیز یک بازی فوق العاده عالی و یک ۳ گانه بی نظیر را برای ما در نسل هشتم رقم زد که استودیو Bluepoint Games به بهترین شکل کار پورت آن را انجام داده بود. Uncharted: Golden Abyss نیز که به همراه دیگر عنوان این سری بر روی ویتا که یک بازی کارتی به نام Uncharted: Fight for Fortune بود و توسط Bend Studio ساخته شده بود جزو برترین بازی های این کنسول دستی به حساب می آیند. به طور کلی باید گفت تمامی نسخه های این سری بی نظیر و مخصوصا عناوین شماره دار آن که توسط نوابغ ناتی داگ ساخته شده اند جزو برترین بازی های نسل خود و عناوینی مانند نسخه دوم و چهارم جزو برترین بازی های تاریخ نیز محسوب می شوند. وقتی که در یک سری اینچنینی یکی از بازی ها به عنوان برترین آنها انتخاب می شود کاملا مشخص است که آن بازی در چه حدی از کیفیت است که بین چهار بازی تاریخ ساز بهترین است. در فرنچایز Uncharted این نقش را نسخه شاهکار دوم یعنی Uncharted 2: Among Thieves برعهده دارد و به عنوان برترین بازی این فرنچایز شناخته شده و می شود.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

Uncharted 2: Among Thieves یک شوتر سوم شخص و یک اکشن ماجرایی بی نقص و بی نهایت لذتبخش است که استانداردهای این سبک و این صنعت را بالاتر برد. ابن عنوان نماد قدرت و عظمت کنسول پلی استیشن ۳ محسوب می شود و تجربه دوباره اش بر روی پلی استیشن ۴ نیز از واجبات است زیرا هنوز در سال ۲۰۱۹ هم کمتر بازی اکشن ماجرایی استانداردهای این بازی ۱۰ سال قبل را دارد. Uncharted 2: Among Thieves عنوانی است که باعث افتخار صنعت محبوب ماست و با آن می توانیم در برابر هر هنر دیگری فخر فروشی کنیم که ما چنین بازی هایی داریم. عنوانی که استانداردهای صنعت بازی های رایانه ای را بالا می برد و هر زمان کنسول خود را روشن کنید و به سراغ تجربه آن چه در نسل هفتم و چه نسخه بازسازی شده در نسل هشتم بروید باز هم برایتان نکات جدیدی دارد و به قدری لذت بخش است که انگار دارید برای اولین بار آن را تجربه می کنید.

بازی Uncharted 2: Among Thieves که به عنوان بازی سال ۲۰۰۹ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی ناتی داگ که کمپانی سونی وظیفه انتشار آن را برعهده داشت. این بازی که در ژانر اکشن ماجرایی و شوتر سوم شخص قرار داشت، انحصارا بر روی پلی استیشن ۳ در نسل هفتم در اختیار بازیبازان سراسر دنیا قرار گرفت (و سپس در نسل هشتم در قالب یک کالکشن برای پلی استیشن ۴ نیز منتشر گردید) و توانست به واسطه داستانی و روایتی جذاب به همراه ارائه بالاترین سطح کیفیت ممکن برای یک بازی اکشن ماجرایی، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد. ناتی داگ در این نسخه چنان تعریفی از یک بازی اکشن ماجرایی کامل ارائه داده بود که استانداردهای این سبک را ارتقا داد و به عنوان یکی از برترین اکشن ماجرایی های تاریخ بازی های رایانه ای همواره از آن یاد خواهد شد. همه چیز در این بازی در بالاترین سطح خود قرار داشت و هر بخش از ان دقیقا برترین تعریف ارائه شده از قسمت های مختلف یک بازی بود. مبارزات بازی که بر پایه کاورگیری و شلیک هستند بسیار بی نقص و جذاب انجام می شوند و آدرنالین خون شما را مخصوصا در درجات سختی بیشتر بازی، کاملا بالا برده و هیجان را به شما تزریق می کند. تنوع سلاح ها در بازی بسیار بالاست و انواع و اقسام آن ها از کلت و مسلسل و شات گان و اسنایپر و آر پی جی و نارنجک انداز و … در بازی در اختیار شما قرار دارد تا به شیوه های مختلف و بر حسب نوع مرحله ای که در آن هستید دشمنان را از پای در آورید و سلاح مناسب آن مرحله را بیشتر استفاده کنید. سیستم شلیک نیز به مانند همیشه در عناوین این سری کاملا بدون نقص است و دقیق و عالی عمل می کند. هنگام شلیک دوربین بازی بر طبق عرف عناوین سوم شخص به روی شانه نیتن می رود تا تیراندازی را برای شما راحت تر کند. کاور گیری نیز بسیار راحت انجام می شود و هر گز شما را با کاور گرفتن های خود بخودی یا بلند شدن از کاور و پریدن از روی آن و … آزار نمی دهد و کاملا تحت کنترل شماست. Uncharted 2: Among Thieves یک شوتر سوم شخص و یک اکشن ماجرایی بی نقص و بی نهایت لذتبخش است که استانداردهای این سبک و این صنعت را بالاتر برد. ابن عنوان نماد قدرت و عظمت کنسول پلی استیشن ۳ محسوب می شود و تجربه دوباره اش بر روی پلی استیشن ۴ نیز از واجبات است زیرا هنوز در سال ۲۰۱۹ هم کمتر بازی اکشن ماجرایی استانداردهای این بازی ۱۰ سال قبل را دارد. Uncharted 2: Among Thieves عنوانی است که باعث افتخار صنعت محبوب ماست و با آن می توانیم در برابر هر هنر دیگری فخر فروشی کنیم که ما چنین بازی هایی داریم. عنوانی که استانداردهای صنعت بازی های رایانه ای را بالا می برد و هر زمان کنسول خود را روشن کنید و به سراغ تجربه آن چه در نسل هفتم و چه نسخه بازسازی شده در نسل هشتم بروید باز هم برایتان نکات جدیدی دارد و به قدری لذت بخش است که انگار دارید برای اولین بار آن را تجربه می کنید.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

ناتی داگ در این نسخه چنان تعریفی از یک بازی اکشن ماجرایی کامل ارائه داده بود که استانداردهای این سبک را ارتقا داد و به عنوان یکی از برترین اکشن ماجرایی های تاریخ بازی های رایانه ای همواره از آن یاد خواهد شد. همه چیز در این بازی در بالاترین سطح خود قرار داشت و هر بخش از ان دقیقا برترین تعریف ارائه شده از قسمت های مختلف یک بازی بود. مبارزات بازی که بر پایه کاورگیری و شلیک هستند بسیار بی نقص و جذاب انجام می شوند و آدرنالین خون شما را مخصوصا در درجات سختی بیشتر بازی، کاملا بالا برده و هیجان را به شما تزریق می کند. تنوع سلاح ها در بازی بسیار بالاست و انواع و اقسام آن ها از کلت و مسلسل و شات گان و اسنایپر و آر پی جی و نارنجک انداز و … در بازی در اختیار شما قرار دارد تا به شیوه های مختلف و بر حسب نوع مرحله ای که در آن هستید دشمنان را از پای در آورید و سلاح مناسب آن مرحله را بیشتر استفاده کنید. سیستم شلیک نیز به مانند همیشه در عناوین این سری کاملا بدون نقص است و دقیق و عالی عمل می کند. هنگام شلیک دوربین بازی بر طبق عرف عناوین سوم شخص به روی شانه نیتن می رود تا تیراندازی را برای شما راحت تر کند. کاور گیری نیز بسیار راحت انجام می شود و هر گز شما را با کاور گرفتن های خود بخودی یا بلند شدن از کاور و پریدن از روی آن و … آزار نمی دهد و کاملا تحت کنترل شماست.

Uncharted 2: Among Thieves از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با رقبایی قدرتمند که شامل Assassin’s Creed II, Batman: Arkham Asylum, Call of Duty: Modern Warfare 2 و Left 4 Dead 2 بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 20۰۹ را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای سازندگان و ناشرش رقم بزند. لازم به ذکر است که بازی Uncharted 2: Among Thieves در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به کسب امتیاز متای ۹۶/۱۰۰ گردیده بود. متای ۹۶ در دوره زمانه ای که منتقدها بسیار بسیار سخت گیر شده اند و به انواع روش های ممکن به بازی ها گیر می دهند، تقریبا چیزی برابر همان ۱۰۰ است. یعنی یک بازی که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی هیچ گونه نقصی نداشته است و یک شاهکار واقعی بوده است. به واقع نیز Uncharted 2: Among Thieves یک عنوان بی نقص و بی نظیر بود.  خیلی کم تعدادند عناوینی که در سبک شوتر سوم شخص این قدر ارزش تکرار داشته باشند و بتوانید بدون این که خسته شوید بارها و بارها آن را تجربه کنید. گیم پلی Uncharted 2: Among Thieves به مانند تمامی عناوین این فرنچایز، نقطه عطف آن محسوب می شود و چندین ساعت لذت ناب را برای شما به ارمغان می آورد و شما را پای بازی میخکوب می کند.  باید بگویم اگر به دنبال تجربه یک عنوان اکشن شوتر سوم شخص بسیار لذتبخش و با کیفیت هستید، Uncharted 2 همان بازی است که انتظارش را می کشید و تجربه چشیدن لذتی را به شما می دهد که کمتر عنوان اکشن ماجرایی و شوتر سوم شخصی تا به حال توانسته این کار را انجام دهد و این سطح از بی نقص بودن را برای بازیبازان به ارمغان بیاورد. گرافیک خیره کننده، شخصیت های عالی، داستان و روایت جذاب، دیالوگ های فوق العاده، سیستم گیم پلی بسیار جذاب و هیجان انگیز، سستم کاورگیری فوق العاده بهینه شده، تیراندازی عالی و سلاح های متنوع، صداگذاری و اجرای بی نقص شخصیت ها و موسیقی به یاد ماندنی و جاودانه  همگی باعث شدند تا عنوانی خلق شود به نام Uncharted 2: Among Thieves.  بدون شک Uncharted 2: Among Thieves عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۰۹ در لیست ما قرار گرفته است.

۶ – Grand Theft Auto IV

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

Grand Theft Auto IV

بازی سال ۲۰۰۸

سازنده: RockStar

ناشر: RockStar

ژانر: Action-Adventure و Open-world و Third Person Shooter

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Fallout 3, Gears of War 2, LittleBigPlanet, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

پلتفرم مقصد: PC ,Playstation 3 ,Xbox 360

امتیاز متا: ۹۸/۱۰۰

۲۰۰۴ بازی سال، ۲۰۰۸ بازی سال، ۲۰۱۳ بازی سال. این وضعیت سری جی تی ای است و همین دیگر به جای کل توضیحات کافیست! به هر حال بین تمام شاهکارهای راک استار بی شک گل سرسبد آن ها سری عناوین Grand Theft Auto است که با هر شماره، دنیا را به تسخیر خود در آورده است و با نسخه چهارم و پنجم شاهکارش رکورد فروش در تمام حوزه های مدیا و سرگرمی از هالیوود گرفته تا… را زده است. این ذات و قانون راک استار است. یعنی راک استار کاری را انجام نمی دهد ولی اگر قصد کند که آن را انجام دهد غوغا می کند. در واقع این خلاصه ی کل وضعیت راک استار است. غول محبوب و بزرگ ولی همیشه حاشیه ساز بازی های ویدئویی. شرکتی که عناوینی را در اختیار دارد که از صنعت بازی خیلی فراتر رفته اند و همه رکوردهای ممکن صنعت سرگرمی را زده اند. در این بخش صحبت از بازی اصلی چهارم در سری جی تی ای است که البته یازدهمین بازی با نام جی تی ای محسوب می شود. بازی Grand Theft Auto IV که به عنوان بازی سال ۲۰۰۸ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی راک استار که همین کمپانی هم مثل همیشه وظیفه انتشار آن را برعهده داشت. این بازی که در ژانر اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر سوم شخص قرار داشت، بر روی پلتفرم های پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی در اختیار بازیبازان سراسر دنیا قرار گرفت و توانست به واسطه کیفیت بی نظیر و شاهکارش چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ گیم پلی، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

وقایع بازی در لیبرتی سیتی رقم می خورد که شهری خیالی بر اساس نیویورک بود. در بازی تک نفره شما کنترل یک سرباز کهنه کار جنگ به نام Niko Bellic را بر عهده داشتید که در حال تلاش برای فرار از گذشته اش بود در حالی که تحت فشار شدید روسای مافیا و … قرار داشت. شما می توانستید آزادانه در شهر که از ۳ بخش تشکیل شده بود گشت و گذار کنید و فعالیت های مختلف را انجام دهید. بازی یک بخش آنلاین چند نفره هم داشت که در آن ۳۲ بازیباز می توانستند به صورت کوآپ یا رقابتی با یکدیگر به بازی بپردازند. Grand Theft Auto IV در همه زمینه ها از تیراندازی و گان پلی گرفته تا داستان و گرافیک و صداگذاری و موسیقی و …. بی نظیر بود و مبارزات بسیار جذابی را برای ما رقم زد و از همه مهم تر این که مقدار محتوای شگفت انگیزی داشت که می توانست ساعت ها و هفته ها و ماه ها شما را به خود مشغول کند

Grand Theft Auto IV از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با رقبایی قدرتمند که شامل Fallout 3, Gears of War 2, LittleBigPlanet و Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 2008 را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای سازندگان و ناشرش رقم بزند. می دانید چقدر سخت است در حضور عنوانی مثل متال گیر سالید ۴ یا فال آوت ۳ گه از برترین های تاریخ هستند بازی  سال شوی!! لازم به ذکر است که بازی Grand Theft Auto IV در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به کسب امتیاز متای ۹۸/۱۰۰ گردیده بود. این بازی همان طور که اشاره کردم در واقع یازدهمین نسخه از سری جی تی ای محسوب می شد و اولین نسخه اصلی از سال ۲۰۰۴ و زمان انتشار Grand Theft Auto: San Andreas بود که اتفاقا آن عنوان هم بازی سال شده بود و مجددا بعد از ۴ سال Grand Theft Auto IV بازی سال شد و می دانید که چند سال بعد هم نسخه بعدی این سری یعنی بازی پنجم بازی سال شد که در قسمت قبلی مقاله در موردش صحبت کردیم. در ادامه برای Grand Theft Auto IV دو بسته الحاقی عظیم هم به نام های The Lost and Damned و The Ballad of Gay Tony منتشر گردید که داستان و پروتاگونیست های مجزا از بازی اصلی داشتند ولی داستانشان در تقاطع با داستان بازی اصلی چهارم بود.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

۲۰۰۴ بازی سال، ۲۰۰۸ بازی سال، ۲۰۱۳ بازی سال. این وضعیت سری جی تی ای است و همین دیگر به جای کل توضیحات کافیست! به هر حال بین تمام شاهکارهای راک استار بی شک گل سرسبد آن ها سری عناوین Grand Theft Auto است که با هر شماره، دنیا را به تسخیر خود در آورده است و با نسخه چهارم و پنجم شاهکارش رکورد فروش در تمام حوزه های مدیا و سرگرمی از هالیوود گرفته تا… را زده است. این ذات و قانون راک استار است. یعنی راک استار کاری را انجام نمی دهد ولی اگر قصد کند که آن را انجام دهد غوغا می کند. در واقع این خلاصه ی کل وضعیت راک استار است. غول محبوب و بزرگ ولی همیشه حاشیه ساز بازی های ویدئویی. شرکتی که عناوینی را در اختیار دارد که از صنعت بازی خیلی فراتر رفته اند و همه رکوردهای ممکن صنعت سرگرمی را زده اند.

وقایع بازی در لیبرتی سیتی رقم می خورد که شهری خیالی بر اساس نیویورک بود. در بازی تک نفره شما کنترل یک سرباز کهنه کار جنگ به نام Niko Bellic را بر عهده داشتید که در حال تلاش برای فرار از گذشته اش بود در حالی که تحت فشار شدید روسای مافیا و … قرار داشت. شما می توانستید آزادانه در شهر که از ۳ بخش تشکیل شده بود گشت و گذار کنید و فعالیت های مختلف را انجام دهید. بازی یک بخش آنلاین چند نفره هم داشت که در آن ۳۲ بازیباز می توانستند به صورت کوآپ یا رقابتی با یکدیگر به بازی بپردازند. Grand Theft Auto IV در همه زمینه ها از تیراندازی و گان پلی گرفته تا داستان و گرافیک و صداگذاری و موسیقی و …. بی نظیر بود و مبارزات بسیار جذابی را برای ما رقم زد و از همه مهم تر این که مقدار محتوای شگفت انگیزی داشت که می توانست ساعت ها و هفته ها و ماه ها شما را به خود مشغول کند و تازه این فقط بخش داستانی این عنوان بود. جالب است بدنید که Grand Theft Auto IV در زمان انتشارش رکوردهای زیادی را شکست و در آن زمان به عنوان سریعترین فروش در تاریخ به عنوان یک محصول صنعت سرگرمی معرفی شد که در روز اول عرضه اش  ۳۱۰ میلیون دلار و در هفته اول عرضه اش ۵۰۰ میلیون دلار فروخته بود! تازه دقت کنید که داریم از سال ۲۰۰۸ حرف می زنیم یعنی ۱۱ سال پیش چنین رقم هایی به جیب راک استار سرازیر شده اند  و البته نوش جانش! این بازی طبق آماری که سال ۲۰۱۹ اعلام شد تاکنون ۲۵ میلیون نسخه در دنیای فروش داشته است و هنوز لقب پرفروش ترین بازی تاریخ پلی استیشن  ۳ را یدک می کشد. بدون شک Grand Theft Auto IV عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۰۸ در لیست ما قرار گرفته است.

۵ – BioShock

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

BioShock

بازی سال ۲۰۰۷

سازنده: ۲K Games

ناشر: ۲K Games

ژانر: Action-Adventure و First Person Shooter

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Halo 3, Mass Effect, The Orange Box

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ,Xbox 360 ,PlayStation 3 ,Mac OS X ,iOS ,PlayStation 4 ,Xbox One

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

فکر می کنید اگر بازی BioShock با همان سطح کیفی و قدرتی که در نسل هفتم داشت، به نسل هشتم منتقل می شد و با کیفیت کنونی بازی ها، الان منتشر می شد باز هم بازی سال می شد؟ من این طور فکر می کنم که “خیر هرگز”. با گروه سنی منتقدینی که رو به کودک و نوجوان رفته است دیگر الان کسی مثل آن زمان قدر BioShock را نمی داند. مصداقش هم اینجاست که شنیدیم قرار است بازی بعدی بایوشاک سرویس محور شود!! بایوشاک آنلاین یا بایوشاک کراس اور با فورتنایت و پابجی! وقتی اوورواچ بازی سال شود، بایوشاک هم سرویس محور می شود. در مسخره ترین دوران از نظر واقعیت و انصاف از نظر سنجش کیفیت به سر می بریم. طرف حتی نمی داند BioShock چیست ولی پابجی و کال او و فورتنایت را در روز ۱۶ ساعت بازی می کند. معلوم است که بایوشاک سرویس محور خواهد شد. هر کس اندازه لیاقتش تحویل می گیرد. واقعا “خلایق هر چه لایق” لیاقت کنونی ما بتل رویال است نه کن لوین و بایوشاک. اگر بنا باشد این لیست بازی های سال را به بنا به سلیقه خودم ترتیبشان را بچینم، قطعا این شماره از لیست یعنی شاهکار بی تکرار بایوشاک در جایگاه نخست برترین بازی بین بازی های سال قرار خواهد گرفت. خوشبختانه هنوز هم هستند کسانی که قدر و منزلت واقعی بایوشاک را بدانند و دلشان برای استاد لوین تنگ شده باشد. بگذریم. برویم به سراغ معرفی این بازی که جای خاصی در قلب من دارد. بازی BioShock که به عنوان بازی سال ۲۰۰۷ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی ۲K Games با کارگردانی کن لوین افسانه ای که خود کمپانی ۲K Games نیز وظیفه انتشار آن را برعهده داشت. این بازی که در ژانر شوتر اول شخص و اکشن ماجرایی همراه با برخی المان های کمرنگ وحشت بقا قرار داشت، در نسل هفتم و هشتم بر روی پلتفرم های پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، Mac ,iOS، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی در اختیار بازیبازان سراسر دنیا قرار گرفت و توانست به واسطه ارائه یک بازی کاملا فاقد نقص، روایت داستان شگفت انگیز که شاید بشود از َآن به عنوان برترین در تاریخ بازی ها نام برد، طراحی هنری های خارق العاده، موسیقی های شاهکار و همینطور گیم پلی بی نهایت جذاب، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

اگر بنا باشد این لیست بازی های سال را به بنا به سلیقه خودم ترتیبشان را بچینم، قطعا این شماره از لیست یعنی شاهکار بی تکرار بایوشاک در جایگاه نخست برترین بازی بین بازی های سال قرار خواهد گرفت. خوشبختانه هنوز هم هستند کسانی که قدر و منزلت واقعی بایوشاک را بدانند و دلشان برای استاد لوین تنگ شده باشد

در خصوص بخش داستانی و فلسفه خلق داستان بایوشاک بارها و بارها با شما عزیزان صحبت کرده ام و بد نیست تا در اینجا که صحبت از این شاهکار تاریخ ساز است، گذری کوتاه و مجدد بر آن توضیحات داشته باشیم. یکی از برگ های برنده بایوشاک همین داستان بی نظیر ان است هرچند که در حقیقت باید بگویم این عنوان چیزی به غیر از برگ برنده ندارد! شاید در برخی بخش های بازی، عناوینی شبیه به بایوشاک وجود داشته باشند ولی از نظر داستان به واقع بازی مثل بایوشاک با چنین روایت و عمق وحشتناکی ندیده ایم یا شاید در حد انگشتان یک دست می شناسیم. صحبت هایی که در ابتدای این بخش برای شما عزیزان قرار دادیم و قبلا نیز حتما با آنها اشنا بوده اید، سخنان شخصیتی است که زاییده ذهن خلاق یک نابغه و استاد بازیسازی و داستان سرایی به نام کن لوین است. اندرو رایان رهبر و سازنده و موسس آرمان شهر رپچر بود. در واقع تاسیس این ارمان شهر باعث ایجاد زمینه داستانی بازی بایوشاک شده است و زمانی که ما وارد بازی می شویم سال ها از تاسیس آن گذشته و شهر در دوران نابودی و ویرانی خود است. شهری که قرار نبود به مخروبه ای از اجساد و دیوانه هایی جانی تبدیل شود، اما این گونه شد، زیرا که اساس جوامع انسانی این است. این طمع بیشتر و بیشتر می ‎شود و رقیبانی ایجاد می ‎شوند که برای برتری بر یکدیگر بی رحمانه هم را قلع و قمع می ‎کنند و این طمع در نهایت به جنونی منجر می ‎شود که جامعه را به چنان فسادی می ‎کشاند که کم ‎کم گریبان مردم عادی را نیز می‎گیرد و زندگی در آرمان‎ شهری بهشت‎ گونه را به دست و پا زدن در چاه ‎های سوزان جهنم تبدیل می ‎کند. این نه سرنوشت رپچر، بلکه سرنوشت تمام آرمان‌شهرهایی است که قصد کنند جامعه و شهری را تافته جدا بافته از دیگر جوامع کنند و نوید زندگی و جامعه بی‌نقص به مردمانش بدهند.  انسان فساد به بار خواهد آورد. هر چقدر هم که همه چیز را گلچین کنیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم و تمام سعی خود را بر بستن راه هر گونه فساد بکار بندیم، باز هم انسان خواهد لغزید و ایده‎آل ها را نیز به فساد و تباهی خواهد کشید. انسان کامل نبوده و نیست و نخواهد بود و زندگی او نیز کامل نبوده و نیست و نخواهد بود و به همین منوال جامعه او نیز چنین است. جامعه بی‌نقص و کمال‌گرا تنها چند صباحی دوام خواهد آورد و بالاخره انسان دست‌آویزی خواهد یافت تا آن را معیار و میزان برتری خود بر دیگران قرار دهد و این گونه است که آرام آرام حس طمع انسان بیدار شده و عده‌ای برای قدرت بیشتر دست به هر کاری خواهند زد و نهایتا جامعه در منجلاب فساد و تباهی فرو خواهد رفت. آری… انسان کامل نیست و نباید طلب زندگی کامل یا جامعه بی‌نقص و کاملا ایده‌آل را هم داشته باشید زیرا خود با دستان خود آن را به ویرانی خواهد کشید. در آخر تباهی را هیچ مفری نیست و انسان خود با توان حداکثر خود برای کندن گور خویش تلاش خواهد کرد، که این ذات انسان است، بیشتر و بیشتر خواهی، تشنه قدرت و اسیر شوکت.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

We love you man… You are the best game-developer ever

BioShock از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با رقبایی قدرتمند که شامل Halo 3, Mass Effect و The Orange Box بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 2007 را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای سازندگان و ناشرش رقم بزند. لازم به ذکر است که BioShock در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به کسب امتیاز متای ۹۶/۱۰۰ گردیده بود. از نکات جالب مراسم بازی سال در سال ۲۰۰۷ این بود که تنها ۴ کاندید حضور داشتند برخلاف اکثریت سال ها که که به طور نرمال و میانگین همیشه شاهد ۵ کاندید برای بازی سال بوده ایم. بایوشاک از طراحی هنری بی نظیر، بی نقص، چشم نواز، شگفت انگیز و بسیار زیبایی است که این طراحی های زیبا در طراحی شهر رپچر نمود یافته است. شهری به مانند رپچر در دنیای بازی های رایانه ای وجود ندارد که تا این حد از نظر طراجی هنری بی نقص و لایق بارها و بارها و بارها دیده شدن باشد. همان نمای گرافیکی رپچر در ویدئویی که از سطح اقیانوس و لا به لای ماهی ها به پایین می رویم و ناگهان نورهای کلان شهری در زیر آب را می بینیم از هر منظره گرافیکی و هنری در هر بازی دیگری زیباتر و شگفت انگیز تر است. خلق کردن یک چنین شهری تنها و تنها از ذهن یک نابغه با دیدی وسیع نسبت به مسائل اجتماعی، عرف، ارزش‎ ها، ضد ارزش‎ ها و هنجارها بر می ‎آید که خاطری نگران دارد. شخصی که همواره پیچش مو را می ‎بیند و می ‎تواند عمق فاجعه و کنه مطلب را درک کند. خلق چنین شهری در دنیای بازی های رایانه ای مطابق همان کاری بوده است که اندرو رایان در بازی انجام داده است. با این تفاوت که آرمان شهر اندرو رایان شکست می خورد و موفق نمی شود اما آرمان-بازی کن لوین کاملا جواب مثبت می دهد و یکی از برترین بازی های تاریخ این هنر و صنعت خلق می شود. رپچر پر از فیلم ها و تابلوهایی تبلیغاتی است که نشان از اطمینان بنیان گذاران شهر به موفقیتشان است و تبلیغات انواع و اقسام Plasmid ها Gene Tonic ها و مزایای استفاده از آن‎ها را با حالتی طنز و جذاب برای مردم توضیح می دهد و آن‌ها را تشویق به استفاده از این قابلیت‌ها می کند.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

خلق کردن رپچر تنها و تنها از ذهن یک نابغه با دیدی وسیع نسبت به مسائل اجتماعی، عرف، ارزش‎ ها، ضد ارزش‎ ها و هنجارها بر می ‎آید که خاطری نگران دارد. شخصی که همواره پیچش مو را می ‎بیند و می ‎تواند عمق فاجعه و کنه مطلب را درک کند. خلق چنین شهری در دنیای بازی های رایانه ای مطابق همان کاری بوده است که اندرو رایان در بازی انجام داده است. با این تفاوت که آرمان شهر اندرو رایان شکست می خورد و موفق نمی شود اما آرمان-بازی کن لوین کاملا جواب مثبت می دهد و یکی از برترین بازی های تاریخ این هنر و صنعت خلق می شود.

حال نکته این‌جاست که داشتن هر یک از این قابلیت‌ها در گروی خرج کردن ماده‌ای ارزشمند به نام Adam است که حتی نامش نیز با هوشیاری و زیرکی توسط کن لوین در بازی انتخاب شده است. در واقع آن ارزشی که عرض کردم طمع انسان‌ها را بر می‌انگیزد و کاری می‌کند تا برای داشتن هرچه بیشتر از آن به جان هم بیافتند، در مورد شهر رپچر همین Adam است. آن‌ها به قدری ارزشمند و گرانقیمت و کمیاب هستند که در طی زمان حس طمع انسان ها برای استفاده هر چه بیشتر آن‌ها، به جنونی کور تبدیل می‌شود و وحشیانه بر سر ذره‌ای از آن به جان هم می افتند. به مانند یک ماده مخدر قدرتمند هر چقدر که بیشتر از آن استفاده می شود انسان را بیشتر در منجلاب اعتیاد به آن فرو می‌برد و در نهایت سرنوشتی به جز مرگ و به قتل رسیدن توسط دیگر مردم معتاد یا Big Daddy هایی که قصد حفاظت از Little Sister را در برابر آنها دارند، انتظارشان را نمی‌کشد و یا این که عاقبتشان در گوشه‎ای به مرگی در اوج ذلت و بدبختی ختم می‌شود. این همه از داستان و طراحی این بازی گفتیم ولی جا دارد به این هم اشاره کنیم که در نهایت یک بازی گیم پلی می خواهد. یعنی وقتی به یک بازی ابرشاهکار می گوییم باید حتما در گیم پلی نیز چنین باشد. در واقع باید گفت درست است که تمام مواردی که در بازی بایوشاک شاهد هستیم بی نظیر هستند و داستان و گرافیک و .. هر کدام به تنهایی ارزش این را دارند که به خاطر آن ها بازی را انجام دهید، ولی آن چه که در اصل باعث شده است تا بایوشاک تبدیل به یکی از بی نظیرترین بازی های تاریخ شود و مهم تر از آن بارها و بارها و ارزش تکرار داشته باشد گیم پلی شگقت انگیز و بسیار جذاب آن است. وقتی که مدتی بازی را انجام می دهید و با کلیت گیم پلی آن اشنا می شوید دیگر جدا شدن از آن و رها کردن گیم پلی بازی چیزی مثل غیر ممکن است. گیم پلی بازی به قدری جذاب و هیجان انگیز است که شما را وادار می کند که فقط بخواهید بیشتر و بیشتر در آن فرو بروید و انواع و اقسام ترکیب های ممکن را که بازی در اختیار شما قرار داده است امتحان نمایید. حجم کارهای متنوعی که می توانید با ترکیب حملات دست راست و چپ که شامل اسلحه ها و پلاسمیدها می باشد انجام دهید خارق العاده است و به حدی کارهای گوناگون برای شکست دادن دشمنان می توانید انجام دهید که انگار بازی هر بار تبدیل به یک بازی جدید می شود.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

فکر می کنید اگر بازی BioShock با همان سطح کیفی و قدرتی که در نسل هفتم داشت، به نسل هشتم منتقل می شد و با کیفیت کنونی بازی ها، الان منتشر می شد باز هم بازی سال می شد؟ من این طور فکر می کنم که “خیر هرگز”. با گروه سنی منتقدینی که رو به کودک و نوجوان رفته است دیگر الان کسی مثل آن زمان قدر BioShock را نمی داند. مصداقش هم اینجاست که شنیدیم قرار است بازی بعدی بایوشاک سرویس محور شود!! بایوشاک آنلاین یا بایوشاک کراس اور با فورتنایت و پابجی! وقتی اوورواچ بازی سال شود، بایوشاک هم سرویس محور می شود. در مسخره ترین دوران از نظر واقعیت و انصاف از نظر سنجش کیفیت به سر می بریم. طرف حتی نمی داند BioShock چیست ولی پابجی و کال او و فورتنایت را در روز ۱۶ ساعت بازی می کند. معلوم است که بایوشاک سرویس محور خواهد شد. هر کس اندازه لیاقتش تحویل می گیرد. واقعا “خلایق هر چه لایق” لیاقت کنونی ما بتل رویال است نه کن لوین و بایوشاک.

بی شک همین ترکیب پلاسمیدها و اسلحه ها نقطه عطف گیم پلی روییایی بایوشاک است و ارزش تکرار آن را بسیار بالابرده است. وقتی به ویدئوهایی که در سایتهای مختلف از تنوع روش های کشتن دشمنان با استفاده از ترکیب های مختلف پلاسمید و سلاح های گرم و سرد قرار داده شده اند نگاه می کنید تازه می فهمید که انگار اصلا شما این بازی را انجام نداده اید و چه کارهایی می توانسته اید بکنید و نکرده اید. باز هم می شود حیلی در مورد این بازی و این سری صحبت کرد ولی در نهایت به اینجا ختم می شود تعداد خیلی زیادی بازی عالی داریم، تعداد خیلی زیادی بازی فوق العاده عالی داریم، تعداد زیادی بازی شاهکار داریم، تعداد نسبتا زیادی از عناوین ابرشاهکار داریم اما تعداد ابرشاهکارهایی که “تاریخ ساز و جریان ساز” نیز بوده اند و کاری کرده اند که تا ابد جانشین و جایگزینی نداشته باشند، خیلی کم است. عناوینی که کسی حتی جرات مقایسه کردن عنوانی را با آن ندارد و اگر هم بخواهند مقایسه کنند رقیبی در آن حد و اندازه ها ندارند. بازی هایی که هر گاه، در هر زمانی، در هر کجای دنیا، هر شخصی با هر سلیقه ای و با داشتن کمی منطق، بخواهد از برترین بازی های تاریخ نام ببرد، نام آن عناوین در جایگاه های نخست آن لیست بدرخشند و نقاط ضعف حتی ریزی نیز در آن ها یافت نمی شود. بازی هایی که در صف اول ثابت کردن این که بازی های رایانه ای یک هنر ناب هستند، همواره حضور دارند و هر کسی بخواهد از بازی های رایانه ای دفاع کرده و به دیگر هنرها فخر بفروشد، نام این بازی ها ورد زبانش هستند و تعریف ناب و کامل “هنر” و ذات زیبای آن هستند. تعداد چنین بازی هایی اصلا زیاد نیست و البته نباید باشد و نمی تواند هم باشد زیرا ساخت چنین عناوینی از عهده هر سازنده ای بر نمی اید و حتی سازندگان بسیار قدرتمند و درجه یک دنیا نیز هیچ تضمینی برایشان وجود ندارد که بتوانند این گونه عنوانی را بسازند. در نهایت باید گفت بدون شک BioShock عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۰۷ در لیست ما قرار گرفته است.

۴ – The Elder Scrolls IV: Oblivion

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

The Elder Scrolls IV: Oblivion

بازی سال ۲۰۰۶

سازنده: Bethesda Game Studios

ناشر: Bethesda

ژانر:  Action-RPG

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Gears of War, Guitar Hero 2, Ōkami

پلتفرم مقصد: PC ,Playstation 3 ,Xbox 360

امتیاز متا: ۹۴/۱۰۰

همان طور که در بخش مربوط به بازی اسکایریم خدمت شما عرض کردم “Bethesda Game Studios که یکی از بزرگترین و معتبرترین کمپانی های بازیسازی و نشر در دنیای بازی های رایانه ای به حساب می آید بدون شک نقش عظیمی در محبوب تر کردن هر چه بیشتر ژانر نقش آفرینی در دنیا بر عهده داشته است. این کمپانی دو فرنچایزی  را در اختیار دارد که از برترین و محبوب ترین فرنچایزهای نقش آفرینی تاریخ هستند یعنی فرنچایزهای بی نظیر Fallout و همین طور The Elder Scrolls که هرکدام طرفداران بیشماری در دنیا دارند و جزو پرمحتواترین و با کیفیت ترین عناوین نقش آفرینی تاریخ قلمداد می شوند. سری عناوین بسیار پرطرفدار و قدرتمند The Elder Scrolls یا “کتیبه بزرگان” در طول تاریخ هر گونه افتخاری که شما فکرش را بکنید کسب کرده است و از بازی سال گرفته تا ایجاد انقلاب در سبک نقش آفرینی و فروش بی نظیر و امتیاز متای فوق العاده و … همه و همه در پرونده پر افتخار این سری دیده می شود. فرنچایزی که برترین و قدرتمندترین فرنچایز Bethesda محسوب می شود و تاکنون حدود ۵۳ میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته اند که واقعا رقم فوق العاده ای است و نشان از بزرگی و عظمت و البته محبوبیت این فرنچایز در بین بازیبازان در دنیا دارد.” سری The Elder Scrolls در سال ۱۹۹۴ با بازی The Elder Scrolls: Arena به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شدند و در طول سال ها خود را به عنوان یکی از ۲-۳ فرنچایز برتر تاریخ نقش آفرینی به دنیا شناساندند.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

علاوه بر محتوای اصلی بازی، این عنوان دارای برخی از برترین بسته های الحاقی تاریخ هم بود. به عنوان مثال بسته الحاقی Shivering Isles که برای این عنوان منتشر شد نیز از لحاظ کیفیت دست کمی از بازی اصلی نداشت، البته با این تفاوت که برخی المان‌ها در این بسته الحاقی نسبت به بازی اصلی متفاوت بودند. اتفاقات Shivering Isles در قلمرو Sheogorath، شاهزاده جنون و دیوانگی که به “خدای دیوانه” نیز شهرت داشت، رخ می‌داد. شما مجبور بودید به ناچار در بازی های شاهزاده دیوانه شرکت کنید و این شما را به سمت یک سری ماموریت‌های دیوانه‌وار سوق می‌داد. مثلا در یکی از این ماموریت‌ها بازیباز در یک محیط قلعه مانند گیر افتاده است که در آن دو ارتش از روح‌ها به طور مداوم و مکرر، نبرد آخر خود را با یکدیگر تکرار می‌کنند تا زمانی که شما طرف یکی از آن ارتش‌ها را بگیرید و کمک کنید تا پیروز شوند

نقطه عطف این فرنچایز با بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion در سال ۲۰۰۶ بود که انقلابی را در سبک نقش آفرینی ایجاد کرد و مورد تحسین بازیبازان و منتقدان قرار گرفت و متای بی نظیر ۹۴ را نیز به خود اختصاص داد. راستش را بخواهید با این که متای اسکایریم بالاتر است و در واقع نسخه بهبود یافته Oblivion است، ولی باز هم آن انقلابی بودنی که Oblivion در زمان عرضه اش در سال ۲۰۰۶ داشت را در سال ۲۰۱۱ نداشت و در واقع Oblivion در زمان خودش خیلی باشکوه تر و نو تر و انقلابی تر از اسکایریم در زمان خودش بود. بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion که به عنوان بازی سال ۲۰۰۶ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی بتزدا که همین کمانی مثل همیشه وظیفه انتشار آن را نیز برعهده داشت. این بازی که در ژانر اکشن نقش آفرینی قرار داشت، بر روی پلتفرم های پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۰ و رایانه های شخصی در اختیار بازیبازان سراسر دنیا قرار گرفت و توانست به واسطه ارائه یک سطح جدید از محتوای باکیفیت در عناوین نقش آفرینی و گیم پلی بسیار عمیق و ماموریت های جانبی بی نظیر، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد. TES IV: Oblivion همان طور که اشاره کردم یک عنوان انقلابی در زمان عرضه خود محسوب می‌ شد و موفق شد تا استانداردهای سبک اکشن نقش‌آفرینی را ارتقا دهد. بازی در زمان عرضه از همه لحاظ فوق العاده بود و ساعت‌ها لذت ناب را برای علاقمندان به این سبک با خود به همراه داشت.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

نقطه عطف این فرنچایز با بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion در سال ۲۰۰۶ بود که انقلابی را در سبک نقش آفرینی ایجاد کرد و مورد تحسین بازیبازان و منتقدان قرار گرفت و متای بی نظیر ۹۴ را نیز به خود اختصاص داد. راستش را بخواهید با این که متای اسکایریم بالاتر است و در واقع نسخه بهبود یافته Oblivion است، ولی باز هم آن انقلابی بودنی که Oblivion در زمان عرضه اش در سال ۲۰۰۶ داشت را در سال ۲۰۱۱ نداشت و در واقع Oblivion در زمان خودش خیلی باشکوه تر و نو تر و انقلابی تر از اسکایریم در زمان خودش بود.

The Elder Scrolls IV: Oblivion از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با رقبایی قدرتمند که شامل Gears of War, Guitar Hero 2 و Ōkami بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 2006 را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای سازندگان و ناشرش رقم بزند. لازم به ذکر است که The Elder Scrolls IV: Oblivion در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به کسب امتیاز متای ۹۴/۱۰۰ گردیده بود. علاوه بر محتوای اصلی بازی، این عنوان دارای برخی از برترین بسته های الحاقی تاریخ هم بود. به عنوان مثال بسته الحاقی Shivering Isles که برای این عنوان منتشر شد نیز از لحاظ کیفیت دست کمی از بازی اصلی نداشت، البته با این تفاوت که برخی المان‌ها در این بسته الحاقی نسبت به بازی اصلی متفاوت بودند. اتفاقات Shivering Isles در قلمرو Sheogorath، شاهزاده جنون و دیوانگی که به “خدای دیوانه” نیز شهرت داشت، رخ می‌داد. شما مجبور بودید به ناچار در بازی های شاهزاده دیوانه شرکت کنید و این شما را به سمت یک سری ماموریت‌های دیوانه‌وار سوق می‌داد. مثلا در یکی از این ماموریت‌ها بازیباز در یک محیط قلعه مانند گیر افتاده است که در آن دو ارتش از روح‌ها به طور مداوم و مکرر، نبرد آخر خود را با یکدیگر تکرار می‌کنند تا زمانی که شما طرف یکی از آن ارتش‌ها را بگیرید و کمک کنید تا پیروز شوند. Shivering Isles یک بسته الحاقی کاملا منحصر به فرد و به عبارتی اورجینال بود که تمام موارد لازم برای تبدیل شدن به یکی از بهترین بسته های الحاقی تاریخ بازی‌های ارایانه‌ای را دارا بود. شخصیت Sheogorath بسیار به یادماندنی کار شده بود و از عمق کافی و پیچیدگی قابل تحسینی بهره‌مند بود. این شخصیت بعدا در نسخه پنجم این سری یعنی اسکایریم نیز حضور یافت تا طرفداران و بازیبازانی که کلی خاطرات خوب از Oblivion داشتند را به این وسیله شگفت‌زده کند و لبخند رضایت بر لب های آنان بنشاند. در نهایت باید گفت بدون شک The Elder Scrolls IV: Oblivion عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۰۶ در لیست ما قرار گرفته است.

۳ – Resident Evil 4

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

Resident Evil 4

بازی سال ۲۰۰۵

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

ژانر: Survival-Horror و Third Person Shooter

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Call of Duty 2, F.E.A.R., God of War, World of Warcraft

پلتفرم مقصد: GameCube, PlayStation 2, Microsoft Windows, Wii, Zeebo, iOS, PlayStation 3, Xbox 360, Android, PlayStation 4, Xbox One

امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

واقعا باید گفت هیچ بازی سبک وحشت بقا چنین ارزش تکرار عجیب و غریبی مثل Resident Evil 4 ندارد و انگار شاهد یک بازی نقش آفرینی عمیق هستیم با چندین خط داستانی مختلف که بارها و بارها آن را تمام کنیم! وقتی یک بازی نقش آفرینی و استراتژی و MMO نیست و هر کداممان شاید ۲۰ بار آن را به پایان رسانده ایم یعنی خیلی خیلی کارش درست است و واقعا باید بازی بی نظیر و خفنی باشد که بدون این که در این سبک های ۱۰۰ ساعته و ۲۰۰ ساعته و ۱۰۰۰ ساعته باشد، باز هم هم توانسته بازیبازان را بارها و بارها پای خود نگه دارد و آنقدر بی نظیر باشد که با این که در سال ۲۰۰۵ عرضه شده اما هنوز در سال ۲۰۱۹ داریم در نسل هشتم آن را بازی می کنیم و تازه مثل بازی هایی از قبیل وارکرفت و دوتا و …. مدام وسیع تر و عظیم تر نمی شود و محتوای جدید به آن اضافه نمی شود و ۱۰۰ ساعت هم گیم پلی ندارد. خیلی از ما حتی نمی دانیم چند بار و واقعا چند بار و چند ساعت عنوان Resident Evil 4 را بازی کرده ایم و نمی دانیم چطور است که هر بار این بازی تمام می شود باز دوباره می خواهیم آن را از ابتدا شروع کنیم و انگار هیچ گاه این بازی قدیمی نمی شود. بله… عجیب است که یک وحشت بقا چنین ارزش تکراری داشته باشد، ولی خب از رزیدنت اویل و استاد میکامی هیچ چیزی بعید نیست. Resident Evil 4 می تواند کاری کند تا شما مدت ها و مدت ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان بازی را بارها و بارها دوباره از اول آغاز کنید تا آیتم های بهتر به دست آورده و چندین بار از زیبایی بی نظیر و خوفناک بازی لذت ببرید و قید خیلی بازی ها را به خاطر تجربه چندین باره این شاهکار بزنید.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

واقعا باید گفت هیچ بازی سبک وحشت بقا چنین ارزش تکرار عجیب و غریبی مثل Resident Evil 4 ندارد و انگار شاهد یک بازی نقش آفرینی عمیق هستیم با چندین خط داستانی مختلف که بارها و بارها آن را تمام کنیم! وقتی یک بازی نقش آفرینی و استراتژی و MMO نیست و هر کداممان شاید ۲۰ بار آن را به پایان رسانده ایم یعنی خیلی خیلی کارش درست است و واقعا باید بازی بی نظیر و خفنی باشد که بدون این که در این سبک های ۱۰۰ ساعته و ۲۰۰ ساعته و ۱۰۰۰ ساعته باشد، باز هم هم توانسته بازیبازان را بارها و بارها پای خود نگه دارد و آنقدر بی نظیر باشد که با این که در سال ۲۰۰۵ عرضه شده اما هنوز در سال ۲۰۱۹ داریم در نسل هشتم آن را بازی می کنیم و تازه مثل بازی هایی از قبیل وارکرفت و دوتا و …. مدام وسیع تر و عظیم تر نمی شود و محتوای جدید به آن اضافه نمی شود و ۱۰۰ ساعت هم گیم پلی ندارد.

بازی Resident Evil 4 که به عنوان بازی سال ۲۰۰۵ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی کپکام و کارگردانی استاد شینجی میکامی که خود کمپانی کپکام وظیفه انتشار آن را نیز به مانند همیشه برعهده داشت. این بازی که در ژانر وحشت بقا قرار داشت، اولین بار در نسل ششم و سپس در طول سال ها تا به امروز برای پلتفرم های بسیاری منتشر شده است که شامل GameCube, PlayStation 2, Microsoft Windows, Wii, Zeebo, iOS, PlayStation 3, Xbox 360, Android, PlayStation 4 و Xbox One هستند. Resident Evil 4 عنوانی است که وقتی برای نسل ۸ عرضه می شود و آن را بازی می کنید هنوز شگفت زده تان می کند که این بازی چطور برای پلی استیشن ۲ بوده است و هنوز که هنوز است از خیلی عناوین جدید برتر و لذتبخش تر و با کیفیت تر است. این بازی در زمان عرضه توانست به واسطه ارائه کامل ترین و برترین حالت ممکن برای یک بازی وحشت بقا و معرفی یک سیستم تیراندازی جاودانه و انقلابی به صورت دوربین روی شانه، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد. Resident Evil 4، شاهکار بی بدیل استاد میکامی، یکی از برترین بازی های کل تاریخ در تمام سبک هاست و به نوعی پدر بازی های شوتر سوم شخص مدرن و همین طور پدر عناوین وحشت بقای مدرن است. عنوانی که تا ابد در قلب بازیبازان نامش جاودانه است و خالقش یعنی استاد میکامی همواره مورد احترام کل صنعت بازی بوده و هست و خواهد بود.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

خیلی از ما حتی نمی دانیم چند بار و واقعا چند بار و چند ساعت عنوان Resident Evil 4 را بازی کرده ایم و نمی دانیم چطور است که هر بار این بازی تمام می شود باز دوباره می خواهیم آن را از ابتدا شروع کنیم و انگار هیچ گاه این بازی قدیمی نمی شود. بله… عجیب است که یک وحشت بقا چنین ارزش تکراری داشته باشد، ولی خب از رزیدنت اویل و استاد میکامی هیچ چیزی بعید نیست. Resident Evil 4 می تواند کاری کند تا شما مدت ها و مدت ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان بازی را بارها و بارها دوباره از اول آغاز کنید تا آیتم های بهتر به دست آورده و چندین بار از زیبایی بی نظیر و خوفناک بازی لذت ببرید و قید خیلی بازی ها را به خاطر تجربه چندین باره این شاهکار بزنید.

Resident Evil 4 از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با رقبایی قدرتمند که شامل Call of Duty 2, F.E.A.R., God of War و World of Warcraf بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 2005 را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای کپکام رقم بزند. لازم به ذکر است که Resident Evil 4 در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به کسب امتیاز متای ۹۶/۱۰۰ گردیده بود. باید گفت تمام شوترهای سوم شخص شاهکاری که از نسل ششم به بعد با سیستم نشانه گیری دوربین روی شانه و گان پلی عالی دیده ایم، در واقع از بهترین این سبک الگو گرفته اند، یعنی از Resident Evil 4 که این سیستم دوربین روی شانه در مبارزات سوم شخص را معرفی کرد و هر بازی که در این سبک موفق عمل کرده است در اصل از  Resident Evil 4 الگو گرفته است و از جی تی ای گرفته تا رد دد و دد اسپیس و … همگی کاری را کرده اند که  Resident Evil 4 و خالق نابغه، دوست داشتنی و توانمندش یعنی استاد شینجی میکامی، اولین بار و بدون الگو برداری از کسی انجام دادند و در حقیقت میکامی این سیستم را خلق کرد و استاندارد جدیدی را به سبک شوتر سوم شخص آورد و سطح این عناوین را بالاتر برد. بعد از  Resident Evil 4 بود که تمام بازی های خوب شوتر سوم شخص که امروز می بینیم عرضه شدند و با استفاده صحیح از این سیستم و بهبود آن مبارزاتی بسیار جذاب را خلق کردند. اما به هر حال همیشه اولین بودن از همه چیز مهم تر است. شاید برخی بازی ها امروز گان پلی و مبارزات و دوربین روی شانه و گان پلی بسیار لذت بخش تری از  Resident Evil 4 داشته باشند اما  Resident Evil 4 بود که باعث شد آن ها اصلا بتوانند چنین سیستمی را پیاده کنند که حالا بعد ارتقایش دهند و بهبود بخشند.  در مجموع باید گفت بدون شک Resident Evil 4 عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۰۵ در لیست ما قرار گرفته است.

۲ – Grand Theft Auto: San Andreas

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

Grand Theft Auto: San Andreas

بازی سال ۲۰۰۴

سازنده: Rockstar Games

ناشر: Rockstar Games

ژانر: Action-Adventure و Open-world و Third Person Shooter

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Burnout 3: Takedown, Half-Life 2, Halo 2, Metal Gear Solid 3: Snake Eater

پلتفرم مقصد: PlayStation 2 ,Microsoft Windows ,Xbox ,Mac OS X ,iOS ,Android ,Windows Phone ,Fire OS ,Xbox 360 ,PlayStation 3

امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰

نسخه چهارم و پنجم سری جی تی ای که هر دو هم بازی سال شده اند هر دو شاهکارهایی جاودانه هستند، اما نمی دانم چطور است که هنوز هم طرفداران وقتی از Grand Theft Auto: San Andreas حرف می زنند اصلا انگار یک طور دیگر و با یک شور و اشتیاق خاصی حرف می زنند که در مورد هیچ نسخه دیگری از این سری وجود ندارد. مثل همیشه کار را با معرفی این بازی آغاز می کنیم. بازی Grand Theft Auto: San Andreas که به عنوان بازی سال ۲۰۰۴ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی راک استار که خود این کمپانی نیز مثل همیشه وظیفه انتشار آن را برعهده داشت. این بازی که در ژانر اکشن ماجرایی و جهان آزاد و شوتر سوم شخص قرار داشت، در ابتدا تنها بر روی پلتفرم  پلی استیشن ۲ در نسل ششم منتشر گردید، ولی بعدا و طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ برای کلی پلتفرم دیگر که شامل Microsoft Windows ,Xbox ,Mac OS X ,iOS ,Android ,Windows Phone ,Fire OS ,Xbox 360 و PlayStation 3 بودند نیز عرضه گردید تا همه از تجربه این شاهکار بهره مند شوند. Grand Theft Auto: San Andreas توانست به واسطه داستان و روایت قدرتمند، المان های گیم پلی بی نهایت جذاب و آزاد گذاشتن کامل بازیباز، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

وقتی به رقبای این بازی در کسب عنوان بازی سال ۲۰۰۴ نگاه می کنیم واقعا در می یابیم که چقدر این بازی شایسته و قدرتمند بوده است. تصور کنید که با یک شاهکار Halo، عنوان Half-Life 2 و غولی مثل متال گیر سالید ۳ رقابت کنید و آخر برنده شوید. یعنی در رقابت با ۳ تا از برترین های تاریخ بازی!! فقط باید خودتان هم از برترین های تاریخ باشید که خب Grand Theft Auto: San Andreas دقیقا مصداق چنین حرفی است. تازه علاوه بر بازی سال شدن، Grand Theft Auto: San Andreas به عنوان پرفروش ترین بازی سال ۲۰۰۴، پرفروش ترین بازی تاریخ پلی استیشن ۲ و یکی از پرفروش ترین بازی های تاریخ نیز شناخته می شود که تا حدود ۹ سال قبل یعنی سال ۲۰۱۱ تقریبا ۲۷.۵ میلیون نسخه فروخته بود!

Grand Theft Auto: San Andreas در واقع هفتمین نسخه از سری جی تی ای محسوب می شد و اولین نسخه اصلی از سال ۲۰۰۲ و زمان انتشار Grand Theft Auto: Vice City بود. جالب است بدانید که این بازی دقیقا در روز عرضه بازی Grand Theft Auto Advance برای کنسول دستی Game Boy Advance و همزمان با انتشار این عنوان برای پلی استیشن ۲ منتشر گردید. در سال ۲۰۱۸ نیز مایکروسافت اعلام کرد که Grand Theft Auto: San Andreas به کتابخانه Xbox One Backward Compatible اضافه گردیده است. وقایع بازی در ایالتی خیالی از آمریکا به نام San Andreas دنبال می شود که شدیدا برگرفته از کالیفرنیا و نوادا است. ایالت San Andreas خودش شامل ۳ شهر بزرگ است. شهر Los Santos که برگرفته از Los Angeles است. شهر San Fierro که برگرفته San Francisco است و همینطور شهر Las Venturas که الهام گرفته شده از Las Vegas خودمان است! بخش تک نفره بازی، داستان شخصیتی به نام Carl “CJ” Johnson را دنبال می کند که یک gangbanger سابق است و بعد از به قتل رسیدن مادرش، از لوس سانتوس به خانه، یعنی لیبرتی سیتی بازگشته است. او مجددا دوستان و خانواده اش را پیدا می کند و بیشتر زمان بازی در تلاش برای دوباره سرپا کردن و تثبیت کردن وضعیت گروه و گنگ سابقش، برخورد با پلیس های فاسد و همچنین ذره ذره یافتن حقیقت در باره قتل مادرش است. جالب است بدانید که پلات و هسته داستانی بازی بر پایه چندین اتفاق واقعی در شهر لوس آنجلس نوشته شده است. وقایعی مثل درگیری گنگ های خیابانی واقعی Bloods, Crips و Hispanic، اپیدمی کرک در دهه ۸۰ و اوایل ۹۰، رسوایی پلیس طی LAPD Rampart scandal و همینطور ۱۹۹۲ Los Angeles riots که در ترکیب با یکدیگر سبب خلق کلیت داستانی بازی Grand Theft Auto: San Andreas شده اند.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

بخش تک نفره بازی، داستان شخصیتی به نام Carl “CJ” Johnson را دنبال می کند که یک gangbanger سابق است و بعد از به قتل رسیدن مادرش، از لوس سانتوس به خانه، یعنی لیبرتی سیتی بازگشته است. او مجددا دوستان و خانواده اش را پیدا می کند و بیشتر زمان بازی در تلاش برای دوباره سرپا کردن و تثبیت کردن وضعیت گروه و گنگ سابقش، برخورد با پلیس های فاسد و همچنین ذره ذره یافتن حقیقت در باره قتل مادرش است. جالب است بدانید که پلات و هسته داستانی بازی بر پایه چندین اتفاق واقعی در شهر لوس آنجلس نوشته شده است. وقایعی مثل درگیری گنگ های خیابانی واقعی Bloods, Crips و Hispanic، اپیدمی کرک در دهه ۸۰ و اوایل ۹۰، رسوایی پلیس طی LAPD Rampart scandal و همینطور ۱۹۹۲ Los Angeles riots که در ترکیب با یکدیگر سبب خلق کلیت داستانی بازی Grand Theft Auto: San Andreas شده اند.

Grand Theft Auto: San Andreas از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با رقبایی قدرتمند که شاملBurnout 3: Takedown, Half-Life 2, Halo 2, Metal Gear Solid 3: Snake Eater بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 2004 را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای سازندگان و ناشرش رقم بزند. لازم به ذکر است که Grand Theft Auto: San Andreas در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به کسب امتیاز متای ۹۵/۱۰۰ گردیده بود. وقتی به رقبای این بازی در کسب عنوان بازی سال ۲۰۰۴ نگاه می کنیم واقعا در می یابیم که چقدر این بازی شایسته و قدرتمند بوده است. تصور کنید که با یک شاهکار Halo، عنوان Half-Life 2 و غولی مثل متال گیر سالید ۳ رقابت کنید و آخر برنده شوید. یعنی در رقابت با ۳ تا از برترین های تاریخ بازی!! فقط باید خودتان هم از برترین های تاریخ باشید که خب Grand Theft Auto: San Andreas دقیقا مصداق چنین حرفی است. تازه علاوه بر بازی سال شدن، Grand Theft Auto: San Andreas به عنوان پرفروش ترین بازی سال ۲۰۰۴، پرفروش ترین بازی تاریخ پلی استیشن ۲ و یکی از پرفروش ترین بازی های تاریخ نیز شناخته می شود که تا حدود ۹ سال قبل یعنی سال ۲۰۱۱ تقریبا ۲۷.۵ میلیون نسخه فروخته بود! در نهایت باید گفت بدون شک Grand Theft Auto: San Andreas عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۰۴ در لیست ما قرار گرفته است.

۱ – Madden NFL 2004

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

Madden NFL 2004

بازی سال ۲۰۰۳

سازنده: EA Tiburon, Budcat Creations

ناشر: Electronic Arts

ژانر: Sport

دیگر کاندیداهای بازی سال:  Freedom Fighters, Grand Theft Auto: Vice City, Legend of Zelda: The Wind Waker, SOCOM II: U.S. Navy Seals, SSX 3, Star Wars Galaxies, Tom Clancy’s Splinter Cell, Tony Hawk’s Underground

پلتفرم مقصد: PlayStation 2, Xbox, PlayStation, GameCube, Microsoft Windows, Game Boy Advance

امتیاز متا: ۹۴/۱۰۰

رسیدیم به اولین دوره برگزاری رسمی مراسم بازی سال، یعنی مراسم سال ۲۰۰۳ که از همه نظر خاص بوده است. در دوره اول یک بازی ورزشی آن هم راگبی موفق به دریافت جایزه بازی سال شده و احتمالا همان دوره هم اولین و آخرین باری است که چنین اتفاقی رخ داده است و دیگر خیلی بعید و شاید غیر ممکن است که شاهد بازی سال شدن عنوانی ورزشی مخصوصا در رشته هایی مثل هاکی و راگبی و از این موارد باشیم. نکته دیگری که دوره اول را خاص می کند تعداد کاندیداهاست که ۹ کاندید برای بازی سال وجود داشته اند که از بین عناوین مثل Legend of Zelda: The Wind Waker و Grand Theft Auto: Vice City و Splinter Cell، نهایتا عنوان ورزشی EA به نام Madden NFL 2004 بازی سال شده است تا بعدا با انتخاب بازی دراگون ایج در نسل هشتم به عنوان بازی سال، EA هم دارای دو برنده بازی سال طی این ۱۶ دوره شود، مثل سونی و بتزدا. واقعا با وجود تمام اشتباهات این شرکت در سال های اخیر و البته دشمنی های احساسی برخی از افراد، وقتی نگاهی به روند پیشروی صنعت و هنر بازی های رایانه ای در طول تاریخ می کنیم، همیشه Electronic Arts بازی های بی نظیر بسیار پرتعدادتری را از زمان های گذشته برای ما به ارمغان آورده که ما را از لذت یک تجربه ناب سیراب کرده است و تبدیل شده به برترین خاطرات ما از دنیای بازی. Electronic Arts خیلی بزرگ تر از این حرف هاست که خیلی از بازیبازان جوان تر و کنونی فکر می کنند و واقعا برای بنده و خیلی از بازیبازان قدیمی تر، یکی از افسانه های این صنعت محسوب می شود که حتی زمانی که همه به آن شلیک های بیش از حد ناحق می کردند، برای ما عزیز و دوست داشتنی بود، خیلی ها شاید ندانند و یا فراموش کرده باشند که این شرکت چه بازی هایی را برای ما به ارمغان آورده است و همان بازی ها برخی از برترین خاطرات کل زندگی ما را رقم زده اند. EA خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنید فرنچایزهای قدرتمند و بی نظیر دارد که وقتی همه آن ها را کنار هم بیاوریم متوجه می شویم که این شرکت چه حقی بر گردن صنعت بازی و ما بازیبازان دارد. اگر بحث علاقه و پول و تغییر سیاست و … در سال های اخیر باشد که واقعا کل شرکت ها در این زمینه دیگر استاد شده اند و شاهد عملکردهای ضد مشتری مداری از خیلی شرکت های عظیم نیز هستیم و این موضوع تقریبا برای همه شرکت های بزرگ صادق است. همه عاشق پول در آوردن و سود کردن هستند و Electronic Arts هم یکی از این شرکت هاست که اصلا به اندازه ای که آن را می کوبیدند حقش نبود و خیلی های دیگر هم باید کنارش کوبیده می شدند. تنها به این نام ها و فرنچایزها فکر کنید و آن گاه ببینید می توانید که از این شرکت بدتان بیاید؟ Mirror’s Edge ،Crysis ،Burnout ،Star Wars: Battlefront ،The Sims ،SimCity ،Titanfall ،Battlefield ،Dragon Age ،Dead Space ،Need for Speed ،Mass Effect و البته FIFA. تازه بگذریم از Spore و Unravel و Skate و Medal of Honor و Army of Two و Dante’s Inferno و UFC و Madden و کلی بازی که این شرکت بزرگ ناشرشان بوده است… شگفت انگیز است! نه؟ هر کدام از اسم هایی که آوردم خودشان چندین بازی در طول سال ها داشته و دارند که هنوز هم داریم از آن ها لذت می بریم. در واقع بازیبازی نیست که با عناوین این شرکت خاطره نداشته و آن ها را تجربه نکرده باشد. خب دیگر زیاد از EA تعریف کردیم (البته اشتباهات وحشتناک این شرکت در سال های اخیر هم واضح و غیرقابل گذشت است). وقتش است برویم سراغ عنوان سال ۲۰۰۳.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

مراسم سال ۲۰۰۳ از همه نظر خاص بوده است. در دوره اول یک بازی ورزشی آن هم راگبی موفق به دریافت جایزه بازی سال شده و احتمالا همان دوره هم اولین و آخرین باری است که چنین اتفاقی رخ داده است و دیگر خیلی بعید و شاید غیر ممکن است که شاهد بازی سال شدن عنوانی ورزشی مخصوصا در رشته هایی مثل هاکی و راگبی و از این موارد باشیم. نکته دیگری که دوره اول را خاص می کند تعداد کاندیداهاست که ۹ کاندید برای بازی سال وجود داشته اند که از بین عناوین مثل Legend of Zelda: The Wind Waker و Grand Theft Auto: Vice City و Splinter Cell، نهایتا عنوان ورزشی EA به نام Madden NFL 2004 بازی سال شده است تا بعدا با انتخاب بازی دراگون ایج در نسل هشتم به عنوان بازی سال، EA هم دارای دو برنده بازی سال طی این ۱۶ دوره شود، مثل سونی و بتزدا.

بدون شک بخش ورزشی عظیم شرکت الکترونیک آرتز یعنی EA Sports تمامی دنیای ورزش را در احاطه خود دارد و همان طور که می دانید غیر از بسکتبال تقریبا همه بازی های سایر ورزش های میدانی دنیا از جمله هاکی و راگبی و … به طور کامل زیر سلطه الکترونیک آرتز و بخش ورزشی قدرتمند این کمپانی هستند و عناوین زیبایی مانند Madden NFL و … با تعداد طرفداران زیاد هر سال منتشر می شوند و نسخه های خیلی موفقی هم در طول سال ها با امتیازات عالی داشته اند که بدون شک موفق ترین آن ها که توانسته جایزه ارزشمند بازی سال را برای این کمپانی به ارمغان بیاورد، Madden NFL 2004 بوده است. بازی Madden NFL 2004 که به عنوان بازی سال ۲۰۰۳ در لیست ما قرار گرفته است، عنوانیست به سازندگی EA Tiburon و Budcat Creations که کمپانی Electronic Arts وظیفه انتشار آن را برعهده گرفته بود. این بازی که در ژانر ورزشی (راگبی) قرار داشت، بر روی پلتفرم های PlayStation 2, Xbox, PlayStation, GameCube, Microsoft Windows و Game Boy Advance در اختیار بازیبازان سراسر دنیا قرار گرفت و توانست به واسطه کیفیت بالای بصری در زمان خودش و گیم پلی بسیار جذاب و شبیه سازی شده به واقعیت، خیلی زود دل تمام بازیبازان و منتقدین را به دست آورده و نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای واضح برترین بازی سال بر سر زبان ها بیاندازد.

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

بخش ورزشی عظیم شرکت الکترونیک آرتز یعنی EA Sports تمامی دنیای ورزش را در احاطه خود دارد و همان طور که می دانید غیر از بسکتبال تقریبا همه بازی های سایر ورزش های میدانی دنیا از جمله هاکی و راگبی و … به طور کامل زیر سلطه الکترونیک آرتز و بخش ورزشی قدرتمند این کمپانی هستند و عناوین زیبایی مانند Madden NFL و … با تعداد طرفداران زیاد هر سال منتشر می شوند و نسخه های خیلی موفقی هم در طول سال ها با امتیازات عالی داشته اند که بدون شک موفق ترین آن ها که توانسته جایزه ارزشمند بازی سال را برای این کمپانی به ارمغان بیاورد، Madden NFL 2004 بوده است.

Madden NFL 2004 از زمان انتشار بارها و بارها توسط منابع و مراجع معتبر گیمینگ و همین طور بازیبازان مورد تحسین قرار گرفت و نهایتا موفق شد در رقابت با ۸ رقیب قدرتمند که شامل Freedom Fighters, Grand Theft Auto: Vice City, Legend of Zelda: The Wind Waker, SOCOM II: U.S. Navy Seals, SSX 3, Star Wars Galaxies, Tom Clancy’s Splinter Cell و Tony Hawk’s Underground بودند و هر کدامشان واقعا از بهترین های نسل و شایسته برنده شدن بودند، عنوان و جایزه برترین بازی سال یا Game of the Year 2003 را در مراسم انتخاب برترین های سال از آن خود کند و یک افتخار بزرگ را برای سازندگان و ناشرش رقم بزند. لازم به ذکر است که Madden NFL 2004 در زمان انتشار از مجموع نقدها و نمرات خود موفق به کسب امتیاز متای ۹۴/۱۰۰ گردیده بود. اهمیت انتخاب این بازی به عنوان بازی سال از آنجایی بیشتر می شود که اولا ۸ رقیب داشته است (برعکس روند عادی بازی سال که هر بازی ۴ رقیب دارد) و ثانیا همان طور که گفتم رقبایی مانند Legend of Zelda: The Wind Waker و Grand Theft Auto: Vice City و Splinter Cell داشته است. در نهایت باید گفت بدون شک Madden NFL 2004 عنوانی است که کاملا شایستگی و لیاقت انتخاب شدن به عنوان بازی سال را دارا بوده است و این بازی به عنوان بازی سال ۲۰۰۳ در لیست ما قرار گرفته است.

برخی نکات جالب در مورد این لیست:

  • شاید خیلی ها نمی دانستند که یک بازی ورزشی آن هم غیر از فوتبال و بسکتبال موفق شده به عنوان بازی سال لقب بگیرد، تازه در اولین دوره انتخاب رسمی بازی سال!
  • کمپانی راک استار با داشتن ۴ برنده در این لیست موفق ترین عناوین از نظر بازی سال شدن را دارا بوده است. سپس کمپانی های سونی و بتزدا و الکترونیک آرتز هر کدام دارای دو بازی سال هستند.
  • ۳ مورد از بازی های سال از زمان آغاز این مراسم رسمی، متعلق به سری جی تی ای هستند که این فرنچایز را به عنوان موفق ترین فرنچایز در زمینه بازی های سال تبدیل می کند. بعد از جی تی ای نیز سری الدر اسکرولز با دو بار انتخاب شدن به عنوان بازی سال رکورددار است.
  • هیچ بازی مایکروسافت هرگز موفق به کسب عنوان بازی سال نشده است.

nobodyAmir24Ali. Gamer. Styxحاج عرفان

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • GERALT گفت:

    درود بر همه بزرگان و عزیزان گیمفا و سعید عزیزم مقاله خوبی بود داداش بخش اولش الان این بخشو میخونم ببینم چه کردی

    • Mgs4 گفت:

      ممنون از مقاله زیر gta4 نوشتید که فرنچاز gtaدرسال۲۰۱۵ برنده بازی سال شده درحالی که نسخه۵ام سال۲۰۱۳ منتشر شده لطفا اصلاح کنید

    • Dovahkiin گفت:

      آقای بابایی تو بخش elder scrolls iv نوشتین این سری بیش از ۴۰ ملیون نسخه فروش داشته در صورتی که در اصل بیشتر از ۵۰ ملیون فروش داشته(دقیقا ۵۳ ملیون) مقالتون عالی بود فقط لطفا اصلاح کنید چون توی مقاله قبلیتون هم همینو نوشته بودید
      موفق باشید

      • من اینجا که بحثش هست هم یچیزی بگم: عزیزایی که دنبال یه ار پی جی درست و حسابی میگردن (امسال که خداییش یه چیز انقلابی نداشتیم که بگم برید سراغش) یه سر برید سراغ ابلیوین! اگه با گرافیکش مشکل دارید که حتی ماد های ۲۰۱۶ش هم خیلی خوب ساپورت میکنن گرافیکشو چه برسه به جدیدترا. ابلیوین رو که تجربه کنید واقعا زندگی میکنید! اینطور بگم که این دنیا رو کاملا یادتون میره! اسکایریم همین کارو براتون کرد؟ خب ابلیوین هزاربرابر بیشتر این کارو انجام میده. ابلیوین به شدت به شدت به شدت فانتزی تر و خلاقانه تر از اسکایریم بوده و تک تک کوئست هاش چه اصلی و چه فرعی کاری میکنن که شده برای چند دقیقه هم یادتون بره واقعیتی بجز دنیایی که بتزدا خلق کرده وجود داره. نسخه ی چهارم الدر اسکرولز به خاطر قدیمی بودنش چندان دیده نشده ولی تقریبا هرکسی که تجربش کرده میدونه که بهترین نسخه ی سری (بدون ماد) همین نسخست و حتی جرمی سول هم به عنوان آهنگسازش حتی شاهکاری بهتر از موسیقی متن اسکایریم که اونم کار خودش بود خلق کرده! حتما و حتما یه سر به این بازی بزنید به همراه دی ال سی هاش تا لذتشو ببرید.

        • سلام مجدد خدمت شما. واقعا به بهترین شکل در مورد ابلیویون توضیح دادید. همونطور که توی متن گفتم اسکایریم نسخه بهبود یافته و به روز شده ابلیویون بود که کیفیتش بهتر شده بود و برخی صعف ها رو رفع کرده بود، ولی هرگز اون انقلابی بودن ابلیوین رو نداشت چون قبلش ابلیویون این کار رو انجام داده بود و در واقع اگر پایه و ریشه ای به نام ابلیویون نبود، دیگه اسکایریمی وجود نداشت که روی این ریشه سوار بشه و اصلاح کنه برخی از ضعف هاش رو.
          https://t.me/Gametal

        • nobody گفت:

          ممنونم از پیشنهاد عالیتون. از اون سبک داشتم reckoning: kingdom of amular رو برای چهارمین بار بازی میکردم.الان یه گزینه ی بهتر پیدا کردم

      • درود بر شما. خیلی از دقتتون متشکرم. فکر کنم پس آمار شما جدیدتر باشه سالش. حتما اصلاح میکنم و آمار جدید رو می نویسم. نظر لطفتونه که مطالعه فرمودید و خوشحالم رضایت داشتید.
        https://t.me/Gametal

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون. لطف می کنید که مطالعه می کنید مقاله رو. انشالله رضایت داشته باشید.
      https://t.me/Gametal

    • Arash.last of us گفت:

      یا خدا راکستار چقد گوتی داره 😐 یعنی با توجه به سابقه راک استار فکر کردن در مورد جی تی آی بعدی دیوونم میکنه :inlove:

  • Mgs4 گفت:

    خیلی خوب بود فقط چرا مثل قسمت اول مقاله به کاندید های دیگه ورقابتشون اشار نکردید مثلا gta4باmgs4 یا ردد۱وگادافوار۳

    • سلام خدمت شما. خیلی ممنونم. باعث افتخاره که رضایت داشتید.
      والا توی قسمت قبلی هم زیاد به کاندیداهای دیگه نپرداختم و بیشتر روی برنده تمرکز کرده بودم مثل همین قسمت. اما خب قطعا این که به سایر کاندیداها هم پرداخته بشه بسیار جذابه همونطور که فرمودید.
      https://t.me/Gametal

  • Se7enBoy گفت:

    دمت گرم سعید جان!فقط سر آخر rdr موندم چی نوشتی!لامصب دو ساعت زمان میبره کد گشاییش کنبم!

  • Vagabond گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی.مقاله مثل همیشه جذاب و روان و اون نکات لیست هم واقعا باحال بودن به ویژه رکوردهای راک استار!غنی ترین سال ها هم از نظر بازی های شاهکار ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ بودند در قسمت دوم مقاله و واقعا داورها خیلی سختی کشیدند تا بین این همه شاهکار فقط یکی رو انتخاب کنند مثلا در ۲۰۰۴ واقعا half life 2 و halo 2 و MGS 3 چیزی از GTA San Andreas کم ندارند و هر کدوم که انتخاب میشدند به حق بودند!اما سال ۲۰۰۵ که بنظرم یکی از مهمترین سال های تاریخ هنر بازیسازی هست و سه تا از بهترین بازی های زندگی بنده یعنی RE4 و GOW و WOW در اون سال منتشر شدند و هر کدوم در ژانر خودشون انقلابی به راه انداختند و بنده هنوزه که هنوزه World of Warcraft رو بازی میکنم!ببینید میکامی چه پدیده ای رو ساخت تا تونست بلیزارد بزرگ و هم چنین کریتوس رو شکست بده و خودش رو در تاریخ بازیسازی جاودان کنه!جای میکامی همیشه در :heart: گیمرهاست تا ابد.سال ۲۰۱۰ هم که راک استار دوباره قدرت خودش رو به رخ همه کشید و نه تنها یکی از بهترین RPG های تاریخ یعنی Mass Effect 2(که از نظر بنده بهترین بازی اون سال بود) رو شکست بده بلکه یجورایی شاخ دو کمپانی بزرگ بازیسازی یعنی مایکروسافت و سونی رو شکست با شکست دادن Halo Reach و GOW 3 البته خشم کریتوس بالاخره پارسال دامن راک استار رو هم گرفت :rotfl:
    بتسدا(بتزدا) هم که با Elder Scrolls همه رو شیفته خودش کرده♥یه خبر خوب هم واسه طرفدارای این مجموعه دارم:به زودی دو بازی Morrowind و Oblivion توسط دو مادساز بسیار حرفه ای بازسازی میشند و منتشر در واقع این مادساز ها اومدند با موتور گرافیکی بازی Skyrim این دو بازی رو بازسازی کردند و بصورت ماد منتشرشون خواهند کرد اسم دو ماد هم به ترتیب Skywind و Skyblivion هست

    • سلام و درود خدمت شما. سلامت باشید انشالله. بسیار بسیار از نظر زیباتون ممنونم. باعث افتخار من هست که رضایت داشتید از مقاله و خیلی متشکرم که وقت عزیزتون رو برای خوندن مقاله اختصاص دادید و بعد هم نظر به این زیبایی نوشتید.
      https://t.me/Gametal

  • Mr Hill93 گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود

    راستی تو گیمفا کسی نمیخاد دث استرندینگ و نقد کنه ؟

  • هیچ جای بحثی نداره همه عالی هستند. مرسی آقای بابایی.
    اویل ۴ دوباره در نسل جدید بازیش کردم عالی بود.
    GTA iv سالها پرچمش بالا بود.
    BioShock تعلیقی بی پایان در سایه روشن ذهن.
    Grand Theft Auto: San Andreas نوستالژی فراموش نشدنی کی بودی.
    Uncharted 2: Among Thieves زمانی که ps3 گرفتم می خاستم گاد آف وار ۳ بخرم موجود نبود . Uncharted 2 کرایه کردم.
    بعد از اینکه نیم ساعت بازیش کردم . بازیشو خریدم. تا اومدن شماره سه بازیش به کسی ندادمش.

  • Playgrond games گفت:

    مقاله خیلی جالبی بود
    از نسل هفت تا الآن یا منتقدین سختگیر تر شدن یا بازی ها مزخرفتر شدن
    نمونش امسال
    متا ها رو مقایسه کنید متوجه میشید

    • Playgrond games گفت:

      نه مس افکت نه هیلو نه گیرز نه حتی یازی های یوبی
      تا حالا هیکدوم گوتی نشدن

    • Clara گفت:

      منتقدا سخت گیر تر نشدن بلکه میانگین سنی شون پایین اومده واقعا راست میگه نویسنده اگه بایوشاک این نسل عرضه میشد بعید بود حتی تو کاندیدا ها بیاد ( مثل دارک سولز ۳) ولی امثال بکش تا زنده بمونی ( همین واقعا) هم کاندید میشن هم گیم اواردز رو میبرن هم فروششون نجومی ه و…..

      • Playgrond games گفت:

        به نطرم اگه بایوشاکم تو این نسل بیاد بازم میتونه به اندازه نسل قبل موفق بشه
        البته اگه کنار یه بخش داستانی بزرگ یه بخش مولتی هم داشته باشه چون گیمر های جدید اگه بازی مولتی نداشته باشه اصلا نگاهشم نمیکنن حتی اگه شاهکار محض باشه
        گیم آورادز هم که همش پارتی شده

        • Advent Sorrow گفت:

          “چون گیمر های جدید اگه بازی مولتی نداشته باشه اصلا نگاهشم نمیکنن حتی اگه شاهکار محض باشه”
          به هیچ وجه صحیح نیست. The Witcher 3 بخش چند نفره نداره بیش از ۲۰ میلیون نسخه فروخته. مثال برای امسال هم بخوام بزنم The Legend of Zelda: Link’s Awakening کمتر از سه ماه هستش که عرضه شده تونسته ۳٫۲ میلیون نسخه بفروشه اونم فقط و فقط روی یک کنسول. God of war هم با این که انحصاریه فقط توی یک سال بالای ۱۰ میلیون نسخه فروخته. اصلا اینطور نیست که گیمر ها به بخش آنلاین نگاه کنن. این همه مثال نقض هستش کلا حرف شما از پایه غلطه.

      • بله کاملا درست می فرمایید. موضوع همین سنه و جو گیری و ندیدن نسل های قبل و دوران طلایی داستان گویی و “لذت بردن از بازی” نه “گیر دادن به بازی”. از وقتی دیدن فقط انلاین و بتل رویال و.. دیدن و خب ارزش دارک سولز ۳ و بایوشاک رو اونجوری که باید و شاید درک نمی کنن. بایوشاک اگر امسال عرضه می شد احتمالا می شد زیر ۸۵ مثلا!!
        https://t.me/Gametal

    • سلام خدمت شما. خیلی ممنونم. خوشحالم که جالب بوده مقاله از نظرتون.
      والا موضوع به نظر من سختگیری و .. نیست. بازی ها هم اتفاقا خیلی بهتر شدن.
      https://t.me/Gametal

  • دستتون درد نکنه خیلی مقاله عالی بود و به موقع قسمت دومش منتشر شد
    قبلا گفتم بازم میگم همه عناوین واقعا شایسته هستن
    تقریبا همشونو به جز انحصاری ها بازی کردم
    اینم بگم راک استار خیلی سال گوتی رو برده که حقشه ولی خداییش حق red dead 2 هم بود همراه با god of war که گوتی رو برد
    بعدا یه دور کامل میخونمش و نظر کلی رو میدم درباره اش

  • Majid گفت:

    بازی های بخش دوم به نظرم لذت بخش تر بود
    الان انقدر درگیر گرافیک و بزرگی بازی می شن که خیلی وقتی ها چیزای دیگرو فراموش می کنند
    اون زمان وقت را صرف جای دیگه می کردن
    نسل ۶ خیلی خوب بود و نسل ۷ شاهکار بود که نقطه اون چند نسل قبل خود هم به حساب میومد

  • سلام بر گیمفا و آقای بابایی
    سعید جان دمت گرم مثل همیشه عالی
    وای یادش بخیر یاد روزای قدیم افتادم gta san andreas چه دنیایی داشت یادم میاد دو سه روزی سر مرحله گواهینامه ماشین گرفتن گیر کرده بودم
    Resident evil 4 هم که دیگه نگم این قدر امومش کردم که دیگه آمارش از دستم در رفته
    از سری bioshock من فقط bioshock infinite رو بازی کردم اما ۲۰ دقیقه ی آخر بازی کاری کرد که تا سه روز تو کف پایان بندی بازی شده بودم.
    سعید جان فقط این کاراکتر sheogorath کجای skyrim بود؟

  • رزیدنت چهار بهترین بازی تاریخ و میکامی هم بهترین سازنده شرقی و تاریخ صنعت است.

  • Clara گفت:

    یه نکته جالب اینه هر وقت راکستار یه شاهکار داده که سونی شاهکارش رو همون سال داده از snake eater و سن آندرس، guns of the Patriots و gta iv, گاد ۳ و رد دد، The Last Of Us و gta v و آخرم که گاد ۲۰۱۸ و رد دد ۲
    این جمله هم خیلی قشنگ بود:
    ((فکر می کنید اگر بازی BioShock با همان سطح کیفی و قدرتی که در نسل هفتم داشت، به نسل هشتم منتقل می شد و با کیفیت کنونی بازی ها، الان منتشر می شد باز هم بازی سال می شد؟ من این طور فکر می کنم که “خیر هرگز”. با گروه سنی منتقدینی که رو به کودک و نوجوان رفته است دیگر الان کسی مثل آن زمان قدر BioShock را نمی داند))
    سعید جان به خدا مقصر ما نیستیم هنوز هم خیلی گیمر ها قدر این آثار رو میدونن و درک میکنن تاریخ سازی و جریان سازی تو این صنعت چه تفاوتی با یه بازی سال معمولی داره

    • Vagabond گفت:

      Snake eater و guns of patriots چه ربطی به سونی دارند؟ 😐 snake eater که مولتی پلتفرمه و guns of patriots هم مثل snake eater ناشرش کونامی هست و فقط رو ps3 منتشر شدش ولی هر چی سود و افتخار داشته مال کوجیما و کونامی بوده.با شبیه ساز هر دوشونو میشه ۶۰ فریم بازی کرد

      • Playgrond games گفت:

        اینا کونامی رو هم مال خودشون کردن
        :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

      • Clara گفت:

        یه ذره پایین برید ببینید نویسنده چه برداشتی از کامنت من کرده شما چه برداشتی کردین…. اینجاست فرق بین آدما مشخص میشه
        به خدا حالم از هرچی فن بوی و برده شرکتی ( از جمله سونی که برای من کوچکترین ارزشی قایل نیست یه نمایندگی تو ایران بزنه) به هم میخوره باشه آقا اصلا گاد آو وار و لست هم با شبیه ساز رو pc میان با کیفیت بهتر اصلا انحصاری pc خیالتون راحت شد؟!
        اصلا همین Uncharted 4 و گاد ۲۰۱۸ رو میشه با ps now رو pc تجربه کرد اونا هم انحصاری pc به حال من چه فرقی میکنه؟
        اصلا فکر نمیکردم برداششتون از کامنت من این باشه حتی فکر هم بهش نمیکردم هرچند این سایت همینه پر کاربرایی که از یه نظر ساده چه برداشت هایی میکنن تا بحث درست کنن

        • Vagabond گفت:

          چرا جوش میاری رفیق من فقط حرف شما را تصحیح کردم همین فقط! شما MGS شاهکار سونی دونستی من هم فقط حقیقت رو گفتم من اگر فن بوی بودم که نیستم باید از سونی طرفداری الکی میکردم چون خودم PS4 دارم.من از اون جهت شبیه سازها رو دنبال میکنم که باعث موندگاری یک بازی میشند یعنی هفت هشت سال دیگه که بازی های این نسل رو نشد رو کنسول بازی کنی خیلی خوبه که بتونی یا این شبیه سازها دوباره تجربشون کنی مثلا من خودم MGS Peace walker رو چون psp نداشتم بازی نکرده بودم اما پارسال با شبیه ساز تجربه کردم و خیلی کیف کردم.فکر نمیکردم کامنت من باعث ایجاد بحث بشه والا!به هر حال من به همه گیمرهای هموطن احترام میذارم به ویژه بچه های گیمفا که عزیزند اگر شما ناراحت شدی ببخش :rose:

    • دقیقا عاشق همین جمله شدم و تازه سه تا بازی بعدی لیست رو هم دنبال این جمله ی بایوشاک که دیدم خون خونمو خورد! واقعا امسال به خاطر کنکور که گیمو گذاشتم کنار تازه فهمیدم چقدر از یه چیزایی فاصله گرفتم! وقتی نگاه میکنم و میبینم منی که به خودم میگم گیمر هنوز ابلیوین رو تجربه نکردم و خیلی وقته که سراغ بازیای قدیمی نرفتم و کل زندگیم شده بازیای آنلاین یا عناوین کم کیفیت این روزا، دلم واقعا میسوزه به حال خودم! بایوشاک چیزی بود که تک تک لحظاتش برای من ترس و پیچیدگی و لذت و جذابیت به همراه داشت؛ سن آندریاس که رویای زندگی کردن رو برای چند هزار ساعت بهم داد و تک تک لحظاتش پر بود از چیزای عجیب غریب و کلی بازی دیگه که ریشه های این صنعتو تو خاک محکم تر کردن.
      بله هنوز هم هستن خیلیا که قدر این بازیا رو بدونن اما نسبیت؟ الان جلوی خیلیا کسی که فورتنایت بلده از کسی که بازیای میازاکی رو چندین بار تموم کرده و حتی داستانشون رو هم فهمیده ارزش بیشتری داره! بین اوتر ورلدز که شاهکاریه از طرف سازنده ی بهترین فالوت تاریخ یا مدرن کدومو انتخاب میکنی؟ حتی همون مدرن جدید و سه گانه ی قبلی حجم داستانیشون چه شباهتی به هم داره؟ گیمینگ امروز شده مارول و اسپایدرمن! دارک نایت واسه وقتی بود که جوکر به عنوان عکس پروفایل بچه هایی که شکست عشقی خوردن استفاده نمیشد! امروز وقتی پیدا میشن کسایی که بگن اونجرز بهتر از جوکره خب معلومه فورتنایت هم جای بایوشاک میاد!
      آقا سعید اگه میشد الان تگ میکردمت و میگفتم واقعا خوب گفتی که خلایق هرچه لایق!

      • درود فراوان بر شما. بدون هیچ شکی یکی از زیباترین و بهترین نظراتی که در گیمفا تا حالا خوندم این نظر شما بود. واقعا تاثیر گذاشت روی من به شخصه نظرتون. با تک تک کلاتی که فرمودید کاملا و صد در صد موافقم و دقیقا دقیقا دقیقا من هم مثل شما فکر میکنم در این مواردی که فرمودید. بسیار لذت بردم از خوندن این نظر زیبا و با صداقتی که نوشتید. یک دنیا سپاس ازتون.
        https://t.me/Gametal

    • سلام عرض ادب خدمت شما. خیلی از این که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مقاله رو مطالعه فرمودید متشکرم و همینطور از نظر زیبایی که نوشتید. خوشحالم که اون جمله نظرتون رو جلب کرده و واقعا خوبه که می بینم گیمرهای کشورم درک میکنن عمق موضوع رو.
      بله صد در صد همینطوره. بر منکرش لعنت. قطعا هستن کسانی مثل شما که ارزش این بازی ها رو می فهمن و قدر و منزلت یه بازی جریان ساز و تاریخساز رو می دونن. منتها تعداد زیاد نیست واقعا. باور کنید که یکی از کمترین بازی های فروش رفته در ایران در نسل هشتم کالکشن بایوشاکه. این خیلی درد اوره که همچین گنجینه ای رو نمیخرن و بازی نمی کنن.
      باز هم ممنون از نظر زیباتون.
      https://t.me/Gametal

  • Lor'themar گفت:

    اخ اخ اخ بازیای سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴ و کاندید هاشون چه خاطره هایی رو زنده کرد برام،یادش بخیر پسر عموم ps2 داشت روش gta:sa و re:4 میزدیم من بچه تر بودم اون زمان میترسیدم از re :dazed: 😀

  • به به مقاله ی عالی بود دست خوش
    تقریبا همه شرکت های نامدار و عالی حداقل یکی از عناوین اونها این جایزه رو یه بار برده بجز استاد میازاکی و فرامسافتور واقعا امیدوارم ایندفعه اسم سکیرو کنار این نام های بزرگ قرار بگیره چون چیزی ازشون کم نداره از بعضی هاشون هم بهتره

  • Alireza_yoo گفت:

    توی این مقاله سال ۲۰۰۴ از همش رقابت نفسگیر تری بوده هر کدومش توی هر سالی منتشر میشدن راحت بازی سال میشدن همشونم رفتم توی بچگیم بجز هف لایف و همشون بچگیمو ساختن روی پلی استیشن دو مخصوصا سن ادرس و برن اوت سه که با برادرم و رفیقام اسپلیت بازی میکردیم

  • درود و سلام خدمت برادر گرامی آقای آقابابایی
    این دو قسمت مطالبی بودن بسی دوست داشتنی و جذاب. تشکر میکنم از شما سعیدجان، مشتاق مقالات آینده شما هستیم :heart:

  • Yunes گفت:

    ممنون از مقالتون واقعا عالی بود
    مقاله های قبلی که درباره bioshock نوشته بودید رو کامل خوندم و واقعا مفهموم این بازی رو زیبا و کامل توضیح دادید و از شما تشکر میکنم
    فقط امیدوارم که این سری رو خراب نکنن چونکه واقعا ارزشمنده

    • سلام و درود خدمت شما یونس جان. خیلی از لطف و محبتتون متشکرم یونس عزیز. نظر لطف شماست که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید. باعث افتخار من هست که رضایت داشتید.
      ژخیلی خوشحالم که مقالات بایوشاک رو مطالعه فرمودید. این نشان از درک و فهم بالاتون داره که ارزش واقعی برخی آثار رو درک می کنید. همونطور که فرمودید واقعا “ارزشمنده”
      باز هم ممنون از شما یونس جان.

  • ShadoWWolf2 گفت:

    با سلام و صبح بخیر خدمت همه گیمفایی های عزیز
    آقا سعید باز مثل همیشه یک مقاله پربار و خواندنی،دستتون درد نکنه..
    به شخصه خیلی دوست دارم که یک ریمیک عالی و بی نقص از عنوان همیشه ماندگار و شاهکار استاد میکامی یعنی resident evil 4 ساخته بشه،دقیقاً مثل resident evil 2 remake که از هر لحاظ یک ریمیک فوق العاده و زیبا بود،واقعاً فکرش رو بکنید دوستان عجب شاهکاری بشه.

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی از محبتتون متشکرم. خوشحالم که از نظرتون مقاله پرباری بوده. لطف کردید که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید مقاله رو.
      قطعا ریمیک از رزیدنت ۴ هم میتونه خیلی جذاب باشه همونطور که فرمودید.
      https://t.me/Gametal

  • Tahasedroya گفت:

    واقعا دستت درد نکنه آقا سعید واقعا گل کاشتی از تک تک کلمات لذت بردم واقعا ازت ممنونیم که در کوتاه ترین زمان ممکن مقاله ها رو آماده میکنی تا ما لذت ببریم و آگاه بشیم :inlove:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. دست شما درد نکنه که لطف می کنید و مقالات رو مطالعه می فرمایید و نظرات پر از لطف و محبت و حمایت می نویسید. من هستم که باید از شما تشکر کنم به مقالات ارزش و بها می بخشید. اگر شما نخونید اصلا مهم نیست چی نوشته توش چون به درد نمیخوره دیگه. منونم که همیشه من رو مورد حمایتتون قرار دادین و کمترین کاری که میتونم بکنم اینه که سعی کنم براتون مطالبی در خور و شایسته شخصیتتون تهیه کنم. یک دنیا سپاس از شما.
      https://t.me/Gametal

  • sarafraz گفت:

    آدم واقعا نگاه میکنه این لیستو میفهمه چقد منتقدا عوض شدن
    خسته نباشید واقعا آقای بابایی خداقوت
    برای خود من به شخصه این لیسته گوتی بوده:
    ۲۰۰۳ cod
    ۲۰۰۴ Hp and the goblet of fire
    ۲۰۰۵ battlefield 2
    ۲۰۰۶ tes4 oblivion
    ۲۰۰۷ bioshock
    ۲۰۰۸ fallout 3
    ۲۰۰۹ batman arkham asylum
    ۲۰۱۰ fallout new vegas
    ۲۰۱۱ skyrim
    ۲۰۱۲ max payne 3
    ۲۰۱۳ bioshock infinite
    ۲۰۱۴ dragon age
    ۲۰۱۵ witcher 3
    ۲۰۱۶ battlefield 1
    ۲۰۱۷ horizon zero dawn
    ۲۰۱۸ celeste
    ۲۰۱۹ the outer worlds

  • M4HD1 گفت:

    هیچ بازی مایکروسافت هرگز موفق به کسب عنوان بازی سال نشده است و نخواهد شد….

  • عالی بود.سری GTA اصولاً ساخته شدن تا بازی سال بشن.

  • PLAYDEAD گفت:

    “resident evil 4 می تواند کاری کند تا شما مدت ها و مدت ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان بازی را بارها و بارها دوباره از اول آغاز کنید تا آیتم های بهتر به دست آورده و چندین بار از زیبایی بی نظیر و خوفناک بازی لذت ببرید و قید خیلی بازی ها را به خاطر تجربه چندین باره این شاهکار بزنید.”
    بهترین حالتی که می شد رزیدنت ۴ رو توصیف کنی دمت گرم سعید جان تا حالا چند بار شده بازی جدید داشتم ولی رزیدنت ۴ رو برای بار ۲۰ام ترجیح دادم و تکامل یافته ترین بازی تاریخه بدون تعصب و جوگیر شدن و نسبت به زمان خودش خیلی جلو بود هم از لحاظ نقش آفرینی هم خلاقیت و خیلی موارد دیگه و باعث شد خیلی از شاهکارها با الهام گیری ازش ساخته بشه ولی همشون از لحاظ گیم پلی و ارزش تکرار فرسنگ ها عقب بودن ازش

  • سلام و خسته نباشید خدمت آقا سعید گل :rose: :heart: .عالی بود مقالتون واقعا.چند وقت بود کامنت نداده بودم ولی این پست و این مقاله ی عالی جای حرفی باقی نگذاشت.بهترین بازی های سال از نظر من:
    ۲۰۰۳٫GTA Vice city
    ۲۰۰۴٫GTA San Andreas
    ۲۰۰۵٫Resident evil 4
    ۲۰۰۶٫TES4: Oblivion
    ۲۰۰۷٫BIOSHOCK,GOW 2
    ۲۰۰۸٫MGS 4
    ۲۰۰۹٫Uncharted 2
    ۲۰۱۰٫RDR 1
    ۲۰۱۱٫TES:Skyrim
    ۲۰۱۲٫Mass effect 3
    ۲۰۱۳٫The Last of us
    ۲۰۱۴٫Dragon age:inquisition
    ۲۰۱۵٫The Witcher 3
    ۲۰۱۶٫Uncharted 4
    ۲۰۱۷٫Horizon zero dawn
    ۲۰۱۸٫GOW,RDR 2
    ۲۰۱۹٫Death stranding
    راستش خب بهترین بازی برای هر کس به سلیقش ربط داره و مثلا شما زیاد از رددد خوشتون نمیاد.ولی بنظرم یکمی به این شاهکار فرصت بدین تا خودشو بهتون نشون بده.دث هم خیلی سلیقه ایه ولی برای من یه شاهکاره و هم داستانش و موسیقیش و همه چیزش در بالاترین سطح قرار داره بنظرم.در مورد ابر شاهکار بایوشاک هم کاملا باهاتون موافقم.کن لوین با این سه گانه شاهکار کار فوق العاده ای انجام داده که خیلی از این گیمرای جدید و دهه هشتاد (نه همشون) درکش نمیکنن :yes: :brokenheart:

  • سلام. خیلی ممنون از زحماتتون
    فقط خواستم بگم که سال ۲۰۰۳ بازی TES 3 Morrowind بازی سال شد
    و بتسدا سه بازی سال داره (البته فالوت ۳ هم نامزد گوتی شد و بنظرم حقش بود که GOTY هم بشه)
    از نسخه ی سوم بازی الدر اسکرولز تا نسخه ی پنجم
    که بنظرم بهترین بازی توی این لیست باید morrowind باشه.(نظر شخصی)
    امیدوارم نسخه remake که بانام skywind داره ساخته میشه رو بازی کنین که متوجه منظورم بشین چرا به عنوان بهترین RPG سندباکس تاریخ ازش یاد میشه

    • Vagabond گفت:

      قطعا Morrowind از بهترین های نقش آفرینی هستش. شما بنظرم RPG باز حرفه ای باشید چون خیلی ها اصلا سمت این بازی نرفتن به خاطر گرافیک و این چیزا و افسوس که چه شاهکاری رو از دست داده اند.مجموعه Elder Scrolls با Morrowind به سطح و لول جدیدی وارد شد از لحاظ کیفی. در مورد Fallout 3 هم اگر بازی گردن کلفتی مثل GTA IV نبودش در اون سال حتما گوتی میشدش.همین که بتسدا هر چی میسازه برنده گوتی یا نامزد گوتی هست فقط شکوه و عظمتش رو میرسونه و بس!

  • این مراسم ها و جوایز تبدیل به یه چاقوی دو لبه شده. از یکطرف مطمئنا انگیزه بازیها رو در بالا بردن کیفیت بیشتر کرده ولی از طرف دیگه رو سلیقه مخاطب و بازار تاثیر گاها منفی داشته. مطمئنا هستن بازیهایی که گوتی نشدن ولی ارزششون بیشتر از بعضی بازیها بوده که گوتی شدن‌؛ حالا چه بدلیل داشتن رقبای قوی و چه بدلیل کج سلیقگی.
    مثلا به کلیت این انتخاب ها تو این دو دهه که نگاه میکینیم، خیلی خبری از بازیهای ترسناک نیست! بازیهای ترسناک که بدون شک خلاقانه ترین ژانر بازیهای رایانه‌ای میتونن باشن یجورایی بدلیل کمبود توجه از دور خارج شدن.
    مگه تو نسل پنجم که خبری از گوتی نبود و متا آنچنان اهمیت نداشت، سری resident evil, سری Dino crisis, سری paradise eve, silent Hill, alone in the dark و کلی بازی ترسناک دیگه بهترین بازیهای زمان خودشون نبودن؟؟؟ همه این عناوین ترسناک هستن!
    ولی الآن کمپانی ها یه نگاه به تاریخچه گوتی و متاهای چند سال اخیر میندازن و از خرج واسه عناوین ترسناک فرار میکنن.
    البته امسال شاید resident evil 2 که البته یه بازسازی هست به این اوضاع خاتمه بده، یا وضعیت رو بهتر کنه.

  • dani1372d گفت:

    سلام به دوستان گیمفایی بازم یه مقاله توپ واقعا درباره رزیدنت اویل ۴ گل گفتین تنها بازی کله عمرمه که خیلی بیشتره بیست بار تمومش کردم و اخرین بارهم همین چهارماه پیش بود ک لذت بردم باز از شاهکارم شاهکار تره اخ ک یادمه اویل بار با پلی۲ دهنم سرویس شد تا تمومش کردم یادش بخیر

  • The Alpha گفت:

    واقعا بعضی از این بازی ها دوران نوجوونیمون رو پاش گذاشتیم و چقدر خوب بود.الان که لیست رو میخوندم واقعا آرزو کردم که میشد باز هم به همون راحتی و ارزونی بازی خرید.هرسال بازیایی میاد که ما باید از سال قبلش براش پول جمع کنیم و تهش هم چند صد تومن بیشتر باید بدیم. یاد اون موقع ها بخیر.
    دوستان بابت اسپم معذرت میخوام برای star wars jedi fallen order تو ps4 اتصال دائمی به نت نیازه؟

  • خسته نباشید من یکی با شماره ۳ واقعا زندگی کردم
    کسی میدونه مال او جنگ جهانی دوم چطوری هستش؟ خوبه بازیش؟ بخش زامبی و مولتی پلیرش رو میشه آفلاین بازی کرد یا نه ؟

  • Xgamer 2323 گفت:

    با وجود اینکه عاشق راکستار و تمام بازیهاشم ولی اعتراف مکنم تو سال ۲۰۰۴ بدجور حال valve گرفت،البته gta SA انقلابیترین و عظیمترین بازی اوپن ورلد تاریخ بود بنظرم ولی از نظر من شاهکار تکرار نشدنی half life 2 سزاوار بازی سال و تمام دوران بود. نمیدونم چرا تو ایران خیلی کمتر به عظمت این عنوان توجه شده ولی مطمعنم این بازی منبع الهام کن لوین در خلق شاهکار بایوشاک بوده،چه از نظر گیمپلی چه نحوه روایت داستان و پرداخت شخصیت ها(چه پرداخت نقش اول و چه پرداخت شخصیت های منفی یا مقابل)،این بازی باعث تولد بایوشاک شده. عنوان دیگری که حداقل لیاقت یکبار بازی سال شدن داشت Mass effect بود که اون هم منبع الهام اصلیcd projekt red برای ویچر ۲و۳ بود و برای من بهترین بازی نسل هفت بود که متاسفانه نسخه سوم بشدت مورد کم لطفی و کم فهمی مخاطبین جهانی(منجمله ایران) قرار گرفت و باعث رشته پایان بندی های کاملا تجاری و عوام گونه یی در این صنعت مثل پایان بندی کلیشه ایه gta v و Uncharted 4 شد.(البته قبول دارم نسخه سوم آنقدری که باید از نظر گرافیکی نسبت به دو نسخه اول بویژه نسهخه اول خوب نبود عیین بایوشاک اینفینیتی که در زمان خودش به اندازه نسخه اول در اون زمان خوب نبود بویژه رو کنسول‌ها). ارزشمندترین انتخاب بازی سال هم در نسل هشتم بنظرم مطعلق به god of war بود بویژه برای منیکه با دو نسخه اول زندگی کردم نسخه سوم ناامیدی بزرگی بود و تو نسل هفت شخصا ترجیح میدادم بجای چند بار بازی کردن اون نسخهی xbox 360 بایونیتا و کسلوانیا چند بار بازی کنم ولی god of war 2018 حقیقتا شکه ام کرد و برخلاف سخت افزار های نچندان خوب این نسل(از نظر cpu) تونست به معنای واقعی کلمه تجربه نسل جدیدی چه نسبت به نسخه‌های قبلی چه در ژانر خودش اراعه کنه و این، کار کوری بارلوگو بشدت ارزشمند میکنه. در آخر بین بازی سوم شخص خطی(یا نیمه خطی) این لیست شاهکار استاد میکامی و God of war و uncharted 2 خوشساخترین بازی ها بودن بازی کرد.البته من با این نقطه نظر که میگین بایوشاک الان متای ۸۵ می‌گرفت کاملا مخالفم چون بخاطر نبود بازی‌های گیمپلی محوری که داستان در لابه لای گیمپلی مثل half life و BioShock روایت بشه منتقدارو تشنه ی اینجور بازی‌ها کرده نه بازی‌های کوجیمایی(هر چند نسل ۵و۶ ارادت عجیبی بهش داشتم ولی بعد از نسخه چهارم که اساسا فیلم خوبی بود نه بازی خوبی و دو بازی بعدی که بدتر ) که دل همرو زده

  • Vigilante گفت:

    واقعا بازی bioshok بی اغراق و گزافه گویی یکی از الماسهای درخشان صنعت ویدئو گیم هست.چقدر این ماده Adam منو یاد داستان حضرت ادم و حوا میندازه که طمع باعث هبوطشان بر روی زمین شد.ممنون برای این مقاله عالی و جامع

  • Ali گفت:

    یه مقاله شبیه همین برید واسه بیگ وینر های هر سال

  • nimahyper گفت:

    دوستان مرورگر Opera برای من کار نمیکنه آیا فیلترش کردن؟ برای شما با vpn کار مکینه؟

  • AminBigNooB گفت:

    مطلب خوبی بود فقط تو بخش جی تی ای سن اندریاس اون عکسه که چنتا از افراد گرو استریت از تو ماشین دارن شلیک می کنن برا جی تی ای پنجه بعد این تیک از متن چی می گه؟ “بخش تک نفره بازی، داستان شخصیتی به نام Carl “CJ” Johnson را دنبال می کند که یک gangbanger سابق است و بعد از به قتل رسیدن مادرش، از لوس سانتوس به خانه، یعنی لیبرتی سیتی بازگشته است”” از لوس سانتوس به لیبرتی سیتی؟؟؟

  • تشکر میکنم از آقا سعید برای این مطلب خوب بود هر چند میتونستید بیشتر توضیح بدید. در واقع انتخاب بازی سال قدمت بسیار قدیمی داره و از نسل سوم شروع به کار کرد این لیست آماده کردم تا دو لیست آقا سعیدو کامل کرده باشم. ۱۹۸۰ devoloper. Namco. Publisher. Namco. Pac-man. 1981. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. Donkey kong. پنج ستاره all game. 1982. Pitfall. Developer. Activision. Publisher. Activision. پنج ستاره. All game. 1983. Mario bros. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. چهار و نیم ستاره. All game. 1984. Elite. Developer. David barben. Ian bell. Publisher. Acornsoft. پنج ستاره. All game. 1985. Super mario bros. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. پنج ستاره. All game. 1986. The legend of zelda. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. پنج ستاره. All game. 1987. Mike tyson punch-out. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. چهار نیم ستاره. All game. 1988. Super mario bros 3. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. Gameranking 97% 1989. Tetris. Developer. Bullet proof software. Nintendo. Publisher. Nintendo. 1990 super mario world. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. Gameranking 94% 1991. Street fighter 2 the world warrior. Developer. Capcom. Publisher. Capcom. Gameranking 90% 1992 . Mortal kombat 2 . Developer midway. Publisher. Midway. Gameranking 86% 1993. Doom. Developer I’d software. Publisher. I’d software. Gameranking 84% 1994. Donkey kong country. Developer. Rare. Publisher. Nintendo. Gameranking 89% 1995. Super mario world 2 yoshi’s island. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. 1996. Super mario 64. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. Gameranking 96% metacritic 94. 1997. Final fantasy vii. Developer. Square. Publisher. Square. Sony computer entertainment. Gameranking. 92% metacritic 92. 1988. The legend of zelda ocarina of time. Developer. Nintendo. Publisher. Nintendo. Gameranking 98% metacritic 99. 1989. Unreal tournament. Developer epic game. Digital extremes. Publisher. Gt interactive software. Metacritic 92. 2000. The sims. Developer. Maxis. Publisher. EA. Gameranking 89% metacritic 92. 2001. Halo combat evolved. Developer. Bungie. Publisher. Microsoft game studios. Metacritic 97. 2002. Metroid prim. Developer. Retro studios. Publisher. Nintendo. Metacritic 97

در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا
در جمع GOTY ها! | نگاهی به برترین بازی های سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ (بخش دوم) - گیمفا